Aamulla päiväkodissa: vanhemmat meinasivat pakolla jättää hoitoon selvästi kipeän lapsen. Hoitajat mittasivat kuumeen

• Viestiketjun aloittaja "sivullinen"
  • Ensimmäinen viesti
On myös niin pitkälle vietyä asiantuntijuutta ja tiettyä kokemusta vaativaa työtä ettei yhtä pätevää varahenkilöä ole mitenkään saatavissa varallaolojärjestelmistä huolimatta. Etänä voi hoitaa paljon, mutta ei kaikkea. Varsinkin harvinaisissa ja suurissa ongelmatilanteissa on tärkeää saada oikeat henkilöt linjoille. Kuten sanoin, tämän takia meillä on järjestetty mahdollisuus lastenhoitoon. Oma vakavasairastuminen olisikin sitten pahempi juttu.
Juuri tuon takia varahenkilö pitäisi olla olemassa. Silti on paikkoja jotka ovat oikeasti yhden henkilön varassa, näissä ei mielestäni ole otettu tarpeeksi huomioon riskejä. Työntekijälle itselleen tuollainen on hyvä juttu, yritykselle ei niinkään. Toisaalta aina ei ole niin helppoa hankkia pätevää varamiestä, vaan sellainen pitäisi kouluttaa itse.

Varsinaisesta aiheesta sanoisin että lapselle tulisi hankkia hoitaja kotiin jos hän on kipeänä, ei viedä hoitoon. Mutta ei ripulin jälkeen lasta voi älyttömän pitkään kotona makuuttaa, siitä toipuminen kestää pitkään. Oksennustaudeissa tauti ilmenee yllättäen vaikka kesken hoitopäivän, ei sitä aamulla ole aina huomattu. Eri asia nämä vanhemmat jotka antavat lapselle kuumetta alentavaa lääkettä ja pistävät päiväkotiin.

Kun lapsi sairastuu päivähoidon aikana, niin ei vanhempiin välttämättä saa heti yhteyttä. Ei kaikki ole koko ajan puhelinyhteyden päässä.

"vieras"
Niinpäniin, elämä on valintoja vai miten se täydellisen äidin mantra menikään? Eli tietysti heitetään vuosien opiskelu ja hyvä työpaikka kankkulan kaivoon siksi, ettei nico-petteri joudu olemaan kolmen vuoden aikana paria kertaa kotona lastenhoitajan hoitamana kun on kipeä tai odottamaan päiväkodissa muutamaa tuntia kipeänä että äiti pääsee hakemaan? SUHTEELLISUUDENTAJUA, pliiiiiis!!
Ahaa ymmärsit kysymykseni noin :D

"Millä työpaikkasi vaihto on estetty?"

Tarkoitin sitä, että kun henkilö on omien sanojensa mukaan korvaamaton, eikä kukaan muu osaa hänen työtehtäviään ko. firmsaa ja läsnäolo on pakollista... niin entäs sitten kun henkilö vaihtaa työpaikkaa, edellinen yritys menee konkurssiin? :)

Yleensä yritykset eivät laske yhden ihmisen varaan...

Aika suurta jossittelua.. saahan sitä toki jossitella. :popcorn:

Koskaan en siis vielä ole tavannut yh-vanhempaa, joka tekisi huippuharvinaista työtä 3 tunnin ajomatkan päässä naapurikaupungissa, jota ei suomen maassa osaa kukaan muu, jonka suorittamisen aikana ei kykene vastaamaan puhelimeen eikä vastaanottamaan viestejä, eikä hänellä olisi minkäänlaista tukiverkkoa eikä edes varaa palkata lastenhoitajaa. Sitä ootellessa.....

Siis AINA on joku keino löytynyt millä nää asiat hoidetaan.

• Tykkää
Reactions: Hertta Pesonen
Niin mut ilmeisesti palstalla on aika montakin 100% korvaamattomissa olevaa huippusalaista ja tärkeää koko maailmanrauhan kannalta työskentelevää äityliä jotka pääsevät hakemaan sairaan lapsensa hoidosta vasta seuraavalla viikolla.

"vieras"
Tiedän yhden tapauksen, kun vanhemmat halusivat viedä lapsensa hoitoon, kun olivat edellisenä päivänä sairastuneet vesirokkoon! Kyseessä oli perhepäivähoito ja olivat soittaneet, että he toisivat ne kuitenkin hoitoon. Pph oli sanonut, että vaikka muut lapset ovatkin sairastaneet vesirokon, niin sairaan lapsen paikka on AINA kotona. Pitää ottaa huomioon mm. ulkoilut yms ja tietysti tartuttaminen.
Voi tätä nykyajan välinpitämättömyyttä! Miksi niitä lapsia pitää tehdä, kun ei edes hetkeä niitä jakseta hoitaa??!!

"vieras"
Tuleeko MLL:n hoitajat,iäkkäät isovanhemmat, äitiyslomalla olevat pienen vauvan äidit ym. todellakin hoitamaan teidän 40:n kuumeessa oksentelevaa pilttiänne, että saatte ite olla töissä? Mulle ei tulisi mieleenkään kehdata kysyä ulkopuolista hoitajaa sairaalle lapselle.

