30e

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hellalettas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ensimmäiseksi, katso tuotteen kilo- ja litrahinta
Lohen kilohinta iso (15,88e/kg) - K-kaupoilla lohifilee tarjouksessa (ainakin oli tänään, siis perjantaina), alle 6e/kg
Valion tilalle Ingman jugurtti, jopa 30cnt edullisempi
Kanasuikale...? Tarvitseeko juuri niitä suikaleita?
Voit itse tehdä peruna-sipulisekoituksen
HE-VI tuotteissa ole tarkkana, se edullisin on yleensä jemmattu (tomaatti, kurkku, omena ainakin)
Mehukeitto, vertaile tuotteita - tosin olisi helppoa tehdä itsekin
Jauheliha, naudanliha, possunliha, kalkkunanliha - vertaile ja valitse sopivin ruokaan mitä aiot tehdä - isompi pkt on edullisempi
Ruokakerma, osta tarjouseriä - siis niitä 3prk 2e juttuja sekä vertaile litrahintaa ja tuotesisältöä
Salaattikastikkeiden kevyt vai ei kevyt ei ole juurikaan eroja, katsoitko kalorit, rasvat vai hiilarit? Entä se "halpis" versio? Vertaile tuotesisältöjä
Itse käytän pestäviä, omatekoisia liivinsuojuksia
Vaippa-asiasta ei voi oikein tinkiä, paitsi tutkimalla pakkauskoot ja niiden kpl hinnat
Montako tuttia ostit? Kaksi olisi riittänyt

Vaikka tuotemerkki olisi "halpis" on se aivan samaa kuin brändätty merkkituote - ollaan testattu monet tuotteet
Tee itse leipä, ei ole vaikeata saati vie aikaa juuri ollenkaan
Leivän kilohinta on korkea kaupasta ostettuna

ps. oma muksu syö kiinteitä sekä tissiä ja korviketta jos tulee kaupoilla tms kova nälkä

Alkuperäinen kirjoittaja Hehe:
Meillä on "ongelma", ettei nuo einesruuat oikein kelpaa, kun tahtovat "mamman ruokaa" (kaks alakoululaista). Tällä hetkellä oikeastaan pakastepinaattikeitto on ainoa mahdollisuus, jos ei jostain syystä ehdi itse tekemään. Mutta miten te niiden koon koette, musta se pakkauskoko on hankala? Koko perheelle sulatan 3 (eli 4 henkeä + kananmunat ja leivät), josta jää jonkin verran, mutta 2 olis kuitenkin liian vähän...
Meillä on vähän sama ongelma eli vain mamman tekemä on hyvää. Kouluruokaa kelpaa, koska olen suurinpiirtein pesäpallomailalla lasteni päähän takonut, että kun siitä ruuasta kerran veroina maksan, te myös sen kouluruuan syötte. Joko syötte tai itkette ja syötte.

Eineksiä meillä ei juuri käytetä. Suurin syy siihen on se, että niissä on tosi vähän täysin laktoosittomia vaihtoehtoja. Lisäksi ollaan totuttu mausteisempiin ruokiin, joten einekset on vähän kuin vesikiisseliä, jossa on ripaus porkkanaa ja ripaus jauhelihaa.

Pakkauskoot yleensäkin on hankalia. Mutta valmistajien on varmaan aika vaikea tehdä kaikkia miellyttäviä pakkauskokoja. Pakattuja lihoja ostan siten, että saan niistä pakkaseen sopivat annoskoot. Suosin ihan perinteistä lihatiskiä. Mutta esim maustamatonta laktoositonta jugurttia saa vain litran tölkeissä ja se on mun kaksihenkiseen perheeseeni liian suuri määrä. Jugurtin pakastamista en tosin ole vielä kokeillut.

Alkuperäinen kirjoittaja Kristiina:
Ensimmäiseksi, katso tuotteen kilo- ja litrahinta
Lohen kilohinta iso (15,88e/kg) - K-kaupoilla lohifilee tarjouksessa (ainakin oli tänään, siis perjantaina), alle 6e/kg
Valion tilalle Ingman jugurtti, jopa 30cnt edullisempi
Kanasuikale...? Tarvitseeko juuri niitä suikaleita?
Voit itse tehdä peruna-sipulisekoituksen
HE-VI tuotteissa ole tarkkana, se edullisin on yleensä jemmattu (tomaatti, kurkku, omena ainakin)
Mehukeitto, vertaile tuotteita - tosin olisi helppoa tehdä itsekin
Jauheliha, naudanliha, possunliha, kalkkunanliha - vertaile ja valitse sopivin ruokaan mitä aiot tehdä - isompi pkt on edullisempi
Ruokakerma, osta tarjouseriä - siis niitä 3prk 2e juttuja sekä vertaile litrahintaa ja tuotesisältöä
Salaattikastikkeiden kevyt vai ei kevyt ei ole juurikaan eroja, katsoitko kalorit, rasvat vai hiilarit? Entä se "halpis" versio? Vertaile tuotesisältöjä
Itse käytän pestäviä, omatekoisia liivinsuojuksia
Vaippa-asiasta ei voi oikein tinkiä, paitsi tutkimalla pakkauskoot ja niiden kpl hinnat
Montako tuttia ostit? Kaksi olisi riittänyt

