30 ja risat - ESIKOISTA ODOTTAESSA (vol.5)

Metsätonttu, mulla on kans toi Suuri Äitiyskirja, ja en ole kyllä hetkeäkään katunut, että sen hankin. Kallishan se oli kuin mikä - onneksi oli lahjakortti käytössä. Mun mielestä se on hyvä just siksi, että siitä pystyy seuraamaan raskautta ihan alusta lukien näihin loppuaikojen vaivoihin. Moneen asiaan on löytynyt vastaus juuri tuosta opuksesta. Lainatkaa vaikka kirjastosta se, jos ette raatsi ostaa. Mullakin se oli eka kirjastosta lainassa.

Lentoemo, joo, täälläkin "vastustetaan" ajatusta perhepedistä. Meillä se ei ainakaan tuu toteutumaan, jos vaan minusta on kiinni. Ja meidän koiruus tuskin tulee luopumaan saavutetuista etuuksista eli se olisi siellä sit kans :LOL: . Olen ajatellut asiaa niin, että varmaan ihan alkuvaiheessa otetaan pinnis makkariin, jos vaavi ei nuku itsekseen omassa huoneessaan. Jos taas niin onnellisesti kävisi, että nukkuminen onnistuisi omassa huoneessa, niin sitten niin. Mun yks tuttu ainakin sanoi niin, etteivät he pysty nukkumaan vauvan kanssa samassa huoneessa, koska vauva tuhisee nukkuessaan niin paljon koko ajan, ettei kukaan sit nukkuisi, jos kerran nukkua saisi. Mutta, saa nähdä, kuinka hyvät periaatteet onnistuu käytännössä. :)

Bantsku, onko teille siis tulossa pikkuinen tyttö, kun mekonkin jo hankit? Ilmeisesti kyllä, koska tuskin niitä kai pojalle hankitaan... :LOL:

Oletteko muuten miettineet unipussin hankintaa? Mä oon ja varmaan sellaisen hankinkin. Monet tutut ovat kehuneet sellaista.
 
Ihania pohdintoja täällä :heart: Samanlaisia mitä itsekin pohti vuosi sitten. Nyt tuntuu että ei ole mitään ehtiny miettiä uutta tulokasta ajatellen :D Mä myös olen aina ajatellu että perhepeti ei oo meijän juttu. Ja meille sopikin paremmin se että poika nukku parikuisesta lähtien omassa huoneessa. Ennen kuin tossa puolen vuoden jälkeen tuli kamalasti vipinää jätkään ja myös uniin ja äidin kainalo oli ainoa missä uni maitto. Ja oikeesti loppujen lopuks se oli helpompaa nukkua se lapsi kainalossa kuin hypätä siellä huoneessa rauhottelemassa vähän väliä :D Luojan kiitos noi rikkonaiset yöt ei kestäny meillä kauaa (koputtaa puuta) ja nyt ollaa taas normaalisti omissa huoneissamme ja äitikin nukkuu hyvin =) Unipussia mä oon miettiny sen miljoona kertaa meille kun poika ei oikein ton peiton alla viihtyny, mutta loppujen lopuks kun se aina jäi ostamatta niin poikakin nukahtaa jo peiton alle :D

Me ostettiin kans melkein kaikki uutena, ajateltiin jo sillo että lisää lapsia saa tulla jos on tullakseen. Senpä takia tälle uudelle tulokkaalle ei olekkaan mitään tullu vielä ostettua :D Harmittaa vaan noi helmikuussa vuoden käytössä olleet vaunut joissa on vielä takuutakin jälellä. Ne pitää myydä tilan puutteen takia kun tuplat on ihan pakko omistaa.

Lentoemolle piti sanomani että mä saan huomen neuvolasta KELAn paperit ;) Jos kenties oot taas alkanu haikaileen pakkauksen perään ;) :D
 
Jep, tyttöhän ne rakenneultrass lupailivat.... :heart:
Olen menossa loppukuusta 4D:hen, joten sitten varmistunee sekin seikka.

Unipussia olen miettinyt minäkin, mutta valtaosa noista kokemuksista joita olen lukenut pitäsävt sitä oikeastaan tarpeellisena vasta joskus puolen vuoden tienoilla, joku vähän ennen joku jälkeen. Ajattelin etten nyt ihan ensi alkuun sitä sitten hanki.

