A-talk asiaa abortista, katsokaa tästä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hyvin harva adoptoiva saa adoptoitua vauvan. Tältäkin kannalta katsottuna abortissa on kyse vain naisen suunnattomasta itsekkyydestä ja julmuudesta.

Voi jumangeuda. En tiedä mitä sanoa, muuta kuin että sairasta.

Abortissa on kyse ihmisen tappamisesta suunnitellusti, eli murhasta. Jos joku on sinut murhaamisen kanssa, sellaisen henkilön ei tulisi alkaa ollenkaan lääkäriksi.

Abortti ei ole murha, toisin kuin sodissa tappaiminen. Miksi pidämme puolustusvoimia ja sallimme aseet poliiseilla, mutta pidämme melua ihmiselämän arvosta silloin kun kyse on alkiosta?

[QUOTE="popi";28131663]Kävi kyllä kieltämättä mielessä et onko aikoinaan ollut mies. Mutta se siitä.[/QUOTE]

Sama mulla kävi mielessä.

Keskustelu oli mielenkiintoinen ja lähinnä sitä jäin pohtimaan, että milloin sikiöstä tulee ihminen/sielu..? Mielestäni se on jo ennen syntymähetkeä.

Aborttia en varsinaisesti vastusta. Mutta toki se pitäisi huolella harkita ennen yhdyntää että haluaako lapsen vai ei..

Miksi lukisin juuri tuon ketjun?

Minusta on kamalaa, että aborttia haluavan naisen pitäisi ajatella lapsetonta naista päätöksessään. Ei kenenkään pidä, eikä kenenkään tarvitse ajatella sellaista. Että olisi muka itsekäs tehdessään abortin, aivan kuin veisi siinä joltain toiselta vauvan :O

Kommentoin vain tuohon, en mihinkään muuhun ja sinä vedät tuollaiset johtopäätökset. No, olen tätä mieltä, koita kestää.

Periaatteessa olen aborttia vastaan, mutta Räsäsen ehdottama tapa on väärä. Mielestäni vastuuta ei saa lykätä lääkäreille. Tämän sijaan pitäisi perustaa tuki- ja neuvonta palveluita naisille joille on "vahinko" sattunut jotta saisivat tietoa että tukea. Toiseksi ehkäisyvalistusta pitäisi lisätä ja myös ehkäisyvalmisteisiin tulisi saada pieni kela-korvaus, ei täysmääräinen mutta sellainen että se kannustaisi naisia niitä hankkimaan. Kolmanneksi ennen abortti- lähetteen saamista abortin saamiselle tulisi olla kattava yleislääkärin haastattelu jossa selvitetään että onko aborttiin todella painavat syyt ja keskustellaan muutenkin onko adoptio kenties vaihtoehto. Haastattelun tarkoitus ei ole evätä aborttia vaan laittaa nainen miettimään että onko se todella tarpeen. Terveen naisen kohdalla jolla on asiat hyvin voidaan varovaisesti suositella raskauden jatkamista.

Jokainen abortti on turha, ja toiseksi se EI ole ehkäisykeino. Nämä kaksi asiaa pitäisi jokaisen muistaa kun menee sänkyyn, jos ehkäisy ei ole tarkkaan huolehdittu niin uusi elämä voi alkaa. Ja jos on tästä tietoinen sillä hetkellä eikä välitä niin silloin abortti ei ole oikeutettu.

Poikkeus on raiskaus, naisen perussairaus, tytön alhainen ikä tai naisen korkea ikä, vaikea ylipaino, päihteiden käyttäjä ja /tai holtiton elämäntyyli, aikasemmista lapsista huostaanotto, mielisairaus jne.. näissä tapauksissä lääkäri ei saisi kieltäytyä abortin tekemisestä.

Yksi asia on se, että kun abortti hyväksytään laissa ja muutenkin laajasti, sitä käytetään myös ehkäisykeinona. Jos abortti olisi kielletty laissa ja tuomio tulisi taposta tai murhasta, abortit vähenisivät muutamaan kappaleeseen vuodessa. Nyt abortteja tehdään paljon heppoisista syistä, kuten että lapsi ei sovi elämäntilanteeseen, tai että on sattunut vahinko baari-illan jälkeen, tai kun ei vain jakseta huolehtia ehkäisystä.

