70-luvun lapset!

Kettukarkki
Alkuperäinen kirjoittaja Tiitiäisen äiti:
Kuinkas monella perheellä oli tili kaupassa?
Meillä oli K-kaupassa tili. Sellanen pahviläyskä mihin myyjä laittoi ostosumman ja ostaja sitten kuittas puumerkillä.

Tää on ihana ketju. :D Niin paljon muistoja
Meillä myös, mutta siellä T-kaupassa. Ja äiti oli sopinut kaupan henkilökunnan kans, että sinne sai ostaa vain ruokaa, ei karkkia tms...

Pari juttua tästä ketjusta vielä puuttuu: LP-LEVYT ja soittimet, sekä radiot joissa oli kasettisoitin. Ja näitä siis ihan oikeasti kuunneltiin, eikä kukaan marissut jos vähän rahisi tai kohisi ;)

Ah, tätä nostalgian määrää! Mutta nyt on kyllä pakko lähteä nukkumaan ja näkemään nostalgisia unia ;)

Kettuarkki
Alkuperäinen kirjoittaja Sinikka:
Alkuperäinen kirjoittaja Soraya:
Luettiin Tiina-sarjaa, Neiti Etsiviä ja Viisikkoa!
Muita suosikkeja oli mm. Etsiväkaksoset, Dana-tytöt, Merri Vikin Lotta-sarja, Kolme etsivää, Ursula, Sos ja Salaisuus-sarja.
OI, nämäkin vielä. Tosin vm. -71 kun olen, taisin lukea vasta -80 luvun alkupuoliskolla. Ja lisäksi äidin hyllystä aikuisten Anni Polvat ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Sinikka:
Muistaako kukaan (Sampo-yhtiön?) mainosta, jossa tummaihoinen mies nostaa kättä ja sanoo Zambo ja nauraa sitten? Itse pienenä pelkäsin kyseistä mainosta... Ja entäs lastenohjelma, jossa seikkailivat Matti ja Miisu-kissa?
:wave: Muistan! Mäkin pelkäsin, mun mielestä näytti pelottavalta koska hymyillessään oli naama täynnä hampaita ja kauhean möreä ääni :ashamed:
Jonkun vakuutusyhtiön mainoksessa oli nukkekoti liekeissä, sitä pelkäsin vielä enemmän, oli kauhean ahdistava. Muistan miten lähdin kaahottamaan kauhuissani kädet korvilla sinne ja tänne jos kukaan ei ehtinyt vaihtaa toiselle kanavalle kun mainos tuli. :LOL:
Ja apinoiden planeetta, se vasta hirveä oli! Salaa joskus tirkistelin sitä. Meillä oli sellainen mustavalko-tv, josta sai puiset haitariovet suljettua. Ne vetäsin kiinni kun Apinoiden planeetta alkoi.

Alkuperäinen kirjoittaja Kamala Amalia:
Kuka muistaa Hubba Bubat ja Kalkitos-siirtokuvat? :D
:wave: Noi Kalkitos-kuvat oli mahtavia! Ostin tytölle kerran vähän saman tapaisia mutta hän ei ollenkaan ymmärtänyt niiden ihanuutta ja mä sain tehdä ne loput! :heart: paitsi ettei ne tietysti Kalkitosten veroisia ole. :saint:

rapu
Finnhitsejä kuunneltiin ja niihin sai lauluvihotkin. Lauleskelin niistä mikrofoniin joka kuului kasettisoittimeen.
Syksyn Sävel oli aina suuri tapahtuma että kuka voittaa. Katottiin aina koko perheen voimin se.

Meillä oli myös tili kaupassa ja kyllä siihen karkkia ostin koulumatkalla. Kauppiassetä sanoi aina että muista sitten kertoa kotona että olet ostanut tiliin.
No joo, kerroinhan mä....

rapu
Hei tuli mieleen vielä semmonen Ressu pehmolelu, elikkäs Tevavista se mustavalkea koira.
Ja sille sai ostaa erilaisia vaatteita, sitä puettiin kuin Barbieta konsanaan.
Muistan kun mulla oli se v.80 sairaalassa mukana kun olin umpparileikkauksessa ja se oli puettu lääkärinasuun.

Mulla on se tuolla kaapissa, en ole raaskinut hävittää.

vieras
Toi apinoiden planeetta oli muuten tosi kammottava!! Mä pelkään apinoita vieläkin *nolona myöntää*.

