Aborttikuvat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja älä tee aborttia;28583410:
Kaikki kriisiraskauden kokemat naiset tarvitsisvat selkeää ja systemaattista henkistä ja taloudellista tukea, jotta voisivat pitää lapsensa, ja tarina voisi saada onnellisen lopun.
On tosiaan hyvä varmistaa, ettei kukaan joudu tekemään aborttia vain siksi, ettei kykene elättämään lasta. Suomessa tämä onneksi toteutuu jo erittäin hyvin. Kaikki naiset eivät vain halua saada lasta, ja he tarvitsevat vuorostaan tukea siihen, että kykenevät tekemään ratkaisun raskauden keskeytyksestä vapaasti.

En usko, että kukaan lapsen saanut nainen, voi todella katua omaa lastaan kun sen lopulta syliinsä saa.
Uskomuksesi on väärä. Lukuisat naiset katuvat sitä, että tulivat hankkineeksi lapsen. Minun on vaikea ymmärtää, miksi kukaan lähtisi kiistämään näin ilmeistä asiaa.

Alkuperäinen kirjoittaja älä tee aborttia;28583421:
Uskoisin, että juuri henkinen ja taloudellinen tuki on se mitä nainen tuossa tilanteessa tarvitsee. Eihän se ole mikään tuki, että ainoaksi toiseksi vaihtoehdoksi osoitetaan abortti. Esimerkiksi Suomen kaltaiselle valtiolle, jossa syntyvyys on pieni, se tekee suunnattomasti hallaa.

Uskoisin, että myös köyhemmissä maissa olisi mahdollista tarjota tukea kriisiraskauden kokeneille, sen maan materiaalisten mittapuiden mukaan. Ja miksei länsimaiset valtiot voisi ohjata siihen tukea.

Toinen tärkeä seikka, mikä pitäisi muistaa, on kunnollinen ja huolellinen ehkäisyvalistus. Se estäisi jo monia kriisiraskauksia. Parastahan tietysti olisi kohentaa moraalia, ja jättää seksitoilailut kokonaan väliin, ja aloittaa seksielämä vasta vakiintumisen jälkeen. Silloin lapsellekin olisi jo luonnostaan turvallisemmat puitteet syntyä.

Ja varmasti voit Sinäkin todeta, että kriisiraskauksien tuki ja myös ennaltaehkäisevä valistus olisi parempi vaihtoehto ainakin hengariaborteille. (Edelleenkin pitää lisätä, että jos joissain maissa abortit tehdään hengenvaarallisella tavoilla, niin se ei millään tavalla tee meidän maamme aborteista moraalisesti oikeutetumpia.)

En minä suostu lähtemään tukemaan aborttikieltoja yhtään missään. Johan pitkin maailmaa valistetaan ja ehkäistään mutta silti noita vahinkoraskauksia tulee.

Mä en voi tukea tässä mitään muuta ku sitä että abortista tehdään oikeus jota jokainen voi käyttää. Turvallinen, ei liian kallis, hyväksytty. Sitten voidaan keskittyä siihen että miten niitä abortteja saadaan vähennettyä. Ideaalitilanteessahan se on sallittua mutta sitä ei enää tarvita. Mieluummin yritän tuohon tasapainoon sallituilla aborteilla ku kieltämällä ne.

Köyhässä maassa tuo taloudellisen tilanteen tukeminen olisi sama ku joku Nigaracua muuttuisi Suomeksi. Ei siihen todellakaan pystytä edes kymmenissä vuosissa.

On tosiaan hyvä varmistaa, ettei kukaan joudu tekemään aborttia vain siksi, ettei kykene elättämään lasta. Suomessa tämä onneksi toteutuu jo erittäin hyvin. Kaikki naiset eivät vain halua saada lasta, ja he tarvitsevat vuorostaan tukea siihen, että kykenevät tekemään ratkaisun raskauden keskeytyksestä vapaasti.

Uskomuksesi on väärä. Lukuisat naiset katuvat sitä, että tulivat hankkineeksi lapsen. Minun on vaikea ymmärtää, miksi kukaan lähtisi kiistämään näin ilmeistä asiaa.

Jos lasta ei halua saada, niin silloin pitää pitää myös huoli siitä ettei tule raskaaksi. Raskaana ollessa on aika myöhäistä ajatella, että ei enää halua lapsia. Tietysti lapsen voi antaa adoptoitavaksi, jos ei todellakaan halua pitää lasta lapsen synnyttyä. Sitä kyllä epäilen.

