5kk:n ikäinen vauva 2 yöksi mummolaan??

• Viestiketjun aloittaja Äiti
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Nii:
Oli kerran semmoinen tilanne, että sappi vaivat paheni rajusti muutaman viikon aikana ja jouduin leikkaukseen. vauva oli tuolloin 4kk ikäinen.
Leikkauksen piti olla päiväkirurginen, eli illaksi kotiin ja elämä jatkuu yms.

minäpä makasin kolmatta päivää lähes tiedottomassa tilassa sairaalan sängyssä, kauheissa kipulääkkeissä ja sekasin.

vauva oli kylläkin isän ja isoveljen kanssa illat ja yöt kotona, mutta äitini tuli päiviksi hoitamaan että mies pääsi töihin.

Ja nyt vastaan

KYLLÄ olisin laittanut jopa 4kk ikäisen vauvan mummulaan vaikka kolmeksi yöksi koska itsestäni ei olisi ollut hoitajaksi ja imettäjäksi niissä tuskissa

KYLLÄ imetys loppui aika pian kotiin päästyäni koska söin voimakkaita lääkkeitä ihan kuurina leikkauksesta johtuviin kipuihin. Onneksi vauva osasi syödä pullosta ja onneksi äiti hoidettiin kuntoon että pääsi takas pikkusten luo.
Leikattiin multakin sappi juuri kun tyttö about myös sen 4kk ja ei mullakaan onnannut päiväkirurgisella, toipuminen vei kauemmin. mutta se onkin pakko, sitä ei voi valita. Vapaaehtoisesti EN laita vauvaa tuolla tavalla mummolaan että ite pääsee relaamaan. Ja meillä isä oli lomalla ja hoito vauvaa.

Alkuperäinen kirjoittaja liisa lapamato:
Alkuperäinen kirjoittaja Oisku:
Ymmärsitkö ihan tahallaan väärin kärjistäen?
En sanonut että imetys pitäisi LOPETTAA (luehan uudelleen) vaan että on fiksua opettaa vauva syömään myös pullosta. Mikä tarkoittaa sitä että varmistaa että pullosta syönti onnistuu jos sellainen tilanne tulee. Ei sitä että täysimetys pitäisi jättää.
No sitähän se tarkoittaa, meinaan täysimetyksen lopettamista kun pullosta annetaan.
No voi jeesus sentään tätä hiusten halkomista. Mä en nyt satu kuulumaan siihen fanaattisten lahkoon jonka mielestä rintamaidon antaminen pullosta tarkoittaa täysimetyksen lopettamista. Varmaan D-vitamiinitkin pitäisi tulla kohta tissistä eikä lusikalla ettei vaan täysimetys kärsisi... :headwall: Pointti oli se että varautuminen olisi järkevää.

sivusta
Alkuperäinen kirjoittaja FANG-ANN-75:
Alkuperäinen kirjoittaja Nii:
Oli kerran semmoinen tilanne, että sappi vaivat paheni rajusti muutaman viikon aikana ja jouduin leikkaukseen. vauva oli tuolloin 4kk ikäinen.
Leikkauksen piti olla päiväkirurginen, eli illaksi kotiin ja elämä jatkuu yms.

minäpä makasin kolmatta päivää lähes tiedottomassa tilassa sairaalan sängyssä, kauheissa kipulääkkeissä ja sekasin.

vauva oli kylläkin isän ja isoveljen kanssa illat ja yöt kotona, mutta äitini tuli päiviksi hoitamaan että mies pääsi töihin.

Ja nyt vastaan

KYLLÄ olisin laittanut jopa 4kk ikäisen vauvan mummulaan vaikka kolmeksi yöksi koska itsestäni ei olisi ollut hoitajaksi ja imettäjäksi niissä tuskissa

KYLLÄ imetys loppui aika pian kotiin päästyäni koska söin voimakkaita lääkkeitä ihan kuurina leikkauksesta johtuviin kipuihin. Onneksi vauva osasi syödä pullosta ja onneksi äiti hoidettiin kuntoon että pääsi takas pikkusten luo.
Leikattiin multakin sappi juuri kun tyttö about myös sen 4kk ja ei mullakaan onnannut päiväkirurgisella, toipuminen vei kauemmin. mutta se onkin pakko, sitä ei voi valita. Vapaaehtoisesti EN laita vauvaa tuolla tavalla mummolaan että ite pääsee relaamaan. Ja meillä isä oli lomalla ja hoito vauvaa.
eihän tässä nyt kukaan vapaaehtoisesti ollukkaan viemässä. Eikös ap ollu menossa sairaalaan?

