6 kk päästä !!!

  • Viestiketjun aloittaja vauvamasu 3kk
  • Ensimmäinen viesti
Status
Viestiketju on suljettu.
Alkuperäinen kirjoittaja vauvamasu 3kk:
puoli vuotta. ei ole paljon se, tiedän.
Hyvä. Kannattaa vakiinnuttaa suhde kunnolla ennen lapsen hankintaa ja nimenomaa varmistaa, että mieskin on valmis siihen.

Kun molemmat oletta vakuuttuneita lapsesta ja valmiita ottamaan kaiken sen vastuun, niin siitä vaan lasta yrittämään! :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja vauvamasu 3kk:
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Alkuperäinen kirjoittaja vauvamasu 3kk:
puoli vuotta. ei ole paljon se, tiedän.
Hyvä. Kannattaa vakiinnuttaa suhde kunnolla ennen lapsen hankintaa ja nimenomaa varmistaa, että mieskin on valmis siihen.

Kun molemmat oletta vakuuttuneita lapsesta ja valmiita ottamaan kaiken sen vastuun, niin siitä vaan lasta yrittämään! :)
kiitos, olen samaa mieltä, välillä vaan iskee kauhee vauvakuume eikä voi tehdä muuta kuin hömpöttää vauvajuttuja. en usko tän menevän ohi milloinkaan :D
Tuskin se mihinkään menee. Itselläni alkoi jo n. 16vuotiaana kamala vauvakuume, eikä se loppunut mihinkään. Se vahvistui juuri sun ikäisenä ihan mielettömästi, mutta lapsenteko oli mahdotonta (no, toki aina kaikki on mahdollista, mutta fiksusti tehtynä mahdotonta).

Nyt yhden lapsen saaneena on taas vauvakuume.. :) Sen vaan sanon, että kyllä parisuhteen kannattaa olla kunnossa, koska eka vuosi on kuulemma kaikista raskain _parisuhteelle_.
 
Käy ihmeessä edes lukio loppuun, ennen vauvaa. Ja todellakin hankit sen vauvan sitten vasta, kun mieskin sitä tahtoo. Jos raskaudut vastoin miehen tahtoa, voi olla, että huomaat olevasi yksinhuoltaja.
Kaikkein paras olisi, kun malttaisit hankkia ensin ammatin, olla töissäkin hetken, silloin saisit paremmat äitiyspäivärahatkin, kuin suoraan koulun penkiltä. Etkä olisi riippuvainen miehen rahoista.
Hyvä äiti muistaa ajatella myös järjellä, eikä vain sydämellä! Sinusta tulee hyvä äiti, kun kasvatat kärsivällisyyttä jo tässä raskautumisinnossasi! :hug:
 
