<3 TOUKOKUUN TOIVOTUT 3/10 <3 VAUVOJA,VAUVOJA!!! <3 <3

Alkuperäinen kirjoittaja KyyneltenHymy:
iltoja..

Kuinkas herkästi ne alkaa käynistään jos on tulossa iso lapsi? Tääl oltas tänään taas valmiina käynistykseen.. Mietin jo et pitäskö miehelle ehottaa petipuuhiaki vaikkei tee mieli, mut jos sais supistusta aikaseks.. :LOL:
Oulussa ei herkästi käynnistetä. Vaikeeta päästä ennen lasketttuapäivää edes äitipolille. Kuopuksen iso koko huomattiin "vahingossa" kun vatsalihaksen venähtämisen vuoksi kävin lääkärissä mistä ohjattiin synnyttäjienvastaanottoon kun ilta-aikaan laittavat päivystyksestä kaikki vatsakivut yli 20 raskausviikon sinne. Silloin oli viikolla 36+0 painoarvio 3,7kg. Siksi laittoi sieltä äitipolille lähetteen missä sitten tehtiin käynnistyspäätös 38+0 (käynnistettiin 38+2). Lääkäri pyysi ylilääkärin katsomaan tilannetta kun ei itse uskaltanut? tehdä päätöstä tai sit hyväksyttävät ylilääkärillä kaikki käynnistykset koon vuoksi. Ylilääkäri sanoi että "pelkän ultran perusteella ei koon vuoksi käynnistettäisi". Mulla on siis aiemmatkin ennen tuota 4600g painavaa kuopusta olleet 3980-4230g. Lisäksi kokeili ulkoapäin ja sanoi että "ehkä uskotaan että on iso kun on aiemmatkin olleet ja tuntuu käsin isolta joten käynnistetään". Ja luojan lykky että käynnistettiin. Toisaalta olis kiva jos nytkin käynnistettäis niin pääsis mahasta eroon 38+, mutta tippasupistukset oli omia paljon rajummat. Siksi mielummin synnyttäisin spontaanisti.

Johjo 34+3

Alkuperäinen kirjoittaja Maira:
Tekeekö ne painoarvioita ihan vasta loppusuoralla?
Minä täällä roikun ja vastailen omien kokemusten perusteella. Toisaalla voi siis olla kaikki toisin.

Mulla ei ole tehty muulloin ollenkaan painoarviota kuin tuo kuopuksen kohdalla mikä oli siis tuli vahingossa kun kävin lääkärissä.

-Esikoinen meni yli ja äitipolille olisin päässyt vasta 41+5, mutta syntyi 41+3 4005g. Kokoarviota ei neuvolatädin käsituntumaa kummempaa saanut ollenkaan.
-Kakkosesta olisi ollut neuvolan painoarvioultra samana päivänä kun syntyi 40+5 4230g.
-Kolmosesta ei ollut edes puhetta painoarvioista, syntyi 40+1 3980g.

Kuten jo aiemmin kerroin ettei ole helppoa päästä painoarvioon saati äitipolille ja vielä vähemmän että käynnistettäisiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Johjo:
Alkuperäinen kirjoittaja Maira:
Tekeekö ne painoarvioita ihan vasta loppusuoralla?
Minä täällä roikun ja vastailen omien kokemusten perusteella. Toisaalla voi siis olla kaikki toisin.

Mulla ei ole tehty muulloin ollenkaan painoarviota kuin tuo kuopuksen kohdalla mikä oli siis tuli vahingossa kun kävin lääkärissä.

-Esikoinen meni yli ja äitipolille olisin päässyt vasta 41+5, mutta syntyi 41+3 4005g. Kokoarviota ei neuvolatädin käsituntumaa kummempaa saanut ollenkaan.
-Kakkosesta olisi ollut neuvolan painoarvioultra samana päivänä kun syntyi 40+5 4230g.
-Kolmosesta ei ollut edes puhetta painoarvioista, syntyi 40+1 3980g.

