35+ Lapsettomat

Maariaalle onnea huomiseen punktioon. Toivotaan hyvää munissaalista ja mahdollisimman kivutonta toimenpidettä!

Kiitos tsemppauksesta! Edelleenkin vuoto jatkuu, niukempaa kuin normaalisti tädin tullessa. Mutta luulen, että silti peli oli tässä. Aika rankkaa tämä kyllä henkisesti on. Voimia meille kaikille ja plussaonnea teille jokaiselle hirmuisesti!
 
Pikaisesti,

Jäyhis, Tsemppiä. Tutulta tuntuu ajatukset jaksamisesta.. Kesken menee täälläkin, arvot ei nouse. Oli siis pikaraskaus.. Toivottavasti siellä ei toivo ole vielä ihan lopussa. Ja onneksi teillä on alkioita pakkasessa! Seuraava kierto kerätään onneksi voimia ja sitten katsellaan uudestaan.

Maaria
, onnea punktiomatkaan!

Jannika, tyhmä kysymys, mutta onkohan osissa maksaminen klinikalla mahdollista?

Tsemppiä muille, kyllä täältäkin vielä noustaan!
 
maariaa -Mekin olimme Fertiksellä, hieno paikka.

Hillevi - Saamme kelakorvauksen, kyllä mutta toisilla sitä rahaa ei vain yksinkertaisesti ole. Onnellisia ne joilla on. Ehkä sitten meillä on tulossa lapseton vanhuus mutta tyhjästä on paha repiä.

Vaahtis - Eikai kaikki vielä ole menetty??? Voi, sua/teitä*halaa lujaa*

sitruunapommi - Kiitos, ystävä :flower: kauniista sanoista. Yritän aina löytää kaikesta jotain positiivistä vaikka sitten sillä mustalla huumorilla kun ei tätä surullisena kestä tai pää sekoaa. Lottoa tai arvosta voitto olisi jees homma MUTTA kun en ikinä osta arpoja enkä lottoa joten... =) ehkä pitäisi laittaa vetämään...

ON - Eilen sitten olin ekan kerran Flamingossa ..Kiva paikka..ISO jumppasali ja meitä vain 7 naista siellä joten tilaa riitti. Sekoilin steppilaudan kanssa oikein urakalla kun vetäjän koreogafi oli pikkasen liikaa mulle

:LOL: sellaista menoa ja meinikiä että yksi naisista lensi nenälleen steppilaudan päälle,auts :$ Onneksi ei käynyt pahemmin.
Huomenna sitten vatsapakara-treeni..katsotaan sekoanko siinäkin..Jag hoppas nej =)

Tsemppiä kaikille ja nauttikaa syksystä, pimenevistä illoista, kynttilän valosta ja omasta rakkaasta :heart:

Jannika
 
Olemme aikaisemin käyneet kanssa Fertinovassa ja sieltä voi ainakin pyytää laskun ja varmaan sitä eräpäivää sopia. Meillä ei valitettavasti tuottanut tulosta ja siirtimme muualle.

Kävit Jannika07 Flamingossa jumpassa? onko siellä jonkun ketjun sali vai yksityinen tms.? Sillä kyselen koska olen tulossa kohta suomeen hoitoihin ja olis kiva käydä jumpassa, asumme aika lähellä. En vain pidä näistä nykyisistä
pakkojäsenyyksistä
. Avioeronkin saa suomessa helpommin kuin eron kuntosalilta. Onko siellä mahd. esim 10kr lippuja tai kertamaksu?
 
Tiger - Flamingossa on Finnbody ja siellä voi käsittääkseni käydä yksittäisiä kertoja tai ostaa 10kerran lipun tms. Itse otin sitten sen 12kk:den jäsenyyden kun siinä vieressä asun. Olet vallan oikeassa helpommin saa avioeron kuin että eroaa kuntosalijäsenyydestä :D Itse erosin Hiekkaharjun Foreveristä mutta se kävi helposti kun olin jäsen ollut pitkään ei tarvinnut selittää mitään.
Meille Fertinovassa olo tuotti yhden kohdunulkoisen ja alkuraskauden keskenmenon :(
Sanoivat nyt NKL:llä että se on hyvä uutinen että jotain on tapahtunut no, niin ehkä mutta eipä se hirveesti mieltä piristä.
Minne olet tulossa hoitoon nyt kun Suomeen tulet?
 