En todellakaan voi uskoa, että kukaan äiti sanoisi omalle lapselleen katuvansa lapsen syntymää. En usko, että omaa lastaan voi olla rakastamatta.

Ilmeisin asia minun mielestäni tässä koko jutussa on se, että abortti on murha. Siinä tietoisesti tapetaan elävä ihminen. Sen voi jokainen loogisesti päätellä, laskea yksi yhteen.

Ja mitä sitten tarvitsisimme? Sekä valistusta ja tukea, että kukaan nainen ei tahtomattaan tulisi raskaaksi. Ja jos sitten tulee, niin naiselle tulisi osoittaa tukea ja apua entistä enemmän, tuoda se konkreettisesti kriisiraskauden kokevien naisten lähelle.

Alkuperäinen kirjoittaja älä tee aborttia;28583433:
Jos lasta ei halua saada, niin silloin pitää pitää myös huoli siitä ettei tule raskaaksi. Raskaana ollessa on aika myöhäistä ajatella, että ei enää halua lapsia. Tietysti lapsen voi antaa adoptoitavaksi, jos ei todellakaan halua pitää lasta lapsen synnyttyä. Sitä kyllä epäilen.

En todellakaan voi uskoa, että kukaan äiti sanoisi omalle lapselleen katuvansa lapsen syntymää. En usko, että omaa lastaan voi olla rakastamatta.

Ilmeisin asia minun mielestäni tässä koko jutussa on se, että abortti on murha. Siinä tietoisesti tapetaan elävä ihminen. Sen voi jokainen loogisesti päätellä, laskea yksi yhteen.

Ja mitä sitten tarvitsisimme? Sekä valistusta ja tukea, että kukaan nainen ei tahtomattaan tulisi raskaaksi. Ja jos sitten tulee, niin naiselle tulisi osoittaa tukea ja apua entistä enemmän, tuoda se konkreettisesti kriisiraskauden kokevien naisten lähelle.

Monikin katuu lapsensa syntymää. Ei se ole niin romanttista ja vaaleanpunaisen auvoista. Eikä sitä lapselle sanota mutta se tunne on ja pysyy.

Joo, valistus ja tuki on hyvä. Vahinkoraskauksia kuitenkin sattuu ja monelle abortti on ehkä kärjistettynäkin se ainoa vaihtoehto.

En minä suostu lähtemään tukemaan aborttikieltoja yhtään missään. Johan pitkin maailmaa valistetaan ja ehkäistään mutta silti noita vahinkoraskauksia tulee.

Mä en voi tukea tässä mitään muuta ku sitä että abortista tehdään oikeus jota jokainen voi käyttää. Turvallinen, ei liian kallis, hyväksytty. Sitten voidaan keskittyä siihen että miten niitä abortteja saadaan vähennettyä. Ideaalitilanteessahan se on sallittua mutta sitä ei enää tarvita. Mieluummin yritän tuohon tasapainoon sallituilla aborteilla ku kieltämällä ne.

Köyhässä maassa tuo taloudellisen tilanteen tukeminen olisi sama ku joku Nigaracua muuttuisi Suomeksi. Ei siihen todellakaan pystytä edes kymmenissä vuosissa.

No, eiköhän nyt meidän molempien kannat ja argumentit ole tulleet pääpiirteissään selviksi.

Silti ihmettelen, jos pystytte mielissänne kiertämään sen tosiasian, että abortissa tietoisesti tapetaan elävä ihminen.

Minun mielestäni elämää pitää aina suojella. Minun mielestäni myös jokaisella ihmisellä on ihmisarvo, hedelmöittymisen hetkestä asti.

Siksi haluaisin, että voisimme tehdä kaikkemme, ettei kukaan tulisi tahtomattaan raskaaksi ja ettei kukaan joutuisi tekemään aborttia.

Mä lasken ihmiseksi olennon jolla on edes jonkinlainen tietoisuus maailmasta ja joka pysyy hengissä ilman että tarvitsee loisia toisessa ihmisessä. Jos alkion/sikiön ottaa ulos, ei se voi elää. Sitten jos se eläisi ja sen tappaa siinä, sitten laskisin sen ihmisen murhaksi.

Hitosti kärjistettynä, onko se murha kun ottaa lapamadon pois ihmisestä? Niinpä.