Kuten jo aiemmin kerroin ettei ole helppoa päästä painoarvioon saati äitipolille ja vielä vähemmän että käynnistettäisiin.
Niin eikun sitä mä just mietin et kuuluuko ne asiaan vai tehäänkö vain erikoistapauksessa, koska mä en oo saanu minkäänlaista painoarvioo keltään rakenteen jälkeen, vaikka mullakin huitelee sf-mitta koko ajan yläkäyrillä..Nooo, kai ne jossain kohtaa sen kattoo jos kokevat aiheelliseksi.. :)

A-L-M:
Kiitos onnitteluista :heart:
Ei todettu allergioita, mutta ei niitä testattukaan ku 10 eri; kananmunaa ja sellasta, olisin ite odottanu et viljat testataan mut ei :/ Hyvä tietenkin ettei mitään löytynyt ainakaan vielä. Rasvakuurille joutui nyt siis myös ja kolmen viikon päästä käydään näyttämässä lääkärille ihoa että onko auttanut. En vaan tiiä miten ikinä muistan kun yhtäkkiä pitää muistaa joka aamu Levolacia ja joka ilta hydrokortisonia, hyvä kun muistan hampaat pestä :ashamed: Atooppinen iho ilmeisesti mutta täytyyhän noihin jotain keksiä kun eihän hydrokortisonia voi päivittäin kuukausien ajan laittaa :eek:
Meidän isukki on ilmeisesti kuluttanut kaiken hösäämisen jo esikoisen odotukseen :D Ei siis mitenkään innostele, paitsi mun alotteesta. En mäkään oo samanlainen innokas odottaja kuin edellisissä mutta kyllä mä tota mahan muljahtelua jaksan hämmästellä :D On kyllä superonnellinen tästä tilanteesta mutta meillä molemmillä sellanen asenne että eletään tässä hetkessä eikä tulevaisuudessa eli ei pohdita ollenkaan millaista eloa meiän kotiin on tulossa, nyt vaan nautitaan tavallisista kauppareissuista jne =)

Miikulainen89:
Kiitos onnitteluista :heart:

Tervetuloa Nuppu123 :flower:

Tänään oli taas ultra :heart:
Molemmat on nyt rt, jes :attn:
Ja painoarviot 2,1kg molemmilla, hassua kuinka samankokosina kasvaa :D

Kävin äsken perheen kanssa PITKÄSTÄ aikaa pitkällä kävelykierroksella; käytiin etsimässä virpomisoksia ja ilma oli mitä ihanin ja raitis ilma oli mahtavaa! Tuskallistahan se oli, sekä alapäässä, alavatsassa että selässä mutta oli se sen arvosta, tuskin kuitenkaan huomenna kykenen uudestaan :D
Turvotus on taas edennyt siihen pisteeseen että nivelet sormissa naksuu ja muljahtelee ja kädet puutuu tosi helposti. Luultavasti tulee myös tämä edellisen odotuksen kramppikäsi yön jälkeen mitä odotan kauhulla :ashamed: Inhottavaa että alkaa jo nyt kun matkaakin vielä 7viikkoa jäljellä.
Perjantaina kuopuksen juhlat ja isosisko vähän lupaili ottaa ipanat hoitoon niin saadaan rauhassa järkkäillä. Aivan ihanaa ja harvinaista herkkua :heart:

BTL :heart: :heart: nytty + mytty 33+3

Maira: Tuskin tekevät pelkästään siksi jos sf-mitta yläkäyrällä. Se ei suoraa tarkoita että lapsi olis iso. Jos terkka on lisäksi mahan päältä kokeilemalla sitä mieltä että on iso niin laittaa varmaan lähetteen kokoarvioon. Niin mulla on noiden aiempien kanssa tehty, mutta tosiaan vasta kun la on jo mennyt. Tosin en koskaan sinne painoarvioon ehtiny kun pääsin synnyttämään ennen sitä. Jos on pätevä terkka ja varsinkin vanhempi joka on niitä hommia pitempään tehnyt niin osaa antaa jotain arviota kun kokeilee mahan päältä. Mulle sanoi esikoisen kohdalla että on 3998g ja syntyi päivää myöhemmin 4005g. Oli minusta melko hyvä arvio :D .

BTL: Hienoa että ovat rt. Ja ovat jo noin hyvänkokoisia jos vaikka sattuu että syntyvät aiemmin. Vaikka olis hyvä jos vielä muutaman viikon mahassa pysyisivät.

Me laitettiin kuopus tänään "isojen sänkyyn". Tulihan se sieltä sängystä pois monen monta kertaa, mutta nukahti lopulta. Yritti siskonsa viereen kun nukkuvat samassa huoneessa. Välillä räpsytti valoja ja välillä yritti olkkariin. Onneks mies oli kotona niin kanto aina takas omaan sänkyyn. Mun selällä sitä ei ois tehty. Saapa nähä miten yö menee. Ja kuinka kauan sit menee että oppii jäämään ja nukkumaan sängyssä josta pääsee itse pois.

