Abortin tekeminen vapaaehtoiseksi hoitohenkilökunnalle!

  • Viestiketjun aloittaja Vapaus valita
  • Ensimmäinen viesti
vieras--
Joo, kysymykseni oli tarkoitettu nimenomaan abortin vastustajille joka tilanteessa. Lisäksi mainitsin, että en ymmärtä sitä, että jotkut hyväksyy abortin tietyissä tilanteissa, vaikkapa raiskauksen uhrilta.

Olen ollut raskaana ja olen äiti. Mielestäni jokaisella pitää olla oikeus aborttiin, oli syy mikä tahansa. Jokainen itse tietää, mitä tekee ja mikä on omalla kohdalla paras ratkaisu. Mielipiteitä saa olla, mutta näin suuressa asiassa on jotenkin vaikea ymmärtää, miksi muilla pitäisi olla oikeus arvostella.
Onhan se nyt pikkasen eri asia tulla raskaaksi esim. raiskauksesta kuin siitä ettei osata käyttää ehkäisyä kunnolla tai pidättäytyä siitä kokonaan.
 
"hoitaja"
Joo, kysymykseni oli tarkoitettu nimenomaan abortin vastustajille joka tilanteessa. Lisäksi mainitsin, että en ymmärtä sitä, että jotkut hyväksyy abortin tietyissä tilanteissa, vaikkapa raiskauksen uhrilta.

Olen ollut raskaana ja olen äiti. Mielestäni jokaisella pitää olla oikeus aborttiin, oli syy mikä tahansa. Jokainen itse tietää, mitä tekee ja mikä on omalla kohdalla paras ratkaisu. Mielipiteitä saa olla, mutta näin suuressa asiassa on jotenkin vaikea ymmärtää, miksi muilla pitäisi olla oikeus arvostella.
" Mun on vaikea ymmättää ihmistä, jonka mielestä abortin voi tehdä tietyissä tapauksissa. Miten se on vähemmän murha esim. ennen viikkoa 12?"

Näin kysyit, siihen vastasin.

Mielestäni myös jokaisella on oltava oikeus aborttiin. On kuitenkin ihan hyvä että meillä on jotkut rajat asian suhteen olemassa ja niistä aika ajoin keskustellaan, koska kyllä siinä on eroa tehdäänkö abortti viikolla 6 vai 16. Myös syistä on hyvä keskustella. Mutta se siitä, vapautan ketjun omalle aiheelleen...
 
.....
Onhan se nyt pikkasen eri asia tulla raskaaksi esim. raiskauksesta kuin siitä ettei osata käyttää ehkäisyä kunnolla tai pidättäytyä siitä kokonaan.
On se eri asia. Mutta eihän se kummassakaan tapauksessa yhtään enempää "lapsen" vika ole? Siksi vaan ihmettelen niitä, jotka hyväksyvät tietyistä syistä tehtävän abortin. Mä itse hyväksyn abortin jokaisessa tapauksessa, jossa nainen abortin haluaa. Ei sitä kukaan halua ilman syytä, oli se muiden mielestä sitten kuinka väärä syy tahansa.
 
.....
On se eri asia. Mutta eihän se kummassakaan tapauksessa yhtään enempää "lapsen" vika ole? Siksi vaan ihmettelen niitä, jotka hyväksyvät tietyistä syistä tehtävän abortin. Mä itse hyväksyn abortin jokaisessa tapauksessa, jossa nainen abortin haluaa. Ei sitä kukaan halua ilman syytä, oli se muiden mielestä sitten kuinka väärä syy tahansa.
Lisään vielä, että tietysti on parempi, että abortin tekee mahdollisimman aikaisessa vaiheessa.

Ja sori, että menee ihan ooteeksi mun jutut. Oon vaan ennenkin koittanut saada tohon mun kysymykseen vastausta, mutta en ole saanut.
 
viaras
[QUOTE="...";30413714]Ai että hoitohenkilökunta saa valita tekeekö itselleen abortin vai ei tee? Eikö heillä ole samat oikeudet tehdä abortti, kuin muillakin? Mahtava otsikko.

Ja joo - eipä ole hoitohenkilökunnan asia. Saa etsiä työtä muualta jos ei halua tehdä työtään.[/QUOTE]

Otsikko on riittävän hyvin muotoiltu. Luitko mahdollisesti väärin esim. Abortin teettäminen vapaaehtoiseksi hoitohenkilökunnalle? Kukaanhan ei itselleen aborttia tee - toivottavasti. Tosin silloinhan tätä koko omantunnonkysymysongelmaa ei olisi olemassakaan, jos toisen ihmisen apua asiaan ei tarvittaisi.

Ja en kannata aloitetta.
 