Mä lasken ihmiseksi olennon jolla on edes jonkinlainen tietoisuus maailmasta ja joka pysyy hengissä ilman että tarvitsee loisia toisessa ihmisessä. Jos alkion/sikiön ottaa ulos, ei se voi elää. Sitten jos se eläisi ja sen tappaa siinä, sitten laskisin sen ihmisen murhaksi.

Hitosti kärjistettynä, onko se murha kun ottaa lapamadon pois ihmisestä? Niinpä.

Minun mielestäni ihmistä ja lapamatoa ei voi verrata keskenään.

Alkiossa ja sikiössä on kaikki se potentiaalisena, mitä meissäkin on nytten: tietoisuus, ajattelu, tunteet... Alkio ja sikiö siis todellakin ovat ihmisiä, eivät mitään loisia. Heissä jokaisessa on sitäpaitsi varattuna oma luonne, ulkonäkö, temperamentti, persoonallisuus...

Ja sitä kautta jokainen ihminen, mekin, on tullut tähän maailmaan. Toista tapaa ei ole. Varjelkaamme siis tätä syntymän ja elämän ihmettä.

Joka tapauksessa, varmasti sekä sinulle että minulle (ja kaikille lukijoille) on tullut selväksi että meillä on täysin vastakkaiset kannat ja niitten mukaiset argumentit.
Näen, että tässä kohtaa keskustelu lähtee toistamaan itseään, joten taidan lopetella ainakin tältä illalta, yöltä.

Kiitos tästä keskustelusta ja hyvää yötä.

Jos aikuisen miehen voi lyödä kirveellä kuoliaaksi ilman, että kyseessä on murha, on vaikea kuvitella, miksi solukasvuston kemiallinen poistaminen naisen kehosta olisi sellainen. Mutta toisaalta en olekaan uskonnollinen ihminen, jolle horinat potentiaaleista merkitsisivät mitään. Alkio ei ole vielä mikään ihminen, joten sitä ei voi myöskään tappaa saati sitten murhata.

Toivon todella, ettei tuollainen amerikkalaisperäinen uskonnollinen fundamentalismi ja naisen valinnanvapauden vastustaminen saa koskaan Suomessa jalansijaa.

• Tykkää
Reactions: Cassyput
Alkuperäinen kirjoittaja älä tee aborttia;28583443:

Alkiossa ja sikiössä on kaikki se potentiaalisena, mitä meissäkin on nytten: tietoisuus, ajattelu, tunteet... Alkio ja sikiö siis todellakin ovat ihmisiä, eivät mitään loisia. Heissä jokaisessa on sitäpaitsi varattuna oma luonne, ulkonäkö, temperamentti, persoonallisuus...

Ja sitä kautta jokainen ihminen, mekin, on tullut tähän maailmaan. Toista tapaa ei ole. Varjelkaamme siis tätä syntymän ja elämän ihmettä.

Joka tapauksessa, varmasti sekä sinulle että minulle (ja kaikille lukijoille) on tullut selväksi että meillä on täysin vastakkaiset kannat ja niitten mukaiset argumentit.
Näen, että tässä kohtaa keskustelu lähtee toistamaan itseään, joten taidan lopetella ainakin tältä illalta, yöltä.

Ihminen ja lapamato, eläimiä molemmat. Noilla argumenteista vois vääntää vaikka mitä jännää.

Jos aikuisen miehen voi lyödä kirveellä kuoliaaksi ilman, että kyseessä on murha, on vaikea kuvitella, miksi solukasvuston kemiallinen poistaminen naisen kehosta olisi sellainen. Mutta toisaalta en olekaan uskonnollinen ihminen, jolle horinat potentiaaleista merkitsisivät mitään. Alkio ei ole vielä mikään ihminen, joten sitä ei voi myöskään tappaa saati sitten murhata.

Toivon todella, ettei tuollainen amerikkalaisperäinen uskonnollinen fundamentalismi ja naisen valinnanvapauden vastustaminen saa koskaan Suomessa jalansijaa.

Sanoppa muuta.

