4 v astumassa vauvan päälle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Surkea äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
meillä kans tyttö 4v. ja pikku siskoa rakastaa yli kaiken. Mut nyt sisko 9kk alkanut liikkumaan ja välillä työntää neiti vauvan pois korttiensa kimpusta yms. Mietin et olisko se joku uus uhka kun vauva alkaa liikkuu ja saa lisää huomiota ja tilaa kun kokoajan oppii uutta. Meillä kovasti äitiä kohtaan uhmaa ja kiukutteluu -onko teillä? Kyllä ne isommat aina kokeile -vaikka eivät pahaa tarkottaisikaan. Pieniä ovat itsekin eivätkä vielä tajua miltä se toisesta tuntuu. Tsemppiä sinne -ehdotan et teette isomman kanssa jotain kivaa yhdessä ilman vauvaa. Josko se helpottais.

Onhan tuo 4-vuotias todennäköisesti aiemminkin tehnyt samaa. Teit aivan oikein kun selvitit asian. Vauvan satuttamista ei tule missään tapauksessa sallia minkään ikäiseltä.

Meillä meinasi tyttö, 2,5v potkaista tänään 9kk pikkuveikkaa mutta komensin lopettamaan.. aamuisin köllötellään sängyssä ja sisko pusuttelee veljeä mutta tänään huomasin että kun tyttö oli menossa lattialle taas veljeä pusuttelemaan illemmalla ettei vauva tykännyt olla pusuteltavana vaan alkoi huitomaan.. eli vauva torjui siskon jonka vuoksi meinasi potkaista, ei aina siis mustasukkaisuudestakaan kiinni.. mutta puhuminen riitti.

Alkuperäinen kirjoittaja Voi ei :
Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Ammattilainen:
No, mun mielestä 4-vuotiaalta on luonnollista ja ymmärrettävää käyttäytyä noin, ja kokea vauvaa kohtaan mustasukkaisuutta ja jopa vihaa. Tietenkään ei saa satuttaa, ja noin iso senkin jo varmaan ymmärtää. Mielestäni kuitenkin yilreagoit tilanteeseen, mitäänhän ei kuitenkaan tapahtunut. Miksi komensit lapsen maahan? eikä asiallainen juttelu olisi riittänyt?

Komensin lapsen maahan makaamaan mahalleen. Hän ei mennyt, ei totellut.
Ei totellut koska luuli/pelkäsi että tekisin samoin kuin hän meinasi vauvalle tehdä.

En tiennyt yrittikö tyttäreni satuttaa vauvaa tahallaan vai ei. Tuo ettei itse suostunut todisti hänen aikeensa.
Kieroa psykologiaa ja raakaa, teidän, mutta muuten en olisi mistään voinut tietää tytön aikeita.

Hyvänen aika, mikä päättelyketju sinulta! Aiva normaalia, ettei 4v mene vapaaehtoisesti kiukkuisen äidin jalkojen etten makaamaan - ihan riippumatta, mitä oli itse aikonut tehdä hetki sitten.

Sitä paitsi: kerrot, että tyttö meinasi astua vauvan päälle ja sitten itse kiersi ja oli tekemättä mitään tyhmää. Ehkä hänelle tuli mieleen selän päälle astuminen, EHKÄ (sitä emme tiedä), mutta joka tapauksessa hän itse ymmäsi, ettei niin voinut tehdä ja kiersi vauvan.

Olisit voinut KIITTÄÄ häntä ja sanoa, miten hienosti hän varoi vauvaa! Se sijaan järjestit kohtauksen. Ajattele, miltä tytöstä tuntuu, jos hän ymmärsi varoa ja silti äiti käyttäytyy kuten kerrot. Kamala tilanne.

Alkuperäinen kirjoittaja pettymys:
Ei totellut koska luuli/pelkäsi että tekisin samoin kuin hän meinasi vauvalle tehdä.

En tiennyt yrittikö tyttäreni satuttaa vauvaa tahallaan vai ei. Tuo ettei itse suostunut todisti hänen aikeensa.
Kieroa psykologiaa ja raakaa, teidän, mutta muuten en olisi mistään voinut tietää tytön aikeita.