argh
Voi elämä! Trauma sitä ja trauma tätä. Ei sille vauvalle ehkä mitään traumoja jää, mutta entä sitten? Vauvallakin on TUNTEITA. Olo on turvaton vieraassa paikassa (kyllä, isovanhemmat ovat vauvalle vieraita vaikka hoitaisivat vauvaa miten hyvin, elleivät näe vauvaa päivittäin) ja vauva kaipaa äitiään eikä pysty säilyttämään häntä mielessään. Tämä siis koskee baarireissuja ym, EI sairaalareissuja. Pakkotilanne on pakkotilanne.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja argh:
Voi elämä! Trauma sitä ja trauma tätä. Ei sille vauvalle ehkä mitään traumoja jää, mutta entä sitten? Vauvallakin on TUNTEITA. Olo on turvaton vieraassa paikassa (kyllä, isovanhemmat ovat vauvalle vieraita vaikka hoitaisivat vauvaa miten hyvin, elleivät näe vauvaa päivittäin) ja vauva kaipaa äitiään eikä pysty säilyttämään häntä mielessään. Tämä siis koskee baarireissuja ym, EI sairaalareissuja. Pakkotilanne on pakkotilanne.
just näin.

hui
Alkuperäinen kirjoittaja Äiti:
Antaisitteko 5kk ikäisen vauvan hoitoon viikonlopuksi mummolaan? Hitto mää märsyän täällä kun on vähän niinku pakkorako ens viikonloppuna ja en raaskis ppientä hoitoon vielä laittaa.:(
Auttakaa, sanokaa ettei vauva saa traumoja jne.. :'(
En todellakaan. huh

Jenis
Alkuperäinen kirjoittaja argh:
Miten se niitä vauvan TUNTEITA helpottaa, että äiti on sairaalassa eikä baarissa? En tajua.

Itsekään en tuon ikäistä jättäisi hoitoon (kuten kommentoin jo aiemmin), mutta en tajua miten se vauvan kannalta olisi jotenkin eri asia olla pakottavan tarveen takia hoidossa kuin ihan muuten vaan.

vieras
Ja lisään vielä ettei mummo ole mikään ikäloppu tai dementoitunut. :)
Mä olen pöyristynyt näistä vastauksista.
Mulla on 5v tytär joka ensimmäisen kerran oli mummon luona yökylässä 3 kk:n ikäisenä.
Ja ennen mun kivitystä mainittakoon että ei, hän ei ole minun kapakkajuoksujeni takia yökylässä jatkuvasti.

Satunnaisesti silloin tällöin käy yökyläsä. Pyytää sinne itse. On erittäin hyvin kehittynyt 5v. Ja välit mummoon ovat erinomaiset.

Olkaa te muut äidit sitten niin paljon parempia, mutta mä en nää mitään pahaa tuossa

Äiti
No niin, olipas tänne tullut tekstiä illan ja aamun aikaan. :) Nyt on saatu soviteltua asiat niin, ettei poikien tarvitse olla kuin yksi yö mummulassa. Muuten ovat sitten mummun kans kotosalla ja minäkin todennäköisesti pääsen yhden yön jälkeen sairaalasta.
Kun tämän ketjun aloitin, päätin etten kerro koko tarinaa kun se ei tähän mielestäni kuulu. Nyt on tullut kuitenkin niin paljon isä-kommentteja ja muitakin että selvennän asioita.
Minulta löydettiin viime kesänä kasvain oikean jalan reidestä. Asialle ei tehty mitään, kun ei oirehtinut ja olin raskaana.
Huomenna leikataan kasvain pois ja koska on pienellä alueella sairaalassa olo jää lyhyeksi. Toki todennäköisesti tarvitsen kotona apua, jos jalka kovin kipeä. Mietin kyllä sitäkin, että otan vauvan mukaan sairaalaan, mutta koska tämä on minulle henkisestikin todella raskas koettelemus katson parhaaksi jättää lapset mummon hyvään hoivaan.
Ja mitä mieheeni ja lasten isään tulee, niin hän varmasti lapsensa hoitaisi tuona aikana jollei olisi enkelinä taivaassa.
Että näin. Kaikilla ei ole sitä isää niitä vauvoja hoitamassa.
Nyt ei asiasta enenpää. Pakko asettaa tällä kertaa oma terveys vauvan turvallisuudentunteen edelle, että pystyn viettämään ne monet vuodet vielä lasteni kanssa.

