Aamulla päiväkodissa: vanhemmat meinasivat pakolla jättää hoitoon selvästi kipeän lapsen. Hoitajat mittasivat kuumeen

• Viestiketjun aloittaja "sivullinen"
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Liinu";27550193]minä sain kerran miltei huudot, kun en heti päässyt hakemaan sairasta lasta.. soitin ensin parille tutulle, sitten taksin . meni ehkä 45 min, mutta näköjään olisi pitänyt olla nopeampi! ja tyttö oli ollut aamulla ok, yskinyt vain vähän. sitten kuume nousi nopeasti ja neiti meni veltoksi..[/QUOTE]

Meillä on tunnin puskuriaika ja sitten aletaan hoputtaa. Moni hakija tulee matkanpäästä jollon ei 15min ehdi vaikka heti lähtis tulemaan. Minä pääsen 10-15min, miehellä menee se tunteroinen omalta työpaikaltaan. Mutta kun on niitäkin jotka vetkuttavat tuntejakin hakemista, ap soitetaan ja sanotaan että joo, heti tuun. Mennään pitkälle iltapäivään ennenkun kukaan tulee hakemaan.

sh
[QUOTE="vieras";27549666]Oletteko muuten tietoisia et tosi monet taudit tarttuu jo ennne kuin lapsi saa itse mitään oireita eli kuumeinen lapsi on jo edellisenä päivänä tartuttanut muut. Ei munkaan mielestä kipeän lapsen paikka ole hoidossa. Mut siihen on turha vedota et sairastuttaa muut.[/QUOTE]

No ei toi ole mikään selitys :O pyöristyttävää. Mitäpä jos minäkin menen töihin sairaana sillä verukkeella että "oon mä levittänyt tätä pöpöä jo 2 päivää"...

Vaikka se pöpö leviää jo ennen oireita, niin se ei tarkoita että kaikki sen saa ensimmäisinä päivinä (moni voi välttyä siltä), tai että sit voi huoletta mennä räkäsenäkin (koska se tarttuu myös silloin).

Todellakin voi vedota siihen että sairastuttaa muut.

Meillä oli taannoin töissä rajusti levinnyt vatsatautiepidemia jota ei todellakaan helpottanut lapset, jotka oli lähetetty kouluun puolikuntoisina. "Ai se olikin vatsatautia?"-lausahdus vanhemman suusta alkoi hieman ketuttamaan kyllä jossakin vaiheessa, kun epidemiasta tiedotettiin jo heti ensimmäisenä päivänä.

[QUOTE="Xxx";27550722]Mistä hoitaja osasi heti epäillä, että lapsi oli noin kipeä?[/QUOTE]

Moni tulee esim syliin heti tultuaan. Kyl sen huomaa jos on kuuma laps ja jotenkin sairaan olonen. Itsekin olen silleen huomannu samantien. Vanhempi pokkana tuomassa kuumeista. Niistä ei varmaa huomakaan joita ei hidasta kuume.

Viimeksi muokattu:
"Vieras"
[QUOTE="Xxx";27550722]Mistä hoitaja osasi heti epäillä, että lapsi oli noin kipeä?[/QUOTE]

Minä yleensä näen silmistä ja varmistuksen saan kun kokeilen lapsen selkää ja niskaa.

"vilivilpertti"
[QUOTE="vieras";27546157]Suomessa on yksi kirurgi, joka on käytännössä aina päivystämässä ja puhelin voi soida milloin vain, että nyt pitää tulla töihin, sillä hänen osaamisensa on niin spesiaalia, että kukaan muu ei maassa osaa samoja hommia tehdä.

Jos on politiikko ja sopimassa juuri laitetaanko ne miljardit vanhustenhoitoon vai Kreikkaan niin sielläkin voi olla tilanteita, että ei ihan noin vain voi lähteä. Saati sitten diplomaatit Lähi-idän rauhanneuvotteluissa.

