8v poika jää ilman lahjoja

Alkuperäinen kirjoittaja Heavyfreak:
Entäs jos se lapsi joulun jälkeen ajattelee että hänen on käyttäydyttävä KOKO seuraava vuosi moitteettomasti tai ei tule ensi vuonnakaan joululahjoja? Aikamoinen homma lapselle.. Kuinka paljon se sitä myöhemmin miettii että mitä uskaltaa tehdä...

Aika karua! Itte en koskaan alkais tollaseen.
Kukaan aikuinenkaan ei onnistu KOKO VUOTTA käyttäytymään niin moitteettomasti, että olisi ANSAINNUT sen enempää rakkautta kuin lahjojakaan - käytöksen perusteella siis.

Jos vanhemmat vaatii lapseltaan noinkin mahdotonta, pitäisi sitten oma käytös olla samanlaista. Täysin moitteetonta. Onkohan ollut? Ei koskaan väsyneenäkään hermostuta, aina on aikaa lapselle, aina ymmärtää mistä on kysymys ja kuuntelee... jne jne... on hyväntuulinen, ystävällinen, kiltti, tekee lempiruokaa, jn ejne.

vieras
Muakin surettaa pojan puolesta =(

äitini joskus lapsuudessaan sai lahjaksi risuja, ja siitä muistaa aina kertoa.
Monta joulua hän on viettänyt ja tuo yksi ja ainoa muistuu aina mieleen.

Harkitsehan asiaa uudestaan!

äiti
Alkuperäinen kirjoittaja tuplis2:
Olen sitten paha äiti, mutta nyt ainakin on niin hermot kireellä ton pojan kanssa, ettei tosikaan. Lahjat on kyllä jo ostettu, mutta saako ne samaan aikaan kun muut, siitä en mene takuuseen, ehkä saa vasta seuraavana päivänä.
Ja vaikka itse äitinä en lahjoja pojalle antaisikaan, niin kummit ja mummit pitävät siitä puolesta huolen, joten turha surra. Ja toisaalta, eihän ne lahjat ole tärkein vaan muuten se joulu vaan. Kun ainakin tuntuu täällä siltä että lahja on se tärkein, ei musta ja siihen olen yrittänyt lapsia opettaa myöskin. Lapsilla oli just äsken synttärit ja niitä lahjoja tuli ihan tarpeeksi, silloin, miksi pitäis hukuttaa lahjoihin vielä joulunakin?
Toikin on mun mielestä rankkaa,että annat lahjat vasta myöhemmin.Jouluaatto on pilalla joka tapauksessa lapseltasi.

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Mä en edes uhkaile joululahjoilla. Musta se vaan ei ole oikein ja meillä lapset tietää, että vaikka ne tekis mitä pahuutta, niin lahjat on heille silti.

Lahja=ei ansaittu, tajuutteko?
siis juuri näin se EI ole jouluPALKINTO vaan jouluLAHJA. niitä ei siis tarvii ansiata |O |O

Olen sitten paha äiti, mutta nyt ainakin on niin hermot kireellä ton pojan kanssa, ettei tosikaan. Lahjat on kyllä jo ostettu, mutta saako ne samaan aikaan kun muut, siitä en mene takuuseen, ehkä saa vasta seuraavana päivänä.
Ja vaikka itse äitinä en lahjoja pojalle antaisikaan, niin kummit ja mummit pitävät siitä puolesta huolen, joten turha surra. Ja toisaalta, eihän ne lahjat ole tärkein vaan muuten se joulu vaan. Kun ainakin tuntuu täällä siltä että lahja on se tärkein, ei musta ja siihen olen yrittänyt lapsia opettaa myöskin. Lapsilla oli just äsken synttärit ja niitä lahjoja tuli ihan tarpeeksi, silloin, miksi pitäis hukuttaa lahjoihin vielä joulunakin?
Sitten kummakaan ei kuuluisi saada lahjoja.

Rukoilijasirkka
Katoin sit sun profiilista, että sulla on kaksoset. Eli annat kaksossisarella lahjan, mutta pojan jätät ilman. Voisitko mitenkään enää enenpää korostaa sitä, että tämä toinen lapsi ei sulle kelpaa? |O

vieras
Toivon myös, että tämä on provo. Mutta tulee mieleeni veljeni, joka oli todella itsepäinen jääräpää lapsena (tai on vieläkin, mutta oppinut luovimaan paremmin) eikä mikään ns. helppo lapsi vanhemmilleni kasvattaa. Jos hänelle olisi tehnyt tuon, voin kuvitella, että olisi loukkaantunut niin pahasti, ettei olisi enää vuosiin sen jälkeen ottanut yhtään lahjaa vastaan.

Ei hän tarkoituksella ollut vaikea, mutta kun on voimakas luonne niin sittenhän on. Ja se voimakas ja oikeudenmukaisuutta vaativa luonne olisi ihan takuulla yltänyt vuosien päähän ja siinähän olisi sitten mennyt jouluilo vuosiksi, kun ei lahjojen saannin toivossa olisi takuulla ollut helpompi myöhemminkään. Varsinkaan jouluna. Edes pikkulapsena hänen lahjomisensa/rankaisemisensa tuollaisilla palkkioilla ei pahemmin onnistunut. Jo noin kolme vuotiaana hän piti sellaista loukkaavana, jos joku edes kuvitteli saavansa hänet tekemään jotain lahjomalla. Vieraammat ihmiset yrittivät, ja silloin sai olla varma, ettei takuulla onnistunut.

Rouva
Ja toisaalta, eihän ne lahjat ole tärkein vaan muuten se joulu vaan.
Sanoppa tuo 8-vuotiaalle, joka ei saa yhtään lahjaa äidiltään, vaikka muut saa.

Kait sinä olet muistanut sitten palkita poikaasi hyvistä hetkistä? Vai eikö niitä ole ollenkaan?

Huonoista hetkistä rangaistaan pilaamalla lapsen joulu - miten ajattelin palkita hänet kiltteydestä?

Alkuperäinen kirjoittaja hei haloo:
Alkuperäinen kirjoittaja Heavyfreak:
Entäs jos se lapsi joulun jälkeen ajattelee että hänen on käyttäydyttävä KOKO seuraava vuosi moitteettomasti tai ei tule ensi vuonnakaan joululahjoja? Aikamoinen homma lapselle.. Kuinka paljon se sitä myöhemmin miettii että mitä uskaltaa tehdä...

Aika karua! Itte en koskaan alkais tollaseen.

Kukaan aikuinenkaan ei onnistu KOKO VUOTTA käyttäytymään niin moitteettomasti, että olisi ANSAINNUT sen enempää rakkautta kuin lahjojakaan - käytöksen perusteella siis.

Jos vanhemmat vaatii lapseltaan noinkin mahdotonta, pitäisi sitten oma käytös olla samanlaista. Täysin moitteetonta. Onkohan ollut? Ei koskaan väsyneenäkään hermostuta, aina on aikaa lapselle, aina ymmärtää mistä on kysymys ja kuuntelee... jne jne... on hyväntuulinen, ystävällinen, kiltti, tekee lempiruokaa, jn ejne.
Nimenomaan! Mutta poika vois aatella että tällaista häneltä odotetaan.

Musta ainaki tuntuis kauheen pahalta katsella sen pojan kasvoja kun odottaa ensin innoissaan aattona paketteja, siskot ja muut saa ja tämä poika jossain vaiheessa tajuaa ettei hänelle yhtään pakettia tulekaan.. :'(

Minttu
Toisaalta ymmärrän ap:tä vaikka oikeasti en voisi itse toteuttaa. Kyllä tuntuisi turhalta ostaa lahjoja lapselle joka kokoajan vain kiukuttelee ja tekee kaiken toisin kuin pyytää. Meillä oli viime vuonna sama tilanne että koko joulunalusaika oli helvettiä mutta silti lapsi sai lahjansa aattona vaikka joka päivä oli sellainen olo että vetäisin ne miuluummin silppurista läpi kuin antaisin lapselle.

