*** 3-kYMPPISET ENSIKERTALAISET, vol.7 *** <3

Heips vaan taas. Ei ole hetkeen huvittanut vauvakuumeilla, liekö joku masennus iskenyt tai muuten vain työstressiä (juu, nyt se vaikea työkaveri on palannut töihin ja meno sen mukaista...). Ihanaa kuitenkin huomata täällä kivojakin uutisia! Onnea plussanneille!

Mandala, pcosta sen verran, että saattaapi iskeä tuo sairaus myös normaalipainoisiin ja laihoihinkin. Yleisesti sanotaan, että painonpudotus auttaa tuohon tautiin, mutta jos sitten on tosiaan laiha ihminen, niin hankalaksi käy. Kuulemma nykyään pco:ta voidaan yrittää hoitaa lääkkeellä nimeltään Metforem. Lääke on diabeteslääke ja ilmeisesti sitä määrätään nykyään myös noille laihoille/normaalipainoisille pcolaisille ainakin joissakin tapauksissa.

Omaa napaa sen verran, että huomenna on vauvalääkärille meno. Jollain tapaa kynnys sinne lähtemiseen on kasvanut parissa viikossa ihan hirveästi. En tiedä, mikä mättää. Välillä mietin, että eihän tässä ole kuin vasta 7, kohta 8, kuukautta harjoitusta takana ja voihan se lapsi tulla ilman kalliita yksityislääkäreitäkin ja että mitä tässä hosua. Ja sitten taas huolestuttaa kaikki mahdollinen; LH-huipun lyhyys, kasvavat oviskivut, epäsäännöllinen kierto. Jotenkin vain kuitenkin pelottaa huominen ihan tautisesti. Oihvoih.

Toivon Sara-78 että teille sattuu yhtä mukava lääkäri mikä meillä on. Ei ole yhtään liian aikaista käydä kysymässä asiantuntijan mielipidettä ja neuvoa, varsinkaan meillä +30v. ja vielä jos kierrossa on jotain ongelmaa. Itsellä ainakin heti kun olin edes varannut ajan tuonne tuli sellainen olo että olen nyt tehnyt jotain konkreettista asian eteen ja olen pystynyt suhtautumaan paljon rennommin koko vauvaprojektiin. Homma edes jollain lailla etenee.

Tunafish-78 lääkäri on itseasiassa ihan tuttu. Käytiin jo keväällä kyseisellä vauvalääkärillä tutkimuksissa miehen kanssa. Sain v.2007 toiselta lääkäriltä pco-diagnoosin ja kun vauvahaaveita alkoi olla, kävin tutkituttamassa itseni. Pcota ei löytynyt, aukiolotutkimus ja hormonikokeet sekä miehen simpat oli kaikki ok. Siksi ei jatkettu hoidoilla vaan sovittiin lääkärin kanssa, että yritetään vielä luomusti syksyyn tai kunnes vuosi tulee yritystä täyteen. Nyt vain on alkanut tulla oviskipuja ja muuta epämääräistä niin paljon, että lähdetään taas lääkärin juttusille. Mukava ja vuosikymmenten kokemuksen omaava herrasmieslääkäri kyllä on vastassa, mutta silti jotenkin hirvittää. En tiedä, jotenkin vain nyt sinne vastaanotolle meno tuntuu sata kertaa kamalammalta kuin keväällä. Mutta kaipa se on pakko uskaltaa ja rohkaistua menemään. Mulla on tuo sun diabetes-pelko konkreettista eli iso-D löydettiin pari vuotta sitten. Sen vuoksikin tuo hoitoihin lähteminen tässä vaiheessa on ihan fiksua; ikää tulee vain lisää ja diabeetikoille suositellaan vauvanteko nuorena. Niin, vauvateko. Kunpa se olisikin vain tekemisestä kiinni :|

Sara, tsemppiä lääkärikäyntiin! Ehkä sitä helposti myös ajattelee, et jos menee lääkäriin, on ”sairas” tai nostaa ongelman isommaksi kuin se onkaan. Mut toisaalta oon samaa mieltä kuin Tunafish, et mulla se vain helpotti mieltä, kun sain selvyyttä asiaan. Toisaalta mulla oli jo aiempi PCO-diagnoosi taustalla. Silti mullakin on tosi kiva lääkäri ja käynnit on ollu mukavia. Rennolla mielellä vaan etiäpäin! :)

PCO:sta pakko pikkasen kommentoida… mulla siis todettiin polykystiset munasarjat jo kymmenisen vuotta sitten. Mut nyt verikokeissa selvisi, että mulla on vain monirakkulaiset munasarjat. Verikokeet paljastaa paljon tilanteesta - onko LH & testosteronit koholla, jne. Mulle lääkäri sanoi (on väitelly tohtoriks PCO:sta ja pitäis olla jonkin sortin guru asiassa :) ) ettei hoikilla Metformin auta. Mulle ei siis ole sitä määrätty. Jenkkisivustoilta oon lukenu vähän eri kommentteja tästä. Jokainen meistä taitaa olla vähän erilainen case tässäkin mielessä. Mun lääkäri sanoi, et jokainen hoito on yksilöllinen, vaikka oliskin sama ”vaiva”. Pientä ovulaatiohäiriötä tai hormonitasojen heittoa voi olla, vaikkei olisi PCOS:ää, joka taas on se ”pahin” muoto, johon liittyy ylipainoa, hormonien epätasapainoa, jne. Ja toisaalta mun kaveri sai clomit, vaikka ovuloi itsekin. Suosittelen kyllä lääkäritsekkiä, koska ei se ainakaan tilannetta pahenna - voi jopa tuoda uskoa yrittämiseen. :)

