**3-kYMPPISET ENSIKERTALAISET, vol.5**

Sinnalena: laita mulle (vaikka viestinä) lisätietoja jos satut löytämään, kun täälläkin kasvissyöjä ihmettelee, että mitäs sitten tehtäis... ja tosiaankin, mä en käytä tofua juuri ollenkaan vaan pelkästään soijarouhetta ja soijatuotteita, mitä pakastealtaasta löytää. Olisin tosi kiitollinen jos löydät hyviä tietoja jostain :) Mä pidän kans silmät auki ja koitan vähän perehtyä asiaan.

Kiitos Marienna ja Scrat ja muut tervetulotoivotuksista :)

Täällä yhä hoidetaan tulehdusta, kirvely on kadonnut, jee! :) Ehkä tää tästä paranee... Toivottavasti Pian pääsee hommiinkin :)
 
Mua liikutti ja nauratti viime yönä tämä sarjakuvablogi lapsettomuudesta Meinasin kaatua
ja nyt kun tulin sitä teille linkittämään, niin tänään olikin tullut sinne postaus, että lapsettomuus heillä takanapäin :) Mutta tykkäsin kovasti tuosta.

Eilen on aloitettu ovistikutus, haamua pukkaa, tänään haaleampi kuin eilen :O Ei kai se näin aikaisin voi mennä.. Lääkekuuri vielä huomiseen. Jäitä poltellessa.. :D Jaksamisia, Yameliah :hug:
 


Scrat............30v. .....kp7/28-38.....yk10.........3*terolut
Yameliah......30v. .....kp8/28-30.....yk19.....
Sintti-79........31v. ....kp8/23-30.....yk17...
Tatja............34v. .....kp9/28-??......yk5...... terolut
Ginger..........35v. .....kp10/??..........yk9......... 1kkm
Tömpsis........31v. ....kp11/30-75......yk3......
Ainomieli.......29v. ....kp11/28-32......yk4.....
Marienna......30v. .....kp13/28-39......yk7....
Tunafish-78...32v. ....kp19/28-32.....yk0....
Wanda_81....29v. ....kp20/33-34......yk3....
Arminen........31v. ....kp22/28..........yk2....
Popcorn78.....32v. ....kp27/30.........yk8......3*inssi
Zipuli.............32v. ....kp28/29-31....yk8...3*inssi, 2.ivf?
Lusa..............31v. ....kp30/28-30....yk~1v......


Taustalla
Innuli
KattiMattis
Sunny80
Lallaa77
krizze
Tinka- ........plussa 30.8.
Durasel


plussanneet
Mma Ramotswe..34v. ........yk18......plussa 18.11. ...(4*clom)
Anna-79...........31v. ..........yk7........plussa 11.11.
Sannuli79.........31v. .........yk12.......plussa 4.11. ....(terolut)
aamuyö............32v. .........yk5.........plussa 2.11.
Olivia-79...........31v. ..........yk10.......plussa 2.11.
Amanda77........33v. ..........yk6.........plussa 1.11.
Viu....................30v. ..........yk12.......plussa 29.10. ...(1. ICSI)
Feufollet...........34v. ..........yk10.......plussa 24.10. ...(4*terol, 1.clom)
Talitintti80.......29v. ..........yk6.........plussa 25.7.
Linda32...........32v. ..........yk1.........plussa 20.7.
Siukuki............29v. ..........yk3.........plussa 12.6.
Rae34.............34v. ..........yk10.......plussa 31.5.
Smi..................33v. ...........yk7 .......plussa 8.5.
Keltakaneli.......32v. ..........yk~20....plussa 1.4.
 
Tömpsis, netissä oli kerrottu useammasta tutkimuksesta, joissa soijankäyttö yhdistettiin alentuneeseen siittiöiden laatuun. Löysin myös jotain epämääräisempiä väitteitä, että soija saattaisi aiheuttaa naisenkin hedelmällisyydelle ongelmia, mutta tieto oli todella ristiriitaista. Eikä aina tiennyt, miten paljon kaupallisuus vaikutti taustalla väitteisiin. En tiedä, mutta tulin jotenkin vakuuttuneeksi, että asiassa on hyvinkin logiikkaa.

