40+ ODOTTAJAT, vol 2

mur-mur, kurjalta tuntuu toi oireilu, mutta muistelen että sulla oli vähän samanlaista pientä vuotoa silloinkin kun viimeksi plussasit. Pidetään vielä toivoa yllä.
Mrs Breelläkin kurja olo, toivottavasti se on vaan raskauteen liittyvää oireilua.
Toivotaan parasta teille molemmille.
Ja kiitos UUDI kun jaksat aina kannustaa.
 
vauvatoive10 viime raskaudessa oli sellainen kerta "holahdus" pöksyyn samana päivänä kun menkkoja odottelin - siinä kaikki.

Ei auta muu kuin jaksaa odotella nyt..vuotokin saattaa viivästyä ihan stressin vuoksi:/ ..välillä masua ja selkää jomottelee, sitten taas ei mitään..

Uudi, kiittelen miekin sinua vauvatoiveen tavoin - ihana kun sie muistat ja kannustat:heart:
 
Tänään käyty neuvolassa. Verenpaine 56/104. Hemppa 110!!! Mustamakkara siis rulettaa :D . Paino noussut pari kiloa (syytän siitä sitä mustaa makkaraa). Kyselin pelkopolista ja onko mahdollista käynnistykseen kun on taipumus syöksysymmytykseen niin ei ole kuulemma riittävä peruste käynnistykseen joten minnekään pelkopolille en pääse. On sitä kuulemma toisetkin ambulanssiin synnyttäneet ja monilla muilla sama pelko ettei ehdi ajoissa sairaalaan... No se siitä sitten. Papereita sain kelaan toimitettavaksi ja netissä täytyy täyttää jotain seutsemän sivua tekstiä jotka lähetetään sairaalaan. Kaikki on muuttunut niin nettipitoiseksi että. Tänään täyttyi rv 23. Kolmen viikon päästä uusi sokerirasitus.
 

Tänään käyty Tyksissässä!!Muuten kaikki hyvin,erikoislääkäri tarkasteli oikein kunnolla meidän pikkuista!!Aivojen verisuomien virtaus oli erittäin hyvä,samoin istukan virtaus!!Lääkäri totesi vaan että vauva on pienikokoinen!!Tänään mulla tuli viikkoja täyteen 33 ja vauvan painoksi saatiin nyt 1,7kg!!Meidän poju on siis n.2

viikkoa pienempi kun mitä mulla nyt on viikkoja!! :( :'( :'( Minkäpainoisia vauvoja teillä on näillä viikoilla??

miita1969 & Walter 33+0 :D

PS.Kahden viikon päästä uudestaan Tyksiin!!
 
miita eihän niiden vauvojen kaikkien tartte olla sitä standardikokoa. Tarkoitan että voi syntyä myös ihan muuten vaan täysaikaisena mutta silti pienempänä kuin keskiverto. Esim kummityttöni (täysin terve ja normaali ja vanhemmatkin suht pieniä) syntyi n. 2400g painoisena. Oma esikoiseni meni kolme päivää yli lan:n jaoli 2700g ja 45 cm. Sulla on vielä seitsemän viikkoa aikaa kasvatella vauvaa ja kyllä sille painoa kertyy sinä aikana :hug: . Tää on vaan mun oma maallikkoajatus. Ja ne kokoarviiotkin voi mennä metsään jopa kilolla tai enemmän. Mulle povattiin suurta sokerivauvaa (yli nelikiloista) viimeraskaudessa ja syntyikin 3,5kg vauva. Esikoista taas arvioiutiin yli kolmikiloiseksi ja olikin pienempi.
 
Mur-mur ja MrsBree...toivotaan, että teillä kuitenkin kaikki hyvin :hug:

Tetelle ja Vauvatoiveelle myös kannustavia haleja :hug: Tänne vaan purkamaan kaikki ilot ja surut!!

