<3Elokuun Epelit 2012<3 TOUKOKUU

Sinful: Onnea huomiseen ultraan ja toivottavasti nyt on sitten asiantuntevampi lääkäri. Mulla vähä sama fiilis, että paikkakunnan neuvolalääkäri ei taida olla ihan perillä näistä jutuista... Katsoin myös noita yhdistelmävaunuja joita olette ajatelleet, mutta ne on liian leveät jotta mahtuis ovesta sisälle... Harmi, olisivat olleet tosiaan edulliset...
 
Heippa pitkästä aikaa!

Ensiksi mulla ei ollut tarkoitus pelotella ketään perhevalmennuksesta. Nuo toimintatavat varmasti vaihtelee paikkakunnittain! :)

Meille tuli eilen äippäpakkaus. Jotenkin se oli mun mielestä vähän tylsä. Olin ajatellu, että mulle tulee sellanen "Jee ihania vaatteita"-fiilis, mutta jotenkin mä vähän petyin. Ehkä se johtuu siitä ku anoppi on ostellu jo ihan hirveet kasat vaatteita niin en jaksa enää samalla tavalla innostua tuosta. :D

Täälläkin kärsitään suonenvedoista. Herään monesti yöllä siihen, mutta onneksi menevät aika äkkiä ohi. Varmaan joku magnesium kuuri auttais asiaa.. Pitääpä kokeilla.

Makeanhimo: Mulla on kans kauhee makeanhimo! Koko ajan pitäis mussuttaa suklaata, jätskiä tai pullaa. Onneks aika hyvin saan itseni hillittyä, mutta kyllä mä välillä sorrun. :D Pahoinvointi lievittää onneks pahimmat himot yleensä.

Mesikämmen ja masukki 25+5
 
Suonenvedot on täälläkin erittäin tuttuja.. Ollut kyllä silloin tällöin enne raskauttakin. mut nyt se on melkee joka toinen yö tuttua...

Lorahteleeko kellään? :ashamed: Kamalaa kun toisinaan housut lorahtaa märäksi... Ja eniten pelottaa kun ei tiedä onko kyseessä valkkari vai peräti lapsivesi. Luulen kyllä vaihtoehto a):n pitävän paikkansa ennemmin... No huomenna olis se nla-lääkäri missä tehdään sisätutkimus...

Sokerirasitus koittaa mulla huomenna. Kamalaa kun joutuu olla ravinnotta monen monta tuntia... Täytyy alkaa tankkaamaan heti kohta nyt ;)

Perhevalmennukseen ei osallistuta. Meillä täällä se on kuulemma kun AA-kerhon kokous. Hei olen... Olemme sillä ja sillä kuukaudella... plaa plaa. Ja sitten pitää puhua omasta parisuhteesta ja esim olivat keskustelleet suhteen seksuaalisuudesta ! En todellakaan haluu mennä jakamaa asioita (jotka on meidän välisiä) muille! Ilmeisesti eri käytäntöjä eri kunnissa...

Ninzi & Tyllerö 26+5
 
Ninzi Täällä lorahtelee, ja ihan valkkaria on. Välillä on paksumpaa ihan valkoista ja välillä tulee ihan vetelänä niin että pöksyt kastuu. Aivan rasittavaa. Meinasinkin juuri itsekin kysellä että onko muilla samanlaista. :D
Jos tuo lapsivesiasia huolettaa, pyydä neuvolasta niitä testipapereita (lakmuspaperi?) joilla voipi kotona katsoa jos huolettaa että lapsivettä lirahtelee. Itsellä on ollut niitä jemmassa jo rv 12 lähtien, onneksi ei tarvinnut käyttää loppujen lopuksi. Mutta jotenkin tulee parempi mieli kun tietää että testata voi heti jos hätä tulee.

Makeahimo iskee täälläkin välistä, ei pahana onneksi. En muutenkaan välitä mistään makeasta normaalisti joten ihan hyvä vaan ettei tule syötyä. Suklaa on ainoa jota on tehnyt nyt enemmän mieli.

Perhevalmennuksesta, me ei mennä kuin pariin tapaamiseen, syystä etten pidä alkuunkaan siitä että tuntemattomien kanssa pitää mennä porisemaan omia asioitaan. Lisäksi ei päästä muutamaan omien menojen takia. Eipä haitanne, kylläpä sitä vaavia varmaan osaa hoitaa ilman perhevalmennustakin. :)

Kukkiiko muilla vielä iho?
Meinaan tulla hulluksi kun näppyä vaan pukkaa, varsinkin kaulaan, olkapäihin ja selkään. Oon yrittäny nyt rasvailla ahkerasti ihoa jos se hiukan rauhoittuisi.

Näppyinen Ss ja asukki 24+3
 
Surusilmät, ihana kuulla etten ole ainoa, vaikka ikävä "vaiva" onkin.. Töissä tänään lorahti, ihan ku olis pisut tullu pöksyihin... Miten toi paperi toimii? Meinasin vaa et jos on jo lorahtan pikkuhousuille niin "kastetaanko" paperi sitten housuihin ? Anteeks tyhmä kysymys :ashamed: :LOL:

Täällä ei naama enään kuki...

Ninzi & Tyllerö 26+5
 
Surusilmät Mullakin kukkii naama, kevään kunniaks.. :S Lykkää näppyä näpyn päälle ja ei oo mitään hirveen kivoja. Ärsyttävää, ei auta vaikka kuinka puhdistaa iltasin ja kuorii pari kertaa viikossa naaman ja aamuin illoin vielä kasvovedellä pyyhin naaman. Ja decoltee alue on täynnä pientä näppyä, ei tosin finnejä mut jotain pientä nekin :mad:

Lonkista ja nivusista ei oo täällä ollu mitään, ei niin mitään vaivaa :O Tosin, jos kävelen reippaammin vähän pidempään, ni alkaa sattua jo aika napakasti oikeelle alavatsaan, ehkä se on joku merkki keholle että hei hidasta vähän :D Muuten ei oo kyl ollu mitään vaivoja.. Ehkä vähän levottomat jalat joskus iltasin.

