30e

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hellalettas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja minttu:
Hellalettas, miten sä sen kananmunakastikkeen teet? (Alkaa kuola valua suupielestä... :D )

tavallinen valkoinen kasike ja sekaan sitten keitettyjä kanamuniam, murskattuna. Mä käytän koko munna jotkut käyttää vaan valkuaisen. mausteita oman maun mukaan. sipulia tietty kuutioina sekaan. Meillä käytetään paljon sipulia.

Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Mut jos kaupasta on vaan tuonu herneitä? Juu, saahan nuudelivokista hyvää kasvis versionakin, mutta vaati sit jotain muutakin ku nuudelit ja herneet.
Kuka on tuonu vaan herneitä? Ap: käsittääkseni toi niitä broilerinkoipiakin. Ja lisäksi jugurttia - jota esim meillä ei juurikaan käytetä - ja kalaa yms. Ei ihmisen elimistö ole sellainen, että se keskiyöllä alkaa laskea, paljonkos tuli tän vuorokauden aikana proteiineja, vitamiineja, rautaa ja muita aineita. Terveyden kannalta ei ole terveen aikuisen kohdalta haitallista, vaikka silloin tällöin ei pistäisi suuhunsa mitään muuta kuin vettä. Kyse on kokonaisuudesta. Ap:nkin kohdalla - jos ymmärsin oikein - kyse on nyt vain lyhyestä ajasta. Vaikka mä söisin koko helmikuun vain ja ainoastaan veteen keitettyä kaurapuuroa ja joisin vettä, ei se vielä mun terveydentilassani näksyisi millään tavalla. Edes hemoglobiini ei ehtisi juurikaan laskea.

Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja ei voi olla tosi:
Oikeestikko koko perhe syö kaksi kertaa kuudesta kanankoivesta?! Tuleeko miehesikin kylläiseksi noista?!

Nuudelin kanssa jokainen saa puolikkaan koiven verran lihaa. Aika kevyt ja vähä ravinteinen ruoka.

Kastikkeen vielä ymmärrän, mutta siihen jo menisi kaikki koivet...

Meillä 6 henk. ja kanaa ja riisiä syödessä menee 12 koipea.
Silloin, kun likka vielä söi lihaa eikä junnu ollut murrosikäinen, mulle riitti kyllä nuudelivokkiin meille kolmelle yksi kanankoipi. Paljon sipulia, porkkanaa ja kaalia...sekä hyvät mausteet ja täts it.

Mut jos kaupasta on vaan tuonu herneitä? Juu, saahan nuudelivokista hyvää kasvis versionakin, mutta vaati sit jotain muutakin ku nuudelit ja herneet.

ei mun joka viikko tarvii pakasteita roudata kotiin.. mä ostan kerralla yleensä sen verran enemmän että voi vaan pakkasesta napsia sit kun tarvii. ja lihoja pyrin ostamaan pakkaseen aina jos on jotain tarjouksessa.

Juu, mut sano laittavansa hernemaissipaprikaa jos sattuu pakkasessa olemaan. Ja ohjeessaan tuolla ei maininnut laittavansa muuta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja hellalettas:
Ai nii mut meillä on kananmunia kaapissa, nistähän voi tehdä pottujen kanssa kastikkeen

Siis pottuja ja kanamunakastiketta ruoaksi? Elääkö tuollaisella...?

siis mitä te ihmiset syötte jos ette ihan perus ruoalla pärjää??

No onks kananmunakastike oikeaa ruokaa? En oo nimittäin ikinä syönyt semmosta...
Jaa, että mitäkö me syödään? No esim. riisiä ja kanakastiketta, perunaa, salaattia paljon, vokattuja vihanneksia, jauhelihakeittoa, lasagnea, pihvejä, uunilohta, karjalanpaistia, lohikeittoa, kaalilaatikkoa, kaalikeittoa, kinkkukiusausta... Eli ihan sitä normiruokaa.

Alkuperäinen kirjoittaja juuh:
Alkuperäinen kirjoittaja ei voi olla tosi:
Oikeestikko koko perhe syö kaksi kertaa kuudesta kanankoivesta?! Tuleeko miehesikin kylläiseksi noista?!

Nuudelin kanssa jokainen saa puolikkaan koiven verran lihaa. Aika kevyt ja vähä ravinteinen ruoka.

Kastikkeen vielä ymmärrän, mutta siihen jo menisi kaikki koivet...

