hei te kokeneemmat!

Kävin lääkärissä tänään kipeän selän ja ja supistelujen vuoksi. Lääkäri kirjoitti saikkua loppuun saakka ja kehoitti ottamaan rennosti koska kohdunkaula lyhentynyt senttiin Ja kohdun ulompi suu auki. (liekkö ulompi auki aina kun kaula alkaa lyhenee????)
Mitä tämä rennosti ottaminen käytännössä tarkoittaa? Voin kai elää silti normaalia elämää? Lenkille en nyt sentään lähde mut kai kaikki päivän askareet on sallittuja? ( Imurointi, kaupassa käynti jne.)

Onko muita joilla ollut sama tilanne tässä vaiheessa ja silti mennyt hyvin loppuun saakka?

Kipeitä supistuksia ei juurikaan ole ollut kahteen viikkoon joten ne kivuttomatkin saavat ilmeisesti jotain aikaan. :(

Esikoista siis odottelen ja kaikki uutta ja hämmentävää.

vkoja 30+5
 
Mulla oli kolme viikkoa sitten äitiyspolikäynti kun kipeät supistukset ovat vaivanneet raskauden puolesta välistä lähtien. Mulla kohdunkaulaa kuitenkin vielä silloin jäljellä 3cm mutta sen sisäsuu hieman auki ja "höllä". Tämä on minun kolmas raskaus. Lääkäri painotti LEPOA eikä mitään maitotölkkiä painavampaa saa nostella. Meillä kun vielä kaksi pientä lasta kotona, lääkäri sanoi että käytännössä pitäisi olla makuuasennossa mahdollisimman paljon, ei siivousta tai muuta "rehkimistä".

Kuuntele omaa oloasi ja ota rennosti aina kun voit, muuta en osaa sanoa :) Vauvan olisi hyvä olla vielä muutama viikko masussa. Sulla kuitenkin on aika vähän tuota kaulaa enää jäljellä ja ilmeisesti kivuttomatkin supistukset voivat aukaista paikkoja.

Isebel 32+0
 
Mää en käsitä näitä termejä!! :kieh:

Eli voiko kaulaa olla vielä jäljellä vaikka sisempi suu auki?
voiko ulompi suu olla kiinni jos kohdunkaula lyhentynyt?
Voiko paikat olla muuten ihan kunnossa mut kohdunkaula vain lyhentyntyt?
Voiko kohdunkaula olla normaali mut sisempi suu auki? Jne????

Kertokaa tyhmälle ken näistä tietää!

En löytänyt mitään sivustoa mistä vois opiskella.

Ärsyttää ku ei tiedä!!!!
 
Nämä on varmasti hyvin yksilöllisiä, en osaa tarkemmin sanoa kun en ole lääkäri =) Mulla oli tilanne niin että kohdunkaulaa tosiaan hyvin jäljellä mutta sisäsuu oli auki eli ennenaikaisen synnytyksen riskihän siinä on plus vielä jatkuva supistelu. Samoin sulla kun on vain 1cm jäljellä eli siinä voi tapahtua hyvinkin yllättävästi niin että synnytys käynnistyy kun kohdunkaula häviää ja paikat on "auki", oli se aukeaminen tapahtunut miten päin hyvänsä :)

Joten oli niin tai näin, lääkärin kehottaessa ottamaan rauhallisesti kannattaa sitä noudattaa

:)
 
suhveli Mulla edellisessä raskaudessa alkoi supistelut juuri noihin aikoihin kuin sulla nyt viikkoja. Lääkäri kirjoitti sairaslomaa ja lepoa ettei tule mitään yllätyksiä. Mulla seisomatyö ja aika raskasta nostella laatikoita 8h päivässä. Suurinpiirtein olinkin sitten koko loppu raskauden kotona. Välillä koitin olla töissä mutta heti alkoi supistelemaan. Loppuvaiheessa jouduin ihan petiin. Lääkäri sanoikin että makaat joko kotona tai sitten sairaalassa. Mieluummin kai sitä kaikki kotona lepää kuin sairaalassa siihen asti jotta synnytys käynnistyy. Nyt odotan kolmatta ja saa nähä miten käy.

Löllykkä ja haamu 12+2
 
maleha: jospa koittasin vähän selventää: Kohdunkaulaa voi olla jäljellä, vaikka sisäsuu olisi auki, ulompi suu voi olla kiinni, vaikka kaula lyhentynyt, paikat voi olla muuten kunnossa, mutta kaula vain lyhentynyt... eli lähes kaikki on mhadollista=) Ja ihan normaalia elämää tietenkin voit elää...kunhan siis et nyt lähe mattoja pesemään tms...

Itse nyt kolmatta odottelen rv 37+2, ja paikat 2cm auki, ja kanavaa 2cm jäljellä...
 
se oli meillä neuvolassa ja lääkärissä ihan ensimmäinen "kielto" supistellessa...
mahdollisimman rennosti, ei turhia lenkkejä yms. ja varmaan petipuuhat kannattaa jättää pois, nehän kun saattaa kovastikin edistää... sulla noita viikkoja kuitenkin aika vähän vielä
 
Kiitos kommenteista.

Meillä muutto puuhaat edessä, joten voi olla parempi etten enää kantele kovin raskaita tavaroita ja isommat siivouksetkin taitaa olla viisainta jättää muiden tehtäväksi.

Tänään kyllä huomasin shoppailu reissulla etten enää todellakaan ole työkunnossa ja muutenkaan normaalissa kunnossa. Supisteli koko reissun ajan. (n.3h) Supistukset ei ollu kamalan kipeitä mut maha oli kovana koko ajan ja kyllähän se kolmen tunnin jälkeen alkaa jo tuskastuttaa!

En millään malttaisi ottaa kovin löysästi kun tekemistä olisi niin paljon! Ja kun ensimmäistä odotan niin en oikein tiedä mikä kipu kuuluu asiaan ja mikä ei... tai mikä on normaalia tässä vaiheessa ja mikä ei...
 
Moikka maleha!
Kuuntele kroppaasi ja huolehdi siitä levosta... kyllä sä ehdit touhuta myöhemminkin... ja se vauva sieltä tulee aikanaan vaikkei kaikki valmista olisikaan :)
Mulla on supistellut nyt viikoilta 20 (odotan kolmatta), välillä vietin päivät lähes pituudellaan. Nyt taas olen ollut tosi hyvässä kunnossa - parina päivänä tuli haravoituakin tuolla pihalla. Tänään taas vauva kertonut että parempi ottaa rauhallisemmin!
Viikkoja mulla on nyt 33+ ja saikulla supistusten takia olen ollut jo vissiin neljä-viisi viikkoa.
 
Heissan! Myös minä suosittelisin ihan vaan lepäilemään silloin, jos supistelee. Itselläni se on vaihdellut ihan päivittäin, joinakin päivinä ei supistuksia ollenkaan ja toisinaan taas alkaa heti aamusta, vaikkei ole mitään tehnyt. Mulle suositeltiin neuvolassa supistelupäivinä ihan vaan lepoa ja tosiaankin kaikki voimia vaativat hommat muille. Itse en kanna edes kauppakassia silloin. Ehkä olen ylivarovainenkin, mutta parempi niin kuin joutua lääkärin määräyksestä sairaalaan lepäämään moneksi viikoksi.
 

Yhteistyössä