(.) Yritän kovasti metsästää meille netistä turvakaukaloa.. Joku olis huutanu yhdestä kaukalosta tänään yli mun kipukynnyksen, ni ajattelin että antaahan olla. Tarkotuksena oli löytää Brio Primo, Akta Graco tai Britaxin kaukalo sillä jalustalla minkä saa turvavyöllä kiinni autoon. Olis niiiiiiin kätsy, kun ei kummassakaan meidän autossa oo isofixiä.. Pari kaukaloa jo bongasin tästä lähistöltä mut jouduin kyselemään lisätietoja ja odottelen vastausta.

Kävin eilen optikolla, kun näkö tuntuu heikkenevän.. Ajattelin et jos johtuu hormoneista ni nostetaan eka piilareiden voimakkuuksia ja sit jos tää on pysyvää ni tilaan (TAAS!) uudet silmälasit.. Noooh, edellisen kerran oo käyny elokuussa näöntarkastuksessa ja nyt, 9 kuukaudessa on tullu 0.5 molempiin silmiin miinusta lisää. Ilmankos ei nähny autojen rekisterikilpiä jos etäisyys oli 50m tai yli :stick: Nyt sit tilaan puoleks vuoden kuukausilinssejä lisää ja toivon että voimakkuudet pitäis kutinsa edes tuon 6kk. Mut taas on tää tunne "Hei, mä nään!" :LOL:

inieh ja tyyppi 24+1 :)
 
moikat!

mua ei ikinä kiinnostanut toi perhevalmennus.. en jaksanu kattoa mitään nuijia opetusvideoita ja jotain muuta mitä nyt on kuullut että siellä tapahtuu. sit vihaan sellasta yli innokasta hössötystä, nytki jos joku hehkuttaa jotain mun raskaudesta ihan täysii niin joudun joka kerta tekee naamalle teko innostus hymyn ja pomppii tasa jalkaa tai muuten alkaa tulee kysymyksiä et enkö ookkaan iloinen tulevasta lapsesta :D oon ite kyl innokas höpöttelijä mutten osaa ottaa muiden tollasia hössötyksiä mitenkään fiksusti vastaan. epäilin et koko perhevalmennus on täynnä tätä porukkaa niin jätin suosiolla väliin. tällä kertaa meille ei tuputettu sitä ku sanoin neuvolas suoraan ettei muuten sit kiinnosta :D

näpyistä no mulla kukkii tää naama on sitten raskaana tai ei :D on aknea taustalla niin kesäsin ja keväisin parempi ja talvella hyväku uskaltaa naamaansa näyttää ulkona. ala asteella jo oli aika rajuna sittenku ylä asteelle pääsin niin helpottu ja nyt samun raskauden jälkeen homma taas laukes. en tietty voi nyt asianmukaisilla tököteillä hoitaa tätä niin kärvistellen tässä sitten. ei onneks oo tulehtunut nyt ollenkaan et ku muistan aamuin illoin hoitaa perus juttuja tän kanssa niin meikillä saa sit ihan ok näköseks meikattua. kesä ja aurinko hoitaa sit loput. koko lähipiiri kyl tietää tästä mut meikkaanki itteni takia sitten mutta kyllä kesällä on ihanaa ku ei tartte millään ylimääräisellä löträillä!

lorahtelu no oon käyttäny jo hyvän aikaa pikkareissa pikkuhousun suojaa, siis sellasia tosi ohuita koska toi valkovuoto on aika kiusallinen vaiva raskaudessa.. eipähän tartte miettiä et tulis sit ihan pääli housuista läpi :O aika lopussa se on lähinnä ärsyttävä vaiva koska alkaa epäilee sitten että onko lapsivettä vai mitä?

nukahdin tänään sitten tossa alku iltapäivästä ja luulin et samu nukahti mun viereen, eipä sitten ollut tainnut koska oli oma toimisesti vastannu anopin puheluun ja oli sille kaikenlaista höpötellyt, anoppi tuli sit käymään ja tuli samal oven avauksel ku mies kotiin niin ne löys mut tajuttomana sängystä rötväämästä ja pojan piirtelemästä uusilla liitutaulunliiduilla seinään ym. paikkoihin :D tulipa kiva olo ku heräs :LOL: "en mä normaalisti tääl nuku ja samu huido miten sattuu yksin.." no ehkä tästä opiks et liidut johonki pirhanan korkeelle jemikseen ! nyt sitten syömään noutoruokaa, laiska linja siis jatkuu.3

tänään muuten POKS 26 =)
 
  • Tykkää
Reactions: mirkku76
Täällä Tyksin reissu jälleen kerran hyvin sujuneesti ohi. :) (huokaus ja helpotus) Vauvoilla oli tarpeeksi vettä ja virtaukset olivat hyviä. A-vauva painoi 1150g ja B-vauva 1050g. :heart: Kolmen viikon päästä jälleen uudelleen, silloin otetaan kuulemma sydänkäyrääkin. Nyt lääkäri kertoi, että jolleivat aikaisemmin itse lähde syntymään käynnistellään rv36-38, olivat molemmat jo RT.

Sairaslomalapun myöskin sain ensiviikon maanantaista äitiysloman alkuun eli 4.7 asti. :) Kotona käskettiin seurailla vauvojen liikkeitä ja jos vatsa muuttuu kovaksi ja kkuultavaksi on vauvoilla liikaa vettä.. Lisäksi soittelin tänään paikkakuntamme neuvolaan sokerinrasitustestin tuloksista. Noooh paastoarvo oli 5,3, eli juuri raja-arvo. Maanantaina sitten joudun neuvolasta hakemaan sokerinmittausvälineet kotiin ja seuraamaan sokereita viikon kotosalla, jippikayjei!