Millos se oli kun tuli tv-sarja V ? Se jossa oli niitä lisko-ihmisiä? Sekin oli kauhee...

wallu
Voi ei!!!

KRÄM: Mulla on vieläkin tallessa noi samat nuket. Tosin mun lettipäällä on punanen mekko. Ja sit on vielä semmoinen tyyppi, jolla lippis vinossa päässä ja semmoinen cowboy-hattunen jeppe!!!
ZOO-limpassa oli mustassa omppulimpassa seepran tai pandan kuva ja keltasessa banaanilimpassa apina (sitä toista en muista).

Sitä jauheesta tehtyä, lähinnä neonväreihin viittaavan väristä mehua oli mummolan mökillä.

Räpättejä tehtiin jugurttipurkista ja pyykkipojalla kiinni ja sit ajeltiin pihassa. Ja kun mustavalkee Tarzan leffa sunnuntaina alkoi, niin kaikki äitit huusi lapsiaan parvekkeelta leffaa kattomaan.

TWIS: Meillä meni näin päälle-sivulle-päälle, sivulle-sivulle-sivulle, sivulle-päälle-sivulle hypittiin sitä kuminauhaa.

Oi ihanat ihanat REMMIKENGÄT, joissa oli se neppari :)

Kalkitokset oli tosi hienoja!

MERKKAREITA (siis niitä OIKEITA) saa Naantalista yhdestä kaupasta. Maksavat painonsa kultaa...

Niissä ohuissa purkkapaketeissa oli ainakin Asterix-tarroja! Ja kuka muistaa Jenkki-purkan paketit, joissa oli 5 purkkaa ja maksoi 50 penniä paketti! Ja kermakarkit! Ne oli kalliita, kun maksoi 15 penniä!

Entäs Sen vaaleansini-valkoisen , jossa meni edessä vinosti keltainen ja punainen raita valkoisella pohjalla, Lahden MM-kisojen pipon vuodelta 1978???

Pinnajätskin voittanutta ei ole tullut. Se oli parasta!
Ja ohjelmista oli Rosvo Rudolf, Maijan ja Hessun juontama Noppa-ohjelma (se Kasperi käsinukke oli aika pelottava.) Ja aina kun lastenohjelmat alkoi, tuli ne Ylen symbolit, ne linnut ja lensi TV:n nurkkiin ja siskon kanssa taputettiin.
Heikko Peikko oli ihana ja sit oli Roope-karhu ja semmoinen nukkeanimaatio pikkuinen söpö nalle, joka itki ja ne kyyneleet valu sen silmistä.

Ja puistoissa oli puistotätit ja leluja, ei tarvinnu omia viedä:)

Mä muistan muksuna, kun käytiin jossain markkinoilla tai huvipuistoissa, narunvedosta tms sai monesti MARKKINAPALLON, sellaisen sahanpurulla täytetti paperilla ja muovilla päällystetty pallo, jossa oli kiinni ohut kuminauha, ideana vissiin oli pompotella sitä?? :eek:

finttu
Alkuperäinen kirjoittaja KiviäkinKiinnostaa:
Entäs nää elektroniikkapelit, millos nää tuli?
Nää oli musta vasta 80-luvulla, mut ihania! Mulla on vieläkin donkeykonkey II tuolla laatikossa ja se toimii!
Sit kaverilla oli se flipperi ja Aku ja Mikki palomiehinä. Neki oli hienoja.

Alkuperäinen kirjoittaja kardemamma:
Mä muistan muksuna, kun käytiin jossain markkinoilla tai huvipuistoissa, narunvedosta tms sai monesti MARKKINAPALLON, sellaisen sahanpurulla täytetti paperilla ja muovilla päällystetty pallo, jossa oli kiinni ohut kuminauha, ideana vissiin oli pompotella sitä?? :eek:
Tiedätkö kuule kun olen koko elämäni ihmetellyt niiden kummallisten markkinapallojen tarkoitusta! :D Hiton hankala niitä ainaskin oli yrittää pompotella.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Kamala Amalia:
Vitsit että itkin kun Moskovan olympialaisten loppunäytöksessä Miska-karhukin itki...! :'( :D
Mulla on muuten tallessa sellanen huivi jossa on toi karhu:) Mummu tyhjensi kaappejaan ja sieltä löytyi, tuli heti lapsuus elävästi mieleen kun näin sen.

Yhteistyössä