Hei kaikille!
Mulla aloitettiin sokerilääkitys jo ennen raskautta, kun arvot oli hieman liian korkeat ja haluttiin suoda lapsen alkuunsaattamiselle otolliset suhteet. No nyt niitä sokereita saakin mittailla urakalla. Vielä ovat arvot hyvät, mutta kun olen vasta puoli vuotta syönyt niin, että syön kolme kertaa päivässä (aiemmin vain kerran), niin olipa totutteleminen, että otan neljännen syöntikerran ja kernaasti vielä välipalan syönninkin mukaan. Musta tuntuu, että mä vaan vahtaan mun syömisaikataulua (en ehkä niinkään mitä tungen suuhuni) ja mittaan niitä sokereita. Harmittaa, että tuota ylipainoa ei ole hoidellut pois aikoinaan, nyt pääsisi varmasti helpommalla. Toivottavasti ei mennä kuitenkaan siihen, että insuliinia tarvitsisi.
Käytiin seulontaultrassa, pienoinen oli kasvanut juuri odotetun mukaisesti eli rv 12+4 piti edelleen kutinsa. Mutta kylläpä tutkimuksessa mentiin vauhdilla eteenpäin, vaikka se kestikin kauan. Tajusin vasta jälkeen päin ajatelleeni kahdesti, että miksi ei mittaa paksuimmasta kohdasta niskaturvotusta. Mittasi kolme kertaa kaikkiaan: 1,6mm, 1,1mm ja ja 1,0mm. Noilla kahdella jälkimmäisellä tuon ajatuksen muodostin päähäni, mutta en ikinä saanut sitä ulos. Kerkesin asian jo unohtaakin, kunnes se pälkähti päähän. Tietenkin kun kun oltiin jo poistuttu paikalta. Ei se paksuin kohta ollut varmasti tuplaa tuohon mitattuun kohtaan, mutta kuitenkin enemmän. Eikö tuo mittaustulos kuitenkin vaikuta niihin riskilukuihin? Mietin, että kun vihdoin ne riskiluvut saan, niin pitäisiköhän soittaa sikiötutkimukseen ja kysyä, että mitkä ne riskiluvut olisivat tuolla 1,6mm niskaturvotuksella. Rakkaat naiset, onko teillä parempaa tietoa, mitataanko tuo niskaturvotus paksuimmasta kohdasta vai jostain erityisesti kohdasta muutoin? Ultrauksen tehnyt sinällään vaikutti kyllä kokeneelta.
Ennen ultraa olin menossa NIPT tutkimukseen, mutta eilinen käynti kuitenkin rauhoitti mieltä, tuosta äskeisestä huolimatta ja päätettiin tehdä lopullinen päätös vasta kun saadaan nuo riskiluvut. Nyt on kuitenkin mieli ehkä enemmän sillä kannalla ettei mennä.
Jos nyt kuitenkin suunnitellaan, että mennään 4D ultraan, niin milloin sille olisi paras aika? Netistä kun löytyy niin monenkirjavaa tietoa, että ota noista selvää.
Ai niin. Minimaalinen ruskea vuotelu jatkuu. Mielestäni vähän lisääntynyt nyt kun viime perjantaina otin viimeisen lugesteronin. Toivottavasti pian loppuu, että yksi hermoilu olisi vähempänä.
Mahakivuista. 23.12 kun ajeltiin läpi lähes koko Suomen vaivasi maha mua koko matkan. Olin kuitenkin sitä mieltä, että se oli nimenomaan maha mikä vaivasi, ei kohtu tai raskaus. Seuraavana päivänä kivut oli tiessään. Mutta olihan se tuskainen matka.