Lyhyesti (no, ainakin yritän)

Banaanille edelleen hyviä odotuksia. Auringonkukka, HIENOJA uutisia ja tuplaonnea! Maijametellä loistava uutinen - loistavaa jatkoa myös!

Sitruunapomille voimia piinailuun ja Jäyhis, sydän sykkyrällä puolestasi.

Vaahtis, olen kovin pahoillani puolestasi - viime ajat ovat olleet sinulle vaiherikkaita ja olisi TODELLA toivonut positiivista loppua. Olet kuitenkin jo suunnittelemassa tulevaa ja se kuulostaa hyvältä.

Hilde, tsemppiä prosessin aloituksen odottamiseen. Tuosta Kela-korvauksesta. Vaikka ikäraja menisikin rikki, niin minulle ainakin sanottiin apteekissa, että kyllä sen korvauksen saa, mutta se pitää hakea itse. Ymmärsin, että tämä pätee myös hoitoihin. Toivottavasti ymmärsin oikein enkä herätä turhia toiveita.

Maarialle runsasta satoa punkitopäivään!

Kuten jo tuolla syyskuun pinossa totesin, minulla kävi nyt niin, että pistettiin koko homma jäihin eli lopetettiin lääkitys ja jäädään odottelemaan. Kaksi follia oli kasvamassa ja ihan hyvin olivat kasvaneet, mutta niiden kokoero oli jo alunperin turhan suuri, joten yksi olisi voinut olla kypsä punktiopäivänä. Nyt olen sitten yrittänyt sopeutua tilanteeseen ja suunnata energian johonkin muuhun. Jannikan tapa odottaa kuulostaa hyvältä eli pitäisköhän kokeilla tuota kropan rääkkäämistä. No, taidan rauhoittaa tilanteen hetkeksi ja jäädä enimmäkseen taustalle.

Kiitos kaikille kannustamisesta + voimia ja plussatuulia!

Saara
 
Voi että, Vaahtis. Olen tosi surullinen sun puolesta. Olisi nyt se pikkuinen tarrautunut kunnolla! Olin jo niin toiveikas sun puolesta!

Täällä on kyllä peli menetetty. Vuoto alkoi eilen illalla sitten ihan kunnolla. Tuskin tarvitsis lugejakaan enää käyttää, mutta kaik se on pakko siiihen testaamiseen saakka. Jos huomenna hoitais sen testin pois päiväjärjestyksestä, niin pääsis tästä hoidosta taas eteenpäin. Miten se nyt muuten sitten menee, riittääkö tämä yksi kierto tähän väliin ennen PAS:in tekoa? Toivon ja rukoilen, että ne meidän alkiot selviytyy sulatuksesta tai muuten joudutaan suoraan kolmanteen ja viimeiseen hoitoon :ashamed:

Minäkin yritän nyt Saaran tavoin suunnata energiaa johonkin muuhun ja ajattelin aloittaa taas lenkkeilyn ihan tosissani. Liian raskasta keskittyä pelkästään tähän hoitoon. Meinaa pää levitä ihan väkisin! Koitajan jaksaa Saara sinäkin eteenpäin, vaikka varmasti tuntuu vaikealta tällä hetkellä. Minäkin luultavasti siirryn taustailemaan ainakin joksikin aikaa.

Kaikille taas paljon voimia jatkoon!
 
Hei,

Saaralle voimia :hug: Ikävästi kävi teillä kasvatuksen kanssa... Jollekin oli tuollaisessa tilanteessa tehty inseminaatio. En kyllä muista, oliko niin, että teille siitä ei olisi apua. Toivotaan parempaa onnea ensi kertaan. Ja rentouttavaa hengähdystaukoa!

