Abortin tekeminen vapaaehtoiseksi hoitohenkilökunnalle!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vapaus valita
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="yks";30413739]
Asiaa voisi verrata esim. siihen, että päivystyksessä olisi päätetty, että jokaiselle yli 85 vuotiaalle (tai joku muu peruste) päivystykseen tulevalle ihmiselle annetaan injektiona niin suuri määrä kipulääkettä, että hän kuolee..[/QUOTE]

Tätä tilannetta vois verrata siihen että terveydenhuollossa työskentelevien olisi pakko tehdä abortti esim. äidin ollessa alaikäinen tai esim. yli 40 vuotias.

Lääkäreiden koulutuksessa ja työssä epäkohta lienee vielä isompi kuin hoitajien kohdalla. Ei pysty erikoistumaan gynekologiaan koska koulutusvuosien aikana asiaa ei nykyään anneta välttää. Jäänee moni sydämellinen ja aito synnytyslääkäri ja naistentaudeista muuten kiinnostunut lääkäri valmistumatta.

Tätä tilannetta vois verrata siihen että terveydenhuollossa työskentelevien olisi pakko tehdä abortti esim. äidin ollessa alaikäinen tai esim. yli 40 vuotias.

Aborttiasiaan rinnasteinen tilanne saattaa lähivuosina olla tulossa, jos Suomessakin ryhdytään hyväksymään armokuolemat. Ilmeisesti hoitohenkilökunta ei silloinkaan voi kieltäytyä avustamasta potilaan kuolemassa?

Tietääkö muuten joku, voiko sotilas sodan aikana kieltäytyä teloitustehtävistä?

Aborttiasiaan rinnasteinen tilanne saattaa lähivuosina olla tulossa, jos Suomessakin ryhdytään hyväksymään armokuolemat. Ilmeisesti hoitohenkilökunta ei silloinkaan voi kieltäytyä avustamasta potilaan kuolemassa?

Mikäli armokuolemasta on tulossa osa "hoitoa" ja sitä pitää pystyä toteuttamaan joka puolella maata esim. terveyskeskuksissa epäilen että hoitohenkilökunta ei voi kieltäytyä siiheen osallistumisesta.
Jos sen toteuttaminen järjestettäisiin esim. saattohoitokodeissa jokainen voi toki kieltäytyä toimimasta sen kaltaisissa paikoissa.

oishan se hauska kun apteekkari kieltäytyis myymästä e- ja katumuspillereitäkin, tai naapurin setälle sydänlääkettä kun setä on joskus tehnyt jotain väärin, kuollahan se sais mieluummin =)

oishan se hauska kun apteekkari kieltäytyis myymästä e- ja katumuspillereitäkin, tai naapurin setälle sydänlääkettä kun setä on joskus tehnyt jotain väärin, kuollahan se sais mieluummin =)

E-pillereillä ja katumuspillereillähän ei kyllä varsinaisesti tapeta mitään, vaan niillä estetään se elämän alkaminen. Siinä mielessä niissä on eroa. Ja eikai tässä ole kyse siitä että kieltäydytään abortista, koska halutaan rankaista äitiä joka on "tehnyt väärin". Kyse on siitä että ei haluta tappaa jo elävää ihmisalkiota tai sikiötä.

Mielestäni ihan asiallinen adressi. Ei kosketa itseä, mutta mielestäni jokaisen pitää saada olla itse päättämässä siitä haluaako olla mukana tarkoituksellisesti tappamassa elämää vai ei. Käytännössä abortinteosta kieltäytyjille on sitten vain yksi työpaikka ja mahdollisuus vähemmän, kun muilla niitä on enemmän. Jos joku haluaa luopua yhdestä osaamisalueestaan omassa työssä/ammatissa, niin mitä se oikeasti muiden napaa kaivelee. Suomessa kyllä varmasti edelleen löytyy niitä lääkäreitä ja hoitajia ihan riittämiin, jotka nämäkin hommat hoitaa. Suomi ei edes ole ns. aborttivastainen maa, niinkuin esim. jenkeissä on hyvin aborttivastaisia osavaltioita. Ja silti sielläkin niitä tekijöitä riittää ja abortteja tehdään.

Näen että se on myös potilaan etu, kun toimenpiteen suorittaa sellainen henkilö joka ei tuomitse ja koe tilanteessa suuria tunnontuskia, jotka voi heijastua väkisinkin siihen itse hoitotilanteeseen ja toimenpiteeseen. Abortti on sen verran herkkä asia, että parempi kun sen parissa hääräilee vain sellainen henkilöstö joka asian ymmärtää ja hyväksyy aidosti.

