35v+ odottajat, vol 2

Heti aamupäiväisen kirjoitukseni jälkeen alkoikin sitten sadella :(
Onneksi tuo huominen sääennustus lupailee jo kirkkaampaa. Meidän piha on muutenkin aika kostea, mutta kohta siitä alkaa tulla jo suo :/

äiti-66 tervetuloa takaisin :wave:
Hienot neuvolakuulumiset =)

Bonbon minunkin parhaan ystäväni nimi on Rennie. Mites sattuikin ;)
Lievään närästykseen saa joskus apua isosta lasillisesta kylmää maitoa. Tai minun tapauksessani kaakaosta, kun en maitoa juo ollenkaan paljaaltaan.
Kirjoittele vaan ihan rauhassa kaikesta mikä pohdituttaa tai askarruttaa. Kaikillahan meillä on repussa mukana niin mukavavia kuin surullisempiakin asioita.
Yksityisviestistä; Tämän sivun ylhäällä on tuo rivi josta näet oletko kirjautunut ja siinä on myös esim uloskirjautuminen. Siinä on viimeisenä Yksityisviestit ja kirjekuoren kuva. Jos kuori on harmaa sinulla ei ole uusia viestiä, jos keltainen, lukemattomia viestejä odottaa :)
Minullekin piti asia aikoinaan selittää, ihmettelin vaan aina mistähän viesteistä nuo muut kirjoittelee :D

Kissen pikkuiselle paranemisia :flower:



Nevi ja Vilttitossu rv 18+0

 



anjamarita....39v....ensimmäinen....la 22.07.2008....tyttö tulossa NKL

säihke....37v....kolmas (t-01, p-03)....la 19.08.2008

Äiti-66....41v....neljäs (t-98, p-00, t-05)...la.21.08.2008

sarppa70....37v....ensimmäinen....la 01.11.2008

Kisse....37v....neljäs (t-00, p-01, p-07)....la 20.11.2008 TAYS

TeSuLah....41 v....kolmas (p-03, t-06)....la 25.11.2008 SeKS

Czarina....40v....ensimmäinen....la 26.11.2008....poika tulossa TAYS

minnihiiri68.... 39v.... ensimmäinen.... la 28.11.2008....tyttö tulossa PS

leeloo....36v....ensimmäinen....la 2.12.2008 KÄT

nevi....40v....viides (t-89, p-92, t-95, t-06+lainat-93)....la 23.12.2008 K-HKS

akkamänty....40v....la 26 tai 27.12.2008 TAYS

janttu672....35v....ensimmäinen....la 02.01.2009

tuttelitar....39v....kuudes (p-97, t-98, p-05, p-06, t-07)....la 13.01.2009

nokko....36v....kolmas....la 20.1.2009

lilli70....38v....ensimmäinen....la 21.01.2009

Seranzu....37v....kolmas (p-94, t-97)....la 27.02.2009 HYS






Miina70....kolmas (p-94, p-96).... syntynyt :heart: tyttö :heart: 17.06.2008

ansku71....kolmas (p-01, p-06).... syntynyt :heart: poika :heart: 18.06.2008






Menetyksen kokenut;

:hug: diddlina :hug:
 
Täällä pirkanmaalla sataa toista päivää putkeen. Aletaan kaikki kiipeilemään seiniä pitkin... :D Onneksi huomiseksi on luvattu jo liki hellettä.

Tuohon listaan voisi päivittää iäkseni 37 v. Synttärit tulivat ja menivät - onneksi vielä muutama armon vuosi ennen kuin siirtyy viidennelle kymmenelle :LOL:

Säihke
 
Anestesialääkäriä käyty tapaamassa mahdollisen sektion vuoksi.

Fysioterapeutin luennolla olin myös kuuntelemassa leikkauksen jälkeisestä liikkumisesta ja jumppaamisesta.

Kolmanneksi kävin vielä ostamassa tukisukat, naistenklinikalla on tullut sellainen määräys ylemmältä taholta että kaikilla keisarileikkaukseen tulevilla tulee olla reisipituiset tukisukat veritulppien estämiseksi. En kyllä ymmärrä miten saan ne vedettyä jalkaan, ei nääs oikein taivu :(

Huomenna taas neuvolaan verenpainetta mittauttamaan.

Minulla ei renniet auttaneet närästykseen mutta kun ostin apteekista Gavisconia niin se on ollut tosi hyvä ja auttanut.

Yläpiä on kypsynyt tähän odotteluun totaalisesti, vois tuo alapiäkin alkaa vähitellen kypsymään :LOL:

anjamarita ja Sara tasan 40
 
Bonbon Ethän sä rasita sillä asialla mitenkään, koska se kuuluu teillä menneisyyteen ja taatusti vaikuttaa kaiken kaikkiaan koko seuraavaankin raskauteen....itse olen niin pölvästi, että pelkään lapsen ensimmäiset ½ vuotta kätkytkuolemaa enkä osaa rentoutua yhtään....varmaan asian suhteenon jo vatsahaavan alku mahassa :D mutta mitä sitä itselleen voi.....

No, yöllä taas synnytin meidän tyttövauvaa vaikka en edes vielä tiedä kumpaa sukupuolta tämä iltatähti on ja ihmettelin kuinka selviää hengissä, kun syntyi näin aikaisin viikkoihin nähden....

