Aamulla päiväkodissa: vanhemmat meinasivat pakolla jättää hoitoon selvästi kipeän lapsen. Hoitajat mittasivat kuumeen

• Viestiketjun aloittaja "sivullinen"
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="äitee";27547400]Näin ehkä täydellisessä maailmassa, mutta ei useinkaan tosi elämässä.

Olen ainut koko aikainen työntekijä. Lisäkseni on yksi puolikas joka toinen viikko. Minulla on vastuulla kokonaisuus. Luulisi, että olen työnantajalle korvaamaton. No, en ole. Viesti pomolta: jos olet sairas tai lapsen takia pois, vaihdat työpaikkaa. Piste.
Ja turha ehdotella liittoa tai lakipykäliä. Kyllä ne on kokeiltu jo moneen kertaan, tällä alalla toimii vaan viidakon lait.
Jos isovanhemmat ei avustaisi sairaan lapsen hoidossa olisin ilman työpaikkaa.[/QUOTE]

Kyllä minä tiedän mitä työnantajat voivat vaatia ja uhkailla. Mutta entä jos et mene töihin? Entä jos on sairaalahoitoa vaativa tilanne lapsella tai sinulla, silloinkin vaan ensin töihin?

Kyllä liitto puuttuu laittomaan irtisanomiseen tai silloin se ei tee tehtäviään.

Toki minä ymmärrän tavallisissa nuhakuumeissa tuon isovanhemmilla hoidattamisen. Jollain asteella vielä senkin, että ensin töihin mukaan, että apu kerkiää paikalle. Ymmärrän, että halutaan joustaa työnantajalle ja etsitään sopivia ratkaisuja. Näin meilläkin toimitaan, ei ole isovanhempia, mutta vanhemmat vuorottelee, mahdollisesti isommat sisarukset ulee hätiin jne. Jotkut yh:t ovat täysin yksin näissä tilanteissa, tiedän kyllä että monet eronneet yhdessä miettii kuitenkin hoitojärjestelyitä, parhaimilla nyksät mukana, jolloin neljän aikuisen voimin kuvioita mietitään. Kahden huoltajan perheissä toki sairaanlapsen hoitokuviot kuuluu molemmille.

Mutta sitä en ymmärrä, että oikeasti kuvitellaan olevansa työnantajalle täysin korvaamaton ja annetaan tällä varjolla työnantajan pompotella miten sattuu.Minulle lapsen hyvinvointi on kuitenkin se tärkein asia. Siinä on riskinsä, jos sairasta lasta kuljetellaan, ihan samoin kun meidän aikuistenkin kohdalla. Itse olen mielummin sairaanlapsen kanssa pari päivää kotona kuin viikon sairaalassa, näin kärjistäen. Mutta oikeasti jälkitaudit eivät aina ole mietoja juttuja. Itsekin pikkunuhakuumeessa pari päivää buranan voimalla töissä ja tämän jälkeen kaksi viikkoa lähes kuurona...

hohhoijjaa
[QUOTE="Pimpula";27545831]Oma lapsi taas oli pikkuisen flunssainen viime yönä, mutta ihan normaalilämpöinen aamulla hoitoon viedessä. Hoidossa oli ollut hiukan haluttomampi ja huonotuulisempi kuin yleensä, mutta kuitenkin "hyvä päivä". Oli ulkona ollut normaalisti 1,5 tuntia kun hain, kotona mittasin lämmön 39.3?!? Huomasin heti hakiessa että lapsi oli vaikeroiva.

Olikohan se kuume juuri vasta noussut, vai onko mahdollista että hoitajat eivät oikeasti huomanneet tuota koko päivänä???[/QUOTE]

Noniin, on se sitten kumma kun hoitajat toisinaan lähettävät lapsia väkisin kotiin ja toisinaan pitävät niitä väkisin hoidossa!!! On se niiiiiiiin väärin.

nähty ja koettu
Mikä voi olla sellainen hätä tai katastrofi TÖISSÄ, että se menee oman lapsen hyvinvoinnin edelle???
V*ttumainen pomo, joka ei ymmärrä sairaan lapsen takia pidettyjä poissaoloja ja uhkaa irtisanoa seuraavasta poissaolosta tai huonontaa ilmapiirillä työoloja niin, että työntekijä itse tajuu irtisanoutua.