Neuvolassa kävin aamusella ja kaikki ok! Painon pelkäsin nousseen liikaa, mutta ihan keskikäyrillä menee kuulemma. SF mitta sen sijaan käyrien yläpuolella.....kyllä tämä masu jo isohkolta tuntuukin, siksi varmaan luulin painonkin noussen enemmän.
Rautaa pitää ruveta syömään, sen verran oli hemppa tipahtanut.
Ja sorurasitukseen joudun, oli lähtöpainoindeksi just yli rajan.....Syömättä ja juomatta sen 12 h....siis eikö vettäkään?! Uh....

Bantsku

 
Eilen taas gynen luona visiitillä. Painoa oli tullut hiukan liikaa, siis 20+3 yhteensä 4,5kg. Mutta sanoi sitten itsekin, että mun maha näyttää pienentyneen, mulle sanotaan myös, että mun posket näyttää kaventuneen, niin että olisko tuo painon nousu sitten kuitenkin enemmän kohdun, rintojen, veren ja vauvan kasvusta.

Ultrattiin, mutta siis vain sydämen sykkeen näkemisen vuoksi, pirpana oli pää alaspäin ja jalat tiukasti yhdessä, eli sukupuoli on yhä mysteeri. Gyne sanoi, että jos jotain pitäisi veikata, niin tyttöä, mutta kun niin nopeasti vain vilautti haaroväliä, niin käski vielä odottaa vaaleanpunaisten hepenien ostamista :D Rakenneultra on maanantaina, saas nähä pääseekö vauva ujoudestaan ja suostuuko esittelemään haaroväliään :D

Mutta kylläpä mamman mussukka on sitten kaunis! Ja kiltisti vilkutti, niin kuin olin etukäteen pyytänyt ;) Oli muuten ihanaa, kun huitaisi kohdun seinää kädellään, niin tunsin liikkeen heti, eli nyt osaan jo erottaa käden liikkeet ja ne varsinaiset potkut toisistaan. Tähän saakka olen kuvitellut myös käden liikkeitä potkuiksi, ja luulin että ne tosi isot ovat jotain pään paukuttamista :LOL: En kuvitellut, että noi käden liikkeet tuntuisivat niin selvinä. Meillä muuten paljon useammin koputellaan kädellä masua kuin potkittaisiin. Eilen gynelle mentäessä oli kyllä jännä, kun junassa istuessa huomasin, että vauva vaihtoi asentoa, tuntuu nimittäin tosi oudolta silloin, kun vauva on vaakasuorassa. Ja niin se oli sitten kiepsahtanut pä alaspäin, kun vielä aamulla tuntui kovia potkuja siellä kohdun alareunassa.

Nyt täällä ollaan mietitty sänkyä. Tykätään siitä Stokken sängystä, onkohan muilla merkeillä tuollaisia monikäyttöisiä, joita voi pidentää vastasyntyneen pienestä tuonne 130cm saakka. Kun suurin osa näyttää olevan heti alusta asti ton 130cm, ja mä pitäisin vauvaa mielellään pari ekaa kuukautta meidän huoneessa pikkusängyssä, ja sitten myöhemmin siirtäisin muualle nukkumaan 130cm pitkän sänkyyn.

Mikä ihme on unipussi?

:heart: Lentoemo ja lentäjän poikanen 20+4 :heart:
 
Niin joo piti kommentoimani, että gyne määräsi mut myös sokerirasitukseen, koska täällä se on automaattista, ei liity mitenkään ikään tai painoon. Hemoglobiini on mullakin laskenut, viimeksi oli 136 ja nyt 126, mutta gyne sanoi, että se on hyvä tässä vaiheessa raskautta sekin. Muuten veriarvot kunnossa, ei ollut toksoa eikä aktiivista sytomeglavirusta, myös pissa puhdas.
 
Mä voisin kanssa haluta sokerirasitukseen vaikkei paino olekkaan ongelma.Mutta tietäisi että pikku vaavilla olisi parhaat mahdolliset kasvualustat tarjolla.

