Jee, onnea taas kauheasti kaikille vauvaantuneille!! :flower: :flower: :heart:
Kohtahan me ollaan jo toukokuun lopussa! Eiköhän meistä viimeisetkin ala kohta jakaantumaan. =)
Täällä vietetään ihanaa vauva-arkea. meidän poika on nyt tasan kaksi viikkoa. Edelleen hän on hirmuisen rauhallinen. Nukkuu öisin 7h putkeen vieläkin. Toisinaan vaan herää yhden kerran yössä. Hän on nukkunut mun vieressä sängyssä, ja se tuntuu meillä toimivan tosi hyvin. Poika kuitenkin nukahtaa päivisin helposti myös vaunuihin, pinnasänkyyn, sohvalle, ja jopa riippumattoon!! Mun mies ripusti meidän toiseen makkariin tosiaan riippumaton, kun muisteli Meksikon matkoillaan nähneensä äitien nukuttavan vauvansa riippumattoihin.
Imetys sujuu hyvin, mutta vähän sama juttu täällä kuin Varanikilla, eli ihan turhaan ostin mielettömän kokoiset imetysliivit, kun tavalliset vanhat liivit mahtuu päälle. maitoa ei sitten olekaan mitenkään ihan järkyttävän paljon.
Mä olen yrittänyt pumpata maitoa, jotta mieskin voisi välillä antaa pojalle pulloa, mutta mä en saa kuin noin 20 ml pumpattua, vaikka yritän ja yritän tunninkin verran kerrallaan. osaako joku sanoa miten saisin parannettua maidontuloa? Olen yrittänyt sähköpumpulla, käsin lypsämällä, ja olen pitänyt lämpimiä kääreitä rinnalla auttaakseni asiaa. Mutta enempää en saa kuin 20ml kerrallaan. Poika kyllä tuntuu saavan ruokaa ja kasvaa ihan hyvin.
Tipsula kertoi kivoja vinkkejä vielä synnyttämättömille. Mä voisin vielä siihen lisätä, että jos vaan haluatte ja pääsette ammeeseen, niin se myös auttaa välilihan ehjänä säilymisessä, tai sitten kannattaa vaan suihkutella lämpimällä vedellä alapäätä piiiiitkän ajan avautumisvaiheessa.
Sellainen vinkki vielä, että kohdunsuuhan avautuu supistusten välissä, ei niiden aikana, ja kannattaa mennä aina supistuksen jälkeen leveään kyykkyasentoon. Näin kohdunsuu avautuu nopeampaa ja tehokkaammin. Kun kätilö näki sairaalaan mentyäni, että tein näin jokaisen supistuksen jälkeen, hän totesi että tämä on luultavasti yksi iso osatekijä siihen, että avautuminen tapahtui niinkin lempeästi, että olin jo sen 7cm auki kun menin sairaalaan, enkä kokenut siihen asti kipujen olevan mitenkään ihan kamalia.
ja vielä sellainen, että ne matalat äänet auttaa oikeasti supistusten aikana! Korkeat ja kimeät äänet tuntuivat pahentavan kipua.
No joo, en tiedä kiinnostaako nämä vinkit ketään, kun kaikilla on kuitenkin niin eri kokemus asioista, mutta ajattelin tuoda korteni kekoon. :ashamed:
Niin milloin se vauvanhoitopuoli perustetaan?
Hyvää toukokuun loppua kaikille!
AnnaBanana ja poika 2 viikkoa.