Mulla on pieni probleema. Mietin, et pitäiskö tänään jo heilutella peittoja vai vasta huomenna…? Lääkäri sanoi, et yhdynnät pitäis olla 12 h ja 36 h LH-plussasta ja/tai irrotuspiikistä ja sitä ennen olis hyvä olla pari päivää tauolla. Testailin ovista ja äsken sain haaleen viivan, mut ei ollut yhtä vahva kuin kontrolliviiva. Mietin, et entä jos ovis tuleekin huomaamatta tänään itsestään ja pupuillaan vasta huomenna. Mitä jos kuitenkin pelais varman päälle ja ottais varaslähdön jo tänään…? Toisaalta munarakkula voi kai kasvaa max 2 mm päivässä ja olis mulla tänään vasta 19,5 mm. Olettaisin sen kasvavan isommaks. Iltaan mennessä pitäis olla joku sotasuunnitelma, mut mitä tässä nyt tekis??

Silloin kun ekaa kertaa testasin ovista koko kierron (menkkojen jälkeen tietty), testasin aina töistä päästyäni iltapäivisin. Sitten ku se tumma ovisplussa pärähti liuskaan niin päätin että testaan ainakin illalla ja seuraavana aamuna vielä niin tietää suurin piirtein kauan aikaa se LH mulla on koholla. Just sen takia kun kuullut että se LH huippu voi mennä niin nopiasti ohi ettei kerran päivässä ovista testaavat välttämättä löydä sitä jos ei huippu ajoitu just testauksen kohdalle. No se sitten sattuikin olemaan sen pari vuorokautta mulla koholla mutta tarkoitan siis että kannattaisiko sun Amanda alkuillasta tsekata vielä uudestaan ennen pupuilupäätöstä?

Onko sulla tullut ihan kunnon negoja nyt aiemmin että onko toi nyt eka 'haamu'? Vaikea tilanne, ett pitäiskö oottaa sitä plussaa vai pupuilla jo kun ei tiedä entä jos ei edes saa "täysplussaa" niinku kaikki ei välttis saakaan. Kuten aiemmin mainitsin niin mullahan just haamuili alkukierrossa, sitten puhdasta negaa ja sitte PAM plussa. Ei noista hittoakaan tiedä, naisen kroppa on kyllä ihmeellinen asia :)

Sitte ihan muuta niin tällänen nettiuutinen uusista tutkimustuloksista: Vauvan sukupuoli selviää jo alkuraskaudessa – Varmuus 98% — Uusi Suomi

Kiitos Mandala =) vinkeistä! Taidan testata tosiaan vielä illalla uudestaan! Sain maanantaina tosi haalean haamun ja eilen sit testasin vaan kerran ja sain negan. Tänään viiva oli jo selkeä ja punertava, mutta kuitenkin haaleampi kuin kontrolliviiva. En oo koskaan aiemmin saanu haamun haamua (vaikka viime kierrossakin testasin näihin aikoihin), joten en tiedä, miltä saattais mulla näyttää kierron aikana. Jos illalla tulee samanlainen viiva, niin taidan houkutella makuuhuoneeseen. Olishan se jo hullua, et kun vihdoin sain oviksen ehjälle puolelle, niin se meniskin ohi! Lauantain talletukset ei nimittäin taida olla enää toimivaa tavaraa. Pirskatti, mistä sitä näistä tietää! Nyt ymmärrän teitä oviksen metsästäjiäkin paremmin!

Torstai 11.8.2011

Anskilia...........32v. ....kp1/25-32......... yk4
Neitipippuri......30v. ....kp1/31-46.........yk3
Marjutan.........28v. .....kp5/25-30........yk4
Mansikkalime...31v......kp6/30.............yk2
Wanda_81.......30v. .....kp7/28-42........yk11...(lugesteron)
Demuli............31v. ....kp9/14-53........yk11
Taraolivia........30v. ....kp10/30.............yk1
Sara_78..........32v. ....kp10/33-39.........yk7
Ronjaliina........29v. ....kp12/24-29........yk10
Amanda77.......34v. .....kp12/32-37.......yk17
(7*ovulaation induktio) (1km)
Syksy2010.......30v. ....kp13/28-38........yk10
Neah...............34v. ....kp13/28............yk6
Sintu74............37v. ....kp?/?..........(3*ivf) (1 tm)
Sanja..............32v. .....kp16/27 ..........yk2
Mandala..........31v. .....kp18/25-35.......yk7
Joku_raja........29v. .....kp20/27-29.......yk7 .....(4*clom)........dpo4
Tatja..............35v. .....kp25/18-29.......yk12....(terolut)
Sissi_81..........30?v. ...kp29/28-30.......yk3
Ginger............35v. .....kp37/??............yk19.... (1kkm)
Sakara............34v. ....kp57/?..............yk4
Rumor.............34v. ....kp78/31............yk14
Jonesy............30v. .....kp90/25-35........yk6

