70-luvun lapset!

Alkuperäinen kirjoittaja Kettukarkki:
Alkuperäinen kirjoittaja Kamala Amalia:
Alkuperäinen kirjoittaja TitsuLiina:
Entäs sellaiset kiikarin tapaiset tsydeemit johon laitettiin sisään sellainen pyöreä kiekko,jossa ihan pieniä kuvia...sit katottiin reiistä ja käännettiin sivulla olevasta vivusta niin kuva vaihtui sielllä sisällä...se oli kuin taikaa :D
Eikös se ollut ViewMaster? Tai joku...?
Juuri tuo. Meidän lapsilla on nykyaikaisempi versio, kakkonen sitä eilen viimeks käytti =)

Kaupasta ostettiin "punakuorista juustoa" ja "kilometrilenkkiä" - siis Edamia ja lenkkimakkaraa, jota myytiin kilotavarana lihatiskistä. Ja siellä tiskin takana oli oikeita ihmisiä, jotka möivät molempia just sen verran kun asiakas halus.

Meillä maalla muuten kaupat meni viikolla kiinni jo klo 17 ja launtaisin klo 13. Meidän lähikauppa oli T-kauppa :D
Joo ja sit oli kukkura-kauppa kans. Sellaisia kukkuramerkkejä kerättiin vihkoon. Oli suuri kunnia saada liimata niitä..tää tais kyllä olla kultaisella kasarilla

:D

Alkuperäinen kirjoittaja MemoryLane:
Mites se meni se Kallen kiipeilypuu -laulu? Jotenkin että "asui Stadissa poika, nimeltä Kalle... jne." Muistaako kukaan?
Menikö se jotenkin eteenpäin että "Kallella on puu...hän kiipeilypuussa/ manteli suussa/ tytöstä uneksuu, jonka nimi on kai Emma/ Emma on kuvitelmaa vaan/ah niin ihanaa/ ei löydy toista..."
Juu, noinhan se meni! Kiitos! :D
Muistan tämän ja sen, kuinka siinä kengät kopisi katuun kävellessä.

Alkuperäinen kirjoittaja Kettukarkki:
Entäs sellaiset kiikarin tapaiset tsydeemit johon laitettiin sisään sellainen pyöreä kiekko,jossa ihan pieniä kuvia...sit katottiin reiistä ja käännettiin sivulla olevasta vivusta niin kuva vaihtui sielllä sisällä...se oli kuin taikaa :D
Eikös se ollut ViewMaster? Tai joku...?
Juuri tuo. Meidän lapsilla on nykyaikaisempi versio, kakkonen sitä eilen viimeks käytti =)

Kaupasta ostettiin "punakuorista juustoa" ja "kilometrilenkkiä" - siis Edamia ja lenkkimakkaraa, jota myytiin kilotavarana lihatiskistä. Ja siellä tiskin takana oli oikeita ihmisiä, jotka möivät molempia just sen verran kun asiakas halus.

Meillä maalla muuten kaupat meni viikolla kiinni jo klo 17 ja launtaisin klo 13. Meidän lähikauppa oli T-kauppa :D
Joo ja sit oli kukkura-kauppa kans. Sellaisia kukkuramerkkejä kerättiin vihkoon. Oli suuri kunnia saada liimata niitä..tää tais kyllä olla kultaisella kasarilla

:D
kaveri asui oma-apu kaupan vieressa ja sielta kavi aina ostamassa aitilleen tupakkaa kahdeksanvuotiaana. sanoi vaan myyjalle, etta aitille tupakit. ei taitais enaa onnistua.

vm-63
Alkuperäinen kirjoittaja LOTL:
Entäs Tiku ja Taku-jäätelöpuikot (oli mun herkkua). Sitte oli Aku Ankka karkkirasioita, joissa oli Akulla aina eri ilme rasiassa.Olivat muistaakseni punaisia hedelmäpastilleja, joita mainostettiin Aku Ankka-lehden viimeisellä sivulla :) Bubbis-purkkaa oli mansikan ja salmiakin makuisena.
Pankkeja oli Kop, Syp, Aluesäästöpankki, Postipankki...Kaupat oli lauantaisin auki vaan klo 9-14 ja viikollakin menivät kiinni klo 19-20.Baarien ovet sulkeutui klo 01.
Siis kaupat meni kiinni viikolla jo klo 16 tai viimeistään klo 17 ja lauantaina olivat auki vain klo 13 tai klo 14 max.

