30 ja risat - ESIKOISTA ODOTTAESSA (vol.5)

Eräs ystäväni ulkomailta oli käymässä ja sanoi, että siltä miltä vauva näyttää 3/4D:ssä, on se, miltä vauva ihan oikeastikin synnyttyään näyttää. Hurjaa =)

Odotan itse innolla rakenneultraa, tänään 18 rv täynnä ja ultra on jo viikon 20 alussa eli lokakuun lopulla. Tosin olin jotenkin unohtanut koko asian, muistelin, että se on vasta marraskuun lopulla...

Nyt pitäisi varata aika myös yksityiselle ultraan, että saadaan tietää sukupuoli. Poikaolo tässä on ollut, mutta meille on ihan sama kumpi sieltä tulee. Aika monet ystävät tänä vuonna ovat saaneet tyttöjä, sitä ennen valtaosa sai poikia.

Perhepeti: ei olla vielä mietitty tätä, mutta luulen, että vauva saa oman petinsä.

Me ollaan viime aikoina pohdittu, minne sitä matkustaisi joululoman yhteydessä. Mieheni vanhemmat asuvat ulkomailla ja siellä käydään, mutta jonnekin kauas tekisi mieli. Nyt näyttää siltä, että isäni muuttaa joksikin aikaa ulkomaille, joten ehkäpä sinne. Lämpöön tekisi mieli, kun ollaan yleensä talvisin aina tehty pitkiä kuukauden reissuja yleensä kehitysmaihin. No, nyt ei kyllä niin pitkään ehditä olla, kun ollaan molemmat yrittäjiä ja vielä tammikuussa haluaisin tienata normaalisti ennen kuin tulee breikki.

Osaako teistä kukaan suositella hyviä rintsikoita? Mulla on kuppi kasvanut D:stä F:ään (ei onneksi näytä niin rajulta kuin kuulostaa). Ostin yhdet Anitan kaarituelliset imetysliivit (voisi käyttää imetyksen lopussa, kun rinnat jo sietävät kaaritukia ja nyt raskauden aikana), mutta kun kokeilin kotona niitä kolmen paidan kanssa, niin alaosa meni kerroksittain. Siis mun ongelma on se, että mä olen 80 ja 75 cm:n välissä ja istuvuus kaikissa liiveissä huono. Toiseksi haluaisin löytää raskaus/imetysliivit, jotka ovat kaarituettomat ja napakat. Mutta nää on mulla aina liian löpsöjä alaosasta ja raskaat rinnat eivät saa tukea. Oon kahdesta hyvästä äitiysliikkeestä jo yrittänyt löytää sopivia.
 
Akuutissa on kiinnostava juttu kemikaaleista:
http://www.yle.fi/akuutti/arkisto2007/010507_c.htm

Ihmettelen sitä, että miksi näistä kemikaaliasioista ei puhuta neuvolassa lainkaan (tai ainakaan meidän kohdalla ei ole puhuttu), sillä musta asia on samalla viivalla syömisten, liikkumisten, itsestä huolehtimisen jne. kanssa. Jokainenhan lopulta itse päättää mitä tekee.

Ja nää palstat tosiaan on hyviä, kuten joku sanoi, sillä neuvolassa ei koskaan ehditä tosi syvälle asioissa.
 
Jep. Just tollaisilla perusfiksuilla asioilla pärjää pitkälle: ei turhaa kosmetiikan käyttöä ja mieluiten silloinkin luonnonkosmetiikkaa.

En muista, kirjoittiko täällä joku vai oliko jossakin muualla, että jotenkin vaistomaisesti tultuaan raskaaksi, alkoi vähentää kosmetiikan käyttöä. Niin mullekin kävi. Ja tietty kun on noita matskuja vähän lueskellut, on mennyt into entisestään. Se on harmillista, kun tajuaa, että ns. kehitys - sinänsä kivat asiat, kuten meikkaaminen - on vähän kaksijakoinen juttu...

Mutta ei turhia paineita: mäkin ehdin kerran värjätä tukan, mutten tee sitä enää. Mulla on se periaate, että jos havaitsen jonkin askarruttavan asian, alan siitä lähtien toimia toisin enkä sure aiempia tekoja. Niille kun ei enää voi mitään.

Vähän surettaa, etten voi olla dramaattinen tummatukka ainakaan vähään aikaan (raskaus + imetys). Oma viehättävä vaaleanruskea juuri jo pukkaa esiin :kieh: ja tukkaa on pakko pitää kiinni, näytän muuten ihan törkeeltä. No, se on vaan elämää.

