8v poika jää ilman lahjoja

Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja tuplis2:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Olen sitten paha äiti, mutta nyt ainakin on niin hermot kireellä ton pojan kanssa, ettei tosikaan. Lahjat on kyllä jo ostettu, mutta saako ne samaan aikaan kun muut, siitä en mene takuuseen, ehkä saa vasta seuraavana päivänä.
Ja vaikka itse äitinä en lahjoja pojalle antaisikaan, niin kummit ja mummit pitävät siitä puolesta huolen, joten turha surra. Ja toisaalta, eihän ne lahjat ole tärkein vaan muuten se joulu vaan. Kun ainakin tuntuu täällä siltä että lahja on se tärkein, ei musta ja siihen olen yrittänyt lapsia opettaa myöskin. Lapsilla oli just äsken synttärit ja niitä lahjoja tuli ihan tarpeeksi, silloin, miksi pitäis hukuttaa lahjoihin vielä joulunakin?
No miksi sitten sen sisaruksille annat lahjoja? tajuatko edes mitä lahja tarkottaa?
Mille sisaruksille, ei mulla ole kuin kaksi lasta.
Pojalla on kaksoissisko, ei muita lapsia.
Tiedän, mikä on lahja, lahjalla/lahjoilla moni ostaa lapsen rakkauden, meillä rakkaus lapseen näytetään muuten, ei lahjoja antamalla, koska lahja ei ole se tärkein, vaan kaikki muu, ystävyys, muistaminen muuten kuin lahjoilla.
Lahja voi olla jotain muutakin kuin materiaalista, lahja voi olla yhdessä olemista, yhdessä tekemistä.
Niin teillä lahjan antamattomuudella sen sijaan osoitetaan jotain, eikö?

hemuli
Olen sitten paha äiti, mutta nyt ainakin on niin hermot kireellä ton pojan kanssa, ettei tosikaan. Lahjat on kyllä jo ostettu, mutta saako ne samaan aikaan kun muut, siitä en mene takuuseen, ehkä saa vasta seuraavana päivänä.
Ja vaikka itse äitinä en lahjoja pojalle antaisikaan, niin kummit ja mummit pitävät siitä puolesta huolen, joten turha surra. Ja toisaalta, eihän ne lahjat ole tärkein vaan muuten se joulu vaan. Kun ainakin tuntuu täällä siltä että lahja on se tärkein, ei musta ja siihen olen yrittänyt lapsia opettaa myöskin. Lapsilla oli just äsken synttärit ja niitä lahjoja tuli ihan tarpeeksi, silloin, miksi pitäis hukuttaa lahjoihin vielä joulunakin?
No miksi sitten sen sisaruksille annat lahjoja? tajuatko edes mitä lahja tarkottaa?
Mille sisaruksille, ei mulla ole kuin kaksi lasta.
Pojalla on kaksoissisko, ei muita lapsia.
Tiedän, mikä on lahja, lahjalla/lahjoilla moni ostaa lapsen rakkauden, meillä rakkaus lapseen näytetään muuten, ei lahjoja antamalla, koska lahja ei ole se tärkein, vaan kaikki muu, ystävyys, muistaminen muuten kuin lahjoilla.
Lahja voi olla jotain muutakin kuin materiaalista, lahja voi olla yhdessä olemista, yhdessä tekemistä.
Miksi näin julkisesti kerrot täällä tämän??

Minä sain samanikäisenä ( olin kiltti ja rauhallinen lapsi, tosin hieman itsepäinen) isäni opettajaveljeltä joululahjaksi paksun, toisesta päästä piikikkääksi vuollun oksanpätkän. Minulle tuli todella paha mieli, vaikka sain muitakin lahjoja. Tulen muistamaan tuon aina. Opettajaveljen mielestä tuo oli hauska vitsi, vaikka vanhempani eivät ideasta kuulemma pitäneetkään. He eivät "joulurauhan" nimessä kieltäneet veljeä neronleimauksensa toteuttamisesta, kun olivat isän vanhempien luona viettämässä joulua.