Kiitos Nevi :wave:

Kisse ja Hipsu 22+5
 
SäihkeMyöhästyneet Synttäri Onnittelut :flower: :flower: :flower:

Voi miten kauniina aamu valkenikaan. Nuorimmainen riensi innoissaan hiekkikselle leikkimään. Tuon hiekkalaatikon rakentaminen oli kyllä tämän kesän paras idea :)
Mies jatkaa keittiön seinien hiomista ja seuraavaksi onkin vuorossa pohjamaalaus.
Ja minä jatkan yskimistä :( Välillä tuntuu kuin keuhkot repeäisivät. Maha vaan hytkyy mukana ja isompia lapsia naurattaa. Pari purkkia hunajaa on jo mennyt teehen liotettuna ja lähes koko suolapurkki kurlaukseen. Mikään ei vaan tunnu auttavan.

Kuinkas meidän raskauksien alussa olevat voivat? Onko väsymystä? Pahoinvointia?

Kyselyä kaikille; Aiotteko/Otitteko äitiyspakkauksen?
Me otettiin aikoinaan ekalle ja kolmannelle. Siinä kun oli kuusi vuotta välissä. Neidille 2v en ottanut, eikä tarkoitus ole nytkään. Alakerran kaapit jo pullistelevat vauvan vaatteita ja tarvikkeita. Innostuin hieman tuon nuorimman synnyttyä hamstraamaan kaikkea kivaa niin huutiksesta kuin kirppareiltakin. Ja tulihan sitä kierrettyä kaikki mahdolliset liikkeetkin paristakin lähikaupungista :whistle: Minulla on aina ollut hieman heikko kohta lastenvaatteisiin.

Aurinkoista keskiviikkoa naiset :wave:



Nevi ja Vilttitossu rv 18+1
 
Aurinkoista keskiviikkoa kaikille :flower:
Tänään olen tehnyt poikkeuksen ja herännyt jo puoli seitsemältä. Vielä ei väsytä, mutta saapa nähdä kun kylään mennään illalla... Taitaa nukkumatti kolkutella kotiin ajaessa varmasti.

Äitiyspakkaus olisi tarkoitus ottaa, saa hieman neutraalempia värejä vaatteisiin. Tyttömäisiä vaatteita meillä riittää, mutta mites jos onkin poika tulossa? Onneksi on vielä aikaa yrittää päästä kirppareita kiertämään :)
 
Tervehdys!!

Oon ottanut jokaiselle äitiyspakkauksen.
Nyt oon kakx koneellista pessyt vauvanpyykkiä kun aurinkokin taas paistaa niin saa pihalle pyykit kuivumaan.Poika sanoikin jotta kyllä joku luulee että täälä talos on viitoset kun on narulla noin palijo vauvanpyykkiä :LOL:

Äitiyspakkauksen pesen seuraavaksi.Ei oo ainuttakaan pyykkipoikaa jäljellä kun tuota pyykkiä tosiaankin on tuolla narulla... :whistle:

Perjantain äippäpolikäyntiä jo kovasti odottelen.

Synnytyskin alkaa jo jännittämään vaikka siihen vielä aikaa onkin :)

Onko jollain kokemusta paraservikaalisesta puudutuksesta??
Mulla on ollu ns.luomusynnytykset tähän asti mutta luin tuosta puudutuksesta jotta uudelleen synnyttäjille varsinkin joilla nopea avautumisvaihe olis melko tehokas.En kyll sinänsä pelkää kipua kun se on kuiteskin niin vähän aikaa kestänyt.Mulla tulee aina se mieli jotta jos keinotekoisesti aletaan jotain tehdä niin homma ei menis niin kuin olis tarkootus..tiedä sitä sitten... :x

Jotenkin hermo on TOOOOSIIII kirjällä.En millään jaksais kuunnella kun isoommat välillä huudattaa tuota pienintä.... |O

Mahasta en kyll vielä mistään hinnasta haluis luopua koska tiedän jotta sitä tulee ikävä jo päivä synnytyksen jälkeen... :heart:

Aikas hyvin oon nyt pari yötä nukkunut paitsi tänä aamuna heräsin jo puol kuus enkä saanut unen päästä enää kiinni. :p

Eipä täällä ihmeempiä.

NEVI:Joo,hiekkis on hyvä keksintö. ;) Koitahan käydä lekurilla jos yskä ei ala antaan periksi!! :)

äiti-66 RV 35+6
 
Neuvola terveiset :wave:

Painoa tullut taas n.2 kg viime viikosta, nyt yhteensä 17.5 kg
johtunee turvotuksesta :(
Pissa puhdas
rr ennallaan, hieman koholla
sydänäänet 145
liikkeet ++

perjantaina taas neuvolaan, sit se on kait viimeinen kerta kun tiistaina on se sektio.

Pientä liman eritystä havaittavissa, joka nostanut mielialaa, että jospa Sara nyt kuitenkin syntyis tällä viikolla alakautta ettei tartteis leikata. Supistuksia ei kyllä ole ollut.