Itse asiassa musta on aika mukavaa, että lapsi on jo alkanut muuttaa mun ja meidän elämäämme ;)
 
Mä olen allerginen kaikille hajuille. Tai siis saan mojovan migreenin. Jää ihan luonnollisesti kaikki pois, missä vähänkin hajua.

Meikkaamaan oon liian laiska, kun ei työtkään ole sellaiset, että tarvitsisi olla viimeisen päälle tiptop. Kun on lasten kanssa päivät ja välillä ulkona tihkusateessa, niin ei tarvi stressata levinneitä meikkejä :D

Muistaakseni olen lukenut, että ripsiväri tulisi vaihtaa 3 kk:n välein. Mä saisin siis joka kerta korkata uuden :LOL:

Tukkaa en ole värjännyt ja permanenttia ei kannata uudestaan nyt ottaa, kun ei kuulemma kiharru.

Oonko vähän hiirulainen... :whistle:

kiiltis Eihän ne asiat siitä murehtimalla parane. Hyvä asenne, että korjaa sen, mikä vielä korjattavissa on.
 
Valtavasti Onnea Mokkikselle tyttövauvasta! :flower: :flower: :flower:
Ihania uutisia sinulla ja kiva kuulla pitkästä aikaa! Tervetuloa kertomaan lisää, kunhan ehdit. Vaikka en olekaan ihan varma, onko tässä enää järkevää kuulla yhtään karmivia synnäritarinoita, kun itselläkin alkaa olemaan h-hetki lähellä....

Kirjoittelu tänne tuppaa jäämään vähiin. Synnytys pyörii jo aika paljon ajatuksissa. Tietsikan ääressäkin alkaa olla aika hankala istua. Nytkin nilkat turvoksissa ja närästää vietävästi. Vielä reilut viisi viikkoa LA:aan, mutta saa nähdä kuinka kauan poikanen viihtyy yksiössään.

Voin kuvitella Sarppa, että noilla viikoilla alkaa jo kaivata actionia...

Onnea myös Lentikselle ultrakuulumisista ja söpöliinistä! :flower:
Bola-koru on hankittu nyt myös tänne oman masun päälle helisemään. Sehän on myös oiva imetystilanteessa, vauva voi näprätä sitä samalla :) Kiitos siis vinkistä.

T. Metsätonttu ja poikanen rv 34+5
 
Täällä edelleen odotellaan!
Kävin aamulla neuvolassa, ja kaikki suht ok. Verenpaine oli taas "neuvolalukemissa", eli siellä mitattiin 143 / 94 ja kotona puolen tunnin päästä ja pienen levon jälkeen 128 / 80. Eli kai se on ok.
Pissasta löytyi jonkin verran plussaa niistä bakteereista, jotka näyttää virtsatietulehdusta. Mutta saattaa tosin johtua siitä (kuten terkkari oletti), että limatulppa olisi jo irronnut. En ole sitä itse huomannut, tai saati edes tajunnut. Ihmetellyt vain, kun vähän vuotaa verta silloin tällöin pissatessa ja valkovuoto on rusehtavaa usein. Tosi vähän kylläkin ja olen ajatellut sen kuuluvan taudin kuvaan tässä vaiheessa, siksi en ole edes osannut epäillä mitään.
No vienpä tässä huomenna tai keskiviikkona virtsanäyttee terkkariasemalle niin tutkivat sen tarkemmin. Ja taas torstaina neuvolaan.

Jos se tulppa on lähtenyt, niin tässähän oikeasti sitten vain odotellaan synnytyksen alkamista. Näin ensikertalaisella alkaa pikkuhiljaa jännityskin synnytyksestä kohoamaan...

Olen ajatellut vain, että synnytyskipu kuuluu asiaan ja olen asiantuntevissa käsissä synnytyksen ajan sairaalassa, joten ei tarvitse sen kummemmin asiaa miettiä etukäteen. Mutta tottakai täällä yksin kotona ollessa sekin vain mieleen tulee jatkuvasti

Että näin tänään! Nyt olisi pakko saada unta kuulaan, kun tuli tosi huonosti nukuttua viime yö, joten lähden sängyn pohjalle kokeilemaan unen saamista :)

Sarppa 38 + 2 :heart:
 
Hei,
täällä vielä kökitään, kotona.
Eilen illalla alkoi jo tulla suppareita reilu kahden tunnin ajan säännöllisesti. Ei ollut kipeitä, vaan ei mulla kipeitä ole vielä ollutkaan. Mutta oli kuitenkin.
Mies oli jo valmis yöllä lähtemään näytille. Mutta mä sanoin, että ainakin 4 tuntia pitää niitä olla, sitten vasta soitellaan ja kysellään.
Mutta loppuivat sitten puolen yön aikaan kuin seinään, joten se siitä...