Alkuperäinen kirjoittaja Namelli:
Mutta eikö kukaan muista että jos ei ole ollut kilttinä niin pukki tuo risuja ?? Mä tavallaan ymmärrän ap:ta. Jos muu ei auta niin kovat otteet käyttöön !!
Nii eli lahja ei ole lahja, vaan osoitus/palkinto/rangaistus siitä, millainen olet?
Mä olen sitä ikäpolvea jotka sai kuulla aina sen laulun että pukki tuo risuja jne. Kyllä muuten oltiin kiltisti sen jälkeen. En tiedä kuka sen sitten oikeesti toteutti ja tuskin ap:kaan toteuttaa eli älkääs mammat TAAS keuhkotko tyhjästä. Teillä on tainnut ola tosi tylsä päivä :hug:

Mutta eikö kukaan muista että jos ei ole ollut kilttinä niin pukki tuo risuja ?? Mä tavallaan ymmärrän ap:ta. Jos muu ei auta niin kovat otteet käyttöön !!
Kyllä mä rangaistukset ymärrän, mutta että pilata toisen joulu :(

Itse muistan omasta lapsuudestani että joulua odotti kun hullu puuroa eikä sitä silti osannu käyttäytyä kun pikku enkeli ja istua kädet ristissä peukaloita pyöritämässä sohvalla vaan teki ihan samat töllöntyöt kun muunakin aikana vuodesta.
Onneksi mun äitini ei koskaan keksinyt ranksita meitä lahjattomuudella. Vaikka jouluun kuuluu paljon muutakin, niin lahjat ovat myös osa sitä. Sitäpaitsi mikä JOULUNHENKI se on että hampaat irvessä aletaan opettamaan pentua tavoille? Eikös joulun aika pitäisi olla rakkauden ja rauhan ja välittämisen aikaa??

vieras
Mun mielestä lasta ei tarvitse hukuttaa lahjoihin kuten ap sanoi.

Meillä poitsu saa meiltä vanhemmilta yhden, korkeintaan kaksi lahjaa ja sitten laitetaan pieni summa rahaa tilille.

Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Kovat otteet pikkasen väärässä kohtaa. Tuolla pojalle vaan kerrotaan että hän ei kelpaa, varmasti tuntuu että on huono koska ei saa lahjoja ja taatusti kukaan muukaan perheessä ei ole ollut aina kunnolla.
Jestas mitä jaskaa

Rouva
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Meillä poitsu saa meiltä vanhemmilta yhden, korkeintaan kaksi lahjaa ja sitten laitetaan pieni summa rahaa tilille.
Tuo ei ole sama asia, kuin ap:n tarkoitus jättää poika ilman lahjoja kokonaan, rangaistuksena "leukojen louskuttelusta".

Katoin sit sun profiilista, että sulla on kaksoset. Eli annat kaksossisarella lahjan, mutta pojan jätät ilman. Voisitko mitenkään enää enenpää korostaa sitä, että tämä toinen lapsi ei sulle kelpaa? |O
Itse asiassa, totuus on aivan toisenlainen kaksosteni kohdalla ja suhteestani heihin.
Poikani on saanut aina kaiken, syntymästään asti, meillä on pojan kanssa ollut parhaimmat välit, olen tehnyt töitä sen eteen, että saisin tyttäreni kanssa samat välit kuin mikä minulla on poikani kanssa, poikani on minulle läheisempi ollut vauvasta asti, tyttö on edelleen etäisempi minulle. Nämä kaikki sattuneet johtuu ihan syntymästä asti jossa tapahtui jotain joka jätti sisääni aukon ja jota kovasti yritän kuroa kiinni.
Poikani on saanut paljon ja helposti, tyttäreeni nähden joten jos poikani nyt yhden kerran jää ilman jotain, se on pientä siihen nähden mitä tyttäreni on saanut tai ei ole saanut.

Luin vaan kommentin sieltä, toisen täältä, ja ehdotan kompromissi-ratkaisua. Entä jos pukki toisi pojalle sen risun aluksi, ja jututtaisi poikaa käyttäytymis-asiasta? Ystävälliseen, mutta tiukkaan sävyyn. Sitten, kun lahjoja alettais jakaa, niin poika kuitenkin sais omansa, koska aika hirveellle tuntuu, et toinen saa ja toinen ei...
:attn:

hmm

no ei munkaan mielestä. mutta tää asia ei liity mitenkään enää aloitusviestiin, jossa oli tarkoitus jättää toinen lapsista kokonaan ilman lahjoja.

vieraS
jos kerta ap:n mielestä lapset saavat muualtakin tarpeeksi lahjoja, niin MIKSI TÄMÄ SISARUS SITTEN SAA myös vanhemmilta lahjoja? jos kerta niitä tulee muualtakin niin paljon ettei se tätä poikaakaan "haittaa"...

ja toisekseen, jos ap kerran yrittää tässä sanoa että joulu on muutakin kun lahjoja, niin mietis kaks kertaa onko se jouluaatto sitten kenellekään mukava kun yks itkeä tihrustaa omassa sängyssään kun hän oli ollu tuhma :( siinäkö on sitten se hyvä joulumieli kaikilla? :(

lapset odottaa joulua ihan kamalasti,rankaise jotenkin muuten jos rangaistava on!!!

vieras
Katoin sit sun profiilista, että sulla on kaksoset. Eli annat kaksossisarella lahjan, mutta pojan jätät ilman. Voisitko mitenkään enää enenpää korostaa sitä, että tämä toinen lapsi ei sulle kelpaa? |O
Itse asiassa, totuus on aivan toisenlainen kaksosteni kohdalla ja suhteestani heihin.
Poikani on saanut aina kaiken, syntymästään asti, meillä on pojan kanssa ollut parhaimmat välit, olen tehnyt töitä sen eteen, että saisin tyttäreni kanssa samat välit kuin mikä minulla on poikani kanssa, poikani on minulle läheisempi ollut vauvasta asti, tyttö on edelleen etäisempi minulle. Nämä kaikki sattuneet johtuu ihan syntymästä asti jossa tapahtui jotain joka jätti sisääni aukon ja jota kovasti yritän kuroa kiinni.
Poikani on saanut paljon ja helposti, tyttäreeni nähden joten jos poikani nyt yhden kerran jää ilman jotain, se on pientä siihen nähden mitä tyttäreni on saanut tai ei ole saanut.
Tämä kuulostaa selittelyltä.

Kovat otteet pikkasen väärässä kohtaa. Tuolla pojalle vaan kerrotaan että hän ei kelpaa, varmasti tuntuu että on huono koska ei saa lahjoja ja taatusti kukaan muukaan perheessä ei ole ollut aina kunnolla.
Jastas mitä jaskaa
Kuin niin? Millä mittarilla yksi jätetään ullkopuolelle sen mitä muut saavat?

Jaa teillä on sitten harrastettu tätä eriarvoisuus- peliä jo pitkin vuotta.. :whistle: :headwall:

vieraS

mutta miksi toinen kaksosista pitäis "hukuttaa" lahjoihin ja toinen ei sais saada mitään että oppii?

niina
tosi häijy temppu. ja mitään vaikutusta ei ole jos et eka anna aattona ja sitten esim. seur. päivänä onkin "ei vaiskaan täällä sun lahjat tulee".. Haloo jos jonkun rangaistuksen päättää se pitää viedä loppuun. Vaikka kaduttais. Lapsi oppii että mikään mitä sanot ei ole totta. Tässä tapauksessa "rangaistus" on jo alunperin huono

Jastas mitä jaskaa
Kuin niin? Millä mittarilla yksi jätetään ullkopuolelle sen mitä muut saavat?

Mä en jotenkin jaksa suhtautua tähän ap:n uhkaukseen kauheen vakavasti. Ajattele jos kaikki plussalaisten uhkaukset olisi tosia niin linnassa istuisi moni mamma.
Rauhoitu rauhoitu armas Lotta, eihän se ollut edes totta.

hmm
Poikani on saanut paljon ja helposti
ensin siis olet kasvattanut näin, ja nyt rankaiset samaisesta käytöksestä.

ja kuulostaa muutenkin hirveältä "tasata" sisarusten saamisia tuollaisin rankaisukeinoin. pitäisiköhän se tasaus tehdä positiivisesti antamalla jotain lisää vähemmän jääneelle, eikä negatiivisesti ottaen pois siltä joka on saanut tähän asti enemmän.??

Yhteistyössä