Taustalla:
Cassis
Sintti -79
Nima
Scrat
PauhaavaSydän
Kippi
Annastiina79
Vadelma30
Tunafish-78
Yameliah
Popcorn78
Lusa
Innuli
Sunny80
Lallaa77
krizze
Durasel

plussanneet
-2011-

Killiäinen.............30v. .....yk27.....plussa 7.8.
Samirja..............32v. .....yk3.......plussa 25.7.
sunni..................33v. ................plussa 24.6.
KattiMattis..................................plussa
Miimau...............31v. .................plussa 21.4.
Viena.................33v. ....yk3.........plussa 8.4.
Tuiskuli..............29v. ....yk6.........plussa 7.3.
sgt....................32v. ....yk4.........plussa 20.2.
RR.....................31v. ....yk4........plussa 27.1.
-2010-
Tömpsis..............31v. ...yk3.........plussa 27.12.
Arminen..............31v. ...yk3.........plussa 25.12.
Ainomieli.............29v. ...yk4.........plussa 14.12.
Marienna.............30v. ...yk7.........plussa 8.12.
Zipuli..................32v. ...yk8.........plussa 26.11. ...(1. ivf:n 1. pas)
Mma Ramotswe....34v. ...yk18.......plussa 18.11. ...(4*clom)
Anna-79..............31v. ...yk7..........plussa 11.11.
Sannuli79............31v. ...yk12........plussa 4.11. .....(terolut)
aamuyö...............32v. ...yk5.........plussa 2.11.
Olivia-79.............31v. ...yk10........plussa 2.11.
Viu.....................30v. ...yk12........plussa 29.10. ...(1. ICSI)
Feufollet..............34v. ...yk10........plussa 24.10. ...(4*terol, 1.clom)
Tinka-........................................ .plussa 30.8.
Talitintti80...........29v. ...yk6..........plussa 25.7.
Linda32...............32v. ...yk1..........plussa 20.7.
Siukuki...............29v. ...yk3..........plussa 12.6.
Rae34.................34v. ...yk10........plussa 31.5.
Smi....................33v. ...yk7 ........plussa 8.5.
Keltakaneli..........32v. ...yk~20......plussa 1.4.

Viimeksi muokattu:
Tsemppiä oviksen metsästykseen Amandalle! On tää vaan melkosta tieteilyä näiden ovisten ja pupuilujen ajoittamisten kanssa. Itellä vielä melkoista hakuammuntaa tuo ovisbongailu kun kierrot on mitä on.

Katoitteko muuten YleTeemalta kun tässä jokin aika sitten tuli dokumentti hedelmöittymisestä? Hyvin havainnollistettiin kuinka tappava ympäristö nainen lopulta siittiöille on. Niistä sadoista miljoonista ehkä tuurilla muutama saattaa päästä munanjohtimiin asti odottelemaan. Ensin vain juuri oikealla tavalla, eli eteenpäin etenevät siittiöt pääsivät kohtuun saakka (mikäli kohdunkaulan limat olivat juuri oikealla hetkellä koostumukseltaan oikeanlaista) ja siellä oli siittiöille kemiallisesti tappava ympäristö kun naisen keho tietysti puolustaa itseään vieraita tunkeilijoita vastaan. Sitten pitäisi osata uida juuri oikeaan munanjohtimeen. Ja siellä vielä siittiön pitää vielä juuri oikealla hetkellä osata valmistaa itsensä kohtaamaan munasolu. Miehen kanssa katsottiin dokumentti ja tultiin siihen tulokseen että ihan käsittämätöntä että maailmassa on yhtään ihmistä :LOL:

Millaisia kokemuksia teillä muuten on noista PregCheckin -ovisliuskoista? Itse saan niihin todella helposti punertavan haamun joka lähtee hyvin vahvistumaan, mutta kertaakaan ei ole ollut testiviivan kanssa yhtä vahva. Joku tuolla ovisbongailuketjussa oli sellaisen vahvan haamun saatuaan PregCheckiin testannut vielä Clearbluen digitestillä ja siinä oli näyttänyt hymynaamaa. Itse en ole vielä raaskinut ostaa noita digitestejä. Harkitsen kyllä tilaamista Amazonista josta kuulemma sais halvalla (20kpl/n.30€).
Alussa tilasin RunBion liuskaovistestejä netistä, mutta niihin en koskaan saanut edes haamua.

Alkuinnossani tilasin tammikuussa jo raskaustestejäkin :ashamed: Huomasin tässä yks päivä että Clearbluen digitesti menee vanhaksi 01/2012. Eihän sinne ole pitkä aika ja tuskimpa sitä ennen sille tarvetta tulee :( Kauheen positiivinen mä oon taas tänään...

Mun terolut kuuri loppui sunnuntaina mutta tätiä ei kuulu ei näy :headwall: Alamahaa kyllä nippailee ja turvottaa ja tissit on niin kipeät että niihin ei juuri kärsi koskea. Hirveän kiroilun kanssa sai rintsikat riisuttua ja sängyssä kyljen kääntäminen oli ihan tuskaa! Eilen illalla oli vasemman rinnan nänni vielä hassusti ainakin puolet isompi kuin oikean rinnan. Tää on ihan uutta mulle!

Jopas tuli tarinaa! Huomaa että on palstataukoa ja patoutumia :LOL:

Nonni, nyt mie vuorostani kirjoittelin pitkät pätkät ja onnistuin sössimään ja hävittämään tekstin. Äh.