pisti silmään
Alkuperäinen kirjoittaja Susanna:
Kaikkein paras olisi, kun malttaisit hankkia ensin ammatin, olla töissäkin hetken, silloin saisit paremmat äitiyspäivärahatkin, kuin suoraan koulun penkiltä. Etkä olisi riippuvainen miehen rahoista.
hmm.. Kyllähän se olisi rahan kannalta fiksuinta kun olisi kymmenen tai 20 vuotta töissä ja maksaisi asunnon pois ja hommaisi auton ja sit vasta alkais miettiä lapsia. No ehkä oli ääripään esimerkki...Mustakin on hyvä, että on joku ammatti,voi sitten mennä töihin jos omilleen jää, mutta kyllä meillä suunniteltiin vauva heti vaan kun opinnot oli jo loppumetreillä. Nyt valmistuin ja kesällä vauva syntyy... Minimi äippärahan saan, mutta meillä on muutenkin yhteiset rahat ja yhtälailla mies on "projektissa" mukana kuin minäkin, tietää kyllä olevansa suurin tekijä rahallisessa elatuksessa... Kyllä sillä minimilläkin pärjää :) No tuli vaan mieleen... :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Di:
Alkuperäinen kirjoittaja Vastarannankiiski:
Alkuperäinen kirjoittaja vauvamasu 3kk:
Olen nuori, vauvakuumeinen, lukiolainen, kihloissa. ärsyttää kun kaikki mummot ja muut paasaa opiskelusta ja muista, että pitää saada kunnon ammatti ennen perheen perustamista. minusta se on väärin. muita samassa "haluttais mutta ei saa" tilanteessa? mikä avuksi? mieheni ei halua vielä lasta. olen nyt 19v ja olisin lapsen syntyessä 20v. |O :|
Ootko muuten ihan varma, ettei sua kiinnosta tuo vauvan saaminen vain siksi, kun se on "kiellettyä"? Kihloissakin jo olet, ja siihenkin aika nuori. Olisiko häät ennemmin seuraava askel, niin sillä voisi tulla uskottavuutta lisää mummojakin ajatellen?
Mä olin jo naimisissa tuon ikäisenä ja olen edelleen :whistle: Eiköhän ne ikärajat ois muutettu jos täysi-ikäinen olisi liian nuori kihloihin/naimisiin.
Missään en sanonut että olisi liian nuori. AIKA nuori on minusta edelleen, ja sillä sipuli. Olen minäkin oman mieheni kanssa ollut 16 v asti, mutta minusta turha hätiköinti on turhaa =) Haaveilla voi vauvasta ja vaikka mistä, mutta ei sitä vauvaa kuitenkaan heti ekasta tuntemuksesta kannata alkaa tekemään. Siis MINUN mielestäni. Jos ihan pakko on, niin siitä sitten vaan.

Ja kyllä, minullakin oli vauvakuumetta jo 17-vuotiaana =)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vauvamasu 3kk:
paljonko se minimi on kuussa? meinaan että tälläkin hetkelle mulla on tulot nolla, niin että eipä tämä ole paha juttu nytkään niin mitenkä se vois olla paha sit lapsen kanssa, ja hänhän syö tissiä :D
Juu laske tosiaan vaan sen varaan, että sinä jos pärjään 0 eurolla, niin vauva kun syö tissiä, niin toisin sanoen kulut eivät lisäänny. Eli talous on reilassa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vauvamasu 3kk:
paljonko se minimi on kuussa? meinaan että tälläkin hetkelle mulla on tulot nolla, niin että eipä tämä ole paha juttu nytkään niin mitenkä se vois olla paha sit lapsen kanssa, ja hänhän syö tissiä :D
Etkö sä opiskele tms? Usko vaan, muutaman satasen takia ei kannata vauvasta haaveillä..tahtoo eläessään kuluttaa paljon enemmän kuin mitä "tuottaa" lapsuusaikanaan. Minimi oli jokin aika sitten n. 15e/pvä - verot on varmaan noussut siitä. Eikä se vauva pelkällä rintamaidolla kovin kauan elä, ja sinunkin täytyy hyvin syödä , jotta maitoa riittää.

Muoks. Sori, siis lukiossa olet. No, selkisi se kun ajatuksella luin.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vauvamasu 3kk:
onko olemassa "ota tämä pilleri ja nuku yön yli niin kaksi vuotta kuluu"? :'(
Kuule jo tuo kärsimättömyys kertoo sun kehitystasosta. Juuri kerroin omille lapsille, että nykyään vuosi menee tuosta noin vaan, kun taas lapsena vuosi tuntui ikuisuudelta. Jos äiti sanoi, että saan jotain vuoden päästä, niin se tuntui todella julmalta odotuttaa niin tajuttoman kauan.
 
ei näin!
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vauvamasu 3kk:
paljonko se minimi on kuussa? meinaan että tälläkin hetkelle mulla on tulot nolla, niin että eipä tämä ole paha juttu nytkään niin mitenkä se vois olla paha sit lapsen kanssa, ja hänhän syö tissiä :D
Juu laske tosiaan vaan sen varaan, että sinä jos pärjään 0 eurolla, niin vauva kun syö tissiä, niin toisin sanoen kulut eivät lisäänny. Eli talous on reilassa.
Mitä vain voi käydä! Mitä jos imetys ei onnistukaan? Entä jos synnytyksessä menee joku pahasti pieleen? IHAN mitä tahansa voi tapahtua, ei kannata luulla mitään!