Sinful89 ja tupla-pampulat 26+5
 
  • Tykkää
Reactions: samuelinäiti
Jospa taas pitkästä aikaa sais kirjoitettua jotakin eikä vaan lueskeltua muitten juttuja. :)

Eka2, kuulostaa kyllä raskaammalta ku mitä kenenkään tarttee kestää. Sinuna hakisin kyllä sairauslomaa, vaikka ymmärrän hyvin tuon tunteen ettei jotenkin kehtaa. Muista ajatella kuitenkin itsesi, vauvasi ja 3v:si (ja miehesikin) parasta eli levätä, että jaksat ja jos ei muuten pysty lepäämään niin sairaslomaa kehiin. Kovasti tsemppiä täältä sulle!

Mulla oli eilen sokerirasitus. Sain jopa valita haluanko limen vai appelsiinin makuisen litkun. :) Lime oli ihan hyvää, kun vauhdilla vaan kippas menemään. Tylsää oli se 2h odottelu, vaikka mulla oli kirja mukana. Yritin ajatella, että onpa ihanaa kun saa pari tuntia omaa aikaa, mutta siellä odotushuoneessa oli niin levotonta, etten pystyny keskittyyn lukemiseen ja oli vähän turhautunu olo. Teki mieli lähteä shoppaileen siinä välissä, mutta ku erikseen vielä sanovat, että pitäis odotella siinä, ni en sitte lähteny. Ootteko te saanu tietää tulokset saman tien? Täällä kun taas kukaan ei kertonu yhtään mitään eli en tiedä oliko arvot korkeella.

Luulin, että pääsen hankinnoissa helpolla, kun ei tarvi ostaa vaunuja, mutta hyvänen aika kuinka hankalaa oli päättää minkälaisen turvaistuimen ja siihen sopivat rattaat mä haluan. Yhdenkään kuosi tai väritys ei ollu täydellinen ja sit jos istuin oli ok niin siihen kuuluvat rattaat ei ollu.. tai toisinpäin. Lopulta sit tilasin netistä yhdet menettelevät... tai niitten pitäs tulla huomenna, joten sit näkee livenä onko ne menettelevät. Täällä siis ihmiset ei tosiaan käytä vaunuja vaan matkarattaita, joihin auton turvaistuimen saa klipsautettua kiinni. Ja sit ku vauva kasvaa ulos turvaistumesta niin lapsi istuukin jo rattaissa. Eli tämmöset tulee meille, jos joku haluaa nähdä Target.com : Furniture, Baby, Electronics, Toys,...: Target (toimiikohan toi linkki...)

Viimeks neuvolakäynnillä, joka oli siis jo pari viikkoa sitten (rv 24), pyysin paperille mun tietoja, että vähän itekin näkee verenpaineita ja painoo ym. Painoo on tullu jo 9kg! Mulla tuli esikoisesta koko raskaudessa sen verran, kakkosta oottaessa tulikin jo 12kg ja nyt tulee sit varmaan vielä enemmän. Päätin vähentää karkin syöntiä, jotta paino ei nousis ihan älyttömiin lukemiin. Tän raskauden alussa mun paino tosin oli alhaisempi kuin kummassakaan edellisessä eli toivoa on, että en ihan ennätyslukemiin painon kanssa päädy. Sf-mitta oli noilla viikoilla jo 25, mutta ei tullu siitä eikä painostakaan mitään kommenttia.

Löysin saamistani papereista myös ultrani tietoja. Ultran mukaan LA olis jo 1.8., mutta sitä ei tosiaan muutettu kun eroa ei ole montaa päivää. Mä ite luotan tuohon ultran mukaiseen päivään tosin enemmän, koska mun menkat on aina ollu super epäsäännölliset, että onkin ollu vähän arveluttavaa ajatella LA niiden mukaan. Mutta jos tämäkin raskaus käynnistetään ennen aikaansa niin eipä tuolla päivämäärällä niin kauheasti väliä. Tää maa ottaa välillä kyllä niin päästä... rakenneultra tuli maksaan euroissa 460e, eikä meidän onneton vakuutus korvaa mitään. Ja meen vielä uusinta ultraan, jossa selvitellään vauvan munuaista... maksaa varmaan saman verran. Plääh... muistakaa olla onnellisia, että saatte niinkin paljon kaikkee hoitoo ilmasi siellä ihanassa Suomessa! :)

Suonenvetoihin joku jo suosittelikin sitä pohkeiden venytystä ja samaa suosittelen myös. Uskomatonta, että niin pieni kikka voi helpottaa oloa, mutta mulla toimii ainakin.

Nukkumisesta sanoisin niille, joilla on vaikeuksia löytää hyvää asentoa, että jos ette oo vielä kokeilleet, niin kokeilkaa tyynyjä. :D Mulla on niitä 4-5. Nukun "selällään" sillai, että selän takana on 2-3 tyynyä ja sit yks tyyny on reisien alla ja jotta voi välillä kääntyä aavistuksen kylkiasentoon niin yks tyyny on tukemassa mahaa ja peitolla tuen vielä selkää tuossa puolittaisessa kylkiasennossa (tai jos olen tyynyn suuntaan niin tyyny tukee selkää ja peitto masua). Sekava selitys, mutta pointti on, että tyynyjä joka paikkaan tukemaan! Tällä hetkellä nukun yöt hyvin, jos ei lapset herätä. Yöllisistä häpyluu- ja lonkkakivuista ei oo tietoakaan, mutta onnetonta, jos vaikka makoilen sohvalla kyljelläni niin eihän siitä meinaa päästä hetken päästä liikkeelle, ku vihloo niin kovaa.

Vauvalle ei tuu ite kyllä erikseen juurikaan juteltua tai lauleltua. Eilen sanoin esikoiselle (4v.), että kokeile ku vauva potkii ja esikko saikin kunnon potkun käteensä. Intoutu sit jutteleen masuun: "Tule jo tänne, en malta millään odottaa, että näen miten ihanat pienet varpaat sulla on!" Piti sit toppuutella, että ei sen vauvan vielä oo hyvä tulla. :) Sitten rupattelu masuun jatkui entistä innokkaampana.

