Aamulla päiväkodissa: vanhemmat meinasivat pakolla jättää hoitoon selvästi kipeän lapsen. Hoitajat mittasivat kuumeen

• Viestiketjun aloittaja "sivullinen"
  • Ensimmäinen viesti
Nellien
kauheaa tommonen.

Mulla taas on esikoisen tarha-ajoilta tälläinen kokemus: hoitaja soittaa tunnin hoidossa olon jälkeen että lapsella on kuumetta tulkaa hakee pois. No menemme hakemaan lasta, joka ei todellakaan vaikuta kipeeltä, menemme kotia,mittaamme lämmön ja kas NORMAALI lämpö, mittaamme vielä toisella mittarilla,sekin näyttää 36.5. eli ei kuumetta niinku hoitaja väitti.

lapselta asiaa kyseltyä hän sanoi että täti piti sitä mittaria kainalossa kauan sen piippaamisenkin jälkeen.

No en tiedä onko tolla vaikutusta tulokseen, mutta selvää valehteluahan toi oli.ja toistuikin! syy oli todennäköisesti lapsemme haastavuus(nerobiologisia ongelmia) ja pari vuotta myöhemmin selvisi että tämä lapsen avustaja sairasteli koko vuoden joten todennäköisesti syynä ol ihänen väsymys. :kieh:

Niinhän niitä on hoitopaikoissa ja koulunpenkillä, sairaita ja jopa oksentelevia lapsia. : /

Meidän tyttöä kerran soitettiin hakemaan, kun tämä oli limainen ja oli vähän yökkäillyt, että nyt sillä on oksennustauti ja se pitää hakea kotiin. No toki hain, ei siinä mitään ja pidin vielä pari päivää varoaikaa kotona, vaikka tyttö ei kotona edes yökkäillyt yhtään. :whistle:

Itse olen herkästi jättänyt kotiin jo pelkästään nuhaisen/yskivän lapsen, vaikka lämmöt eivät ole olleet koholla. Mieluummin vietän toisinaan kotona päivän-kaks.

edesvastuullinen
Mun siskoni ei pari vuotta sitten kertonut kotiin kutsutulle lastenhoitajalle että lapsilla vatsatauti. Kysy multa neuvoa, kun halus ehdottomasti mennä töihin että kertoisko lastenhoitajalle. Sanoin, että tietenkin kerrot ja jäät pois töistä ite. Kotiin kutsuttu hoitaja oli 75- vuotias mummo ja onneks siihen eri tarttunu se vatsatauti!
Kyllä tuossakin olisi voinut olla ainekset jopa hengenlähtöön, tai ainakin pitkään sairaalakierteeseen! Tuon ikäselle kun iskee joku ripuli, on vaarana aika välitön kuivuminen eikä ripuli muutenkaan lähe niin kuin joskus "nuorena likkana" pois. Vaikean ripuliin, tai sen aiheuttamiin seurauksiin kuolee tänä päivänäkin vanhuksia. Mites tätäkin olis sitten ilmitullessaan ja vakaviin seurauksiin johtaessaan käsitelty oikeudessa, kun tahallisesta hivin tartuttamisestakin napsahtaa tuomio? Ja mikään työ ei ole niin tärkeä että tartti tollanen riski ottaa!!

-
[QUOTE="RIIKKA";27546159]kyllä olis mukava itsekin olla sosiaalisessa tilanteessa 39 asteen kuumeessa. Raahataan vielä pihalle ja mietitään miksi se haalarin laitto tänään itkettää. Vesisateessa lapioidaan kuravettä tunti ämpäriin ja yritetään seisoa kun tarhatädit kieltää maassa makaamisen, vaikka silmissä sumenee. Sitten pitää jaksaa istua nätisti pöydässä, leikkiä kaikkien kanssa, laulaa, askarrella ja jos itket ja kiukkuat väsymystä, saat nuhteluita ja jäähyä, koska kukaan ei oikeasti ymmärrä, että olet kipeä. Miksikö? No siksi kun et osaa asiaa vielä sanoa. Äidillä ja isällä on ollut parempaa tekemistä töissä kun miettiä miten jaksat päivän täpötäydessä hulinatalossa, jossa kokoajan joku tökkii, nipistelee ja karjuu.