Yhteen juttuun haluaisin saada vastauksen joltakin abortin vastustajalta: Suomessa tehdään ilmeisesti n. 10 000 aborttia vuodessa. Oletettavasti osassa tapauksista vauva olisi elinkelvoton, mutta aika monta vauvaa syntysi vuosittain lisää, jod abortti kiellettäisiin. Miten tämä tilanne sitten hoidettaisiin? Olisi tuhansia lapsia lisää joka vuosi pelkästään Suomessa, saati maailmanlaajuisesti. Ihmisiä syntyy aborteista huolimatta liikaa, ja tänä osaltaan tuhoaa maailmaa monellakin tapaa. Miten te vastustajat näette asian tämän laidan?
Mä oon joskus kysynyt täällä, että jos vaikka puolet niistä ei toivotuista lapsista annettaisiin adoptoitavaksi (kuten hyvin usein ehdotetaan tekemään abortin sijasta), niin kuka helvetti niitä tuhansia lapsia adoptoisi, joka vuosi? Mitään vastausta en saanut, YLLÄRI...
 
"emäntä"
Voisinko mää lopettaa syöpäpotilaiden auttamisen kans? Ko mun mukaan ne on ite hankittuja. Mä oon tosi paljon niinko tupakointia ja viinaa vastaan. Mitä ko ne sit saa syövän tosta juomisestaan? Onko mun pakko auttaa vakaumustani vastaan?
 
"MARIKA"
Ihminen allekirjoittaa vapaaehtoisesti työsopimuksen jossa työntantaja voi velvoittaa tekemään työssä vaadittuja toimenpiteitä. Kukaan ei pakota ihmistä hakemaan työtä joka on omia arvoja vastaan. Jos terveytesi estää tekemään ilta/yö-vuoroja, hakeudu päivätöihin. Älä hae klinikalle töihin jossa tehdään aortteja tms. jos etiikkasi kieltää sen.
Itse olen tätä lakialoitetta vastaan. Mielestäni naisella on oikeus tehdä abortti, jos on tullut vasten tahtoaan raskaaksi tai ei ole kykenevä kasvattamaan lasta täysipainoisesti. Jokaisella naisella on oltava henkinen tai fyysinen syy, jonka vuoksi tehdä abortti.
 
  • Tykkää
Reactions: Oisku
"hoitaja"
Aika turhauttavaa kun ei edes viitsitä lukea aloitetta ennenkuin se torpataan eikä liioin tätä ketjua ennen kommentointia. Kahdelle vikalle vastaajalle sanoisin että täälläkin on jo sanottu, että kyseisessä aloitteessa ei ole kyse aborttien kieltämisestä. Edelleen naisilla säilyy oikeus aborttiin.

Ja syövästä hoitamatta jättäminen nyt vaan on eri asia, kuin elinkelpoisen alkion tai sikiön tappaminen. Hoitamattahan sitä äitiä ei tässäkään jätetä, oikeus aborttiin säilyy tämänkin jälkeen ihan täysin ennallaan.

Ja sadannen kerran, esim. opiskeluvaiheessa lääkäri voi joutua niitä abortteja tekemään vastoin tahtoaan. Sitä ei voi valita, ellei sitten halua reputtaa koko koulua. Se EI silloin ole vapaa valinta vaan pakko.
 
tuota
[QUOTE="hoitaja";30414932]" Mun on vaikea ymmättää ihmistä, jonka mielestä abortin voi tehdä tietyissä tapauksissa. Miten se on vähemmän murha esim. ennen viikkoa 12?"

Näin kysyit, siihen vastasin.

Mielestäni myös jokaisella on oltava oikeus aborttiin. On kuitenkin ihan hyvä että meillä on jotkut rajat asian suhteen olemassa ja niistä aika ajoin keskustellaan, koska kyllä siinä on eroa tehdäänkö abortti viikolla 6 vai 16. Myös syistä on hyvä keskustella. Mutta se siitä, vapautan ketjun omalle aiheelleen...[/QUOTE]

Minusta on aika kaksinaismoralista kannattaa aborttia ja jopa sanoa, että voisi itse tehdä abortin varhaisilla viikoilla. Sitten kuitenkin toisessa lauseessa sanotaan, ettei voisi hoitaa abortteja. Eli voisi abortoida oman lapsensa, mutta ei voisi antaa keskeytyslääkettä sitä tarvitsevalle naiselle? Näetkö itse ajattelussasi mitään kummallista?
 
.....
[QUOTE="hoitaja";30415519]Aika turhauttavaa kun ei edes viitsitä lukea aloitetta ennenkuin se torpataan eikä liioin tätä ketjua ennen kommentointia. Kahdelle vikalle vastaajalle sanoisin että täälläkin on jo sanottu, että kyseisessä aloitteessa ei ole kyse aborttien kieltämisestä. Edelleen naisilla säilyy oikeus aborttiin.