Mutta lapsen paikka ei ole sairaana päivähoidossa. Ikävää, jos joillain ei ole tukiverkostoa, joka voisi tulla apuun tällaisissa tilanteissa.

"äitee"
Kyllä minä tiedän mitä työnantajat voivat vaatia ja uhkailla. Mutta entä jos et mene töihin? Entä jos on sairaalahoitoa vaativa tilanne lapsella tai sinulla, silloinkin vaan ensin töihin?

Kyllä liitto puuttuu laittomaan irtisanomiseen tai silloin se ei tee tehtäviään.

Toki minä ymmärrän tavallisissa nuhakuumeissa tuon isovanhemmilla hoidattamisen. Jollain asteella vielä senkin, että ensin töihin mukaan, että apu kerkiää paikalle. Ymmärrän, että halutaan joustaa työnantajalle ja etsitään sopivia ratkaisuja. Näin meilläkin toimitaan, ei ole isovanhempia, mutta vanhemmat vuorottelee, mahdollisesti isommat sisarukset ulee hätiin jne. Jotkut yh:t ovat täysin yksin näissä tilanteissa, tiedän kyllä että monet eronneet yhdessä miettii kuitenkin hoitojärjestelyitä, parhaimilla nyksät mukana, jolloin neljän aikuisen voimin kuvioita mietitään. Kahden huoltajan perheissä toki sairaanlapsen hoitokuviot kuuluu molemmille.

Mutta sitä en ymmärrä, että oikeasti kuvitellaan olevansa työnantajalle täysin korvaamaton ja annetaan tällä varjolla työnantajan pompotella miten sattuu.Minulle lapsen hyvinvointi on kuitenkin se tärkein asia. Siinä on riskinsä, jos sairasta lasta kuljetellaan, ihan samoin kun meidän aikuistenkin kohdalla. Itse olen mielummin sairaanlapsen kanssa pari päivää kotona kuin viikon sairaalassa, näin kärjistäen. Mutta oikeasti jälkitaudit eivät aina ole mietoja juttuja. Itsekin pikkunuhakuumeessa pari päivää buranan voimalla töissä ja tämän jälkeen kaksi viikkoa lähes kuurona...
Olin töistä pois koska lapseni oli vakavasti sairas ja ajoittain sairaalassa. Poissaoloja ei oikeasti tullut edes kovin monta, oliko 22 vuoden aikana joista suurin osa palkattomia. Pomo tiesi että tulin töihin vaikka olin valvonut koko yön sairaalassa ja mutenkin yritin tulla töihin jos vaan suinkin mahdollista. Poissaoloja oli kuulemma kuitenkin liikaa ja nyt ei saisi tulla enää.
Tessiä voivat kiertää sillä, että ystävällisesti vain "siirtävät" minut toisiin töihin. No, tuota työtä en voi tehdä ja pomo sen tietää eli sama kuin erottaisi minut. Työkaverille tehtiin vähän vastaavasti, mutta en jaksa selittää, pitkä juttu.

Liitto on ns.munaton näissä tilanteissa, koska työnantaja voi kiertää pykälät taitavasti ja myös valehdella erittäin taitavasti. Todistajiakin tilanteille tarvittaessa löytyy. Edellisessäkin työpaikassa irtisanottiin työntekijä ihan ihmeellisistä syistä, koska vaati vessataukoa päivään. Sai varoituksia asioista jotka eivät olleet tapahtuneet ja todistajia löytyi pomo puolelta liuta. Kyllä ne osaa.

ja hankala elämäntilanteeni ei ole mikään avioero vaan huomattavasti hankalampi, mutta jätän sen puimisen toiseen kertaan jos sopii.

"äitee"
Alkuperäinen kirjoittaja äitee:
Uskallatko sanoa millä alalla työskentelet? Miusta tuntuu että ollaan samalla alalla...
Terveys- ja sosiaalialalla. Olishan täällä töitä, mutta kun en kaikkia pysty tekemään fysiikan vuoksi ja tuntuu ettei oikein vaihtamalla parane työnantajat.