Ohjeeni: Odota.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vauvamasu 3kk:
Alkuperäinen kirjoittaja Vastarannankiiski:
Alkuperäinen kirjoittaja vauvamasu 3kk:
paljonko se minimi on kuussa? meinaan että tälläkin hetkelle mulla on tulot nolla, niin että eipä tämä ole paha juttu nytkään niin mitenkä se vois olla paha sit lapsen kanssa, ja hänhän syö tissiä :D
Etkö sä opiskele tms? Usko vaan, muutaman satasen takia ei kannata vauvasta haaveillä..tahtoo eläessään kuluttaa paljon enemmän kuin mitä "tuottaa" lapsuusaikanaan. Minimi oli jokin aika sitten n. 15e/pvä - verot on varmaan noussut siitä. Eikä se vauva pelkällä rintamaidolla kovin kauan elä, ja sinunkin täytyy hyvin syödä , jotta maitoa riittää.

Muoks. Sori, siis lukiossa olet. No, selkisi se kun ajatuksella luin.
olen hyvä koulussa, kirjoitan biologiankin, sitten kun on aika, tämä vauvaintoilu vaan sekoittaa välillä pään, opettaja koulutukseen olen tähtäämässä, ala-asteelle kun pidän lapsista :)
siis mulla on suunnitelmia, eikö siihen mahdu yksi tyttö mukaan?musta mahtuu, moni pitää välivuoden lukion jälkeen, minäkin voisin pitää. ärsyttää vaan tämä paska.

ottakaa huomioon että mun mies on mua melkein 4v vanhempi, tällä hetkellä vakipaikalla. hän lähtee mun kanssa sitten jatko-opiskelemaan kun saan lukion käytyä.
A) Sieltä voi myös syntyä poika b) kun sanoit, että vauva syö rintaa, joo, mutta aina ei se imetys onnistu, joten rahaa menee korvikkeeseen kiitettävästi c) Kannattaa todella odottaa vielä hetkinen, juttujesi perusteella (anteeksi nyt) vaikutat vielä kovin lapselliselta.

 
Alkuperäinen kirjoittaja vauvamasu 3kk:
tyhmää vaan että kun on 18v ajatellaan että saa tehdä mitä vaan ilman että vanhemmilta täytyy kysyä/joltain muulta henkilöltä...ja nyt ei olekaan niin, vaan aina on joku este, opiskelut,raha, lasten huonot käytöstavat että en muka jaksaisi...odotan sitä päivää jolloin voin itse päättää kehostani, mielestäni, ajatuksistani, teoistani. :kieh: aivan kuin vankila tämä nykyinen olotila. äitini sanoi minulle tässä yksi päivä että kun lapset tuli hänen elämään tunttui kun kuudessa vuodessa (siis ennen lapsia) ei olisi tapahtunut mitään erikoista, että lapset ovat parasta mitä on koskaan ollut...mi8nä en näköjään saa sitä. en olisi mikään teiniäiti, varmaan osaisin hoitaa paremmin muksujani kuin moni 40v äiti. tänäänkin yksi pasi kehui mun luonnetta, että haluaisi oman naisensa tilalle minun laiseni, se nainen siis ilmeisesti huono äiti kun on kaikenlaisia ongelmia, masennuslääkkeet ja kaikki...pointti siis hänellä että jaksan olla mukava vaikka talo tuntuisi sortuvan. tätä pasia vitutti kun se nainen häntä 5vuotta vanhempi, kannustin häntä pelastaamaan suhteensa.
Kuulostat kyllä suoraan sanottuna pikemminkin kuusitoistavuotiaalta kuin vanhemmaksi kykenevältä nuorelta aikuiselta.
 
kotiäiti
Vauvoihinkin saa kyllä rahaa uppoamaan enemmän kuin tarpeeksi. Hyvä jos imetys onnistuu, mutta vaikka korviketta ei tarvisi niin aika pian vauva syö jo soseita, ja muutoin tarvitsee ainakin vaippoja ja vaatteita. Etkä ehkä osaa arvatakaan paljonko maksaa pinnasänky, vaunut, sitteri, turvakaukalo ja -istuin jne. jne.