Ärsyttää kun vielä helteet alkaa, on niin hyvä ollut kun ei ole ollut liian kuuma.

anjamarita ja Sara 40+1
 
Tervehdys taas pitkästä aikaa! :wave:

Ihan ekana vastaus tuohon äitiyspakkauskyselyyn. Olen edelleen julmetun taikauskoinen tämän raskauden suhteen, eli en ole uskaltanut vielä edes miettiä vaatteita tms, vaikka tänään alkoi rv 22, mutta pakkohan sitä on alkaa miettiä koska ensi maanantaina on neuvolassa ns. Kela-käynti. Olen ajattellut ottaa äitiyspakkauksen enkä rahaa, vaikka saankin systeriltä kasapäin vauvan vaatteita yms tarvikkeita. Etua siitä että minimiehet syntyvät n. 7 kk välein ;)

On muuten jännä havaita, kuinka ei-enskertalaiset puhuvat siitä, kuinka vatsaa tulee ikävä heti vauvan synnyttyä... Seköhän siskoanikin vaivaa kun puhuu jo viidennestä lapsesta vaikka nuorimmainen on vasta 3 kk :whistle: Itselläni ei ole tuosta kaipuusta vielä mitään käsitystä - enemmänkin ahistaa, kun ei enää taivu kunnolla ja selkääkin jomottaa säännöllisen epäsäännöllisesti :/

Meillä riskiraskaus on muuttunut melkein normaaliksi raskaudeksi, eli seuraava seurantaultra on vasta 3.9. sillä ainuttakaan 16-trisomiasolulinjaa ei löytynyt lapsivedestä FISH- eikä mitoositesteissä. Tulokset saimme tiistaina ja ensimmäistä kertaa hymyilin kuin Hangon keksi ja tunsin suurta helpotusta - josko vauva olisi sittenkin terve ja kuin taikaiskusta poika potkaisi kunnolla samana iltana niin, että isänsäkin tunsi pitäessään kättä vatsan päällä... kuin todistaakseen, että haloo pappa, täällä ollaan jo näin vahva :D

Okei, meidän vauvalla voi olla ns. kromosomimosaiikki eli sen suhteen ei voi hehkuttaa yhtään ennen kuin vauva on syntynyt ja kylmä tosiasia on se, että istukka saattaa irrota tai sen toiminta saattaa heikentyä reilusti varsinkin rv 24 jälkeen, joten mihinkään voitontanssiin tässä ei vieläkään ole aihetta, mutta yritän takoa kaaliini että minulla on TÄSMÄLLEEN sama tilanne kuin heillä, jotka ovat käyneet pelkässä lapsivesipunktiossa ja ovat saaneet tuloksen "normaali kromosomisto" että en maalailisi suotta turhia piruja seinille. Minä nyt vaan satun tietämään sen, että istukassa on mosaiikki ja erilaisia istukkamosaiikkeja on kuulemma monilla - he eivät vain ole saaneet siitä etukäteen tietoa kun eivät ole käyneet istukkabiopsiassa.

Ukko lähti tänään takaisin Ruotsiin ja minä jäin nyt masun kanssa yksin. Nähtäväksi jää joudunko olemaan yksin vauvan syntymään saakka, mutta hän lupasi yrittää tulla mukaani seuraavaan ultraan - siihen kun ei kuitenkaan ole enää kuin reilu kuukausi, jos vaan mitenkään saa vapaata.

Jaahas jos tässä heittäytyisi hetkeksi pötkölleen... alkoi tuo juniori melskaamaan kunnolla ja nyt alkaa olla vaikea istua. Jos menisin kirjan kanssa pihakeinuun ja laiskottelisin kunnolla?! ;)

Aurinkoista kesäpäivää kaikille - nauttikaa keleistä!


Czarina & Lilliputti rv 22
 
CZARINA:Onnittelut hyvästä lapsivesitutkimus tuloksesta!! :flower: :flower:
Mähän kävin myös lapsivesipunktion läpitte ja vaikka terveet kromosomitulokset tuli niin ainahan sitä kuitenkin on ns."pelko persees".Mulla on tää raskaus ollu sellaasta "päänahkojen" poimintaa :LOL: Etappi,etapilta meen eteenpäin.Ja toivon parasta!!
Kaikista kovin masussa liikkuja on nyt tää nelonen kun muihin odotuksiin vertaan.Senhän noi viisaammat sanoo jotta liikkuvainen on aina hyvä merkki.

Niin,kyllä se luopumisen tuska tulee vielä synnytyksen jälkeen tätä mahakumpua kohtaan... :'( Ja nyt kun tää on se VIIMEINEN kerta kun raskaana oon... :/

Jotenkin oon ittestäni huomannu että sitä niinkus siirtää viimeiseen asti vauvanpyykin pesua,pinnasängyn tuontia ullakolta alakertaan,hoitopöydän laittoa,sairaalakassia jne. koska tietää sen olevan vimppa kerta omas elämäs... :'(

Kyllä nyt alkaan meneen liian tunteelliseski... :x

Pakko mennä katsomaan olisko pyykit kuivanu jotta saan alkaan silittämään...

äiti-66 rv 35+6
 
Huumorintajuinen poika sinulla äiti-66 :D
Tuosta puudutuksesta en osaa sanoa mitään.
Kuinkas sinulla on edelliset synnytykset muuten sujuneet? Ovatko vauvat tulleet etuajassa vai oletko joutunut kärvistelemään?

anjamaritalle peukkuja pidän, että lähtisi synnytys itsestään käyntiin (tähän sopisi niin hyvin sellainen peukuttava hymiö)

Czarina täälläkin iloitaan hyvistä kuulumisistasi =) Ja tulevalle isälle 'eka potku'-onnittelut.

Minäkin, niinkuin äiti-66, käyn koko ajan läpi viimeisiä kertoja. Miten tuntuukaan haikealta tietää että tässä se nyt oli. En ehkä muutenkaan olisi halunnut enempää lapsia, mutta tämän raskauden jälkeen ei enää ole edes mahdollisuutta :|
Mutta aikansa kutakin. Ja meillä on jo niin paljon :heart: Olisin todella kiittämätön jos vielä haikailisin lisää.
Joskus vaan mietin miksi pidimme 10 vuoden tauon lapsien välissä. Mutta on kyllä ihan pakko myöntää, ettei tuona aikana tullut mieleenkään, että olisimme harkinneet suurempaa perhettä. Sitten vaan jostakin tuli ajatus/toive, että meillä olisi vielä aikaa, löytyisi syliä, riittäisi rakkautta.