Elämä on valintoja. Niitä huonoja ja hyviä. Tälläiset jutut saa mun karvat pystyyn, eikä mikään pappeus tai turistibussin kuljetus ole mikään syy viedä kipeää lasta päiväkotiin. Kun mulla on kuumetta 39, teen kuolemaa, enkä todellakaan mieti olenko pappi, pastori, bussikuski vai jumala, mietin tasan sitä, missä on lämpimin paikka, missä pehmein tyyny ja tehokkain lääke.[/QUOTE]

Mä olen niiiiin samaa mieltä sun kanssa.

"pph"
Niiden vanhempien, jotka ovat korvaamattomia työssään, täytyy ajatella ne varakuviotkin valmiiksi. Lapsella pitää olla joku joka pääsee lapsen hakemaan esim. hätätilanteessa. Ja jos on todella korveematon työssään niin eiköhän silloin ole mahdollista vaikka palkata sille lapselle hoitaja kotiin. Joissakin työpaikoissa, joissa työntekijän työpanos on tärkeä, niin työnantaja on voinut jopa maksaa sairaalle lapselle hoitajan.

Oikeassa elämässä nämä sairaiden lasten vanhemmat yleensä ovat tuki tavallisia ihmisiä, joilla oikeasti on mahdollisuus jäädä pois työstään, ja jopa ihan laillisesti ja palkallisesti.

"Tuukka"
Paine työnantajalta voi olla todella kova (tiedän, moni teidtä ei ymmärrä mistä puhun), haukut tulee joka asiasta (vaikka onkin "laitonta") jos lapset kipeinä. Sillon on helpompi viedä lapset päiväkotiin ja jäädä odottamaan soittoa tarhasta. Helpompi sanoa pomolle että tarhasta soitettiin kuin soittaa itse että lapsi kipeenä.

"hmm"
Minulle on kyllä kerran ihan oikeasti käynyt niin, että vein lapsen hoitoon ja oli ihan kunnossa ja jo 1,5h päästä hoitaja soitti, että oli noussut kuume 39 :/ ja kerran oli alkanut aamulla oksentaa melkein heti kun olin vienyt hoitoon.. silloin onneksi olikin vian limaa joten ei tarvinnut olla kuin se yksi päivä pois. kyllä se kuume voi ihan oikeasti nousta hetkessä.. mutta tota en kans ymmärrä että aamulla sen jo tuodessa huomaa, että silti tuo lapsen.

"vierailija"
Toinen vaihtoehtohan on laittaa suppo tms. niin kuume tulee siinä päikkyjen jälkeen... noloa vaan jos lapsi osaa itsekkin lääkityksestä kertoa. Näitäkin on.

Oma lapsi oksenteli viimeyönä pari tuntia,nyt leikkii tuossa ihan pirteenä,itselläkin vaikeeta olla pois töistä ,mutta paras olla nyt kuitenkin tämä päivä kotosalla.

"vieras"
Tuota en ymmärrä että selvästi sairas lapsi tuodaan hoitoon mutta kuume voi toki tunnissakin nousta korkealle. Näin kävi viime keväänä meillä pojalle, yskinyt oli muutaman päivän, yht äkkiä kova kuume ja sitten oltiinkin jo samana iltana sairaalassa, pojalla oli keuhkokuume. Hetken siellä sairaalassa mietti että mitähän siinä nyt tapahtui, yskä muuttui hetkessä vakavaksi taudiksi.

hoitajana
että lapset todella tuodaan entistä sairaanpina hoitoon, melkein viikottain on tilanteita, että jollekin vanhemmalle joutuu sanomaan, että onkohan lapsi varmasti kunnossa? ja sitten tosiaan on näitä, jotka sanoo, että lapsi on kunnossa, ja lapsi itse jossain vaiheessa kertoo saaneensa aamulla lääkettä.

