heips,
pakko kirjoitella tännekin, kun juuri ajankohtainen aihe teitä keskusteluttaa. Miten suhtautua mahdolliseen lapsen vammaisuuteen? Voin omakohtaisesti sanoa, että ennen kuin varsinaisesti tilanteeseen joutuu, on helppo olla yhtä mieltä ja nuorempana pelko ei ollut niin suuri, kun ikäriskikin oli niin pieni.
Hyvin läheltä seuranneena, olen todennut, että pienikin erilaisuus voi aiheuttaa todella paljon kärsimyksiä tälle erilaiselle ihmiselle. Siksi en haluaisi saada vammaista lasta. Toki mitkään testit maailmassa eivät takaa tervettä lasta ja syntymän jälkeen voi ilmetä vuosien kuluessa kaikkea. Tästä syystä ajattelin, että kaikki testit otan, mitä saan.
Nyt kun tuloksia alkoi tulla, riskiluku olikin vain 1/5300 (jotain sinnepäin), kun ikäriski 21-trisomiaan olisi ollut 1/55. Eli tuloshan on mahtava. Kromosomitutkimusten aiheuttaman keskenmenoriskin todennäköisyys on huomattavasti suurempi kuin kromosomi poikkeama. Rationaalisena ihmisenä keskustelin lääkärin kanssa ja kaivoin lisään tietoa. Stakesilla oli hyvää materiaalia aiheesta, jossa oli visuaalisesti näitä riskejä ilmaistu. Järkihän nyt sanoo, ettei kromosomitutkimuksen riskiä kannata ottaa, vaikka tietenkin joku aina on se yksi jostakin. Se mahdollisuus jää olemaan ja se on nyt hyväksyttävä. (Tuolla yhdistelmäseulalla seulotaan 80-90 prosenttia 21-trisomiasta.)
Omalta kohdaltani tulen todennäköisesti ratkaisemaan asian niin, että menen extra ultraan vielä viikolla 15 (tämän mahdollisuuden lääkäri mainitsi) ja jos silloin huomataan jotakin epätavallista, niin sitten tarvittaessa lapsivesinäyte voitaisiin ottaa. Silloin kuulemma näkyy erittäin hyvin sikiön kehitys, kun alakautta ultrataan.
Lääkärin kanssa jutellessani hän mainitsi, että on niitä, jotka esim. lapsettomuushoitojen jälkeen vihdoin raskauden onnistuttua, eivät halua missään nimessä vaarantaa raskautta tutkimuksilla ja toisaalta on niitäkin, jotka miettivät, että kun tähän on satsattu näin paljon, tehdään kaikki testitkin. Ymmärrän kovasti, jos rankkojen hoitojen jälkeen ei halua mitään riskiä ottaa vaarantaakseen raskautta, vaan valitsee enemmin mahdollisuuden saada ehkä vammainen lapsi. Itse asiassa tämä on kovin henkilökohtainen päätös ja kaikki ratkaisut ovat varmasti omalla kohdallaan oikeita. Mutta asiasta on silti hyvä keskustella.
Itse mietin, että josko raskaus pehmentää minua ja toki keskenmenot pelottavat ja siksi ehkä se pieni riski on helpompi ottaa. Minä kuulun ihmisiin, jotka kaivavat kaiken mahdolliset tiedon irti myös ei-toivotuista vaihtoehdoista.
Mutta jotenkin voin nyt luottavaisin mielin ajatella, että kohdussani kasvaa ihan normaali lapsi. Tänään olin kovin iloinen, että minulle on järkevä mahdollisuus jättää raskas istukkatutkimus väliin. Siis oman pääkoppani sisällä järkevä valinta, toki vapaaehtoisia kaikki tutkimukset ovat.
Anteeksi, jos on kovin sekavaa tekstiä, mutta olen varmaan vielä niin sekaisin.
Toivon teille kaikille plussaonnea! Ihanaahan tämä on, vaikka välillä pelottaa, mutta tää on elämää.
Mimuli ja Taimi 11+5