35 -vuotiaat ja sitä vanhemmat odottajat

Hämeestä tulee minun kirjoitukset :)

Hui Miina70 onpa teillä 'kesäsäät' :eek:

Täällä on ollut tänään ihan hurjat tuulet. Pikku tytön kesähattukin lensi ulkoiltaessa tuulen mukana. Sen jälkeen pitikin koko matkan hiuksistaan kiinni ettei tuuli veisi :D

Eilen olikin ihan hyvä ostoskierros, vaikka jo ehdinkin etukäteen marmattaa ettei kuitenkaan löydy mitään :whistle: Saaliiksi sain tosi kivat caprit ja hameen, sekä pari puseroa. Siihen kun lisää vanhat äitiysvaatteeni, onkin jo oikeastaan kaikki tarvittava.

Mukavaa alkuviikkoa teille kaikille :wave:



Nevi ja Vilttitossu rv 11+6
 
Kirjoittelen Kirkkonummen Masalasta Espoon kupeesta. Synnäri Naistenklinikka.


Neuvolassa käyty eilen:
Painoa alkupainoon lisää 10 kg
rr 140/84
HB 139
pissa ok
kohdunpohja 33
syke 130, liikkeet ++
perätilassa edelleen

Seuraava neuvola 2 viikon kuluttua, jos tyty silloin vielä pt lähete äitiyspolille arvioon/kääntö yritykseen.

anjamarita ja Sara 34+0
 
:attn: Nostoa, nostoa :wave:

Täällä jännäilen kuinka moneen meistä tarttuu vanhimman tytön flunssa :/
Onneksi tuo neiti 19v on siinä iässä että viihtyy eniten omassa huoneessaan ;) onpahan pienempi tartuntariski.

Perheen isän kesälomaa jo kovasti odotellaan, samoin lainalapsemme tuloa. Viimeksi ollaan nähty vappuna. Ihan jo ikävä vaivaa :(
Onneksi loman alkuun ei olekaan enää pitkä aika. Juhannuksena suunnataan viikoksi mökille ja siitä alkaakin viiden viikon lomaputki. Paljon on suunnitelmia, saa nähdä mitä kaikkea ehditään.

Olo on suht' hyvä. Pientä kurkun kirvelyä ja lämmönnousua, iltaisin väsymystä.
Ensi maanantaina on sitten se toinen np-ultrayritys. Joudun varmaan maksamaan pk-maksun uudestaan? Eipä tuo niin haittaa, on mukavaa päästä näkemään pikkuinen uudestaan :heart:


Nevi ja Vilttitossu rv 12+2
 
Onko ketään, jolla olisi ultrassa näkynyt sikiön sydämen syke jo raskausviikolla 5?
Olen menossa ultraan rv 5+3, kun ei hermot meinaa pitää. Takana on niin monta ikävää
kokemusta (siis keskenmenoa), että en mitenkään jaksa odottaa enää....
 
Ymmärrän hyvin maijamette että olet innokas varmistamaan asian mahdollisimman pian.
Minä en ole noin aikaisin ultrassa käynyt, varhaisin on 6+6 ja silloin näkyi jopa vatsan päältä syke hienosti.
Jos laitat googleen hakuun 'rv5 sydämen syke', saat aika paljon keskustelupalstoja esiin, joissa kertomuksia varhaisista ultrakäynneistä. Suurin osa taisi kirjoittaa ettei noin varhain ole sykettä näkynyt.



 
Tää on ihan kamalaa tää odotus... Neuvola vasta 2 vko päästä, nyt rv6+1 ja haluisin kovasti tietää, mitä masuun kuuluu... Ei ollu ekalla kerralla näin jännää olla raskaana... heh :D Ei mitään syytä käydä varhaisultrassa tms mutta muuten vain jännittää niin kamalasti.

Ei vielä pahoinvointia... Toivottavasti tällä kertaa siltä säästyisin!! Mahaa "venyttelee" ja painetta tuntuu iltaisin, samoin hieman kuvottaa, kun olis välipalan aika. Näillä oireilla pärjäis vallan mainiosti.
 