Vaikka tuotemerkki olisi "halpis" on se aivan samaa kuin brändätty merkkituote - ollaan testattu monet tuotteet
Tee itse leipä, ei ole vaikeata saati vie aikaa juuri ollenkaan
Leivän kilohinta on korkea kaupasta ostettuna

ps. oma muksu syö kiinteitä sekä tissiä ja korviketta jos tulee kaupoilla tms kova nälkä
Hyviä vinkkejä :flower: Sen olen kuitenkin huomannut, että laktoosittomat eivät ole juuri koskaan minkäänlaisessa tarjouksessa vaan aina on ostettava sillä kalliilla hinnalla. Mutta sille nyt vaan ei voi mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Meillä on "ongelma", ettei nuo einesruuat oikein kelpaa, kun tahtovat "mamman ruokaa" (kaks alakoululaista). Tällä hetkellä oikeastaan pakastepinaattikeitto on ainoa mahdollisuus, jos ei jostain syystä ehdi itse tekemään. Mutta miten te niiden koon koette, musta se pakkauskoko on hankala? Koko perheelle sulatan 3 (eli 4 henkeä + kananmunat ja leivät), josta jää jonkin verran, mutta 2 olis kuitenkin liian vähän...
Meillä on vähän sama ongelma eli vain mamman tekemä on hyvää. Kouluruokaa kelpaa, koska olen suurinpiirtein pesäpallomailalla lasteni päähän takonut, että kun siitä ruuasta kerran veroina maksan, te myös sen kouluruuan syötte. Joko syötte tai itkette ja syötte.

Eineksiä meillä ei juuri käytetä. Suurin syy siihen on se, että niissä on tosi vähän täysin laktoosittomia vaihtoehtoja. Lisäksi ollaan totuttu mausteisempiin ruokiin, joten einekset on vähän kuin vesikiisseliä, jossa on ripaus porkkanaa ja ripaus jauhelihaa.

Pakkauskoot yleensäkin on hankalia. Mutta valmistajien on varmaan aika vaikea tehdä kaikkia miellyttäviä pakkauskokoja. Pakattuja lihoja ostan siten, että saan niistä pakkaseen sopivat annoskoot. Suosin ihan perinteistä lihatiskiä. Mutta esim maustamatonta laktoositonta jugurttia saa vain litran tölkeissä ja se on mun kaksihenkiseen perheeseeni liian suuri määrä. Jugurtin pakastamista en tosin ole vielä kokeillut.

Kyllä ne meilläkin kouluruokaa syö eivätkä juuri valita (paitsi vähän taas loman jälkeen, että ehti tottua taas kotiruokaan), mutta joskus tuossa miettivät spagettia+jauhelihakastiketta syödessään voisinko tulla heidän koulun rehtoriksi (päättämään ruuasta), keittäjäksi tai ainakin lähettää se kastikkeen resepti:).

Luomu-jugurtti ei ilmeisesti käy, sitähänän ainakin on pienemmässä? Joo, jugurttia en itsekään heti pakastaisi...

Lohi oli semmoinen extra juttu kun tänään napsahti rahat tilille :ashamed: mies kyllä järkytty, kyse oli siis lihatiskitä haetusta savustetusta yksillöstä.
Sämpylöitä olen tehnyt muutama päivä sitten ja tuolla pakkasessa löytyy niitä kunhan on noi rukiset jyrsitty alta pois. Pitänee varmaan kunnostautua tässä ja tehdä enemmän itse. Jotenkin vaan olen aatellut että toi ruisleipä olisi hankala tehdä.
Salaattikastikkeessa oli suuri ero kevyen ja ei kevyen kanssa.
Paljon myös löytyi eldorado kamaa ja ei ole silleen mikään tietyn tuotemerkin fanaatikko. Pyrin aina ostamaan tarjousten mukaan mutta toisaalta puntaroin sitä kevytä versiota.
Ostin yhden pakkauksen tutteja jossa oli 2kpl.

Kyllä ne meilläkin kouluruokaa syö eivätkä juuri valita (paitsi vähän taas loman jälkeen, että ehti tottua taas kotiruokaan), mutta joskus tuossa miettivät spagettia+jauhelihakastiketta syödessään voisinko tulla heidän koulun rehtoriksi (päättämään ruuasta), keittäjäksi tai ainakin lähettää se kastikkeen resepti:).

