45 Minuuttia TÄNÄÄN 20.00 Aiheena VAMMAISET LAPSET JA NYKYAJAN ULTRAT

  • Viestiketjun aloittaja Harmaa
  • Ensimmäinen viesti
Mä olen ehdottomasti seulontojen kannalla. Vaikka kaikkea pahaa voi sattua myös synnytyksessäkin..
Voin myöntää, että miettisin kyllä kaksi kertaa mitä tekisin, jos seulonnoissa tulisi yllättäviä tietoja mahdollisesta vammasta, mutta en usko, että päätyisin aborttiin kuitenkaan.
On vaan helpompi osata suhtautua asiaan kun siitä kuulee mahdollisimman aikaisin.

muoks, sekin vielä, että parempi että sairaalan henkilökuntakin tietävät mitä odottaa, jos vastasyntynyt tarvitsee heti leikkauksia synnyttyään.
 
Bee
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Alkuperäinen kirjoittaja Patarouva:
Mutta jos lapsi on syntyessään niin vakavasti sairas että vanhemmat ei jaksa tai pysty häntä kotoaan hoitamaa vaan lapsi pitää laittaa laitokseen, jossa hoitokulut todella suuret, mites sitten :/
Musta ei olis hoitamaan niin vaikeasti vammaista lasta.
Eikä minusta..
 
viekku
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Mielipiteitä on monia ja mun mielestä taas, mitä enemmän seulontaa, sitä parempi. Ja aion itsekin käydä kaiken mahdollisen seulonnan läpi ja kyllä, jos saan tietää odottavani vammaista lasta, raskaus keskeytetään.

Tämä on meidän elämää ja kukaan toinen ei voi tätäkään päättää meidän puolesta. :)
Sori vaan mutta kuten tiedät niin suurin osa vammaistyypeistä jää seuloissa huomaamatta niin saatkohan näin annettua anteeksi itsellesi jos teille kuitenkin syntyisi vammainen??
 
Alkuperäinen kirjoittaja viekku:
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Mielipiteitä on monia ja mun mielestä taas, mitä enemmän seulontaa, sitä parempi. Ja aion itsekin käydä kaiken mahdollisen seulonnan läpi ja kyllä, jos saan tietää odottavani vammaista lasta, raskaus keskeytetään.

Tämä on meidän elämää ja kukaan toinen ei voi tätäkään päättää meidän puolesta. :)
Sori vaan mutta kuten tiedät niin suurin osa vammaistyypeistä jää seuloissa huomaamatta niin saatkohan näin annettua anteeksi itsellesi jos teille kuitenkin syntyisi vammainen??
Niin. Tai se, että testit kertoo lapsen olevan vammainen, raskaus keskeytetään ja selviää, että täysin terve lapsi oli?

Tai se, että testit sanoo lapsen olevan terve, mutta on kaikesta huolimattaan syntyessään vaikeavammainen?

Molempia tapauksia olen läheltä seurannut. Mikään kun ei ole varmaa.
 
niinkö
Alkuperäinen kirjoittaja muhvi:
Juu, onhan se näin mutta kun asioilla on kaksi puolta.

Ei kaikki vanhemmat jaksa hoitaa vammaista lasta.Siis kaikista ei vain ole siihen, niin ikävältä kun se kuulostaakin :/ Ja noi asiat on aina vanhempien omia asioita ei niitä voi arvostella jos ei itse ole siinä samassa tilanteessa.
Juu no mitäs sitten jos lapsi vammautuu myöhemmin eläessään, sanovatko nämä vanhemmat jotka ei jaksa hoitaa vammaista että sori ei me jakseta, koita pärjäillä!!
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Patarouva:
Mutta jos lapsi on syntyessään niin vakavasti sairas että vanhemmat ei jaksa tai pysty häntä kotoaan hoitamaa vaan lapsi pitää laittaa laitokseen, jossa hoitokulut todella suuret, mites sitten :/
NO HUHHUH,empä olisi ikinä uskonut tällaselta palstalta löytyvän tällasta kirjoitusta kun suurin osa on meistä äitejä..Eli suomennan mitä tarkoitat,eli tapetaan lapsi mahaan jotta ei vain vanhempien voimat joudu koetukselle ei tervetulleesta lapsesta!!Meillä on vaikeasti vammainen lapsi ja en ikinä ikinä vaihtaisi häntä toiseen,hänen kauttaan on meidänkin elämänkatsomus avartunut hurjasti,toisin kuin monilla näköjään..Tuli todella puistattava olo tästä.
No joo okei pyydän anteeksi jos mielipiteeni loukkasi sinua, mutta tämä olikin vain minun oma henilkökohtainen mielipiteeni.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja :
Näkyykö netissä?
Näkyy ne netissä.Ehkä tänään myöhemmin illalla tai huomenna.