Moi kaikille, meitä 70-sarjalaisiahan on täällä paljon! Mulla on takana kaksi tanakkaa viivaa toissapäivältä ja tänään kiirehdin lekurille katsomaan, onko siellä mahassa tosiaankin joku =) ja siellähän sydän sykki tiuhasti ja pituutta oli huimat 11,8 milliä. RV 8+1 eli meni tuo eka kuukausi haahuillessa, että jaahas vähän oli tosi niukat menkat, ei nyt vielä viitti testailla, kun jos se oiskin neg, niin sitten pettyy kamalasti ja pitää koko rumba aloittaa uudelleen eli niin kauan kun ei testaa, voi kuvitella olevansa raskaana.... tosi älykästä logiikkaa juu.... en taida kuulua niihin yli-innokkaisiin testaajiin siis...

Varsin outoa on, että olo on älyttömän vakaa ja hyvä, ei mitään kuvotusta. Sitä itse asiassa ajattelin etukäteen aina, että annas olla, minä varmaan laattaan mennen tullen sitten heti, mutta ei niin pienintäkään pahoinvointia. Kop kop, onkohan se vielä edessä...

Mutta onpa kiva, että on muitankin IÄKKÄÄMPIÄ ensikertalaisia =) Hyvää vointia kaikille!
 
Huomenia!!!

Kiva että listalle löytyy tosiaankin uusia meitä -70 lukulaisia :)

Jokohan MIINA70 on joutunut synnärille ...huhuu...????

itse täällä edelleen samoissa, eli kotonapa juu. Eilen täti soitteli joko kyseli että missäpä olet, johon minä että kotona tietenkin missäs nyt muuallakaan. Johon hän että ei kun aattelin joko olet synnyttää...höh..sanoin että tuskin sit puhelimeen vastailen jos tosi toimissa olisin. Ja sekin jo ärsyttää kun sitä jokatoinen kyselee milloin??? Sanosin tietty jos tietäsin tarkan kellon ajan kans...

Nyt aamupalaa ja sit valmistautuu kaupunkiin lähtöö. Mukavaa päivän jatkoa ja tulevaa viikonloppua!!!

Ansku71 rv 39+4
 
Heips!

Täällähän minä vieläkin yhtenä kappaleena, missäs muualla =) . Olen ollut synnärillä kaksi päivää ja ovat yrittäneet käynnistää synnytystä suun kautta otettavilla tableteilla, tuloksetta. Eilen sitten tulin kotiin ja ens viikolla taas kontrolliaika äitipolille. Tämä vauva ei halua pois tuolta lämpimästä mahasta. Supistuksia kyllä tuli välillä 3 minuutin välein mutta ne olivat täysin kivuttomia ja hyödyttömiä. Kohdunsuu oli auki sentin ja kohdunkaulaa jäljellä 2 cm sinne mennessäni ja sama tilanne oli pois lähtiessäni eli ei mitään muutoksia. Olipas tylsä kakspäivänen, maata vaan siellä. Haikeana kuuntelin kun ympärillä olevista synnytyssaleista kuului vähän väliä vauvan parkaisu eli vauvoja syntyi kovastikin tuona aikana.... mutta ei meille! =) . Nyt tuossa soittelin ja kyselin että saanhan kätilön varmasti mukaan jos tulee lähtö viikonlopun aikana, mutta eipähän tuota voi kukaan taata (mullahan siis synntysten kesto aikaisemmin noin 45 min ja 1h15 min ja matkaa synkkärille 160 km). Kyllä hirvittää!

Mulla muuten kans puhelin soi ja viestiä pukkaa kokoajan, kaikki kyselevät joko on vauva syntynyt. Olen muka yrittänyt pitää salassa lasketun ajan juuri tuon asian vuoksi mutta kummasti kaikki tuntuu tietävän milloin on oikea laskettu aika. Kai nuo isommat lapset ovat lärpättäneet sen kaikille vaikka nimenomaan kielsin kertomasta kelleen. Olen siis sujuvasti sanonut kaikille, että laskettu aika on juhannuksena.