Päätin, että lopetan hetkeksi esim. soijarouheen käytön. Tofusta en esimerkiksi kuitenkaan luovu, kun se ei ilmeisesti ollut niin haitallista. Näytti ylipäätään siltä, että soijaa on muutenkin tosi hankala välttää täysin, sillä sitä tulee syötyä kuitenkin kaikenmaailman einesten, jogurttien, yms. mukana olipa kasvissyöjä tai ei.

Joidenkin nettikartikkelien mukaan Aasiassa mm. tofun valmistus tapahtuu pidemmän prosessin kautta kuin ilmeisesti meillä täällä ja näin prosessoitu soija ei olisi niin haitallista. Lähetin itseasiassa kysymyksen lempitofuni valmistajalle tuotteen valmistusprosessista, mutta en liittänyt siihen kysymykseen mitään näitä syitä, miksi kyselen. Muistelen myös, että jossakin puhuttiin siitä, että aasialaisilla tuo tofuannos jäi alle 30 grammaan päivässä toisin kuin varmaan länsimaisella kuluttajalla.

Voin laittaa sulle jotain linkkejä, mutta nyt mulla on aika kiireistä aikaa ja työmatkakin tulossa, että saattaa mennä aikaa.

Oletko sinä jo päättänyt jotain asian suhteen tai löytänyt jotain uutta tietoa?
 
Viimeksi muokattu:
Sintti: Raakakaakaota tulee suklaaseen saman verran tai vähän enemmän kuin kookosrasvaa. Ja sitten hunajaa vähemmän vaikka puoli tl jos muita on pari kukkurallista lusikallista. Resepti on aika pieni kun se tulee kerralla kuitenkin syötyä kaikki.. Mutta kun kerran tekee suklaata niin oppii sekoittamaan sopivan määrän vaikka minkä kokoiseen annokseen. Sopiva määrä on sellainen että kaikki kaakaojauhe sekoittuu kookosöljyyn ja hunajaan eikä jää kuivaksi pyörimään. Ja tahinia vähäsen. Makeutta sitten sen mukaan kun tykkää. Jos laittaa gojimarjoja yms, niin ne antavat makeutta myös. Kokeilemaan vaan, ei voi mennä kovin pahasti pieleen, paitsi jos sattuu inhoamaan tummaa suklaata.

ON: Ovistestejä odotellessa. Vaik ohi taitaa mennä tältä kuulta mahdottomien aikataulusten vuoksi. Yhyy..
 


Scrat............30v. .....kp8/28-38.....yk10.........3*terolut
Yameliah......30v. .....kp9/28-30.....yk19.....
Sintti-79........31v. ....kp9/23-30.....yk17...
Tatja............34v. .....kp10/28-??......yk5...... terolut
Ginger..........35v. .....kp11/??..........yk9......... 1kkm
Tömpsis........31v. ....kp12/30-75......yk3......
Ainomieli.......29v. ....kp12/28-32......yk4.....
Marienna......30v. .....kp14/28-39......yk7....
Tunafish-78...32v. ....kp20/28-32.....yk0....
Wanda_81....29v. ....kp21/33-34......yk3....
Arminen........31v. ....kp23/28..........yk2....
Popcorn78.....32v. ....kp28/30.........yk8......3*inssi
Zipuli.............32v. ....kp29/29-31....yk8...3*inssi, 2.ivf?
Lusa..............31v. ....kp31/28-30....yk~1v......


Taustalla
Innuli
KattiMattis
Sunny80
Lallaa77
krizze
Tinka- ........plussa 30.8.
Durasel


plussanneet
Mma Ramotswe..34v. ........yk18......plussa 18.11. ...(4*clom)
Anna-79...........31v. ..........yk7........plussa 11.11.
Sannuli79.........31v. .........yk12.......plussa 4.11. ....(terolut)
aamuyö............32v. .........yk5.........plussa 2.11.
Olivia-79...........31v. ..........yk10.......plussa 2.11.
Amanda77........33v. ..........yk6.........plussa 1.11.
Viu....................30v. ..........yk12.......plussa 29.10. ...(1. ICSI)
Feufollet...........34v. ..........yk10.......plussa 24.10. ...(4*terol, 1.clom)
Talitintti80.......29v. ..........yk6.........plussa 25.7.
Linda32...........32v. ..........yk1.........plussa 20.7.
Siukuki............29v. ..........yk3.........plussa 12.6.
Rae34.............34v. ..........yk10.......plussa 31.5.
Smi..................33v. ...........yk7 .......plussa 8.5.
Keltakaneli.......32v. ..........yk~20....plussa 1.4.
 