Nevi ja Vilttitossu rv 18+1
 
Hei äiti-66 mulle laitettiin kuopuksesta se paraservikaalinen puudutus, mutta ei kerenny vaikuttaa, kun tyttö syntyi parissa tunnissa. Mulla oli vaan ilokaasu alussa apuna eli luomuna synnytin. Ponnistus kesti 4 min. eli nopeaa oli ohi, vaikka kipeää teki. :ashamed:

Tänään kävin lääkärissä kipeiden suonikohjujen takia ja pitää ostaa kunnolla puristavat tukisukat, täytyy käydä Mediteamista katsomassa kunhan kerkeen. Mulla on tosi pahana suonikohjut vasemmassa jalassa ihan pakaraan asti. Polvipituisia suosittelivat fysikaalisessa, ei tartte olla pidemmät. Niitä sukkia on niin monenlaisia ja eri luokkia puristuksessa, että kokeilemalla vaan tietää, mikä hyvä.

Lisäksi sanoivat että Hirudoidia eli lääkerasvaa ei saa laittaa sukkien alle, vaan aina yöksi vaan, ennen nukkumaan menoa. Enpä oo sitäkään ennen tienny.

Hb oli 110, kun kävin myös labrassa, kun pitkään sairastin mahatautia ja sitten myöhemmin flunssaa, on hitaasti noussu ja muutenkin useimmilla laskee näillä viikoilla sanoi lääkäri. Eli rautakuurilla oltu jo 2 vkoa. Neuvolassa voi heittää kymmenenkin pykälää arvo kuin jos käy labrassa verikokeissa, ne tarkemmat. Mulla näytti neuvolassa hb 120 ja labrassa 109, eli heitto oli aika iso. Pikamittarit neuvolassa eivät ole niin kovin tarkkoja ja riippuu koska arvot otettukin.

Muuta arvot labrassa oikein hyvät.

On se jännä tuo mahan kasvu, kun mulla on jo aivan valtava, yölläkin pitää oikein jo asentoa etsiä, jollakulla samalla viikolla voi olla vasta aivan pieni. Riippuu niin monesta tekijästä. Mulla aina näkyny kauhean varhain ja melkein heti saanu siirtyä äitiysvaatteisiin, silti mahani on iso kiinteä pallo, ei hölly minnekään suuntaan ja muutenkaan ei mulla ole turvotusta ja paino alkaa olla vasta alkulukemissa. Vatsa on tosi edessä.

Nyt oikein hyvää yötä ja kauniita unia teille kaikille!

Nukun aina kun pikkuneiti ei herätä. Unet jäävät usein 2-3 tunnin jaksoihin silti, veskissä pitää käydä 1-2 krt yössä. Välillä pienempi kömpii väliimme, jatkaa siinä yleensä nukkumista ja heräilee sitten n. puoli 7 aikaan lähes joka aamu.

:heart: TeSuLah ja Pikkukolmonen rv 22+1 :heart: :wave:
 
Taidatte olla kaikki nauttimassa ihanasta kesäilmasta, kun täällä on niin hiljaista :)

Mahtaa olla tosi kurjia nuo suonikohjut TeSuLah :hug: Siinä taitaakin olla ainoa vaiva jota minulla ei ole :/
Kylläpä on teidän tyttö aamuvirkku. Olen monet kerrat lukenut sinun kertomiasi aikoja. Meidän neiti, reilut 2v 1kk, nukkuu onneksi aamuisin tuonne kahdeksaan. Ei minua haittaisi vaikka nukkuisi pitempäänkin ;) Illalla käy nukkumaan n. 21.30 ja päivällä on unilla 12.30/13-14.30. Olen juuri vähentämässä tuota päiväuniaikaa kahdesta tunnista puoleentoista.

Täälläkin riittää mahaa, sekä ihan itse hankittua :whistle: että vauvan muovaamaa. Tänään kun kerroin tulevasta vauvasta naapureille, sanoikin rouva ihmetelleensä miehelleen olenkohan minä raskaana vaiko vaan niin kovin pulskistunut :D Taisi hämmentyä uutisesta niin ettei edes onnitellut.
Kuinkas teillä ovat tutut ja läheiset suhtautuneet vauvauutiseen?
Meillä on reagoinnit olleet kovin laimeita. Muut suvussa ovat ihan eri elämänvaiheeissa, eikä ketään heistä edes asu kotipaikkakunnallamme. Taisivat silloin pari vuotta sitten jo järkyttyä niin tuosta meidän kuopuksesta, että eivät enää oikein osaa sanoa mitään.