Jos lääkäri saisi kieltäytyä abortin tekemisestä, se saisi muutkin ajattelemaan asian eettistä puolta.

Yksi asia on se, että kun abortti hyväksytään laissa ja muutenkin laajasti, sitä käytetään myös ehkäisykeinona. Jos abortti olisi kielletty laissa ja tuomio tulisi taposta tai murhasta, abortit vähenisivät muutamaan kappaleeseen vuodessa. Nyt abortteja tehdään paljon heppoisista syistä, kuten että lapsi ei sovi elämäntilanteeseen, tai että on sattunut vahinko baari-illan jälkeen, tai kun ei vain jakseta huolehtia ehkäisystä.

Jos lääkäri saisi kieltäytyä abortin tekemisestä, se saisi muutkin ajattelemaan asian eettistä puolta.

Kyllä ehdottomasti näin. Sama kun kännissä ajo kiellettäisiin lailla. Tai lapsiin sekaantuminen. Tai ihmisten tappaminen. Jos nämä kiellettäisiin lailla, niin kukaan ei niitä enää tekisi. Eiku..

• Tykkää
Reactions: Moraalinvartija
[QUOTE="Vieras";28132129]Kok. Edustaja tarkoitti mielestäni sitä, että lääkärin ei pitäisi tuoda vakaumustaan esiin lähettäessään potilaan toiselle lääkärille aborttiin. Ensin siis tämä abortin tekemisestä kieltäytyvä luo luottamuksellisen suhteen asiakkaan kanssa, keksustelee vaihtoehdoista jne. Lopuksi hän ilmoittaa että vakaumuksellisesta syystä en voi aborttia tehdä, mutta joku toinen tekee sen. Eikö silloin potilas jää vähän tyhjän päälle ja pahimmassa tapauksessa se vaivalla rakennettu luottamussuhde karisee?[/QUOTE]

Eiköhän tässä maailmaassa ole pahempiakin ongelmia kuin hyssytellä abortintekijöiden omaatuntoa ettei vain sattuisi tulemaan syyllinen olo. Voivoi, ja sen takia lääkärin pitäisi tappaa vastoin vakaumustaan ihmisen alku. Ei mene mun jakeluun tällainen.

Mitenkähän naisten mielipiteet olisivat jos jokin samantyyppinen ilmiö koskisi miehiä? Näkisitteköhän asiat hiukan toisin. Nyt kun vain puolustellaan aina sitä "minun keho, minun oikeus, minun sitä minun tätä"!

Se nyt vain on niin että kun raskaaksi tullaan, niin se oikeus siihen omaan kehoon loppuu. Ihan turha yrittää valehdella itselleen ja muille.

Kuten tuossa sanottiin, miettiikäpä aisiaa hieman muiltakin kanteilta kuin omaltanne. Jos asia olisi niin että mies synnyttäisi, hyväksyisitte siis sen, että mies päättäisi surmaako hän syntymättömän lapsenne vai ei? Vaikka ette suostuisi, mies sanoisi että: "tämä on minun kehoni ja minulla on oikeus päättää saako lapsemme elää".

On myös luonnollista, ett sellaiset ihmiset jotka eivät hyväksy aborttia, tuntevat suurta surua surmattujen, syntymättä jääneiden lasten puolesta, ja tuntevat vihaa ja halveksuntaa abortintekijöitä kohtaan.

Kuten tuossa sanottiin, miettiikäpä aisiaa hieman muiltakin kanteilta kuin omaltanne. Jos asia olisi niin että mies synnyttäisi, hyväksyisitte siis sen, että mies päättäisi surmaako hän syntymättömän lapsenne vai ei? Vaikka ette suostuisi, mies sanoisi että: "tämä on minun kehoni ja minulla on oikeus päättää saako lapsemme elää".

On myös luonnollista, ett sellaiset ihmiset jotka eivät hyväksy aborttia, tuntevat suurta surua surmattujen, syntymättä jääneiden lasten puolesta, ja tuntevat vihaa ja halveksuntaa abortintekijöitä kohtaan.

Voit ihan vapaasti vaikka tukehtua siihen vihaasi ja halveksuntaasi.