Ei tuommoista kannata keneltäkään kysyä, kun eihän sulla edes ole vaihtoehtoja. Et sä sitä vauvaa voi sinne leikkuriin yms. ottaa. Eli sun on pakko laittaa vauva hoitoon. Mä antaisin myös jos olisi pakko.

Jos ei olisi pakko, niin en antaisi.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja nih:
Alkuperäinen kirjoittaja 3xäiti:
en TODELLAKAAN laittaisi....mikään ei oo niin tärkeää että noin pienen laittaisin vielä 2 yöksi yökylään, äitiä/isää tuonikäinen tarvitsee.
no tiedän esim. tapauksen, jossa äiti joutui sairaalaan eikä voinut vauvaa ottaa toimenpiteen vuoksi mukaan vaan oli pakko viedä mummolaan hoitoon. Pariksi päiväksi.
No näin mullakin. Sairaalaan olen siis menossa. vaikkei se nyt kellekkään oikeastaan kuulu.
Vie huoleti mummolle! Jos ehditte, niin viettäkää tässä ennen sairaalareissua aikaa yhdessä mummon luona, jotta tuntuu varmasti tutulta ja turvalliselta.

vauvan äiti myös
No niin, olipas tänne tullut tekstiä illan ja aamun aikaan. :) Nyt on saatu soviteltua asiat niin, ettei poikien tarvitse olla kuin yksi yö mummulassa. Muuten ovat sitten mummun kans kotosalla ja minäkin todennäköisesti pääsen yhden yön jälkeen sairaalasta.
Kun tämän ketjun aloitin, päätin etten kerro koko tarinaa kun se ei tähän mielestäni kuulu. Nyt on tullut kuitenkin niin paljon isä-kommentteja ja muitakin että selvennän asioita.
Minulta löydettiin viime kesänä kasvain oikean jalan reidestä. Asialle ei tehty mitään, kun ei oirehtinut ja olin raskaana.
Huomenna leikataan kasvain pois ja koska on pienellä alueella sairaalassa olo jää lyhyeksi. Toki todennäköisesti tarvitsen kotona apua, jos jalka kovin kipeä. Mietin kyllä sitäkin, että otan vauvan mukaan sairaalaan, mutta koska tämä on minulle henkisestikin todella raskas koettelemus katson parhaaksi jättää lapset mummon hyvään hoivaan.
Ja mitä mieheeni ja lasten isään tulee, niin hän varmasti lapsensa hoitaisi tuona aikana jollei olisi enkelinä taivaassa.
Että näin. Kaikilla ei ole sitä isää niitä vauvoja hoitamassa.
Nyt ei asiasta enenpää. Pakko asettaa tällä kertaa oma terveys vauvan turvallisuudentunteen edelle, että pystyn viettämään ne monet vuodet vielä lasteni kanssa.
pyydän anteeksi kommenttia lapsen isästä. tyhmäähän se oli olettaa että mies on vielä lapsen elämässä kun lapsi on noin pieni ja vain pienen hetken sitten alkunsa saanut. hoida itsesi kuntoon, koska lapsillasi on vain sinut. ja jos vain mahdollista niin mummo tulisi yöksi teidän kotiinne.
otan osaa suruusi jonka miehesi poismeno aiheutti :(

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja nniinn:
en todellakaan laittais. oma 5kk ei ole ollu vielä minuuttiakaan muiden hoidossa.
Hienoa, olet meitä muita todella paljon parempi äiti!

Omaa 4kk en laittaisi yöhoitoon, koska imetän. Tuollaiset pakkoraot kuitenkin on aivan eri asia, sellaista kannata edes miettiä. Ihan satavarmasti sekä vauva että mummo pärjää vallan mainiosti!