Käyntini odottavien puolella olikin surullisen lyhyt... ja palaisin tänne teidän kanssa kuumeilemaan! Sain tänään keskenmenon. Viikon ajan sitä pikkasen enteili, joten osasin odottaa pahinta. Tänään sitten takana sairaalareissu... Kaks tuntia oon itkeny sohvalla. Mutta sitten päätin, etten jää liikaa surkuttelemaan, vaan on lähdettävä sitten piakkoin uuteen yritykseen! Kun hoitoja oli takana ja mulla polkystiset munasarjat, tiesin, että km riski on korkeampi. Se että saatiin tärppi heti ekassa hoitokierrossa, oli jo tuuri! Nyt vaan toivon, että se tuuri pysyy ja jatkuu sitten vähän pidemmällekin...

Tsemppiä kaikille, mikä sitten onkin tässä vaiheessa kiertoa tähtäimessä!

Amanda (eilen vielä 7+4, tänään lähtöruudussa)

ps. Sintti-kiltti, laittaisitko mun tietoihin vaikka jotain "km jälkeen yk:n odottelua, yk 8, 1 km"
 
Yameliah: Kuulostaa tutulta sun viimeviikkoiset tempaukset! Mulla on aivan lähtenyt mielikuvitus lapasesta niiden tuntemusten kanssa. En viitsinyt edes kirjoittaa mitään siihen aikaan kun pääni oli eniten pyörällä, koska aavistelin oirejuttujeni olevan aivan dadaa. Sitten kun menkat tulivat, muutama päivä tai koko viikkokin meni niin hirveitten masennusaaltojen ripoteltavana että ei sitäkään voinut verbalisoida, vaikka meinasinkin huutaa tänne että voisko joku parantaa mun päätä kun sieltä on järki lopullisesti mennyt. Kaiken maailman valemenkkaoljenkorsiin piti viimeiseen asti ripustautua (niin pitkälle spekulaatiossa en ole mennyt aiemmin). Syynä oli siis vaan huono olo joka ennen menkkoja vaivasi ja sai toiveikkaaksi. No, nyt lähestytään jo seuraavaa ovista ja huono olo edelleen vaivaa, joten se oli sitten henkistä laatua vaikka fyysisesti oireili. Muistuttakaa mua tästä(kin) kun oireita seuraavan kerran tutkailen!
TATJA: Puhut asiaa. Älkää hyvät naiset viekö ovulaatiotestejä miehen näköpiiriin, vaan säästäkää toinen siltä ylimääräiseltä suorituspaineelta! Vähemmästäkin simpat ui väärään suuntaan. Kaikki muut houkutuskeinot sitten ovatkin sallittuja.
Voimia kaikille!
 
Amanda voi ei.. :hug: :hug: jaksamista.. ei tuohon oikein muuta osaa sanoa. :'(

Tatja & Ginger Näin meilläkin. Mä pidän miehen mahdollisimman tietämättömänä siitä missä mennään. Turha stressata tuollaisella. Mutta on se toki myös miehen luonteesta kiinni. Toiset haluavat olla kaikessa mukana ja toiset vain ahdistuvat. Oma taitaa olla jälkimmäistä sorttia :) Ollaan toki puhuttu siitä, että mitä jos ei tärppääkään ja sovittu että tutkimuksiin sitten joskus jos on pakko.

Olen jostain kuullut (palstalta, hyvin tieteellinen lähde ;)) että lievä pahoinvointi voi muuten myös olla ovisoire.. Ilmeisesti hormonitasojen muutokset voivat aiheuttaa. Mä olen joissain kierroissa huomannut omituisen etovan olon (kuvitellen tottakait olevani raskaana...) ja menkat onkin sitten alkaneet pari viikkoa tuon jälkeen.