Ja syövästä hoitamatta jättäminen nyt vaan on eri asia, kuin elinkelpoisen alkion tai sikiön tappaminen. Hoitamattahan sitä äitiä ei tässäkään jätetä, oikeus aborttiin säilyy tämänkin jälkeen ihan täysin ennallaan.

Ja sadannen kerran, esim. opiskeluvaiheessa lääkäri voi joutua niitä abortteja tekemään vastoin tahtoaan. Sitä ei voi valita, ellei sitten halua reputtaa koko koulua. Se EI silloin ole vapaa valinta vaan pakko.[/QUOTE]

Jokainen, joka hoitoalaa lähtee opiskelemaan on tietoinen näistä asioista, joita siellä eteen tulee. Edelleenkään mikään pakko ei ole mitään tehdä. Ja toisiaan tuo lakialoite tuskin läpi menee, harmi joillekkin alalle haluaville.

Lisäksi jokaisessa aborttiin liittyvässä keskustelussa juttu lähtee harhailemaan alkuperäisestä tarkoituksesta, mutta ei se nyt mikään maailmanloppu ole. Anna ihmisten keskustella, asiallisestihan tää on (ihme kyllä) tähän asti sujunut. Mä edelleenkin mielenkiinnosta vaan yritän kysellä.
 
harmaanaa
Aivan typerä adressi, en allekirjoita.
On minullakin töissäni asioita joita en halua tehdä mutta niin, ammatinvalinta kysymys.
Jos et halua tehdä töissä jotakin hommia on syytä miettiä mikä ala olisi silloin parempi.
Paljonko tänäpäivänä on vara valita mitä siellä töissä tekee, jätetään ne paskat hommat muille niinkö?
 
Ihan uteliaisuudesta kysyn, ohjataanko hoitoalalla muita tehtäviä vakaumuksen mukaan? Joutuuko islaminuskoinen naishoitaja hoitamaan miespotilaita, tarpeen vaatiessa myös alastomia. Tai pitääkö juutalaisen/muhamettilaisen kokin tehdä ruokaa sianlihasta, jos sitä listalle halutaan?
 
.....
Mä oon joskus kysynyt täällä, että jos vaikka puolet niistä ei toivotuista lapsista annettaisiin adoptoitavaksi (kuten hyvin usein ehdotetaan tekemään abortin sijasta), niin kuka helvetti niitä tuhansia lapsia adoptoisi, joka vuosi? Mitään vastausta en saanut, YLLÄRI...
Mäkin olen kysellyt samaa monessa keskustelussa. Siks tässäkin lähdin kyselemään, kun en ole vastausta saanut. Jospa tänne vielä joku abortin vastustaja eksyisi vastaamaan.
 
huhhuhh
On se eri asia. Mutta eihän se kummassakaan tapauksessa yhtään enempää "lapsen" vika ole? Siksi vaan ihmettelen niitä, jotka hyväksyvät tietyistä syistä tehtävän abortin. Mä itse hyväksyn abortin jokaisessa tapauksessa, jossa nainen abortin haluaa. Ei sitä kukaan halua ilman syytä, oli se muiden mielestä sitten kuinka väärä syy tahansa.
Tule sitten pätemään jos sinut raiskataan tai saatikka tulet vielä raskaaksi :(
Ei ketään saa pakottaa synnyttämään raiskauksesta tullutta lasta.
Mutta tokihan meillä Suomessa on sellaiset kallonkutistajat jotka simsalabim taikoo sinut tässäkin vaiheessa äitiyden onnea hehkuvaksi.

Se on totta että liian paljon abortteja tehdään mutta siihen pitäisi koulujen ym tahojen puututtava raskaammalla kädellä että tajuaisivat kondomia ym. käyttää.

Jos seksuaalivalistus on samaa luokkaa kuin aikoinaan 15v sitten kun itse olin yläasteella ope katsoi mitä tulisi seuraavaksi bilsassa
ja nämä hypätään yli opiskelkaa itseksenne oli open kommentti.
Niin, meillä oli erittäin uskovainen mies opettaja joka koko kaiken seksuaalisuuden ahdistavana opettaa.
Samalla tavalla voitaisi laittaa kansalaisaloite että erittäin uskovaisten opettajia ym ei tarvitse opettaa asioita jotka heitä itseään ahdistaa.
 
vierasa
Samalla logiikalla pitäisi esimerkiksi psykologeilla olla mahdollisuus kieltäytyä tekemästä työtä murhaajien kanssa. Tai sitten vaan voi olla hakeutumatta vankilapsykologiksi, jos kokee tuon mahdottomaksi ja tekee töitä niillä lukuisilla muilla erikoisaloilla, joilla ei joudu murhaajien kanssa tekemisiin.
 