Jannika, ei ollut tarkoitukseni pahoittaa mieltäsi. :flower: Niin se valitettavasti meilläkin menee, että rahan vähyys estää hoitoja ottamasta sitä vauhtia kuin tahtoisi.

Ja valitettavasti yli 43-vuotiaat naiset eivät kela-korvausta saa erikseen hakemallakaan, jos kelassa päättävät, että hoidot eivät ole välttämättömiä - kuten minun kohdallani. Kaikki lääkkeet, käynnit ja tutkimukset joutuu maksamaan täysihintaisina - vaikka Saaran apteekkari oli antanut tietoa, että erikseen hakemalla korvaukset saisi.

Vaahtis ja Jäyhis, olen todella pahoillani puolestanne. Voimia teille pettymykseen! :hug:

Maaria, mites täysinäinen olitkaan, montako tuli? Toivottavasti punktio meni helposti eikä ollut kivulias. :heart:

Mites Sitruunapommilla piinailut etenee? Pitkää pinnaa sinulle...

Jotain hyvää teille kaikille!
Hillevi
 
Hei !
Punktio tehty, saalis huonoin tähän astisista ! Täytyy toivoa, että laatu korvaa määrän :headwall:
Saimme siis 7 munasolua ja huomenna lääkäri soittaa tehdäänkö pitkä viljely vai mitenkäs homma etenee.
Halaus Saaralle ja Jäyhikselle :hug:
Ja Hildelle onnea seuraavaan hoitoon ! Sekä plussanneille hyvää vointia !
t.maariaa(joka nyt ottaa päivä torkut)
 
Moikka !
Eli 5. munasolua hedelmöittyi ja alkoi jakaatua. Tilannetta seurataa joka päivä, voi olla etta joudutaa siirtoon huomenna tai vasta maanantaina. Kyselivät VL:stä mitä teemme viikonloppuna, jos tarvii mennä sinne lauantaina :flower:
Mites muilla ?
t.maariaa :wave:
 
Jannika07 olemme tulossa Felicitakseen. Me yritettiin Fertinovalla 4 vuotta ja 12 alkiota siirrettiin, tulos 1km ja 1 kohdun ulkoinen. Lääkäri koko ajan hoki että kyllä pitäisi onnistua ja ihmetteli miksi ei onnistu. Ei osanut etsiä tai sanoa syytä?! Uudessa paikassa multa löydettiin heti lievä pco ja olen saanut nyt siihen hoitoa. Lääkärit ja hoitajat oli siellä ihan kivoja mutta meillä meni monesti esim. inssien aikataulu pieleen lääkärin laskuista johtuen! Sanotaan että ei kannattaisi vaihtaa lääkäriä mutta meistä alkoi tuntua että siellä heiltä loppui keinot/taidot. Meille on nyt esim. tehty labrassa vasta-ainetestit, keliakiakokeet,spermalle bakteeriviljelyt(jossa löytyi mm.kasvustoa joka vaikuttaa hedelmöittymiseen) jne.... Toivon että nyt onnistuisi jos ei niin sitten ollaan ainakin yritetty kaikki keinot.
 
Meillä on ensimmäinen IVF/ICSI menossa. Tänään oli punktio, vain 4 munasolua saatiin, vaikka rakkuloita oli enemmän. Huomenna saattaa jo tietää, miten käy. Mahdollinen alkionsiirto on lauantaina, mutta jotenkin on sellainen tunne, ettei sitä tule (Olen nyt ehkä liian pessimistinen, mutta eipähän tarvitse pettyä pahasti). Miehen laiskojen siittiöiden vuoksi tehdään joka tapauksessa ICSI. Jos olisi ollut enemmän munasoluja, olisi yritetty osalle maljahedelmöitystä.

