Kiva, olen saanut vastauksia (ja olin ihan varma, ettei kukaan tiedä mitään). Olen siis kärsinyt kohtalaisista kuukautiskivuista aina, pillereillä tilanne pysynyt suht ok:na. Tämä lapsettomuuslääkäri painotti minulle, että endometrioosia ja adenomyysiä on pidetty saman sukuisena sairautena, mutta nykykäsityksen mukaan adenomyoosi on itsellinen sairaus. Hän ultrasi kohdun ja näytti minulle, että "tämä on selvä adenomyoosi, harvoin näkee näin selviä muutoksia " (ja perään totesi, että 100% diagnoosi voidaan todeta vasta kohdunpoistossa)´Hän sanoi, että ultrakuva kelpaisi oppimateriaaliksi, koska kohdun reuna(??tai vastaava??) on juuri kuin tautikuvauksessa. Lisäksi oireet tukivat diagnoosia ja myös se, että minulle on tehty keskenmenojen vuoksi kolmesti kaavinta ja kaksi lastani ovat syntyneet sektiolla (sektiot ja kaavinnat gyneni mukaan pahentavat tilaa).
Sanoin, että olen halukas jatkamaan luomuyritystä ja sovittiin, että menen 6 kk:n kuluttua uusiksi, jos raskautta ei ala kuulua. Gynekologi ei pitänyt raskautta mahdottomana, joskaan ei kovin todennäköisenä. Hölmönä en edes tajunnut kysyä, mitä jos raskaus ei ala..Siitä olisinkin kiinnostunut tietämään. Netistä löytyy ainakin todella niukasti tietoa, usein sairaus kun tuppaa esiintymään iäkkäämmillä..