Hmm...
Edelleenkin, se on työnantajan ongelma!!! Miten helvetissä joku voi pistää TYÖNANTAJAN LOMPAKON oman lapsen hyvinvoinnin edelle? Tai vaihtoehtoisesti miten jonkun hekin voi olla vaakalaudalla toisen poissaolon takia? Mitä jos tämä elintärkeä ihminen ajaisi kolarin työmatkalla? Tai auto hajoaisi?

Minä en ole Siwan kassa, vaan työssä, jossa on aikarajat ja kun nämä aikarajat ylittyvät, se maksaa ja paljon maksaakin. Siitä huolimatta ei tulisi pieneen mieleenkään, että minä välittäisin niin paljon rahasta, että veisin lapseni sairaana hoitoon? Jos lapseni on sairas, soitan pomolleni ja hän hoitaa sen homman sitten miten hoitaa. Minulla on oikeuteni!
On myös paljon ihmisiä, jotka työskentelevät yrittäjinä. Heille työnantajan ongelmat todellakin ovat omia ongelmia. Ja kyllä, he voivat olla vastuussa toisten ihmistentai eläinten turvallisuudesta ja hyvinvoinnista. Joskus jopa lasten.

Minä en puhu nyt mistään idiooteista, jotka vievät sairaan lapsen hoitoon päästäkseen kahvitauolle juoruamaan. Minä puhun oikeista hätätilanteista. Siitä, kun työpaikalla on jokin akuutti hätä ja lapsen varahakija vaikka sairaalassa. Sellaista voi sattua kerran tai kaksi lapsen hoitotaipaleen aikana. Edelleen symppaan tuohon tilanteeseen joutuvaa vanhempaa enemmän kuin sitä päivittäin virikehoitoon lapsensa tuovaa vauvan äitiä tai isää.

Ja luulisin päiväkodin henkilökunnankin ymmärtävän sen yhden kerran, kun pappi on pistämässä vanhaa ystäväänsä multiin tai karja on päässyt karkuun ja on menossa kohti moottoritietä.

"noniin"
Näin päiväkodin pihalla kerran lapsen, joka oksensi puskaan ennen hoitoon tuloa. Äiti kiikutti silti lapsen hoitoon. Kerroin hoitajille asiasta, mutta loppuratkaisua en tiedä.

vierass
On myös paljon ihmisiä, jotka työskentelevät yrittäjinä. Heille työnantajan ongelmat todellakin ovat omia ongelmia. Ja kyllä, he voivat olla vastuussa toisten ihmistentai eläinten turvallisuudesta ja hyvinvoinnista. Joskus jopa lasten.

Minä en puhu nyt mistään idiooteista, jotka vievät sairaan lapsen hoitoon päästäkseen kahvitauolle juoruamaan. Minä puhun oikeista hätätilanteista. Siitä, kun työpaikalla on jokin akuutti hätä ja lapsen varahakija vaikka sairaalassa. Sellaista voi sattua kerran tai kaksi lapsen hoitotaipaleen aikana. Edelleen symppaan tuohon tilanteeseen joutuvaa vanhempaa enemmän kuin sitä päivittäin virikehoitoon lapsensa tuovaa vauvan äitiä tai isää.

Ja luulisin päiväkodin henkilökunnankin ymmärtävän sen yhden kerran, kun pappi on pistämässä vanhaa ystäväänsä multiin tai karja on päässyt karkuun ja on menossa kohti moottoritietä.
Mun mielestä sellaista ei voi käydä. Sori nyt vaan. Josko sitä sit on niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin tärkeä (mitä ei vaan voi olla) niin sit niitä varahakijoita järjestetään enemmän kuin yksi. Mulla on päiväkotiin ilmoitettuna 3 varahakijaa. Ja josko en itse pääsisi (jos nyt jostain kumman syystä jonkun henki olisi minusta kiinni, toivottavasti mulle ei ikinä käy mitään!) niin pikaisesti voisin tuohon nimetä 15 lisää, jotka voisi hakea mun lapseni tarvittaessa hoidosta.