Hei,apua.mäkin olen käynyt K-kaupasta ostamassa tupakkaa mun äidille!!!!!!!!!! :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: Tsiisus!!!!!!!!! :LOL: :LOL: :LOL: Enkä ois totakaan muistanut ilman tätä ketjua! :flower:
Niin ja tuli sitä istuttua kuppiloissakin silloin tällöin,nyt muistan sellaisenkin kun oltiin jossain terassilla jonka lähellä oli joku lasten leikkipaikka,niin kun äiti sanoi että nyt lähdetään,mä rupesin mankumaan että ei vielä "Juo vielä yks kalja ja polta yks tupakka,jooko!" :LOL: :LOL: Karmeeta,kuinka mua ei ole huostaanotettu???? :D

Hei,apua.mäkin olen käynyt K-kaupasta ostamassa tupakkaa mun äidille!!!!!!!!!! :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: Tsiisus!!!!!!!!! :LOL: :LOL: :LOL: Enkä ois totakaan muistanut ilman tätä ketjua! :flower:
Niin ja tuli sitä istuttua kuppiloissakin silloin tällöin,nyt muistan sellaisenkin kun oltiin jossain terassilla jonka lähellä oli joku lasten leikkipaikka,niin kun äiti sanoi että nyt lähdetään,mä rupesin mankumaan että ei vielä "Juo vielä yks kalja ja polta yks tupakka,jooko!" :LOL: :LOL: Karmeeta,kuinka mua ei ole huostaanotettu???? :D
:LOL: :LOL:

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Sinikka:
Me leikittiin paljon kavereiden kanssa paperinukeilla, joita 70- ja myös 80-luvulla oli mm. Apu ja Seura-lehdissä.
Muistan kuinka apu-lehteä oikein odotti esim. miss suomi kisojen jälkeen kun tiesi että kohta siellä on uusi missi paperinukkena.
Yhdellä kaverillani oli Idi Amin paperinukke jonka oli jostain lehdestä leikannut =)

Alkuperäinen kirjoittaja Napasaara:
Sitten oli sellasta litteää purkkaa jossa tuli mukana tarra. Liimailin niitä sänkyyn. Ainakin tälläset tarrat muistan: yhdessä oli pelkkä teksti "Kuinka monta nolla on Pelle Miljoonan sukunimessä?" ja yhdessä mies jonka keskivartaloa peitti pilvi ja tekstinä oli "hämyhousu" :D
Muistaako kukaan syöneensä näitä omituisia purkkia?
Mulla pitäis olla noita tarroja ainakin 100 kappaletta tallessa, kun keräilin niitä silloin joskus.

Ja eipä unohdeta kiiltokuvia.

Sinikka
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Sinikka:
Me leikittiin paljon kavereiden kanssa paperinukeilla, joita 70- ja myös 80-luvulla oli mm. Apu ja Seura-lehdissä.
Muistan kuinka apu-lehteä oikein odotti esim. miss suomi kisojen jälkeen kun tiesi että kohta siellä on uusi missi paperinukkena.
Yhdellä kaverillani oli Idi Amin paperinukke jonka oli jostain lehdestä leikannut =)
Vau, mikä erikoisuus =) Meille ei tullut kumpaakaan lehteä, joten piti yrittää sitten tuttavilta pyytää... Itse piirrettiin nukeille lisää vaatteita.