Lyhennettynä:

Tunafish, tervetuloa takaisin, ihana nähdä sinut täällä ja ettei ole estettä vauvahaaveelle! Uskomaton eka gyne sulla on ollut, kas kun ei rahat kelpaa jatkotutkimuksiin... Onneksi olet nyt kuitenkin saanut apua kiertohäiriöihin, toivottavasti auttaa nopeasti lääkitys ja tulisi tärppi pikapuoliin niin kerkiät sen digitestinkin hyödyntämään! ++++:whistle:

Amanda, oviksenbongaus ja petipuuhien ajoitus on kyllä välillä hermoja raastavaa puuhaa. :D Tietäisikin olisiko samana päivänä, seuraavana vai sitä seuraavana parhaat mahikset hedelmöitymiselle. Eikös se niin ole että joka toinen päivä olisi kuitenkin paras tahti miehen siittiöiden kehityksen ja määrän kannalta. Itse olen tuota noudattanut ja koska ei ole vielä tullut tulosta tekisi mieli kokeilla kolme päivää -putkeen taktiikkaa. Tosin nyt kun on apulääkitys apuna tässä kierrossa niin pitäisikö kuitenkin jatkaa tuolla joka toinen päivä -taktiikalla? Ei oo helppoa ei. :D

Heti alkuun anteeksi ja lukukielto, jos omanapailu kyllästyttää...
eilen kävin siellä gynellä ja eipä ole tuloksissa hurraamista. Olisin kerrankin toivonut hyviä uutisia, mutta kun ei niin ei. Tuomio oli: oikealla mahdollisesti pco-tyyppinen munasaja ja vasemmalla kysta/kasvain, ilmeisesti dermoidi (tai endometriooma, mutta tod näk ei). Kokeet tietysti otettiin, että tiedetään ettei ole vakavampaa. Tuo sitten haittaa/estää ovulaatiota ja aiheuttaa kierron heittelyn. No, nyt pitää odotella ensin verikokeiden tulokset ja jos niissä ei ole mitään hälyttävää, niin kahden kierron jälkeen kontrolloidaan. Jos kysta edelleen siellä on, niin sitten se leikataan.
Olipa kuulkaa naiset naurussa pitelemistä, illalla sitten itsekseni muutaman kyyneleen vuodatin, kun ei meinaa mikään onnistua. En edes osannut oikein mitään kysellä, ainoastaan sen että jatketaanko nämä pari kiertoa samalla tavalla ja gynen mukaan joo. En suoraan kysynyt, että saako raskautta yrittää, joten en nyt tiedä voiko yritystä jatkaa vai laittaa tauolle... Pitää varmaan soittaa. Toisaalta vanhempi gyne oli sitä mieltä, että kysta ei sieltä häviä joten leikkaus tähystyksellä on siis todennäköinen. Kai näitä on tehty raskaudenkin aikana, mutta vähän epäilyttää. En tiedä, nyt rupeaa oikeasti ymmärtämään teidän muiden tuntoja, kun teillä on jo näitä diagnooseja ja leikkauksia takana. Huoh...:'(

Vielä noista ovistikuista. Mulla PregCheckin ovistikut näyttää koko ajan haamuviivaa, paitsi sen yhden kerran sain kontrolliviivan kanssa samanvahvuisen. Seuraavana päivänä oli sitten taas haamu. Eli kai sen sitten huomaa selvästi, jos oikeasti jotain tapahtuu.

Kaikesta huolimatta toivon todella, että te muut saisitte niitä plussia!! Amandalle tsemit peiton alle :D

Demuli, voi kurjuus! :hug: Itselläni on myös leikattu kysta vasemman munasarjan takaa vuonna 2006. Sen jälkeen on pysynyt pillereiden avulla poissa, mutta saas nähdä, mitä tapahtuu, kun pillerit on nyt jätetty käytöstä...

Tunafish, tilasin itse juuri Saksan Amazonilta 10 Clearbluen digitaalista ovistestiä ja 2 varhaista raskaustestiä (merkistä ei tietoa, kuuluvat samaan diiliin) postikulujen kanssa 30 euroa. Briteissä ja USA:ssa tuotteet oli halvempia, mutta hurjat postikulut, eli olisi tullut kalliimmaksi.

Minulle voi päivittää tänään kp1/31-46, yk3. Eli normaalin rajoihin mahtuva kierto oli tuo toka, jee! Jospa nyt alkaisivat hormonit vihdoin toimia... Viime kierrossa siis pupuiltiin joka toinen päivä, mutta ei tulosta. Tällä kertaa alkaa ovistestailu! Itselläni on Preg Checkejä ja noilla digeillä aion varmistella, kun saapuvat (toivottavasti ajoissa).

Näin ne yk-kerrat vaan lisääntyy, mutta ei muuta kuin reippain mielin uuteen kiertoon! Olin jo ehtinyt lääkärinkin varata, kun ajattelin että kierto venyy taas (en bongannut mitään merkkejä oviksesta), mutta tänään sitten peruin sen. Täytyy toivoa, että nyt olisi tärppikierto!