Eilen ultrassa totesi että hyvin on foolihappoa saanut=)OLin vähän pihalla,kun en tiiä mistä sitä ees saa.Blondi mikä blondi

tasan 12
 
[/b]bantsku, mäkin jouduin sokerirasitukseen (sukurasitteen takia). Pitää olla tosiaan 12 tuntia syömättä ja juomatta mitään, edes vettä ei saa ottaa. ja sitten täytyy vielä varata sairaalassa olo aikaa noin 2 tuntia. sen jälkeen saat vasta syödä joten kannattaa ottaa vaikka myslipatukka tai jotain muuta evästä ettet pyörry sieltä lähtiessäsi. (se kolanmakuinen sokeriliemi jonka juottavat ei ainakaan oloa paranna)
mulla oli kaikki muut arvot ok paitsi se paastoarvo joten jouduin kovalle dieetille. ei yhtään sokereita, ei hiilihydraatteja, pelkkiä kasviksia ja vähärasvaista lihaa ja kalaa. Arvot pysyivät samana mutta olo oli NIIN huono! Päätä särki ja heikotti tosi paljon. Laittoivat mut sitten Naistenklinikan diabeteshoitajalle joka sanoi että raskaana oleva EI SAISI IKINÄ paastota 12 tuntia! Ehdoton maksimiaika syömättömyydelle on 10 tuntia. Sen takia oli mulla kuulemma paastoarvossa poikkeama, eli mitään raskausajan diabetesta ei sitten ollutkaan ja käski mun ensi tilassa alkamaan syömään taas normaalisti.
Sitten olikin taas hyvä ja energinen olo, että silleen...
 
Kiitti marchal, vinkistä, täytyykin ottaa vesipullon lisäksi evästä mukaan. Ärsyttävää että ohjeet poikkavat noin paljon toisistaan!
Onneksi aika on heti aamusta, niin täytyy syödä kunnon iltapala, ja mennä sinne "suoraan sängystä"....
Hyvää viikonloppua!
Bantsku
 
Mulle tuo rasitus on tehty 2 kertaa, kun kuuluun sellaiseen suomalaiseen tutkimusryhmään, jossa tutkitaan raskausdiabeteksen ehkäisyn toimenpiteitä. Itsellä ei onneksi ole ollut sokerit lainkaan koholla, vaikka ylipainoa oli hivenen ennen raskautta.

Testi tehtii heti aamusta, ja 12 tuntia ennen testin alkua ei saanut syödä, juoda vain vetta pari desiä maksimissaan. Ensin tutkittiin veri, että on tietyn lukeman alle, että testi voidaan aloittaa (en muista sitä lukemaa, olisiko ollut alle 5,5). Sen jälkeen sitten juodaan sitä sokerilitkua (meillä se ei ollut colan makuista, vaan "hirveää" makeaa litkua). Sen jälkeen tunnin kuluttua taas testi, ja siitä taas tunnin kuluttua toinen. Väliin ei saanut syödä eikä juoda mitään.

Kyllä se välillä teki tuskaa selvitä tyhjällä vatsalla tuon toisen näytteen oton perään. Suosittelen tosiaan eväiden ottoa mukaan.

Tulin juuri neuvolasta, mulla oli alkuviikosta verenpaine 140 / 93 eli korkealla. Muut arvot kuitenkin kohdillaan, eli ei pitäisi olla raskausmyrkytyksen oireita. Mutta jouduin tietysti tarkempaan seurantaan, eli tänään taas olin siellä. Nyt oli yläpaine laskenut, mutta ei alapaine, eikä taaskaan mitään muuta oiretta. Neuvolassa meinasivat, että kroppa rupeaa jo nostamaan paineita synnytystä varten...
Nyt soitin äidilleni ja pyysin hältä lainaksi kotiin verenpainemittarin, jotta voin kotona testata viikonlopun paineita. Lisäksi sain niitä liuskoja, jolla pissa testataan, ettei vaan valkuaiset kohoa.
Ja jos tulee jotakin muuta oiretta, esim. ylävatsakipua tai kovaa päänsärkyä, niin sitten pitää lähteä äitiyspolille viivyttelemättä.
Toivottavasti saamme olla "rauhassa" viikonvaihteen. Maanantaina meinaan taas neuvolaan...

No, vaan voisi tuo vauveli jo pikkuhiljaa tullakin maailmaan meidän iloksi. Johan tässä taas huomenissa viikot paukkuu...

Hauskaa viikonvaihdetta teille kaikille!