Miita..mulla ei ole aavistustakaan minkä kokoinen meidän vauva on :ashamed: Mutta pelkään isoa vauvaa. Kyselin neuvolassa et missäs vaiheessa pääsen synnytystapa- tai edes kokoarvioon ja sanoivat ettei sellaista automaattisesti tehdä. Meillä on neuvolalääkäri ensi viikolla, mutta ne meidän lääkärit eivät kuulemma halua yleensä kokoarvioita antaa. No mistäs hitosta sit tiedetään onko vauva iso vai ei?? Mulla sf-mitta tuskin hälyyttää kun olen pitkä ja vielä pitkäselkäinen. Yksi vaihtoehto on kuulemma mennä yksityiselle kokoarvioon. Jumankekka...täytyy kyllä ensi viikolla ryhdistäytyä ja meuhkata sille neuvolalääkärille... :kieh:

Mutta Miita älä huoli...jos pikkumiehellä on kaikki hyvin niin ehtiihän sitä kasvamaan sitten masun ulkopuolellakin. Moni on pienikokoisena syntynyt, mutta äkkiäpä kirivät kiinni!
=)

Täällä saatin tänään pikkasen vesitihuutustakin...enemmänkin olisi saanut tulla kun on niin hirveän kuivaa. Mutta nyt tais paistelee aurinko ja keli taitaa lämmetä. Puuh...se siitä toimintatarmosta sitten. Pari päivää olenkin saanut kivasti hommia tehtyä.

Pinkkis 35+3 (huomenna tasan kuukausi laskettuun aikaan!)
 
Kävin tuossa aiemmin lääkärissä! Alkoi sitten reippaanlaisesti vuotaa kirkasta verta ja minähän läksin tutun synnytyslääkärin vastaanotolle. Tällä hetkellä kaikki ok, ei tietenkään silloin tullut laisinkaan vuotoa. Pieni :heart: jumputti kovaa siellä ja pääperämittaarvioksi sain 5.8mm. Sanoi että lepäilet viikonlopun yli ja maanantaina normaalisti ultraan. Minulla on tupa täynnä lapsia että lepäile nyt siinä. Tinalle en ole raskaudesta tohtinut kertoa, joten pyydettävä äitiä ja Liamia kaitsemaan.
 
miita minulla on taas päinvastainen huolenaihe eli makrosominen vauva. Nyt painoarvio 29+4 1,9 kg. Toisaalta en ihan täysin luota noihin painoarviohin. On ollut edellisissä raskauksissa molempiin suuntiin virheellisiä.

Toinen kaksospojista syntyi diagnoosilla SGA eli "pieni raskausviikkohin nähden" painaen 36+1 1960 g. Hyvin on kehittynyt. Pieni virkeä mies.


Discovery 30+4
 
Miita mitä ne siellä sairaalassa sanoivat tuosta pienemmästä koosta?

Mrs Bree hienoa, että kaikki oli nyt hyvin vuodosta huolimatta. Nyt yrität ottaa levon kannalta.

Pinkki on tää niin täätä, miksi ei tehdä koko arviota julkisella, luulisi sen olenvan kaikkien etu, kun vähän tiedetään minkä kokoista odotetaan syntyväksi.

Jääris mitäs jos siellä neuvollassa sanoisit, että pelkäät ihan kauheasti synnytystä, niin että .... jotain vaivaa, jos siten pääsit sinne pelkopolille.
 
Jälleen kerran peesailen teitä rakkaat sisaret: tämä on aivan ihana pino. Unna sen niin hyvin sanoi, tärkeintä täällä ei ole kuoret vaan mitä on kuorten sisällä. Meillä on kaikilla omat murheemme tässä elämässä (olleet) kannettavana, ja tiedämme jo mikä elämässä on tärkeää. Ei vaunujen väri tai vuosimalli vaan se, että kaikilla on hyvä olla. Täällä saa ja pitää purkaa sisimpiä tuntojaan, kyllä se joka ei jaksa/viitsi lukea osaa hypätä tekstin yli. Halaukset kaikille sitä tarvitseville (syyttä ja syystä ) :hug:

(.) Neuvolakäyntikin tältä päivältä takana. Virtsassa proteiinia ja huomenna pitäis viedä näyte labraan. Saas nähdä mitä tulee. Muuten kaikki ihan kunnossa... väsynyt olen vieläkin, hemppa alta 110 (eka mittauksella 96), mutta siihen en saanut mitään tarkempia ohjeita. Joka toinen ilta (yö ) vedän Obsidanin naamaani. Vauva pitää aikamoista meteliä mahassa, liikkeet näkyvät jo päällekin päin. Istukka on takaseinässä aika alhaalla (lueskelin siinä aikani kuluksi maanantain rakenneultralääkärin kirjoittamaa tekstiä terkan näytöltä ) :) ja sitä pitää kuulemma vielä seuraavassa ultrassa tarkastaa. Lisäksi sydän ei ollut näkynyt "kunnolla", lääkärin mielestä ok, mutta oli laittanut vielä tarkastusmerkinnän siihenkin. Seuraava ultra onkin tasan 4 viikon päästä. Neuvolaan pääsen seuraavan kerran vajaan 4 viikon päästä, sitten onkin jo vuorossa raskaustodistuksen saaminen ja kelapaprujen täyttö. Kyllä tää aika vaan lähti juoksemaan. Äippälomaankin on aikaa vain 3 kk! Mä en ole tehnyt hankinnan hankintaa (jollei ystäviltä yli vuosi sitten saatua sitteriä lasketa) enkä oikeastaan ajatellut tehdäkään ennen sitä äippälomaa. Tai no, jos jostain hyvät käytetyt vaunut löytyisi niin ne voisi vaikka ostaakin...

- Siiri S ja (tytsi) 20+3
 
Siiri S toivottavasti huomenna on tuo näyte puhdas. Ihanaa ajatella, että noinkin pian voi nähdä liikkeitä jo päällepäinkin! Olen sitä miettinytkin, milloin se on mahdollista. Nyt tunnen välillä jo liikkeitä, mutta en joka päivä.

Ilman muuta tänne palstalle saa kirjoittaa tuntojaan, ei kai tämä mitään pelkkää hymistelyä varten ole. Ja samalla lailla olen kokenut, että tänne mahdutaan "itsenämme" ja ymmärrystä on ( kaikille elämänkokemuskaan ei sitä jostain syystä tuo ) .
 
Ainiin. Piti vielä sanomani, että mä oikeasti kaipaan vertaistukikaveria livenäkin. Mutta koska sitä ei ole (koska ystäväpiirissäni ei oikein ole äitejä, ainakaan pienten lasten äitejä ), niin te olette kyllä todella arvokkaita minulle!

- Siiri S
 
Huomenta.

Viikonloppu se taas lähestyy vaikka ei näin "lomaillessa" ole varmaan kauheaa eroa arjen ja viikonlopun välillä. Nojooo..mies pyöriskelee enemmän kotosalla ja toivottavasti jotain yhteistä ohjelmaakin keksitään viikonlopuksi :)

Toivottavasti Siirillä kaikki ok ja se pissan protsku osoittautuu vääräksi hälyytykseksi! Mites muuten tuo raudan annostelusi...saitko ohjeet neuvolasta vai säästeletkö masua ottamalla rautaa vain joka toinen päivä? Mulla nimittäin yksi Obsidan/päivä juuri ja juuri pitää hempan tasaisena. Nostoon tarvittiin tupla-annos. Noilla raskausviikoilla mulla nimittäin muistaakseni romahti hemppa kun vauva alkaa kasvaa ja sille pitää valmistaa verta hurjasti.