( . ) Tänään on ihme nippailua kummallakin puolella ja omituisia pahoinvointiaaltoja. Mä oon niin pihalla kroppani toiminnasta, kun vielä ei todellakaan pitäisi olla oviksen aika.. Raskaana en ainakaan ole, testattu on.

No, täytyy vaan yrittää hyödyntää kaikki tilaisuudet :D

+ +++ + ++ :whistle:
 
MR, Scrat ja Yameliah, kiitos lohdutuksesta! Kyynelten jälkeen täältä noustaan vielä! Kyllä mä uskon, että se vauva meille joskus vielä suodaan.

MR, ihana kuulla, että mun kommenteista on ollu sulle iloa. Niin on sunkin aina niin super hauskoista letkautuksista mulle! Harmittaa, et just kun oltiin taas samassa pinossa, niin nyt ollaan eri kuvioissa. Sairaalasta tultuani luin sun kommentit tuolta toisesta pinosta liittyen keskenmenoon ja naureskelin itsekseni sun ironialle. Mikään asia ei olen niin monimutkainen tai vakava, etteikö siitä vois irrottaa edes pikkasen huumoria - edes mustaa sellaista. Sulla on huippu asenne!

Mun mies on ihan loistava. Vaikka tiedän, että sillekin keskenmeno on kova pala, se vaan tuuletteli tossa äsken kalsarit jalassa ja osoitteli telkkarissa uivia delfiinejä. Taisi tarkoittaa sitä, että uimarit odottelee jo seuraavaa mahdollisuutta eikä petipuuhat ole hänelle vastenmielisiä. =) Koita siinä sitten itse surra. Parempi niin!
 
Voi ei, Amanda! Halaus!
Mulle on monet raskaana olevat sanoneet kun kuulleet keskenmenosta että heilläkin vasta toinen kerta pysyi matkassa. Tähän toivoon olen ripustautunut ainakin siihen asti kun voin. Mut kummia tunteita saatata tulla vasta myöhemmin ja jos suru tulee niin sekin on otettava vastaan...Ja älä säikähä jos käy niin että tunteet ryöppyää lähiviikkoina suuntiinsa, onhan hormonitkin vielä tiloissaan..
Mut sitten tulevaisuuteen vaan katselemaan...voimia!

Ginger
 
Voi ei Amanda! Suuret pahoittelut! :hug:

Yameliah, kuulostaa tutulta tuo vauvakuumeilusi. Itsekin olen useamman kerran testaillut menkkojen jälkeen, ihan vaan varmuudeksi kun olen liikaa lukenut valemenkoista. Tässä kierrossa viimeksi... :whistle:

Mitään oireita ei itselläni vielä ole, kuukautisten aika olisi ehkä noin viikon päästä, ovulaatiosta päätellen. Taitaa olla n.30 päivän kierto. Oireita ei ole vielä edes tavanomaisia menkkoja edeltäviä rintojen kipeytymistä ja ailahtelevaa mielialaa. Odotus käy hermoille kun ei tiedä onko tärpännyt vai ei. Ja tässäkö pitäisi olla ajattelematta asiaa. Hah! ei onnistu.

Marienna, kiitos tervetulotoivotuksesta! :)
 
Kiitos kaikille haleista! :heart:

Ginger, oot varmasti oikeassa, että tunteet saattaa heitellä sinne sun tänne vielä jonkin aikaa. Ja kaikki se pitää käydä läpi ja hyväksyä. Toisaalta, kun oon sellanen malttamaton ja "kaikki konstit ja tiedot tänne ja heti" ihminen, niin osa musta on jo suunnannu ajatukset tulevaan. En suostu lakkaamaan yrittämästä. Sellanen pelko toisaalta tuli, että onko mun kroppa niin sekaisin hormonien suhteen ja muutenkin ongelmainen, ettei se edes pysy raskaana? Mitä jos tuun taas raskaaks ja käy samalla tavalla. Näitä asioita sitä pyörittelee hetken mielessään. Mutta siksi tuunkin tänne teidän seuraksi, jotta osaan siirtää ajatukset alkulähteisiin ja tähtäimessä on vaan, että pääsisi uuteen alkuun!