Ja tämä 4kk oli jo 3kk iässä muutaman tunnin mummolassa, kun kävin katsomassa kaverin tanssiesitystä. Eli pilalla on vissiin koko muksu.

AnneH
Alkuperäinen kirjoittaja --:
ei meillä mitään hirviömummuja/pappoja olekkaan...meidän 1v neiti ei ole ollut vielä kertaakaan hoidossa isovanhemmilla, aina ollaan saatu sumplittua miehen kanssa että jompi kumpi on kotona lasten kanssa.
meillä kyllä isovanhempien sydän särkyis jos ei koskaa sais lastenlastaan hoitaa... mutta meillä näin

saahan ne (isovanhemmat) touhuta lastenlasten kanssa silloin kun käymme kyläilemässä puolin ja toisin.

Juurikin niin! Mikä ihmeen hinku niillä isovanhemmilla on saada lapset heti hoitoon ja yöksi asti? Eikös se olisi kaikkein paras jos isovanhemmat vierailisivat vauvojen kotona ja tulisivat näin tutuiksi vauvojen kanssa aluksi. Sitten kun lapsi on vähän isompi ja osaa nauttia "mummulassa olon eduista", voi hyvin mennä yökylään.

Tässä ketjussa ei voi välttyä siltä PASKAMUTSI-fiilikseltä. Aina löytyy niitä muita parempia ja ylenkatsovia äitejä joiden mielestä vauvan ehdottomasti traumatisoituu jos on puolta tuntia pidempään erossa äidistään. Ja milläs se muka kaksi päivää erossa ollessaan eläisikään, eihän sitä lasta voi tisseistä erotta! :eek:

Tervettä järkeä peliin. Mitä tommosia täältä edes kyselemään. Kukin tekee omat ratkaisunsa. Meidän perheessä lapsi on ollut hoidossa tarpeen vaatiessa ihan vauvaikäisestä alkaen isovanhempien luona.

AnneH
Alkuperäinen kirjoittaja AnneH:
Alkuperäinen kirjoittaja --:
ei meillä mitään hirviömummuja/pappoja olekkaan...meidän 1v neiti ei ole ollut vielä kertaakaan hoidossa isovanhemmilla, aina ollaan saatu sumplittua miehen kanssa että jompi kumpi on kotona lasten kanssa.
meillä kyllä isovanhempien sydän särkyis jos ei koskaa sais lastenlastaan hoitaa... mutta meillä näin

saahan ne (isovanhemmat) touhuta lastenlasten kanssa silloin kun käymme kyläilemässä puolin ja toisin.

Juurikin niin! Mikä ihmeen hinku niillä isovanhemmilla on saada lapset heti hoitoon ja yöksi asti? Eikös se olisi kaikkein paras jos isovanhemmat vierailisivat vauvojen kotona ja tulisivat näin tutuiksi vauvojen kanssa aluksi. Sitten kun lapsi on vähän isompi ja osaa nauttia "mummulassa olon eduista", voi hyvin mennä yökylään.
Tämä kommentti oli tarkoitettu vastineeksi siihen, että "isovanhempien sydän särkyy", eiarvostelemaan ap:n tilannetta. Joskus tulee tilanteita, että hoitoon on vaan vietövä, ja silloin tietysti kannattaa ensisijaisesti pyytää hyvä hoitaja lasten omaan tuttuun ja turvalliseen kotiin!
Ap; voimia ja jaksamista sinulle,olet varmasti paras äiti lapsillesi ja teet ihan oikeat ratkaisut. Kun perusturva on kunnossa, ei niitä traumoja tuollaiseesta tule!

voi hyvänen aika
oma 5kk ei ole ollut vielä minuutin minuuttia kenenkään muun hoidossa kun minun tai mieheni. uskomatonta, että joku veisi kahdeksi yöksi hoitoon.

Tässä taas nähdään miksi niitä lapsia ei kannata yksin hommata ;)

nina
mun kaveri lapsi on nyt 8kk, on ollu varmaan jo 4 kuukautta joka toinen viikonloppu mummollaan 3 yötä putkeen.. itse en voi ymmärtää tollaista.. meillä onkin ongelmia nyt kun poika on 2v eikä ikinä ole hoidossa ollu, vierastaa kaikkia eikä mene kenenkään syliin.
mut silti en vois laittaa lastani hoitoon usein..

Yhteistyössä