4 v astumassa vauvan päälle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Surkea äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Surkea äiti

Vieras
Vauvani, 8 kk, oli ryöminyt vessan ovelle. Tyttäreni tuli keittiöstä. Käveli vauvan viereen ja nosti jalkansa vauvan selän päälle, kuin astuakseen siihen. Pysähtyi, perääntyi ja kiersi.

Näin tilanteen. Komensi tyttäreni eteeni ja käskin mennä maahan mahalleen. Tytär huutaa, ei ei.. Ja rääkyy vastaan. Mä vaan käsken maahan. Lopulta huusi, en mene, menen rikki ja alko itkee.

Tyttäreni tiesi siis tasan tarkkaan että jos vauvan päälle astuu se menee rikki ja SILTI meinasi niin tehdä. Eli lapseni TARKOITUKSELLISESTI meinasi satuttaa sisartaan.

Juteltiin ja tyttäreni sanoi että haluaa että vauva lähtee pois. Hän ei halua että vauva on enää meillä.

Tämä oli ensimmäinen kerta kun mitään tähän viittaavaa edes tapahtui. Kertaakaan aikaisemmin ei ole mitään vastaavaa sanonut tai tehnyt. Ennemminkin on ollut aivan ihana hoitava isosisko. Ja nyt käyttäytyi noin.

Apua!!!

No, mun mielestä 4-vuotiaalta on luonnollista ja ymmärrettävää käyttäytyä noin, ja kokea vauvaa kohtaan mustasukkaisuutta ja jopa vihaa. Tietenkään ei saa satuttaa, ja noin iso senkin jo varmaan ymmärtää. Mielestäni kuitenkin yilreagoit tilanteeseen, mitäänhän ei kuitenkaan tapahtunut. Miksi komensit lapsen maahan? eikä asiallainen juttelu olisi riittänyt?

Uskon, ettei sellaista perhettä olekaan, missä ei sisarkateutta näkyisi jossain vaiheessa. Kannattaa yrittää pysyä rauhallisena, ja kerrata tilanteet: vauvaan sattuu jos teet niin, toista ei saa satuttaa jne. Ja varata aikaa vanhemman lapsen kanssa isojen juttuihinkin, mihin vauva ei pääse...

Ja lehmän hermoja toivotan kaikille joilla on monta lasta. :)

Toi sun tyylis kuulostaa vähän erikoiselta. Vaikuttaa siltä, että tyttäresi ei uskalla näyttää negatiivisia tunteitaan, joita varmaan on ollut vauvan syntymän johdosta.

Mielestäni sinun reaktiosi tilanteessa oli aivan kamala.

Alkuperäinen kirjoittaja Ammattilainen:
No, mun mielestä 4-vuotiaalta on luonnollista ja ymmärrettävää käyttäytyä noin, ja kokea vauvaa kohtaan mustasukkaisuutta ja jopa vihaa. Tietenkään ei saa satuttaa, ja noin iso senkin jo varmaan ymmärtää. Mielestäni kuitenkin yilreagoit tilanteeseen, mitäänhän ei kuitenkaan tapahtunut. Miksi komensit lapsen maahan? eikä asiallainen juttelu olisi riittänyt?

Komensin lapsen maahan makaamaan mahalleen. Hän ei mennyt, ei totellut.
Ei totellut koska luuli/pelkäsi että tekisin samoin kuin hän meinasi vauvalle tehdä.

En tiennyt yrittikö tyttäreni satuttaa vauvaa tahallaan vai ei. Tuo ettei itse suostunut todisti hänen aikeensa.
Kieroa psykologiaa ja raakaa, teidän, mutta muuten en olisi mistään voinut tietää tytön aikeita.

Alkuperäinen kirjoittaja pummi:
suosittelen perheneuvolaa tms. Ei ihan normaalilta mustasukkasuudelta kuulosta.

On ihan normaalia kun eihän se lapsi sitä tehnyt oikeasti, aikoi vaan mutta totesi sitten kuitenkin sen olevan väärin.
Minusta ap:n lapsi on tosi ihana ja älykäs lapsi.
Enemmän kahdenkeskistä huomiota ja kyllä se siitä ajan kanssa suttaantuu. :)

No kyllä 4 v on vielä mustasukkanen ja seuraavassa hetkessä ollaan niin sisaruksia. Meillä 4v pakkaa purra siskoaan, lupasin jo nyppiä kaikki hampaat pois ellei se lopu. Ilmeisesti se tehos kun keksin sanoa että ne hampaat joilla siskoa on purtu ei saa hammaskeijulta kolikkoa. Odottaa kauheesti että hampaat lähtee niin kuin serkkupojilta.