Mutta oikeastihan kipeäksi voi tulla nopeastikin, viime viikolla eräskin lapsi oli täysin terveen tuntuinen nukkumaan mennessä, ja kun ei alkanut heräillä normaaliaikaan, menin herättämään, ja lapsi oli ihan vetelä, kuumetta 39,7. oli kyllä pitkä aika odotella vanhempia hakemaan, kun toinen ihan vetelänä kovassa kuumeessa (ja äiti vapaapäivällä kotona).

Joku tuolla kirjoitti, et hoitaja oli pitänyt mittaria kainalossa vielä sen piippaamisen jälkeen, näin teen itsekin, sillä kaikissa meillä olevissa mittareissa lukee, että kun lämpötilan nousu mittarissa hidastuu, laite piippaa, mutta silti sitä mittaria pitäisi pitää se 5 minuuttia lisää. Eihän se lapsen kuume siitä mittaamisesta nouse, siis jos mittari näyttää 37,8 kun laite piippaa, niin ei se nyt kovin montaa yksikköä siitä enää nouse, mut jonkun puoli astetta helpostikin. Ja ei se todellakaan tarkoita, että lapsellasi ei olisi ollut lämpöä, kun hoitaja lämmön mittasi. ts. tuskin mikään mittari näyttää liikaa, pikemminkin joku voi näyttää liian vähän

..
[QUOTE="vieras";27546708]Kuvottavaa itsekkyyttä. Ihan sama miten hienossa virassa ja asemassa vanhempi on.[/QUOTE]

Tuskin on kysymys vanhemman itsekkyydestä. Todella harvassa on ne vanhemmat, jotka rakastaisivat työtään enemmän kuin lastaan. Toisilla se työ vain tuo eteen tilanteita, jolloin poissaolo tai ainakaan kesken työpäivän lähteminen on hyvin vaikeaa. Eikä tarvitse olla "hienossa" virassa tai asemassa. Ihan koulutettu asiantuntija jossain tavallisessa firmassa törmää tällaisiin tilanteisiin.

Esim. firma neuvottelee miljoonaluokan kaupoista asiakkaan kanssa. Tällaisia kauppoja tulee ehkä muutama vuodessa. Firmalla menee huonosti, yt-neuvottelut hilkulla. Tämän päiväkotilapsen vanhempi on se tietty asiantuntija, jota tarvitaan päivän tapaamisessa, johon asiakas on saattanut tulla matkojenkin päästä. Jos jäät äkillisesti kotiin, kauppa peruuntuu suurella todennäköisyydellä. Pomo on vihainen, yt-neuvottelut pyörähtävät käyntiin. Muutama työntekijä saa kenkää. Ehkä myös sinä.

[QUOTE="vieras";27546708]Kuvottavaa itsekkyyttä. Ihan sama miten hienossa virassa ja asemassa vanhempi on.[/QUOTE]

Tavallaan voisi ajatella, että mitä hienompi virka ja "parempi" asema, sen paremmin olisi varahoitajia lapsille katsottuna, vaikka rahalla jos ei muuten, jos tosiaan töistä ei miellellään olla pois.

Itse muistan jo omalta päiväkotiajalta, miten yksi tyttö oli usein kipeä ja yksi tädeistä häntä hoiteli. Vanhemmat hakivat silloin, kun omat työt loppui, ei koskaan aikaisemmin. Ja tyttö oli kipeä usein :(

Ymmärrän hyvin, että nykyään monen työpaikka on vaakalaudalla, mutta oikeuttaako se pitämään sairasta lasta hoidossa? Ei.