Ikää on jo reippaasti (lähes 39), joten toiveet eivät ole kovin korkealla, varsinkaan tuon munasolumäärän vuoksi. Osa niistäkin oli ehkä kypsymättömiä, vaikka olivatkin ihan hyvän kokoisia.

Meikäläisellä on pco. Ensimmäisen kerran käytiin tutkimuksissa jo 2003 ja saatiin pco-epäily + tieto osin laiskoista siittiöistä. Lääkäri ei kuitenkaan kertonut siitä sen enempää enkä kai tajunnut kysyä. Hormonitoiminta oli kohdallaan, eikä siittiöitäkään todettu täysin kelvottomiksi luomu-yrittämiseen. Olen ymmärtänyt, että pco ei läheskään aina aiheuta lapsettomuutta. Kun oli pari aiempaa keskenmenoa eli olin sentään tullut raskaaksi, päätettiin ettei aloiteta hoitoja. Tuli lykättyä koko hommaa nyt vähän liian pitkälle, joten saa nähdä tuleeko enää mitään tuloksia. Nyt olenkin lukenut, että pco:laisten hedelmällisyys laskee vielä nopeammin kuin muiden. Pitääkö tämä paikkansa?

Onko kellään kokemuksia PCO-ruokavaliosta, laihduttamisesta,, stressin yhteydestä PCO:hon? Olen itse normaalipainoinen, mutta olen silti miettinyt, että 3-5 kiloa voisi tiputtaa painoa. Se todennäköisesti onnistuisi liikunnan lisäämisellä, mikä onkin ollut liian vähissä. Silloin en olisi vielä alipainoinen, vaan nuoruuden mitoissa. Olen yrittänyt syödä terveellisesti, vähentää hiilareita jne. Kaikki makea vain välillä houkuttaa liikaa...
 
Hei Muurain!
Itselläni todettiin viime keväänä lievä pco. Ainoana oireena voisi sanoa että pitkä ja epäsäännöllinen kuukautiskierto sekä kipeä. Munasarjoissa näkyi munasoluja helmimäisesti kun lääkäri oikein tarkkaan katsoi. Sain lääkitykseksi metformiinia, sitä käytetaan aikuisiän diabeteksen hoitoon ja on kuulemma monesti tehonnut pco:hon. Minulla lääke on välillä aiheuttanut etovaa oloa. Positiivisina vaikutuksina on ollut makean nälän häviäminen ja pieni painon pudotus, vaikka ei minulla mielestäni ole ollut kuin 2-4 kg ylimääräistä. Diabeetikoiden vähähiilih. ruokavalio olisi suositeltava, ilmeisesti haiman tuottama insuliinieritys on jotenkin yhteydessä pco:hon ,en osaa tarkemmin selittää :/ Googlettamalla löytyy aika hyvin tietoa.
Olemme menossa nyt lokakuussa ICSI ja katsotaan onko ollut apua, toivottavasti.
 
Jäyhis, jos ottaa kovin koville, voisit ehkä saada keskustelukaverin Simpukan kautta. Heillä on myös livenä tapaavia keskusteluryhmiä.

Muurain, yksikin hyvä alkio voi olla tarpeeksi! :heart:

Auringon piristämää viikonloppua kaikille!
Hillevi
 
Päivää taloon :wave: Päätinpä hypätä tähän ketjuun, kun tuo ikärajakin tuli kesällä ylitettyä. Aikaisemmin silloin tällöin olen käynyt tällä foorumilla ketjuja lueskelemassa ja joskus kirjoittanutkin.

Meillä on nyt enemmän ja vähemmän aktiivista yritystä takana pari vuotta. Sitäkin pidempään olisi vauvalla ollut mahdollisuus tulla.
"Aikaisemmasta elämästä" takana tutkimuksia ja munasarjojen aukiolotutkimuksen jälkeen alkanut raskaus, joka päättyi keskenmenoon (lähes 10 vuotta sitten). Nyt on aika tilattuna lapsettomuusklinikalle ekalle käynnille. Tunnekuohuja ollaan menty läpi suuntaan ja toiseen, välillä asia ollut polttavammin pinnalla, välillä keskitytty muihin asioihin. Nyt pelottaa, että aikaa ei enää ole paljon jäljellä, siksi aika klinikalle varattuna.
 