Meillä 6 henk. ja kanaa ja riisiä syödessä menee 12 koipea.
Silloin, kun likka vielä söi lihaa eikä junnu ollut murrosikäinen, mulle riitti kyllä nuudelivokkiin meille kolmelle yksi kanankoipi. Paljon sipulia, porkkanaa ja kaalia...sekä hyvät mausteet ja täts it.

ei mun joka viikko tarvii pakasteita roudata kotiin.. mä ostan kerralla yleensä sen verran enemmän että voi vaan pakkasesta napsia sit kun tarvii. ja lihoja pyrin ostamaan pakkaseen aina jos on jotain tarjouksessa.

Juu, mut sano laittavansa hernemaissipaprikaa jos sattuu pakkasessa olemaan. Ja ohjeessaan tuolla ei maininnut laittavansa muuta.

tai jos on sekavihanneksia, voin laittaa. pelkkiä herneitä en laittaisi, mutta herneiden kanssa niitä sieniä ja REILUSTI sipulia

Ai nii mut meillä on kananmunia kaapissa, nistähän voi tehdä pottujen kanssa kastikkeen

Samaa ihmettelen. Perunat ja munakastikehan on ihan tavallista peruskotiruokaa. Oli ainakin 1960-luvulla. Ja ihan tässä vielä elossa ollaan, vaikka sellaista sapuskaa aikoinaan saikin. Ja nyt alko tekeen mieli kaalilaatikkoa, hernekeittoa ja paistettuja silakoita. Eli eiku herneet likoamaan =)

Mä oon tosi surkee kaikissa kastikkeissa. :( Miks mulla kastike menee aina ruskeeksi ja maistuu pahalle ja on kokkareista? Tän takia mä suosin valmiskastikkeita (myönnän nolostuen)...

No onks kananmunakastike oikeaa ruokaa? En oo nimittäin ikinä syönyt semmosta...
Jaa, että mitäkö me syödään? No esim. riisiä ja kanakastiketta, perunaa, salaattia paljon, vokattuja vihanneksia, jauhelihakeittoa, lasagnea, pihvejä, uunilohta, karjalanpaistia, lohikeittoa, kaalilaatikkoa, kaalikeittoa, kinkkukiusausta... Eli ihan sitä normiruokaa.

kyllä se kananmunakastike kuuluu ihan tohon samaan normiruoka kategoriaan :D

Kuka on tuonu vaan herneitä? Ap: käsittääkseni toi niitä broilerinkoipiakin. Ja lisäksi jugurttia - jota esim meillä ei juurikaan käytetä - ja kalaa yms. Ei ihmisen elimistö ole sellainen, että se keskiyöllä alkaa laskea, paljonkos tuli tän vuorokauden aikana proteiineja, vitamiineja, rautaa ja muita aineita. Terveyden kannalta ei ole terveen aikuisen kohdalta haitallista, vaikka silloin tällöin ei pistäisi suuhunsa mitään muuta kuin vettä. Kyse on kokonaisuudesta. Ap:nkin kohdalla - jos ymmärsin oikein - kyse on nyt vain lyhyestä ajasta. Vaikka mä söisin koko helmikuun vain ja ainoastaan veteen keitettyä kaurapuuroa ja joisin vettä, ei se vielä mun terveydentilassani näksyisi millään tavalla. Edes hemoglobiini ei ehtisi juurikaan laskea.

Siis mitään lisuketta/lisättävää vokkiinsa ei tuonnut.

Ja minä en ole huolissani heistä. Kyllähän vatsansa saa täyteen vaikka kaurapuurosta(oikeestikkin terveysruokaa) tai vaikka makaroonista. Niin minäkin ymmärsin, että kyse vaan hetkellisestä rahan puutteesta. Ajattelinpa vaan eikö tuolla rahalla olisi saanut jotain täyttävämpääkin. Tuntuu hassulta jos mies kylläinen tuolla ruoalla eikä heti jääkaapilla koluamassa.

Samaa ihmettelen. Perunat ja munakastikehan on ihan tavallista peruskotiruokaa. Oli ainakin 1960-luvulla. Ja ihan tässä vielä elossa ollaan, vaikka sellaista sapuskaa aikoinaan saikin. Ja nyt alko tekeen mieli kaalilaatikkoa, hernekeittoa ja paistettuja silakoita. Eli eiku herneet likoamaan =)

on se meillä voimissaan vieläkin.. poika just tänään toivoi kananmunakastiketta ja perunoita ruoaksi =)

No mut kun mä en oo elänyt 60-luvulla, enkä vielä 70-luvullakaan, niin mä en tiiä noita historiallisia ruokia... :D

mä oon syntynyt 80-luvulla ja kyllä tuo kastike on koulussakin opetettu tekemään 90-luvun loppupuolella kun yläasteella olin.