"vieras"
Kaikilla lapsilla se korkea kuume ei näty samalla tavalla. Meillä nuorimmainen on ihan "terveen" oloinen vaikka on korkea kuume. Juuri viimeksi kun oltiin lääkärissä kun oli ollut kolme päivää kuume 40 asteessa niin lääkäri vähän ihmetteli miksi tuon tervettä lasta lääkäriin. Lääkäriä odotelessa juoksi pitkin käytäviä ja leikki ihan normaalisti. ainut mistä huomas et on kipeä, oli kun otti syliin ja tunsi miten kuuma lapsi on. Meillä lapset kotihoidossa, mut vois hyvinkin käydä et vietäis aamulla kuumeinen lapsi hoitoon, kun hänestä ei välttämättä näy et on kipeä. Itse en kans ymmärrä näitä vanhempia jotka vie sairaan lapsen hoitoon jos tietävät lapsen olevan kipeä. Meillä ainakin mies on pysytynyt hyvin jäämään kotiin hoitamaan lapsia silloin kun olen ollut itse kipeä. Hän on johtavassa asemassa töissä ja on kertonut että heillä työssä yleensä miehet jää kotiin. Heillä työssä sellainen ilmapiiri et on helppo jäädä kotiin lapsen kanssa, heillä kukaan ei onneksi ole korvaamaton vaan saattavat tehdä etätöitä kun lapsi nukkuu tai katsoo kipeänä tv:tä.

-
[QUOTE="Tuukka";27546738]Paine työnantajalta voi olla todella kova (tiedän, moni teidtä ei ymmärrä mistä puhun), haukut tulee joka asiasta (vaikka onkin "laitonta") jos lapset kipeinä. Sillon on helpompi viedä lapset päiväkotiin ja jäädä odottamaan soittoa tarhasta. Helpompi sanoa pomolle että tarhasta soitettiin kuin soittaa itse että lapsi kipeenä.[/QUOTE]

No mutta mitä siitä, jos pomo on noin ääliö??? Antaa sen haukkua.

-
Tuskin on kysymys vanhemman itsekkyydestä. Todella harvassa on ne vanhemmat, jotka rakastaisivat työtään enemmän kuin lastaan. Toisilla se työ vain tuo eteen tilanteita, jolloin poissaolo tai ainakaan kesken työpäivän lähteminen on hyvin vaikeaa. Eikä tarvitse olla "hienossa" virassa tai asemassa. Ihan koulutettu asiantuntija jossain tavallisessa firmassa törmää tällaisiin tilanteisiin.

Esim. firma neuvottelee miljoonaluokan kaupoista asiakkaan kanssa. Tällaisia kauppoja tulee ehkä muutama vuodessa. Firmalla menee huonosti, yt-neuvottelut hilkulla. Tämän päiväkotilapsen vanhempi on se tietty asiantuntija, jota tarvitaan päivän tapaamisessa, johon asiakas on saattanut tulla matkojenkin päästä. Jos jäät äkillisesti kotiin, kauppa peruuntuu suurella todennäköisyydellä. Pomo on vihainen, yt-neuvottelut pyörähtävät käyntiin. Muutama työntekijä saa kenkää. Ehkä myös sinä.
Kuten jo aiemmin sanottu. Ihminen, joka tekee työtä, josta ei voi olla pois, on itse velvollinen järjestämään jonkinlaisen varahoitajan lapsen sairastumisen varalle.

kerran tyttöä viedessä hoitoon ( muutama vuos sitten ) Eteisessä odotti hoitaja pojan kanssa joka valkoinen kuin lakana. Oli kuulemma oksentanut. Hoitaja kertoi et äiti oli sanonu et oli se oksentanu yölläkin..

Mä en kestä vaan noin idiootteja ihmisiä, en sitte millään.

