35 -vuotiaat ja sitä vanhemmat odottajat

Eilinen äippäpoli käynti tehty.
Vauvan paino arvioksi sai lääkäri nyt 2.9 kg mikä oli pari viikkoa sitten 2.3 kg. Eli kuulema normaalisti on kasvanut eikö pitäsi olla mitään makrosomiaan viittaavaa. Käyrien hiukan alle kasvaa. Syntymäpainoksi arvioi samaa kuin edellisistä eli 3.5-3.8 kg.
Oma olo erinomainen, eli eipä juuri tunnu supisteluja..muuan vasta bongattu. Vauva liikkuu väliin julmetusti mutta pitää myös lepopäiviäkin. Ei ollut kiinnittynyt vielä mutta sanoi gyne että uudelleen synnyttäjällä ei välttämättä varsinaisesti kiinnity.
Samalla kävin sisäpolin hoitsun luona ja hän kiitteli kuinka hyvin arvot on kuosissa...höh..vaikka itse kyllä olen sitä mieltä että heittelee kuin häränpylly. Aamu insuja lisättiin 2 yksikköön ja katsotaan miten vaikuttaa noihin lounaan arvoihin. Muuten annostus ennallaan eli lounaala 2 , paitsi siis päivällisellä 3 mikäli arvot silloin yli sallittujen. Iltaisin edelleen 4. Nyt ei tarvitse onneksi tuot iltapaln jälkeistä arvoa mitata kun kerroin että iltaisin niin väsy etten jaksa valvoa sinne saakka.

No näillä eväillä siis. Seuraava aika onkin sit synnärille laskettuna päivänä jolloin katsotaan mikä silloin tilanne. Synnytykseen oli sit määrätty jo valmiiksi insu annokset ja normaalia alatie synntystä yritetään. Toivon mukaan alkais käynnistyä itsestään ettei ainakaan tarvitseisi käynnistellä.

Huomenna ajatus pestä saunaa, siivota vaatehuonetta ja ulkoilla. Jospa näillä jouduttais hommaa. ...

Ansku71 rv 38+1

PS NEVI: Ajatus kyllä hyvä, mutta minulla taitaa palstailu pian jäädä kunhan vauveli maailmassa, tai eihän sitä tiedä. Liekö palstaa vauvan jo saaneille yli 35 v??
 
Täytyy jättää teillekin hyvästit. Kävin tänään illalla oman gynekologini vastaanotolla. Hän totesi ultrassa, että alkio on kuollut kohtuun. Sykettä ei enää lainkaan näkynyt. Edessä on huomenna tarkistusultra ja sen jälkeen kohdun tyhjennys.

Toivon teille kaikille muille ja vauvoillennen kaikkea hyvää!
 
Voi Matsalu, kaikenhan piti olla hyvin! Olen tosi pahoillani!

Ansku71; Sullahan on hyvänkokoinen vauva, paljon kasvanut viimeisen parin viikon aikana! En ole vielä synnärillä. Huomenna äitipolilla käynti, katsovat tilanteen voivatko käynnistää. Itse olen ihan varma että kotiin tullaan samantien koska mulla ei ole supistellu ollenkaan. Ja käynnistämään ei kuulemma aleta jos edistystä ei ole tapahtunut. Ei edes jännitä/pelota mennä sinne koska olen niin varma kotiin tulosta.

Mulla on sama juttu vauvelin kanssa, välillä on päiviä ettei se kauheasti liiku ja välillä temuaa ihan kauheasti. Tässä oli pari päivää niin hiljaista että piti kuunnella dopplerilla äänet jotta tiedän onko vauva hengissä.

Yöunet on mulla hyvin vähäisiä, kai se luonto valmistaa valvomiseen. Viime yönäkin sain unen vasta klo 01 ja heräsin pirteänä jo klo 05.00. Mies heräsi yhdeksäksi töihin ja minä olin lukenut kirjaa siihen mennessä kolme tuntia. Tosi raivostuttavaa!!Koskahan sippaan!?!

miina 70 rv 38 ja jotain
 
Matsalu :hug: Olen niin pahoillani puolestasi.
Voimia :hug:

Onpa mukavaa lukea teidän jo 'loppusuoralla' olevien kirjoituksia Miina70 ja ansku71 =) Oletteko molemmat kirjoitelleet tänne jo plussasta asti?