Synnytyksestä, kattelin eilen tulevan synnytyssairaalani nettisivuja ja huoneiden esittelykuvia. Tuli ihan sellanen olo, että olispas jo kiva päästä tonne. :D Meillä järjesty tosi ihanasti, kun mun äiti tulee tänne niin ei tarvi panikoida ja miettiä, että mihin saa isommat lapset, kun lähtee synnyttään. Mulla on takana 2 synnytystä, vaikea ja helpohko... tulevaa ei kauheesti vielä jännitä. Alatiesynnytykseen oon menossa, mutta koskaanhan ei tiedä mitä tässä vielä tapahtuu. Kakkonen jouduttiin synnärillä ulkoisesti kääntämään, kun ei ollu suostunu meneen itekseen raivotarjontaan. Ja jos ei olis kääntö onnistunu, ni sit olis varmaan ollu sektio. Mutta kääntö siis onnistui ja alakautta on molemmat syntyny. Kivuliaat jälkisupistukset, kun joku vaan onnistuis ottaan multa pois niin en murehtis synnytystä yhtään.

Äitienpäivälle ei oo vielä mitään suunnitelmia. Varmaankin mennään ravintolaan. Sanoin aikasemmin kyllä miehelle, että odotan jotain megalomaanisen hienoa lahjaa :D Mies tossa joku päivä sitte sanoi vähän surkeana, että ei hän kyllä keksi mitään lahjaa, että mitä mä oikein haluaisin. No enhän mä tiedä itekään... ku ei just ny tarvi mitään erityistä. Kattoo ny sitte jos se vaikka sais poikien kanssa kortin aikaseks ni se olis jo kiva ylläri! :D

Huh, nyt tuli tekstiä niin paljon, että en itekään jaksa lukea, mutta kiva jos joku jaksoi! :D
Aurinkoista viikon jatkoa mammoille!

Sulo-Sylvia 27+2
 
Väliaikatietoja, oli pakko tulla vinkumaan teille.. Meidän vaaka näyttää tasan 60.0 kg :/
Viime viikol oli viel se 58.5 :O Mä en oo koskaan painanu näin paljon.. Kai sitä pitää lähtee vyörymään töihin :)

inieh ja tyyppi 24+2
 
Huomenta!
Eilen lääkärillä käyty ja saikkua kirjoitti kaks viikkoa. Sitten uusi arvio. En vaan ymmärrä miten se luulee että nää vaivat helpottaisi siinä parissa viikossa kun maha vaan kasvaa... :LOL: No mut samapa tuo. Paikat kiinni eli ei ole onneks supistukset saanu mitään aikaan.

Minulle kans painoa tullu jo lähemmäs kymmenen kiloa. Esikoisesta painoin tän verran ihan viimeisilläni.... :ashamed: Pitää hillitä tätä makeanhimoa...

Eka ehdottomasti haet nyt sairaslomaa ettet ihan totaalisesti polta itseäsi loppuun jo ennen vauvan syntymää. Oma jaksaminen nyt etusijalle!!!

Sinful kiva kuulla että ultrassa kaikki hyvin :)

Perhevalmennukseen ei menty. Esikoista odottaessa käytiin ja jos olisin tiennyt tarkemmin millaista on niin olis voinut sillonkin jättää välistä. Ei siitä ollut yhtään mitään hyötyä...

Aurinkoista päivää kaikille! =)

Devil+pyöriäinen 28+3
 
inieh muistan ton fiiliksen samua odottaessa.. lähtöpaino oli tosiaan sillon merkattiin 49kg mutta se vaihteli 47-48kg eli olin varsinainen tikku. olin jo 55kg kohil et oho, mut sitku vaaka alko näyttää yli 60kg niin ei enään naurattanu :| tasan 70kg oli vikassa neuvolassa missä kävin ja meinasin alkaa itkee, urheasti siinä säästin sit kyyneleet kotimatkalle :D en voi sanoa että varsinaisesti nyttenkään olisin sujut painon kanssa mutta eipä sille voi hirveästi mitään tehdä tällä hetkellä. tää kesä viel mennään valaana mutta kyllä alkaa kova kunto ja laihdutus kuuri sitten elokuisen jälkeen.. nyt koitan keskittyy siihen ettei tulis ylimääräistä, eli viel 2-4kg on ok jos tulee lisää muuten alkaa taas itkettää.

ei me sillai jutella tolle vauvalle, samanlailla se kuulee meidän äänet ilmanki ja esim. samun ääneen reagoi potkimalla vimmatusti. joskus naurattaa ku samu istuu sylissä sit pikkuveli potkii selkään mut kaveri ees älyä sitä :LOL: iltasin ku on miehen kaa kahenkeskistä aikaa niin yleensä sit silitellään masua ja puhutaan/naureskellaan joillekki kuvitteelisille tuleville tilanteille.

sulo-sylvia missäs päin asustelet? ja joku muukin tuntuu täällä asuvan muualla kuin suomessa? :) hauska lukea miten jossain muualla asiat hoituu, toistaiseksi ilmeisin hyvin?

Eka2 mulle ei oo koskaan tarjottu noita e-pillereitä, aina ovat niitä yasmineja tyrkkäämässä jotka ei sit enään raskauden jälkeen sopinut mulle. kiitti vinkistä, jos päätyisin sit noihin enkä siihen ehkäisykapseliin jos kerta on vaikutusta myös akne/näppylä saralla! ja ei sun tarttis tota kaikkea yksin kestää ja jaksaa, mulla ei oo ikinä ollut ongelmaa hakea saikkua jos ollut kipeä olo mut raskaana ollessa töissä niin se tuntui jotenki tosi kauhealta. tuntu et kaikki kyseenalaistais että onko yhtään mikään että haluunko vaan laiskotella.. mutta rohkasen silti sua hakemaan sitä saikkua. et olis eka ihminen maailmassa joka sitä hakis ja noilla perustein jotka on musta enemmän kuin tarpeelliset perusteet haulle. tsemppiä kovasti!
 