Nevi ja Vilttitossu rv 18+2
 
Jep, auringosta ollaan naatiskeltu koko päivä. B)

NEVI:Ei oo kuule päivääkään ennen laskettua aikaa syntynyt meidän kolmesta kukaan.Eikä kyllä synny tämäkään.Noh,saanpahan pitää masua mahdollisimman pitkään.. :)
Meillä mun siskoo oli vähä kauhuissaan silloin kun sanoin jotta neljäs saa tulla jos on tullakseen :| Meinas jotta kun on 40 täyttäny niin ei tarvi enää lapsia tehdä... :(
Äiti kans vähän murehti mun jaksamista kun tuon tuotantolaitoksen kans on jo paljon hommia.
En olis varmaan nelosta ikinä yrittänytkään jos oisin vieraalla töis.Saan nyt täs kotona itte lapset hoitaa. :)

TESULAH:Kolme olen mäkin luomuna synnyttänyt ja nopeasti on synnytykset olleet ohi.Sairaalaan kun meen niin paikat on vielä kiinni mutta sitten rävähtää ykxkakx kymmeneen senttiin auki.Sitähän ne kätilöt onkin aina ihmetelly kun aukeen niin nopeeta.
Ilokaasua ja aquarakkuloita oon kivunlievitykseen ottanut.Ekalla ponnistusaika 28 min mutta painoikin kyllä esikko 4080g.Toka oli 10 min ja painoi 3880g ja juniorin ponnistusaika 2 min ja painoi 3560g.Kakdessa viime synnytkses en edes revennyt ja ollllliiii ihanaa kun sai istua het normaalisti

Sä muuten synnytät vissiin Seinäjoella niinkuin mäkin. =)

Mutta nyt painun saunan lauteille pesemään päivän aurinkovoiteet pois!

Huomenna onkin siellä äitipolilla käynti.Heti aamusta ysin jälkeen lähdetään.


Äiti-66 RV 36
 
Minä täällä kärvistelen helteen takia. Kohta onneksi aurinko menee niin alas että alkaa viilentyä, meillä tuonne olohuoneen ja keittiön puolelle + takapihalle paistaa koko iltapäivän ja illan. Sälekaihtimet pitää pitää kiinni päivän muuten on sisällä liian kuuma. Tänäänkin kun aurinko paistoi mittari näytti takapihan puolella neljääkymmentä astetta.

Enpä laita nenääni ulos keskellä päivää, sen verran kävin tänään että kaupassa pikaisesti. Sairaalakassiin ostin lukemista ja karkkia ruokaostosten lisäksi, nimittäin kun viime viikonloppuna olin siellä sairaalassa sen verenpaineen takia teki ihan julmetusti mieli karkkia.

Kyssäriksi laitan tähän teille joilla on jo noita lapsia sellaista juttua.
Koko raskauden ajan on ollut tuo minun alapää tosi "kuiva" siis ei valkovuotoja eikä muita vuotoja. Nyt viime päivinä on liman eritys lisääntynyt tasaiseen tahtiin. Alkoi joskus viikko sitten ihan vähäisenä, nyt on jo aika runsasta niin että ei voi kuvitellakaan ilman sidettä olevan on nääs housut välittömästi märkänä. Niin se lima on sellaista tasaista ja keltaista ei mitään limatulppaa ja/tai kokkareita. Ja supistuksiakaan ei ole, no ehkä muutamia kivuttomia päivän aikana. Niin olisikohan jotain toivoa että alkais Sara syntyä ennen tiistain sektiota ihan omatoimisesti????

Onneksi äiti on saanut järjestettyä töistä vapaata ja on luvannut tulla minulle kaveriksi tänne viikoksi sairaalasta päästyäni, niin ei se sektiokaan niin kauheasti enää hirvitä.

anjamarita ja Sara 40+2
 
Tsemppiä, anjamarita! Odottavan aika on aina pitkä... täälläkin pidetään pidänkin peukkuja, että synnytys käynnistyisi omia aikojaan.


Minulla on nyt sellainen tyhjä, epätodellinen, vähän epätoivoinenkin, tuskastunut, "pitihän se arvata" ja yllätys, yllätys näin raskausaikana, itkuinen -olo, juuri sellainen, että olisi hemmetin kiva tietää, "kuka" tämä palettia oikein hallitsee, koska minut on ainakin laitettu ihan ´pihalle´ tästä kuviosta: eilen soitti terv.hoitaja sairaalasta ja veriseulatulos 1:75. Tunnen itseni niiiiiiiiiiin huonoksi, ettei mitään määrää, ja pelottaa ja itkettää ja kaikkea. Tänäänkin oksensin toistakymmentä kertaa, kroppa ei pitänyt eilisestä versijuoksusta ja kiropraktikolla käynnistä samana päivänä ja nyt tuntuu, että tämä raskaus on yhtä piinaa, koko ajan, etten kuuna kullan päivänä ole moista ennen kokenut. Välillä jopa harmittaa, että miksi elämän pitikin mennä näin, että odotan ensimmäistä kertaa vasta nelikymppisenä, tai että itse annoin sen mennä näin...... Tuntuu, että aika loppuu käsiin, ei voi loputtomiin yrittää, tarkoitan siis raskausasioita.