Ja taas Johjo 34+3

KIITOKSIA valtavasti kaikille onnitteluista!!!! :heart:

ONNEA Haave ja perhe pikkuisesta pojasta! :flower:

Valitetttavasti en ole kerenny/jaksanu lukea kuulumisianne, saatika kirjoitella omia kuulumisia. Toivottavasti kaikki voivat hyvin "olosuhteisiin nähden".

Meillä synnytys sujui vauhdilla, itse vähän niin arvelinkin, mutta lääkäreille ja kätilöille se tuli taas yllätyksenä. 2,5 sentistä avautuminen 6 senttiin kesti vajaa 2 tuntia ja siitä 10 senttiin puolisen tuntia, ponnistelua kesti 4 min ja pojat tuli maailmaan 3 min erolla, ekä pää alaspäin ja toka jalka edellä. Ilokaasulla mentiin ku ei oikein keritty muuta harkitsemaan...mut hyvä näin.
Pojat on olleet keskolassa hoidossa, ovat päässeet kaappihoidosta pois sekä tiposta ja ylipainehappihoidosta. Maito maistuu hyvin nenämahaletkun kautta ja tänään jopa pieni määrä tuttipullolla. Harmitus on aivan valtaisa kun pojat ei ole koko ajan vierellä, itku on niin herkässä (baby blues... ) :'( . Päivät on jokseenkin melkoisen rankkoja, TYKSin käynnillä vierähtää kokonaisuudessa noin 7 tuntia päivästä (matkoihin jo yhteensä 1.5 h ) ja sit on meijän pieni ihana uhmakas taapero kotona, joka on tottunut 24/7 äidin ja isinkin hoitoon, tarvitsee myös syliä yms. Onneks mamma on ollu hoitamassa ja heillä sujuu hienosti. Äitille kyllä pitää jonkin verran osoittaa mieltä. Riittämättömyyden tunne kieltämättä iskee... :ashamed:

Sori oma napaisuus....kovin odotan iltaa, et jaksan ja kerkeen istahataa kunnolla koneen ääreen lukemaan teijän raskaudenkulkua. Täytyy myöntää et hieman jo kaipaan masua, vaikkakin ei se helppoo enää lopussa ollu...
Oikein paljon kaikkea hyvää teille naiset!!!

Pilkkuliini ja Tiuhti + Viuhti 1vko 2 pvää

Huomenta..

pilkkuliini mukava et kävit moikkaamas ja kertomas miten siel jaksellaan :)

Maira mul on nyt alettu kahtoon painoa ja sanohan tuo joku et +4kg tulee pikkunen olemaan syntymähetkellä. Nii ja kyl ne puhu et aletaan pikkusen painoa tarkkailemaan säänöllisesti, mut ei sen asian tähen oo mitään ainakaan viel tapahtunu.

Pian täst neuvolaan, jotenkin toivon et pikkukaveri ois istumas niin pääsis äitipolille! Mut mä en kyl haluis mitään kääntämis hommia.. Tänään tää on haarukan välis, ei ajatustakaan et saisin jalat yhteen, alushousutki meinas jäädä laittamatta kun paino joka paikkaa ja jalkoja ei voinu nostaa tai taivuttaa :LOL:
Ainii, mul on jalat alkanu puutuun hulluna, ainakin menkka kohtausten aikaa mut muutenki.. Liekkö istuu hermon päällä tai jossain muuaalla kinnaa, pitää muistaa mainita..

Mutta nyt, neuvolaan -> Palaan astialle kun oon siel saanu tuomion :D

maira mä luulen, et painoarvioita tehdään paikkakuntakohtaisesti..ja raskauksissakin on eroja..mulle ei esikoisesta annettu minkäänlaista painoarviota koko raskauden aikana. Sanottiin vaan että vauva on pieni, mutta sf-mitta oli iso.

Nyt tehdään painoarvio synnytystapa-arvion yhteydessä 14.4 sillon on viikkoja 37+3. Painoarvio tehdään koska sf-mitta popsahti yhtäkkiä isoksi(kuukaudessa kasvoi 7 cm) ja esikoinen teki pahat repeämät vaikka oli pienikokoinen.