[QUOTE="hoitaja";30414647]
Ei kosketa itseä, mutta mielestäni jokaisen pitää saada olla itse päättämässä siitä haluaako olla mukana tarkoituksellisesti tappamassa elämää vai ei. Käytännössä abortinteosta kieltäytyjille on sitten vain yksi työpaikka ja mahdollisuus vähemmän, kun muilla niitä on enemmän. [/QUOTE]

Tätä vartenhan ei tarvita mitään lakimuutoksia tai adresseja. Jokaisella hoitajalla on jo nyt vapaus olla hakeutumatta sellaiseen työpaikkaan, jossa tehdään abortteja.

Mä voisin hakeutua vastapainoksi tekemään sitten nimenomaan niitä abortteja ja kieltäytyä synnytyksissä auttamisesta kun vastustan väestönkasvua. Oikeasti voisin kyllä hakeutua nimenomaan tuollaiseen työhön juuri.

Yhteen juttuun haluaisin saada vastauksen joltakin abortin vastustajalta: Suomessa tehdään ilmeisesti n. 10 000 aborttia vuodessa. Oletettavasti osassa tapauksista vauva olisi elinkelvoton, mutta aika monta vauvaa syntysi vuosittain lisää, jod abortti kiellettäisiin. Miten tämä tilanne sitten hoidettaisiin? Olisi tuhansia lapsia lisää joka vuosi pelkästään Suomessa, saati maailmanlaajuisesti. Ihmisiä syntyy aborteista huolimatta liikaa, ja tänä osaltaan tuhoaa maailmaa monellakin tapaa. Miten te vastustajat näette asian tämän laidan?

Mä en nyt tajua tätä, miksi tällainen ihminen hakeutuisi sitten töihin paikkaan jossa niitä abortteja tehdään? Niitä ei tehdä kuin yhdessä paikassa, miksi ihminen väkisin sitten hakeutuu sinne töihin? Hoitoalalla on paljon muitakin paikkoja

Kyllä hoitajan on pystyttävä toimimaan työn vaatimalla tavalla oli omat periaatteet mitä hyvänsä. Itse en henk.koht. abortin kannattaja ole kuin erityistilanteissa(raiskaus yms) mutta pystyisin avustamaan siinä.

Yhteen juttuun haluaisin saada vastauksen joltakin abortin vastustajalta: Suomessa tehdään ilmeisesti n. 10 000 aborttia vuodessa. Oletettavasti osassa tapauksista vauva olisi elinkelvoton, mutta aika monta vauvaa syntysi vuosittain lisää, jod abortti kiellettäisiin. Miten tämä tilanne sitten hoidettaisiin? Olisi tuhansia lapsia lisää joka vuosi pelkästään Suomessa, saati maailmanlaajuisesti. Ihmisiä syntyy aborteista huolimatta liikaa, ja tänä osaltaan tuhoaa maailmaa monellakin tapaa. Miten te vastustajat näette asian tämän laidan?

Aloituksen asiahan ei ole sama kuin abortin vastustaminen. Vaikka henkilö itse ei halua suorittaa abortteja, ei se tarkoita että hän on aborttien vastustaja. Siinä mielessä tämä kysymys ei kyllä kuulu tähän keskusteluun...

Esim. itselläni on lapsiluku täynnä ja jos saisin hyvin alussa tietää olevani raskaana, voisin mennä aborttiin. Mutta en koskaan pystyisi olemaan mukana tekemässä aborttia esim. terveelle 12-viikkoiselle sikiölle. En minä sitä silti tuomitse automaattisesti jos joku muu haluaa siinä kohtaa itselleen abortin tehdä ja joku sen hänelle suorittaa. En vain itse halua olla sellaisessa mitenkään mukana.

Mä en nyt tajua tätä, miksi tällainen ihminen hakeutuisi sitten töihin paikkaan jossa niitä abortteja tehdään? Niitä ei tehdä kuin yhdessä paikassa, miksi ihminen väkisin sitten hakeutuu sinne töihin? Hoitoalalla on paljon muitakin paikkoja

Epäkohta on siinä, että esim. opiskeluaikana voi joutua tekemään abortteja vastoin tahtoaan.

Mutta siis jos asia ei ole(olisi) mikään ongelma kenellekkään nytkään, niin miksi on niin väärin että se turva taataan ihan lailla? eikös se vaan tuo turvaa sitten kaikille.

[QUOTE="hoitaja";30414814]Aloituksen asiahan ei ole sama kuin abortin vastustaminen. Vaikka henkilö itse ei halua suorittaa abortteja, ei se tarkoita että hän on aborttien vastustaja. Siinä mielessä tämä kysymys ei kyllä kuulu tähän keskusteluun...

