4 vuotiaalla hampaassa reikä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äityli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla itsellä oli reikiä n.5-6-vuotiaana ja sattui ihan pirusti kun porattiin ilman puudutuksia. En tiedä mikä nykyään sitten käytäntö, puudutetaanko vai ei. Omilla lapsilla pidän kyllä niin hyvän huolen, ettei reikiä ainakaan mun toiminnan (tai sen puutteen) takia pääse tulemaan. Kiinnostais tietää, kuinka usein hampaita harjataan ja miten hyvin ruokarytmit on pidetty niillä lapsilla, joilla on reikiä? Ja onko syötetty samalla lusikalla pienestä asti kuin itse syö jne?

Puudutuksen saa ja rauhoittavaa etukäteen jos pyytää. Voivat toki tarjotakin. Meillä pojalla luultavasti edessä tuo ja aion pyytää puudutuksen ja rauhoittavaa. Nuo reijät meidän pojalla on takahampaissa ja uusiutuvat aika myöhään. Siksi poraavat luultavasti aika pian ne.

oli 3v monta reikää, VAIKKA hampaiden harjaus aloitettiin heti ensimmäisestä hampaasta aamuin illoin. ja ei syönyt makeaa tai juonut mehuja... sai rauhottovat aina ennen poraamista, ei ollut mitään ongelmaa ja eipä tuosta jäänyt muksulle mitään sen suurempia traumoja. juoksee edelleen suu auki istumaan penkkiin kun nimensä kuulee.

Meillä oli 4-vuotiaalla reikä. Paikkaus onnistui hienosti ilman mitään puudutteita. Lisäksi pinnoitettiin muut poskihampaat, joissa oli syvät kuopat, ja jotka siksi olivat alttiit reikiintymiselle. Nyt 15-vuotiaana kaikki hampaat ovat ehjät. Jos jatkossa huolehditte hyvin hampaiden hoidosta ja tarkistuksista, niin maitohamppan reikiintymisestä ei ole jatkossa sen enempää haittaa. Meillä saatiin lapselle tihennetty seuranta muutamaksi vuodeksi.

Alkuperäinen kirjoittaja kökköliini;25829758:
oli 3v monta reikää, VAIKKA hampaiden harjaus aloitettiin heti ensimmäisestä hampaasta aamuin illoin. ja ei syönyt makeaa tai juonut mehuja...

Hampaiden oikeaoppinen hoito ei auta, jos olet tartuttanut lapsellesi streptococcus mutans -bakteerin omasta suustasi.

Minä olen aina hoitanut hampaitani erittäin hyvin ja testin mukaan, minulla on vain vähän tuota bakteeria suussa. Silti reikiä tulee lähes vuosittain ja olen jo nelikymppinen.

[QUOTE="peikko";25829676]Mulla itsellä oli reikiä n.5-6-vuotiaana ja sattui ihan pirusti kun porattiin ilman puudutuksia. En tiedä mikä nykyään sitten käytäntö, puudutetaanko vai ei. Omilla lapsilla pidän kyllä niin hyvän huolen, ettei reikiä ainakaan mun toiminnan (tai sen puutteen) takia pääse tulemaan. Kiinnostais tietää, kuinka usein hampaita harjataan ja miten hyvin ruokarytmit on pidetty niillä lapsilla, joilla on reikiä? Ja onko syötetty samalla lusikalla pienestä asti kuin itse syö jne?[/QUOTE]
Jo raskausaika luo perustan hampaiden kunnolle. Riippuu siis siitäkin, miten hyvin istukka, napanuorat ja muut systeemit ovat toimineet. Ihan kaikkeen ei voi siis itse toiminnallaan vaikuttaa.

Hampaiden oikeaoppinen hoito ei auta, jos olet tartuttanut lapsellesi streptococcus mutans -bakteerin omasta suustasi.

Minä olen aina hoitanut hampaitani erittäin hyvin ja testin mukaan, minulla on vain vähän tuota bakteeria suussa. Silti reikiä tulee lähes vuosittain ja olen jo nelikymppinen.

meillä on molemmilla se bakteeri tosi runsaana, mutta itselläni vastaavasti on vahva hammasluu niin ei ole reiän reikää vaikka olen yli 30v.

Meillä oli 4-vuotiaalla useampi reikä, ja ensimmäistä koetettiin paikata hirveän huudon kanssa. Päädyttiin siihen että ainakaan minä en pysty katsomaan sitä touhua ja lapselle ei saa jäädä kammoa hammaslääkäristä noin pienenä, joten koska oli useampi paikaus edessä niin anestesiassa hoidettiin.

Miten ihmeessä tuon ikäisellä voi olla reikiä? Kyllä mielestäni kyse on siitä että lapsen hampaiden hoito on retuperällä ja herkkuja menee... ei siihen muuta puolustusta ole! Meillä 4v. syö herkkuja, molemmilla vanhemilla paljon reikiä, mutta lapsen hampaat pestään aamuin illoin...lapsella ei reiän reikää ja hammaslääkäri kehunut hampaat hyviksi.

Menkää vanhemmat itseenne.