Joo...vertaistuelle on tarvetta täälläkin....tämmönen uuno ensikertalainen kun olen!! Omat kaverit on synnyttäneet jo vuosia sitten...jos heillä lapsia olenkaan. Eli kaverit pohdiskelee eskarilaisten-murkkujen ongelmia. Lueskelen myös tuota syyskuisten pinoa kun siellä kaikki samassa vaiheessa, mutta olen kyllä kirjoitellut vain täällä. Täällä tulee tätä muutakin elämän pohdiskelua sopivasti tässä odotuksen lomassa. Ja kiva lukea vähän etukäteen mitä on tulossa kun toiset edellä itseä - ja toivottavasti pystyy perässä tulijoillekin jonkun vinkin antamaan. Ihan maailman paras pino meillä :D

Meidän riiviö on myös toisinaan aktiivisella tuulella. Joku päivä olen säikkynä kun ei juuri liikkeitä tunnu. Mutta yleensä sitten seuraavana päivänä neiti vetää aerobiccia oikein urakalla niin, että maha heiluu puolelta toiselle eli rauhoittaa kummasti äidin mieltä :LOL:

Oikein mukavaa päivää kaikille!

Pinkkis 35+4
 
Miita mun kaksoset syntyi viikon 31 lopussa, siis lähes 32-viikkoisina. Toinen oli 1775g ja toinen 1810g. Kaikki sanoivat, että onpa viikkoihin nähden hyvänkokoiset, eli isot vauvat. Eihän tuo sun vauvan arvio nyt noista mun lasten painoista kauheesti heitä. Lisäksi sillä ultralla ei ihan tarkkaa painoarviota saada. Nää munki katsottiin ultralla parisataa grammaa pienemmiksi molemmat.

Mää itse olen syntynyt kaksi viikkoa etuajassa ja painoin vaan 2,5 kg. Olen tosin kaksonen, mutta siis hiukan pienemmälläki ravinnolla ja kasvulla kohdussa pärjää. Älä siis kauheesti huolehdi. Hyvähän se on, että seurataan, että virtaukset on hyvät. Tärkeintä on kuitenkin se, että vauvan keuhkot kypsyy ja aivot kehityy. Kiloja ehtii saada myöhemminki ;) .

Mrs Bree yritähän saada levättyä.

Kysymys raudasta: Milloin ootte joutunu aloittaan lisäraudan? Viimeksi neuvolassa (oli sijainen) ei otettu hemoglobiinia ollenkaan ja seuraava neuvola on vasta kuukauden päästä, eli viikolla 22! Pitäisköhän mun pyytää, että ottaisivat hempan tässä välissä? Mitä ootte mieltä?
 
Juu sama täällä eli ei ole ystäväpiirissä tämän ikäisiä pienten lasten äitejä. Niin, että tämä on hyvä pino tässäkin asiassa.

Mrs Bree mikä tilanne?

Minua on nyt tosissaan alkanut huolestuttaa tämä minun paino! Edelleen 3 kiloa lähtöpainon alle ja lähtöpaino oli juuri normaalin alarajalla. Turhauttaa tämä jatkuva pahaolo, kun syö ja se, että syöminen on yhtä pakkoa! Haluaisin syödä ja nauttia ruuasta kuten normaalistikin! Lisäksi on ärsyttävää olla näin heikko voimanen ja väsyä fyysisesti mitätömistä asioista! :kieh: No helpotti vähän tämä valittaminen, lähden tässä taas syömään :x
 
miita äläs murehdi :hug: se voi olla ihan mittausvirhekin, ensi kerralla mittaa joku toinen ja sanoo että onpas tulossa iso vauva =) oikeesti mulle sanoi lääkäri, ettei niihin voi ihan luottaa..vauvan asento kohdussa mitattaessa yms. vaikuttaa tulokseen. Eikä tuo ihan pikkuselta vaikuta ja ehtii vielä kasvaa monta spurttia =)