En jaksanut lukea koko ketjua, mutta miksi pitää erikoistua tai ylipäätään mennä työpaikkaan, jossa on epämieluisa työ? Mä olen aiemmalta koulutukseltani sairaanhoitaja ja kammoan kaikkia silmiin kohdistuneita toimenpiteitä. Joten en missään vaiheessa koskaan ikinä mennyt silmäklinikalle sairaanhoitajaksi. Musta olisi aivan älytöntä mennä silmille töihin ja sitten alkaa itkemään, että en halua hoitaa viherkaihipotilaita, harmaakaihipotilaat kyllä käy. Myös lääkäreillä on mahdollisuus valita, mille erikoisalalle suuntautuvat.

Yksi asia on se, että kun abortti hyväksytään laissa ja muutenkin laajasti, sitä käytetään myös ehkäisykeinona. Jos abortti olisi kielletty laissa ja tuomio tulisi taposta tai murhasta, abortit vähenisivät muutamaan kappaleeseen vuodessa.

:D :D :D :D :D

Abortteja on tehty ja tullaan tekemään AINA. Jos abortti olisi kielletty laissa ja tuomio tulisi taposta tai murhasta, abortit tehtäisiin epämääräisissä olosuhteissa epämääräisin keinoin. Naisia kuolisi, lapsia (jo olemassa olevia) jäisi orvoksi ja muuta mukavaa.

Oikeasti, Suomessa tehdään lähes vähiten abortteja koko maailmassa, kiitos tehokkaan valistuksen ja terveydenhuollon (lääkkeineen eli ehkäisymenetelmineen), johon pääosin jokaisella on varaa. Koska (käytännössä) kaikki abortit tehdään virallisissa olosuhteissa saadaan niistä ylläpidettyä tilastoa jonka perusteella valistusta voidaan muokata tarpeen mukaan jotta aborttinumerot pysyvät alhaalla.

Jos vastustaa abortteja, voi jättää sen itse ottamatta. Voi olla mukana kehittämässä erilaisia ehkäisyvalistussysteemejä, voi olla kehittämässä vaikka vapaaehtoisten apuverkostoa niille naisille, jotka voisivat kuvitella pitävänsä lapsen mutta kokevat elämäntilanteensa liian hankalaksi siihen eli ei omista vaikka sitä tukiverkostoa. Keinoja varmasti löytyy, mutta propaganda ja moralisointi eivät siihen kuulu.

Abortteja tehdään joka tapauksessa, oli se sitten laitonta tai laillista, hyväksyttyä tai paheksuttua.

[QUOTE="rrr";28135263]:D :D :D :D :D

Abortteja on tehty ja tullaan tekemään AINA. Jos abortti olisi kielletty laissa ja tuomio tulisi taposta tai murhasta, abortit tehtäisiin epämääräisissä olosuhteissa epämääräisin keinoin. Naisia kuolisi, lapsia (jo olemassa olevia) jäisi orvoksi ja muuta mukavaa.

Oikeasti, Suomessa tehdään lähes vähiten abortteja koko maailmassa, kiitos tehokkaan valistuksen ja terveydenhuollon (lääkkeineen eli ehkäisymenetelmineen), johon pääosin jokaisella on varaa. Koska (käytännössä) kaikki abortit tehdään virallisissa olosuhteissa saadaan niistä ylläpidettyä tilastoa jonka perusteella valistusta voidaan muokata tarpeen mukaan jotta aborttinumerot pysyvät alhaalla.

Jos vastustaa abortteja, voi jättää sen itse ottamatta. Voi olla mukana kehittämässä erilaisia ehkäisyvalistussysteemejä, voi olla kehittämässä vaikka vapaaehtoisten apuverkostoa niille naisille, jotka voisivat kuvitella pitävänsä lapsen mutta kokevat elämäntilanteensa liian hankalaksi siihen eli ei omista vaikka sitä tukiverkostoa. Keinoja varmasti löytyy, mutta propaganda ja moralisointi eivät siihen kuulu.

Abortteja tehdään joka tapauksessa, oli se sitten laitonta tai laillista, hyväksyttyä tai paheksuttua.[/QUOTE]

Aamen :flower: Itse toivoisin lisättävän ehkäisy ja seksuaalikasvatusta nuorille.

Suomessa syntyy vuosittain noin 60.000 lasta. Abortteja tehdään noin 10.000, joka on yli 16% syntyneiden lasten määrästä. On aivan liikaa, että enemmän kuin joka kymmenes lapsi abortoidaan.