Luomu-jugurtti ei ilmeisesti käy, sitähänän ainakin on pienemmässä? Joo, jugurttia en itsekään heti pakastaisi...
Mä pyrin ostamaan kaiken luomuna ja kokeilinkin tuota luomujugurttia. Mutta siinä on laktoosia... vesiripulihan siitä mulle tuli :(

Säästäväisyyttä jos miettii, niin mä olen aika pakastusfriikki. Nyt, kun perheessä on enää vain kaksi ihmisjäsentä, niin kauppojen pakkauskoot ei oikein meille istu. Pakastettu ei tietenkään ole samaa kuin tuore, mutta parfempi kuin ei mitään. Just hiljattain pakastin tuoreyrttejä, selleriä, lanttukuutioita ja naurissuikaleita. Vihreä paprika oli hiljattain tarjouksessa, joten ostin sitä, selleriä ja sipulia. Silppusin ja pakastin, joten mulla on nyt pakkasessa noin kymmeneen cajun-ateriaan perusraaka-aineet valmiina.

Alkuperäinen kirjoittaja Elämänlanka:
Entäs salaattipuoli? Minä ja meillä tytökin kaipaavat salaattia ruualla.
Salaatti ei loppujen lopuksi ole välttämätön. Samat ravintoaineet voi saada muualtakin. Esim marjat korvaavat aika hyvin salaatin.

Täytyy sanoa, että hyvin ap tuntuu saavan isolle sakille ruokaa vähästä tehtyä. Meillä kans 6-henkinen perhe ja vaikka lapset on pienempiä kuin ap:lla, menee ruokaan melkoisesti rahaa. Varmasti voisi karsia turhia pois. :)

Ap, suosittelen ostamaan tummaa soijarouhetta. Riittoisa pussi maksaa n. 2 euroa ja riittää moneen ruokaan.

Mä oon kans mieltänyt jostain syystä, että ruisleivän teko itse olisi hankalaa. Onko se näin?
Yritämme syödä mahd. vähän vaaleaa leipää /sekaleipää/sämpylöitä, joten siks ei oo tuo leivänteko vielä lähtenyt käyntiin.
Miten siis ruisleipä kannattaa tehdä?

Kannattaa katsoa tarkkaan kilohinnat, aina ei isommat pakkaukset tule halvemmaksi esim. oivariini 600g on kalliimpi kilohinnaltaan kuin 400g ja kilon makaronipss tai litran kuohukerma on järjettömän paljon kalliimpi kuin2dl prk. Sitten noi mehut kun jossain purkissa litrahinta tarkoittaa tiivistettä ja joissain valmista mehua nii helposti tulee ostaneeksi sen kalliimman.

Oon tässä nyt tän aamun miettinyt ja nyt on tilanne varmaan se, että käyn hakemassa meidän pienen arkkupakkasen takaisin mamman luota. Sinne kun ostelee tarjouksesta lihoja ja muita pakasteita niin ei pitäis päästä ruuan loppumaan.

Alkuperäinen kirjoittaja hellalettas:
Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin:
Mutta eihän ne salaatit sun muut paljon maksa.

maksaa ne jos niitä pitää paljon ostaa. ku tekee salattia ei sitä riitä mikään pieni annos.

Salaatiksihan käy mainiosti ihan pelkkkä lehtisalaatti, kastikkeena oliviiöljyä ja balsamicoa, hiukan pippuria ja hyppysellinen suolaa. Yksi kerä salaattia riittää mainiosti kahdelle aterialle.

Hienoa että jotkut osaa venyttää penniä. Ja tosi mahtavaa että ap:n perheessä syödään karkkipäivänäkin sitä mässyä vain kohtuullisesti!

Aika hiilihydraattipitoinen ruokavalio kyllä tulee noilla eväillä. Toki kaikki ei välitä, tai ei ole varaa välittää. Meillä mies saattaa vetästä 300g kanafilettä kerralla....

Alkuperäinen kirjoittaja jenni87:
Alkuperäinen kirjoittaja Aliise:
On kyllä hienoa että joku pystyy tehdä noin pienestä määrästä isolle porukalle monen päivän ruoat :flower: En vaan pystyis.

Tuo kyllä vähän hirvittää ettei hedelmiä tms. tuoretta ollenkaan...Itse en niistä ihan ensimmäisenä kyllä tingi.

kyllä meilläkin niitä on, mutta silloin kun on vaan se 30e käuytettävissä niistä tingitään. tilipäivänä sit kassi pursuaa hedelmiä ja vihanneksia

Oletko miettinyt, että se rahamäärä mikä jää pakollisten menojen jälkeen, jaat sen niin monella viikolla kun sillä täytyy elää. Esim. jos jäis 600? ja kolme viikkoa pitäis pärjää niin 200? per viikko käyttöön, eikä enempää.
Näin saisitte niitä hedelmiä vielä sillä viimiselläkin viikolla...