No mitä meinasti tehdä, kun uhkailit? Pelollako kasvatat? Kamala äiti. :(

En minä uhkaillut! Missä niin kirjoitin?

No mitä tuo maahan makaamaan käskeminen sitten oli, ellei uhkailua? Kuvitteletko, että voit kommunikoida 4 v. kanssa kuten ison ihmisen. (En sano aikuisen, koska et kovin aikuiselta vaikuta. )

olihan tuo ääriradikaali keino mutta aika pelottava varmasti lapsen mielestä.. vrt kun luuli että hänen päälleen meinaat astua ! kai sen itsekin myönnät..
eihän sitä lapsi (4vee kuite niin pieni vielä ) välttämättä ymmärrä kun ajattelee että "no nyt se sen mulle tekee mitä mä ajattelin vauvalle tehdä".. :(

siinä menee toi turvallisuuskysymys raja aika likeltä pelottava äiti rajaa että en oikein kuite vaan nyökytellä sulla ja sanoa että oikein teit..

keskustelemalla oisit kyllä selvinnyt tilanteestä ilman että ois tarvinnut pyytää lasta lattialle maate kun/jos arvasit tai tiesit miten hän oli jo ajatellut tilanteen menevän..

harkintakykyä ensi kerralla.. vauvan turvallisuus on tietysti tuossa ollut pääasiassa mutta siskon pelottelu ei tee hyvää kuite loppupeleissä kehityksen kannalta.

Sama Piiskausefekti.. mistä joku sanoi tuossa..

Siis normaalista ja muuten nuo ovat kuin parhaimmat kaverit. Ei mitään tuommoista ollenkaan. Alusta asti on vauva huitonut jo tytär on liian lähellä naamansa kanssa. tuo oli eka kerta kun harkiten meinasi satuttaa. Tai ainakin niin että näin sen.

Lastani en kyllä kiitä, Hyvä tyttö, kiltti tyttö kun et astunut vauvan päälle.

Harmi, ettet näe sitä mitä minä näen täältä käsin.
Lapsesi on tosi fiksu ja osaa ajatella jo omilla aivoillaan. Tavallinen lapsi olisi tuossa tilanteessa tullut vaan ja tallonut vauvan.
Toinen raasu osasi itse älytä sen, että se mitä oli tekemässä oli väärin. :heart:
Sulla on oikeasti fiksu lapsi, ja siltä löytyy monelta puuttuvaa tunneälyäkin ja sydämen sivistystäkin.
Pienellä muokkauksella hänestä voisi tulla vaikka mitä. =)

Ensimmäisenä tuli mieleeni, että vähälläpä mustasukkaisuudella teillä on päästy!! Meillä 3-vuotias, poika tosin, on monen monta kertaa mennytkin siihen vauvan päälle, on yritetty töniä, läpsiä, ties mitä. Todella suuri kiusaus tuntuu yhä olevan vauvan satuttamiseen, nykyään maltaa sentään jo useimmiten mielensä ja tyytyy kiertämään kauempaa. Ja tästä todellakin sitten kehutaan. Paljon jutellaan myös ja ei meilläkään poika haluaisi vauvaa tänne. Se on täysin luonnollista ja ymmärrettävää. Luultavasti teillä jo keskustelu sujuu paremminkin, kun tyttö on isompi. Varmaan kannattaa varautua siihenkin, että mustasukkaisuus tuosta nostaa päätään, tähän asti tyttö ei ole ilmeisesti suuremmin tunteitaan näyttänyt? Tietenkin pitää tehdä selväksi, että vauvaa - tai ylipäätään ketään - ei saa satuttaa. Mutta vielä tärkeämpää tässä on tehdä selväksi, että uusi vauva ei ole viemässä tytön paikkaa. Sitä ei oikein voi kylliksi korostaakaan. Keskitypä tekemään jotakin (säännöllisesti) tyttösi kanssa kaksin =)

Tiedän kyllä että oli radikaali veto ja kyllä tyttö varmaan oikeesti luuli/pelkäsi että astun päälle. Pelkäsi että menee rikki. Sen sanottuaan, kysyin miksi sitten vauvan päälle meinasit astua? Itkien selitti että haluaa vauvan pois. Sylissäni silloin oli, turvassa jo.