Mutta joidenkin siivoja-Irmojen ja tilintarkastaja-Riittojen tuntuu vain olevan mahdotonta ymmrätää, että toiset työt vaativat hieman enemmän.[/QUOTE]

Kuulun kait tuohon kategoriaan, olen keittäjä Irma. Työskentelen yksin koulun keittiössä jossa on ruokailijoita 160 henk. Meneppä kertomaan tuo mielipiteesi minun esimiehelleni! Olen sattumoisin kuullut häneltä aika ikävät kommentit siihen kun olen sanonut että en voi tulla huomenna töihin koska hoidan sairaita lapsiani kotana! Meille on erittäin hankala saada sijaisia töihin! Voin minä jäädä kotiin mutta mikä haloo siitä syntyy kun 145 lasta jää ilman ruokaa kun kukaan ei halua tulla näihin "korvaamattomiin" töihin edes sijaiseksi. Minä olen sitä mieltä että nämä lastenhoitajat ja meidän duunareiden esimiehet voisivat joskus istua nenäkkäin ja keskustella tästä asiasta että SITÄ LASTA EI VOI TUODA SAIRAANA HOITOON. Niin olisi meilläkin parempi fiilis jäädä sairaan lapsen kanssa kotiin!

mörmö
Meillä kävi kerran niin että pk.ssa oli oksutautia ja ripulia ja mekin siihen sitten sairastuttiin. Olin itse lapsen kanssa pari päivää kotona ja mummo kolmannen. Mummo raportoi kolmantena päivänä että tyyppi ihan kunnossa syö ja juo ja leikkii. Ei ole "kauheasti" kakannut yms. No minä vien terveen lapsen seuraavana pvänä hoitoon ja pam: lapsi turauttaa päiväunilla täyslaidallisen sitä itteään sänkyyn. Hirvee siivous episodi ja haukut meille vanhemmille että tuodaan kipeä lapsi tarhaan.

Ei kauheasti auttanut selittelyt että mummo oli hoitanut ja terveeksi todennut. Myöhemmin selvisi että tyyppi ei ollut sontinut mummon hoitopäivänä ollenkaan ja näin ei pystytty arvaamaan että ripulointi ei ookkaan loppunut.

Olipa kiva viedä lapsi sitten taas hoitoon ja todeta että siel oli 4 lasta 22.sta hoidossa. Oltiin kuulemma sairastutettu koko ryhmä...

No sitä oli ollut ryhmässä kyllä jo muilla ennen meitä muttya me saatiin syyt niskaan.

Tuntuu kyllä, että osalla vastaajista ei oikein ole käsitystä työelämästä. Ei tarvitse olla neurokirurgi tai suomen presidentti, että tekee työtä josta ei voi olla poissa. Itse olen asiantuntija ja oma poissaoloni pahimmillaan pysäyttää monien ihmisten päivittäisen työn tai kokonaisen tuotantolaitoksen toiminnan. Siksi meillä onkin työnpuolesta järjestetty lastenhoito ja itse olen järjestänyt tukiverkot taustalle.

Moni voi miettiä pitäisikö vaikkapa sairaalan tärkeän tietojärjestelmän antaa olla alhaalla, kun järjestelmän tietystä osasta vastaavan asiantuntijan lapsella on nuha. Itse ennemmin annan lapseni tällöin hoitajan käsiin ja tekisin oman osani työpaikalla.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja mörmö;27551171:
Meillä kävi kerran niin että pk.ssa oli oksutautia ja ripulia ja mekin siihen sitten sairastuttiin. Olin itse lapsen kanssa pari päivää kotona ja mummo kolmannen. Mummo raportoi kolmantena päivänä että tyyppi ihan kunnossa syö ja juo ja leikkii. Ei ole "kauheasti" kakannut yms. No minä vien terveen lapsen seuraavana pvänä hoitoon ja pam: lapsi turauttaa päiväunilla täyslaidallisen sitä itteään sänkyyn. Hirvee siivous episodi ja haukut meille vanhemmille että tuodaan kipeä lapsi tarhaan.

Ei kauheasti auttanut selittelyt että mummo oli hoitanut ja terveeksi todennut. Myöhemmin selvisi että tyyppi ei ollut sontinut mummon hoitopäivänä ollenkaan ja näin ei pystytty arvaamaan että ripulointi ei ookkaan loppunut.

Olipa kiva viedä lapsi sitten taas hoitoon ja todeta että siel oli 4 lasta 22.sta hoidossa. Oltiin kuulemma sairastutettu koko ryhmä...

No sitä oli ollut ryhmässä kyllä jo muilla ennen meitä muttya me saatiin syyt niskaan.
Onko tämä mielestäsi sama kuin että lapsi on terve? Meillä kyllä odotettiin että vatsa toimi normaalisti ilman ripulointia ennen kuin hoitoon vietiin.

"... Ei ole "kauheasti" kakannut..."

