Jospa taas pitkästä aikaa sais kirjoitettua jotakin eikä vaan lueskeltua muitten juttuja.
Eka2, kuulostaa kyllä raskaammalta ku mitä kenenkään tarttee kestää. Sinuna hakisin kyllä sairauslomaa, vaikka ymmärrän hyvin tuon tunteen ettei jotenkin kehtaa. Muista ajatella kuitenkin itsesi, vauvasi ja 3v:si (ja miehesikin) parasta eli levätä, että jaksat ja jos ei muuten pysty lepäämään niin sairaslomaa kehiin. Kovasti tsemppiä täältä sulle!
Mulla oli eilen
sokerirasitus. Sain jopa valita haluanko limen vai appelsiinin makuisen litkun.
Lime oli ihan hyvää, kun vauhdilla vaan kippas menemään. Tylsää oli se 2h odottelu, vaikka mulla oli kirja mukana. Yritin ajatella, että onpa ihanaa kun saa pari tuntia omaa aikaa, mutta siellä odotushuoneessa oli niin levotonta, etten pystyny keskittyyn lukemiseen ja oli vähän turhautunu olo. Teki mieli lähteä shoppaileen siinä välissä, mutta ku erikseen vielä sanovat, että pitäis odotella siinä, ni en sitte lähteny. Ootteko te saanu tietää tulokset saman tien? Täällä kun taas kukaan ei kertonu yhtään mitään eli en tiedä oliko arvot korkeella.
Luulin, että pääsen
hankinnoissa helpolla, kun ei tarvi ostaa vaunuja, mutta hyvänen aika kuinka hankalaa oli päättää minkälaisen turvaistuimen ja siihen sopivat rattaat mä haluan. Yhdenkään kuosi tai väritys ei ollu täydellinen ja sit jos istuin oli ok niin siihen kuuluvat rattaat ei ollu.. tai toisinpäin. Lopulta sit tilasin netistä yhdet menettelevät... tai niitten pitäs tulla huomenna, joten sit näkee livenä onko ne menettelevät. Täällä siis ihmiset ei tosiaan käytä vaunuja vaan matkarattaita, joihin auton turvaistuimen saa klipsautettua kiinni. Ja sit ku vauva kasvaa ulos turvaistumesta niin lapsi istuukin jo rattaissa. Eli tämmöset tulee meille, jos joku haluaa nähdä
Target.com : Furniture, Baby, Electronics, Toys,...: Target (toimiikohan toi linkki...)
Viimeks neuvolakäynnillä, joka oli siis jo pari viikkoa sitten (rv 24), pyysin paperille mun tietoja, että vähän itekin näkee verenpaineita ja painoo ym.
Painoo on tullu jo 9kg! Mulla tuli esikoisesta koko raskaudessa sen verran, kakkosta oottaessa tulikin jo 12kg ja nyt tulee sit varmaan vielä enemmän. Päätin vähentää karkin syöntiä, jotta paino ei nousis ihan älyttömiin lukemiin. Tän raskauden alussa mun paino tosin oli alhaisempi kuin kummassakaan edellisessä eli toivoa on, että en ihan ennätyslukemiin painon kanssa päädy. Sf-mitta oli noilla viikoilla jo 25, mutta ei tullu siitä eikä painostakaan mitään kommenttia.
Löysin saamistani papereista myös
ultrani tietoja. Ultran mukaan LA olis jo 1.8., mutta sitä ei tosiaan muutettu kun eroa ei ole montaa päivää. Mä ite luotan tuohon ultran mukaiseen päivään tosin enemmän, koska mun menkat on aina ollu super epäsäännölliset, että onkin ollu vähän arveluttavaa ajatella LA niiden mukaan. Mutta jos tämäkin raskaus käynnistetään ennen aikaansa niin eipä tuolla päivämäärällä niin kauheasti väliä. Tää maa ottaa välillä kyllä niin päästä... rakenneultra tuli maksaan euroissa 460e, eikä meidän onneton vakuutus korvaa mitään. Ja meen vielä uusinta ultraan, jossa selvitellään vauvan munuaista... maksaa varmaan saman verran. Plääh... muistakaa olla onnellisia, että saatte niinkin paljon kaikkee hoitoo ilmasi siellä ihanassa Suomessa!