"annika"
Hoitajana törmäsin tilanteeseen jossa lapselle annettiin kuumelääkettä aamulla, että sai tuotua lapsen hoitoon. Aamu meni hyvin mut tunnin päästä kuume oli jo yli 38 hoitoon tuomisesta. Kuumelääkkeen antamisesta kertoi lapsen isosisko.. Eli kertoi, että pienellä oli aamulla kuumetta mut sille annettiin lääkettä. Jossain työpaikoissa kuulema eka pv lapsen sairauden takia palkaton, mut ei ole ilmeisesti silloin jos saa tunninkin oltua töissä.. Raha ratkaisee, ei lapsen kunto :(

Hmm...
[QUOTE="RIIKKA";27546224]tuo tekstini oli kirjoitettu aikuisen näkokulmasta, miltä tuntuisi olla kipeänä. Niin, että miltä tuntuisi kun joutuisi siinä 39 kuumeessa itse sinne päiväkotiin. En vieläkään tiedä käsititkö mitä ajoin takaa, mutta sen verran sanon, että oli se sitten lapsi tai aikuinen niin kyllä se päiväkotimaailma ei ole ensimmäinen paikka missä on kiva sairastaa...mieluummin kai sitä jokainen olisi siellä peiton alla kotona, mutta kun kaikki vaan ei saa itse päättää ja kun lasta ei tuossa tilanteessa ajatella (vaikka lakikin lapselle kotona vanhemman kanssa sairastamisen vaatii) niin jo ottaa aivoon ja lujaa, MINUA MINUA MINUA.

Ps. ollaan lapsen kanssa sairastettu monesti samaan aikaan ja hengissä ollaan. :)[/QUOTE]

Minun taaperoni taas juoksee ympäriinsä 39 asteen kuumeessa, nukkuu tosin pitempiä päikkäreitä.

En ole lasta vienyt koskaan päiväkotiin kipeänä, enkä sivumennen sanoen terveenäkään. Mutta pystyn silti (usko tai älä) kuvittelemaan moniakin tilanteita, joissa sairaan lapsen haku voi kestää enemmän kuin tunnin tai vanhemmalla olla jopa kiusaus jättää puolikuntoinen lapsi hoitoon.

Sinä epäilemättä teleporttaisit itsesi sieltä bussin ratista Pietarista sekunnin murto-osassa Suomeen ja päiväkodin pihaan. Tai sitten et ole oikeasti kauheasti työelämässä ollutkaan. Olen ollut huomaavinani, että ne, joilla on vähiten kokemusta työnteosta, usein arvioivat työn sitovuuden pahimmin alakanttiin. Ja noinhan se menee elämässä usein muutenkin. Kun ei tiedä, on helppo puhua.

a.p.
[QUOTE="vieras";27546157]Suomessa on yksi kirurgi, joka on käytännössä aina päivystämässä ja puhelin voi soida milloin vain, että nyt pitää tulla töihin, sillä hänen osaamisensa on niin spesiaalia, että kukaan muu ei maassa osaa samoja hommia tehdä.

Jos on politiikko ja sopimassa juuri laitetaanko ne miljardit vanhustenhoitoon vai Kreikkaan niin sielläkin voi olla tilanteita, että ei ihan noin vain voi lähteä. Saati sitten diplomaatit Lähi-idän rauhanneuvotteluissa.

Mutta joidenkin siivoja-Irmojen ja tilintarkastaja-Riittojen tuntuu vain olevan mahdotonta ymmrätää, että toiset työt vaativat hieman enemmän.[/QUOTE]

No joo, mutta tässä tapauksessa ne molemmat vanhemmat olivat aamulla tuomassa päiväkotiin kipeää lasta eli ei tullut yllätyksenä lesken päivän (eiköhän olleet jo kotona tajunneet että lapsi on kipeä). Ja aika epätodennäköistä, että toinen oli just se kirurgi ja toinen joku ministeri...