Sarppa 36 + 6
 
Mulla on kans tehty sokerirasitustesti lääkärini kehotuksen takia lapsettomuustaustoista johtuen. Itse koin koko homman tosi kivuttomaksi. Olin varautunut pahempaan oloon ja siihen, että se litku olisi tosi kauheeta. Ei se nyt niin kauheaa ollutkaan. Litku oli sellaista ylimakeaa limsaa (kikasta), jossa ei olisi lainkaan hiilihappoa. Sitä piti juoda muistaakseni noin 3 dl. 3 verikoetta otettiin tosiaan 2 tunnin aikana. Mulla oli olo koko ajan hyvä, tosin vähän väsytti. Se 12 h paasto meni kivuttomasti, kun ilta klo 22:sta aamu klo 8:aan oli se paastoaika. Oli mulla sit eväät mukana, mitkä söin heti testin jälkeen, ettei heikota. Tulos oli mitä parhaiten eli mulla ei ainakaan ollut mitään viitteitä sokeriongelmien suuntaan.
 
Lentoemo: tuskin tämä vaavi yksiöstään luopuu noin vaan :LOL:

On vielä ainakin tosi ylhäällä, eli ei ole lähtenyt laskeutumaan lainkaan, vaikka minusta jo siltä tuntui itsestäni, mutta niin vaan oli sf-mitta taas suurempi eilen kuin viime tiistaina. Eli on nyt 35.
Aamulla mittasin äitini verenpainemittarilla verenpaineet ja ne oli suht normaalit, eli on vähän levollisempi olo.

Sarppa ja viikot paukkuu 37 täynnä tänään :)
 
Etsin italiankielisiltäkin sivuilta tietoa tuosta sokerirasituksesta, ja niin se vain on, että pitäisi paastota 12 tuntia. Toisaalta vedenjuonnista ei sanottu mitään, eli eikö siis kukaan teistä ole juonut ennen koetta, tai kuinka paljon on maksimissaan saanut juoda? Kysyn selvitystä tietty vielä gyneltä, mutta mietinpä vain, kun mulle tuo jano on varmaan suurempi ongelma kuin nälkä.

Niin joo ja huomasin, että Italiassa tuo lyhyt eli tunnin sokerirasitust tehdään kaikille yli 30-vuotiaille, eli kyllä tää ikä näköjään jo sitten sen verran painaa harteilla :D
 
Kävin maito-testeissä ja siellä juotiin kanssa jotain "hiilihapotonta kokista". Että ei kai tuo sitten sen pahempaa ole.

Tuo juominen varmaan mullekin tulee enemmän ongelma tulemaan kuin syöminen. Tai siis juomatta olo.

Nyt saunaan :heart:
 
Kati: eikös sulla ole pikkuinen vaakasuorassa? Mulla on nyt pari päivää ollut ajoittain todella tukala olo, kiristää kauheasti tuolla kohdun laidoilla, ja itsestä tuntuu ihan siltä, että vauva on siellä vaakasuorassa. Sitten hetken kuluttua on näemmä kierähtänyt pystyasentoon, jolloin oloni on mitä mainioin, varsinkin jos pirpana seurustelee kohtua taputellen/potkien. Mutta miltä susta siis tuntuu silloin, kun vauva on vaakasuorassa? Mietin vain, että voiko tämä tosiaan olla just tuosta vauvan asenosta kiinni, vai onko kyse jostain muusta. Kun on tämä tukala tunne, niin kohdun etuseinä tuntuu aika pehmeältä, sen sijaan sivuja kiristää. Yleensä taas (kun vauva lienee pystyasennossa), niin kohdun etuseinä on kovempi ja sivut ihan pehmeät.

Onko teillä muilla kokemusta asiasta?
 
Tänään alkoi kuudes kuukausi, ja mies alkoi eilen panikoida, kun "me ei olla ostettu vauvalle vielä mitään..." :D

Katseltiin sitten netissä yhdistelmävaunuja (eikö ne kolmiosaiset ole en nimisiä Suomessa), kiisteltiin siitä, kauanko vauvaa voi kuljettaa yhteen menoon siinä auton turvaistuimessa, mies nimittäin on käyttänyt sitä tosi paljon lastensa kanssa, kun taas mä olen lukenut, että tekee huonoa vauvan selälle pitää sitä siinä montaa tuntia kerrallaan. Onko teillä tietoa, että miten esim. automatkalla? Riittääkö, jos parin tunnin välein pitää jonkun vartin tauon, jolloin pitää vauvaa sylissä, vai onko se pari tuntia maksimi ihan koko päivän aikana?