Tosi harmi että ne menkat sieltä nyt sitten tuli sitten neitipippuri! Ja voin kyllä myös yhtyä tuohon 'yk:t lisääntyy' mietintään. Tuntuu että vastahan oli alkuvuosi kun mekin päätettiin että nyt sitten jätetään keskeytetty yhdyntäkin pois (menkat jätin pois 2010 keväällä kun kyllästyin siihen ettei seksi maistu, ei kai se jos vuosikausia hormooneja vetänyt naamaan). Jotenkin petollisen nopeasti ne kuukaudet vaan rullaa eteenpäin vaikka aina välillä kierrossa on niin äääääälyttömän hitaan tuntuista ajankulku. Ainakin niissä kierroissa kun on ollut oireita niin aika suorastaan matelee, varsinkin jos joutuu puolen tunnin välein käydä vessassa kurkkimassa että alkoiko ne menkat :D Sitten taas niissä kierrossa kun ei mitään oireita niin päivät vaan vierii eteenpäin ja hups sitten alkaakin jo uusi kierto. Kyllä vielä pystynyt reipasta mieltä pitämään yllä itsekin mutta veikkaan että jos loppuvuoteen asti mennään niin alkaa epätoivo kunnolla iskemään. Täytyy vaan jaksaa toivoa ettei sinne asti tarvitsisi mennä :)

Ihanaa, että täällä on taas plussanneita! Meillä meni taas miehen kanssa viime kierto ihan harakoille, joten en edes laske sitä yrityskierroksi :( Ei vaan osata. Oon tästä aika masiksissa ja jotenkin muutenkin on viime aikoina ahdistanut vähän kaikki.

Lisäksi mun kierto on muuttunut epäsäännölliseksi. En ole siis käyttänyt hormonaalista ehkäisyä vuosiin ja aina kierto on ollut 28 päivää! Nyt vuoden verran on tullut ihme tuhrua kp 21-23, ja täysi tulva 28. Nyt se tuhru on jäänyt pois ja toissa kierto oli 25 ja nyt 32 päivää. Mmmitä?

Mutta joo mulle: kp1/25-32 yk4
Lupaan ryhdistäytyä ja olla ahkerammin teidän seurassanne.

Sara, kuinka sujui lääkärissä?

Mulla on ollut myös mielessä tuo, että jos tämän vuoden puolella ei tapahdu mitään, lähden jonkin sortin tutkimuksiin. Kun miehellä on lapsi, niin mahdolliset tutkimukset täytyy sitten ensisijaisesti osoittaa minuun. Mutta toivotaan nyt tärppiä kuitenkin luonnollisin keinoin ennen sitä!

Ovisbongailuista; mullekin tuli tänään postissa Clearbluen digitaalinen testi. Noilla Davidin liuskoilla kun en saanut mitään tulosta aikaan, niin nyt järeämmät konstit käyttöön :) viikonloppuna ajattelin aloittaa testailut, saapa nähdä, tuleeko sitä hymynaamaa.

Huh, 13 tuntia töissä tänään… Ja viikonloppuna töitä yötä myöden. Hitsi, tää stressi ei taida tehdä hyvää… Voikohan se ehkäistä oviksen tai mahdollisen hedelmöittymisen?? No, mutta kaikesta huolimatta, sain elämäni ekan selkeen ovisplussan aamulla! :) Ajatelkaa sitä pienen ihmisen riemua. Eihän se vielä mitään merkkaa, mut pakko iloita tästäkin. Otin sit vasta aamulla irrotuspiikin, koska eilen illalla oli vielä kontrolliviivaa haaleampi viiva. Tänään sit läheisiä hetkiä miehen kans… :) Ei oo kyllä ollu mitään limoja eikä muita ovisoireita vielä, mut ehkäpä ne tulis vielä huomenna. Ja kai se ovis voi olla oireetonkin? Tai tulla vasta huomenna, jos testi oli plussaa tänään.

Tunafish, sun oireethan kuullostaa lupaavalta! ;) Hui mitä dokkareita, onneks en nähnyt! :) Ei edes halua tietää, mitä haasteita on "normaaleillakin" tapauksilla, kun itsellä on yksi ovis jo kiven alla.

Demuli, pahoittelut ikävistä uutisista... ): Voisko kysta kuitenkin olla vaaraton? Onko sua ultrattu koska viimeks? Mulla on toisella puolella vaaraton 2 cm kokoinen kysta - se ei tosin oo munasarjassa vaan sen vieressä. Luulin, että se estää sitä puolta ovuloimasta (koska lääkkeillä en aiemmin sieltä ovuloinut), mutta tämä kierto todisti toisin. Toivon, että säästyt leikkaukselta ja pääsette yrittämään taas pian! Hurjasti voimia ja luottavaista mieltä! :hug:

Kiitos kaikille valtavasti tsempeistä! :)

Täällä taas! No niin, vauvalääkärissä käyty ja selvisin hengissä, vaikka jännitti niin, että tuskin veri kiersi raajoissa, kun odotushuoneessa sisäänkutsua odottelin. Mies yritti kovasti heittää huumoria, mutta taisipa sitäkin loppuviimeksi jännittää...

Nyt sitten omaa napaa ihan omien ajatustenkin selventämiseksi:
Eli mulla on ollut joka kierrossa oviskivut ainoastaan vasemmalla puolella ja se mua on vaivannut eniten. Lääkäri ultrasi tilanteen nyt ja jälleen johtofollikkeli vasemmalla, nyt kp 10 ja 16 mm. Kumallakin puolella oli myös pieniä rakkuloita, mutta vain tuo yksi kasvamassa. Lääkärin mukaan tästä kierrosta pitäisi tulla edellistä selvästi lyhyempi, joten ovis mahdollisesti ens viikolla. Tilanteessa edetään nyt sitten niin, että sain määräyksen alkaa tikuttaa huomisesta lähtien ovista ja kun plussa löytyy, niin heti seuraavana aamuna ultraan, jossa katsotaan, onko munasolu irronnut (näin nopea aikataulu siksi, että mulla on joka kierrossa ollut selvät oviskivut 1-1,5 tuntia plussaamisen jälkeen ja jo seuraavana aamuna ovistesti on näyttänyt negaa eli LH-huippu on todella lyhyt ja todennäköisesti ovis tapahtuu tosiaan muutaman tunnin sisällä plussasta).