Huomista np-ultraa odottelen, melkoisesti jännittää :ashamed:



Nevi ja Vilttitossu rv 11+1
 
Kiitokset kaikille onnitteluista ja lohduttavista tiedoista tämän raastavan oireettomuuden johdosta. Edetään päivä kerrallaan. Aiemmat ikävät kokemukset ovat opettaneet realistiksi.

Matsalu Olen niin pahoillani :hug:

 
Täällä kans yksi uusi ilmoittautuu. Olen 38v ja odotan 10 lasta. viikot on nyt 27+3, laskettuaika on 30.8. Tällä hetkellä makoilen Oulun yliopistollisessa keskussairaalassa ,kolmas viikko menossa. Istukan vuodon vuoksi täällä ollaan. Kolme viikkoa pitäis vielä olla täällä. Vauva voi hyvin.
 
Ja täällä minä taas. Kotiin laittoivat kuten arvelinkin, ensi viikolla uusi aika. Olikin eri lääkäri kuin viime kerralla ja tämä oli sitä mieltä että ennen 39 viikkoa ei käynnistellä keltään, edellinen sanoi ettei käynnistetä ennen viikkoa 38. Muutenki tuli tunne että tämä lääkäri ei ymmärtänyt syytä minkä vuoksi olen käynyt synnytyspelkopolilla. Nyt sitten elän pelossa että painajaiseni käy toteen ja synnytän kotiin tai ambulanssiin. Jos jotain positiivista hakee niin saapahan vauva vielä kasvaa, painoa oli nyt lähes 3300g. Eli mitään muutoksia ei ollut tapahtunut edelleenkään, ei ole vauva edes laskeutunut. Mitähän sitä alkais touhuamaan jotta jotain tapahtuisi, mattoja pesemään...

Minä en ole tainnut tänne kovin kauaa kirjoitella, luin tätä ketjua aika pitkään ennenkuin uskaltauduin mukaan.

Tervetuloa mukaan äiti x9! On sulla makaamista siellä, huh!! Kolmen viikon päästäkö vauva saa luvan syntyä, eli on silloin sen verran kasvanut? Voitko synnyttää hänet alateitse kun kerran istukka vuotaa? Minä tulisin varmaan hulluksi jos pitäis maata sairaalassa noin pitkään, mutta toisaalta kun kyseessä on vauvan terveys/henki niin sen vuoksi kyllä kestää mitä vaan. Mutta ei varmasti ole helppoa olla erossa muistakin lapsista noin pitkään, henkisesti varmaan aika rankkaa!

Minä muistan niin elävästi jännityksen kun olin menossa np-ultraan tai rakenneultraan. Mulla kohdalla sattui vielä niin, että niskaturvotusta oli 1,6. Kun seulan tulokset tulivat niin se olikin laskettu 1,3:n mukaan. Eli kätilöllä on tapahtunut kirjausvirhe kun on lähettänyt verikoetta ja niskaturvotustulosta eteenpäin. Kun kysyin asiasta niin sanoivat että ei sillä ole merkitystä tuloksen suhteen mutta toisinaan mietin että onkohan mulle tullut värää vastaus seulasta.... Mutta tuota nyt on enää turha murehtia, on otettava vastaan mitä annetaan.


miina 70 rv 38+5
 
NEVI: en itse asiassa edes muista milloin aloin kirjoitella palstalle :( Liekö lähestyvää muistinmenetystä ;)