Mulla on itselläkin menossa jokin "kriisivaihe". Rakastan miestäni yli kaiken, mutta en tiedä miksi se vaan jaksaa ärsyttää nyt mua joka tavalla...tottakai sen täytyy tehdä töitä, mutta sitten kun se tulee kotiin niin mun mielestä sen pitäis istua ja kuunnella koko ilta että miltä musta tuntuu ja mitä mä olen tehnyt päivän mittaan jne. Aaah, nämä hormoonit :LOL:
Ja olen totaalisen tympääntynyt tänään tähän huusholliin, joka paikka resuaa jotain ihme tavaraa! Murkut vaan istuu koneella ja karkaa kavereilleen, kun jotain ehdottaa.. Olen ollut täällä kotosalla nyt reilut 3 viikkoa ja vielä on n. 10 jäljellä, varmaan heitän ukkoa jollain ennen kuin se aika on ohi =) Eilen jo teki mieli, kun se ei edes tappele mun kanssa vaan lässyttää vaan lempeellä äänellään takasi jotain kun vähän yritän rähistä :LOL:
Että ongelmansa kullakin...joo tiedän, ettei pitäis tuosta valittaa, mutta tiedätte varmaan ettei tässä vaiheessa raskautta kannata edes yrittää ymmärtää meikäläistä =)

Menis purkamaan kiukkunsa johonkin järkevään...tosin sitten saa taas maata vähän aikaa suppareissa :|

Tänään poksahtaa 29 rikki =)
 
happihyppy aloitin raudan vasta n. rv 19 kun eivät antaneet lupaa aikaisemmin aloittaa. Olen siitä edelleen katkera koska hemppa pääsi romahtamaan satasen pintaan ja nuo kuumimmat helteet mentiin 101 hempalla... Kauheesti oon nyt nähnyt vaivaa tän arvon kohottamiseksi ja huonosti nousee tässä vaiheessa. Syön obsidania 2/vrk ja ferronolia lisäksi ja nyt sitä mustaa makkaraa melekein päivittäin puoli metriä :LOL: . Vaivoin on hemppa noussut 110:aan. Oon ollut oikein riesa neuvolassa kun jatkuvasti oon pyytänyt pientä verenkuvaa tai hemppamittausta (viikottain) kun olin niin huolissani siitä. Nytkin seuraava mittaus olis kai kuukauden päästä mut aion tuossa parin viikon päästä jonnekin mennä sen otattamaan.
 
Miita; Mulla oli viikolla 30 painoarvio 1800g nyt viikolla 36 2800g ja syntymäpainoarvio 3600 g. Ymmärrän huolesi mutta yritä ajatella että ne ovat vain painoarvioita. Esim kun menin tuota tyttöä synnyttämään niin lääkäri ultrasi ja sanoi painoarvioksi 3200g, kokenut vanhempi kätilö koetteli vatsan päältä ja sanoi että hänestä tämä on isompi ja veikkasi painoarvioksi 3600g ja hän osui täsmälleen oikeaan.

Jääris; onpas siellä outoa ettet pääse pelkopolille, eikö sinne pitäisi päästä ihan minkä syyn vuoksi vaan, ihmisillähän on monia eri pelkoja synnytystä kohtaan. Ja kun sulla on takana yksi noinkin nopea syöksysynnytys niin luulisi että olisivat ottaneet pelkosi tosissaan.

Mur-murille pidän peukkuja ja toivon sydämestäni että testi näyttäsi vahvaa viivaa!!!!!

Onneksi alkaa koulu, tulen hulluksi noiden murkkujen kanssa! Valvovat aamu neljään ja nukkuvat ilta neljään. Voi olla ankea koulun aloitus ku yhtäkkiä pitääkin herätä aamulla aikaisin, heh!!!

Mulla on alkanut vaikuttaa yöuniin tämä perätila/syöksysynnytys -tilanne. Kun herään yöllä veskiin niin en saa enää unta vaan alan miettimään kaikenlaista. Olen ihan väsynyt. Eilen kävin neuvolassa ja enhän minä muuta kuin itkeä pillitin koko ajan. Terveydenhoitaja oli niin ihanan myötätuntoinen ja puhui mulle niin kauniisti... ja muuta ei sitten tarvitukaan =)

Mullakaan ei ole yhtään ystävää jolla olisi pieniä lapsia, kaikilla lapset ovat jo murkkuikäisiä tai nuoria aikuisia. Eli melkoisen yksin ollaan täälläkin...