Kuten eilisen punktion jälkeen vähän epäilin, koko IVF/ICSI meni pieleen. Yhtään munasolua ei saatu hedelmöitettyä, sillä munasolut "hajosivat". Eli ei huomenna alkionsiirtoa. Onkohan teillä kokemuksia siitä, että ensimmäisen näin epäonnistuneen IVF-hoidon jälkeen olisi saatu vielä aikaan kunnollisia munasoluja toisenlaisella hoitotavalla? Minulla oli tällä kertaa ns. lyhyt kaava lähinnä kai pco:n takia. Syytä epäonnistuneeseen hoitoon ei lääkäri tänään puhelimessa osannut sanoa, mutta ehkä ikä, pco tai ens. hoidon sopimattomuus tai kaikki yhdessä vaikuttivat.

Huomasin, että on erikseen keskusteluja lahjoitusmunasoluhoidossa käyville/sinne jonottaville, mutta kysynpä nyt kuitenkin täällä. Miten monta kertaa pitää yrittää omilla soluilla IVF/ICSI-hoitoa ennen kuin voi edes ryhtyä jonottamaan lahjoitusmunasolua? Entä onko siinä jotakin ikärajoja tms. Suomessa? Ja kuinka pitkät mahtaa jonot nykyään olla? Ilmeisesti moni käy ko. hoidossa Suomen rajojen ulkopuolella?

Oli tämä ensimmäinen hoito aika kylmä isku vasten kasvoja. En ajatellut, että olisi näin rankka tulos, kun ei ole mitään perussairauksia (pco: ta lukuun ottamatta) ja suvussa on saatu lapsia vanhanakin. Oma äitini oli lähes 41 v, kun minä synnyin ja isän äiti lähes 44 v, kun isä syntyi. Tosin isän äidillä oli lapsia jo nuorenakin ja siihen aikaan lapsia syntyi muutenkin vähän eri tahtiin. En sitten tiedä olisiko minun ongelmiin vaikutusta sillä, että molemmat vanhemmat ovat olleet aika iäkkäitä, kun minut saivat...

Kaikille muille joka tapauksessa tsemppiä!
 
Voi että, Muurain. Olen tosi pahoillani sun puolesta, että eka hoito meni nyt noin kehnosti! Toivottavasti lääkärit löytäisivät syyn tuolle ihmeelliselle munasolujen hajoamiselle. Voimia sinulle/teille!

Kiitos vinkistä tuosta simpukasta, Hilde! Vaikka otti tosi koville pari päivää, niin nyt alkaa jo selvästi helpottaa. Löysin ilmoituksellani yhden sähköpostiystävänkin =) Ilman teidän tukeannekin olisin jo varmasti Kellokoskella... Kiitos siitä vielä kerran!

Mitä Vaahtikselle kuuluu? Toivottavasti jo elämä voittaa!

karatinille tervetulotoivotukset puolestani! :wave: Tsemppiä teillekin alkaviin hoitoihin ja voimia molemmille!

Hyvää viikonlopun jaketta kaikille!

 
Hei, en ole tässä ketjussa kirjoitellut, mutta osui tuo Muuraimen tilanne silmiin. Meille kävi kolmannessa ICSI:ssä niin, että yksikään munasolu (olikohan niitä seitsemän, mulla kanssa lievä PCO) ei hedelmöittynyt. Kokenut lääkäri tuli lopulta siihen tulokseen, että solut oli kerätty liian aikaisin ja että ehkä hoitoannos oli ollut liian alhainen. Klinikalla myös korostettiin kovasti sitä, että eri hoitokertojen tulokset voi olla hyvinkin erilaisia ja kannustettiin tekemään vielä neljäs hoito, jotta saatiin kolme siirtoon johtanutta hoitokertaa. Vasta sen jälkeen kannatti kuulemma harkita lahjasoluja.