Hyvin harva adoptoiva saa adoptoitua vauvan. Tältäkin kannalta katsottuna abortissa on kyse vain naisen suunnattomasta itsekkyydestä ja julmuudesta.

Voi jumangeuda. En tiedä mitä sanoa, muuta kuin että sairasta.

Totta - sairasta on, ettei nainen viitsi uuden elämän takia nähdä sitä vaivaa, että kantaisi lasta raskauden loppuun saakka ja antaisi sen sitten adoptioon sen sijaan, että surmaisi sen ennen syntymää.

Kuinka monta mummia, ukkia, setää, tätiä, enoa, serkkua ja muuta sukulaista tunnette, jotka riemusta kiljuvat, kun heidän lapsenlapsensa, veljenpoikansa/tyttärensä, serkkunsa on annettu täysin vieraaseen sukuun ja jota nämä verisukulaiset eivät koskaan elämässään saa edes tavata? Adoptio on varmasti hieno asia niille, jotka siinä prosessissa saavat, mutta ei niille, jotka siinä menettävät. Pahimmassa tapauksessa adoptioon lapsensa antava elää koko lopun elämäänsä hylkiönä suvussaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;28135280:
Kuinka monta mummia, ukkia, setää, tätiä, enoa, serkkua ja muuta sukulaista tunnette, jotka riemusta kiljuvat, kun heidän lapsenlapsensa, veljenpoikansa/tyttärensä, serkkunsa on annettu täysin vieraaseen sukuun ja jota nämä verisukulaiset eivät koskaan elämässään saa edes tavata? Adoptio on varmasti hieno asia niille, jotka siinä prosessissa saavat, mutta ei niille, jotka siinä menettävät. Pahimmassa tapauksessa adoptioon lapsensa antava elää koko lopun elämäänsä hylkiönä suvussaan.

No mutta se olemassa oleva elämä tuntuu niin helpolta sivuuttaa. Abortti ja adoptio sekä tietenkin lapsen kantaminen ja pitäminen on isoja asioita ja ketään ei tule pakottaa mihinkään näistä. Ja juu, nyt joku tulee sanomaan, ettei seksiä tule silloin harrastaa. Seksi nyt kuitenkin sattuu olemaan normaali osa ihmistä. Toki toivottavaa on, että ehkäisystä huolehditaan silloin kun jälkikasvu ei ole toiveissa.

Suomessa syntyy vuosittain noin 60.000 lasta. Abortteja tehdään noin 10.000, joka on yli 16% syntyneiden lasten määrästä. On aivan liikaa, että enemmän kuin joka kymmenes lapsi abortoidaan.

Näin minäkin nuorempana ajattelin. Ja jos tosiaan tuosta määrästä valtaosa olisi kevytmielisiä raskautumisia tai väärää kiireisyyttä, niin olisi helppo keskittyä vähentämään niitä. Mutta monesti kysymys on nimenomaan siitä, että lapsiluku on täysi ja ehkäisy pettää.

Ja silloin tämä mittakaava nimenomaan puolustaa abortin tärkeyttä eikä päinvastoin. Haluatko ihan tosissasi, että joka seitsemäs lapsi olisi selkeästi ei-toivottu? Meinaatko, että vaikkapa viidelle tuhannelle lapselle vuodessa eli joka neljännelletoista riittää kelvollisia adoptiokoteja? Se tarkoittaisi n. kahta adoptiolasta joka luokalla. Ja mitä tapahtuisi sijoituslapsille, kun moni vanhempi ajettaisiin yli voimiensa sen ylimääräisen lapsen myötä, ja lapsirakkaat mieluummin adoptoisivat kuin ryhtyisivät sijaisvanhemmiksi? Tarjonta kasvaisi ja kysyntä hiipuisi entisestään, vaikka nyt jo ollaan helisemässä.

Toki voitaisiin ruveta myymään lapsia jenkeille nyt kun venäläiset eivät enää viitsi. Mitä tahansa kansantuotteen eteen, eikös?

Mä antaisin lääkäreille oikeuden kieltäytyä abortoimisesta, sillä ei keskeytykset nyt niiin suuri osa työtä ole.
Työskentely tosin voi olla asenteellista noin muutenkin, et en tiedä miten se sit oikeasti vaikuttaisi.
Ja sitten taas toisaalta, vaikka joku toinen lääkäri suorittaisikin abortteja siinä missä muutakin työtänsä, niin onko se sitten miten reilua, että se tyyppi joutuu tekemään sitten sen abortoimisesta kieltäytyvänkin työt?
Eikä se silti välttämättä kovin mieltä ylentävä toimenpide ole, vaikkei näkisikään siinä mitään epäeettistä.