Ekalle paljon voimia! Minäkin kehottaisin sinua nyt laittamaan itsesi etusijalle ja hakemaan sairaslomaa. Kirjoitit itsekin, että parin päivän jäähy auttaisi, nyt vain työterveyteen kertomaan kaikki ja hakemaan se pari päivää. :hug:

Sinful Ihanaa, että ultrassa oli kaikki hyvin.:)

Sulo-Sylvia Minä sain tietää sokerirasituksen ekasta arvosta heti, että se on normaali mutta en tarkkaa lukemaa. Sain kaikki tulokset neuvolaan soittamalla seuraavana päivänä. Sitä en tiedä, että kerrotaanko jossakin kaikki tulokset tarkasti heti.

Neuvolalääkäri oli tänään. Eka käynti ja eipä ollut pituudella pilattu, olisikohan siihen mennyt kymmenisen minuuttia? Joka tapauksessa pikkuisen syke oli 145, liikkeet ++, sf-mitta oli nyt 25 (viimeksi 20). Nivuskipujeni takana on lantion löystyminen, jolle ei voi mitään tehdä - se on vaaratonta ja jatkuu synnytykseen asti, jopa sen jälkeen. Olisin halunnut tietää arviot pikkuisen sijainnista ja koosta, mutta kummastakaan ei kuulma olla vielä tässä vaiheessa kiinnostuneita. Tiedän toki, että ne muuttuvat, mutta utelias mieli olisi halunnut tietää... Pikkuisen kokoarviota kun emme ole missään vaiheessa saaneet. Tärkeä tieto oli se, että paikat ovat kiinni ja verenpaine oli hyvissä lukemissa. Kyselin, että missä vaiheessa synnytystapa-arvio on ja se todellakin on vasta rv37-38. Minusta se vaikutti kovin myöhäiseltä... Lantion mahdollinen ahtaus kun huolestuttaa, eikä se huoli mihinkään kadonnut. Pitänee mainita asia seuraavassa neuvolassa.

Luckygirl & Vintiö 26+4
 
Viimeksi muokattu:
Ihanan aurinkoista kevätpäivää kaikille! :) Täällä on niin mahtava ilma, just oltiin koiran kanssa tunti ulkoilemassa. Taas on yllätys yllätys vapaata koulusta niin tosi kiva että on edes hyvät ilmat niin ei tarvitse koko aikaa sisällä kököttää.

valkovuotoa on täälläkin runsaamman puoleisesti, välillä semmoista valkoista ja välillä sit lorahtaa ihan kunnolla semmoista kirkasta litkua :D Inhottavaa kyllä, äskenkin kun hilasin itseäni portaita ylös tänne 5. kerrokseen niin lorahti heti niin että ihme ettei tullut housuista läpi...

naama kukkii täällä edelleen! Ei nää hormoonit tee näköjään mun iholle yhtään hyvää... Eikä tähän oikeen totu kun on aina ollut niin hyvä iho. No, toivotaan että sitten raskauden jälkeen jossain vaiheessa rauhottuis :) Jos ei rauhoitu niin herkästi meen kyllä tutulle ihotautilääkärille jos se määräis vaikka kuurin tai jotain.

mielialanvaihteluita onko kellään muulla vielä näillä viikoilla? Mulla on selkeesti kyllä alkuraskaudesta tasoittunut, mutta nyt se on semmoista että jotkut päivät on kertakaikkiaan ihan paskoja (onneks niitä harvemmin) ja jotkut taas oikeen mukavia. Eilen oli vaihteeks paska päivä, itketti vaan ja jotenkin kaikki mietitytti. Mutta tosiaan oishan se kummallista jos ei vauvan tulo yhtään mietityttäis ja onhan tässä vielä kaikenlaista tehtävää ja hoidettavaa ennen sitä. :) Kuten tuo paljon puhuttu muutto...

eka2 hae nyt ihmeessä alkuun ees muutama päivä saikkua! Hyvä sentään kun itse pystyt itselles myöntämään, että oot lopussa mutta nyt on semmonen aika että kannattaa varmasti huilata. :) Ei ois yhtään hyvä jos oot kesällä sit ihan loppu ennen vauvan tuloa! Kyllä oman kehon viestit kannattaa ottaa vakavasti, varsinkin raskausaikana. Tsemppiä kovasti!

inieh täälläkin vappuna poksahti vaakaan (punnitsin porukoiden luona, me ei omisteta vaakaa eikä hankita) 59,9 kg! Kyllä järkytti tuo itse lukema koska en oo ikinä minäkään painanut noin paljoa. Eikä mua kyllä pituudellakaan oo pilattu, oon vaatimattomat 164 cm niin ihan hyvä vaan ettei painoa oo ollutkaan paljoa... Toki ymmärrän että painoa tulee varmasti vielä enemmänkin enkä halua liikaa kontrolloida syömisiäni, mutta aion kyllä katsoa etten syö liikaa herkkuja. Välillä pitää nauttia hyvällä omallatunnolla kuitenkin. :) On se vaan hurjaa kun keho muuttuu niin paljon kun on aina tottunut treenaamaan suht reippaasti ja pysymään jotenkuten "kunnossa". :)

Sokerirasitus on mulla huomenna edessä, tänään illalla alkaa siis paasto :D Mietin lähinnä miten saan ajan kulumaan siellä ja miten kestän sen hirveän päänsäryn joka tulee, kun en saa aamukahvia :ashamed:

Mutta nyt taas on viettänyt täällä ihan liikaa aikaa, pitäis alkaa yhtä enkunkielistä esseetä väsäämän lapsen kehityksen eri vaiheista! Ja kauppaankin pitää lähteä :)

