4kk hoitoon ja äiti töihin!!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Oltermanni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mistä tuo iänikuinen harhaluulo on peräisin, että nainen olisi ennen palannut heti synnytettyään takaisin tilan hommiin?! Jösses. Miettikääs nyt vähän pienilläkin aivoillanne... Ennen naapurit ja kätilöt auttoivat äidit lapsivuodenajan yli, kävivät navetalla ja toivat ruokaa eli rotinoita. Ei naiset ennenkään olleet mitään teräsapinoita. Samalla tavalla niiltä veret tuli perästä viikkotolkulla ja kroppa oli kipeä ja vauvaa piti hoitaa.

En ota kantaa tuohon 4kk vauva+äiti töissä -asiaan: itse en olis siihen pystynyt.

Alkuperäinen kirjoittaja Oltermanni:
Kuten sanoin, minua tämä ihmetyttää koska en ikinä itse voisi tehdä noin. Ei se minulta ole pois, jos hän vie lapsensa hoitoon. Ihmettelin vain tätä ja ajattelin jakaa ihmetykseni teidän kanssa.
Lapsen isä on kuvioissa mutta hän on töissä myös.

Anteeksi nyt vain kun tämmöisen jutun teille kerroin!!

eniten ihmetytti aloituksessasi tämä kohta: Piti itse käydä tarkistamassa. Joo siellä se oli innoissaan töissä. Ei ollut kuulema hänen juttu tämä vauvanhoito kotona. (näin vähän ymmärrettiin)
Sanoin aika suoraan,että sun vauvasi tarvitsee äitiä. Ja kuinka sua vielä varmasti harmittaa kun et ole vauvasi kanssa ollut näitä aikoja. Sanoin paljon muutakin.. otti niin päähän...

Jos vain ihmettelet niin miksi moraalisoit hänen päätöstään ja menet hänelle meuhkaamaan siitä

Entinen työkaverini kertoi, että heille tuli töihin eräs äiti kesäksi. Hänellä on 4kk vauva jonka pisti hoitoon. Olin ihan että :o

Piti itse käydä tarkistamassa. Joo siellä se oli innoissaan töissä. Ei ollut kuulema hänen juttu tämä vauvanhoito kotona. (näin vähän ymmärrettiin)
Sanoin aika suoraan,että sun vauvasi tarvitsee äitiä. Ja kuinka sua vielä varmasti harmittaa kun et ole vauvasi kanssa ollut näitä aikoja. Sanoin paljon muutakin.. otti niin päähän...
:ashamed:

Hän on vain innoissaan kun saa tutkintonsa tehtyä. Syyskuussa sitten varmaan/ehkä/en tiedä jää vauvan kanssa kotiin..toivon todella!

semmosta...oli pakko purkaa tänne.. vai oletteko erimieltä, että kyllä lapsi vain hoitoon ja äiti töihin...?

minusta ei oo sinun asiasi mennä laukomaan toiselle mitään tollasta.

Kuten sanoin, minua tämä ihmetyttää koska en ikinä itse voisi tehdä noin. Ei se minulta ole pois, jos hän vie lapsensa hoitoon. Ihmettelin vain tätä ja ajattelin jakaa ihmetykseni teidän kanssa.

No pitikö sun sitä sille äidille mennä ääneen ihmettelemään ja vielä paasaamaan. Olisit pitänyt ihmettelysi ihan vaan omana tietonasi.

Mihin nelikuisen voi laittaa hoitoon? Ei tule mieleen kuin palkattu hoitaja. Muualla maailmassa toki on yleistäkin, että lapsi menee vauvana hoitoon.

Jos hoitaja tarkoittaa isää niin voi elämä. Ei isä ole hoitaja vaan vanhempi. Mikä tekee äidistä ylivertaisen vanhemman isään nähden? Ajatelkaa niitä tuhansia tunnekylmiä isukkeja, jotka painelevat töihin lapsen ollessa vastasyntynyt;-)

Turhaan sä nyt paikkailet, moka tuli jo tehtyä.

Joopa joo.. Kaikissa maissa ei ole edes mahdollisuutta hoitaa vauvaa kotona niin pitkäänkuin suomessa. Antaa kaikkien tehdä ne omat ratkaisunsa, jos se lapsi saa rakkautta ja on rakastettu ja hyvin hoidettu, niin tuskin se siitä mitenkään traumatisoituu.. Itsekin olin pienestä asti paljon hoidossa ja ihan terveet välit minulla on vanhempiini ja muutenkin hyvä asenne elämään =)

Mutta suomalaisilla naisilla tuntuu olevan se vika, että kaikki ajattelevat, että vain heidän tapansa on oikeia tapa kasvattaa lasta...