Turha siis selitellä. Mitä tärkeämpänä ja korvaamattomampana itseään pitää niin sitä fiksumpana voisi ennakoida näitä tilanteita... Mut ehkä ei sit oo fiksu ja ehkä ei sit oo korvaamatonkaan...

JA kyse ei ole päiväkodin henkilökunnan "ymmärryksestä". Kyse on LAISTA! Tajuatko sinä? Niinkuin joku jo sanoin niin viimekädessä VIRANOMAISET sitten hakee sen sun lapsesi sieltä...

En sano, että mikään menisi oman lapsen hyvinvoinnin edelle. Mutta onko sinulla oikeasti niin huono mielikuvitus ettet voi kuvitella kriisitilannetts, jossa ainakin hetkellisesti tekisi mieli rukoilla hoitopaikkaa ottamaan lapsi tunniksi tai kahdeksi?

Oletetaan, että toinen vanhemmista on vaikka yrittäjä, joka järjestää matkoja työkseen. Ja hän on juuri nyt ajamassa bussia Pietarissa. Sieltä on tavattoman vaikea tulla yhtäkkiä kotiin ja jättää ryhmää bussiin nököttämään.

Toinen vanhemmista sitten voisi olla vaikka pappi, jonka pitäisi olla tunnin päästä siunaamista vanhaa perhetuttuaan hautaan. Hirveän vaikeaa sellaista hommaa on delegoida ulkopuoliselle tai ilmoittaa, että kävisikö sittenkin huomenna. Tai sitten maatalousyrittäjä, jolla sähköt ovat katkenneet tai vesiputki pamahtanut navetasta, ja elikot kärsivät jos ei asioita saada äkkiä kuntoon. Tai...
Joo, eilen jäi janipetteri kahdeksi tunniksi kun oli oksennustauti kun vanhemmat oikein kauniisti pyysivät, tänään ja liisaeinari ripulin kourissa aamupäiväksi kun vanhemmat pyysivät ja huomenna jää sitten einokaarina vesirokkoisena kun vanhemmat pyysivät.

Loppuviikosta onkin sitten ryhmän kaikki aikuiset ja lapset poissa. Mutta hei, janipetteri, liisaeinari ja einokaarina ovat hoidossa! Jes!

"vieras"
Juu väärin toimittu vanhemmilta.

Toisaalta taas eräillä työntekijöillä ei ole mitään kynnystä jäädä töistä pois. Merkittävä ongelma sekin. Lapsia käytetään surutta verukkeena jäädä kotiin lorvimaan.

"vieras"
[QUOTE="vieras";27547330]Mulle ei kyllä yksikään työpaikka menisi lapsen edelle. Jos työpaikalla on tilanne niin huono että lapsen hoitamisesta tulee mahdotonta, niin joutais mennä koko paikka. Onneksi elämää on järjestelty myös työttömyyden varalle....[/QUOTE]

Kerrotko miten elämään järjestellään työttömyyden varalle? Meillä ei ole asuntolainaa, vähän säästöjäkin on mutta jos työt loppuvat niin kyllä rahat loppuvat melko nopeasti...

Ja siis vanhemmat todellakin meinasivat jättää lapsen päiväkotiin, mutta hoitajat mittasivat kuumeen ilman vanhempien pyyntöä, kun lapsi oli niin kipeän oloinen. Ja vielä ton lukeman jälkeen vanhemmat olivat tyyliin, että eikö se nyt voisi jäädä.. Olin siis itse viemässä omaa lasta ja näin ton samalla. tuli kyllä hiukka wtf olo..
Voi kuule...valitettava tosiasia tuollanen että tuodaan kipeänä, kesken toipumisen,lääkittynä jne....Todella monelle se laps ei oo etusijalla edes sairaana. Me soitellaan sitte perään ja lähetellään takasin jo ovelta.