[QUOTE="vieras";27556366]Tuleeko MLL:n hoitajat,iäkkäät isovanhemmat, äitiyslomalla olevat pienen vauvan äidit ym. todellakin hoitamaan teidän 40:n kuumeessa oksentelevaa pilttiänne, että saatte ite olla töissä? Mulle ei tulisi mieleenkään kehdata kysyä ulkopuolista hoitajaa sairaalle lapselle.[/QUOTE]

Ai se on kehtaamiskysymys.. en tiennytkään. Miten sairaalaankaan kehtaa mennä kipeänä hoitoon, ettei tartuta hoitajaa tai lääkäriä.... Ne hoitajat joita voi kotiin palkata on nimenomaan tarkoitettu tuollaisiakin tilanteita varten.

esim. Yksityisille | Mediverkko

Vastaavia yrityksiä on muissakin suomen maan osissa varmaan... myös MLL.

Kurjaahan se on kipeänä olla töissä tai päiväkodissa, mutta molempia on meidän perheessä koettu. Itse olen keikkunut yli 38 kuumeessa töissä kun satuin olemaan siellä yksin ja ajattelin että eihän tässä enää montaa tuntia ole, nukun sitten kotona.
Laps on tullu päiväkodissa kipeeks ja olen ollut neuvottelussa, enkä päässyt heti hakemaan. Olivat laittaneet lapsen nukkumaan ja soittivat hetken päästä että ei kiirettä lapsi nukkuu rauhallisesti. Kun menin hakemaan lapsi nukkui edelleen enkä olis millään raaskinnut herättää ja pukea (oli talvi). Tätikin sanoi että sääli herättää kun noin sikeästi nukkuisi. Lopulta kääräisin lapsen peittoon ja kannoin autoon, jatkoi uniaan vielä kotona. Kuumetta oli melkein 39.

mglkdf
No mun vanhemmat ovat työelämässä vielä, mutta tekevät molemmat sellaisia hommia, että voisivat tarvittaessa lähteä kesken päivän lasta noutamaan. Kumpikin on vieläpä töissä pk:n lähellä ja joka kerta lapsen sairastuessa mä olenkin soittanut heidät (tai jommankumman heistä siis) lapsen noutamaan, kun oma matka kestää 40 min, heillä vaan 5 min. Tähän lisäksi mulla on pikaisesti laskien 8 sisarusta/ystävää, jotka ovat äitiyslomalla/hoitovapaalla ja voisivat tarvittaessa noutaa lapseni... Eikö sinulla ole yhtään etätöitä tekevää tai äitiys/hoitovapaalla olevaa tai työtöntä ystävää/sisarusta?

Ei meillä ainakaan ole ketään varahakijaa ollut koskaan. Ainoastaa äiti tai isä hakee. Eikä koskaan ole lapset jääneet hakematta. Ei terveinä eikä sairaana.

realism.
Alkuperäinen kirjoittaja Määä;27546215:
No hyvähän se on täällä kotiäidin ihmetellä. Nykyään on vaan niin, että se työpaikkakin saattaa olla vaakalaudalla. En ihmettele yhtään, että vanhempia pelottaa. Paitsi tietenkin niitä, jotka uskovat että se sossun rahoilla eläminen on lapsen etu.
Tämä. Ja sivuhuomautuksena sitten, olen lapseton, eli en ole vienyt tautisia lapsia yhtään minnekään.

Tämäkin keskustelu on mennyt ihan sivuraiteille. Tuskin kovinkaan moni tosiaan on korvaamaton työpaikalleen, mutta se työpaikka saattaa olla työntekijälleen korvaamaton.

vierass
Tämä. Ja sivuhuomautuksena sitten, olen lapseton, eli en ole vienyt tautisia lapsia yhtään minnekään.

Tämäkin keskustelu on mennyt ihan sivuraiteille. Tuskin kovinkaan moni tosiaan on korvaamaton työpaikalleen, mutta se työpaikka saattaa olla työntekijälleen korvaamaton.
Niin no minä en pysty ymmärtämään, että kenelle ihmiselle se työpaikka voi olla tärkeämpi kuin oma lapsi. Ja kyllä minä haluaisin tietää, että menevätkö nämä äidit/isät sitten itse yli 39 asteen kuumeessa töihin? Minkälainen vanhempi voi olla niin itsekäs, että odottaa lapseltaan jotain, mihin ei varmasti itsekään pystyisi :(

realism.
Työpaikan avulla ne omat ja rakkaat lapset elätetään ja ruokitaan.

Ei, en pidä sairaan lapsen tarhaan viemistä hyväksyttävänä, mutta yrittäkääpä nyt ihmiset vähän ajatella. Tuskin ne vanhemmat niitä pentujaan sinne kippaavat koska ei voisi vähempää kiinnostaa miten kamala olo lapsella on tms. Kyllä siinä on taustalla jotain muuta useimmiten.

"vieras"
Hurjalta tuntuu..Silloin kun meillä oli lapset oli pieniä ja yö oli flunssan takia valvottu, ei siis ollut kuumetta mutta muuten nähty että penska kipeän oloinen niin jotta ollaan saatu se hemmetin sairaslomalappu lapsen sairastumisen takia niin laitettu kylllä pikkuisen omaa lisää tarinaa jotta vaan ei ole tarvinnut viedä lasta hoitoon...

Yhteistyössä