No mut kun mä en oo elänyt 60-luvulla, enkä vielä 70-luvullakaan, niin mä en tiiä noita historiallisia ruokia... :D

mä oon syntynyt 80-luvulla ja kyllä tuo kastike on koulussakin opetettu tekemään 90-luvun loppupuolella kun yläasteella olin.

Ei meillä vaan sitä opetettu :O Mutta hyvää se kyllä on :P

No mä oon vissiin ollut silloin pois, mut enpä oo koskaan ees maistanut...

Ooksä pilkkaaja ressukka elänyt kotipizzalla ja mäkin ruuallasit, vai eiks äitis oo osannu sulle ruokaa tehdä? onks sisäkkökin mennyt keittolakkoon ?
voi voi...

Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:
Ei paha summa ollenkaan =) Mulla meni tänään kauppaan 17? ja risat, ostin 24packin olutta B)

meillä ei mee tuohon olueseen rahaa.
tänään oli saunapäivä, eikä KUMPIKAAN ottanut edes yhtä saunaolutta. kokis riitti, kuten lapsillekin

Mä taas en juo cokista ollenkaan. Isäntä ja lapset tykkäävät siitä kyllä, mulle olut on cokista :D

No mä oon vissiin ollut silloin pois, mut enpä oo koskaan ees maistanut...

:D se on hyvää. me syödään sitä mieluiten perunamuussin kaverina.. helppo tehdäkin. täällä oli joskus ohje että sen voi myös tehdä kasvispohjaisena eli kasvikset keitetään pehmeiksi ja soseutetaan maidon kanssa sopivaksi ja siihen sitten kamamunat. tulee samalla sekin puoli hoidettua eikä tarvii käyttää jauhoja :D

Alkuperäinen kirjoittaja vieras kans:

Ooksä pilkkaaja ressukka elänyt kotipizzalla ja mäkin ruuallasit, vai eiks äitis oo osannu sulle ruokaa tehdä? onks sisäkkökin mennyt keittolakkoon ?
voi voi...

Voi kuule, mun äitee on aina osannut laittaa ruokaa, mutta ehkäpä hänen bravuuri ei toi kananmunakastike oo sit ollu. Mut siellä tuppukylässä, jossa asuin koko lapsuuteni ja nuoruuteni ei oltu kuultukaan kotipizzasta tai mäkkäristä - ja eipä kyllä olla vieläkään... ;)

Kananmunakastike on ihan ykköstä, äiti teki sitä aina lohen ja perunoiden kaveriksi, kun olin pieni :p

Ja kastikkeesta saa hyvän ilman kokkareita kun vispilän kanssa tekee sen alun suurustamisen.

Alkuperäinen kirjoittaja huomio:
Kokista kyllä on varaa ostaa, muttei vihanneksia ja hedelmiä..

todennäköisesti kuitenkin vain pieni pullo, siitä riittää laimennettuna moneksi viikoksi isomallekin porukalle..;)

Ja siihenhän voi pilkkoa vaikka sipulia niin on samalla iltapalakin!

Alkuperäinen kirjoittaja taisin ilmaista itseäni 'hieman' huonosti:
Siis mitään lisuketta/lisättävää vokkiinsa ei tuonnut.

Ja minä en ole huolissani heistä. Kyllähän vatsansa saa täyteen vaikka kaurapuurosta(oikeestikkin terveysruokaa) tai vaikka makaroonista. Niin minäkin ymmärsin, että kyse vaan hetkellisestä rahan puutteesta. Ajattelinpa vaan eikö tuolla rahalla olisi saanut jotain täyttävämpääkin. Tuntuu hassulta jos mies kylläinen tuolla ruoalla eikä heti jääkaapilla koluamassa.
Ap ei kertonut, mitä hänellä mahdollisesti on kaapeissaan tai pakastimessaan. Mutta olen ymmärtänyt, että ap:n perhe on pieniruokainen. Mun vanhempanikin ovat. Ovat aina olleet ja silti faija - tänä vuonna 80 v täyttävä - on edelleen täysipäiväisesti työelämässä. Kun mä olin lapsi, 400 g:n maksalaatikkorasia, puolukkahillo ja etikkapunajuuret riittivät nelihenkisen perheen ateriaksi. Siihen viipale ruisleipää lisäksi.

Yhteistyössä