Supisteleeko Ansku sulla yhtään, oletko käynyt neuvolassa onko tapahtunut mitään muutoksia missään?

Tervetuloa Lilli70, ihanaa kun meitä "kypsiä" odottajia löytyy. odotas vaan, kyllä se huono olo sieltä tulee. Mulla tais alkaa se vasta viikolla 10 mutta sitä ei onneksi kestänyt kuin viikon.

Maijamette; minä kävin ultrassa noin viikolla 5 ja mulla ei näkynyt siellä yhtään mitään, kohtu näytti aivan tyhjältä. Epäiltiin kohdun ulkopuolista raskautta. Sitten kun menin reilun viikon päästä niin sieltähän löytyikin sikiö ja syke.

Mukavaa perjantaipäivää kaikille!

Miina70, rv tänään tasan 40
 
Tervehdys kaikille!

Pakkohan minunkin on itseni tähän pinkkaan laittaa kun kuulun tähän kypsään ikään ehtineiden ryhmään :D

Eli ikää 40 (-68 syntynyt) ja esikoista odottelen rv 16+2. Hieman taustaa:

a) todella harvoin "tärpännyt", raskaudet eivät lähde helposti liikkeelle. Ei elimellistä vikaa. Ei lapsettomuushoitoja. Luovuttiin vauvahaaveesta ja seuraavista 2 päivän (norm. 7 päivää...) kuukautisista tärppäsi; ovulaatio siis oli vaikkei mukamas pitänyt olla ja "lähitaisteluakaan" ei harrastettu kuin muutamaa päivää ennen seuraavien kuukautisten oletettua alkua, sillä olimme kumpikin yli 2 viikkoa kuumeessa heti kuukautisten loppumisen jälkeen. Sillä lailla :LOL:

b) jos on tärpännyt, on aina tullut kesken. Edellinen raskausennätys rv 9+6 (kuolleena jo rv 6+3)

c) myooma kohdussa

d) ollut veritulppa, nyt hepariinihoito päällä

e) tällä viikolla todettu erittäin harvinainen 16-trisomia istukassa. Olisi pitänyt johtaa keskenmenoon jo ajat sitten, joten on ns. istukkamosaiikki koska olen edelleen tukevasti raskaana. Onko mosaiikki vauvassa, sitä ei valitettavasti kukaan tiedä sanoa varmaksi...

Mutta lippu edelleen korkealla :wave:
 
Monellakos teistä on ollut alkuraskaudessa ruskeata vuotoa?

Tätä on varmaan käsitelty jossain päin ketjua, mutta en nyt jaksa lukea kaikkea läpi... Mulla tänään rv6+3 ja olen saalistanut vessapaperiin ruskeata tuhrua. Ensin mukamas tuli vähän enemmän ja ehkä aavistus punaisenruskeaa, mutta nyt jo kolme kertaa vessassa käyneenä, paperille tuli vain "haamuruskeaa". Alavatsaan ei satu, mutta vähän kiertää ylempänä. Melkein voisin närästykseksi sanoa, mutta ei aivan. Edellisessä raskaudessa ei ollut minkäänlaisia vuotoja tms, joten olen vähän uuden edessä taas kerran ja mielelläni kuulisin kokemuksia teiltä muilta. Vaaratontahan tämä lie... mutta... silti.
 
Tervetuloa mukaan Czarina :wave:
Huh, huh...en muuta osaa nyt tilanteestasi sanoa. Paljoa olet joutunut/joudut kokemaan. Kovasti toivon, että kaikki kääntyy lopulta hyväksi :)

diddlina pidän peukkuja, että mokomat tuhrut loppuvat ja saat rauhassa nauttia raskaudestasi.

