6 kk päästä !!!

• Viestiketjun aloittaja vauvamasu 3kk
  • Ensimmäinen viesti
Status
Viestiketju on suljettu.
Alkuperäinen kirjoittaja tädin neuvo:
Nauti elämästä, juhli, matkustele ja opiskele ammatti. Lapsia kerkeet saada vielä vuosia, jos niitä ylensä saa, eihän sitä tiedä.
Eikö elämästä voi nauttia jos on lapsi? saatikka juhlia? ja miks pitää juhlia.. mikä ihmeen elämän neuvo se on, oon aina ihmetelly! onko pakko matkustella? ja miks ei voi matkustella kun on lapsia? opiskellahhan voi sitten vanhempanakin.. lapsia ei välttämättä voi tehdä ;)

joskus suku näkee tilanteesi/kypsyytesi paremmin
Alkuperäinen kirjoittaja vauvamasu 3kk:
Alkuperäinen kirjoittaja Pimeää:
Enemmän mua tökkää teidän tilanteessa se, ettei sun mies vielä halua lasta...
tuosta nyt voi olla montaa mieltä, välillä se kyselee onko masussa asukki...kerran humalapäissään sopersi tälläista: "sä saat ihan itse päättää milloin tuut raskaaksi koska sähän se omasta kehostasi päätät, en mä. "

kestän tosin tän kuumeen kanssa. kävis lukion loppuun... :whistle:
Ootkos sinä nyt ihan tosissasi. Tuo ei kuulosta kovin kypsältä. Sinä päätät kyllä kehostasi, mutta lapsi olisi ihan yhtä paljon miehesi. Eikä se lapsi ole vain suloinen vauva, joka halutaan vauvakuumeeseen. Vauva voi olla todella vaativa ja joka tapauksessa kasvaa ja välillä lapsen kanssa saattaa olla tosi rankkaa. Ei siis kannata elätellä pelkästään ruusunpunaisia unelmia vauvasta, joka syö, nukkuu, hymyilee ja ehkä joskus tirauttaa muutaman söpön kyyneleen. =)

täti
Alkuperäinen kirjoittaja Miiuska-:
Nauti elämästä, juhli, matkustele ja opiskele ammatti. Lapsia kerkeet saada vielä vuosia, jos niitä ylensä saa, eihän sitä tiedä.
Eikö elämästä voi nauttia jos on lapsi? saatikka juhlia? ja miks pitää juhlia.. mikä ihmeen elämän neuvo se on, oon aina ihmetelly! onko pakko matkustella? ja miks ei voi matkustella kun on lapsia? opiskellahhan voi sitten vanhempanakin.. lapsia ei välttämättä voi tehdä ;)
Voi toki :) Tässä nyt vaan ei ole kovin otollista vauvaa ajatella, kun mieskään ei lämpene, niin silloin kannattaa keskittyä muihin asioihin elämässä, joista voi saada iloa.

Voi, mutta sitä voi tehdä myös ennen. Mitään ei oo pakko tehdä, mutta eipä tarvitse sitten jälkikäteenkään miettiä, että millaista olisi ollut. Kyllä lapsia iän puolesta ap voi SAADA vielä vaikka 10 vuoden päästä.

pepe
Kannattaisiko odottaa, että miehesi on valmis lapseen. Jos toinen ei halua vielä vanhemmaksi niin miksi siihen pitäisi pakottaa. Se ei ole sinun, miehesi eikä tulevan lapsenkaan etu, että toinen on pakotettu vanhemmuuteen.
Tuskin itsekään olisit valmis siihen, että miehesi päättäisi yks kaks, että nyt hän haluaa lapsen sinun mielipiteestä viis. Naisen on vain niin paljon helpompi päättää tälläisiä asioita itsekseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Vastarannankiiski:
Olen nuori, vauvakuumeinen, lukiolainen, kihloissa. ärsyttää kun kaikki mummot ja muut paasaa opiskelusta ja muista, että pitää saada kunnon ammatti ennen perheen perustamista. minusta se on väärin. muita samassa "haluttais mutta ei saa" tilanteessa? mikä avuksi? mieheni ei halua vielä lasta. olen nyt 19v ja olisin lapsen syntyessä 20v. |O :|
Ootko muuten ihan varma, ettei sua kiinnosta tuo vauvan saaminen vain siksi, kun se on "kiellettyä"? Kihloissakin jo olet, ja siihenkin aika nuori. Olisiko häät ennemmin seuraava askel, niin sillä voisi tulla uskottavuutta lisää mummojakin ajatellen?
Ai kui 19v on liian nuori olemaan kihloissa?? :headwall: Itse aloin seurustelemaan mieheni kanssa 16vuotiaana, 17vuotiaana menimme kihloihin ja 18vuotiaana muutimme yhteen, 19vuotiaana tulin raskaaksi ja 20v menin naimisiin ja saimme lapsen.
Minun mielestäni on. Olen minäkin aloittanut taipaleen mieheni kanssa 16-vuotiaana, kihloihin menimme kun olin 21-vuotias ja esikkomme syntyi kun olin 27-vuotias. Ei kaiken tarvitse tapahtua saman tien. Toki saa mennä kihloihin vaikka 15-vuotiaana jos haluaa, minusta vain 19-vuotias on nuori moneen asiaan.

