Voi huh huh täällä on tapahtunut taas niin paljon että olen ihan pudonnut kärryiltä. Mutta tsemppiä kaikille vaiheisiinne, elän mukana vaikka täällä taustailenkin.
Iines, kyselit mun voinnista, kiitos se ilahdutti.
Olo on nyt paljon parempi, selvästikin nuo pahat masennuskaudet tulevat aina menkkojen aikaan (harmi vain että kun ennen ne kestivät 1-2 päivää niin nyt näköjään jopa yli viikon!!) ja nyt kun ovis on taas takana niin mulla on hyvä olo. Eli seuraavaa romahdusta odotellen... Tämä on ihan hirveää miten sitä onkin niin hormonien orja. Ihan ällöttää kun jo osaan odottaa ja tunnen sen niin tarkasti milloin mikäkin hormoni on nousussa ja laskussa, ja mun mielialat vaan menee niiden mukaan, vaikka kuinka yrittäisin taistella vastaan. Kaiholla muistelen sitä e-pilleriaikaa ja tasaista mielenlaatua...
Chloe, mulla on tehty kaksi pitkää hoitoa ja kolmas edessä ensi kierrosta alkaen. Käsittääkseni ne kummallisimmat sivuvaikutukset mitä paketissa ovat tulevat vasta pidemmän käyttöajan jälkeen (joissain tapauksissahan sitä käytetään kuukausikaupalla putkeen), tuossa parissa viikossa mitä ivf-hoitoon tarvitaan ei ehdi niin kovasti tapahtua. Mulla ja ystävälläni joka myös käy hoidoissa oli ihan samat oireet: ekalla sumutteluviikolla ei huomannut mitään. Tokalla viikolla tuli kuumia aaltoja (lähinnä öisin, siten että piti peittoa raottaa, ehkä yhtenä yönä joutui vaihtamaan yöpaidan), iho meni hieman huonompaan kuntoon, ja ikävimpänä oireena mielialan lasku. Jotenkin oli ihan voimaton ja alakuloinen olo, joka parani heti kun pistokset alkoivat ja estrogeeni alkoi taas virtaamaan. Niin, ja se oli myös ikävää että synarela vähän kirveli, nenän limakalvot olivat kovilla (kannattaa hoitaa ne kuntoon esim seesamöljyllä jo ennen hoitoa), ja lisäksi sitä valuu kurkkuun eikä maistu kovin hyvältä. Mutta pieniä ja ohimeneviä vaivoja kaikki.
Onhan tuo raskaampi hoito kuin se lempeä lyhyt kaava, mutta useilla se toimii paremmin (saadaan enemmän ja tasalaatuisempia munasoluja), jos ei ole mitään pco tms ongelmaa. Kaiken kaikkiaan mun mielestä luget olivat hieman ikävämpiä sivuvaikutuksiltaan kuin synarela (tosin se varmaan johtuu myös piinapäivien henkisestä tilasta eikä itse lääkkeestä ).