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa/

Oikealla Katso uutiset nyt maksutta netti-tv:stä
siinä alaspuolellea on linkki 45 minuuttia

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja jenni87:
Itse olen noiden ultrien kannalla, mutta jos se niskapoimu jätettäis mittaamatta ja kromosomitestit ottamatta. Tiedän, että joskus tarvitaan lääkäriä, leikkausta tai vaativaa tehohoitoa lapsen heti synnyttyään ja se mielestäni täytyykin tietää! :whistle:
Huomauttaisin vain että silloin kun sikiöllä on down, on valitettavan yleistä että siihen liittyy myös rakennepoikkeamia, myös erittäin vakavia sellaisia. Kun tiedetään että syntyvällä lapsella on mahdollisesti tai todennäköisesti tai täysin varmasti down, on erittäin perusteltua valvoa vastasyntynyttä ja synnytystä normaalia tarkemmin. kaikki poikkeamat kun eivät näy ultrassa tai punktioissa.
 
harmaa
Miten te jotka sanotte ettei teistä ole hoitamaan vammaista lasta toimitte jos lapsi vammautuu myöhemmin? sanotteko silloin että musta ei oo hoitamaan vammaista lastani?
Kukaan meistä ei oo valmis mihinkään mutta elämä opettaa ja kasvattaa pärjäämään sellaistenkin asioiden kanssa joita ei omalle kohdalle osaa ajatella tai aattele itselle tapahtuvaksi.
 
viekku
Alkuperäinen kirjoittaja niinkö:
Alkuperäinen kirjoittaja muhvi:
Juu, onhan se näin mutta kun asioilla on kaksi puolta.

Ei kaikki vanhemmat jaksa hoitaa vammaista lasta.Siis kaikista ei vain ole siihen, niin ikävältä kun se kuulostaakin :/ Ja noi asiat on aina vanhempien omia asioita ei niitä voi arvostella jos ei itse ole siinä samassa tilanteessa.
Juu no mitäs sitten jos lapsi vammautuu myöhemmin eläessään, sanovatko nämä vanhemmat jotka ei jaksa hoitaa vammaista että sori ei me jakseta, koita pärjäillä!!
TÄysi peesi tälle!!!
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja jenni87:
Tai se, että testit sanoo lapsen olevan terve, mutta on kaikesta huolimattaan syntyessään vaikeavammainen?
Seulonnoissa ei sanota lapsen olevan täysin terve, vaan kerrotaan että mitään poikkeavaa ei löydy. Se ei ole sama asia!
 
vieras
3.1. Sikiöseulonnan moraali puntarissa

Kuinka moni raskaana oleva nainen tietää, että rutiininomainen ultraäänikuva on sikiöseulontaa?

Seulonnalla pyritään löytämään sikiön kehitysvaurioita, jotta äiti voisi harkita aborttia, mikäli vammaisuuden aste sen sallii.

Vuoden 2010 alusta kaikkien kuntien on tarjottava samantasoiset seulontapalvelut kaikille raskaana oleville. Nykyinen käytäntö on kirjava, eikä seulonnan tarkoituksesta tiedoteta riittävän avoimesti. Joissakin kunnissa ei saa edes ultraäänitutkimusta.

Seulonnat ovat vapaaehtoisia, ja niihin suostuvien tulee varautua vaikeisiinkin ratkaisuihin.

Vammaisten edustajat ja sosiaalietiikan tutkija vaativat avointa eettistä keskustelua tehostuvien seulontojen tavoitteista. Myös vertaistukea kaivataan lisää.

Vammaisen lapsen kanssa eläminen ei ole sen kurjempaa kuin terveenkään, muistuttavat down-lapsen vanhemmat.

Silti jo nyt kehitysvaurioisista abortoidaan eniten down-oireyhtymän sikiöitä.

Lääketieteen ilmapiiri on Suomessa tyly, sanovat vammaisten läheiset.