Esim. itselläni on lapsiluku täynnä ja jos saisin hyvin alussa tietää olevani raskaana, voisin mennä aborttiin. Mutta en koskaan pystyisi olemaan mukana tekemässä aborttia esim. terveelle 12-viikkoiselle sikiölle. En minä sitä silti tuomitse automaattisesti jos joku muu haluaa siinä kohtaa itselleen abortin tehdä ja joku sen hänelle suorittaa. En vain itse halua olla sellaisessa mitenkään mukana.[/QUOTE]

Ei liity joo täysin tähän keskusteluun. Anteeksi, jos jonkun mielen pahoitin. Tuli vaan mieleen kysyä, jos tästä ketjusta vaikka löytyisi joku, joka osaa vastata.

Mun on vaikea ymmättää ihmistä, jonka mielestä abortin voi tehdä tietyissä tapauksissa. Miten se on vähemmän murha esim. ennen viikkoa 12?

[QUOTE="hoitaja";30414647]

Mielestäni ihan asiallinen adressi. Ei kosketa itseä, mutta mielestäni jokaisen pitää saada olla itse päättämässä siitä haluaako olla mukana tarkoituksellisesti tappamassa elämää vai ei.[/QUOTE]

Jokainen saa jo itse päättää, haluaako olla mukana vai ei. Se on ammantinvalintakysymys. Täysin vapaaehtoista. Ketään ei pakoteta mihinkään. Tällaisia addresseja ei tarvita. Sellaisten toteutuessa aiheutettaisiin vain todellla monille ihmisille (sekä äideille että syntyville lapsille) suurta inhimillistä kärsimystä.

Ei liity joo täysin tähän keskusteluun. Anteeksi, jos jonkun mielen pahoitin. Tuli vaan mieleen kysyä, jos tästä ketjusta vaikka löytyisi joku, joka osaa vastata.

Mun on vaikea ymmättää ihmistä, jonka mielestä abortin voi tehdä tietyissä tapauksissa. Miten se on vähemmän murha esim. ennen viikkoa 12?

En pahoittanut. Halusin vaan korjata, jos joku luuli että asia on sama kuin abortin vastustaminen totaalisesti. Ei se ole.

Oletko sinä itse ollut koskaan raskaana? Konkreettisesti jos ajatellaan, niin esim. viikon 6 ultrassa meidän pienellä ei vielä edes sydän lyönyt ja kehitys oli hyvin alkeellista. Kun taas viikon 12 ultrassa hänellä oli jo kaikki tärkeät elimet paikallaan, sydän löi, aivot oli kehittyneet, hän potkutteli jalkojaan ja heilutteli käsiään. Joten osaatko tätä kautta ymmärtää mitä eroa on tehdä abortti viikolla 6 tai 12? Toki toiset on aivan ehdottomia, eli edes solumöykkyä ei haluta abortoida. Toisten mielestä taas esim. viikon 18 aborttikin terveelle vauvalle on ihan ok. (jolloin itse tunnen esim. jo vauvani liikkeet selvästi, olen juuri nyt tuolla viikolla). Suomessa abortti on ns. vapaa viikolle 12. Käytännössä abortin saa esim. sosiaalisilla perusteilla viikolle 20 saakka. Sitä ennen tulevia lupia ei _käytännössä_ hylätä, vaikka ne pitääkin erikseen anoa ja ne käsitellään yksitellen.

Toivottavasti tämä selvensi, miksi esim. minä hyväksyn abortin tietyillä viikoilla ja tietyillä en. En itse kyllä tykkää puhua murhasta kun puhutaan abortista.

Tuo jos sitten toteutuisi niin auta armias, nämä abortin vastustajat hakeutuisi osa tahalteen näihin paikkoihin joissa raskauden keskeytyksiä tehdään? Justjust, kivaa olisi vaikeuttaa asioita? Ja samalla pilata monen ihmisen elämä siinä samalla.. sen äidin, isän tai syntymättömän lapsen.
Vaikeasti sairaan ihmisen elämä ei koskaan ole kovin arvokasta verraten terveeseen ja lähinnä itselleen suuri riesa. Tiedän nyt itse syntymästäni lähtien osittain vammaisena! Köyhyyteenkään en lapsia soisi kovin helposti.. Nykyään lasketaan yhteiskunnan tukien varaan mutta joskus nekin vähenee tai loppuu kokonaan. Milläs sitten elätät lapsen ja annat sille ihmisarvoisen elämän? Sillä kuuluisalla rakkaudella ei pitkälle pötkitä kun muut harrastaa ja nauttii elämästään täysillä.