Alkuperäinen kirjoittaja just:
Toi sun tyylis kuulostaa vähän erikoiselta. Vaikuttaa siltä, että tyttäresi ei uskalla näyttää negatiivisia tunteitaan, joita varmaan on ollut vauvan syntymän johdosta.

Mielestäni sinun reaktiosi tilanteessa oli aivan kamala.

Voi kyllä tuo neiti osaa näyttää neg tunteet ja niistä on monesti keskusteltu. Mistään tunteiden näyttämättömyydestä tai uskaltamisesta ei ole kyllä kyse.

Mikä minun teossa oli kamalaa?

Totta kai 4-v on mustis vauvasta. Mielestäni oli oikein käskeä vanhempi lattialle makaamaan ja siinä hän varmasti viimeistään tajusi,ettei niin saa tehdä.vaikkei tehnyt mitä meinasi. Kukaan ei ole täydellinen äiti tai isä..

Jutun luettuani tuli sellainen olo, että teidän tarvitsisi molempien (lapsen ja äidin) hakea jotain keskusteluapua juurikin sieltä perheneuvolasta. Ei asioita noin hoidella ja 4v oli ajatus kuitenkin satuttaa vauvaa...

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Mikä minun teossa oli kamalaa?
Sinun pitäisi olla luotettava ja turvallinen ÄITI, ei pelottava hirviö. You know.

En minä tehnyt mitään muuta kuin komensin lattialle samaan asentoon missä vauva oli. En muuta. Se mitä tyttö LUULI onkin eri asia. Tyttö ei mennyt maahan vaan alkoi itkeä. Syliteltiin ja juteltiin ja silloin kertoi noi että haluaa vauvan pois jutut.

Alkuperäinen kirjoittaja yäk:
Niin no katsopa itseäsi peiliin ja mieti onko teillä kiva asua.

Ei herranjestas sentään. Oksetti lukea koko viestisi.

Niin siis mitä mä sieltä peilistä etsin? Kerro?
Varmaan omaa isääsi kun hän sinut polvelleen määräsi ja antoi sitten piiskaa.

Ei ihan normaalilla äidillä voi tulla mieleen, että uhkaa lapselleen astua tämän päälle.

Ei totellut koska luuli/pelkäsi että tekisin samoin kuin hän meinasi vauvalle tehdä.

En tiennyt yrittikö tyttäreni satuttaa vauvaa tahallaan vai ei. Tuo ettei itse suostunut todisti hänen aikeensa.
Kieroa psykologiaa ja raakaa, teidän, mutta muuten en olisi mistään voinut tietää tytön aikeita.

No mitä meinasti tehdä, kun uhkailit? Pelollako kasvatat? Kamala äiti. :(

Alkuperäinen kirjoittaja :o:
Alkuperäinen kirjoittaja yäk:
Niin no katsopa itseäsi peiliin ja mieti onko teillä kiva asua.

Ei herranjestas sentään. Oksetti lukea koko viestisi.

Niin siis mitä mä sieltä peilistä etsin? Kerro?
Varmaan omaa isääsi kun hän sinut polvelleen määräsi ja antoi sitten piiskaa.

Ei ihan normaalilla äidillä voi tulla mieleen, että uhkaa lapselleen astua tämän päälle.

Mä en missään vaiheessa sitä sanonut tai uhannut astuvani päälle!!!! En!

Hyvänen aika, mikä päättelyketju sinulta! Aiva normaalia, ettei 4v mene vapaaehtoisesti kiukkuisen äidin jalkojen etten makaamaan - ihan riippumatta, mitä oli itse aikonut tehdä hetki sitten.

Sitä paitsi: kerrot, että tyttö meinasi astua vauvan päälle ja sitten itse kiersi ja oli tekemättä mitään tyhmää. Ehkä hänelle tuli mieleen selän päälle astuminen, EHKÄ (sitä emme tiedä), mutta joka tapauksessa hän itse ymmäsi, ettei niin voinut tehdä ja kiersi vauvan.

Olisit voinut KIITTÄÄ häntä ja sanoa, miten hienosti hän varoi vauvaa! Se sijaan järjestit kohtauksen. Ajattele, miltä tytöstä tuntuu, jos hän ymmärsi varoa ja silti äiti käyttäytyy kuten kerrot. Kamala tilanne.

Alkuperäinen kirjoittaja pettymys:

No mitä meinasti tehdä, kun uhkailit? Pelollako kasvatat? Kamala äiti. :(

En minä uhkaillut! Missä niin kirjoitin?

Yhteistyössä