Tiedän kyllä että oli radikaali veto ja kyllä tyttö varmaan oikeesti luuli/pelkäsi että astun päälle. Pelkäsi että menee rikki. Sen sanottuaan, kysyin miksi sitten vauvan päälle meinasit astua? Itkien selitti että haluaa vauvan pois. Sylissäni silloin oli, turvassa jo.

Tuntuiko mahtavalta? Ensin pelottelit uhkailemalla (jonka jo itsekin tunnustat) ja sitten nautit, kun lapsesi haki sinusta lohtua. Yäk! :(

Aikaisemmin olemme jutelleet, varsinkin kun vauva tuli taloon, ja tytön uhma paheni. Ollaan juteltu mustasukkaisuudesta. Tuosta vaikeasta tunteesta. Tyttöni silloin vastasi, ei se ole vauvan vika että täällä on, se on sun ja isin vika ja sulle mä kiukkuun.

Ja noin asia on ollutkin. Kiukunnut vain meille aikuisille. Mä itse säikähdin täysin kaamea tilanne. Olen monesti jättänyt heidät kahden esim olohuoneeseen. Nyt en tiedä uskallanko enää.

Niin, että mielummin pelottelet sillä että astut päälle (joo joo, ethän sä missään niin uhannut, mutta itsekin sanoit että lapsi arvasi että joutuu maahan siksi että voit astua päälle).

Eihän lapsesi tehnyt mitään väärää! Herranjestas, käveli vauvan luo, nosti jalan kävelläkseen yli, ymmärsi ihan itse että se on väärin, perääntyi ja kiersi vauvan.

MITÄ LAPSI TEKI TÄSSÄ VÄÄRIN?

Kyllä olis puhuminen riittänyt. Olisit voinut kehua kuinka fiksu tyttö on, kun ymmärsi kiertää vauvan, koska muuten vauvaan olisi sattunut ja se olisi ollut väärin.

Alkuperäinen kirjoittaja Voi ei :
Alkuperäinen kirjoittaja Ammattilainen:
No, mun mielestä 4-vuotiaalta on luonnollista ja ymmärrettävää käyttäytyä noin, ja kokea vauvaa kohtaan mustasukkaisuutta ja jopa vihaa. Tietenkään ei saa satuttaa, ja noin iso senkin jo varmaan ymmärtää. Mielestäni kuitenkin yilreagoit tilanteeseen, mitäänhän ei kuitenkaan tapahtunut. Miksi komensit lapsen maahan? eikä asiallainen juttelu olisi riittänyt?

Hyvänen aika, mikä päättelyketju sinulta! Aiva normaalia, ettei 4v mene vapaaehtoisesti kiukkuisen äidin jalkojen etten makaamaan - ihan riippumatta, mitä oli itse aikonut tehdä hetki sitten.

Sitä paitsi: kerrot, että tyttö meinasi astua vauvan päälle ja sitten itse kiersi ja oli tekemättä mitään tyhmää. Ehkä hänelle tuli mieleen selän päälle astuminen, EHKÄ (sitä emme tiedä), mutta joka tapauksessa hän itse ymmäsi, ettei niin voinut tehdä ja kiersi vauvan.

Olisit voinut KIITTÄÄ häntä ja sanoa, miten hienosti hän varoi vauvaa! Se sijaan järjestit kohtauksen. Ajattele, miltä tytöstä tuntuu, jos hän ymmärsi varoa ja silti äiti käyttäytyy kuten kerrot. Kamala tilanne.

Peesi tälle!! Meillä 2,5v on ollu jäähyllä pari kertaa satutettuaan pikkuveljeä tahallaan, mutta jos 2,5v uskoo paremmin sillä että häntä kehutaan kun väistää tms. niin luulisi 4 vuotiaankin sen ymmärtävän että kivempi kun saa äidiltä positiivista huomiota.