Mutta muuten, sanoisin että käy se koulu loppuun ja tee sitten niinkuin parhaaksi näet. :) Vaikka nyt ei siltä tunnu, niin jälkikäteen voi harmittaa jos jätät sen kesken.
 
No, mä olin 19 kun menin naimisiin mieheni kanssa. Sitä ennen oltiin oltu kihloissa 3,5vuotta. Kuukauden päästä häistä sai esikoinen alkunsa. Täytin 20 ennen kuin vauva syntyi.
Mummoni jaksoi koko hiivatin raskausajan hokea "olisit odottanut vielä viisi vuotta". Odottanut mitä?? Miksi olisi pitänyt odottaa ja sitä paitsi olikohan kenties "vähän" myöhässä hänen odottamis-puheensa?
Samainen mummo hoki minulle siitä lähtien kun menin neljännelle luokalle ala-asteella että "sinähän täytät sitten MINUN haaveeni ja luet ylioppilaaksi". No, päivääkään en edes harkinnut lukioon menoa. Eipä ole mummo puhunut mitään ko. asiasta sen jälkeen kun amiksen aloitin.

Yritän tällä nyt sanoa sitä ettei KENENKÄÄN, jolla ei ole huoltajia, tarvitse tehdä niinkuin MUUT sanovat. Se, että elää muiden tahdon mukaisesti kertoo minulle ettei tämä ihminen joko oikeasti halua tehdä jotain, vaikka väittää niin tai sitten hänellä on jotenkin huono itseluottamus.
 
Äitzkä
Alkuperäinen kirjoittaja pippamama:
No, mä olin 19 kun menin naimisiin mieheni kanssa. Sitä ennen oltiin oltu kihloissa 3,5vuotta. Kuukauden päästä häistä sai esikoinen alkunsa. Täytin 20 ennen kuin vauva syntyi.
Mummoni jaksoi koko hiivatin raskausajan hokea "olisit odottanut vielä viisi vuotta". Odottanut mitä?? Miksi olisi pitänyt odottaa ja sitä paitsi olikohan kenties "vähän" myöhässä hänen odottamis-puheensa?
Samainen mummo hoki minulle siitä lähtien kun menin neljännelle luokalle ala-asteella että "sinähän täytät sitten MINUN haaveeni ja luet ylioppilaaksi". No, päivääkään en edes harkinnut lukioon menoa. Eipä ole mummo puhunut mitään ko. asiasta sen jälkeen kun amiksen aloitin.

Yritän tällä nyt sanoa sitä ettei KENENKÄÄN, jolla ei ole huoltajia, tarvitse tehdä niinkuin MUUT sanovat. Se, että elää muiden tahdon mukaisesti kertoo minulle ettei tämä ihminen joko oikeasti halua tehdä jotain, vaikka väittää niin tai sitten hänellä on jotenkin huono itseluottamus.
Joo ei tietenkään. Tässä näitä ap:n kirjotuksia lueskelleena olen SUOSITELLUT osottamaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Äitzkä:
Joo ei tietenkään. Tässä näitä ap:n kirjotuksia lueskelleena olen SUOSITELLUT osottamaan.
Olet kyllä oikeassa siinä ettei ap:n mahdollisesti kannattaisi odottaa hetki aikaa ennen kuin tekee lapsia, "hieman" on ruusuiset kuvat siitä mitä elämä on.