Lääkärin mukaan on mahdollista, että ovuloin joka kierrossa ainoastaan vasemmalta. Kivut johtuvat siitä, että vasen munasarja on kiertynyt kohdun taakse ja kun munarakkula kasvaa, se painaa kohtua ja kivut tulee sieltä. Aukiolotutkimuksessa, ultrissa ja käsikopelolla ei mitään muita poikkeavuuksia ole löytynyt, eikä löytynyt nytkään. Eli johdin on auki, se vain on kiertynyt kohdun taakse. Raskautumiseen ei ole estettä, mutta pieni mahdollisuus on, että tuo kiertyminen voi vaikeuttaa simppojen perille pääsyä/munasolun liikkumista. Epätodennäköistä kuitenkin, sillä johdin on auki.

Joka tapauksessa tässä kierrossa katsotaan ja varmistetaan vielä, että munasolu todella irtoaa lyhyestä LH-huipusta huolimatta. Jos tässäkään kierrossa ei tärppää, niin ensi kierrosta otetaan mukaan sitten hormonitabletit tukemaan ovista ja tehdään eka inseminaatio. Lääkäri sanoi rehellisesti, että mitään takeita ei tietenkään raskautumiseen ole inseminaatiossakaan, mutta voi parantaa tilannetta, kun simpat putsataan ja laitetaan suoraan kohtuu. Ja hormonit lyhentää myös kiertoa, ei toivonmukaan tule enää siis noita 39 päivän kiertoja. Käski kuitenkin vielä miehen kanssa jutella inssistä, luomunakin voidaan kuulemma edelleen tulla raskaaksi, estettä sille ei ole.

No autossa miehen kanssa puhuttiin ja tehtiin päätös, että inseminaatioon lähdetään ensi kierrosta. Lääkärin kanssa puhuttiin vielä tuosta miehen simppatilanteesta ruusun ja kuumeen jälkeen, ja totesi että hetkellisesti saattaa vaikuttaa simppoihin. Inseminaatiossahan sen sitten samalla näkee, mikä tilanne on. Jos on hyvä, tehdään inseminaatio, jos ei, niin sittenpä sitä ei voi tehdä. Sitten pitänee miettiä asioita uudestaan.

Tässä siis meidän masterplaani. Jollain tavalla helpottunut olo, että nyt tapahtuu ainakin jotain, silt jollain tavalla hirvittää vielä enemmän. Että sitten pitääkin ovuloida sieltä väärältä/vinksahtaneelta puolelta...:| Aivan kuin tämä ei muuten olisi tarpeeksi hankalaa ja vaikeaa. Lääkäri oli kuitenkin juuri niin mukava kuin keväällä, ja ennen kaikkea rehellinen. Ei rakennellut pilvilinnoja, mutta oli silti edelleen sitä mieltä, että luomunakin voi onnistua. Kunhan vain tähdet ja kuu ja aurinko ja kaikki ovat juuri oikeassa asennossa meidän vauvan suhteen.

Sellaista siis tänne tänään. Ai niin, juteltiin lääkärin kanssa muuten noista kilpparijutuista; paljonko arvojen pitäisi olla raskautumista ajatellen. Tosiaankin lääkäreillä on omat mielipiteensä asiasta ja nyt vaikuttaa olevan jonkinlainen "buumi" asian suhteen, sillä paljon naiset pyytelee kilpparilääkkeitä. Hän kertoi olleensa jossakin asiantuntijaseminaarissa tai vastaavassa juuri hiljattain, ja siellä oli asiaan vihkiytynyt asiantuntija todennut, että tsh-arvo on raskautumista ajatellen optimaalinen, kun se on 2,5. Siinä siis jälleen yhden asiantuntijan mielipide. Oma lääkärimme totesi mun tsh-arvolle, joka on 2,61 (kesän mittauksessa), että kaikki hyvin, ei mitään syytä ottaa lääkkeitä eikä ole este raskautumiselle. Tässä tilanteessa tuntuu oman mielenterveyden kannalta parhaalta uskoa omaa vauvalääkäriä ja hänen vuosikymmenten kokemusta lapsettomuusasioissa. Murehdittavaa riittää ihan taatusti ilman kilppariarvojakin, joten se huoli on nyt virallisesti heitetty romukoppaan tältä erää meidän kuumeilussa.

Mutta joo, muu ei ole varmaa kuin se epävarmuus, saadaanko me koskaan omaa lasta. Näillä mennään nyt eteenpäin.

Anteeksi pitkä vuodatus:ashamed:

Onnea Amanda muhkeasta ovisplussasta :heart: jäittekö odottamaan pupuiluja silloin kun siitä viimeksi puhuit? Ainakin tosi hyvät lähtökohdat nyt kaikelle kun noin nätti plussa sieltä tuli!

Hyvä kuulla Sara ettei mitään radikaalia ole löytynyt lääkärissä. Toivottavasti löydät mielenrauhan nyt pikku hiljaa ettei tarvitse inssiä tai muutakaan stressata etukäteen hirmuisesti :)

sunni hihih en oo ite vielä iiiiihan niin pitkällä tässä projektissa että olisi tullu hirveen tarkkaa tuota sukupuolen selvitystä selvitettyä ;) :D ehkä netistä kuuklaamalla jotain löytyypi? Miten siellä sujuu noin muuten?