Hoitoalalla työskentelevä on aivan yhtä vapaa valitsemaan toimipaikkansa kuin muutkin ammattilaiset. Piste. Ei kannata paremman liksan perässä mennä töihin jos ei tiettyjä tehtäviä halua hoitaa sitten.

Jokainen saa jo itse päättää, haluaako olla mukana vai ei. Se on ammantinvalintakysymys. Täysin vapaaehtoista. Ketään ei pakoteta mihinkään. Tällaisia addresseja ei tarvita. Sellaisten toteutuessa aiheutettaisiin vain todellla monille ihmisille (sekä äideille että syntyville lapsille) suurta inhimillistä kärsimystä.

Jos asia jo nyt on muka niin, niin miten pelkkä laki aiheuttaa lisäkärsimystä? Eikö se kärsimys sitten jo ole olemassa, tai eikös niin ettei se nykyiselläkään aiheuta mitään kärsimyksiä kellekkään? Laki siitä turvaisi ainoastaan myös esim. opiskelijoiden valinnan vapauden.

Tuo jos sitten toteutuisi niin auta armias, nämä abortin vastustajat hakeutuisi osa tahalteen näihin paikkoihin joissa raskauden keskeytyksiä tehdään?

No miksi he hakeutuisi, jos he ei edes täyttäisi hakuvaatimuksia.. Noihin hommiin varmaan ihan jatkossakin vaadittaisiin se koulutus ja osaaminen, eli miksi sinne valittaisiin sellainen joka ei työtä voi tai halua tehdä?

No, ihan hyvä toki jos ihmisten pelot tulee esille. Tälläinen pelko esim. on aiheeton. Ei aborttiklinikalle palkata abortin vastustajia. Suostumusosio voidaan varmasti ottaa huomioon esim. työsopimuksessa, eli sen allekirjoittanut ei sitten voisi toimenpiteistä kieltäytyä tai voidaan irtisanoa.

[QUOTE="hoitaja";30414866]En pahoittanut. Halusin vaan korjata, jos joku luuli että asia on sama kuin abortin vastustaminen totaalisesti. Ei se ole.

Oletko sinä itse ollut koskaan raskaana? Konkreettisesti jos ajatellaan, niin esim. viikon 6 ultrassa meidän pienellä ei vielä edes sydän lyönyt ja kehitys oli hyvin alkeellista. Kun taas viikon 12 ultrassa hänellä oli jo kaikki tärkeät elimet paikallaan, sydän löi, aivot oli kehittyneet, hän potkutteli jalkojaan ja heilutteli käsiään. Joten osaatko tätä kautta ymmärtää mitä eroa on tehdä abortti viikolla 6 tai 12? Toki toiset on aivan ehdottomia, eli edes solumöykkyä ei haluta abortoida. Toisten mielestä taas esim. viikon 18 aborttikin terveelle vauvalle on ihan ok. (jolloin itse tunnen esim. jo vauvani liikkeet selvästi, olen juuri nyt tuolla viikolla). Suomessa abortti on ns. vapaa viikolle 12. Käytännössä abortin saa esim. sosiaalisilla perusteilla viikolle 20 saakka. Sitä ennen tulevia lupia ei _käytännössä_ hylätä, vaikka ne pitääkin erikseen anoa ja ne käsitellään yksitellen.

Toivottavasti tämä selvensi, miksi esim. minä hyväksyn abortin tietyillä viikoilla ja tietyillä en. En itse kyllä tykkää puhua murhasta kun puhutaan abortista.[/QUOTE]

Joo, kysymykseni oli tarkoitettu nimenomaan abortin vastustajille joka tilanteessa. Lisäksi mainitsin, että en ymmärtä sitä, että jotkut hyväksyy abortin tietyissä tilanteissa, vaikkapa raiskauksen uhrilta.

Olen ollut raskaana ja olen äiti. Mielestäni jokaisella pitää olla oikeus aborttiin, oli syy mikä tahansa. Jokainen itse tietää, mitä tekee ja mikä on omalla kohdalla paras ratkaisu. Mielipiteitä saa olla, mutta näin suuressa asiassa on jotenkin vaikea ymmärtää, miksi muilla pitäisi olla oikeus arvostella.

Minäkin voisin keksiä vaikka mitä juttuja, joiden voisin sanoa olevan vakaumustani vastaan. Ja nekin olisivat ihan hyvä hyvin (eli huonosti) perusteltuja kuin abortin teossa avustamisesta kieltäytyminen. Ei sille tielle voi lähteä että työstä saa oman mielen mukaan kieltäytyä.

Mun eräs tuttu, hoitoalalla, "tuli uskoon" ja sanoo (luulee) voivansa kieltäytyä sen vuoksi ilta- ja viikonlopputöistä :whistle:

:laugh:

Yhteistyössä