Minusta on aivan älytöntä se että aborttia pidettäisiin murtama. No joo siitä voi tulla lapsi/ihminen jne, mutta joissakin tilanteissa se voi kuolla vaikka kohtuun jolloin se voidaan poistaa vaikka kaapimalla eli samalla tavalla kuin yli 9-10vk menneen raskauden. Eli eikö sekin olisi silloin murha kun se kaavitaan sieltä pois jos se ei jostain syystä itse tule? Esim oma kohtaisella kokemuksella voin sanoa että en olisi koskaan saanut käytyyn koulua tai päässyt töihin jos en olisi tehnyt aborttia. No joo kyllö jollain tavalla aina mietittyttää entä jos mutta se on tehty sillä siisti elämä jatkuu. Varmaan jos menisin ajassa taakse päin turvautuisin silti samaan päätökseen, koska suomessa eikä kyllä muuallakaan pärjää ilman kunnon koulutusta. Ei abortin tekijöitä saisi yhtään syyllistää heidän päätöksestään oman elämän kulusta. Tiedän monia ihmisiä jotka ovat joutuneet/tehneet abortin. Osa omasta päätöksestään osa vanhempien painostuksesta tai pakottamisesta. Osa joutunut kaavintaan koska raskaus mennyt kesken mutta ei ole tullut ulos asti nämä sisällöt sieltä. Tiedän myös henkilöitä jotka ovat tehneet lapsen ja sitten huomanneet etteivät haluakaan lasta ja sitten lapsi onkin huostassa. Kyllä naisella pitäisi olla kaikki valta omasta kropastaan, naisella se painavempi sana on kuin miehellä tässä asiassa kun useimmiten nainen on se joka sinne kotiin jää lapsen synnyttyä, jos ei lasta halua miten saa sitten joiltakin sen tunteen pois, joillakin se voi ilmetä vaikka masennuksella, ja niinkuin masennusta ei olisi jo tarpeeksi. Asiasta pitää keskustella ja pitää itse olla varma mitä haluaa eikä tehdä niinkuin muut neuvovat ja parhaaksi näkevät, itse sen parhaiten tietää oli kellä mitä mielipiteitä tahansa! Piste.

Alkuperäinen kirjoittaja älä tee aborttia;28583443:

Entäpä hedelmöitetty pakastettu alkio? Esimerkiksi lapsettomuushoidoissa niitä tulee ylimääräisiä. Mitä niille pitäisi tehdä?

[QUOTE="vieras";28583390]Mua ärsyttää että tuota "abortti on murha"- propagandaa syötetään lapsille jo rippikoulussa, ilman että kerrotaan asian kaikkia puolia, lykätään vaan juuri tuollainen "realistinen muovisikiö" kouraan ja sanotaan että katsokaas nyt, ihan on ihmisen näköinen, abortti on murha, ei saa niin tehdä.[/QUOTE]

Kyllä muakin ärsyttää. Mutta samalla tapaa ärsyttää jos siitä sikiöstä annetaan kuva että se on vain joku solumöykky, ja nuorille annetaan abortista vähättelevä kuva. Se pitemmälle kehittynyt on jo ihmisen näköinen, siitä tulee ihminen, se on ELÄVÄ, ja se kuolee abortissa, joissain maissa hyvin brutaalillakin tavalla ja myös suomessa se siis TAPETAAN, lääkkeillä. Kyllähän se ihan elävä on ennen aborttia. En siis puhu nyt aborteista vain suomessa, vaan myös kautta maailman ja miten sielläkin aborttivalistus voi olla järkyttävän huonoa ja sikiöitä tapetaan järkyttävilläkin tavoilla. Onneksi suomessa abortit on suht hyvin lailla säädeltyjä, kaikissa maissa ei näin ole ja siellä ne kuvat on sitä todellisuutta. Suomessa asia hoituu usein nätimmin, niillä lääkkeillä. Ja imukaavinnan jälkeen sitä ei vaan enään erota siitä "jätteestä"...

Minusta jos nämä asiat kerrotaan realistisesti ETUKÄTEEN, se voi motivoida nuoria paremmin suojautumaan seksissä hyvin ja välttämään vahinkoraskauksia, ja ymmärtämään että abortti on kuitenkin iso ja vakava juttu. Jos aborttia vähätellään, nuorikin voi ajatella että ei se mitään jos tulen raskaaksi, kun se "katkaravun" poisto on vain pikkujuttu. Abortti kuitenkin vaikuttaa myös väistämättä naisen mieleen, ja mahdollisesti myös esim. myöhäisempään raskautumiseen, joten ei se ole mikään pikkujuttu senkään puolesta.

Tokikaan nämä jutut ei enään varsinaisesti sovi sille vahinkoraskaalle joka aborttia harkitsee, toki hänellekkin tulee _faktoja_ kertoja mutta hieman silotellummin.

Yhteistyössä