:attn: No tämä minullakin kävi mielessä, kun tätä ketjua olen lukenut

Mahtavaa, kun tälläisellä aikana on perheitä, jotka eivät ole opettanee ylenpalttiseen elämään. Jos annoskoko on riittävä, niin mitäpä tuota kertoileen, kuinka 'mun mies söis niin ja niin paljon sitä ja sitä lihaa'. Jos nälkä o pois, niin mitä sitä mahalaukkua venyttämään? Ihmiset on vaan tottuneet ylenpalttiseen ruokamäärään, vaikka sitä ei oikeasti tarvitsisi. Myönnän itesekkin, et jos oikein hyvää ruokaa, niin kyllähän sitä syö ittensä ähkyyn ja sehän ei ole tarkoitus ruualla tehdä, vaan ravita ihminen.. Oikeesti, laittakaa vastaamaan ruoka/kulutus suhdetta hiukan, ees lasten ois hyvä oppia

Kiitti hyvästä ketjusta, täältä on saanu tosi monta hyvää vinkkiä omaankin elämään. Esim. tuo sipulikastikkeen käyttö sämpylätaikinaan on kokeilemisen arvoinen. Ja muutenkin hyviä vinkkejä edullisemmista ruuista. Oon just jääny hoitovapaalle niin vinkit tuli tarpeeseen.

Mun säästövinkit on helpot: en osta koskaan lihaan normaaliin hintaan, teen kunnon ruokaa joka pitää nälkää, teen toisinaan kasvisruokaa esim. pavuista, leivän päälle ei tarvitse aina leikkelettä tai juustoa, tuoremehut on aivan hanurista, salaatinkastikkeet on hanurista myös, teen paljon ns. mättöruokaa esim. makaronista, jauhelihasta, he-ma-pa:sta, jauhelihakastiketta jatkan porkkanaraasteella esim., ostan täysjyväviljaa pitää nälkää pidempään loitolla, leivon itse vaalean leivän eli teen sämpylöitä...en käytä mitään maustettuja kermoja tai muista erikoistuotteita

Kiitos hienosta ketjusta. Ja kiitos ap:lle, että muistutit minua munakastikkeen olemassa olosta. Joten teenkin sitä huomenna kalan kanssa.

Itseäni ihmetyttää viestissä esiintynyt lihan suurkulutus. Pidän kyllä lihasta itsekkin, mutta kohtuus kaikessa. Itse teen 400g jauhelihasta kaksi ruokaa esim. makaronilaatikon ja lihakeiton. Ja ei minkään köyhäilyn takia vaan ei tykätä niin lihaisista ruuista.

-ruisleipää on helppo tehdä itse, samoin rieskaa ja sämpylöitä kuin yleensäkin leipää
- ruoka-aikana leivän päälle riittää pelkkä voi tai margariini, makkarat ja juustot riittää sit välipaloilla, ja silloinkaan ei joka kerta ole välttämättömiä
-karkit ja keksit on turhuuksia, eikä terveellisiä
-maitoa on pakko olla tai piimää, mutta ilman mehuja pärjää vallan mainiosti
-jauhelihasta saa halvalla ruokaa, samoin makkarasta ja makaroonista
-puuro on halpa ruoka ja loput voi käyttää vaikka sämpylöihin

olen käyttänyt kinkkukutioita, paprikaa jne. melkeinmtä vaan voi laittaa.
Viimeksi laitoin porkkana-viinirypälesalaatin loput ja hyvää tuli.

Onhan keittokirjoossakin esim. punajuurileivätn ja puolukaleivän omenaleivän ja naurisleivän ohje ainakin.
Munakas kuuluu kans samaan sarjaan leipätaikinan kanssa eli munakkaaseen voi heittää erilaiset ruuanjämät.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä oon kans mieltänyt jostain syystä, että ruisleivän teko itse olisi hankalaa. Onko se näin?
Yritämme syödä mahd. vähän vaaleaa leipää /sekaleipää/sämpylöitä, joten siks ei oo tuo leivänteko vielä lähtenyt käyntiin.
Miten siis ruisleipä kannattaa tehdä?

Ruisleivän teko vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä. Edellisenä iltana taikinajuuri tekeytymään ja seuraavana päivänä taikina valmiiksi. Ruistaikina kohoaa paljon hitaammin kuin hiivataikina, siksi valmistukseen menee aikaa. Ensin taikinan kohotukseen, sitten leipien kohottamiseen ja paistamiseen. Leipiä ei noin vain "tekaista" työpäivän jälkeen. Helpoimmin pääsee alkuun, jos menee "oppipojaksi" jonkun kokeneen leiväntekijän luo.

Yhteistyössä