"vieras"
Tuntuu kyllä, että osalla vastaajista ei oikein ole käsitystä työelämästä. Ei tarvitse olla neurokirurgi tai suomen presidentti, että tekee työtä josta ei voi olla poissa. Itse olen asiantuntija ja oma poissaoloni pahimmillaan pysäyttää monien ihmisten päivittäisen työn tai kokonaisen tuotantolaitoksen toiminnan. Siksi meillä onkin työnpuolesta järjestetty lastenhoito ja itse olen järjestänyt tukiverkot taustalle.

Moni voi miettiä pitäisikö vaikkapa sairaalan tärkeän tietojärjestelmän antaa olla alhaalla, kun järjestelmän tietystä osasta vastaavan asiantuntijan lapsella on nuha. Itse ennemmin annan lapseni tällöin hoitajan käsiin ja tekisin oman osani työpaikalla.
Teillä on työpaikan osaamiset järjestetty huonosti, meillä on varahenkilöt jotka tarvittaessa hoitavat homman. Ei tehdas voi pyöriä yhden asiantuntijan varassa... vaikka osa ilmeiseti niin luuleekin :)

Liäsksi hätätilanteissa toimivat hyvin myös etäyhteydet töihin kotoa käsin...

[QUOTE="vieras";27551391]Teillä on työpaikan osaamiset järjestetty huonosti, meillä on varahenkilöt jotka tarvittaessa hoitavat homman. Ei tehdas voi pyöriä yhden asiantuntijan varassa... vaikka osa ilmeiseti niin luuleekin :)

Liäsksi hätätilanteissa toimivat hyvin myös etäyhteydet töihin kotoa käsin...[/QUOTE]

On myös niin pitkälle vietyä asiantuntijuutta ja tiettyä kokemusta vaativaa työtä ettei yhtä pätevää varahenkilöä ole mitenkään saatavissa varallaolojärjestelmistä huolimatta. Etänä voi hoitaa paljon, mutta ei kaikkea. Varsinkin harvinaisissa ja suurissa ongelmatilanteissa on tärkeää saada oikeat henkilöt linjoille. Kuten sanoin, tämän takia meillä on järjestetty mahdollisuus lastenhoitoon. Oma vakavasairastuminen olisikin sitten pahempi juttu.

"vieras"
On myös niin pitkälle vietyä asiantuntijuutta ja tiettyä kokemusta vaativaa työtä ettei yhtä pätevää varahenkilöä ole mitenkään saatavissa varallaolojärjestelmistä huolimatta. Etänä voi hoitaa paljon, mutta ei kaikkea. Varsinkin harvinaisissa ja suurissa ongelmatilanteissa on tärkeää saada oikeat henkilöt linjoille. Kuten sanoin, tämän takia meillä on järjestetty mahdollisuus lastenhoitoon. Oma vakavasairastuminen olisikin sitten pahempi juttu.
Millä työpaikkasi vaihto on estetty?

Tilanne kuulostaa siltä että se on tullut vanhemmille yllätyksenä, ei ole millään muotoa varauduttu siihen että lapsi saattaa sairastua juuri nyt. Yllättävissä tilanteissa ja paineen alla joskus käy niin että ei osata ajatella loogisesti ja tilanteen mukaisesti. Tilanteessa voi olla ainoana ajatuksena työtehtävä joka on tälle päivälle pakko hoitaa, lapsen sairastuminen suljetaan pois viimeiseen asti.

Yllättäviin tilanteisiin, jotka ovat jopa todennäköisiä ja joka tapauksessa täysin mahdollisia, pitäisi osata varautua etukäteen. On tilanteita että työtehtävä on pakko hoitaa tai vähintään sinun pitäisi olla ohjeistamassa kuinka joku tilanne tulee hoitaa, mutta miten toimitaan jos lapsi on sairas ja päiväkotiin vievän vanhemman on pakko töihin päästä. Onko mahdollista soittaa toiselle vanhemmalle? Onko joku muu henkilö jonka voi pyytää olemaan lapsen kanssa, onko sukulaisilla, tuttavilla mahdollista hoitaa lasta. Jos turvaverkkoa ei ole, kuinka toimitaan ko. tilanteessa, yksi vaihtoehto voi olla pyytää kotiin luotettava lastenhoitaja, joka pystyy sairasta lasta hoitaa. Yllättävässä tilanteessa lastenhoitajaa tuskin pystyy etsimään, mutta tilanteeseen on varauduttu etukäteen, se on varmasti parempi vaihtoehto kuin sairaan lapsen jättäminen päiväkotiin (jättämisen yrittäminen).