Miten ihmeessä tuon ikäisellä voi olla reikiä? Kyllä mielestäni kyse on siitä että lapsen hampaiden hoito on retuperällä ja herkkuja menee... ei siihen muuta puolustusta ole! Meillä 4v. syö herkkuja, molemmilla vanhemilla paljon reikiä, mutta lapsen hampaat pestään aamuin illoin...lapsella ei reiän reikää ja hammaslääkäri kehunut hampaat hyviksi.

menin itseeni ja silti asia ei ole noin kuinka väität, ainakaan meillä.....

[QUOTE="vieras";25829794]Jo raskausaika luo perustan hampaiden kunnolle. Riippuu siis siitäkin, miten hyvin istukka, napanuorat ja muut systeemit ovat toimineet. Ihan kaikkeen ei voi siis itse toiminnallaan vaikuttaa.[/QUOTE]

Joo mä näkisin, että kun raskausaikana hoidattaa hampaansa kuntoon niin on pienempi riski, että str. mutans siirtyy lapselle. Mutta eikö nyt ole jo aika kaukaa haettua syyttää istukan verenkiertoa lapsen huonoista hampaista. Nyt puhuin ihan normaalisti edenneestä raskaudesta, enkä mistään erityistapauksista. Ehkä noissa istukan toimimattomuus-tapauksissa on huolena ihan joku muu kuin tulevan lapsen hampaiden kunto...

Hampaat harjataan aamuin illoin. Se mehu on nyt meillä syynä. Ruoka-ajat on säännölliset muuten..

Ärsyttävää, kun näihin ketjuihin tulee aina näitä kauhistelijoita, "miten ihmeessä" Jos saat sen örkkibakteerin, hammasluu on huono ja sylkikin kehnonlaista, reikiä tulee melkein väkisin. Itse tiedän parikin tyyppiä, jotka hohitavat hampaitaan kuin kalleinta kultakimpaletta ja silti kerran vuodessa saavat reikätuomion. Sitten on näitä megaärsyttäviä hyväosaisia, jotka hoitavat hampaitaan joten kuten, menevät 15 vuoden välein hammaslääkäriin ja saavat puhtaat paperit. Ei mene tasan tikkarit tässä suhteessa.

[QUOTE="vieras";25829975]Ärsyttävää, kun näihin ketjuihin tulee aina näitä kauhistelijoita, "miten ihmeessä" Jos saat sen örkkibakteerin, hammasluu on huono ja sylkikin kehnonlaista, reikiä tulee melkein väkisin. Itse tiedän parikin tyyppiä, jotka hohitavat hampaitaan kuin kalleinta kultakimpaletta ja silti kerran vuodessa saavat reikätuomion. Sitten on näitä megaärsyttäviä hyväosaisia, jotka hoitavat hampaitaan joten kuten, menevät 15 vuoden välein hammaslääkäriin ja saavat puhtaat paperit. Ei mene tasan tikkarit tässä suhteessa.[/QUOTE]

Samaa mieltä olen kanssasi. Täällä kun kysyy ihan mitä vaan, niin aina jotkut kääntää sen jotenkin vanhempien viaksi... eivät tiedä taustoista mitään. kiitos sinulle tästä.

[QUOTE="vieras";25829975]Ärsyttävää, kun näihin ketjuihin tulee aina näitä kauhistelijoita, "miten ihmeessä" Jos saat sen örkkibakteerin, hammasluu on huono ja sylkikin kehnonlaista, reikiä tulee melkein väkisin. Itse tiedän parikin tyyppiä, jotka hohitavat hampaitaan kuin kalleinta kultakimpaletta ja silti kerran vuodessa saavat reikätuomion. Sitten on näitä megaärsyttäviä hyväosaisia, jotka hoitavat hampaitaan joten kuten, menevät 15 vuoden välein hammaslääkäriin ja saavat puhtaat paperit. Ei mene tasan tikkarit tässä suhteessa.[/QUOTE]

Itse en jaksa uksoa, että jos syö säännöllisesti 5-6 kertaa päivässä, käyttää xylitolia, harjaa hampaat aamuin illoin, eikä käytä samoja ruokailuvälineitä lasten kanssa, on lähes mahdotonta, että lapsille tulee reikiä. kuten ap:kin tunnusti, mehuilla on osasyynsä asiassa. Mehut ei mun mielestä kuulu lasten arkeen, varsinkaan aterioiden välillä. Miten tämä muka ei olisi aikuisen syy?

[QUOTE="peikko";25830063]Itse en jaksa uksoa, että jos syö säännöllisesti 5-6 kertaa päivässä, käyttää xylitolia, harjaa hampaat aamuin illoin, eikä käytä samoja ruokailuvälineitä lasten kanssa, on lähes mahdotonta, että lapsille tulee reikiä. kuten ap:kin tunnusti, mehuilla on osasyynsä asiassa. Mehut ei mun mielestä kuulu lasten arkeen, varsinkaan aterioiden välillä. Miten tämä muka ei olisi aikuisen syy?[/QUOTE]:headwall:

Yhteistyössä