Minea ja maha-asukki 27+3
 
minea_ just olin tänne tulossa kyselee noista mielialanvaihteluista :D Tai nää harvemmin vaihtelee nää miun mielialat. Tuntuu et seinät kaatuu niskaan, kaikki ahistaa ja itkettää. Miulla ei ainakaan oo sellasta ihanaa raskausoloa, niinkun varmaan monilla on. Moni varmasti ylpeydellä kattelee ja näyttää mahaansa muille, mutta mie en tykkää tuosta yhtään. Koitan piilotella sitä kun ei se tunnu "omalta". Se tuleva synnytyskin pelottaa niin paljon että siksi varmaan ahdistaa. Paljon on puhuttu raskauden jälkeisestä masennuksesta , mutta onko olemassa raskauden aikaista masennusta, kun en oo siitä kuullut puhuttavan koskaan.

Tii ja masukki 27+3
 
Painosta mulla on viime viikosta laskenut paino 1,5kg. Kun sillon neuvolassa punniittiin se et ois noussut jo 10kg paino niin kauhistuin ja päätin syödä niin terveellisesti kun vaan osaan ja jättää herkut pois. Söin kyllä viikonloppuna kakkua kun oli äidin 50 vuotis synttärit mut kuitenkin :D Voi tosin olla että mulla oli turvotusta tavallista enemmän neuvolassa kun oli käynyt kahtena edellisenä päivänä ravintolassa syömässä ja aineenvaihdunta ei ollut taas toiminut. Nyt oon saanut sitäkin parannettua kiitos vaan vinkeistä kaikille!

Mielialanvaihteluista mulla on esiintynyt noita lähes koko raskauden ja noin kuukausi sitten oli ehkä pahimmillaan. Kyllä mä oon kuullut myös raskauden aikaisesta masennuksesta ja varmasti sellanen voi tulla helpommin kuin normaali masennus. Elämä kuitenkin muuttuu niin paljon raskauden myötä riippuen tietenkin omasta tilanteesta mikä on aikaisemmin ollut. Mutta varsinkin ensimmäisen lapsen kohdalla voisi kuvitella että muutoksia tulee paljon. Mua on myös masentanut kun tulee miehen kanssa riitoja paljon helpommin kuin ennen. Molemmille kun tää on niin uus tilanne ja sit kun ärsyynnyn paljon helpommin kuin ennen muutenkin niin varmasti sekin vaikuttaa.

Sulo-Sylvia mielenkiintoista kuulla miten ulkomailla asiat hoidetaan vaikka ei niissä kai hirveitä eroja ole. Sen olen kuullut että Amerikassa tehdään sektioita helpommin ja ei anneta mennä kovinkaan paljon yliaikaiseksi ennen kuin käynnistetään synnytys. Asuitteko te Italiassa vai muistanko nyt ihan väärin?

Isyyspakkauksesta oliko muut täällä kasaamassa isyyspakkausta? Mä tilasin just siihen Bodyn omalla tekstillä (Isin pikku piipero), kun mies sanoo vauvaa aina pikku piiperoksi :) Sitten tutin, jossa lukee äänenvaimennin ja vauvan hoito-opas kirjan, joka on siis suunnattu miehille. Kirjaan voisin kyllä itsekkin perehtyä kun en juuri mitään vauvan hoidosta tiedä :D Lisäksi ajattelin vielä ostaa ainakin korvatulppia, pyykkipoikia ja jonkun pienen pullon varpajaisia ajatellen. Mitäs muut on ajatellut pakkaukseen laittaa jos joku on sellasta tekemässä? Vinkkejä otetaan vastaan :)

Me saadaan vihdoin isompi parisänky äitienpäivänä! Meillä on ollut toi 120cm leveä sänky johon ollaan kyllä ihan hyvin mahduttu kun lähekkäin nukutaan. Mutta nyt tän mahan kanssa on ollut ongelmia löytää asentoa. Onneks meillä on olkkarissa varasänky johon oon välillä mennyt jos en oo saanut nukuttua. Nyt mun äiti tuo äitienpäivänä sängyn eikä tarvi edes maksaa mitään kun joku sen naapuri oli vaan halunnut siitä eroon :) Tämä uus sänky on 160cm leveä niin varmaan ihan luksusta nukkua siinä.

Scarlett ja sissi 26+5
 
Neuvolakuulumiset:

Painoa tullut 1,004kg/vko :O
Pissa: puhdas
Hb: 116 -> Sain Obsidanit
RR: 111/76
Lääkärissä: Lapsiveden määrä normaali, vaavi oli poikittain/perätilassa, painoarvio oli 800-900g(en kyl luota kun tunnustelemalla arvioi), sydänäänet normaalit, liikkeet ++
Ihmettelin kun ei tehtykkään sisätutkimusta :confused:
Sairaslomaa sain tän ja ens viikon selän takia, sanoi että jatketaan sitä sitten jos ei työn teko onnistu...

Sokerirasituksen tulokset saan perjantaina kun on hoitajan soittoaika. Mulla tuli järkyttävän huono-olo kun pääsin kotiin. Kylmänhiki, vaatteet päällä kastu aivan märiks ku hikoilin niin paljo. Ilmeisesti reilu 15tunnin syömättömyys teki tehtävänsä. Mulla sielä meni yhteensä sellanen 2 tuntia.

Makeannälkää täällä ei juurikaan ole. Enemmänkin syön ihan kaikkea muuta paljon. Paino tosissaa alkan nyt nousee aika reilusti, mut toisaalta en jaksa panikoida. Neuvolan tätikin sano et ei kyllä huomaa että on painoa kertyn, kun olen niin pitkä.

