5v/ystävät

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja OllakoHuolestunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

OllakoHuolestunut

Vieras
Tyttäremme on hoidossa päiväkodissa, jossa hän viihtyy erittäin hyvin. Nyt hän on kuitenkin ollut jonkin aikaa iltaisin surullinen ja itkuinen. Itse hän kertoo syyksi sen ettei hänellä ole leikkikoulussa ns. parasta kaveria. Tänä vuonna tytöt ovat ruvenneet leikkimään kahdestaan ns parhaan kaverin kanssa ja tyttäremme on porukan pariton ja ainut, jolla ei tälläistä parasta kaveria ole. Joten hän jää leikkien alettua yksin... Luoteeltaan hän on avoin ja vieraassakin paikassa (esim. luistelemassa, lomalla käydessä) löytää aina kaverin , jonka kanssa hän tutustuu ja leikkii. Pitäisikö olla huolestunut ? Mielestäni minä en voi asiaan vaikuttaa, tai siis pyytää ketään olemaan ystävä tyttärelleni, vaikka kuinka haluaisin... Antaako ajan kulua ja vain odottaa ? Itseäni pelottaa se, että koska sama ryhmää jatkaa yhdessä esikouluun ja sitten kouluun, niin tuleeko tyttäreni olemaan aina se pariton tai kolmaspyörä, joka otetaan leikkiin mukaan tarvittaessa. Mitä tehdä ? Kannattaisiko vaihtaa ryhmää esim. toiseen esikouluun ? Uskoisin, että tyttäreni on sosiaalisilta taidoiltaan ihan tavallinen 5v, iloinen, keksiväinen, erittäin auttavainen, omapäinen ja välillä vähän hankalakin... Ainakin päiväkodista saamani palautteen mukaan. Mitä siis tehdä, vai olenko minä ihan turhaan huolissani ? Kysyin asiaa aikaisemmin päiväkodilta ja omahoitaja oli sitä mieltä, että hänestä on parempi ettei tässä vaiheessa vielä olisi niin tiukasti sidottu yhteen ystävään, vaan leikkisi kaikkien kanssa. Aikaisemminhan se sujui ja lapset leikkivät yhdessä, mutta nyt tuo kahdestaan leikkiminen on kovasti in.

Meidän päiväkodissa ainakin tädit ovat kertoneet että he tarkoituksella sekoittavat näitä "pareja" jotta kaikki leikkisivät kaikkien kanssa. Eli esim pienryhmiin nämä parhaat kaverit laitetaan eriryhmiin

Meidän 5v tytöllä ei ole koskaan ollut ns. parasta kaveria, vaan on aina tykännyt leikkiä usean eri lapsen kanssa. Hänellä on monta ystävää päiväkodissa ja sen ulkopuolella.
En usko että sinullakaan on syytä huoleen, kun tyttäresi löytää leikkikavereita kuitenkin helposti. Ja ei varmasti mene kauankaan aikaa kun se paraskin kaveri löytyy kun vähän siitä kasvaa :heart:

Minusta tuo "paras kaveri -systeemi" on just kaikista ärsyttävintä ns. tyttöjen jutuissa koska siinä on just se vaara et joku jää aina yksin. Miksi ihmeessä sitä ei voida leikkiä useamman kanssa yhdessä. Voithan puhua tarhantädeille asiasta ja pyytää et kiinnittävät asiaan huomiota jos tyttösi jää koko ajan yksin leikkimään eivätkä muut huoli mukaansa.

Kiitos kaikille vastaajille. Juttelin päiväkodilla asiasta. Olen Archien kanssa samaa mieltä, jotenkin pojilla nämä kaverisysteemit tuntuu oleva helpompia...Hyvää kevättä kaikille !!

Yhteistyössä