Pilkkuliini
Kiva kuulla että pojat voi hyvin!! :heart:

Niin ja tervetuloa uusille :flower:

Omaan napaan ei kummempia..tää flunssa vaan jatkuu ja jatkuu..saa nähdä koska paranee..
Pari yötä on taas mennyt tuskasesti, kun olen ollut enemmän liikenteessä päivisin. Tuntuu että jalkojen välissä olis pallo :kieh: eikä missään asennossa saa oikein nukuttua..vali vali..
Huomenna olis taas neuvola, niin näkee taas kuinka paljon sitä on paisunut kahdessa viikossa...

Tirpunen 34+4

Moips pitkästä aikaa, en oo kauheesti kerenny/jaksanu/viittiny kirjotella tänne pitkään aikaan. :ashamed: Sitä paitsi mun oma kone on ollu huollossa kohta 2 viikkoa niin ei niin paljon oo koneelle päässykkään. :D

Jouduin piipahtaan tuossa synnärillä kovien alavatsakipujen takia, tuomiona sieltä oli bakteerivaginoosi ja ennenaikasen synnytyksen uhka. Nyt siis viikkoja 32+5.

Eilen oli neuvola, voisin vähä laittaa numeroita pitkästä aikaa:
(suluissa viikko 29+4)

Paino: ei muutosta
Turvotus: + (+)
Paineet 119/80 (132/85)
Pissa: puhdas (+)
B-Hb: 109 (112) -> Täytyy alottaa rauta, osaatteko suositella hyviä? :)
SF-mitta: 32 (28)

Vauva onneksi rt, mies huolehtinut sitä monena päivänä, että "Onkohan se nyt varmasti oikeinpäin siellä mahassa, ettei tarvis leikata?" yms. Ihana. :heart: Miehelle siis ensimmäinen oma lapsi, minulla aikasemmin tyttö -08. :)

Tässäpä oli vähä omaa napaa pitkästä aikaa.

Devili + Ana 32+5

Ja ISOT onnittelut vauvautuneille. :heart: :heart: :heart: :flower: :flower:

Pilkkuliini Kiva kun jaksoit laittaa kuulumisia :heart:

MsDevil88 On aika yksilöllistä mikä rautavalmiste kellekkin sopii, siis vatsalle. Obsidan on yleisesti se "hellävaraisin", mutta itselle se ei sovi. Mä käytän Retaferia. Parhaiten imeytyviä taitaa olla nestemäiset valmisteet, joskin ne on suhteessa kalliimpia. Suosittelen ostamaan pienen paketin ensin, niin ei mene sitten hukkaan jos ei sovikaan.

Omaan napaan sen verran, että voiko supistuskipu tuntua ikäänkuin peräsuolessa :ashamed: ? Siis sellainen kramppi? Vastaavia menkkakipuja mulla on joskus ollut, lievempiä vaan. Taisi joku muukin mainita (KyyneltenHymy?) vastaavista. No, mulla tuli eilen aamulla pari oikein napakkaa "kramppia" ja maha oli kivikova samaan aikaan, että kai ne sitten suppareita oli...?

Ihanan aurinkoinen päivä tänäänkin, josko sitä lähtis vähän köpöttelemään tuonne jahka nyt ensin lämpötila vähän nousee. Ei muuten oikein mene enää talvitakki kiinni, omathan ei siis ole mennyt pariin kuukauteen, mutta tuo kaverin lainatakkikin jo kinnaa. Siispä miehen tuulitakilla mennään :D Villakangastakki, a-linjainen, menee kyllä mutta ei viittis verkkareiden kanssa pitää...

ALM 34+3

muoks. niin ja kiitokset noista liivinsuojatiedoista, pitääkin toi cittari vielä kiertää läpi jos siellä olis. Taidan hommata alkuun vain muutaman kesto-parin, kun ei vielä sitä kulutusta/tarvetta tiedä.

jeij.. Ens ke pääsen äitipolille!! Pikkunen oli siis pääalhaal niinkun pitää mutta mun mahakipuja kuuneltiin! =) Ja siel arvioidaan vauvan koko ja synnytystapa arvioinnin tekee varmaan samalla.. Asiat sii kohallaan =) Tänään MRSA testeihin kun on altistus ja synnytysvalmennukseen.. Nii ja neuvolas kaik hyvin, ei jauhanu edes painon noususta :D

Moi!
KYYNELTEN HYMY: Miten olet altistunut MRSA:lle ja miksi se testataan. Itse oon tehny töitä päivittäin MRSA potilaiden kanssa ja neuvolassa kyllä tietävät, mutta ei multa mitään testejä oteta. Raskaus aikanakin tein ihan normaalisti töitä näiden kanssa, ei ollut mitään extra suojavarusteita.