allekirjoitan
Ehdottomasti pitäis olla vapaaehtoista. Hoitoalalle hakeutuvat yleensä haluavat suojella elämää, ei olla sitä tuhoamassa varsinkaan niinkin typerän syyn takia kuin naisten tyhmyyden. Samaa mieltä eutanasiasta, ihan sama jos ihminen lopettaa itse itsensä, kunhan ei ala vaatia toisia sitä tekemään puolestaan.
 
allekirjoitan
Mä oon joskus kysynyt täällä, että jos vaikka puolet niistä ei toivotuista lapsista annettaisiin adoptoitavaksi (kuten hyvin usein ehdotetaan tekemään abortin sijasta), niin kuka helvetti niitä tuhansia lapsia adoptoisi, joka vuosi? Mitään vastausta en saanut, YLLÄRI...
Itse ajattelen niin, että jos aborttia ei näistä mukavuusasioista myönnettäisi, niin naiset alkaisivat kiinnittää enemmän huomiota EHKÄISYYN eivätkä enää pelleilisi asioilla. Ja naisia nyt tässä tapauksessa korostan, koska nehän loppupeleissä ovat vastuussa omasta raskautumisestaan (puhun siis näistä oho, kortsu unohtui -pösilöistä).
 
"hmm"
Jos tuollainen oikeus tulisi työntekijöille, niin silloin kyseisten osastojen paikkoja täytettäessä varmasti nämä kieltäytyjät eivät työpaikkaa saisi, joten miksi tuhlata varoja tekemällä tuollaisia päätöksiä kun helpompaa kaikille on vaan hakeutua töihin paikkaan missä ei noita abortteja tehdä.
 
.....
Tule sitten pätemään jos sinut raiskataan tai saatikka tulet vielä raskaaksi :(
Ei ketään saa pakottaa synnyttämään raiskauksesta tullutta lasta.
Mutta tokihan meillä Suomessa on sellaiset kallonkutistajat jotka simsalabim taikoo sinut tässäkin vaiheessa äitiyden onnea hehkuvaksi.

Se on totta että liian paljon abortteja tehdään mutta siihen pitäisi koulujen ym tahojen puututtava raskaammalla kädellä että tajuaisivat kondomia ym. käyttää.

Jos seksuaalivalistus on samaa luokkaa kuin aikoinaan 15v sitten kun itse olin yläasteella ope katsoi mitä tulisi seuraavaksi bilsassa
ja nämä hypätään yli opiskelkaa itseksenne oli open kommentti.
Niin, meillä oli erittäin uskovainen mies opettaja joka koko kaiken seksuaalisuuden ahdistavana opettaa.
Samalla tavalla voitaisi laittaa kansalaisaloite että erittäin uskovaisten opettajia ym ei tarvitse opettaa asioita jotka heitä itseään ahdistaa.
Tota... Lueppa uusiks mun kirjotukset. Minä kyllä hyväksyn abortin edelleenkin ja joka tilanteessa, kun nainen sen haluaa. Mutta usko tai älä, tolla tavalla ajattelevia ihmisiä on olemassa.
 
"Sen"
Itse ajattelen niin, että jos aborttia ei näistä mukavuusasioista myönnettäisi, niin naiset alkaisivat kiinnittää enemmän huomiota EHKÄISYYN eivätkä enää pelleilisi asioilla. Ja naisia nyt tässä tapauksessa korostan, koska nehän loppupeleissä ovat vastuussa omasta raskautumisestaan (puhun siis näistä oho, kortsu unohtui -pösilöistä).
Entä jos puhutaan maailmanlaajuisesti? Siltikin (vaikka naiset huolehtisivat enemmän ehkäisystä) maailmaan syntyisi ihan hirveä määrä ei-toivottuja lapsia. Ja käsittääkseni noita on jo ihan pikkusen liikaa nytkin.

Toiseks
 
.....
[QUOTE="Sen";30416083]Entä jos puhutaan maailmanlaajuisesti? Siltikin (vaikka naiset huolehtisivat enemmän ehkäisystä) maailmaan syntyisi ihan hirveä määrä ei-toivottuja lapsia. Ja käsittääkseni noita on jo ihan pikkusen liikaa nytkin.

Toiseks[/QUOTE]

Oho, sekoilin puhelimen kanssa. :D

Eli: toisekseen, mun mielestä nimenomaan nämä ihmiset, jotka eivät ehkäisystä osaa huolehtia, ansaitsevat ehdottomasti kaikista eniten sen abortin.
 
[QUOTE="hoitaja";30415519]
Ja sadannen kerran, esim. opiskeluvaiheessa lääkäri voi joutua niitä abortteja tekemään vastoin tahtoaan. Sitä ei voi valita, ellei sitten halua reputtaa koko koulua. Se EI silloin ole vapaa valinta vaan pakko.[/QUOTE]

Ei muuten joudu ellei varta vasten hakeudu gynelle töihin.
 

Yhteistyössä