Aika laittaa pikkuinen yöunille, kauniita unia teillekin :)



Nevi ja Vilttitossu rv 12+4
 
Hei taas. Kamala flunssa painaa ja koko ajan mietin, onkohan pikkuisellakin tukala olo. No ehkä hän keskittyy käsiaiheiden ulospukkaamiseen, eikä toivottavasti oo ihan heikkona. Eilen otin varovasti Nasolinia, vaikkei sitä suositellakaan, mutta alkoi olla niin mahdotonta hengittää kaiken sen rään keskellä, eikä nukkumisesta ois tullut mitään. Varovasti panadolia kans peliin... tosi vaikeeta, kun oon yleensä torpedoinu kaikki flunssa-aiheet kemikaaleilla heti kättelyssä ja nyt kun pitää vain kärvistellä, yäk.

Nevi: olipas ihana sun ultrakuvaus tuolla aikaisemmin :LOL: Vai uuvahti pieni siihen hyppelyyn täysin, liikuttavaa..
Miinalle jaksamista ja hermoja kalkkiviivoilla!
Czarina: kuulostaapa rankalta, toivotaan, että nyt oikeesti kaikki menee hyvin maaliin saakka.

Kertokaahan viisaat, missä vaiheessa pitää viimeistään kertoa töissä? Kaikki mahollinen löytyy netistä, mutta tuota en löytäny.

Hätsii vaan, nyt käyn hakemassa lisää hunajavettä... jee...
 
Heips kaikille :wave:
Täällä on yksi -70 syntynyt Pirkanmaalta joka odottaa neljättä ja vauva LA on marraskuussa. Nyt olen viikolla 17+2 :heart:

Alkushokki raskaudessa oli melkoinen, kun meillä on vielä syyskuussa-07 syntynyt pikkumies ja häntä täysimetin ja söin e-pillereitä ja silti tulin raskaaksi...yllättäen....

Kovasti keskusteltiin ja vielä kerran keskusteltiin miehen kanssa, koska hänen mielestään meidän lapsiluku oli jo täynnä, mutta mitä tässä voi muuta sanoa, että tällä vauvan syntymällä on jokin tarkoituksensa joka varmaan sitten selviää hänen elämänsä aikana....anoppi on ollut erittäin vaikea tapaus ja hänen mielestään olisi pitänyt keskeyttää raskaus ja piti meille 37-vuotiaille ihmisille mielettömän saarnan ja tunsin oloni ihan 17-vuotiaaksi teiniksi.....

Ollaan muuten mieheni kanssa alettu seurustelemaan 17v. ja olisimme jo silloin voineet aloittaa lastenteon, mutta saimme ensimmäisen lapsen, kun olimme 29½-vuotiaita =)

Edellinen raskaus oli kaikenpuolin vaikea ja tämä raskaus taas on ollut helppo vaikka etukäteen pelkäsin, että kuinka jaksan pienen miehen ja uuden raskauden kanssa, mutta kaikki on mennyt hienosti ja tietysti asiaa edesauttaa, että meillä on helppo lapsi tämä juniori eikä turhia rähise vaan on perustyytyväinen kaikkeen :heart:
 
Kysymys estrogeenistä
Onko teillä kenelläkään selvitetty lapsettomuushoitojen tai keskenmenotutkimusten yhteydessä estrogeenin määrää? Olen lueskellut, että sen puutteella on vaikutuksensa raskaaksi tuloon ja raskauden jatkumiseen (eli varhaisiin keskenmenoihin). Olen puhunut oman lääkärini kanssa asiasta, mutta hän ei ole nähnyt tarpeelliseksi tutkia estrogeeniarvoa sen tarkemmin...
 