Enemmän minä kauhistelen tätä alottajan kaltaista pienimielistä ihmistä!
Antaa kaikkien tehdä niinkuin parhaaksi näkee.

Muualla maailmassa täysin normaalia että pienet vauvat hoidossa! Eipä ole muualla tälläisiä etuja kuin suomessa....

Kyllä siinä taitaa totuuden siemen on, että ennen vanhaa tilan työt eivät odotelleet edes lapsen synnyttyä. Lapset hoitivat toisiaan, pienetkin. Vauvoille teki hyvää kun joka itkuun ei vastattu. O

Mä olen mennyt omasta halustani töihin aina aika ajoissa. Ekasta jatkoin opiskelua kun hän oli 11kk, tokasta aloittelin töiden tekemisen (muutamia vuoroja kuukaudessa aluksi) vajaan 3kk:n iästä lähtien ja nyt kolmosesta aloittelin töitä n.6kk iästä. Lapsia tosin en ole vienyt hoitoon. Mies hoitanut pääasiassa, sekä mummo ja vaari. Itse olen saanut päättää vuoroja ja saanut hyvin sovittua. Kolmivuorotyötä teen (nyt kevään tehnyt kahta vuoroa).

En mää meuhkannut hänelle. Sanoin vain, ja ollaan hänen kanssa hiukan tuttuja. Juteltiin ihan asiasta muutenkin. Ja muustakin sen jälkeen. Eipä hän siitä loukkaantunut. Sanoi, että hän ehkä katuu myöhemmin mutta se on sen ajan murhe.

Joten lopetan tämän asian vatvomisen kanssanne kun näin kamala "riita" tästä tulee :x

Minusta tutkinnon loppuun saattaminen on ihan fiksua, ja varsinkin, jos hoito on saatu hyvin vaikka mummojen ja isän kesäloman avulla järjestettyä. Ja tosiaan, jos syksyllä aikoo olla kotona, niin saa se vauva äitinsäkin kanssa olla.

Ihannemaailmassa tietenkin kaikkien opinnot olisivat valmiit vauvojen syntyessä, mutta joskus pitää tehdä kompromisseja.

En mää meuhkannut hänelle. Sanoin vain, ja ollaan hänen kanssa hiukan tuttuja. Juteltiin ihan asiasta muutenkin. Ja muustakin sen jälkeen. Eipä hän siitä loukkaantunut. Sanoi, että hän ehkä katuu myöhemmin mutta se on sen ajan murhe.

Joten lopetan tämän asian vatvomisen kanssanne kun näin kamala "riita" tästä tulee :x

Sanoin aika suoraan,että sun vauvasi tarvitsee äitiä. Ja kuinka sua vielä varmasti harmittaa kun et ole vauvasi kanssa ollut näitä aikoja. Sanoin paljon muutakin.. otti niin päähän... :ashamed:

Pyörrä nyt niitä puheitasi vielä vähän lisää :)

Lukaisepa uudelleen tuo aloituksesi ja mieti, miltä asia siinä kuulostaa. Taisit ilmaista tuon juttelemisesi siinä hiukan toisin.

Useimpia tuntuu lähinnä ällistyttävän se, että joku kehtaisi mennä arvostelemaan toisen äitiyttä päin näköä tuohon tyyliin, kuin aloituksessa sen esitit.

Mulla tutun vaimo kuoli auto-onnettomuudessa, kun niiden vauva oli 5kk vanha. Isä jäi yksin pienen lapsen kanssa. Ihan tavallisen oloinen 5 vuotia s lapsi minusta on tällä hetkellä, vaikka hällä ei ollut edes mahdollisuutta äitiin, kuin ihan pienen pienenä vauvan :(

Minustakin nämä asiat ovat sellaisia, että ovat tapaus ja henkilö kohtaisia. Vaikka esim. minä en voisi jättää noin pientä. Jään vielä äippä lomankin jälkeen kotiin joksikin aikaa.

Henk. koht. mielipiteeni on se, että ikinä en 4kk ikäistä hoitoon veis sen takia että mielummin olisin töissä.
Mutta tietysti se on jokaisen oma asia eikä minulle kuulu mitä muut tekevät, mutta kyllä vähän pahalta silti tuntuu pienen puolesta.

