Abortin tekeminen vapaaehtoiseksi hoitohenkilökunnalle!

  • Viestiketjun aloittaja Vapaus valita
  • Ensimmäinen viesti
"hmm"
vaikka työntekijöille annettaisiinkin oikeus kieltäytyä aborteista niin miten käytännössä toimittaisiin? jos samassa työvuorossa on kaikki näitä kieltäytyjiä niin perutaan abortit? silloin poljetaan myös potilaan lain mukaista oikeutta aborttiin.
ja onko työnantajalla oikeus työhaastattelussa oikeus kysyä tätä asiaa ja valita työntekijät sen mukaan?
 
[QUOTE="mie";30418987]Siis miten te höpötätte "jos ei halua tehdä abortteja ei hankkiudu gynekologiksi". Haloo eiköhän tuolla alalla pitäisi olla suurimmaksi osaksi kyse jostain ihan muusta kuin aborteista! Todellakin alalta syrjäytyy paljon ihmisiä jos tuolle linjalle lähdetään. Olen allekirjoittanut aloitteen ja mainostanut sitä eteen päin. Ehdottomasti! miten Suomessa ollaan niin takapajuisia? Ei voi ymmärtää... Hoitohenkilökunnan tulisi suojella elämää ei tuhota sitä. Ja aloitteessa tosiaan mainitaan vielä erikseen tuo "ellei naisen henki ole vaarassa"..[/QUOTE]

Kuinka suuri osa hoitohenkilökunnasta sitten käyttäisi tätä oikeuttaan kieltäytyä? Jos kerran heitä on paljon, niin eikö silloin ole vaarana, että potilaan oikeudet eivät toteudu? Jonkun ne abortit on kuitenkin tehtävä.
 
shsh
Jos toimenpiteeseen osallistumisesta olisi mahdollista kieltätyä olisiko se omatunto oikeasti puhdas ja vapaa jos tiedät kuitenkin että työyhteisössäsi toimenpide tehdään ja työtoverisi siihen osallistuvat? Itse en ainakaan haluaisi työskennellä työyhteisössä jossa kuitenkin toimitaan vakaumukseni ja/tai ammattietiikkani vastaisesti.
 
Mitä jos satut olemaan kunnan ainoa terveydenhoitaja äitiysneuvolassa. Etkö siis suostu varaamaan aikaa naiselle joka haluaa abortin ellet kerran halua olla missään tekemisissä koko asian kanssa?

Sinänsä tuo asia on sellainen että siinä pitäisi ottaa todellakin huomioon kaikki muukin uskonnollinen tai muu vakaumus. Mikä tekee sen vähäpätöisempää muslimin sianlihakiellosta, jehovan verikiellosta kuin kristityn aborttikiellosta? Kaikista pitäisi voida kieltäytyä. Osastonhoitajaraukalla on melkomoinen sompailu työvuorolistojen kanssa!

Onko mulla oikeus jättää hoitamatta pedofiilia jos sellainen tulee päivystykseen. Pedofilia on kuvottavaa ja mun mielestä yksi järkyttävimmistä rikoksista joita voi tehdä, enkä halua olla millään muotoa asian kanssa tekemisissä. En siis hoida potilasta?
 
  • Tykkää
Reactions: riiviöiden äiti
"nikku"
Omatuntoni on puhdas ja vapaa vaikka olen hoitanut hyvin ammatillisesti raskaudenkeskeytyksen tehneitä naisia mm neuvolassa. Gynekologisella osastolla voisin työskennellä myös. En muista pitkällä urallani tilannetta, jossa olisin vakaumuksiani(joita muuten riittää... :D)alkanut esitellä potilaille saatikka joku olisi niistä kysynyt. Aborttiin päätyvä nainen toimii kuten toimii. Jos joku vartavasten kysyisi minun kantaani niin kertoisin sen. Ja toki jos joku lähipiiristäni harkitsisi aborttia toisin kantani varmaan tunteikkastikin esille mutta eipähän noita tilanteita ole ollut, varsin samanhenkisten ihmisten kanssa sitä kai hengaa vapaa-ajallaan.
 
shsh
[QUOTE="nikku";30419162]Omatuntoni on puhdas ja vapaa vaikka olen hoitanut hyvin ammatillisesti raskaudenkeskeytyksen tehneitä naisia mm neuvolassa.[/QUOTE]

Tarkoitin siis tilannetta jossa vakumus estäisi osallistumasta raskauden keskeytykseen ja hoitaja kieltäytyisi siihen osallisumasta omaan vakaumukseensa vedoten ja kuitenkin työpaikalla joku ne keskeytykset hoitaisi ja niihin osallistuisi vaikka sitten omaan ammattietiikkaansa vedoten vaikka se tiettyjä ristiriitoja oman henkilökohtaisen vakaumuksen ja etiikan kanssa aiheuttaisikin.
 