Hei Kisse, tervetuloa mukaan :wave:

Nythän meitä alkaakin olla täällä jo aika mukava joukko =)
Taidankin kysellä teiltä uudestaan, olisiko joku halukas pitämään jonkinlaista päivitystä meistä. Minulla ainakin on niin hutera tuo muistiosio pääkopassa :ashamed: , että säännöllinen lista meistä ja missä tilanteessa kukakin on, olisi tosi suuri apu. Ehkä jos 'tutustumme' toisiimme paremmin, tulisi palstastammekin aktiivisempi :D


Täällä Hämeessä paistaa vihdoinkin aurinko, tosin tuulee melko reippaasti.
Nyt on niin mukava olo, kun tuo meidän lainalapsikin ennätti loman viettoon. Ihan on olo, että on perhe koossa ja kaikki hyvin =)

Mukavaa sunnuntai-iltaa teille kaikille!



Nevi ja Vilttitossu rv 12+5
 
maijamette, mulla on tutkittu hormoonitasot ja ne ovat aina ollet moitteettomat, mutta silti on raskautuminen ja raskaana pysyminen ollut todella vaikeaa.

Stressi on toiminut minulla tahattomana ehkäisykeinona, sillä kun on stressikäyrä pilvissä, kuluu elimistön B-vitamiinitasot ja siinä kärkeen heti yksi selitys sille miksi ei meinaa tärpätä. Esim. tämä raskaus lähti liikkeelle kunnon influenssan "jälkitautina" - olin niin kipeä että kuukautisetkin sekosivat, mutta vetelin joka aamu "Berokat" jotta toipuisin. Sitä ennen oli ollut 3 varhaista km:ää. Mutta osittain syynä saattaa olla sekin, että olimme luopuneet vauvatoiveesta... Kuka tietää.

Minulla on lukuisia viikon 6 keskeytymisiä ja siihen on syynä saattanut olla kaikki liian sakeasta verestä mahdolliseen trisomiaan (on kuulemma yleisin syy keskenmenoon) ja kaikkeen siltä väliltä, mutta sitä ei kukaan osaa varmaksi sanoa. Syynätty ja ronkittu on, mutta vikaa ei ole löytynyt.

Nyt sitten ollaan vastoin kaikkia todennäköisyyksiä raskaana 16+4 :whistle:
 
MIINA70: Kävin viime ke neuvolassa ja kyllähän vauva laskeutunut on...Huomenna aamulla meno synnärille normaali kontrolliin ja käsitin viime sairaala käynnillä että mikäli kaikki ok jäädään vielä odottelee..hohhoijaa... Jospa se ensi yönä alkais sit jo lopultakin itsestään syntyä ettei menis vaan pelkäksi odotteluksi ja lopulta on niin turhautunut kun alkaa nyt olla yöt jo huonoja. Tuskin vaan !!!

MAIJAMETTE: Lapsettomuus hoitoja takana useita ja estrogeeni tutkimuksetkin tehty mutta mulla ei niissä ollut häikkää. Mulla on aikoinaan todettu pco joka on hankaloittanut raskautumista. Nyt ikää alkaa olla tuon liki 40 v niin pco oireet paranneet ja siitä syystä johtuen kait raskautuminen helpottui. Minulla ei keskenmenoja ja nää kaksi aiempaa raskautta molemmat spontaaneja kuten tää kolmas myös.

CZARINA: Toivottelen onnea kovasti jotta kaikki sujuu hyvin loppuun saakka!!

Nyt pitäisi alkaa rueta koisaa jotta aamulla jaksaa nousta pirtsakka ylös ja kaupunkiin sinne synnärille syyniin...

Ansku71 rv 39+6
 
maijamette, piti muuten lisätä vielä yksi omalla kohdallani oleva todennäköinen lisäsyy raskautumisongelmiin jota ei tule ajateltua...

Nimittäin se, että jos olet Rh- ja jos saat yhdenkin km:n (vaikka varhaisenkin) jossa mies on ollut Rh+, niin uutta raskautta ei kuulemma tule Rh+ -miehen kanssa ilman vasta-ainepiikitystä. Itselläni tuo negatiivisuus todettiin vasta vuonna 2005 eli 37-vuotiaana kun kuollut alkio jouduttiin poistamaan sairaalassa; Rh negatiivisuus selvisi silloin veriryhmämäärityksessä.