Terv.hoitajan soiton jälkeen juttelimme mieheni kanssa punktiosta ja mies ei, kuten en minäkään, halunnut ottaa mitään riskiä keskenmenon suhteen. Hän sanoi, että vaikka tulos olisi kromosomipoikkeamaepäily, hän ei kykenisi aborttiin, joten miksi riskeerata mitään. Päätimme siis, että ultraukset, mm. rakenne. + 4 D ja pari ylimääräistä yksityisellä saavat tuoda meille tarvittavan tiedon. Mies sanoi, että tuli mitä tuli, sen vastaanotan. No, onhan se hienoa, että toinen noin ajattelee, mutta tänään minulla on ollut todella surullinen ja inhottava olo: en pysty nauttimaan siis tästä raskaudesta luultavasti yhtään, koska koko ajan jännitän ja pelkään, mitähän tästä kaikesta loppujen lopuksi tulee. Olen aiemminkin ollut vastahakoinen miettimään tulevaisuutta, mennyt päivä kerrallaan ja esim. vaate- ja tavarahankinta-ajatukset ovat olleet aivan pois laskuista, mutta nyt on sellainen olo, että en todellakaan halua miettiä mitään etukäteen, kaikki sellainen tuntuu yhdentekevältä, tämä on tätä yhtä p...tä minun kohdallani, minun ei ole tarkoitettu tuntevan mitään positiivisesti, varsinkin itseni tunnen nyt todella huonoksi. Itsesääliä, tiedän sen, karmeata luettavaa..... Olen ilmeisesti saanut elää niin pirun itsekkään ja helpon elämän, että olen ansainnut (kuka mihinkin uskoo, kohtaloon, Jumalaan tms.) tällaisen kokemuksen ja tulevaisuus on sitten, mitä se sitten onkin. Eräs työkaverini sanoi tänään, että sellaista huolehtimista se on, kyllä se siitä, mutta en kyennyt sanomaan hänelle takaisin, että mistäs hän sen tietää, että se siitä..... jos hän olisi jumala, hänen sanansa lohduttaisivat, mutta nyt sanat tuntuivat vain kylmältä suihkulta: toisella kaikki hyvin, minulla ei. Myönnän, tällä hetkellä tunnen kateutta, vaikka se ei minua mitenkään auta eikä paranna oloani pätkääkään, mutta silti. Olen niin väsynyt tähän kaikkeen tällä hetkellä, että tekisi mieli paiskoa lautasia seinään, koska olo on tästä hallitsemattomuudesta niin epätoivoinen ja vihainenkin.

Moni varmasti ihmettelee, miksi pelkäämme punktiota niin paljon. Toivottavasti täällä ei nyt tule lokaa niskaan, että turha itseään on tuolla tavalla kiduttaa, menisit punktioon. Mutta kun se epäonnistumisen pelko on niiiiiiiiiiin suuri. Vaikka moni ajattelee, että kyllä täällä ovat muutkin pelänneet, kokeneet epätoivoa ja tuskaa epävarmuudesta, mutta olen nyt niin pelokas ja epätoivoinen, tuntuu, ettei paljon tarvita ja murenen tähän paikkaan, etten uskalla ajatella mitään positiivista enkä uskalla ottaa mitään riskiä. Älkää siis tuomitko, pyydän, tässä on mielestäni ihan tarpeeksi itkua jo muutenkin.

Pahoittelut näin negatiivisesta kirjeestä, mutta kai sitä toivoo saavansa jotakin helpotusta henkiseen huutoonsa. Miehelleni puhuin asiasta tänään, hän uskoo luonnon valikointiin ja biologiaan. Kun kerroin ahdistavista ajatuksistani, hän sanoi, että niin, vaikka minusta (siis minä akkis) tuntuu, että miksi tämä on tällaista, että tällainen ei tunnu oikealta (etten voi yhtään rentoutua ja nauttia raskaudestani, että pelkään koko ajan), hän vastasi kylmän viileästi, kuin seinä olisi puhunut: niin, sellainen se luonto on, se ei läheskään aina ole oikeudenmukainen ja reilu, täytyy vain mennä eteenpäin ja olla murehtimatta ja miettimättä turhia. Meillä huushollissa on siis kaksi täysin erilaista katsantokantaa, mutta kyynelehtivässä epätoivossani mieheni kylmän viileä vastaus tuntui älyttömän lohduttavalta: aivan, enhän minä sen kummempi ole, yhtälailla minulle voi sattua, eikä aina satu reiluja asioita. Eli ei tässä auta kuin mennä porskuttaa eteenpäin niillä korteilla, jotka kädessä ovat, perkele.

No mutta koetan laittaa ´kadehtivan´ akkikseni taka-alalle ja olla jatkossakin mukana kanssanne. Nyt on vaan niin väsynyt olo......

-akkis-
 
Tänään kävin ostamassa sitten kunnon hoitosukat, maksoivat 42 euroa. :eek: ja en niistä taida mistään saada mitään, eli omakustannuksella menee. Nevi, isäänsä lapset tulleet aamuvirkkuja, enkä mäkään enää osaa nukkua 9 pidempään, vaikka saisinkin.

En ole yleensä puuttunut lasten päiväunien nukkumiseen, vaikka ovat nukkuneet useita tunteja. Neiti herää aikaisin päiväunien nukkumisesta riippumatta. Vaikka nukkuisi yhden tunnin tai 3 h, kuten vielä usein tekee, herää n. 6.30. On olemassa aamu- ja iltavirkkuja ihmisiä, asiaa on tutkittu ihan. Mä oon toivoton iltavirkku ja yökukkuja ollu ikäni, enkä osaa mennä nukkumaan aikaisin, vaikka joudun heräämään varhain. Ei voi mitään.

Kurjia ovat suonikohjut ja niitä on pohkeessa, reiden takana, takalistossa ja häpyalueellakin nyt ja ovat kipeitä. Käveleminen tekee joskus kipeää, paikallaan seisominen on aivan kauheaa tuskaa. Auta armias, jos ummetusta, silloin kipeytyy kaikki kohjut, joku kumma paine niihin iskee ja kova kipu siitä. :eek:

äiti-66 sama täällä, raskaudet menneet yli ja saa nähdä miten vaan nytkin menee. Supistelujaalkanu olla jo laskettua aikaa ennenkin ja olen käynyt käyrillä, mutta yeensä silloin viimeksi lopahtaneet ja kotia taas odottelemaan. :ashamed:

Esikoinen syntyi vkolla 41+0 ja painoi 4,2 kg ja oli 53,5 cm, poika ja kuopus syntyi 40+2 ja painoi 3,5 kg ja oli 51 cm, meidän neiti siis. Molemmista tehty episiotomia, mutta olen äkkiä niistä parantunut ja aika pian pystynyt istumaan normaalisti.