Alkuperäinen kirjoittaja vm-63:
Siis kaupat meni kiinni viikolla jo klo 16 tai viimeistään klo 17 ja lauantaina olivat auki vain klo 13 tai klo 14 max.
Ja nykypäivänä kaikille ei riitä sunnuntain aukioloiksi kesä- ja joulusesongit... Vaan haluaisivat ympäri vuoden käydä pyhänä kaupassa. :D

Alkuperäinen kirjoittaja Tiitiäisen äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja Napasaara:
Sitten oli sellasta litteää purkkaa jossa tuli mukana tarra. Liimailin niitä sänkyyn. Ainakin tälläset tarrat muistan: yhdessä oli pelkkä teksti "Kuinka monta nolla on Pelle Miljoonan sukunimessä?" ja yhdessä mies jonka keskivartaloa peitti pilvi ja tekstinä oli "hämyhousu" :D
Muistaako kukaan syöneensä näitä omituisia purkkia?
Mulla pitäis olla noita tarroja ainakin 100 kappaletta tallessa, kun keräilin niitä silloin joskus.

Ja eipä unohdeta kiiltokuvia.

No, ohhoh! Ihana kun oot säästäny =)

LOTL
Alkuperäinen kirjoittaja Soraya:
Alkuperäinen kirjoittaja vm-63:
Ja nykypäivänä kaikille ei riitä sunnuntain aukioloiksi kesä- ja joulusesongit... Vaan haluaisivat ympäri vuoden käydä pyhänä kaupassa. :D
Meillä oli vissiin luxuskauppa ostarissa kun piti ovensa auki pidempään :)

Sinikka
Alkuperäinen kirjoittaja Soraya:
Pankkeja oli Kop, Syp, Aluesäästöpankki, Postipankki...
Me kierreltiin kavereiden kanssa kaikki pankit ja haettiin niistä aina joulukalenterit, lukujärjestykset, viivottimet, tarrat, säästölippaat ym tilpehööri!
Minäkin muistan, että käytiin kaupoista tarroja kyselemässä...

Alkuperäinen kirjoittaja Tiitiäisen äiti:
Kuinkas monella perheellä oli tili kaupassa?
Meillä oli K-kaupassa tili. Sellanen pahviläyskä mihin myyjä laittoi ostosumman ja ostaja sitten kuittas puumerkillä.
Meillä oli :)
:wave:
Meillä myös näin =)
Ihan älyttömästi tuttuja juttuja ollut tässä ketjussa; mullakin on se monc.. mikälie apina ollut. Ja sellainen punainen nalle mikä yhdessä kuvassa oli ;)

Ja limsat ja karkit kaikki tuttuja-suurimman osan oli vain kerennyt unohtaa jo =)

niin just
tuli kyllä oma lapsuus mieleen. me leikittiin semmoisia leikkejä, että hypittiin talojen katolta isoihin lumikasoihin, kun siihen aikaan sitä lunta tosiaan oli paljon. ja kesällä ja keväällä pelattiin pissiä. lasikuulia heiteltiin "kuppiin", kantapäällä pyöräytettiin monttu tiehen ja siihen heiteltiin. jotku säännötki siinä oli mutten muista mitkä. =) viewmastereita saa edelleen ainakin täällä Euromarketista. Minä en ikinä saanu tuommosta apinaa, mikäsenniminytolikaan.. joku miskhikisni. kaverilla oli. anu ja antti sarjakuva tuttu joo. mulla on varastossa se heppa jolla on mustia pilkkuja ja punaiset kädensijat.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Aamukatse:
Ja pankissa oli pankkikirja, pahvinen vihko johon kaikki merkittiin.

Nim. 80-luvun alun lapsi
Niitä oli vielä 90-luvullakin ;)
Mun kummipoika on syntynyt 91 ja avasin hänelle pankkitilin silloin KOP:iin (annoin sen tuossa hänelle kun sain annettua palan Suomen historiaa samalla :)

Mä oon *niin vanha* että oo ollut kesätöissäkin Helsingin Osake Pankissa

Yhteistyössä