Entä onko kenelläkään kokemusta Stokken Tripp Trapp -tuolista? Tai Stokken Sleepy-sängystä? Ja vielä Hotsling-kantoliinasta? Mulla on normaali sidottava trikooliina, mutta eilen ihastuttiin tuohon Hotslingiin netissä, ajateltiin, että se olisi sellainen pehmeä lasku liinailuun, näyttää olevan helppo käyttää ainakin videoiden mukaan sidottavaan kantoliinaan verrattuna. Mielipiteitä? :wave:

:heart: lentoemo ja lentäjän poikanen 21+0 :heart:
 
Sokeritestistä vielä. Mulle ainakin sanottiin, ettei saada edes juoda ennen testausta. Kuulemma aamulla olisi ehkä pienen hörpyn vettä saanut ottaa, muttei suurempia määriä. Kyllä siitäkin hyvin selvisi.

Lentis, meillä on vaavi nykyään onneksi jo raivotarjonnassa eli pää alaspäin. Aika pitkään hän kuitenkin ilmeisesti oli poikittaisasennossa, ja siitä tännekin kirjoittelin. Meillä ultrannut lääkäri sanoi, että pään muodosta olisi ollut jotenkin nähtävissä, että vaav on viettänyt jonkin aikaa poikittain. Mulla se vauvan asento ei sen kummempia kipuja aiheuttanut. Potkut tuntui lähinnä oikealla kyljessä, itse hyvinkin pitkällä oikeassa kyljessä. Siellä ne itse asiassa tuntuu edelleenkin, vaikka vauvan pää onkin alhaalla, mutta jalat on edelleen kääntyneenä oikealle puolelle. Vielä tässä vaiheessa ja aikaisemminkin vauva kyllä mahtui hyvin liikkumaan. Terkkari muuten sanoi mulle viime neuvolakäynnillä, että kun ne jalat on tuossa suunnassa, välillä saattaa kyljessä tuntuja ihan kunnon kipujakin, koska potkut tuntuu siellä voimakkaammilta kuin esim. ylhäällä navan seudulla, jossa enemmän "pehmustetta" tuolla sisällä. Mä luulen, että on hyvin mahdollista, että sun vauvasi on poikittain, jos tukalalta tuntuu nimenomaan sivuissa. Meillä ainakin kääntyminen huomasi hetkellisestä kivusta ja miehen mukaan vatsan muotokin muuttui enemmän pystysuoraksi. Tosin edelleenkin välillä on massussa havaittavissa sellaisia kovia kohtia, kun ilmeisesti vaavi liikkuu ja tunkee peppuaan tai selkäänsä vasten mun mahaa.

Turvaistuimista sen verran, että mun ymmärtääkseni pientä ei sellaisessa saisi pitää kovin pitkää aikaa yhtäjaksoisesti. Ja mitä pienempi, sitä enemmän vaaka-asennossa.

Stokken Tripp Trapp -tuolista olen kuullut pelkkää hyvää. Mekin varmaan sellainen hankitaan sitten myöhemmin, kun lapsi alkaa istua ja syöttötuolia tarvitaan. Siitä ovaalinmuotoisesta sängystä tykkään kans kovasti, mutta jätettiin se hankkimatta, koska on melko kallis.

Kati & Pablo rv 30+6
 
Mulla vaavi oli jonnekin viikolle 28 istumassa, ja voi että se juili potkuillaan tonne alas. Sen jälkeen se pari kertaa pyörähti ja jäi raivotarjontaa, jossa se onkin sitten viihtynyt siitä saakka. Välillä tultuu putkut tai polvet vatsassa tosi terävästi. Liikkuminen muutenkin tuntuu varsin makeasti. Vieläkin se yrittää kylkiluiden yläosasta pihalle välillä :LOL:

Voisi alkaa jo laskeutua, kun noita viikkojakin on ihan tarpeeksi.

Nyt on viikonvaihde vahdattu korkeaa verenpainetta, mutta onneksi se on jotakuin normaalitasolla, ainakin huomattavasti matalampi kuin neuvolassa viime viikolla. Ja lisäksi virtsan valkuaisian olen seurannut, sain neuvolasta niitä testitikkuja mukaan. Ei tämä nyt näytä ainakaan raskausmyrkytyksen oireilta.
Tajusin juuri, että paineet nousi juuri silloin, kun sain viimeisetkin työt töihini tehtyä... Olisi varmaan pitänyt jatkaa vielä puolipäiväisesti :LOL:

Sarppa 37 + 1
 

Yhteistyössä