Mutta enteilee kuitenkin jo tulevaa :)

Pidän teitä ajantasalla. Huomenna taas neuvolaan näytille.

Sarppa 38 + 4 :heart:
 
Hui, kun jännittää jo Sarpan puolesta! Tsemppiä!

4D:stä terveisiä: Kaikki on hienosti ja edelleen ihan keskikäyrällä kasvaa. Ja 100 % varmuudella tyttö, sanoi Bruno :heart:
Iso nippu kuvia saatiin ja dvd. Tosi kiva kokemus.

Bantsku :wave:
 
Sarpalla tosiaan on jännät hetket käsillä. Tsemppiä tulevaan synnytykseen!

Bantsku, ihania ultrakuulumisia sulla!

Oma (.) seuraava neuvolakäynti onkin sitten perjantaina, kun käynnit on nyt tihentyneet joka 2. viikkoon. Ei mulla olossa sen kummempia ole eli rutiinikäynti arvatenkin tulossa. Sitten ensi viikolla ollaan menossa ultraan taasen. Kaipa sitä 4d:tä pystyy vielä tuolloin käyttämään, vaikka jo rv 32:lla mennäänkin.

Yks kyssäri sitten: kuka tekee sen synnytystapaa koskevan arvion? Neuvolassako terkkari vai lääkäri? Mä en oo ollenkaan käynyt neuvolan kautta lekurilla, joten mietityttää, kuka sen tekee. Yksityisen puolen lääkärikö tässä tilanteessa?
 
Nostamassa pinoa, eli edelleen kotona siis :LOL:
Ja odotellaan "jotakin" tapahtuvaksi...

Mihinkäs Lentoemo on kadonnut, kun ei ole kuulunut vähään aikaan?? :|
Onhan kaikki ok siellä saapasmaassa?

Sarppa 38 + 5 :heart:
 
HELLO!

Terveisiä Tukholmasta!Reissu meni loistavasti ja pikkuinen oli kuin enkeli koko matkan. =)
Hytissä nukkui paremmin kuin kotona.Varmaan oli mukavaa kun laiva keinui...

Käytiin tiistaina 3kk neuvolassa ja meidän"pikku herra"on kasvanut aivan kamalasti.Mitat oli:8230g ja pituutta 63,5cm!!! :whistle: Yleensä noin 9kk-1v.painavat noin paljon!Äitillä onkin nyt jo selkä välillä kovilla kantamisesta!Muuten poika on hyvin jäntevä,tomera ja motorisesti lahjakas eli esim.kääntyy jo! :)

Sarppa:Muistan hyvin tunteen kun odottaa ja odottaa eikä mitään tapahdu...Stressaavaa aikaa.Mulla meni melkein 2 viikkoa yli lasketun ajan.Toivottavasti sun ei tarvi enää kärvistellä kotona 3 viikkoa!!!Tsemppiä vauvan hakureissuun!Kohta sullakin on ihan ikioma kulta sylissä. :heart:

Nyt puuhastelemaan ennen kuin rinssi heräilee aamupäiväuniltaan.

T:bella&rinssi 3kk :heart:
 
Sarppa: apua kun jänskättää sun puolesta! =)

Sompio: paljon onnea ultran johdosta, oli varmasti ihanaa! :heart:

Bella: hienoa, että rinssi kasvaa noin komeasti! =)

Italiassa kaikki hyvin, on vain ollut niin paljon kaikenlaista puuhaa, etten ole ehtinyt konetta päälle laittamaan. Remontti on edennyt siihen vaiheeseen, että purimme vanhan keittiön uuden alta, mutta nämä iki-ihanat keittiönasentajat eivät asentaneetkaan meille uutta keittiötä! :eek: Nyt saa sitten nähdä, että kauanko kestää, että saamme keittiön vihdoin paikoilleen :headwall: Tosi kiva, kun ei ole liettä tai tiskiallasta, ravintolassa on syöty kerran päivässä, mutta eilen makasin flunssan kourissa pedin pohjalla, ja söin sitten hedelmiä, muroja ja jugurttia... Voi meidän pikkupirpana raukkaa, toivottavasti se ei saa tästä jotain ravintovajetta. :whistle:

Niin muhun sitten vihdoin iski flunssa! Olen säästynyt täysin nuhalta ja muilta taudeilta koko raskausajan, vaikka ympärilläni kaikki ovatkin köhineet ja kuumeessa hourailleet, mutta nyt se sitten salakavalsti iski ja oikein kunnolla. Olo on kuin puskutraktorin jäljiltä... :snotty:

No, eiköhän tämä tästä...

