Kaveri, joka ei tee tyttärelleni hyvää?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Moi,
Mitä tehdä kun 10v tyttäreni on alkanut olemaan kaverin kanssa, josta en itse pidä. Tyttäreni käytös on muuttunut kovasti lyhyessä ajassa.

Tyttäreni luokalle tuli toukokuussa uusi tyttö, joten hän ei kerennyt olla luokassa kuin 2vk ennen kesälomaa. Asumme tämän tytön "naapurissa", joten luonnollisesti uusi luokkalainen hakeutui Tyttäreni seuraan usein ja kesä menikin heidän tutustuessaan ja ystävystyessään. Asumme maalla, joten naapureita on vain muutama ja suuri osa luokkakavereista tulee taksilla kauempaa meidän pieneen kyläkouluun. Muita kavereita ei siis käytännössä ole. 10v tytön isosiskolla on ihania ystäviä ja 10v pääsee heidän juttuihinsa aina, jos vain haluaa.

Ongelma on tässä se, että Tyttäreni käytös on muuttunut kesän aikana radikaalisti. Hänestä on tullut ylimielinen, valehteleva ja kaikki isosiskon puuhat ovat yhtäkkiä noloja. Tämä uusi tyttö on muuttanut äidin mukana erotilanteesta meidän paikkakunnalle ja tytöllä on selkeästi vaikea vaihe elämässä. Hänen juttunsa ovat korkealentoisia, enkä usko niistä puoliakaan. Hän saattaa ruokapöydässä sanoa että hänen äitiltään on kuollut vauva. Tai, ettei ole nähnyt biologista isäänsä ikinä. On vaikea tietää onko nämä totta ja tytön käytös hämmentää kovasti. Hän on kerran jäänyt luokalleen. Tyttäreni myös kertoo aika sateita juttuja, mitä tälle kaverille on tapahtunut. Hänet muun muassa on heitetty pihalle joukkuevoimistelujoukkueesta ilman syytä. Tämähän ei tietenkään voi pitää paikkaansa, en ainakaan usko hetkeäkään.

Tilanne on haasteellinen, koska oma Tyttäreni on alkanut jäädä valheista kiinni. He ovat muun muassa katsoneet tämän uuden luokkalaisen kotona squid gamea, joka oli minulle luonnollisesti järkytys. He valvovat siellä aina yökyläillessä yli puolille öin, enkä ymmärrä miten tämän kaverit eivät puutu asiaan.

En tiedä miten menetellä. Tiedostan sen, että jos pakotan oman Tyttäreni olemaan kotona tapaamatta uutta parasta ystäväänsä (hänen sanojaan), aiheutan vain hallaa minun ja Tyttäreni välille. Sitä en halua.

Kysynkin nyt teiltä konkariäideiltä, kuinka te toimisitte tässä tilanteessa? Näen viimeiseksi vaihtoehdoksi ottaa asian puheeksi uuden kaverin äidin ja hänen isäpuolensa kanssa, koska en halua konfliktitilanteita ja en halua moittia kenenkään tytärtä vanhemmille. Vanhemmat siis ovat ihan järjen sakkia silmin nähden, mutta nuorempia kuin minä ( olen 33v)

Asia nousi tänään taas pintaan kun Tyttäreni on siellä yökylässä, eikä usko minun kotiinpyytämiskehoituksia. Alan oikeasti väsyä tästä asiasta murehtimiseen.

Ainakin ensimmäiseksi mä lähtisin hakemaan tytön kotiin. Sitten selittäisin, että meidän perheellä on säännöt ja omat toimintatavat, joita pitää noudattaa myös muualla ollessaan, kuten nukkumaanmenoajat ja ohjelmat/pelit. Perhe on tiivis yksikkö, joka tuo myös turvaa, siksi siitä on yhdessä pidettävä huolta ja yhteisiä sääntöjä noudatettava. Silloin tällöin voi suoda kivoja poikkeuksia, mutta niistä ei saa tulla normaalia.

Tämä naapurin tyttö on saanut traumoja. Luultavasti vanhempien erosta etc. Ihan perusturva on saanut kolauksen.
Tällöin lapsi saattaa käyttäytyä mainitsemallasi tavalla. Olisi hyvä, että lapsen äiti saa tietää tilanteesta jotta osaavat hakea apua esim. perheneuvolasta. Tästä saattaa muuten kehittyä iso ongelma!

Meillä oli vastasvanlainen tilanne luokalleen jäämisineenkin! Lopulta teini-iässä kaveri haki huomiota vanhemmilta miehiltä netistä ja tapaili randomttyppejä. Teki paljon muutakkn typerää. Oli houkutellut tyttöni kampin kauppakeskukseenkin tekemään vaikka mitä pöhköä. Kaverin perheessä oli päihdeongelmaa ja ero.
Lapsi oli ihan heitteellä, tein minkä voin eli puhuttiin oman tytön kanssa siitä, kuinka järkevää hengaus tämän kaverin kanssa on. Tyttö oli onneksi itse sanonut sitten jo aikaisemmin heipat kaverille kun sai tietää näistä kaverin kyseenalaisista nettitoihuiluista.
Lastensuojelu oli koko ajan kyllä mukana ja lopulta tyttö sijoitettiin toiseen perheeseen.

Vaarana on, että tyttäresi menee huonoille teille, vaikka kuinka olisi kuuliainen. Kavereiden voima on suuri ja jännitys/vaaran tunne kiihottaa kokeilemaan ja tekemäön typeriä asioita. Vanhemnat saavat olla todella kärppänä seuraamassa tilannetta kun niitä päihteitäkin on saatavilla aina, iästä riippumatta (ei nyt teidän lapsen iässä välttämättä mutta myöhemmin).

Juttele lapsesi kaverin äidin kanssa ja jos ei muu auta niin katko vaikka kaverusten välit. Sinä olet lapsesi äiti ja kasvatat häntä niin, että kasvu ja kehitys on turvallista ja hedelmällistä.❤️
Tärkeää on, että lapsesi ymmärtää tilanteen, mutta sillä ei ole väliä hyväksyykö hän sen, että eivät ole enää kavereita. Pettymykset kuuluvat elämään ja niissä tietenkin tuetaan (jos siis joudutte huonomman tilanteen kautta asian ratkaisemaan).

• Tykkää
Reactions: Elena777

Yhteistyössä