MIINA70: Mullakin seuraava käynti sairaalassa vasta laskettuna päivänä eli ei kuulema täälläkään aloiteta käynnistystä ennakkoon. en kyllä toisaalta sitä tahdokaan. Kuopus syntyi 40+1 ja esikko 38+6. Joten nähtäväksi jää miten tää tulokas sit päättää maailamaan tulla.
Mulla on kaiken aikaa huoli ja pelko vauvan terveydestä..En tiedä mistä se johtuu sillä rakenne ja np ultrassa ei näyttänyt olevan mitään, mutta eipäs ne kaikkea tietoa annakaan. Koko ajan olen sanonut että vastaan otetaan mitä vaan annetaan, on varmaan turhaa enää perua koko hommaa :) Ehkä se pelko johtuu juuri siitä kun ikää tulee lisää ja tietää riskien lisääntyvän. Siinäkin kyllin syytä jo saada piste iin päälle eli sterilisaatio sit myöhemmässä vaiheessa. Tarkoittaa siis että heti kun se vaan mahdollista.

 
Ansku71; Lohduttavaa kuulla että muillakin pelottaa vauvan terveys. Tuo on vain niin tabu asia jota en voi ääneen sanoa muutakuin omalle miehelleni. Mulla on ollut toisten lasten kohdalla ihan samoja pelkoja. Paitsi nyt pelko on moninkertainen kun on tätä ikää paljon enemmän. Nyt hieman harmittaa etten mennyt lapsivesipunktioon, paitsi ettei sekään takaa vauvan terveyttä.

Yritän lohduttautua sillä ettei enää voi vauvan terveyteen vaikuttaa mutta kyllä minäkin sitä mietin ja pelkään päivittäin. Miehellekin valitan pelkoani joka ilta, hän sitten lohduttaa ja puhuu järkeä minulle. Mullakin oli tosi hyvä tulos siinä seulassa mutta eipä se kerro loppujen lopuksi paljoakaan, lisäksi kismittää se kätilön kirjausvirhe. Pelkoani lisää vielä se, että mulla on perussairaus johon olen syönyt lääkkeitä koko ikäni ja lisäksi tämän minun odotusajan migreeni johon olen joutunut ottamaan "tuhdimpia" lääkkeitä.

Minä haluan käynnistyksen ja aion kyllä yrittää vaatia sitä. Muutoin minun pelkopolikäynti on yhtä tyhjän kanssa. Mulla on muut lapset syntyneet viikolla 40+2 ja kai ne sen varaan laskee että tämäkin vauva syntyy samaan aikaan. Mutta mitä jos ei niin käy ja tämä päättääkin syntyä aikaisemmin. Nyt jo pitää yöt valvoa ja miettiä mitä tehdä jos synnytys käynnistyykin itsestään, saanko edes ambulanssia ja kätilöä mukaan jne.

Toisaalta tuntuu haikealta luopua tästä mahasta, onkohan tämä viimeinen kerta olla raskaana... Kummallisia ajatuksia minulla =)

miina70
 
Moikka, täällä 36v toisen lapsen odottaja. Eka on 4v tyttö. Haamuplussailin viikko sitten ja eilen tuli vahva plussa, jossain 6:lla viikolla ollaan...

Oireita, painetta alavatsalla, hienoista kuvotusta, "lantio" oli kipeä, oli heti jostain kp15 paikkeilta, sitten ne hävisivät haamuplussien ajaksi, jolloin itsekin olin vielä epävarma asiasta. Pari päivää sitten aloin tuntemaan pienen kohouman alavatsalla ja aamupäivisin hieman kuvottaa tai on pala kurkussa. Ekassa raskaudessa oksensin joka aamu rv7-12, nyt voisin haluta päästä pelkällä kuvotuksella... ainakin, jos se ei tästä muutu pahemmaksi.

Neuvolaan ajattelin soittaa aikaa ensi viikolla, mutta tiedä häntä, vaikka soittaisin jo tänään... Eihän sitä tiedä, koska sinne ajan edes saa, mekin asutaan alueella, jossa on hirveästi lapsiperheitä ja paljon masukkaita naisia kävelylenkeillä. Jotenkin on vanhemmiten (?) tullut vähän hermoherkäksi ja varhaisultra kiinnostaisi... mutta toisaalta, ekassa neuvolassa selviäisi ainakin syke - jospa sitä sitten jaksaisi odotella ekaa ultraa.
 