Tosin, ei yhtään niin pahalta, kun sillon kun kuulin erään äidin laittaneen hoitoon 3 VIIKON ikäisen vauvan, koska äiti EI HALUNNUT olla kotona ja pitää äitiyslomaa..

kertokaas nyt sitte vielä että miten se lapsi kasvaa kieroon jos sillä kuitenkin siellä hoidossakin on turvallinen ihminen? kuinka siitä äidistä tulee yli-ihminen ja lasta ei voi kukaan muu kasvattaa

Alkuperäinen kirjoittaja pienenhetken:

Samaa mieltä. Uskomatonta, että joku menee ystävänsä työpaikalle kyttäämään, että onko siellä tosiaankin 4 kk ikäisen vauvan äiti töissä, ja alkaa laukomaan omia totuuksiaan siitä miten asioiden kuuluisi muka olla :o . Supernoloa ja tökeröä.

Itse en olisi pystynyt jättämään vauvaikäistä hoitoon ja menemään töihin, mutta joku toinen pystyy ja se on ehkä heidän perheelleen paras ratkaisu. Minä menin pph:lle ollessani 6 kk ikäinen, eikä se ole aiheuttanut minkään sortin traumoja äitisuhteeseen tms.

Alkuperäinen kirjoittaja pienenhetken:
Entinen työkaverini kertoi, että heille tuli töihin eräs äiti kesäksi. Hänellä on 4kk vauva jonka pisti hoitoon. Olin ihan että :o

Piti itse käydä tarkistamassa. Joo siellä se oli innoissaan töissä. Ei ollut kuulema hänen juttu tämä vauvanhoito kotona. (näin vähän ymmärrettiin)
:ashamed:

Hän on vain innoissaan kun saa tutkintonsa tehtyä. Syyskuussa sitten varmaan/ehkä/en tiedä jää vauvan kanssa kotiin..toivon todella!

semmosta...oli pakko purkaa tänne.. vai oletteko erimieltä, että kyllä lapsi vain hoitoon ja äiti töihin...?

Sampoilla linjoilla. Mua ihmetyttää että miksi pitää mennä laukomaan moisia "totuuksia", vaikka itse olisikin tehnyt asian toisin.

Vasta vuosien -74-75 jälkeen äitiysloma oli hurjat 7kk. eli 70-luvulla lapset menivät hoitoon 4-6kk iässä. Sitä aiemmin äitiysloma oli 3kk, töihin palattiin 2kk synnytyksen jälkeen. Onneksi ajat ovat muuttuneet, mutta meille 70-luvun lapsille ei ole sen suurempia traumoja tullut aikaisesta päiväkotiin laitosta.

Täällä tuomitaan aina toisten äitiys ja ratkaisut. Huomaa että päivisin tänne kirjoittelevat kotiäidit :whistle:

*muoks. Itsekin olen kotiäiti ja ollut kotona jo yli 2 vuotta mutta en kuitenkaan ihmettele muiden hoitoratkaisuja.

Tää on näitä asioita että ihan riippuu mistä roikkuu. Kansainvälisesti katsottuna tuo 4 kuukauttakin on aika ruhtinaallinen äitiysloma. En mä usko, että vauva tuosta traumatisoituu koko loppuiäkseen jos hoito on hyvää. Muuten olisi Eurooppa, Jenkkilä ja kaikki muutkin maanosat pullollaan täysin häiriintyneitä lapsia. Mutta mulla henkkoht tulisi niin kova ikävä pientä vauvaa, etten raaskisi olla poissa sen luota toistuvasti pitkiä päiviä.

Alkuperäinen kirjoittaja Kimppa:
En mä usko, että vauva tuosta traumatisoituu koko loppuiäkseen jos hoito on hyvää. Muuten olisi Eurooppa, Jenkkilä ja kaikki muutkin maanosat pullollaan täysin häiriintyneitä lapsia.

Väitätkö ettei näin ole??

Alkuperäinen kirjoittaja p:
Alkuperäinen kirjoittaja Kimppa:
En mä usko, että vauva tuosta traumatisoituu koko loppuiäkseen jos hoito on hyvää. Muuten olisi Eurooppa, Jenkkilä ja kaikki muutkin maanosat pullollaan täysin häiriintyneitä lapsia.

Väitätkö ettei näin ole??

Niin et vain Suomessa on hyvin kasvatettuja, onnellisia, toisten kanssa toimeen tulevia, kelpoja kansalaisia? Oma maa mansikka, muu maa mustikka :laugh:

kuka sillon esim. -70 luvulla harmitteli, jos ja kun vauva, siis muutaman kk:n ikäinen, meni/joutui tarhaan??? varmaan joskus -80 luvulla (oma arvio, korjatkaa kuka tietää paremmin!!!!!) tuli paremmat äitiyslomat, et lapsen kasn voi olla pidempään kotona!

ohan se karua, et laitetaan pieni tarhaan, pelkän tutkinnon takia, eikö sitä vois siirtää???

Yhteistyössä