..
[QUOTE="vieras";27546854]Meillä ainakin mies on pysytynyt hyvin jäämään kotiin hoitamaan lapsia silloin kun olen ollut itse kipeä. Hän on johtavassa asemassa töissä ja on kertonut että heillä työssä yleensä miehet jää kotiin. Heillä työssä sellainen ilmapiiri et on helppo jäädä kotiin lapsen kanssa, heillä kukaan ei onneksi ole korvaamaton vaan saattavat tehdä etätöitä kun lapsi nukkuu tai katsoo kipeänä tv:tä.[/QUOTE]

Varmasti useimmassa perheessä myös mies jää hoitamaan lasta. Kuitenkin varmaan monessa perheessä voi olla se muutama päivä vuodessa, jolloin kummallakin on niin tärkeitä työtilanteita, että kotiinjääminen on oikeasti vaikeaa.

Tottakai tilanne pitää silloin ratkaista. Aamulla se on helpompaa, mutta jos lapsi sairastuu kesken päivän, niin tunnin parin varoitusajalla voi olla tosi vaikeaa. Esim. meillä ei ole sukulaisia lähiseudulla. Muutamia ystäväpariskuntia, naapureita jne on, joille lapsen periaatteessa voisi muutamaksi tunniksi saada, mutta kaikki nämä ovat normaalissa päivätyössä käyviä ihmisiä. Tällä paikkakunnalla ei toimi MLL lastenhoitopalvelut. Joku yksityinen hoivafirma toimii, heillä on listoilla 2 hoitajaa, jotka voivat tänne tulla. Kyseessä on kuitenkin melkein 40000 asukkaan paikkakunta! Onneksi miehen työpaikalla on järjestely, että on mahdollisuus saada tällainen hoivafirman hoitaja tiukoissa paikoissa. Vielä sitä ei ole tarvittu, mutta se saattaa olla joskus ainut pelastuksemme. Lähinnä niin, että maksavat jonkun kauempaa matkustavan hoitajan, jos täältä omalta paikkakunnalta ei siihen hätään löydy. Ymmärrettävästikin tämä olisi kuitenkin aika lailla mahdotonta kesken päivän, kuka hakisi lapsen, avaisi ovet jne. Työmatka meillä yli 30min molemmilla.

Kuten jo aiemmin sanottu. Ihminen, joka tekee työtä, josta ei voi olla pois, on itse velvollinen järjestämään jonkinlaisen varahoitajan lapsen sairastumisen varalle.
Ainakin meidän keskussairaalassa "korvaamatonta työtä" tekeville erikoislääkäreille, kirurgeille yms on sellainen varajärjestelmä että jos kyseisellä henkilöllä on tärkeitä leikkauksia/toimenpiteitä tehtävänä ja hänen lapsensa on niin sairas ettei sitä voi viedä hoitoon niin sairaanhoitopiirillä on olemassa erikseen lastenhoitajia näitä tilanteita varten. Eli tälläinen henkilö saa sille sairaalle lapselleen hoitajan kotiin työpäivänsä ajaksi eikä hänen tarvitse siis itse jäädä pois töistä esim kuumeisen lapsen takia taikka yrittää viedä häntä kipeänä päiväkotiin. Mun mielestäni todella hieno systeemi. Ja mun mielestäni, jos jossain paikassa on NÄIN tärkeitä ihmisiä töissä, eli että homma kusee täydellisesti jos he jäävät pois töistä sairaan lapsen takia, niin on se jonkin verran myös työnantajan vastuulla eikä vain työntekijän vastuulla pyrkiä pitämään jonkinlaista varajärjestelmää.

• Tykkää
Reactions: Moraalinvartija
"vieras"
Itsellä ei tule mieleenkään viedä lasta hoitoon, jos lapsi on kipeä. Vähintään yksi kuumeeton päivä pitää olla sairastamisen jälkeen kotona ja jos on kunnon yskä ja nuha, mutta ei kuumetta, niin jäädään silloinkin kotiin sairastamaan. Ja minulla on vastuullinen työ, suurin vastuu mulla on kuitenkin lapseni hyvinvoinnista ja terveydestä.

Yhteistyössä