Huomenta vaan täältä oyks:ta. Mulla se istukka on vielä kohdunkaulan päällä joten tällä hetkella alatiesynnytys ei ole mahdollista. Alkujaan se oli myös kohdunsuun päällä mutta kahdessa viikossa oli vatsan kasvaessa noussut. Kun viikot tulee 30 tai 31 niin silloin on turvallista siirtää Kokkolaan, missä muuten synnytys tapahtuu. Tää oulun reissu on vai siksi että kokkolassa ei ole niin hyvää tehovalvontaa jos vauva syntyy alle 30 viikkoisena. Eilen lääkäri ultrasi ja totesi että kaikki hyvin ja vauva kasvanut viikossa tosi hyvin. Painoarvio on nyt 1260g. Samalla sain myös tietää että poika on tulossa. Pääasia että vauvalla on kaikki hyvin, kyllä se täällä oleminen menee jo rutiinilla.
 
Np-ultra käyty.

Pikkuisen sydän jympsytti ihanasti ja alussa heilui ja pyöriskeli hurjaa vauhtia :heart:
Lääkäri yritti mittailla ja saikin pää-perä-mitaksi 4,65cm. Koko vastasi viikkoja 11+5, nyt 11+2.
Poimun mittaus ei sitten sujunutkaan. Hurjan liikuntahetkensä jälkeen pikkuinen väsähti ihan täysin ja nukahti kuin tukki :D Jouduin tekoyskimään, tökkimään mahaani ja käymään vessassa, mutta mikään ei herättänyt pientä.
Välillä sain komennuksen kahvilaan ja kun tulin takaisin oli toinen lääkäri paikalla yrittämässä. Taas vauveli heilui ja heitti kuperkeikkaa, mutta koko ajan niska väärään suuntaan. Ja sitten simmahti :LOL:
Hauskin hetki oli varmaan se kun minä lääkärin komennuksesta hypin kuvitteellista hyppynarua alapää paljaana :/ Tulokseksi pieni käänsi vain kylkeä (ja tietenkin väärään suuntaan)
Joten menen uudestaan poimun mittaukseen puolentoista viikon kuluttua, silloin viikkoja 12+6.

Huojentava tieto oli se, että molempien lääkärien mielestä turvotusta ei ollut liikaa, silmämääräisesti katsottuna siis. Toinen jopa sanoi ihan suoraan ettei ole mitään huolehdittavaa =) He vain tarvitsevat tarkan luvun laskelmiaan varten.

Joten nyt, tällä hetkellä, elämä hymyilee :heart: =)



Nevi ja Vilttitossu rv 11+2
 
...kp33/30 yk.22 plussa ja nyt hieman jännittää, että pitäisi pintansa pieni elämänalku ja pysyisi matkassa mukana! =)

Meillä siis neiti 3v7kk eli pikkukakkosta odotetaan! :heart:

nevi Hauska tuo ultrassa käyntisi! :D Olenpa kuullut muitakin pomppimisia sieltä!! :wave:
 
Onneksi olkoon Mantana! Minäkin olen vielä täällä vaikka alkais jo minusta olla aika nähdä tuloksiakin eikä tätä ikuista odotusta. Mulla eivät luultavasti käynnistä ennenkuin 42+2, kun ikäväkseni olen liian hyvässä kunnossa. Minusta pitäisi olla joku ikäraja tässäkin rääkkäämisessä... (edellinen käynnistettiin 39+2, vaikka verenpaineet oli samat)

kriisi + typsy 41
 
Tein tänä aamuna Apteekin oman raskaustestin ja ihanan selvä plussa tuli! :heart:

(Kuva ilman salamaa hieman huono.)

Mantana ja meidän pikku "Toivo" rv.5+0 :heart:

Heips, kriisi! Alkaa siis h-hetki lähestyä! Sulla taitaa olla tosi pinkeä olo! Pian helpottaa! Oletko jo tietoinen kumpi tulee? :wave:
 
Nevi; Hahaa, vaavi siellä mahassa on ajatellut että häntäpä ette mittaakaan noinvain! Aika hauska ultrakäynti! Kun mittasivat minun maha-asukilta niskaturvotusta niin jo ennen mittausta kätilö sanoi että ei ole turvotusta, näkee heti. Sullakin on varmaan se ok.