Onnittelut Amandalle selkeästä ovisplussasta! Nyt vaan hyödyntämään se :p Ihan mielenkiinnosta kysyn että minkä merkkinen testi sulla oli käytössä?

Sara-78 Musta ainakin on todella mielenkiintoista kuulla teidän lääkärikäynnistä kun meillä ollaan teitä ehkä pari askelta perässä. Tiedetään sitten mitä tuleman pitää! Kun nää menkat nyt suostuis joskus alkamaan niin pääsisin sinne verikokeisiin ja seuraavaksi meilläkin aletaan varmaan sitten bongata ovista. Ellei nyt sitten tulokset ole ihan toivottomat. Ei olla muuten mekään edes keskusteltu että kuinka pitkälle noissa hoidoissa mennään :| Ootteko muuten hoidoissa julkisella vai yksityisellä puolella?

Miks ne menkat ei voi jo alkaa?!?! Kohta viikko täynnä Terojen lopetuksesta... Tissit on edelleen ihan kummat. Vasen nänni on puolet isompi kuin oikea. Nännit on ihan tulikuumat, kipeät ja jotenkin "tahmean" oloiset. Ei niistä siis mitään eritettä tule! Mun rinnoilla on kyllä merkillinen tapa reagoida. Yhdessä kierrossa nännit oli ihan mustat :confused:

Niin ja mut tosiaan saisi lisätä sinne listalle takaisin:

Tunafish-78........ 33v. ...... kp?/???? ........ yk4 (terolut)

Eikun oikein hyvää viikonloppua kaikille tasapuolisesti!

Demuli, pahoittelut huonoista uutisista! :hug:

neitipippuri, tsemppiä uuteen kiertoon! :hug:

neitipippuri ja Mandala, yk-lukujen nousu on kyllä syvältä. Itselläkin on tuo luku 11 jo aika ison tuntuinen, ajallisesti vielä pidempi kun kierrot on aina yli kuukauden mittaiset (yhtä 28 päivän poikkeusta lukuunottamatta). Plus tuohon vielä TJOT:tailut kahdeksalta kuukaudelta. Marraskuussa iskee kahden vuoden raja mahdollisuudesta raskautua. Ja mun mies on vieläkin sitä mieltä että eihän me nyt kauaa olla yritetty eli se on vaan "tuurista" kiinni että ei ole natsannut. Noh, mies on yrittänyt itse vasta kaksi kiertoa... Nyt raahaan sen puoliväkisin mukaan tutkimuksiin, helpompaa nyt kyllä kun itsestä alkaa löytymään jotain vikaa.

Amanda, ihan mahtavan komea ovisplussa! Harvoin itsekään noin komean saan testiin! Mulla on kaikki sormet ja varpaat nyt ristissä että onnistaa! +++++++++:whistle:

Sara, tsemppiä ja ihan varmasti saatte vielä oman vauvan! :hug:

).( Eilen tuli postissa luge-resepti. Lisäksi lääkärin viestissä luki jatkotutkimukset: miehen siemennesteanalyysi ja munajohtimien aukiolotutkimus! Hui kauhiaa, sattuuko tuo aukiolotutkimus paljon? Onneksi on vielä muutama kierto ennen sitä, jos se plussa tulis nyt nopsaan niin ei tarttiis mennä kiduttamaan itseäni... :p

*muoks* Tunafish, kirjoititkin samaan aikaan. :)
Aika hurjat nuo sinun nännien reagoinnit! Jännittää jo itseänikin miten reagoin lugeihin kun eikös Terolutit ole myös keltarauhashormonia?

En oikein tiedä miten terolutit eroaa lugesteroneista, jos joku viisaampi osaisi valaista?

Viimeksi muokattu:
Perjantai 12.8.2011

Tunafish-78......33v. ....kp?/???? .........yk4 (terolut)
Anskilia...........32v. ....kp2/25-32........yk4
Neitipippuri......30v. ....kp2/31-46........yk3
Marjutan..........28v. ....kp6/25-30........yk4
Mansikkalime...31v......kp7/30.............yk2
Wanda_81.......30v. .....kp8/28-42........yk11...(lugesteron)
Demuli............31v. ....kp10/14-53.......yk11
Taraolivia........30v. ....kp11/30...........yk1
Sara_78..........32v. ....kp11/33-39.......yk7
Ronjaliina........29v. ....kp13/24-29.......yk10
Amanda77.......34v. .....kp13/32-37......yk17
(7*ovulaation induktio) (1km)
Syksy2010.......30v. ....kp14/28-38........yk10
Neah...............34v. ....kp14/28............yk6
Sintu74............37v. ....kp?/?..........(3*ivf) (1 tm)
Sanja..............32v. .....kp17/27 ..........yk2
Mandala..........31v. .....kp19/25-35.......yk7
Joku_raja........29v. .....kp21/27-29.......yk7 .....(4*clom)........dpo5
Tatja..............35v. .....kp26/18-29.......yk12....(terolut)
Sissi_81..........30?v. ...kp30/28-30.......yk3
Ginger............35v. .....kp38/??...........yk19.... (1kkm)
Sakara............34v. ....kp58/?.............yk4
Rumor.............34v. ....kp79/31...........yk14
Jonesy............30v. .....kp91/25-35.......yk6