Suonenvetoihin joku jo suosittelikin sitä pohkeiden venytystä ja samaa suosittelen myös. Uskomatonta, että niin pieni kikka voi helpottaa oloa, mutta mulla toimii ainakin.
Nukkumisesta sanoisin niille, joilla on vaikeuksia löytää hyvää asentoa, että jos ette oo vielä kokeilleet, niin kokeilkaa tyynyjä.
Mulla on niitä 4-5. Nukun "selällään" sillai, että selän takana on 2-3 tyynyä ja sit yks tyyny on reisien alla ja jotta voi välillä kääntyä aavistuksen kylkiasentoon niin yks tyyny on tukemassa mahaa ja peitolla tuen vielä selkää tuossa puolittaisessa kylkiasennossa (tai jos olen tyynyn suuntaan niin tyyny tukee selkää ja peitto masua). Sekava selitys, mutta pointti on, että tyynyjä joka paikkaan tukemaan! Tällä hetkellä nukun yöt hyvin, jos ei lapset herätä. Yöllisistä häpyluu- ja lonkkakivuista ei oo tietoakaan, mutta onnetonta, jos vaikka makoilen sohvalla kyljelläni niin eihän siitä meinaa päästä hetken päästä liikkeelle, ku vihloo niin kovaa.
Vauvalle ei tuu ite kyllä erikseen juurikaan
juteltua tai lauleltua. Eilen sanoin esikoiselle (4v.), että kokeile ku vauva potkii ja esikko saikin kunnon potkun käteensä. Intoutu sit jutteleen masuun: "Tule jo tänne, en malta millään odottaa, että näen miten ihanat pienet varpaat sulla on!" Piti sit toppuutella, että ei sen vauvan vielä oo hyvä tulla.
Sitten rupattelu masuun jatkui entistä innokkaampana.
Synnytyksestä, kattelin eilen tulevan synnytyssairaalani nettisivuja ja huoneiden esittelykuvia. Tuli ihan sellanen olo, että olispas jo kiva päästä tonne.
Meillä järjesty tosi ihanasti, kun mun äiti tulee tänne niin ei tarvi panikoida ja miettiä, että mihin saa isommat lapset, kun lähtee synnyttään. Mulla on takana 2 synnytystä, vaikea ja helpohko... tulevaa ei kauheesti vielä jännitä. Alatiesynnytykseen oon menossa, mutta koskaanhan ei tiedä mitä tässä vielä tapahtuu. Kakkonen jouduttiin synnärillä ulkoisesti kääntämään, kun ei ollu suostunu meneen itekseen raivotarjontaan. Ja jos ei olis kääntö onnistunu, ni sit olis varmaan ollu sektio. Mutta kääntö siis onnistui ja alakautta on molemmat syntyny. Kivuliaat jälkisupistukset, kun joku vaan onnistuis ottaan multa pois niin en murehtis synnytystä yhtään.
Äitienpäivälle ei oo vielä mitään suunnitelmia. Varmaankin mennään ravintolaan. Sanoin aikasemmin kyllä miehelle, että odotan jotain megalomaanisen hienoa lahjaa
Mies tossa joku päivä sitte sanoi vähän surkeana, että ei hän kyllä keksi mitään lahjaa, että mitä mä oikein haluaisin. No enhän mä tiedä itekään... ku ei just ny tarvi mitään erityistä. Kattoo ny sitte jos se vaikka sais poikien kanssa kortin aikaseks ni se olis jo kiva ylläri!
Huh, nyt tuli tekstiä niin paljon, että en itekään jaksa lukea, mutta kiva jos joku jaksoi!
Aurinkoista viikon jatkoa mammoille!
Sulo-Sylvia 27+2