Itkien selitti että haluaa vauvan pois. Sylissäni silloin oli, turvassa jo.
Niinhän sinä luulet. Lapsesi kuitenkin ymmärsi, että hän ei ole turvassa sinun luonasi.

Että on ihan hyvä idea toivoa, että vauva lähtisi pois. Pois sinun luotasi, pois sinun vaikutusvaltasi alta.

??? Maahan makaamaan? Onko teillä ehkä enemmän koulutettu koiria kuin kasvatettu lapsia, vai mistä ihmeestä moinen keino? :o Anteeksi nyt mutta kun en tajua.

Siis totta kai pitää puuttua tilanteeseen, mutta varmaankaan tuollainen lähestymistapa ei auta. :/

vauva vai tyttö oli sylissäsi ? otaksun että vauva.
tytölle omaa aikaa vanhempien kanssa ja riittävästi vakuuttelua että vauva on ja jää että hänen roolinsa tulee olla isosisko johon vauva voi luottaa jatkossa kun isommaksi tytöksi/pojaksi ( anteeksi kumpi hän olikaan) kasvaa...

Peesailin tuota tunneäly juttua myös, vaikuttaa tyttäresi olevan kypsä ikäisekseen kun reagoi tosiaan noin vahvasti heti sinun maahan komennuksen jälkeen mutta herkkä, mutta useinhan ne tunneläy ihmiset on :)

Alkuperäinen kirjoittaja niinpä niin:
Itkien selitti että haluaa vauvan pois. Sylissäni silloin oli, turvassa jo.
Niinhän sinä luulet. Lapsesi kuitenkin ymmärsi, että hän ei ole turvassa sinun luonasi.

Että on ihan hyvä idea toivoa, että vauva lähtisi pois. Pois sinun luotasi, pois sinun vaikutusvaltasi alta.

Voi jee, päivän neronleimaus!
Kellähän tässä on paha olla? Mietippäs vähän!

Siis normaalista ja muuten nuo ovat kuin parhaimmat kaverit. Ei mitään tuommoista ollenkaan. Alusta asti on vauva huitonut jo tytär on liian lähellä naamansa kanssa. tuo oli eka kerta kun harkiten meinasi satuttaa. Tai ainakin niin että näin sen.

Näin minä olisin tehnyt, siis kiittänyt lasta että osasi olla satuttamatta vauvaa vaikka ensin teki mieli. Minusta tuo oli todella hienosti tehty noin pieneltä :heart: kun ei isommatkaan ihmiset osaa aina olla satuttamatta toisiaan sillon kun mieli tekee.

Alkuperäinen kirjoittaja voih:

vauva vai tyttö oli sylissäsi ? otaksun että vauva.
tytölle omaa aikaa vanhempien kanssa ja riittävästi vakuuttelua että vauva on ja jää että hänen roolinsa tulee olla isosisko johon vauva voi luottaa jatkossa kun isommaksi tytöksi/pojaksi ( anteeksi kumpi hän olikaan) kasvaa...

Peesailin tuota tunneäly juttua myös, vaikuttaa tyttäresi olevan kypsä ikäisekseen kun reagoi tosiaan noin vahvasti heti sinun maahan komennuksen jälkeen mutta herkkä, mutta useinhan ne tunneläy ihmiset on :)

Siis vauva oli edelleen maassa autuaan tietämättömänä vaarastaan. Isosisko oli sylissäni, rauhoittumassa.

Siis kun tiedän ja olen luottanut siihen että tyttäreni ei ikinä koskaan tekis mitään pahaa vauvalle. Ja nyt tuollee. Näin miten tytär harkitsi asiaa....

Alkuperäinen kirjoittaja meillä:
2 lasta ikäerolla 1v6kk ja meno on aika railakasta. tönivät ja tukistavat ja lyövät toisiaan. sitä se on se sisarus rakkaus.

Juu niin tuo tytär tekee isoveljensä kanssa, mutta se on eri asia koska kumikin jo isoja, 4v ja 5v.

Yhteistyössä