Hmm...
JA kyse ei ole päiväkodin henkilökunnan "ymmärryksestä". Kyse on LAISTA! Tajuatko sinä? Niinkuin joku jo sanoin niin viimekädessä VIRANOMAISET sitten hakee sen sun lapsesi sieltä...
Minun lapseni? Miksi ihmeessä viranomaiset hakisivat hänet päiväkodista, kun hän ei ole ikinä päivääkään siellä ollut?

Ai niin, tämä olikin tämä palsta. Täällä kuuluu tyrmätä ja tuomita, omaa pahaa oloa helpottaakseen.

"vieras"
[QUOTE="Mie";27547023]MIKÄ niin tärkeä tekeminen kotona voisi olla kesken, että ei voisi lähteä hakemaan selvästi sairasta lasta kotiin? Minä en keksi YHTÄKÄÄN niin kriittisen tärkeää tehtävää, että se ei voisi jäädä kesken, jos lapseni tarvitsisi minua.

Kuulostat vähän anopiltani, joka ei voinut lähteä viemään miestään sairaalaan, kun oli leipätaikina nousemassa...
(Ja myöhemmin selvisi, että appiukolla oli lievä sydänkohtaus)[/QUOTE]

ARVASIN, että tähän tartutaan. :D Minulle heti hakemaan lähteminen tarkoittaa sitä, että laitan takin päälle ja lähden hakemaan lasta. Mikäli olen esim. suihkussa shampoot päässä (juu, todellakin voin vastata silloin puhelimeen), minulla menee ainakin vartti enemmän aikaa ennen kun pääsen lähtemään ovesta ulos. Lisäksi meillä voi olla kotona juuri vaikkapa putkimies käymässä ja häntä ei voi jättää yksin. (Joo, ja nyt joku irvileuka alkaa kysellä mitä putkia siellä rassaillaan). Lisäksi minulla saattaa olla juuri leivonnaiset uunissa. Sellaiset, jotka pitää kahden tunnin sisällä viedä myyjäisiin, eli en voi tehdä niitä enää myöhemmin.

Tai sitten meillä saattaa olla auto rikki. Saan haettua lapsen vain soittamalla taksin ja taksin tuloon saattaa mennä puolikin tuntia, peräkylillä kun asun.

Näitä esimerkkejä voisi olla vaikka kuinka paljon. Toki sen lapsen saa haettua 15 min. - 2 tunnin sisällä, mutta kipeälle lapselle 2 minuuttiakin on pitkä aika.

vierass
[QUOTE="vieras";27548870]Kerrotko miten elämään järjestellään työttömyyden varalle? Meillä ei ole asuntolainaa, vähän säästöjäkin on mutta jos työt loppuvat niin kyllä rahat loppuvat melko nopeasti...[/QUOTE]

Me on esim järjestelty siten, että vain toisen palkka tarvitaan elämiseen eli käytännössä toisen palkan voisi suoraan pistää säästöön.

Sitten luonnollisesti me kumpikin kuulutaan liittoon eli jos molemmat saisi potkut niin hyvin tultaisiin toimeen liiton päivärahoillakin.

Ja kaiken tämän muun lisäksi me olemme työtä pelkäämättömiä. Minulla on korkeakoulututkinto ja siitä huolimatta olen mm. pessyt vessoja työkseni. Työ kun työ, en ole nirso :)

Hmm...
Joo, eilen jäi janipetteri kahdeksi tunniksi kun oli oksennustauti kun vanhemmat oikein kauniisti pyysivät, tänään ja liisaeinari ripulin kourissa aamupäiväksi kun vanhemmat pyysivät ja huomenna jää sitten einokaarina vesirokkoisena kun vanhemmat pyysivät.

Loppuviikosta onkin sitten ryhmän kaikki aikuiset ja lapset poissa. Mutta hei, janipetteri, liisaeinari ja einokaarina ovat hoidossa! Jes!
Taisin tuossa jossakin mainita, että puhun sen tyyppisistä tilanteista, joita ehkä sattuu kerran tai kaksi lapsen koko päiväkotihistorian aikana. Ikävää jos kaikki sellaiset sattuvat samalle viikolle.