Jane
No suoraan sanottuna ainakaan vanhempien jatkuva juhliminen ei ole millään lailla lasten edun mukaista. Lapset haluavat ja tarvitsevat vanhemmat, jotka ovat läsnä heille ihan oikeasti myös viikonloppuisin. Eikä niin, että aina kun vanhemmilla on vapaata, lapset viedään hoitoon, pois jaloista pyörimästä.

Ja tuo matkustelu. Aika moni kuitenkin myöhemmin harmittelee, kun ei ole tullut matkusteltua ja nähtyä maaiilmaa. Matkailu myös ihan oikeasti avartaa ja kasvattaa - ainakin jos matkustelee muaallakin kuin pakettimatkalla pahimmassa turistirysässä. Lasten tultua matkustelu ei ole enää samanlaista, eikä siihen ole samanlaisia mahdollisuuksia esim. rahallisesti, kuin silloin kun miehen kanssa pääsee kunnolla reissaamaan jo ennen lasten syntymää.

Myös opiskelu on kiistattomasti helpompaa ennen lapsia.

Karvapallo harmaana
Olen nuori, vauvakuumeinen, lukiolainen, kihloissa. ärsyttää kun kaikki mummot ja muut paasaa opiskelusta ja muista, että pitää saada kunnon ammatti ennen perheen perustamista. minusta se on väärin. muita samassa "haluttais mutta ei saa" tilanteessa? mikä avuksi? mieheni ei halua vielä lasta. olen nyt 19v ja olisin lapsen syntyessä 20v. |O :|
Ootko muuten ihan varma, ettei sua kiinnosta tuo vauvan saaminen vain siksi, kun se on "kiellettyä"? Kihloissakin jo olet, ja siihenkin aika nuori. Olisiko häät ennemmin seuraava askel, niin sillä voisi tulla uskottavuutta lisää mummojakin ajatellen?
Ai kui 19v on liian nuori olemaan kihloissa?? :headwall: Itse aloin seurustelemaan mieheni kanssa 16vuotiaana, 17vuotiaana menimme kihloihin ja 18vuotiaana muutimme yhteen, 19vuotiaana tulin raskaaksi ja 20v menin naimisiin ja saimme lapsen.
Minun mielestäni on. Olen minäkin aloittanut taipaleen mieheni kanssa 16-vuotiaana, kihloihin menimme kun olin 21-vuotias ja esikkomme syntyi kun olin 27-vuotias. Ei kaiken tarvitse tapahtua saman tien. Toki saa mennä kihloihin vaikka 15-vuotiaana jos haluaa, minusta vain 19-vuotias on nuori moneen asiaan.
Minäkin ihan voin myöntää, että olen nuori olemaan naimisissa nyky-yhteiskunnan mittapuun mukaan. Nyt 21v, seukkaamaan alettiin 16v, kihloihin 18v ja naimisiin 20v. Ja Nyt odotan ensimmäistä lastamme.

Mun luokkakaveri nauroi mulle viime syksynä kun sanoin olevani naimisissa. Voin vaan kuvitella mitä se on ajatellu kun on kuullut mun olevan raskaana! :D
Myönnettävä se vaan on, että on sitä nykyään nuori menemään naimisiin tai perustamaan perheen tämän ikäisenä. Oletus on, että 20v opiskelee ja juhlii ja pitää hauskaa ja viettää villiä sinkkuelämää tms :D
Ei siinä ole mitään henkilökohtaista, että yhteiskunnassa nyt vaan on asiat näin. Ei siitä kannata närkästyä :)

juu
Kyllä minä itse opiskelisin ensin. Kyllä sitä vielä lähempänä 25-vuottakin kerkiää. Nauti nyt opiskeluista ja vapaudesta. On helpompaa elämä lapsen kanssa, kun on ammatti ja työ. Itse en kadu, että sain ekan 30-vuotiaana ja olin ollut joseittemän vuotta työelämassä :)

Finttu
Alkuperäinen kirjoittaja Jane:
[No suoraan sanottuna ainakaan vanhempien jatkuva juhliminen ei ole millään lailla lasten edun mukaista. Lapset haluavat ja tarvitsevat vanhemmat, jotka ovat läsnä heille ihan oikeasti myös viikonloppuisin. Eikä niin, että aina kun vanhemmilla on vapaata, lapset viedään hoitoon, pois jaloista pyörimästä.