Ehkä parempi ratkaisu nyt olisi hakea apua tilanteeseenne vaikka perheen ulkopuolelta jos ongelmat ovat liian hankalia itse ratkaista. Älä kuitenkaan jätä lasta kokonaan ilman lahjoja vaikka vähän vähemmälle jäisikin.

eioototta
Katoin sit sun profiilista, että sulla on kaksoset. Eli annat kaksossisarella lahjan, mutta pojan jätät ilman. Voisitko mitenkään enää enenpää korostaa sitä, että tämä toinen lapsi ei sulle kelpaa? |O
PEESI!

On se kurjaa ettei vanhemmat osaa kasvattaa lapsiaan ja sitten keksivät mielivaltaisesti OMASTA MIELESTÄÄN hyvän rangaistuksen. Rangaistuksen jota ei ihan varmana lapsi ymmärrä oikealla tavalla:(

Noh, mitäs lapsen joulumielestä. Pääasia, että äiti on saanut näyttää kuka osaa olla veemäisin.

lollo
todella inhottava tapa, lapsesi on sinulle toivottavasti rakas ja sinä olet varmasti hänelle todella tärkeä ihminen, olethan äiti. aivan tosi raukkamaista, varsinkin kun hänen siskonsa saa myös lahjoja, vaikka en nyt väitä että hänet pitäisi jättää lahjatta. aivan varmasti olet itsekin pienenä kiukutellut, murrosiästäsi puhumattakaan. oletkos ilmaissut pojallesi, että et pidä hänen käytöksestään, olet , olet varmasti karjunut hänelle kurkku suorana niin että lapsesi on pelästynyt ja vain jatkaa epäkohteliasta käytöstänsä niin kuin puolustuksena. ja luulenpa, että joulustasi tulee aika surkea kun poikasi on koko ajan allapäin siskon leikkiessä hienoilla leluillaan. jos lapsesi on kahdeksan vuotta vanha ja uskoo joulupukkiin, olen lähes varma että tämä on hänen viimeinen joulunsa kun hän tekee niin. lapsuuden joulut ovat ihania, älä vie sitä häneltä.

Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja Namelli:
Mutta eikö kukaan muista että jos ei ole ollut kilttinä niin pukki tuo risuja ?? Mä tavallaan ymmärrän ap:ta. Jos muu ei auta niin kovat otteet käyttöön !!
Nii eli lahja ei ole lahja, vaan osoitus/palkinto/rangaistus siitä, millainen olet?

Mutta eikö kukaan muista että jos ei ole ollut kilttinä niin pukki tuo risuja ?? Mä tavallaan ymmärrän ap:ta. Jos muu ei auta niin kovat otteet käyttöön !!
No ei se pukki meille lahjoja tuo vaan mä ne ostan joten ei se meidän lapselle risujakaan kuskaa.

Mä kasvatan lasta ihan ympäri vuoden enkä pelkästään jouluaattona aiheuttamalla järjetöntä pettymystä. Julmaa sanon mä!

No miksi sitten sen sisaruksille annat lahjoja? tajuatko edes mitä lahja tarkottaa?
Mille sisaruksille, ei mulla ole kuin kaksi lasta.
Pojalla on kaksoissisko, ei muita lapsia.
Tiedän, mikä on lahja, lahjalla/lahjoilla moni ostaa lapsen rakkauden, meillä rakkaus lapseen näytetään muuten, ei lahjoja antamalla, koska lahja ei ole se tärkein, vaan kaikki muu, ystävyys, muistaminen muuten kuin lahjoilla.
Lahja voi olla jotain muutakin kuin materiaalista, lahja voi olla yhdessä olemista, yhdessä tekemistä.

Kovat otteet pikkasen väärässä kohtaa. Tuolla pojalle vaan kerrotaan että hän ei kelpaa, varmasti tuntuu että on huono koska ei saa lahjoja ja taatusti kukaan muukaan perheessä ei ole ollut aina kunnolla.

Yhteistyössä