Tänään on ensimmäinen äitiysloma päivä....
Heidi+nuppu 34+5

Alkuperäinen kirjoittaja Heidi0609:
Heidi+nuppu 34+5
Ihan vaan mielenkiinnosta, miten voi olla, kun mullakin on ja kaksi päivää myöhemmin laskettu aika? Kelan laskuri antoi tämän päivän, mutta mikähän laskuri oli, joka ei ottanut huomioon pääsiäisen ja vapun pyhiä, jotka siis mun eduksi tulivat. Ilman niitä alkais äitiysloma 29.3.

Kiva kuulla Pilkkuliinin kuulumisia!

Me palkattiin siivooja =) Meillä alkaa nyt käymään 2 viikon välein siivooja. Toivottavasti ollaan tyytyväisiä sen työn jälkeen. Me molemmat tykätään puhtaasta kodista, mutta aika ei tahdo millään riittää (eikä kiinnostus) siivoamiseen. Mullahan mies on yrittäjä ja paljon reissussa ulkomailla. Nyt sitten kolmosta odottaessa tultiin siihen tulokseen, että mun arkea pitää helpottaa. Jäähän sitä kuitenkin vielä itellekin kodissa puuhaa, vaikka siivooja käykin.

Onko muuten nykyään mustia liivinsuojia?? Ainakaan aiemmin ei ole ollut. Valkoiset on kurjia käyttää kesällä esim. mustien liivien ja mustan topin kanssa... Muutenkin INHOAN liivinsuojia, mutta niitä on vain pakko käyttää. Tiukan paidan alta ne näkyy läpi tosi inhottavasti. Imetysliivejä kuin ei oikeen ole topattuja, joten renkulat näykyvät läpi. Ärsyä.

lypy 31+5

Alkuperäinen kirjoittaja A-L-M:
Alkuperäinen kirjoittaja Heidi0609:
Heidi+nuppu 34+5
Ihan vaan mielenkiinnosta, miten voi olla, kun mullakin on ja kaksi päivää myöhemmin laskettu aika? Kelan laskuri antoi tämän päivän, mutta mikähän laskuri oli, joka ei ottanut huomioon pääsiäisen ja vapun pyhiä, jotka siis mun eduksi tulivat. Ilman niitä alkais äitiysloma 29.3.
Jaa-a, enpä kyllä tiedä mikä laskuri, tyydyin vain päätökseen mikä kelalta tuli ja kun nyt itsekin laskin 30arkipäivää taaksepäin, kyllä se vain on 25.3 eka päivä, ku juhlapyhiä ei lasketa..

Moips.

Tulin vaan kommentoimaan tota MRSA-testistä..mulle kans tehtiin se viime äippäpolikäynnillä. On kuulemma nykyään tapa testata kaikki raskaana olevat jotka on ollu laitoshoidossa 2004 vuoden jälkeen jossain vaiheessa. Otettiin pumpulipuikolla näyte nenästä ja nielusta. Ei normaalissa elämässä tee yhtään mitään mut saattais tartuttaa laitoshoidossa osastolla muita,joten jos olisin ollu positiivinen niin olisin joutunu eristykseen synnytyksen jälkeen. Näyte oli tosin negatiivinen niin eipä ole tiedossa mitään eristyksiä. Näin ainakin Tayssin käytäntö, mites muilla?

Käynnistyksestä,mulla käynnistettiin ensimmäisestä lapsesta rv 38+1,mulla ilmeisesti pienehkö lantio eikä onnistu ison lapsen synnyttäminen. Painoarvio tytöllä oli tuolloin 3,5kg ja multa otettiin kuvat lantiosta varmuuden vuoks että mahtuuko syntyyn alakautta. Lääkäri oli laittanu vielä määräyksen et jos ei tahdo tulla alakautta niin suoraan sektioon eikä mitään imukuppeja saa käyttää apuna. Mahtuhan se tyttö tuleen vaikka vaikeasti kun jäi sitten kuitenkin hartioista kiinni,onneks oli kokenut kätilö joka sitten sai tytön mun ponnistusavuilla ulos turvallisesti.
Mulla tosin oli sillonkin rd jonka takia ultrattiin usein ja seurattiin tytön kasvua. Rd vauvoilla saattaa olla kuulemma hieman leveämmät hartiat kuin normaalisti. Nytkin luultavasti tullaan käynnisteleen aikasemmin että mahtuu sitten tulemaan alateitse.