Netti-tvKatso ohjelman ennakkomainos

http://www.mtv3.fi/uutiset/45min/jaksot.shtml?603004
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Mielipiteitä on monia ja mun mielestä taas, mitä enemmän seulontaa, sitä parempi. Ja aion itsekin käydä kaiken mahdollisen seulonnan läpi ja kyllä, jos saan tietää odottavani vammaista lasta, raskaus keskeytetään.

Tämä on meidän elämää ja kukaan toinen ei voi tätäkään päättää meidän puolesta. :)
Läheskään kaikki vammat ei näy ultrissa eikä seuloissa että kannattais varmaan jättää lapset vallan hankkimatta jos on noin ehdoton...
 
harmaus
Olen todella huolissani tästä nykyseulonnasta,hyvät ihmiset,tulokset eivät ole varmoja puolin eikä toisin..Ja näitä on ollut että onkin abortoitu terve..Huhhuh sitä olotilaa sitten.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja harmaa :
Miten te jotka sanotte ettei teistä ole hoitamaan vammaista lasta toimitte jos lapsi vammautuu myöhemmin? sanotteko silloin että musta ei oo hoitamaan vammaista lastani?
Kukaan meistä ei oo valmis mihinkään mutta elämä opettaa ja kasvattaa pärjäämään sellaistenkin asioiden kanssa joita ei omalle kohdalle osaa ajatella tai aattele itselle tapahtuvaksi.
Minä en silti halua toista vammaista lasta. Tietysti mitä tahansa voi sattua, mutta se ei tarkoita etteikö niitä mahdollisuuksia sen ehkäisemiseen mitä on tarjolla, voisi käyttää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja jenni87:
Tai se, että testit sanoo lapsen olevan terve, mutta on kaikesta huolimattaan syntyessään vaikeavammainen?
Seulonnoissa ei sanota lapsen olevan täysin terve, vaan kerrotaan että mitään poikkeavaa ei löydy. Se ei ole sama asia!
Kyllä vaan tässä tietämässäni tapauksessa oli puhuttu, että "normaalit kromosomit."
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja harmaa :
Miten te jotka sanotte ettei teistä ole hoitamaan vammaista lasta toimitte jos lapsi vammautuu myöhemmin? sanotteko silloin että musta ei oo hoitamaan vammaista lastani?
Kukaan meistä ei oo valmis mihinkään mutta elämä opettaa ja kasvattaa pärjäämään sellaistenkin asioiden kanssa joita ei omalle kohdalle osaa ajatella tai aattele itselle tapahtuvaksi.
Niinpä täysin samaa mieltä, ihmisen on ihan turha suunnitella elämäänsä minkään tarkan kuvion mukaan, se saattaa kääntyä ihan eripäin hetkessä. Ja aina se ei ole huono asia, mutta uusi asia johon tottuminen vaatii aikaa.

 
juu
Alkuperäinen kirjoittaja jenni87:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja jenni87:
Tai se, että testit sanoo lapsen olevan terve, mutta on kaikesta huolimattaan syntyessään vaikeavammainen?
Seulonnoissa ei sanota lapsen olevan täysin terve, vaan kerrotaan että mitään poikkeavaa ei löydy. Se ei ole sama asia!
Kyllä vaan tässä tietämässäni tapauksessa oli puhuttu, että "normaalit kromosomit."
Normaalit kromosomit EI ole sama kuin takuulla terve!!!!
 
??
Alkuperäinen kirjoittaja harmaa :
Miten te jotka sanotte ettei teistä ole hoitamaan vammaista lasta toimitte jos lapsi vammautuu myöhemmin? sanotteko silloin että musta ei oo hoitamaan vammaista lastani?
Kukaan meistä ei oo valmis mihinkään mutta elämä opettaa ja kasvattaa pärjäämään sellaistenkin asioiden kanssa joita ei omalle kohdalle osaa ajatella tai aattele itselle tapahtuvaksi.

Riippuisi varmasti paljon vamman laadusta. Pidän kehitysvammaa eri asiana kuin esim jotain rakenteellista vammaa joka saattaisi tulla onnettomuudessa tms..

Samaa mieltä olen "elämä opettaa" asiassa, mutta jos MINULLA on mahdollisuus valita pidänkö vaikeasti vammaisen lapsen vai en, valitsen en ja samaa mieltä on mieheni. Mielestäni tällaisia eettisiä kysymyksiä ei tarvitse toisille perustella. Minä olen tätä mieltä ja joku toinen toista.
 

Yhteistyössä