Mä voin niin hyvin samaistua teihin muihin siinä, että ajatukset pyörii vain tän yhden asian ympärillä... Ja teen kaikkea mahdollista ja vähän enemmän tän asian eteen. Pitäisi rauhoittua, mutta kun tiedän, että mulla on hormonit jotenkin sekaisin, niin mietin, voinko jotenkin itse auttaa asiassa? Nyt siis varasin taas ajan akupunktioon (kävin ennen raskautumista jo), tänään suuntaan ostamaan luontaistuotekaupasta uudet dropit, jne. Oon lueskellu älyttömän määrän juttuja ravinnosta, luontaistuotteista ja vastaavasta. Nyt sitten päätin ottaa ne taas käyttöön, jotta palautuisin hyvin tästä keskenmenostakin.

Lueskelin vanhoja kirjoituksia, jotta pääsisin kärrylle teidän kuulumisista. Ja huomasin, että olit Ginger aiemmin maininnu yhdestä kirjasta. Onko sen koko nimi "Hormoniharmoniaa ruokavalion ja joogan keinoin"? Ajattelin, että voisin hankkia kirjan.

Nyt pitää rauhoittua ja yrittää levätä...
 
Viu
Mäkin Amanda jäljitin sut heti tänne pinoon. Hieno asenne sulla, ei muuta kuin uuteen yritykseen! Varmasti ajatukset pyörii päässä ja onhan keskenmeno ihan painajainen. Ihanaa että sun mies piristää sua, on rauhoittavaa, kun tietää, että suhde kestää mitä vaan ja yhdessä on helpompi selvitä. Toivon sulle kovasti kaikkea hyvää ja ehkä nähdään piankin taas tuolla toisessa pinossa ;)
 
Koulutuksesta palanneena tupsahdin tänne taas seurailemaan teidän kuulumisia! Mä täällä töissä oon tippa linssissä lueskellut kun suuria tunteita näyttää taas olevan puoleen ja toiseen! Onnittelut RM ja samaan hengenvetoon pahoittelut Amandalle :hug: Uskomaton tsemppausasenne sulla on! Toivon sulle oikein pikaista toipumista ja uutta plussaa testiin!

Mulla oli tiistaina sellainen "ovuloiva" tunne mutta eipä olleet ovistestit koulutusreissussa mukana. Jäi myös siis mahdollinen ovisplussa hyödyntämättä kun mies ei reissussa ollut mukana. Mä en nyt selvästikään aio uskoa gynen tuomiota mun liian pienistä follikkeleista vaan vahvasti uskon että sieltä yksi on kypsynyt viikon aikana :D Katsotaan pitääkö mun ennusteet paikkansa ja menkat myöhästyy n. viikolla.
 
Viu ja aamuyö, kiitos tsempeistä - ootte ihania! =) Viu, oot oikeassa siinä, että tällaisissa tilanteissa huomaa, miten tärkeää on, että kotona on täysi tuki. Mies tukee loistavasti ja äiti ja sisko soittelevat jatkuvasti ja huolehtivat. Kehuitte mun asennetta, mutta täytyy sanoa, että eilinen ilta meni ainoastaan itkiessä. Ja niistä kyynelistä ei vaan meinannu tulla loppua. Laitoin radion päälle ja sieltä tuli Suvi Teräsniskan Jos menet pois... "Jos menet pois, kesä tää häviää... joet jäätyvät taas..." Täytyy sanoa, että se kappale osui ja upposi.

Kerron tätä teille siksi, että uskon, että ymmärrätte sen pettymyksen. Onhan siinä loppujen lopuks paljon samaa kuin siinä "kp 1 pettymyksessä"... Herää toivo ja ilo, mutta sitten pettyy. Sitä miettii, miksei asiat voi mennä helpommin ja miksi pitää kulkea niin mutkainen tie sen oman nyytin saamiseksi... Osa teistä on joutunut odottamaan jo pidempäänkin ja nostan kyllä hattua, että jaksatte nousta aina uudelleen taisteluun. Sitä tsemppihenkeä ja luottoa tulevaan tässä vaan tarvitaan. Eihän sitä muuten jaksais odottaa kuukaudesta toiseen. Mutta, eihän suostuta luovuttamaan eikä alistumaan ajan kulun alle. Jos kestää, niin sitten kestetään!

