Pieni osa paikatusta hampaasta muuttunut mustaksi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jay62
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Jay62

Vieras
Pari kuukautta sitten paikattiin takahammas ja se kohta missä hampaassa oli reikä tietenkin porattiin ja päälle laitettiin paikka-ainetta. (Normaalisti mulla täytetään koko hammas sillä aineella, mutta tällä kertaa ei). Nyt kuitenkin se paikka siinä hampaassa jossa oli reikä + paikka-ainetta on muuttunut hieman mustaksi. Tietäisikö kukaan täällä miksi? En osaa sanoa, että olisiko paikka-ainetta lähtenyt, koska siltä ei vaikuta...Mutta ihmettelen vain, sillä näyttäisi ihan siltä, että se reikä olisi edelleen siellä eikä sitä olisi edes paikattu (vaikka porattiin ja puudutettiin)!

Mulle vaihdettiin amalgaamipaikka muoviseen julkisen puolen hammaslääkärissä. Paikka meni harmaaksi paikoin. Menin yksityiselle ja se vaihdettiin taas. Paikan alle oli jätetty reikä ja se suureni.

No, tuo tarkoittaa sitä, että hammas hoidettiin puutteellisesti. Olisi pitäny porata enemmän, ja laittaa suurempi paikka. Kannattaa mennä hammaslääkäriin mahdollisimman nopeasti, ennen kuin menee koko hammas. Juuri tällaisten ongelmien takia, sekä hintojen takia, käyn itse hammaslääkärillä aina ulkomailla. Eipä ole ollut ongelmia, ja saa muutaman vuoden takuun työlle.

Muovipaikat värjäytyvät toisilla herkästi, joten kyse voi olla ihan vain värjäymästä. Hampaita paikatessa paikataan vain karoitunut kohta (reikä) ja säästetään muu terve hammaskudos. Jos hampaaseen tehdään koko kruunun kattava täyte, on hammas tällöin karioitunut laajasti. On epätodennäköistä että hammaslääkärisi ei olisi poistanut kaikkea karoitunutta kudosta. Normaalia on, että samassa hampaassa voi olla etenevää kariesta (joka on paikattava) ja initiaalikariesta eli ns. alkavaa kariesta (joka huolellisella kotihoidolla pysähtyy). Pysähtynyt reikä hampaan kiilteellä näyttää tyypillisesti tummalta ja pinta on kova. Toki on mahdollista, että hampaasi on alkanut reikiintyä uudelleen paikan saumasta, jos kotihoitosi on ollut puutteellista.

:)
Hammasta porataan siksi, että siitä poistetaan karies (=hammasmätä) ja sitä porataan vain sen verran, että kaikki karies on poissa. Omaa hammasta säästetään niin paljon kuin mahdollista, koska oma hammas on aina kestävämpää kuin muovinen paikka-aine.

Vaikea sanoa näkemättä, miksi hampaassa on mustaa. Onko paikka irronnut? Särkeekö?

2, toiset sanoo julkisen olevan parempi kuin yksityinen, että vaikuttaa riippuvan aika paljon itse hammaslääkäristä. Itsellä jokainen muovipaikka on aiheuttanut ongelmia. Vihlonta jne kestäny aina 2kk-6kk. Hammaslääkäri vain ihmettelee...

3. hammas ei ole muuttanut väriä, vain itse paikka. Tai siis, sen alta kuultaa sellainen harmaa/musta "kolo" ja jos tosiaan sitä hammasta ei olisi jo paikattu sanoisin, että on reikä.

4. Ihmettelisin, jos olisi tosiaan alkanut reikiintyä heti uudelleen...Hammaskalustoni kun ei ole huono. Mutta tosiaan, itse paikan alta kuultaa "mustaa."

5. Ei särje lainkaan, eli esim. se mahdollisuus että juuri olisi kuollut vaikuttaa aika mahdottomalta...Mutta siis hampaassa oli ihan näkyvä reikä, mutta sen syvyydestä en tiedä...Jotkut näkyvät voivat olla ihan pinnallisia vain.

6. Ei se vaikuttaisi lähteneen, ei. Siksi värjäytymäkin kuulostaa oudolta, sillä hammas paikattiin vain pari kuukautta sitten.

Kaikki tummalta näyttävä ei tarkoita paikattavaa kariesta, itseasiassa tumma väri kertoo pysähtyneestä muutoksesta. Voi siis olla, että paikan vieressä tai osittain alla on tälläinen pysähtynyt karies, joka sieltä kuultaa. Mutta jos asia vaivaa, käy näyttämässä hammasta ammattilaisella.

Yhteistyössä