Ninzi & Tyllerö 26+6
 
Aurinkoista päivää kaikille! :flower:

valkovuotoa on täälläkin aika runsaasti, olenkin käyttänyt pikkuhousunsuojia pitkän aikaa jo!! Mullaki naama kukkiii, samoin selkä ja kaula, rinnoissa astikkin näppyjä välillä näkyy!! Kyllä mulla muutenki näppyjä tulee, mut ei ehkä näin paljon! :D

Oon kyllä samaa mieltä ku muutki että hae vaan sitä sairaslomaa eka2! Tarviit kyllä sitä lepoa nyt!

Eilen oli neuvola, painoa mulle tullu ekasta käynnistä nyt yhteensä n. 5kg. Hemoglobiini oli laskenu 125:stä 117:sta, sano täti että jos väsyttää paljon nii sit ois hyvä rautaa alkaa syömään. ja jos muutenki ei rupee nousemaan itestään ni varmaan sit ainaki rautakuurille!! :) Sf-mitta oli 23cm, eli keskikäyrillä mennään. Sydänääniä kuunnellessa meinas vauva lähtee karkuun, mut löyty ne sit kuitenki uudelleen! :D

Isyyspakkauksen haluaisin kerätä, mutta saa nyt nähdä saanko aikaiseksi sitä tehtyä!! Mulla oli mielessä kans joku body missä kiva teksti, samoin se äänenvaimennin tutti :D Sit joku pikku pullo, mietin myös että laittaisko siihen muutaman vaipan+puhdistuspyyhkeitä+pyykkipoika, äidinmaidonkorviketta+tuttipullo(jossa joku teksti)+ruokalappu(teksti ''ääntä kohti'')

Tässäpä taas tällä erää!!

nansku: ja murunen 26+6 (huomenna poksuu 27!!) :heart:
 
Voihan paniikki yhdestä selkäsärystä.
Vauhkoan täällä menemään kun on alaselkää jomotellut ja särkenyt koko aamun.
Kipu säteilee myös lonkkaan ja nivusiin. Vähän sellaista polttelevaakin välistä.
Tuntuu että supistelee myös paljon. Tai sitten vain kuvittelen.
Miehellekin jo vaahtosin että nyt se synnytys käynnistyy.

Taitaa kuitenkin olla ihan normaaleja selkäsärkyjä ja iskiaskipuja, hermot puristuksissa tai jotain. Eka särkylääke kuitenkin naamaan popsittu että kivut lähtisi poies. .:(
Onko muilla vastaavaa?
 
Surusilmät kuulostaa iskiasvaivalta... Nyt pitää ottaa vaan rennosti !

ON: Neuvolantäti soittikin mulle. Sokereissa kaikki oikein hyvin.
Lievästi eka pelästyin kun lupasin et soitan perjantaina ja kyselen tulokset ja sit tuleekin kotiin päin soitto :D
 
Ninzi Mahtavaa, että sinulle soitettiin sokerirasituskokeen tulokset. Oli varmasti kivaa tietää ne jo.:) Ensi kerralla neuvolassa minäkin haluan tietää, että missä asennossa vaaveli on ja kokoarvion, oli se kuinka summittainen tahansa, kun se neuvolalääkäri ei kumpaakaan tänään antanut.

Isyyspakkaus on ollut pohdinnassa jo pitkään. Aion ehdottomasti sellaisen miehelleni koota. Scarlett kyseli todella hyvää aikaan vinkkejä sinne laitettavista jutuista, sillä olen itsekin pakkauksen sisältöä miettinyt. Kiitoksia nanskullekin ideoista. Olen laittamassa pakkaukseen 2 bodya, joissa lukee Daddy, sukat, joissa lukee I love Dad, sisupastilleja (ajattelin hankkia ison paketin), jotakin energiajuomaa (en ole vielä päättänyt mitä) tai colaa, jota mieheni rakastaa. Kävin katsomassa sopivia kirjoja, mutten ole vielä päättänyt, että ostanko sinne Isän kasvatusoppaan vai minkä. Täytyykin tehdä lista kaikesta, mitä pakkauksesta vielkä uupuu, esim. sinne tulevia vauvantarvikkeita en ole vielä hankkinut. Aiotteko laittaa kaikki asiat oikeastikin johonkin laatikkoon vai miten ajattelitte sen antaa?
 
Moikka!

Eka2 hae vaan ihan rohkeasti sitä sairaslomaa! Pari päivää tekee jo ihmeitä! Mä oon kanssa ollut viime aikoina tosi väsynyt ja kärsinyt kaikenmaailman kivuista, viime viikonloppuna tyttö oli pe-la yön mummolassa ja sunnuntaiaamuna mies heräsi tytön kanssa aikasin ja lähtivät useaksi tunniksi puistoon. Ai että miten paljon parempi olo ja fiilis tuli tosta hyvin levätystä viikonlopusta! Nyt ei enää kiukuta läheskään niin paljon kun esim viimeviikolla.
Varmasti ihan jo parin päivän sairasloma auttaa tosi paljon eka. :) Kuullostaa siltä että se tulee nyt todella tarpeeseen. Tsemppiä sulle! :)

Hienoa Sinful että kaksoset voivat hyvin. Tosi hyvänkokoiset poitsut sulla viiikkoihin nähden. :)

Mulla oli kans tänään neuvolalääkäri. Paino on nyt noussu yhteensä 6.8kg raskauden aikana. Hb 135 jes! Verenpaine oli hyvä, vaavan sydänäänet hyvät ja kaikki oli muutenkin kunnossa. Sf25. Lääkärin osuus siinä kesti noin 5min. Nopeesti vaan teki sisätutkimuksen ja paikat oli kiinni onneksi. :) Seuraava lääkäri rv36.

Kävin äsken 10km lenkillä ja voi helvetti mitkä liitoskivut mä sain siitä! Ja alamaha alkoi olla vähän hellänä siinä loppuvaiheessa. Enää ei siis voi tota lenkkiä tehä. Toivottavasti pystyn kuitenkin kävelemään edes lyhyitä matkoja ihan loppuun asti, mä oon alkanu syömää jätskiä melkee päivittäin että pitää vähän tehä töitä ettei karkaa toi painonnousu ihan lapasesta.