Taustalla:
Cassis
Sintti -79
Nima
Scrat
PauhaavaSydän
Kippi
Annastiina79
Vadelma30
Yameliah
Popcorn78
Lusa
Innuli
Sunny80
Lallaa77
krizze
Durasel

plussanneet
-2011-

Killiäinen.............30v. .....yk27.....plussa 7.8.
Samirja..............32v. .....yk3.......plussa 25.7.
sunni..................33v. ................plussa 24.6.
KattiMattis..................................plussa
Miimau...............31v. .................plussa 21.4.
Viena.................33v. ....yk3.........plussa 8.4.
Tuiskuli..............29v. ....yk6.........plussa 7.3.
sgt....................32v. ....yk4.........plussa 20.2.
RR.....................31v. ....yk4........plussa 27.1.
-2010-
Tömpsis..............31v. ...yk3.........plussa 27.12.
Arminen..............31v. ...yk3.........plussa 25.12.
Ainomieli.............29v. ...yk4.........plussa 14.12.
Marienna.............30v. ...yk7.........plussa 8.12.
Zipuli..................32v. ...yk8.........plussa 26.11. ...(1. ivf:n 1. pas)
Mma Ramotswe....34v. ...yk18.......plussa 18.11. ...(4*clom)
Anna-79..............31v. ...yk7..........plussa 11.11.
Sannuli79............31v. ...yk12........plussa 4.11. .....(terolut)
aamuyö...............32v. ...yk5.........plussa 2.11.
Olivia-79.............31v. ...yk10........plussa 2.11.
Viu.....................30v. ...yk12........plussa 29.10. ...(1. ICSI)
Feufollet..............34v. ...yk10........plussa 24.10. ...(4*terol, 1.clom)
Tinka-........................................ .plussa 30.8.
Talitintti80...........29v. ...yk6..........plussa 25.7.
Linda32...............32v. ...yk1..........plussa 20.7.
Siukuki...............29v. ...yk3..........plussa 12.6.
Rae34.................34v. ...yk10........plussa 31.5.
Smi....................33v. ...yk7 ........plussa 8.5.
Keltakaneli..........32v. ...yk~20......plussa 1.4.

Huomenta kaikille! Vielä seuraan kirjoitteluanne joka päivä ja toivon kovasti plussia.

Ikävää Demuli että löytyi kaikkea tuommoista ja kovasti tsemppiä jatkoon.
Mandalalla on edelleen ihanan positiivinen suhtautuminen kaikkeen, jatka samaa mallia :)
Amanda WAU!!
Saran suunnitelma vaikuttaa hyvältä, mutta toivotaan, että jo tässä kierrossa tärppää ja tulis luomuplussa.
Wandalle ja Tunafishille laittaisin Aydin Tekayn taulukon:

Raskauden kesto (hedelmöityksestä)/ Selviytymismahdollisuus loppuraskauteen/
Riski kuolla kohtuun kyseisenä aikana
0-6 pv 25% 56%
7-13 pv 55% 25%
14-20 pv 73% 8%
3-5 rvk 80% 8%
6-9 rvk 96% 7%
10-13 rvk 92%* 4%
14-17 rvk 96% 1%
18-21 rvk 97.5% <1%
22-25 rvk 98% 0.33%
26-29 rvk 98% 0.30%
30-33 rvk 98% 0.30%
34-37 rvk 99% 0.34%
>37 rvk >99% 0.7%

Liittyen siihen Wandan haamuplussaan ja Tunafishin näkemään dokkariin. Todellakin on ihme, että täällä ylipäänsä plussataan! Ja että plussaamisen jälkeen ei mee kesken...

Sitten tarinaa Neitipippurille ja muille pitkäkiertolaisille / pillerit lopettaneille.
Kävin eilen varhaisultrassa. Kuukautisista laskettuna päiviä kasassa 7+6. Alkion koon perusteella 5+5!!! Ovis on ollut vasta kp 29 ja kierrosta olis tullut 42pv. Lääkäri pisti kierron pituuden vielä pillereiden piikiin. Eli tää oli kolmas kierto pillereiden jälkeen ja edelliset oli 32pv ja 35pv. Lisäksi lomailtiin Atlantin takana, joten ehkä aikaero ja muu sellainen vaikutti vielä lisää.

Meinasin jo viime viikolla tulla teille kirjoittamaan, ettei ovislimoihin ole luottamista, mutta joudun perumaan sanani. Kirjasin ylös viime kierron ja alkukierrosta oli pitkään kirkasta vetistä valkkaria. Sitten keskikierrossa ei mitään ja "loppukierrossa" (tai niinhän mä luulin) yhtäkkiä ovislimaa. Pari päivää sen jälkeen alkoi ruskea / hieman verinen tuhru vessakäyntien yhteydessä, ei muuten. Sitä kesti 5 päivää ja sitten jo plussasin!

Et kaikennäköstä sattuu ja tapahtuu eikä pitkä kierto ole näköjään mikään este raskautumiselle. Kun raskaudutte, niin alkakaa heti syödä foolihappoa! Oli inhaa saada neuvolasta (joo, ehdin jo sinnekin) kirja, jossa sanottiin viikosta 5+ (jota siis taas onneksi käyn) että "olethan syönyt foolihappoa, se sulkee alkion selkäkanavan taijonkun" jos on jo vaiks viikolla 7+... mitä se tieto sitten enää auttaa?

Plussapuhuria toivotan, ja toivottavasti tästä turinoinnista on iloa jollekin.

++++++++++++++++++:whistle:

Yhteistyössä