Seinäjoella taas synnytän ja nyt odotan innolla nähdä uudistetut synnäritilat. :)

anjamarita, sulla h-hetki lähenee, ei se vuoto lapsivettä olisi? Mulla puhkaistu molemmista kalvot synnärillä. En osaa sanoa enteileekö jo synnytystä, peukutan täällä! :heart:

Nyt oikein hyvää yötä teille kaikille ja voikaahan paksusti! :heart:
 
akkamänty , jos olet lueskellut kirjoituksiani tuolla seulonnoista kiinnijääneiden pinkassa niin tämä on vähän vanhan kertausta, mutta nyt minusta tuntuu, että tarvitset kipeästi kohtalotoveria.

Meillä ei koskaan käyty edes np-ultrassa, sillä me olimme ukon kanssa päättäneet selvittää mahdollisimman tarkalla tavalla ja mahdollisimman pian sen, onko masuasukissa jotakin vikaa ja meidät passitettiin suoraan istukkabiopsiaan, vaikka minulla oli lähes 100% keskenmenoriski. Olimme päättäneet, että en synnyttäisi vammaista lasta.

Siitä alkoi sama painajainen jonka keskellä sinä nyt elät, sillä me saatiin aivan kauhea häly 4 viikon odottelun jälkeen: KAIKISSA viljellyissä soluissa oli trisomia 16 ja tilanne oli kaikkea muuta kuin lohdullinen. Lääkärit sanoivat, että masuasukki päättäisi todennäköisesti matkansa ennen rv. 22, mutta oli pieni toive siitä että hän saattaisi olla terve ja kehittyisi täysiaikaiseksi - tai että hänellä olisi jokin vamma lievästä vakavaan, joten ratkaisu olisi yksin minun... keskeyttää saisin välittömästi.

Ei riittänyt että pähkäilin keskeyttämisen kanssa, vaan kun olin päättänyt jatkaa riskiraskautena, alkoi lisätutkimusrumba ja vasta tällä viikolla sain tietää, että lapsivedestä ei löytynyt näitä trisomiasoluja, joten pää on ollut todella kovilla kaikki nämä viikot. Mutta tämäkään tulo ei takaa 100% varmuudella mitään!

Kun epäilit, että et tule nauttimaan tästä raskaudesta yhtään, niin siihen voin sanoa vaan että "join the club" vaikka en haluaisikaan tähän stressaajien kerhoon yhtään lisäjäsentä... En toivo nimittäin tätä helvettiä KENELLEKÄÄN!

Vauvanvaatteiden hankintaa ei ole voinut edes harkitakaan, mutta ensi viikolla kun on Kela-käynti neuvolassa on pakko alkaa miettiä sitäkin asiaa. Kaupat voin kiertää vielä onneksi kaukaa ja siskon lahjoittamat vaunutkin seisovat hänellä edelleeen eteisessä. Niitä ei meidän huusholliin tule ennen kuin kaikki on varmaa.

Mutta yhden asian sanon. Vaikka sinusta tuntuisi nyt kuinka lohduttomalta, niin tulet löytämään tulevien viikkojen aikana itsestäsi uskomattoman määrän voimaa - voimaa jota et uskonut itsessäsi olevan. Välillä järjestät varmaankin vuoroin ristiäisiä ja vuoroin hautajaisia (niin minäkin olen tehnyt jo monta viikkoa), mutta joku hitsin vaisto tai mikä lienee ohjaa sinua etkä luovuta, vaikka itsesäälin puuskiakin tulee tasaisin väliajoin.

Älä välitä miehesi lausahduksista, mikäli voit. Koin itse tuon saman... miesten maailma on välillä valitettavan musta-valkoinen, mutta kyllä se maailma hänellekin aukeaa ja saa niitä harmaan sävyjä. Mene lapsivesipunktioon ja ota mies mukaan - se auttoi ainakin meillä. Samalla saatte ensimmäisen tarkan ultran ja väliaikatietoa masuasukin kehityksestä.

*muoks*
Piti vielä sanoa että voit päättää siellä lapsivesipuntiossa haluatko sen toimenpiteen vai et. Ultraus suoritetaan kuitenkin ennen toimenpidettä, joten saat jo faktaa ennen kuin teet lopullisen päätöksesi ja pääsette juttelemaan lääkärin kanssa. Ainakin meillä TAYSissa on huippu-ultraajat paikalla noissa toimenpiteissä jotka tsekkaavat kaiken mikä vain on ylipäänsä niillä viikoilla mahdollista. Tiedät kantani - minä suosittelen lapsivesipunktiota, sillä se vapautti minut lopulta viikkoja kestäneensä hermopaineesta, mutta kunnioitan päätöstäsi mikäli et kyseistä tutkimusta halua. Sen päätöksen teet aivan itse :)

Toinen asia mikä piti sanoa on se, että ymmärrän tasan tarkkaan että kiroat kohtaloasi ikäsikin puolesta. Itselläni on taustalla pelkkiä keskenmenoja 15 vuoden ajalta ja olin jo lyönyt hanskat tiskiin vauvan suhteen kun yllättäen tulin raskaaksi vastoin kaikkia todennäköisyyksiä. Ensin pelkäsin tietty keskenmenoa hullunlailla, mutta kun rv 12 oli ohitettu olin hiukan onnessani tulevasta vauvasta ja lähdin reippain mielin rv 12+0 istukkabiopsiaan hakemaan vain varmistuksen sille, että tulossa olisi terve vauva...