Nepo ja Pirpana 27+5
 
Linea negra löytyy täältä, on ollu aika alkuviikoista asti, onneksi ei vaan ainakaan vielä oo kovin tumma :D

Hiuksia oon värjäilly, on sen värinen tukka että pakko jos täytyy tonne ihmisten ilmoille mennä :D

Suonenvedot on nyt ruvennu piinaamaan ihan urakalla. Kyl vähintään joka toinen yö herää siihen. Kammottava vaiva :kieh:

Makeanhimo on ihan valtava... en muuta söiskään ku maraboun maitosuklaata ja irtokarkkeja, namskis :p Tarvis varmaan lopettaa ettei painoa kerry mitään kolmeekymment kiloo :D

Selkä ja lonkat on täälläkin jo aika kovilla. Vielä olis kymmenen työpäivää ennen kesälomaa jotka ajattelin jaksaa vaikka väkisin.. Voi olla kyl et tulee vielä itku ennen ku päästään sinne asti.. Välillä ei meinaa toinen jalka kantaa ollenkaan ku pikkumies painaa hermoja.

Äippäpakkausta täällä jo kovin odotellaan että pääsis kunnolla penkomaan. :)

Isyyspakkauksen aion minäki hankkia. Miehellä synttärit heinäkuun lopulla ja ajattelin silloin sen antaa :heart: Vielä kun keksisi sinne kaikkea kivaa. Vinkkejä todellakin kaipaillaan!

(.) Sokerirasitus ohi, ja kaikki hyvin! :)
Paastoarvo oli 4,7 (5,3) ,
tunnin jälkeen 9,6 (10)
ja kahen tunnin jälkeen 7,1 (8,6)
Saan siis jatkaa karkin syömistä :D
Itse kans nykyään koko ajan tosi "masentunut". Miehen iltavuoroviikot on ihan yhtä helvettiä yksin kotona, kun päässä liikkuu mitä kummallisempia asioita ja sit taas aamuvuoroviikoilla olen haastamassa riitaa jokaisesta pikkuasiasta.. :( Onneks on myöskin niitä hetkiä kun tunnen vielä oloni hyväksi ja onnelliseksikin! :)

j_enna&toukka 25+3
 
Eka2: Sairaslomalle ja sassiin! Olisi mun mielestä neuvolalääkärinkin tajuta laittaa vähän lepoa sulle. Lääkärit on kyllä niin erilaisia tossa saikku-asiassa. Mulle laitettiin juuri kaksi viikkoa, koska olen kovin väsynyt jatkuvien univaikeuksien kanssa. Myönsin myös että työstressi on maksimoitunut nyt raskaana ollessa ja lääkäri sanoi että hyvin moni asia, sekä psyykkisesti että henkisesti voimistuu nyt hormonien takia, olipa oma tahtotila mikä tahansa. Tärkeintä on nyt vauvan ja äidin hyvinvointi!! Lekuri muistutti muakin siitä että kukaan EI ole korvaamaton työpaikalla.

Jännää miten kaikilla on samoihin aikoihin iskenyt tämä makeanhimo. Mä olen ihan yllättynyt tästä miten paljon voi kokoajan tehdä mieli herkkuja, eikä mitään pikkumakeaa vaan kaikenmaailman suklaakakkuja sun muuta. Olen kyllä yrittänyt rajoittaa herkut eskimopuikkoihin ja suffelipatukkoihin, ne on pieniä annoksia mutta toimii ensi hätään. Ja on muutenkin kyllä nälkä useammin, eli energiaa taitaa kuluttaa toi pikkuisen kasvaminen!

Ja hormonit kaiketi täällä hyrrää, olen kovin herkillä itkemään. saattaa kyllä johtua väsymyksestäkin.. Olen vollottanut liikuttuneena yhtä ja toista asiaa, mies on ehkä hiukan kummissaan mutta kovin ymmärtäväinen koittaa olla.

Penni ja pikkunen 26+4
 
On olemassa raskauden aikaista masennusta. Se taas on otettava vakavasti, koska se ennakoi sitten synnytyksen jälkeistä masennusta. Masennus pitäisi erottaa mielialavaihteluista sen myötä, että mieliala on alakuloinen pidemmän aikaa ja toivoa ei oikein löydy. Pyydä änlan th:ta tekemään epds-seula, jos on käytössä. Sen avulla voit myös itse mahdollisesti tunnistaa oireita jatkossa ja jollekkin läheiselle, joka näkee vierestä ja mahdollisesti tunnistaa oireita erillä tavoin kuin masentunut itse.

Paastoarvot voi sokerirasituksesta saada, jos ne otetaan liuskalla, suoniveren lisäksi. Mutta suoniverinäytteitä ei välttämättä analysoida ihan heti, sen takia niitä yleensä saa vasta seuraavana päivänä.

ON:Näin viimeyönä sellasta painajaista, että synnytin pikkukeskosen ja kantelin sitä pakkasessa ja yritin pitää lämpimänä oman ihon lähellä, mutta ei auttanut, muuttui vain siniseksi ja kylmeni käsiin. Kun sitten heräsin aamulla, olin tosi huolissani, että apua näinkö enneunia, ku liikkeitä en ihan heti tuntenut. En edes usko enneuniin, mutta niin sitä vaan hätääntyy.

Minulla on myös hankaluuksia virtsapidätyksen kanssa. Olen kyllä tehnyt jo vuosia lantionpohjanlihaksia suht säännöllisesti, mutta nyt ne on parin viime viikon aikana tuntunu katoavan koko lihakset. Nyt vaan tehokuuria päälle sitten. Harmittaa..

Paino
a on tullut nyt yhteensä noin 2kg, mutta mulla on ylipainoa jkv. joten ihan on siedettävää, että ei nouse paino hurjia..
 

Yhteistyössä