70-luvun lapset!

Ennenkuin dementia vie viimeisetkin muistot, fiilistelläänkö vähän? Eilen täällä oli ketju kaivatuista lastenohjelmista, nyt voitais niiden lisäksi kaivata muutakin. Muistaako kukaan teistä esim Monchihiä, lakutupakoita ja sitä ihanaa vihreätä, kurpitsaa muistuttavaa potkumopoa jolla oli sarvet ja punaiset kädensijat? Mikähän sen nimi on, muistaako teistä kukaan? Entä kärpässienijakkara,eikö ollut ihana? =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja kräm:
Ennenkuin dementia vie viimeisetkin muistot, fiilistelläänkö vähän? Eilen täällä oli ketju kaivatuista lastenohjelmista, nyt voitais niiden lisäksi kaivata muutakin. Muistaako kukaan teistä esim Monchihiä, lakutupakoita ja sitä ihanaa vihreätä, kurpitsaa muistuttavaa potkumopoa jolla oli sarvet ja punaiset kädensijat? Mikähän sen nimi on, muistaako teistä kukaan? Entä kärpässienijakkara,eikö ollut ihana? =)
mä oon vasta 80-luvun lapsi, mutta silti mulla on sängyllä monchihi-tyyny. oli mulla joskus sellanen päiväpeittokin, mutta lienee tätä nykyään kaatopaikalla..
 
no
mulla oli nuita monchihejä, hupasaa. en muita ko mopoa, mutta mulla oli pitkäpenkkinen poikien pyörä, semmonen, missä oli selkänoja ja upeasti kaartuvat sarvet. mummolassa juotiin kesällä pommaccia ja mummo oli ostanu Lola-patukat. kaupasta ostettiin viiden pennin irtokarkkeja, merkkareita aika paljon. pillimehut oli kolmiotetroja. mulla oli froteiset alushousut ja teryleeni-verkkapuku. kuravaatteita ei ollu olemassakaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja no:
mulla oli nuita monchihejä, hupasaa. en muita ko mopoa, mutta mulla oli pitkäpenkkinen poikien pyörä, semmonen, missä oli selkänoja ja upeasti kaartuvat sarvet. mummolassa juotiin kesällä pommaccia ja mummo oli ostanu Lola-patukat. kaupasta ostettiin viiden pennin irtokarkkeja, merkkareita aika paljon. pillimehut oli kolmiotetroja. mulla oli froteiset alushousut ja teryleeni-verkkapuku. kuravaatteita ei ollu olemassakaan.
Juu, Pommac oli "isojen" limua ainakin meillä päin, maistui vähän oudolta mut juotava oli kun muutkin. Noi pyörät oli upeita. Laitoitteko koskaan niitä "räpättimiä" jogurttipurkkisuikaleista pyöriin? Sitä taidetaan tehdä kyl nykyäänkin. Mehutetroista sai aina hakemalla hakea sitä pillin reikää!
 
Anskubansku
Kärpässienijakkara oli hitti! Kaikilla kersoilla olis pitänyt olla sellainen, paitsi että mulla ei ollut. Pennin nallekarkit muistan... Rosvo-Roopen (vai tulikse telkkarista vasta 80-luvun puolella?). Lasten housut oli kans niitä leveälahkeisia... Ajat on muuttuneet ihan hirveesti 70-luvusta: meidän lähikaupan yhteydessä oli esim. baari, jonka kautta aina perheet kävivät kaupassa, tuoppi tai pari nassuun ja autolla perheen kanssa kotiin. Meidän autossa ei muuten ollut turvavöitä! Kananmunat ostettiin irtomyynnistä, pakattiin vaan pussiin ja varovasti vietiin kotiin. Hih, paljon on kaikkee ihanaa muisteltavaa 70-luvusta, mutta on siinä paljon kaikkea sellaistakin, jota ei todellakaan kaipaa. Esim. just toi auto- ja liikennekulttuuri yleensä oli aika hirveetä.
 
äiti täälläkin
Juu. Minä muistan tuon potkumopon ja monchicit. Keltaisella Poni-pyörällä ajelin ja se on vieläkin meillä. Pitäisi kunnostaa oikeastaan pojalle käyttöön. Kesät ja viikonloput oltiin aina mökillä. Heinäladossa kiikuttiin ja leikittiin leikkimökissä hotellia. Ei ollut tietokoneita eikä pelejä. Paitsi se ensimmäinen tv-peli, jossa pystyi pelaamaan tennistä ja pingistä.