JA KILIN KULKUSET - kuten ylhäältä luit, siitähän se riemu sitten tosiaan repesikin!

Olen ollut vetämässä henkisesti ranteita auki siksi, että tämä saattaa olla ensimmäinen ja viimeinen raskaus joka kohdalleni osuu, sillä täytin keväällä 40. Nyt on edessä suurella todennäköisyydellä keisarinleikkaus tuosta hiivatan istukasta johtuen, mikä tarkoittaa sitä, että on pakko pitää taukoa ennen uutta raskautta ja mietinkin kuumeisesti sterilisaatiota, sillä minulla on hormooniehkäisy totaalisen kielletty ja kohdun suulla sijaitsevan myoman takia ei edes kierukkaa voida asentaa... Ja lääkäri siihen että OLETKO AIVAN VARMA STERILISAATIOOSTA KUN EMME VOI OLLA VARMOJA SIITÄ ETTÄ VAUVA ON TERVE?! Että jos nyt kuitenkin harkitsisit... Voi kele!!!

Revitään tästä tilanteesta huumoria:(

Tunnen akkis siis tuskasi, paniikkisi, turhautumisesi ja epätoivoisuutesi valitettavan hyvin, mikä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että pitäisin itseäni nyt "erikoisempana" tai "parempana" kuin sinä vaikka tuonkin julki sen, mitä helvettiä tämä aikuisella iällä esikoista odottaminen on omalla kohdallani ollut.

Haluan vain että sinä muistat epätoivon hetkellä, että voit saada meiltä muilta tukea tilanteessasi vaikka YV:llä. Minä ainakin jaksan kuunnella, joten pura raivosi ja pelkosi vaikka minulle jos muita ei löydy.

Vaikka tämä nyt onkin tavallaan osoitettu akkikselle, niin toivon että tämä kirjoitus auttaa teitä muita, jotka ehkä joudutte vastaavaan tilanteeseen ja siksi en laita tätä YV:nä vaan laitan tämän tähän pinkkaan.

Voimia :hug:


Czarina & Lilliputti 22+2
 
Jokos on polilla käyty äiti-66? Kerrohan kuulumiset kun ehdit.
Tuotantolaitos? Onko teillä maatila/ karjaa/viljelyksiä?
Minulla veli, kuultuaan että meille tulee taas vauva, varmisteli että onhan minusta eikä meidän vanhimmasta tytöstä kyse :/

Peukkuja pidän sinulle anjamarita koko viikonlopun =) Muistithan pakata mukaan luumupussin ;) Ja jos tekee mieli makeaa, syö mieluummin lakuja kuin muita karkkeja. Sokeri kun kovettaa vatsaa. Sori nyt kun näin 'holhoan', minulla vaan on niin kurjia kokemuksia kovasta vatsasta sektion jälkeen :ashamed:

Voi akkamänty Olen niin pahoillani siitä mitä joudut nyt läpikäymään :hug:
Samoin sinulle Czarina haluan lähettää halauksen :hug:

Oikeassa olet TeSuLah noista aamu-ja iltaihmisistä. Meidän lainatyttö on esim aivan erilainen nukkuja kuin me muut. Hänellä olikin pienenä aikamoisia ongelmia nukkumaan menemisen kanssa meillä. Nyt onneksi jo iso tyttö, niin on helpompaa yksin valvoskella ja vaikka lukea kun me muut vedetään sikeitä ;)



Kaunista perjantaita teille kaikille :wave:



Nevi ja Vilttitossu rv 18+3
 
Hei vaan!


Kiitos kaikille halauksista ja lämmin kiitos Czarina odotuksesi kertaamisesta. Olen kyllä useimpia viestejäsi lukenut, mutten ihan täyttä kokonaisuutta niistä sillä tavoin hahmottanut, joten tiivistelmä oli ihan hyvä. Niin, Taysiinhan se minäkin sinne lapsivesitutkimukseen olisin mennyt, mutta kun tämä mieli on mitä on..... Aamulla herätessäni olin vieläkin aivan maani myynyt, vaikka rotat olisivat päälläni juosseet, en tiedä, olisiko ilmeenikään värähtänyt. Soitin puolilta päivin tuttavalleni Helsinkiin, 41 -vuotias ensisynnyttäjä, sai poikansa toukokuussa ja juttelin hänen kanssaan, sai minut hiukan jo tolpilleen. Ensi perjantaina menen siis rakenneultraan ja katsotaan, mikä tuomio sieltä tulee, heitänkö lopullisesti pyyhkeen kehään vai jatkanko kutakuinkin pää pinnalla matkaani. Kyllä se vaan niin on, että ilman lapsia kykenin hallitsemaan elämääni melkoisen täydellisesti, odotus on nyt sitten aivan toista laitaa ja siksi kai tämä tuntuukin niin kaoottiselta. No, onhan minulla psykologikäynti keskiviikkona.... Mutta, olen siis nyt virallisesti ´en kykene rentoutumaan ja nauttimaan raskaudestani´ -clubin jäsen, ja jäsenkorttina lienee alkava päänsärky.


Mutta, yritän saada ajatuksiani hiukan myös muualle, nyt siihen jo vähän kykenen, ja jännitän anjamaritaa, koska tulee jotakin viestiä. Ja äiti -66:kin se menee kovaa vauhtia kohti maalia, mielenkiintoista seurata.

-akkis-
 

Yhteistyössä