Mantanalle tuhannesti onnea plussauksesta!!!!

Vieläkö Ansku yhtenä kappaleena??!!

Kriisi; Miten olet kokenut käynnistyksen? Mikä sulla oli tilanne edellisessä käynnistyksessä, oliko kohdunsuun tilanne täysin epäkypsä vai oliko jotain muutoksia tapahtunut? Miten sulla käynnistettiin? Mulla EHKÄ edessä käynnistys ens torstaina.

Mulla menee yöt lähes valvoessa. Sopivaa nukkuma-asentoa ei löydy, vessassa saa juosta vähän väliä yms. Plääh!

Mukavaa lauantaipäivää kaikille!

miina70 rv 39+1
 
Tervetuloa mukaan mantana tälle puolelle =)
Ihana uutinen kyllä oli kun luin että olet plussannut :heart:

Kiitos Miina70 lohduttavasta tiedosta :) Kyllä minäkin uskon että kaikki on ok.

Isommillekin muksuille (19v, 16v ja 13v) on jo kerrottu uutinen. Olivat kovin yllättyneitä, mutta iloisia =) Pikkuinen (ensi viikolla 2v) ei ymmärrä asiasta vielä mitään.

Huomenna olisi tarkoitus lähteä pääkaupunkiin housu-ostoksille. Tälläisen isokokoisen naisen on kovin vaikeaa löytää sopivia raskausvaatteita. Esimerkiksi äitiysvaatteiden koot loppuvat melkein aina L tai XL. Ilmeisesti sitä ajatellaan, että isoilla naisilla on jo vaatekaappi niin täynnä telttamekkoja, että niillä pärjää hyvin koko raskausajan :ashamed:

Aurinkoista viikonloppua kaikille :wave:


Nevi ja Vilttitossu rv 11+4
 
Hienoa NEVI hyvistä ultra kuulumisista!!

Ja MANTANA onnea plussasta sekä turvallista odotusta!!!

MIINA70: Minnekäs me täältä ;) Taijetaan olla vielä juhannuksenakin... Mulla ei edelleenkään mitään oireita. Ei supistele ei. Väliin tulee jo epäusko jotta josko tässä edes raskaana ollaankaan vaikka masu kyllä kertoo toista.
On kokeiltu kaikenmaailman S:t ilman tuloksia.

Tälle aamua nousin ylös 4.30 jonka jälkeen olikin yö unta takana 5,5 h. Ei vaan nukuttanut joten päätin pomppia pystyyn. Pesin sit pesuhuoneen siinä kun odottelin muiden ylös heräämistä. Tälle päivää vielä tarkoitus leipoa huomisille tw kutsuille raparperi-mansikka piirakka, hedelma-kookospiirakka ja pari pelti leipää. Jää si hyvässä lykyssä vieras varaakin.

GALLUPPIA kehiin: Eli mistäpäin porukka täällä tällähetkellä kirjoittelee?? Itse kainuusta, kajaanista!!

Ansku71 rv 38+6
 
Mulla taas huono yö takana. Varmaan olin tunnin välein hereillä, kädet puutuu kummasti eikä mikään asento ole hyvä, lisäksi synnytys jännittää. Minäkin eilisen päivän siivosin, pesin mm seiniä. Lisäksi kävin illalla 5 km:n lenkin, eikä tunnu missään. Ei supistuksen supistusta!

Minä kirjoittelen täältä pohjois-suomesta, synnyttämään menen lapin keskussairaalaan. Lämpötila meillä tällähetkellä +5 astetta joka sopii minulle vallan mainiosti =). Meillä on kyllä harvinaisen kylmää tällähetkellä, kaikki kukatkin ovat onnistuneet paleltumaan kun on öisin ollut mittari miinuksen puolella.

miina70 rv 39
 

Yhteistyössä