Seuraavaksiko sitten lakialoite että saa kieltäytyä noudattamasta DNR- päätöstä?
Koska eihän siinä tehdä kaikkea voitavaa elämän säilyttämiseksi, vaan jätetään elvyttämättä vaikka olisi mahdollista?
Ja sitten vakaumukseen vedoten vaan elvyttämään lapsia ja aikuisia joille elvytyskielto laitettu, koska vakaumus?
 
vierasa
[QUOTE="mie";30418987]Siis miten te höpötätte "jos ei halua tehdä abortteja ei hankkiudu gynekologiksi". Haloo eiköhän tuolla alalla pitäisi olla suurimmaksi osaksi kyse jostain ihan muusta kuin aborteista! Todellakin alalta syrjäytyy paljon ihmisiä jos tuolle linjalle lähdetään. Olen allekirjoittanut aloitteen ja mainostanut sitä eteen päin. Ehdottomasti! miten Suomessa ollaan niin takapajuisia? Ei voi ymmärtää... Hoitohenkilökunnan tulisi suojella elämää ei tuhota sitä. Ja aloitteessa tosiaan mainitaan vielä erikseen tuo "ellei naisen henki ole vaarassa"..[/QUOTE]

Jokaiseen työhön kuuluu myös niitä ei niin mukavia työtehtäviä. Jokainen voi itse päättää ovatko ne sellaisia, joita voi tehdä vai ei. Jos ei, valitsee toisen alan.
 
"hoitaja"
Asia ei ole ongelmallinen muuallakaan, miksi sitten täällä.

Ja ihan tavallista on sekin että Pirjon työtehtäviin kuuluu jotain mikä ei kuulu Annen työtehtäviin, shshs - ontuva, lapsellinen vertaus. Taas kerran. "kui toi saa ja mää en" ajattelu tuli taas hyvin esille.
 
shsh
[QUOTE="hoitaja";30420611]ontuva, lapsellinen vertaus "kui toi saa ja mää en" ajattelu tuli taas hyvin esille.[/QUOTE]

Niin on missä olen niin kirjoittanut. Lukemisen ymmärtäminen, kannattais ymmärtää edes oman ammatin eettistä ohjeistusta.
"Olisi merkittävä periaatteellinen ja myös käytännöllinen avaus, jos terveydenhuollon myönnettäisiin oikeus olla tekemättä raskaudenkeskeytyksiä" etene Ammattilaisille ei oikeutta kieltäytyä aborteista, sanoo ETENE | Terve.fi
 
"huh huh"
Sairaalassa on erikseen osasto, jossa hoidetaan raskaudenkeskeytyksiä. Siellä on oma hoitohenkilökunta ja se on täysin vapaaehtoista hakea sinne töihin tai olla siellä töissä. Mitä urpoilua taas keksittykkään...
 
Jaaa-a
Edennyt raskaus keskeytetään?? Ei muuten oo mikään pikkujuttu. Lapsi tapetaan. Kyllä minä ymmärrän jos jollain on eettisesti vaikeaa olla tuomassa elämää maailmaan ja toisaalla tappaa sitä. Luulen että monet teistä ei edes ymmärrä miten "abortti" tapahtuu pitkälle edenneessä raskaudessa saati että haluatte kuulla.....
 
"hmm"
Edennyt raskaus keskeytetään?? Ei muuten oo mikään pikkujuttu. Lapsi tapetaan. Kyllä minä ymmärrän jos jollain on eettisesti vaikeaa olla tuomassa elämää maailmaan ja toisaalla tappaa sitä. Luulen että monet teistä ei edes ymmärrä miten "abortti" tapahtuu pitkälle edenneessä raskaudessa saati että haluatte kuulla.....
ja tähänkö asiaan ratkaisu on se, että abortteja hoitaville osastolle hakeutuneet sairaanhoitajat voivat kieltäytyä työstään ja joku toinen vain hoitaa sitten sen abortin?

olen kuullut kauheita asioita viimeisillä luvallisilla viikoilla tehdyistä aborteista, mutta ei tämä aihe liity siihen asiaan. yksikään abortti ei jäisi tekemättä.

suntioksi ei kannata hakeutua jos ei pysty työntämään ruumiita polttouuniin, kirurgiksi jos ei pysty leikkaamaan auki pientä lasta jne....
 

Yhteistyössä