Telkkarista katsottiin muistaakseni lauantaina puolen päivän jälkeen Peppi Pitkätossua ja se oli ihan must-juttu. Limsapullon korkit oli sellaisia metallisia, jotka piti repäistä auki sellaisesta lepareesta. Pulloja pidettiin mökillä kylmässä vesisaavissa.

Jotenkin on jäänyt mieleen myös huonot autot. Harvat ihmiset ajoivat 70-luvulla uusilla autoilla. Meilläkin oli sellainen nahkapenkkinen Triumph.
 
Muistankohan mä mitään lapsuudestani?

Salmiakkiajauho oli pussissa ja siinä oli pojanpään kuva :p
Merkkarit maistu merkkareille ja oli isoja.
Lakritsitupakoita myytiin askissa.
Hammaslääkäristä sain palkkioksi reippaudesta TIKKARIN :eek:

Leluista en muista oikein mitään.....
Mulla oli perässä vedettävä lehmä, joka on nyt lapsillani :D
Toi MONCHICHI on mullekin ihan outo.

Lempilastenohjelmani oli Rosvo Rudolf. Ja muistan kuinka tampereella kyläillessä olin ihan ihmeissäni kun siellä näky aamulla lastenohjelmia tv´stä. Meillä ei kai sit näkynyt kotona kun tv 1 :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tiitiäisen äiti:
Lp-levy purkka, Asterix ja Obelix jäätelö, Roope-ankan rahat.
Lasten ohjelmista Hinku ja Vinku tai olla Käytös kukkanen tai jotain sinne päin, Hello! Hello! where is the cat? kieliohjelma.
Lastenlaulu suosikkini oli Mustakissan tango.
Mä just yks päivä aloin muistella niitä pinkkejä lp-levy purkkia :D Niitä ei jostain syystä myyty meillä päin. Vaan tutustuin niihin mummolan kikkarilla. Ja niitä piti sit ostaa vino pino :D Tosin se tais olla jo 80-luvun puolta.
 
Me saatiin 50-luvulla tehty kärpässienijakkara lahjaksi esikoiselle. Meillä oli mökillä muistaakseni 60-luvulla tehty samanmoinen. Ilmeisesti niitä tehtiin silloin 50-70-luvulla esim. kouluissa. Ihania kyllä ovat.

Monchichit olivat siis sellaisia apinan oloisia pehmoeläimiä, joilla muovinaamat. Kumma selitys, mut ehkä siitä saa jonkunlaisen kuvan.
 
no
Alkuperäinen kirjoittaja kräm:
Alkuperäinen kirjoittaja no:
mulla oli nuita monchihejä, hupasaa. en muita ko mopoa, mutta mulla oli pitkäpenkkinen poikien pyörä, semmonen, missä oli selkänoja ja upeasti kaartuvat sarvet. mummolassa juotiin kesällä pommaccia ja mummo oli ostanu Lola-patukat. kaupasta ostettiin viiden pennin irtokarkkeja, merkkareita aika paljon. pillimehut oli kolmiotetroja. mulla oli froteiset alushousut ja teryleeni-verkkapuku. kuravaatteita ei ollu olemassakaan.
Juu, Pommac oli "isojen" limua ainakin meillä päin, maistui vähän oudolta mut juotava oli kun muutkin. Noi pyörät oli upeita. Laitoitteko koskaan niitä "räpättimiä" jogurttipurkkisuikaleista pyöriin? Sitä taidetaan tehdä kyl nykyäänkin. Mehutetroista sai aina hakemalla hakea sitä pillin reikää!
mun räpättimet oli tehty italianjaffan metallisista korkeista!!! niitten korkkien sisutassa oli sellaset korkkikorkista tehdyt pehmusteet, johonki nukkekotijuttuihin käytin niitä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja no:
mulla oli nuita monchihejä, hupasaa. en muita ko mopoa, mutta mulla oli pitkäpenkkinen poikien pyörä, semmonen, missä oli selkänoja ja upeasti kaartuvat sarvet. mummolassa juotiin kesällä pommaccia ja mummo oli ostanu Lola-patukat. kaupasta ostettiin viiden pennin irtokarkkeja, merkkareita aika paljon. pillimehut oli kolmiotetroja. mulla oli froteiset alushousut ja teryleeni-verkkapuku. kuravaatteita ei ollu olemassakaan.
en mäkään muista kuin nuo..
sitruunalimua juotiin,verhot oli räikeet ja äidin vaatteet oli vielä räikeemmät...kummitädin housunlahkeisiin olis mahtunu koko perhe ja kaikilla oli superkiharat hiuksissa..telkasta tuli englanninkielen sarja jossa oli tyhmä poliisi ja cat on the moon. Ja telkka oli tietenkin mustavalkoinen.
 

Yhteistyössä