Ikää mulla oli 37, meidän tarinalla sikäli onnellinen loppu, että neljännestä hoidosta saatiin lapsi.

Voimia kaikille ja mukavaa viikonloppua!

 
Tuo mun mieheke on niin ihana Tänään mietiskelin ääneen, että käyköhän siellä klinikalla visa, kun ei rahaa ennen kuun loppua ole hirveästi ylimääräistä, niin mies tuli halaamaan ja sanoi, että kuulehan kulta, kyllä se on sellainen asia, että siihen löytyy aina rahat.
 
Hyvää lauantai-iltaa ladyt!

Kiitos vaan kysymästä Jäyhis, täällä ollaan jo voiton puolella. Tilanteen selviäminen oli lopulta helpostus. Niin negatiiviset oli odotukset pieleen menneen hoitokokeilun jäljiltä. Mutta pitää tietty ajatella, että hyvä että kohtu nyt ainakin vastaanotti sen ressukan. Ehkä se tietää hyvää jatkoon. Ja toivottavasti sielläkin olet tosiaan "Kellokoski" fiiliksistä päästy. Ihanaa, jos olet löytänyt myös syvempää/henkilökohtaisempaa ystävyyttä tästä aihepiiristä.

Muurain, olen pahoillani mitä teille on käynyt, kuulostaa kovin tutulta. Meillä siis oli myös eka IVF/ICSI, reagoin lääkkeisiin poikkeuksellisesti, munikset kasvoivat liian nopeasti ja olivat sitten liian nopeasti liian suuria, mutta eivät kypsiä. Lopputulos kuulosti samalta kuin teillä. Kerätystä määrästä vain 1 oli rimaa hipoen käyttökelpoinen. Samoja ajatuksia olen käynyt päässä, tuleeko jatkossakin tulos olemaan tämä ja solut huonolaatuisia. Lääkäri on tsempannut ja sanonut, että reaktiot hormoneihin ovat niin yksilöllisiä, että pitää löytää se oikea annostus ja aikataulutus. Meillä tarkoittaa nyt munasarjojen nollaamista yhdellä e-pillerikierrolla ja sitten uudenlaisia annostuksia. Pitkä selitys sille, että johtopäätöksiä ei varmaan pidä vielä yhden kerran perusteella tehdä. Ja toivotaan, että molemmilla seuraava kerta on hedelmöittymisen kannalta parempi. Ja onneksi Lumeton kävi kertomassa tähän aiheeseen positiivisia uutisia. Kiitos!

Tervetuloa mukaan Karatin, ajatukset kuulostaa tutuilta..

Maaria on tainnut saada kaverin sisäänsä tänään vai meneekö maanantaille. Tsemppiä ja onnea!

Kaikille tasapuolisen rauhallista viikonloppua itoivottaa tsensä teini-ikäiseksi e-pillereiden syömisen vuoksi tunteva Vaahtis! Onpa muuten eka kierto nyt sitten kesäkuun 2007 kun ei tarvitse miettiä ajatustakaan, voisko tässä kuussa tärpätä :LOL:
 
Hei! Kiitos erityisesti Lumeton, toivoa antavasta viestistä! Kiitos myös muille kommentoineille. Toivottavasti Vaahtiksella onnistuu paremmin!

Täytyy toivoa, että seuraavalla kerralla minullekin löytyisi sopiva annostus piikkien kanssa. Nyt lähdettiin liikkeille todella pienillä annoksilla pco:n takia. Ilmeisesti tarvitaan kuitenkin vähän suurempi annos... Nyt kun pitää pitää joka tapauksessa taukoa, täytynee tsempata kuntoilun ja edelleen ruokavalion kanssa. Tsemppiä Vaahtikselle ja muille!
 

Yhteistyössä