Entä kun itse sairastat, meneekö itse sairaana töihin?

"vieras"
[QUOTE="vilivilpertti";27551060]Kuulun kait tuohon kategoriaan, olen keittäjä Irma. Työskentelen yksin koulun keittiössä jossa on ruokailijoita 160 henk. Meneppä kertomaan tuo mielipiteesi minun esimiehelleni! Olen sattumoisin kuullut häneltä aika ikävät kommentit siihen kun olen sanonut että en voi tulla huomenna töihin koska hoidan sairaita lapsiani kotana! Meille on erittäin hankala saada sijaisia töihin! Voin minä jäädä kotiin mutta mikä haloo siitä syntyy kun 145 lasta jää ilman ruokaa kun kukaan ei halua tulla näihin "korvaamattomiin" töihin edes sijaiseksi. Minä olen sitä mieltä että nämä lastenhoitajat ja meidän duunareiden esimiehet voisivat joskus istua nenäkkäin ja keskustella tästä asiasta että SITÄ LASTA EI VOI TUODA SAIRAANA HOITOON. Niin olisi meilläkin parempi fiilis jäädä sairaan lapsen kanssa kotiin![/QUOTE]
Juu ja minä olen nähnyt toimisto-Riitan kahden sairaan lapsen kanssa töissä, kun sairaita lapsia ei voinut viedä hoitoon ja työt oli pakko hoitaa juuri sinä päivänä. Töissä olon pakko ei niinkään riipu ammatista, vaan siitä, onko sijaista käytettävissä, ja siitä, miten kiireisiä / ajankohtaisia työt ovat.

"kolmen äiti"
[QUOTE="vierailija";27546766]Toinen vaihtoehtohan on laittaa suppo tms. niin kuume tulee siinä päikkyjen jälkeen... noloa vaan jos lapsi osaa itsekkin lääkityksestä kertoa. Näitäkin on.

Oma lapsi oksenteli viimeyönä pari tuntia,nyt leikkii tuossa ihan pirteenä,itselläkin vaikeeta olla pois töistä ,mutta paras olla nyt kuitenkin tämä päivä kotosalla.[/QUOTE]

Teit viisaan päätöksen! Kerrankin ihminen, joka on järkevä ja ajttelee myös muita! Moni ei ymmärrä pysytellä vatsataudin jälkeen vielä ainakin yhden tai mieluiten kaksi tervettä päivää kotona. Tämän vuoksi nämä vatsatautiepidemiat eivät hevillä katkea!

glo
[QUOTE="vieras";27551460]Millä työpaikkasi vaihto on estetty?[/QUOTE]

Niinpäniin, elämä on valintoja vai miten se täydellisen äidin mantra menikään? Eli tietysti heitetään vuosien opiskelu ja hyvä työpaikka kankkulan kaivoon siksi, ettei nico-petteri joudu olemaan kolmen vuoden aikana paria kertaa kotona lastenhoitajan hoitamana kun on kipeä tai odottamaan päiväkodissa muutamaa tuntia kipeänä että äiti pääsee hakemaan? SUHTEELLISUUDENTAJUA, pliiiiiis!!

"vieras"
No mun vanhemmat ovat työelämässä vielä, mutta tekevät molemmat sellaisia hommia, että voisivat tarvittaessa lähteä kesken päivän lasta noutamaan. Kumpikin on vieläpä töissä pk:n lähellä ja joka kerta lapsen sairastuessa mä olenkin soittanut heidät (tai jommankumman heistä siis) lapsen noutamaan, kun oma matka kestää 40 min, heillä vaan 5 min. Tähän lisäksi mulla on pikaisesti laskien 8 sisarusta/ystävää, jotka ovat äitiyslomalla/hoitovapaalla ja voisivat tarvittaessa noutaa lapseni... Eikö sinulla ole yhtään etätöitä tekevää tai äitiys/hoitovapaalla olevaa tai työtöntä ystävää/sisarusta?
no mun vanhemmat ja muut sukulaiset asuvat 200km päässä ja tekevät oikeastaan kaikki sellaisia töitä, etteivät kesken päivää voisi lähteä vaikka asuisivat lähempänäkin.
muutamia äitiys/hoitovapaalla olevia ystäviä on, mutta ei ne haluaisi sairasta lasta hakea omiaan tartuttamaan ja sen kyllä ymmärrän. etätöitä tekeviä tai työttömiä tuttuja ei ole.

Yhteistyössä