 
Alkuperäinen kirjoittaja vauvamasu 3kk:
tyhmää vaan että kun on 18v ajatellaan että saa tehdä mitä vaan ilman että vanhemmilta täytyy kysyä/joltain muulta henkilöltä...ja nyt ei olekaan niin, vaan aina on joku este, opiskelut,raha, lasten huonot käytöstavat että en muka jaksaisi...odotan sitä päivää jolloin voin itse päättää kehostani, mielestäni, ajatuksistani, teoistani. :kieh: aivan kuin vankila tämä nykyinen olotila. äitini sanoi minulle tässä yksi päivä että kun lapset tuli hänen elämään tunttui kun kuudessa vuodessa (siis ennen lapsia) ei olisi tapahtunut mitään erikoista, että lapset ovat parasta mitä on koskaan ollut...mi8nä en näköjään saa sitä. en olisi mikään teiniäiti, varmaan osaisin hoitaa paremmin muksujani kuin moni 40v äiti. tänäänkin yksi pasi kehui mun luonnetta, että haluaisi oman naisensa tilalle minun laiseni, se nainen siis ilmeisesti huono äiti kun on kaikenlaisia ongelmia, masennuslääkkeet ja kaikki...pointti siis hänellä että jaksan olla mukava vaikka talo tuntuisi sortuvan. tätä pasia vitutti kun se nainen häntä 5vuotta vanhempi, kannustin häntä pelastaamaan suhteensa.
Yksi pasikin saattaa muuttaa mielensä, kun näkee sinut joskus yökausia lasten kanssa valvoneena. Helppo se vielä hehkeä on olla
:hug: Ihanan kannustava tuo pasi muutenkin, kun naisen ikä noin kauheasti ketuttaa..
 
Alkuperäinen kirjoittaja vauvamasu 3kk:
tottakai odotan ja käyn lukion ja ties mitkä opiskelut ennen perhettä, ai mitäkö pinnasänky maksaa? citymarketissa oli vasta alennuksessa sellainen sänky 90e, vähänku hslutti ostaa se kun niin halvalla ois lähteny mut ei niin ei. vaipat? ajattelin tekaista itse kestovaippoja koska olen taitava käsistäni, jos en sitä jaksa niin ostan kestovaippoja netistä, osan uusina ,osan käytettyinä. ruokako? piltit? meinasin itse tehdä ne kóska monikin valittelee niiden hajusta ja vetisyydestä tällä palstalla. vaatteet? meinasin tehdä niitäkin ja ostaa kaikenmaan alennuksista, kirppareilta ja saada lahjaksi. vaunut? ajattelin pärjätä ilman, pidän kantoliinaajatuksesta, jos niin pakko olla vaunut ostan pilkkahintaan kummitädiltäni sen arttu-lapsen vaunut, hän menee nyt ekaluokalle...eli varastossa ovat joutilaana. sitteri? siinäpä loistava lahjaidea tuleville kummeille tai anopille. turvaistuin? jos vaikka möis tuon moottoripyörän tallista pois. että näin tänään.
Joopa joo...
 
Alkuperäinen kirjoittaja vauvamasu 3kk:
tottakai odotan ja käyn lukion ja ties mitkä opiskelut ennen perhettä, ai mitäkö pinnasänky maksaa? citymarketissa oli vasta alennuksessa sellainen sänky 90e, vähänku hslutti ostaa se kun niin halvalla ois lähteny mut ei niin ei. vaipat? ajattelin tekaista itse kestovaippoja koska olen taitava käsistäni, jos en sitä jaksa niin ostan kestovaippoja netistä, osan uusina ,osan käytettyinä. ruokako? piltit? meinasin itse tehdä ne kóska monikin valittelee niiden hajusta ja vetisyydestä tällä palstalla. vaatteet? meinasin tehdä niitäkin ja ostaa kaikenmaan alennuksista, kirppareilta ja saada lahjaksi. vaunut? ajattelin pärjätä ilman, pidän kantoliinaajatuksesta, jos niin pakko olla vaunut ostan pilkkahintaan kummitädiltäni sen arttu-lapsen vaunut, hän menee nyt ekaluokalle...eli varastossa ovat joutilaana. sitteri? siinäpä loistava lahjaidea tuleville kummeille tai anopille. turvaistuin? jos vaikka möis tuon moottoripyörän tallista pois. että näin tänään.

Sä taidat katsoa joidenkin vaaleanpunaisten lasien läpi? :D Mutta ei se mitään, vaikutat aika hassulta! :) Ja vinkki, ikeasta saa paljon halvemmalla pinniksen kun 90 eurolla! :D
 
Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä