Osanotto suruunne mur-mur :'( . En löydä lohdutuksen sanoja, olen vain niin surullinen tapahtuneen puolesta. Toivoin niin kovasti pienen jaksavan ja vahvistuvan ja antavan teille iloa syysvauvana. Osanotto myös Erkalle, jos vielä käyt näitä palstoja lukemassa.
Osanottojen jälkeen onnittelut Tiruliille pienen tytön syntymän johdosta. Kumpa sitä itsekin pääsisi noin pitkälle, että pikkuisen saisi syliin ottaa. Toisin kuitenkin taitaa meikäläisen kohdalla käydä.... kerronpa tapahtuneesta:
Olin viikko sitten lapsivesipunktiossa. Toimenpide näytti menevän hyvin, joten menin jatkamaan työpäivääni. Sairaslomaa sille päivälle ei ehdotettu, eikä sen kummemmin varoiteltu - sanottiin että "älä nyt silti aerobikkiin tänään lähde". Olin lukenut kuitenkin netistä paljon aiheesta ja yleensä kehotettiin olemaan muutamia päiviä, jopa viikon verran rauhassa, monet olivat saikulla päivän pari. Otinkin loppupäivän hissukseen ihan varmuudeksi, mutta siitä huolimatta hullusti taisi käydä...
Heräsin yöllä lapsiveden menoon. Siitä kiireesti sairaalaan ja ultrassa näkyi, että sikiö vielä elossa, mutta lapsivettä vain niukasti. Otettiin täyslepoon sairaalaan ja aloitettiin antibiotti suoneen tulehdusvaaran vuoksi. Supistelut alkoivat, mutta eivät muuttuneet onneksi kivuliaiksi. Tulehdusarvo ei myöskäään ollut noussut, mutta siitä huolimatta käskettiin varautumaan pahimpaan!! Neljän vuorokauden täyslevon jälkeen pääsin kuitenkin kotiin yhtenä kappaleena. Supistuksia ei enää tullut, eikä vettä tihkunut. Onneksi vesi lisääntyy runsaasti vielä näillä viikoilla. Nyt makaan kotona täyslevossa ja jatkan suun kautta antibioottihoitoa. Tulehdusarvoa seurataan ja n. viikon kuluttua ultrataan tilannetta. Jos lapsivettä ei enää tihku ja se on kohdussa lisääntynyt, tilanne on hyvä. Tietenkin myös sikiön voinnin täytyy olla kunnossa ja kasvua tullut. Silloin saatoimme päästä säikähdyksellä, mutta tilanne voi mennä toisinkin - keskemeno voi tulla vasta viikkojen päästä.
Punktiossa tuli siis ilmeisesti repeämä kalvoihin ja sieltä vesi tihkui. Tunnen edelleen pistoskohdan arkana ja tunteena kuin neula olisi vieläkin sisällä. Keskenmenoriski kasvoi niin paljon, että viikon sairasloman jälkeen lomaa vielä jatketaan ja pahimmassa tapauksessa olen saikulla viikolle 34 saakka. Kaikki liikunta, ylimääräiset sisätutkimukset, yhdyntä, ponnistelut, kaikki kiellettyjä viikolle 34!! Että semmosta!! Älkää hyvät ihmiset menkö punktioon, vaikka niin harvinaiseksi riskejä hokevatkin. Niin mekin ajateltiin, ettei se riski nyt meidän kohdalle voi sattua, mutta toisin kävi.