Mä itse olen sitä mieltä, että jos ei lasta halua tai kykene hänestä huolehtimaan, on hyvä keskeyttää raskaus.
Ja olen myös sitä mieltä, että abortti on aina parempi vaihtoehto kuin jälkeläisensä hylkääminen.
Jos siis ajattelee lapsen ja vanhempiensa kannalta, eikä jonkun tuntemattoman lapsettoman tai valtion syntyvyyden.

Totta - sairasta on, ettei nainen viitsi uuden elämän takia nähdä sitä vaivaa, että kantaisi lasta raskauden loppuun saakka ja antaisi sen sitten adoptioon sen sijaan, että surmaisi sen ennen syntymää.

Hänen ei tarvitse nähdä sellaista vaivaa, kellään ei ole oikeutta sellaiseen pakottaa että joutuu olemaan raskaana, synnyttämään ja antamaan lapsen pois. Naisen vartalo, nainen päättää. Aivan kuten se olisi miehen vartalo ja miehen oma päätös.

Alkuperäinen kirjoittaja pientä realismia;28135297:
Näin minäkin nuorempana ajattelin. Ja jos tosiaan tuosta määrästä valtaosa olisi kevytmielisiä raskautumisia tai väärää kiireisyyttä, niin olisi helppo keskittyä vähentämään niitä. Mutta monesti kysymys on nimenomaan siitä, että lapsiluku on täysi ja ehkäisy pettää.

Ja silloin tämä mittakaava nimenomaan puolustaa abortin tärkeyttä eikä päinvastoin. Haluatko ihan tosissasi, että joka seitsemäs lapsi olisi selkeästi ei-toivottu? Meinaatko, että vaikkapa viidelle tuhannelle lapselle vuodessa eli joka neljännelletoista riittää kelvollisia adoptiokoteja? Se tarkoittaisi n. kahta adoptiolasta joka luokalla. Ja mitä tapahtuisi sijoituslapsille, kun moni vanhempi ajettaisiin yli voimiensa sen ylimääräisen lapsen myötä, ja lapsirakkaat mieluummin adoptoisivat kuin ryhtyisivät sijaisvanhemmiksi? Tarjonta kasvaisi ja kysyntä hiipuisi entisestään, vaikka nyt jo ollaan helisemässä.

Toki voitaisiin ruveta myymään lapsia jenkeille nyt kun venäläiset eivät enää viitsi. Mitä tahansa kansantuotteen eteen, eikös?

Ei vaan vastuuta vanhemmille. Jos kerran raskaaksi tulee, ei lasta pidä tappaa vaan antaa elää ja jaksaa kasvattaa. Ihan sama vaikka lapsiluku olisi "täysi". Uusi elämä on arvokas asia.

Hänen ei tarvitse nähdä sellaista vaivaa, kellään ei ole oikeutta sellaiseen pakottaa että joutuu olemaan raskaana, synnyttämään ja antamaan lapsen pois. Naisen vartalo, nainen päättää. Aivan kuten se olisi miehen vartalo ja miehen oma päätös.

Se että nainen omistaa vartalonsa, ei tietenkään oikeuta tappamaan sikiötä. Vauvan elämä on aivan yhtä arvokas kuin äidin elämä. Kun mennään muutama vuosikymmen eteenpäin, ihmiskunta kauhistelee niitä hirmutekoja joita me olemme tehneet, kuten abortteja.

Ei vaan vastuuta vanhemmille. Jos kerran raskaaksi tulee, ei lasta pidä tappaa vaan antaa elää ja jaksaa kasvattaa. Ihan sama vaikka lapsiluku olisi "täysi". Uusi elämä on arvokas asia.

Kun aina ei ihan oikeasti jaksa. Minusta olemassa olevilla lapsilla on oikeus elää perheessä, jossa äidin mielenterveyttä ei viedä pakkosynnytyksillä. Pahimmassa tapauksessa äiti ottaa oman henkensä ja jo olemassa olevat lapset jäävät ilman äitiä.

Yhteistyössä