Mukavaa päivää Mammoille!!

miina70
 
Miita terkkari on itse kuulemma syöksysynnyttänyt kerran mutta sitten seuraavan lapsen synnytys kestikin 5 tuntia eli se että on kerran ollut nopea synnytys ei kuulemma tarkoita että seuraavakin olisi... :whistle: Toivotaan että tilanne menisi meidänkin kohdalla sitten noin. Ymmärrän kyllä että se 1v4kk ikäero lapsilla oli pieni ja se saattoi sen nopean synnytyksen saada aikaan. Nyt kuitenkin ikäeroa 2v 11kk eli n. 1,5v enemmän joten täytyy toivoa että elimistö olisi palautunut paremmin kuin viimeksi. Mitä tulee tuohon pissarakkoon niin se ainakaan ei ole palautunut vaan entistä huonompi pidätyskyky eli siinä mielessä löysät paikat vaikuttaisi mulla olevan...Katsotaan nyt sitten kun viikot kertyvät niin kuinka paljon alan stressaamaan tuota synnytystä. Ja sitten jos tuo rd aiheuttaa huomattavaa sikiön kasvua niin se voi vaikuttaa kyllä asiaan että pääseekö jonkinlaiseen kokoarvioon ja synnytyskeskusteluun sairaaalaan. nyt mennään vähän keskikäyrän yläpuolella.
 
Kiva kun muillakin on näitä suloisia murrosikäisiä kotona =)
Ne on tosi söpöjä :heart:
Meilläkin rippipoika sanoo vähän väliä että kaikki muut saa valvoa neljään ja pelata x-boxilla jotakin tappopeliä netissä kaiket yöt. Puhua pölöttävät sitten luurit päässä että " tapa se, vihollinen oikealla, varo....."
Minä kun puolen yön aikaan sanon että koneet kiinni ja iltapalaa ja pesulle, olen Hitleri ja komentajakapteeni ja kenenkään muun vanhemmat ei ole tuollaisia hulluja nipoja kuin minä.
Onneksi oli juuri tuo rippileiri missä piti herätä kahdeksalta, se oli hyvää katkaisuhoitoa.
Meillä kun on kerrostalokämppä, ja pieni sellainen, niin ei täällä voi onneksi elää niin vapaasti kuin omakotitaloissa eikä varmaan ole tarkoituskaan ettei äiti tiedä yhtään mitä kakarat puuhaa.
Kuitenkin kun isompi poika oli Lontoossa keväällä koulun matkalla, toi sieltä mulle tuliaiseksi pienen seinätaulun, jossa lukee että " IF MOTHERS WERE FLOWERS I`D PICK YOU"
Tuon parempaa rakkaudentunnustusta ei varmaan pian 15-vuotiaalta voi saada :heart:
 
Omaa napasta heti tässä..

Vuoto, normi menkkatuntemuksineen näyttäisi alkavan..joten, ei mur-murille vielä pientä tule ja tänne pinoon pääsynnä en.. :'( :'(
..ei taida enään miulta tämä onnistua.. :ashamed:

Voikaa hyvin ja kasvatelkaa ihania masuja!!!:heart::heart::heart:
 
oivikki täällähän minä, oikealla puolella kauheaa juilimista. Ei ole nyt ollut vuotoa mutta tuo kipu. :( ehkä se tästä. Äiti ja miehensä vei lapset mennessään mökkeilemään joten minulla on hoidettavana vain tuo oma isäntä ;)
murmur :hug:
 
Hyvä Mrs Bree jotta saat levättyä. Toivottavasti kipu hellittää.

Vauvatoive ihanan taulut toi sinun poikasi!

Kysymys minulla välillä (ei montaakertaan päivän aikana) kohtu "kovetuu" kipuja ei ole, mutta tuli nyt mieleen kysyä teiltä onkohan tämmöinen normaalia jo tässä vaiheessa, 15+6 vai pitäisikö ottaa jonnekin yhteyttä? Meinasin tänään soittaa neuvolaa, mutta soittoaika lipsahti ohi. Maanantaina sitten voin sinne soitella.
 

Yhteistyössä