Pilkkuliini Kiva kun kävit kertomassa kuulumisianne =) .

Täälä alkaa meneen totaalisesti hermot tähän flunssaan,nenä tukossa ja vuotaa vettä vaan samalla :kieh: . Tarvis varmaan laittaa sanko tohon nenän alle ja antaa valua vaan,säästyis nenäkin jatkuvalta niistelyltä :LOL: .
No lauantaina saa vähän hemmottelua itselle kun on kampaajalle aika,tiedä koska sitten taas jaksaa/viitsii/ehtii panostaan itteensä.

Raudasta tais olla kysymys.. Mä alotin retaferilla ku se on sopinu edellisissäkin raskauksissa mut nyt ei nostanu kunnolla arvoja ylös. Vaihdoin sitten obsidaniin ja se on ollu hyvä rautavalmiste mun kohdalle. Ihan niinku A-L-M sanoi et se on yksilöllistä kenelle sopii mikäkin valmiste,kokeilemalla sen huomaa :) .

Olikohan muuta vielä.. Eipä kait tässä muuta :) .

Päivänjatkot kaikille :wave:

Nuhainen tiitiäinen ja mussukka 33+0 POKS

Niin mä en ole itse ollut hoidossa, vaan olen hoitanut näitä MRSA potilaita ja hoitajia ei testailla.......
Mulla on ihan kamalaa toi nenäntukkoisuus, kävin eilen ostaa sarvikuonon ja huuhtelin nenän, illalla oli aika hyvä, mut aamul taas aivan tukkoinen, se sopisi tuohon nuhaankin.

Mulla tehtiin viikolla 33 vauvasta painoarvio ja oli yli 3kg, hieman kauhistuttaa lopullinen syntymäpaino. On kyllä tulossa aika sinne synnärille painoarvioon ja käynnistykseen, ehkä viikolla 38.
Painosta monelle huomauteltu neuvolassa, eikä ole edes paljoa tullut. Mulla paino noussut tasan 20kg, eikä ole mainittu mitään, turvotus on kyllä aivan valtava, mut paineet ja muut arvot on hyvät, niin ei huolta.... Itseä vain ahdistaa ihan kauheasti!

Heidi mä olin alkuraskauden MRSA puolella töissä ja meil oli samat kahvihuoneet MRSA työntekijöitten kanssa niin mulla on altistus joten joudun testeihin.. Täälpäin on kait tarkennettu tuot tutkimista koska on syntyny lapsia jolle on tullu MRSA.. Näin mä oon kuulu..

A-L-M mullakin on eka äitiyslomapäivä käsil.. Senkaa ongelmia, soitin kelaa et miks rahapäätöstä tullu nii ei ollu palkanlaskia laittanu mun tilitietoja.. Soitin palkanlaskialle, tuumas et kyllä hän tietää ja lähettää ne pian.. huoh.. :headwall:

Ihánia masuja :)

Kiitti kaikille pinnisasiaa kommentoineille :flower:

Mulla oli eile neuvola ja tämä sijainen sanoi ettei mulle tarttis tulla enää raskauskiloja Mulle on tullut nyt nla vaa'an mukaan 13 kg, kotivaa'an 11kg. Mä kyllä vähän ihmettelen tota kommenttia kun eikös niitä kiloja tuppaa useimmille tulemaan huomattavasti enempikin ja typystäkin tuli mulle 16kg, jotka ehdin kyllä saada puolessa vuodessa likimain poiskin. Kai mua kiukutti toikin ja sitten just toi 'pistämis' vaiva, niin lähdin oikein uholla vaunulenkillekin, vain takastullessa 'pisti' himppasen, muttei tarvinnut edes pysähtyä.
Saan nlasta lähetteen fysiartille( ???), josta sais mahd lainaan sellaisen tukivyön, niin näkisi että helpottako se tuohon vaivaan. Että postia odotellessa.
Muuten oli kaikki hyvin, hemppakin pysynyt samana kun syön obsidania 1/pvä.

täytyy rientää taas...

HM 31+4

Yhteistyössä