Syitä on siis monia vaikka kaikki arvot olisivatkin kunnossa.
 
en siis muista olisinko kirjoitellut tänne tässä tai edellisessä raskaudessani, mutta jospa täältä löytyis nyt rohkaisua kun näitten hormoonien myrskytessä iski valtava epävarmuus aivan yllättäin.
Olen siis 39, täytän 40 kuukausi sen jälkeen kun vauvan pitäisi olla syntynyt, la20.1.09.
Ennestään itselläni on viisi lasta, joista kolme nuorinta syntyneet -05,-06 ja-07... Aina olen pelännyt mutta nyt tilastoja tarkastellessani iski aivan paniikin alku, siis ONKO MUN IKÄISELLÄ enää edes Toivoa selvitä seulasta ilman hälyytyksiä?
Riski näyttäis kasvavan valtavasti just tässä iässä :| ... Auttakaa nyt ja antakaa uskoa jos vain voitte :saint: ... Itselläni on aika np-ultraan reilu kahden viikon kuluttua ja nyt kun sen ajan sain niin jostain syystä iski joku pakokauhun poikanen :ashamed:
:heart: 8+6 :heart:

 
Mukaan tulossa vielä yksi 35+ ikäinen ekaa lastaan odottava.

Kuten nimimerkkikin kertoo, niin ikää on kertynyt vuodesta 70. Ja kuten sanoin tämä on meille ensimmäinen lapsi ja varsinainen ylläri. Olimme vasta puhuneet, että josko vielä yritetään, mulla on vaihtumassa työt parin vuoden sisään töissä, että jos ennen sitä. Ja jo lapsi ilmoitteli tulostaan, vaikka vielä ehkäistiinkin. Mies on vähän harmissaan, ettei päässyt yrittämällä yrittämään, kävi varsin helposti tuo...
No tervetullut on tiitiäinen kovastikin maailman meidän luokse. Yhdessä olemme olleet jo vuodesta -88 joten yhteiseloa kaksistaan on takana melkoisestikin. Vaan kyllä se pieni elämä meidän elämän tulee muuttamaan kovastikin.

Nyt odottelen viikon päästä olevaa rakenneultraa, joka vähän jännittää, että kaikki on kunnossa siellä. Liikkeitä olen tuntenut jo 3-4 viikkoa. VIime aikoina aina paremmin.
Alkuraskaudesta ei ollut mitään ongelmia, jopa niin, että tajusin olevani raskaana vasta rv 9+, mitenkäs sitä ensimmäistä odottava muuten :LOL:
Nyt on jonkin aikaa ollut (ilmeisesti) harjoitussupistuksia, kun menee tosi kovaksi vatsanpeite välillä (tosin aina eri kohdassa), ja tuntuu pientä jännitystä alavatsassa.

Nyt ei muuta kuin hyvää maanantaita kaikille!

Sarppa ja tiitiäinen 20 + 3
 
Älä huoli tuttelitar olen nyt 39 ja kun tyttö syntyy heinäkuussa täytän lokakuussa 40. Niskaturvotus oli 1.3 ja lapsivesipunktiossa rv 15 todettiin normaalit tytön kromosomit. Kaikki on ollut myös ultrissa hyvin. Raskaus ollut melko oireeton, jos lasta ei olisi alkuun saatettu microinjektiolla olisi voinut mennä pitkäänkin etten olisi tiennyt koko asiasta mitään. Ei ole ollut pahaa oloa eika oksetusta. Ei vihlontoja eikä muitakaan kipuja. Nyt tietty jo ahdistaa hengitystä kun kohtu painaa keuhkoja, neiti se haluaa vain istua eikä ole kääntynyt pää alaspäin, jos vielä ensi viikolla istuu neuvolasta laitetaan lähete äitipolille kääntöyritykseen. Vaan viisi viikkoa h-hetkeen, hui sentään.

anjamarita ja sara 34+6
 

Yhteistyössä