:heart: lentoemo ja lentäjän tyttönen 22+5 :heart:
 
Täytyy varmaan liittyä johonkin 42+ pinoon.

Kun meinaan ei mitään kuulu asukin puolesta, vaikka LA myös ensi viikolla. Kipeitä supistuksia on tainnut tulla 1, joka koettiin eilen. Ja se kesti kokonaista 30 s ja siinä se... Muuten supistuksia on jonkin verran, mutta niillä ei tätä babyä pihalle pungeta :LOL:
Että näin meillä tänään sunnuntaina!

Sarppa 39 + 1 :heart:
 
Nostellaan pinoa

Ei ole vielä(kään) lapsosemme masun ulkopuolella, vaikka mitä yriteltiin. Tällä viikolla yritellään vielä kovemmin...

Mä olen leiponut tänään urakalla. Onneksi edelliset on saatu jo syötyä, kun pakkanenkin tuntui pursuavan mun leipomuksia...

Aika ainakin menee hyvin, kun leipoo ja sitä jaksaa tehdäkin.

Muuten ei täällä etene tuo synnytys ainakaan kovin näkyvästi. Viikonloppuna yritettiin melkein kaikkia ässiä. Seksiä pitää vielä yritellä tällä viikolla. Mulla on vaan paikan niin pirun kipeät, että saa nähdä miten se sujuu.
Nyt on kyllä kovat "menkkakivut" seurana, mutta ei muuta. Ja kivuttomia suppareita silloin tällöin, josko se tästä...

Huomenna taas neuvolaan, koskahan ne laittaa äippäpolille tarkistukseen, kun kohta se LAkin lähestyy? Ei oikeasti jaksaisi enää kauaa, vaikka ei juuri ole muuta kuin kankeus ja punkeus seurana.
Yritin eilen tehdä itselleni jalkahoitoa Ei oikein taipunut kuten olisi toivonut ja se oli varsinaista ähkimistä. Mieskin tuli katsomaan, että synnytänkö mä saunassa, kun kuului niin kova puhina ja ähinä :LOL:

Sarppa 39 + 2 :heart:
 
Sarppa, milloin sulla alkoi tulemaan supistuksia tms. synnytystä ennakoivia kipuja? Mulla ei ole vieläkään ollut juuri mitään sentapaisia tuntemuksia, vaikka viikkoja on jo kasassa rv 33 tasan. Harjoitussuppareitakaan en ole juurikaan tuntenut. Voikohan tällainen ennakoida yliaikaisuutta...
 
Kati: Mulla viime viikolla tuli ensimmäiset supparit, eli rv 38, eikä ne kovin kipeitä ollut silloinkaan. Mä vaan mietin, onko mulla kipukynnys kova, kun ei kipu tunnu, vai eikö vaan ole kipuja.
Tänäänkin oli taas pari tuntia noita lähes kivuttomia suppareita, kun mies tuli kotiin, niin ne loppu kokonaan. Täytyy toivoa, josko illasta taas jatkuisi... Jos vähän avittaisi :LOL:

Sompio: jos pitkään yli menee, niin katsotaan sitten tuota leipomista teillekin =)

Ja nyt tuntuu vatsassa olevan sellainen venyttely ja jumppa, ettei paremmasta väliä... Tuntuu että jalat tulevat oikeasta kyljestä läpi ja polvi vatsanahkasta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja sarppa70:
koskahan ne laittaa äippäpolille tarkistukseen, kun kohta se LAkin lähestyy?
Meilläpäin yliaikaistarkastus on aina 40+5, ja yleensä silloin myös aloitetaan synnytyksen käynnistys. Näin myös minulla (joka kyllä olisin voinut olla raskaana vielä pidempäänkin, nautin masusta nii kovin), ja meidän pienokainenhan syntyi sitten 40+6.

Oikein paljon onnea nyt jo niiin lähellä (vai jo ohi?) olevaan synnytykseen, ja ihania raskaushetkiä myös muille 30+odottajille! :wave: :flower:

~Tiila ja Pieni .. jo 7kk ja risat :eek:

*muoks: unohtui kertoa vielä se, että ne synnytyssupistukset kyllä sitten huomaa sellaisiksi. Eivät ne televisiossa näytettävät synnyttäjät ähki vain tunnelman vuoksi, vaan kyllä ainakin meikäläistä ääntelytytti aika isosti kun synnytys lähti käynnistymään :D

**muoks2 Sarppa tuossa kohta ojentaa, että 41+5 ne viikot ovatkin! Ja Pieni syntyi siis 41+6
 

Yhteistyössä