En ole lääkäri, mutta käsitykseni on että aika moni pöpö muuten tarttuu jo paljon ennen oireita. Muutenhan olisikin helppoa estää sairauksien leviämistä päiväkodeissa ja täten vähentää vanhempienkin poissaoloja töistä. Yleensähän lapsen pahin sairasteluvaihe ajoittuu juuri päivähoidon aloitukseen.

vierass
Minun lapseni? Miksi ihmeessä viranomaiset hakisivat hänet päiväkodista, kun hän ei ole ikinä päivääkään siellä ollut?

Ai niin, tämä olikin tämä palsta. Täällä kuuluu tyrmätä ja tuomita, omaa pahaa oloa helpottaakseen.
Sinähän tässä jostain kummallisesta syystä pyrit ymmärtämään ihmistä, joka vie sairaan lapsen päivähoitoon. Ja vielä yrität ohjailla keskustelua siihen suuntaan, että pahempaa on se, että joku vie lapsensa virikehoitoon...

En vain pysty ymmärtämään, miksi noin hanakasti puolustaisit tuollaista toimintaa, ellet itse olisi "hätätilanteessa" käyttätynyt noin...

[QUOTE="Pimpula";27545831]Oma lapsi taas oli pikkuisen flunssainen viime yönä, mutta ihan normaalilämpöinen aamulla hoitoon viedessä. Hoidossa oli ollut hiukan haluttomampi ja huonotuulisempi kuin yleensä, mutta kuitenkin "hyvä päivä". Oli ulkona ollut normaalisti 1,5 tuntia kun hain, kotona mittasin lämmön 39.3?!? Huomasin heti hakiessa että lapsi oli vaikeroiva.

Olikohan se kuume juuri vasta noussut, vai onko mahdollista että hoitajat eivät oikeasti huomanneet tuota koko päivänä???[/QUOTE]

sekä ja että mahollista. Ite hoitajana pidän aika outona ettei tollasta kuumetta ollenkaa huomattas. Ja se kuume tosiaan voi kipasta ylös nopsastikin.

Hmm...
Sinähän tässä jostain kummallisesta syystä pyrit ymmärtämään ihmistä, joka vie sairaan lapsen päivähoitoon. Ja vielä yrität ohjailla keskustelua siihen suuntaan, että pahempaa on se, että joku vie lapsensa virikehoitoon...

En vain pysty ymmärtämään, miksi noin hanakasti puolustaisit tuollaista toimintaa, ellet itse olisi "hätätilanteessa" käyttätynyt noin...
Olen kirjoittanut noin kolme kertaa, että en hyväksy sairaan lapsen viemistä päiväkotiin. Se on sitten kai "hanakkaa puolustamista", kun pystyn kuvittelemaan force majeure -tilanteita, jotka eivät omaan elämäntilanteeseeni ja elämänpiiriini onneksi kuulu.

Ja ihan oikeasti minun mielestäni kaksi tuntia kuumeessa päiväkodissa yhden kerran hoitohistorian aikana on aika paljon pienempi kärsimys lapselle kuin vaikka tunti eroahdistusitkua viitenä päivänä viikossa kuukauden ajan samassa päiväkodissa.

Taisin tuossa jossakin mainita, että puhun sen tyyppisistä tilanteista, joita ehkä sattuu kerran tai kaksi lapsen koko päiväkotihistorian aikana. Ikävää jos kaikki sellaiset sattuvat samalle viikolle.

En ole lääkäri, mutta käsitykseni on että aika moni pöpö muuten tarttuu jo paljon ennen oireita. Muutenhan olisikin helppoa estää sairauksien leviämistä päiväkodeissa ja täten vähentää vanhempienkin poissaoloja töistä. Yleensähän lapsen pahin sairasteluvaihe ajoittuu juuri päivähoidon aloitukseen.
No eihän siinä voita mitään viemällä sairaana. Saa vaan puhelun perään että sopis hakia kotia. näillä vanhemmilla joilla on sellanen työ ettei pääse välttämättä kesken, olis oltava ne varahakihat. Kaksi siksi ettei nyt sitte satiu just se ainoa olemaan sairaalassa.

Yhteistyössä