Plussapuhuria kaikille!! :heart:
 
Voi Amanda, paljon, paljon myötätuntoisia ajatuksia ja halauksia sinne! Mä näin toissayönä unta, että tuli km ja muistan, kuinka se jo siinä unessa tuntui niin kauhealta... Mutta sulla on kyllä mahtava asenne, toivoin ihan hurjasti, että teillä pian tärppää uudelleen!

Ja yhtä paljon tärppionnea kaikille muillekin!
 
Feufollet, harmi, että meidänkin "tiet erkaantui". Mutta tsemppiä sinne myös ja paljon liimaa ja voimia sun maha-asukille! Toivotaan, että mä olin nyt se tilastollinen km prossa meidän porukassa ja te muut jatkatte hienosti loppuun saakka! =)

Täällä vuoristorataa, mutta eiköhän tästä selvitä!
 
Amanda :hug: Paljon jaksamisia ja lämpimiä ajatuksia. Onneksi sulla on tosiaan läheisiä tukena. Mulla ei ole kokemusta kuin noista kp1:n pettymyksistä ja voin vaan kuvitella, kuinka pahalta tuntuu kun se jo alkanut raskaus tempaistaan "takaisin". Ja ihan varmasti itkettää ja tunteet heittelee. Toivon että sulla tärppää pian taas ja kantaa loppuun saakka.
Ginger, Tatja ja kukahan vielä.. Ei täälläkään kannella ovistikkuja miehen eteen enkä puhu mitään mistään otollisista ajoista. Mies tosin itse välillä miettii niitä, mutta huomaan, että se tekee hommasta pakkopullaa.

ON: Eilen sain ekaa kertaa ihan oikean ovisplussan! :) Jota on sitten hyödynnetty. Kiitos Yameliah kun kannustit tikuttamaan, olin niin hölmönä jotenkin että ajattelin, että se ovis on heti kuurin jälkeen tai sen aikana, ja niinhän se olikin heti sen jälkeen, mutta nyt on mukava kun sen tietää eikä tarvitse ottaa stressiä siitä varmuuden vuoksi yrittämisestä. Tunnistin myös limat tällä kertaa parina päivänä ennen ovista.
 
Amandalle paljon voimia ja halauksia :hug: :flower: Toivottavasti saisitte pian uuden plussan!

Onnea plussanneille ja tervetuloa Wanda ja muut uudet, jos en ole muistanut toivotella, kun en ole vähään aikaan kirjoitellut, seurannut kylläkin.

(.) Kirjoittelin jo tuonne esikkoketjuun pari päivää sitten, että mulla on ollut ihan pientä vuotoa (tuhruttelua) nyt pari päivää. Kp 25/28 menossa (yk2), ja mitään menkkatuntemuksia ei ole. Eritevaroitus: Pyyhkiessä tulee paperiin sellaista vähän limaista vaaleanrusehtavaa-oranssihtavaa tuhrua. Se alkoi vähän pinkimpänä keskiviikkona ja tuntuikin loppuvan samana iltapäivänä, mutta jatkui sittenkin eilen ja vielä tänään, nyt näyttäisi olevan melkein kokonaan loppu. Nyt toivon sormet ristissä, että kyse olisi kiinnittymisvuodosta eikä jostain kierron sekoittumisesta ja tiputtelusta ennen menkkoja! On myös ollut hieman pahoinvointia, joka tulee aaltoina, ja vatsani on todella turvonnut (toivon jo senkin vuoksi että olisin raskaana, eikä kyse olisi vain lihomisesta...). Olin jo aika varma että tästä kierrosta ei tärppäisi kun ei ehditty hempeillä oviksen aikaan kuin yhtenä päivänä. Viilipyttyolo vaihtui hetkessä taas raivopäiseksi kuumeiluksi. MITEN MÄ KESTÄN VIIKONLOPUN YLI (jos tästä vuoto ei runsastu) :rolleyes:
 

Yhteistyössä