Ja tuo matkustelu. Aika moni kuitenkin myöhemmin harmittelee, kun ei ole tullut matkusteltua ja nähtyä maaiilmaa. Matkailu myös ihan oikeasti avartaa ja kasvattaa - ainakin jos matkustelee muaallakin kuin pakettimatkalla pahimmassa turistirysässä. Lasten tultua matkustelu ei ole enää samanlaista, eikä siihen ole samanlaisia mahdollisuuksia esim. rahallisesti, kuin silloin kun miehen kanssa pääsee kunnolla reissaamaan jo ennen lasten syntymää.

Myös opiskelu on kiistattomasti helpompaa ennen lapsia.
Juhlia voi myös niin, että lapset on läsnä. Ei juhliminen tarkoita kaikille sitä, että vedetään perseet ja lapset on hoidossa.

Ja matkustellakin voi lasten kanssa, tosin just esim. vaelluksia tai reilausta ei voi tehdä ihan pienten lasten kanssa.

vieras
mun mielestä se ei mitenkään ole iästä kiinni milloin lapsia tekee.Jotkut on valmiita 17-vuotiaina ja toiset taas 30-vuotiaana ja jotkut jossain siinä vläillä.Kyse on siitä,että elämä on vakaalla pohjalla.

Ap:n mies ei varsinaisesti itse tunnu lasta tahtovan niin en lähtisi tuohon tilanteeseen vielä tekemään.Kun mies innostuu asiasta enemmän niin siitä vaan.Se että humalassa selittää, että sun kroppashan se on antaa lähinnä vinkkiä siitä,että mies tulee jossakin vaiheessa lyömään tiskiin kortin siitä miten se olit nimenomaan SINÄ joka sen lapsen tahtoi kun HÄN taas olisi halunnut vielä odottaa.Tuon sorttiset miehet helposti ovat valmiita toki kantamaan vastuun- kunhan se ei häiritse sitä omaa elämää. Se vain on karu fakta. Toinen asia siis on ihan kokonaan se kun molemmat haluatte lasta ja muutenkin osaatte ehkä vähän suunnitella elämäänne ensi viikkoa pidemmälle.

Taloudellisesti,tukiverkko ja se teidän kahden välinen suhde painaa aika paljon tässä asiassa. Mitä paremmin osaat itse asioita realistisesti punnita ja joka puolelta tarkastella sen parempi.Varsinkaan lasta ei pidä tehdä ihan vain sen vauvakuumeen takia vaan pitää osata nähdä se elämä pidemmälle ja osata ottaa huomioon myös se puoli,että vauva ei välttämättä ole sitä laatua että vain nukkuu ja syö ja on ihana.Toki sitä kaikille toivon,mutta hyvähän se on ihmisen ymmärtää että pelkkää auringonpaistetta se vauva-arki ei välttämättä ole.En sano tätä pelotteluna,korostan vain realismin merkitystä.

Se että annat sukulaistesi mielipiteille noin suuren painoarvon (sen kuvan ainakin aloituksesta sain) kertoo lähinnä siitä,että vielä melkoisen riippuvainen olet vielä heistä.Olisitko siis oikeasti yhdellä rykäyksellä valmis kantamaan vastuun sekä itsestäsi että pienestä ihmisestä?Miehesi todennäköisesti hoitaisi itsensä..;)

Ajattele järjellä,harkitse ja suunnittele.Kylmästi plussat ja miinukset listaan ja sitten vasta se tunne.Sulla on siitä hyvä asema,että pääset todella itse ihan suunnittelemaan lasta! Minulla ja miehelläni kävi ihmeellinen pillerinväistäjä ja sain siis ensimmäiseni 20-vuotiaana. Voin sanoa,että äkkiä siinä piti kasvaa kun omat suunnitelmat oli siihen asti ollut,että joskus sitten 25-vuotiaana lähden harkitsemaan ensimmäistä. Nyt on jo kolme lasta jaloissa ja syksyllä aloitan vihdoin opiskelut ollessani tuon maagisen 25-vuotta. =)

tavallinen äiti
Eipä kannata "hankkia" (mikä kamala sana, vauvoja saadaan, eikä kaikki välttämättä edes saa!!) vauvaa ennenkuin miehesikin on 101% samaa mieltä asiasta. Liikaa isättömiä lapsia jo nyt, ei tietentahtoen kannata ajautua vaikeuksiin.
Käyhän nyt koulut ensin rauhassa loppuun, ettei käy niinkuin muutamalle tietämälleni teiniäidille, kun nuoruus jäänyt elämättä ja kamalan vauvakuumeen kourissa pitää se lapsi suunnilleen ensimmäisen kaksilahkeisen kanssa tehdä...

vieras
jaa, hanki vaan.
mulla lukio just päätty, ku tulin raskaaks, olin 19v kun laps syntyi.
eikä lapsi mun ja mun ukon jatko-opiskeluja kyl ole estäny. molemmat valmistutaan vajaan parin vuoden päästä

Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä