**3-kYMPPISET ENSIKERTALAISET, vol.5**

Tunafish Mulla käytössä seuraava setti raskautumisen parantamiseksi.
Limakalvoille greippimehua (juoden;) Kierron alusta oletettuun ovisajankohtaan
Soijatuotteita kierron eka viikko. (jos avittaisi oviksen tuloa)
Monivitamiinivalmiste (ilman a-vitamiinia)
Olen vähentänyt huomattavasti hiilihydraattien määrää ravinnossa.
Uusimpana d-vitaminia ja kalsiumtabletteja. (luin tutkimuksesta, jossa pco-tyyppiset naiset alkoivat ovuloida saadessaan runsaasti d-vitamiinia)

Ainomieli Voi kehveli sen voiteen kanssa. Miten pitkä kuuri on edessä? Jospa sen ehtisi saada pois alta ennen ovisaikaa?

Sintti Onnea työpaikasta!

(.) Gyne soitti mulle tänään ja labratesti vahvisti ultran tuloksen eli ovulaatiota ei ollut tapahtunut ollenkaan. Myöskään metformia en tule saamaan, koska paastosokerini oli todella alhainen sanoikohan peräti 1,5. Kerroin gynelle, että miehen kanssa odotellaan alkuvuoteen sperma-analyysin&clomien suhteen. Kivasti gyne sanoi, ettei ole kiirettä ja ei ole sanottu, etten koskaan ovuloisi luomusti. Se jotenkin lohdutti ja herätti toivoa, sillä olen melko varma, että olen tässä vauvakuumeen aikana terokierrosta kerran ovuloinut. Mulla ei ole ikinä ollut oikein mitään menkkakipuja ja tuolloin oli niin poikkeukselliset repivät kivut kierron puolivälin maissa. Hitsi nyt on jotenkin niin toiveikas mieli. Ainakin teen kaikki mahdolliset poppaskonstit ovulaation eteen :D
 
Tatja: Mulla on siis edes puoliksi tuo homma hallussa =) Oon jo parin vuoden ajan ottanut kalsium- ja D-vitamiinilisää. Siis sitä Devisolin vahvaa D-vitamiinia ja lisäksi D-vitaminoitua kalsiumia. Luin jostain että ylipainoisen pitäisi saada reippaasti suosituksia enemmän D-vitamiinia ja suosituksethan ovat jo muutenkin liian matalat. Se hyvä puoli ainakin tässä D-vitamiinin nauttimisessa on että olen viimeksi ollut sairaana vuonna 2007 :D Vaihdoin tässä juuri tavallisen multitabsin siihen raskaana olevien ja imettävien versioon jossa ei a-vitamiinia ja reippaasti foolihappoa. VHH-sapuskalla on tässä menty taas syyskuun alusta ja sillä tuota painoa pudoteltukin tuo 5kg. Oon aiemminkin ollut vielä tiukemmalla VHH:lla mutta nyt en tiukistele niin paljon (HH about 50g/vrk). Ruokavalio sellainen että tätä pystyy jatkamaan raskausajan ja vaikka koko loppuelämän.
Tänään siis greippimehu ja soijaostoksille! Luulen kyllä että gyne on ihan oikeassa ja paras lääke on kyllä tuo painonpudotus...
 


Sintti-79........31v. ....kp2/23-30....yk17...
Tatja............34v. .....kp3/28-??.....yk5...... terolut
Ginger..........35v. .....kp4/??.........yk9......... 1kkm
Ainomieli.......29v. ....kp5/28-32....yk4.....
Marienna......30v. .....kp7/28-39......yk7....
Tunafish-78...32v. ....kp13/28-32.....yk0....
Wanda_81....29v. ....kp14/33-34......yk3....
Arminen........31v.. ...kp16/28...........yk2....
Zipuli.............32v. ....kp22/29-31....yk8...3*inssi, 1.ivf
Lusa..............31v. ....kp24/28-30....yk~1v......
Yameliah......30v. .....kp31/28-30....yk18.....
Scrat............30v. .....kp35/28-38.....yk9.........2*terolut
Innuli...........31v. ......kp47/25........yk15...


Taustalla
Mma Ramotswe
KattiMattis
Sunny80
Lallaa77
krizze
Tinka- ........plussa 30.8.
Durasel


plussanneet
Anna-79.......31v. ..........yk7........plussa 11.11.
Sannuli79.....31v. .........yk12.......plussa 4.11. ....(terolut)
aamuyö........32v. .........yk5.........plussa 2.11.
Olivia-79......31v. ..........yk10.......plussa 2.11.
Amanda77...33v. ..........yk6.........plussa 1.11.
Viu..............30v. ..........yk12.......plussa 29.10. ...(1. ICSI)
Feufollet......34v. ..........yk10.......plussa 24.10. ...(4*terol, 1.clom)
Talitintti80...29v. ..........yk6.........plussa 25.7.
Linda32.......32v. ..........yk1.........plussa 20.7.
Siukuki........29v. ..........yk3.........plussa 12.6.
Rae34.........34v. ..........yk10.......plussa 31.5.
Smi............33v. ...........yk7 .......plussa 8.5.
Keltakaneli...32v. ..........yk~20....plussa 1.4.
 
Kiitos paljon Tinka kauniista kirjoituksestasi ja siitä, että tulit kertomaan meille hyviä uutisia. Oikein paljon kaikkea hyvää ja ihanan onnellisia odotuspäiviä sinulle. Onnittelut myös Annalle!!

Viu; hieno juttu, että Elmeri on kunnossa, sydän sykkii ja maha-asukki kasvaa. Ihana ”työnimi” teillä muuten, vai onko nimellä ehkä jo muutenkin tulevaisuudessa käyttöä?

Tatja; kerro lisää meillekin tuosta D-vitamiinistä? Toivottavasti ensi kierrossa ovuloit ja plussaat niin ei tarvitse noita yrityskertoja enää miettiä!!

Sintti; En ole palstaillut vielä pitkään, mutta kipuillut todella paljon sitä miten ”muut menee jonon ohi”. Joten ymmärrän miten vaikeita ajatuksia kaikki tämä herättää. Ikävää, että sinulla on vielä tämänkin päälle kannettavaa. Toivottavasti asiat järjestyvät ja saat uusia voimia!!

Tunafish; Mulla on myös käytössä tuo foolihappo ja B-12 vitamiini yhdistelmä. Yksi kätilöystävä on kerran todennut myös E-vitamiinin olevan tärkeä naisen hormonitoiminnassa ja sitä kuulemma annetaan esim. lehmille ennen keinosiemennystä. Toimisikohan se meilläkin??: /

ON: kp 2 yk 19 ja tunnelmat sen mukaiset. Mulla on alkanut tulemaan synkkiä ajatuksia itseäni ja naiseuttani kohtaan. Kirjoitin niistä jo varmaan aiemminkin, mutta väkisinkin ajatukset tuppaavat valtaamaan mielen vaikka tiedän, etten saisi syyttää itseäni. Tuli niistä oireista jotenkin niin huijattu olo; olen niin surkea, että oma kroppakin vittuilee mulle.

Ehkä hulluin ajatus mitä nyt on tullut (ja tästä ei please saa suuttua koska en todellakaan ajattele oikeasti näin) on se, että voisin edes hetken olla raskaana. Saada ne hemmetin kaksi viivaa siihen tikkuun ja tietää sen, että se edes teoriassa on mahdollista. Jos joku ei ole lukenut kirjaa; Ihmeet tapahtuvat muille, älä lue sitä ikinä. Itse menin sen virheen tekemään viime keväänä ja nyt jostain ponnahti mieleen, että mitäs jos me kuulutaan siihen ryhmään, joille se ihme ei vain koskaan tapahdu? (Tällä meillä tarkoitan muuten minua ja miestäni, en meitä palstalaisia) Kuka voi luvata, että me vielä onnistutaan? Ei valitettavasti kukaan. Mutta kyllä täältä taas noustaan, joten no worries toverit...
 
kp1. Ei tullut yllätyksenä.

Kirjoittelin pitkät pätkät ja sitten onnistuin vahingossa hävittämään kaiken.. joten

iso :hug: Ainomieli, Ginger, Tatja, sintti ja Yameliah. Paljon on taas alkukiertolaisia. Jaksamista! Kyllä se toivo taas pikkuhiljaa sieltä nostaa päätään!
 
tinka- hienoa, että olette uudelleen sen mukavamman odotuksen pyörteissä - kovasti onnea ja :flower:
Ainomieli...tästä jatketaan, tsemppiä uuteen kiertoon ja poppakonstit käyttöön :hug:
Viu teillä on siis pullanmuru siellä :heart:, ihanaa, että edes toinen jäi. Eikö kaksi alkiota laitettu kuitenkin?
ginger...yritetään jaksaa, toi kaavio olis paikallaan esittää täälläkin, välillä tuntuu, että olis oikeasti masentunut...
:flower:ekstra-onnea tinkan lisäksi myös annalle - toivtaan, että kaikki menee nyt hyvin!
Tunafish...hihhii, alkaako kutitella jo kovasti toimiin ryhtyminen - antakaa palaa vaan jo, tässä näyttää itse kullakin kestävän ;)
Tatja mikä tuo d-vitamiini-asia on? Äkkiä mullekin sellaista d-vitaa!
Sintti täältä tulee henkinen kirkasvalolamppu :hug:! Ittelläkin ollut niin olo maissa vaikka normaalisti olen hyvin energinen optimisti.
Amanda tsemppiä ultraan ja miten ne d-vitamiinit sait tarkistettua?
Sannuli et tietenkään peru sitä jonotuspaikkaa hoidoista, tulee vähemmän stressiäkin kun on turvaverkko alla. Kovasti vaan tsemppiä ja kohta on jo neuvola ja ultra :heart:
Yameliah tiedän tunteen, että haluis olla edes hetken raskaana, vaikka mullakin noi kaks tuhoutunutta haamua ollu, olen silti tavallaan tosi iloinen, että ne on ollut...ainakin ilmeisesti miehellä on kelpoa toimintaa pussien pohjalla;) vaikka mulla käykin raivostuttavan hitaalla.
Scrat lohtuhali myös sulle :hug:...miten me saatais seuraava iso plussahyökyaaltotsunami rakennettua - nyt viisaat päät yhteen!

Mä ostin kanssa sitä raskausmultitabsia ja soijajugurttia ja greippimehua olen käytellyt. Testejä taas tilasin ja jos saan työt järkättyä niin yritän päästä ultraan ens viikolla. Ja sille endokrinologillehan ei ole olemassa aikoja - en tiedä mitä tekisin. Onkohan kellekään gyne antanut thyroxinia...jos siltä kysyis samalla. Vai onko tässä julkiselle lähdettävä. Se on täällä päin aivan sieltä ja syvältä. Haluaisin myös kunnon labrat otattaa, ne kannattais kyllä ottaa siellä julkisella kun maksaa hulluna tuolla yksityisellä. Tai jos pyytäis sieltä lähetteen ja kävis ottaan sitten julkisella. Haluisin tietää niistä insuliineistakin. Paino oviksen jälkeen oli siis +4kg siihen asti, että menkat alkoi, siinä vaiheessa laski sit kolmessa päivässä sen 4kg, mutta en mä sitä siitä alemmas tunnu saavan. Samassa suossa elokuusta lähtien ollut. Silloin se -4kg tuli.

Väsyttää ja ajatukset ei pysy kasassa. Olispa loma...
 
Niin ja pelästys vielä...ei ollut ovistestejä pari päivää sitten, joten en osannu arvioida. MUTTA tuli kp 5 runsaasti limaa ja ihan pientä jomotusta vasemmasta muniksesta. Tuossa ei kyllä ollut minkäännäköistä petitoimintaa, että jos joku oikkuovis tuli niin hutiin meni. Näkee sit parin viikon päästä. Mutta toistaalta kosteus ei ole kuin seinään loppunut, viiva eilisestä haalentunut, mutta eilen oli keskivaiheiltä viiva. Ihan näkyvä, muttei kontrolliviivan paksuinen. Tottakai vasenta rintaakin jomottaa ja nänniä, että turhautuminen voi olla sitten IHAN kunnollista.

Olen lukenut menkkojen aikaisista raskauteen johtaneista oviksista. Mutta miten ne on oikein mahdollisia? Jääkö edellisestä kierrosta kuitenkin jotain muniksia elämään? Eikö niiden pitäisi joka kierron jälkeen tuhoutua?
 
Huomenta kaikille!!

Oon käyny kurkkimassa teidän juttuja, kun en poissakaan osaa pysyä ;)

Täällä inssin jälkeistä elämää, munasoluja oli kehittynyt kaksi eli vähän paremmat mahikset, kun aiemmin vaikkakin miehen tulos ei ollut ihan mahdottoman hyvä, kun tuli jätettyä pidättäytymisaika liian lyhyeksi....

Mariennalle mulle lääkäri sano, että parhaat munasolut rupee valikoitumaan jo edellisen kierron lopulla n. kp 24 alkaen eli aloittavat kasvun jo silloin seuraavaa kiertoa varten. Mullakin, kun loppukierto ollu Lugejen takia pitkä niin ovis on seuraavassa kierrossa ollu jo kp 8 - kp 9. Samaa asiaa nimittäin ihmettelin joskus vastaanotolla!

Halaukset kaikille uuteen kiertoon lähteneille ja samoin kaikille plussanneille!!
 
Huomenia!

Täällä aloitettiin ovistikutus mukamas etuajassa. Eilen tulikin aamulla tikkuun melkein plussa jota en vielä osannut odottaa. Eli testiviiva oli hitusen haaleampi kuin kontrolliviiva. Aattelin että se vahvistunee siitä kyllä koska eilen oli vasta kierron 14 päivä ja kuukautiskiertoni on ollut aiemmin n.33 päivää, viime kuun 30 päivää lukuunottamatta. Mutta illalla testatessa viiva oli hyvin haalea samoin tänä aamuna! Voiko olla että ovikseni meni jo! Perkule! Noh onneksi petipuuhat taisi osua sattumalta oikeaan saumaan.

Viikonloppu oli hankala henkisesti. Jotenkin kävi ahdistamaan koko touhu ja meinasin heittää hanskat naulaan. Vaikka laskennallisesti on vasta yrityskierto 3, on vauvalla ollut vuoden mahdollisuus tulla. Sitä ennen vuoden mentiin keskeytetyllä, samalla toki toivoin että sattuisi "vahinko". Kaksi vuotta olen siis jo lasta hartaasti toivonut. Mieheni on nyt mukana asenteella että vauva saa tulla mutta kellon kanssa hän ei yritä. Noh, minä yritän ja se ei miestäni haittaa kunhan en häntä painosta asialla. Kuitenkin mieskin olisi vauvaan jo muuten valmis, kunhan se tulee yllätyksenä ei yrityksenä. Aargh!

Viikonlopun riitelyn tuloksena sain kyllä vihdoin lupauksen että jos mitään ei vuoteen tapahdu niin sitten tehdään asialle jotain. Täytyy nyt uskoa ja toivoa että luomusti tärppää enkä ala liikoja miettimään että missä vika kun ei lasta kuulu...

(Tosin jos nuo ovikset onkin olleet aiemmin kun olen luullut niin siinä voi olla yksi iso vika...)

Ihmetellen odotan nyt sitten alkaako menkat jo kahden viikon päästä eli 28 päivän kohdalla vai tuleeko ovistikkuihin vielä myöhemmin kunnon plussa. Hämmentävää. Tiedättekö voiko ovulaatiosta kestää yli 14 päivää ennen kuukautisia?
 
Viimeksi muokattu:
Kirjottelen vielä täällä, kun elän vielä niin täysillä teidänkin vaiheita eikä itse oikein vielä uskalla ennen ultraa olla luottavainen... Toivottavasti se ei aiheuta teissä pahaa mieltä? Tarkoitus on tietty vaan tsempata teitäkin! Ja johonkin on purettava näitä ajatuksia, jotka ei jätä rauhaa - eli sama juttu täällä, aivojen kapasiteetista iso osa pyörii tämän asian ympärillä...

Scrat, :hug: Voimia uuteen kiertoon!

Yameliah, sun fiilikset on täysin ymmärrettäviä ja mulla oli aiemmin samanlaiset ajatukset. Mulla oli jonkin verran terveysongelmia kuukautiskierto-ongelmien lisäksi ja tuntui, etten voi luottaa omaa kroppaani. Akne, hiustenlähtö ja kuukautisten puuttuminen polki kyllä naiseuden tunteita... Ja epätietoisuus siitä, voiko ikinä tulla raskaaksi, on älyttömän rankka kannettavaksi. Totta kai sitä pelkää, koska ei tiedä tulevasta ja ärsyttää toivoa, jos ei ole varma toteutuuko toiveet. En voi muuta sanoa, kuin että lähetän luottavaista mieltä ja älyttömästi plussaonnea!!

Tatja, hienoa, jos ovis vois tulla luomustikin!!

Marienna, kun kerroin työterveyslääkärille polykystisista muniksista ja raskaustoiveista, hän sanoi, että olisi tärkeetä mitata D-vitamiiniarvo. Se otettiin sitten ihan verikokeella siellä lääkärikeskuksessa. Samainen lääkäri - joka sattuu olemaan myös erikoistunut ravitsemusasioihin - neuvoi tuon korkean annostuksen. Hän sanoi, ettei normiannos ole riittävä. Hän sanoi, että suomalainen voi huoletta syödä pimeänä aikana 75 mikrogrammaa päivässä, vaikkei arvoa olisi mitattukaan.

Kattimattis, kiva kuulla susta! Pidän hurjasti peukkuja, että inssi tuottaa tulosta... !!! =)

Tsemppiä kaikille!!! Ja puuh ++++++++++++++++++++++++++++++++
 
Viimeksi muokattu:


Scrat............30v. .....kp2/28-38.....yk10.........3*terolut
Yameliah......30v. .....kp3/28-30....yk19.....
Sintti-79........31v. ....kp3/23-30....yk17...
Tatja............34v. .....kp4/28-??.....yk5...... 2*terolut
Ginger..........35v. .....kp5/??.........yk9......... 1kkm
Ainomieli.......29v. ....kp6/28-32....yk4.....
Marienna......30v. .....kp8/28-39......yk7....
Tunafish-78...32v. ....kp14/28-32.....yk0....
Wanda_81....29v. ....kp15/33-34......yk3....
Arminen........31v.. ...kp17/28...........yk2....
Zipuli.............32v. ....kp23/29-31....yk8...3*inssi, 2.ivf?
Lusa..............31v. ....kp25/28-30....yk~1v......
Innuli...........31v. ......kp48/25........yk15...


Taustalla
Mma Ramotswe
KattiMattis
Sunny80
Lallaa77
krizze
Tinka- ........plussa 30.8.
Durasel


plussanneet
Anna-79.......31v. ..........yk7........plussa 11.11.
Sannuli79.....31v. .........yk12.......plussa 4.11. ....(terolut)
aamuyö........32v. .........yk5.........plussa 2.11.
Olivia-79......31v. ..........yk10.......plussa 2.11.
Amanda77...33v. ..........yk6.........plussa 1.11.
Viu..............30v. ..........yk12.......plussa 29.10. ...(1. ICSI)
Feufollet......34v. ..........yk10.......plussa 24.10. ...(4*terol, 1.clom)
Talitintti80...29v. ..........yk6.........plussa 25.7.
Linda32.......32v. ..........yk1.........plussa 20.7.
Siukuki........29v. ..........yk3.........plussa 12.6.
Rae34.........34v. ..........yk10.......plussa 31.5.
Smi............33v. ...........yk7 .......plussa 8.5.
Keltakaneli...32v. ..........yk~20....plussa 1.4.
 
Amanda, mua ei ainakaan haittaa yhtään, vaikka käytkin täällä meitä moikkaamassa! Musta ainakin on mukavaa, ettette saman tien katoa täältä kokonaan. =)

En muistanut eilen tähän kommentoida, mutta kyllä minäkin Sannuli pitäisin paikan siellä julkisen jonossa - niin kuin Marienna sanoi, onhan se vähemmän stressaavaa kun tietää, että on jonkinlainen turvaverkko olemassa kaiken varalta. Kyllä sille ajalle varmasti saadaan joku ottaja sitten myöhemmässäkin vaiheessa. Kovasti tietenkin toivon, että kaikki menee hyvin, ettekä koskaan tule tarvitsemaan koko varausta. Tsemppiä! :heart:

Ainomieli - ikäviä uutisia siitä papa-kokeesta. Mullakin on kerran ollut 2-luokan muutos, mutta en saanut siihen mitään lääkkeitä, odoteltiin vaan. Seuraavassa kontrollissa vajaan vuoden kuluttua se olikin sitten kadonnut itsekseen.

Hyvä, että Tunafish päädyitte varaslähtöön... Niin kuin tässä on joutunut toteamaan, kaikki ei aina etene ihan suunnitelmien mukaan aikataulussa. Toivottavasti hormonitoiminta tuosta tasaantuisi pian, ettei teidän tarvitse odottaa sinne kesäkuulle asti!

Noista ravintolisistä vielä sen verran, että olen lisännyt omaan ruokavaliooni E-vitamiinia, jonka Yameliahkin mainitsi. Sitä saa mm. vehnänalkioöljystä, jota olen alkanut lisätä jugurttiin. Alussa maistui todella kamalalta, mutta totuin makuun todella nopeasti (toisin kuin esim. greippimehuun, joka edelleen maistuu mielestäni ihan hirveältä).

Pitäisi varmaan ottaa myös D-vitamiinilisät käyttöön... on ollut veto poissa jo pitkän aikaa, josko se piristäisi? :confused:

Wanda, valitettavasti en juuri tiedä noista luteaalivaiheiden pituuksista... Mutta ehkä kannattaa ensi kierrossa aloittaa testaaminen "varoiksi" jo vähän aiemmin, jospa sulla ovis tuleekin jotenkin erityisen hyvissä ajoin?

KattiMattikselle mielettömästi tsemppiä! Toivon sydämestäni, että teitä jo onnistaisi tällä kertaa. :hug:

Ja lopuksi vielä isot halaukset Scratille ja Yameliahille. Voin Yameliah kuvitella miltä susta tuntuu - teillä on vielä pari yk:ta enemmän takana kuin meillä, ja tämäkin aika tuntuu jo ihan ikuisuudelta. Kunpa saisi jostain jonkin takuun, että meillä vielä jonain päivänä tärppää...

Jaksamisia! :hug: :hug:
 
Tsemppiä :hug: muillekin alkukiertolaisille ja kaikille jaksamisia ja hyvää mieltä. Sintille erityis:hug: kun pidät meidän listaa! :)

Mulla siis kp 6 ja aloitan tänään Dalacin-antibioottivoiteen viikoksi, koska papassa luokka 2. Paketissa suositellaan olemaan ilman yhdyntöjä kuurin ajan, ja viime kierrossa mulla ainakin oli ovis aikaisin (ja koko kierto lyhyt) eli jos ovis tulisi nytkin aikaisin, ei sitä varmaan ehditä hyödyntää. Tossa paketissa on myös lista sivuoireita, endometrioosia, hiivaa, kuukautishäiriöitä ja ylimääräisiä vuotoja, ja alle 10 %:lla on jotan oiretta?! Mun mielestä se on tosi paljon! Lääkäri vaan sanoi, että muutos oli niin selvä näytteessä, että mun pitäisi se kuuri ottaa.
Eli en nyt tältä kierrolta paljoa odota taaskaan. Vähän surumielinen olo, pessimistinen kun mietin että ehkä tää kuu jää välistä. Ei kai tolla lääkkeellä niin kiire ole, voisi sen kai ottaa oviksen jälkeenkin, mutta en usko että tekisi hyvää alkiolle sitten jos tärppäisikin. Eli varmaan paras nyt.

Wanda, ymmärrän sun hermostumisen. Mun miehellä ihan sama asenne, että ei halua kello kädessä yrittää. Ja samoin olen joutunut odottamaan miehen heräämistä koko asiaan pitkään, itse olisin ollut valmis jo paljon aiemmin yrittämiseen. Ärsytti kaikki lehtijutut ym, joissa sanottiin että naiset odottavat vauvanteossa liian kypsään ikään. No onko se yksin niistä naisista aina kiinni, olisinhan minäkin tehnyt lapset aiemmin jos vaan... Joo olen nyt muutenkin vähän apealla mielellä :ashamed: :(
 
Yameliah ja Marienna Netistä löysin suomennetun jutun, jossa kerrottiin, että pco- naisilla saatiin runsaalla d-vitamiinilla kierto toimimaan. Hitsi nyt en löydä juttua mistään. Tarttis aina laittaa kaikki tärkeä talteen. Tähän hätään löysin yhden jutun englanniksi, jossa todetaan mm, että hedelmättömistä naisista 93% kärsii d-vitamiinin puutteesta. Jutussa on asiaa myös ovulaatiosta d-vitamiiniin liittyen. Olen aika huono itse suomentamaan eli koittakaa itse saada tolkkua =) Alla linkki:
Vitamin D can aid fertility - Telegraph

Olen pohtinutt tuota soijan puputtamista. Jotta siitä saisi tehoja irti, niin soijaa pitää varmasti syödä aika paljon. Mietin, että pitäisikö sitä harrastaa kauemmin kuin viikon verran? En tiiä kyllä tää on niin tätä maalaisjärkeilyä, että lääkäri varmaan nauraisi itsensä kuoliaaksi :LOL: Tein edellispäivänä vähän soijapyöryköitä ja ovat ihan syötäviä. Olen syönyt soijajugurtteja 1-2 päivässä ja maustamattomasta versiosta ole tehnyt lisäksi hedelmien tai marjojen +maidon kera smoothieta. Noissa valmiissa jugurteissa vaan on paljon hiilareitakin eli parasta olisi syödä sitä maustamatonta pelkästään, kun kerran hiilareiden määrää yritän rajottaa. Miten tuota soijarouhetta voisi "helposti" syödä? En jaksaisi hirveästi kokkailla siitä. Aika työläältä tuntuu tämä syöminen, mutta pakko vaan jaksaa tsempata.
 
Tatja mua kattoivat jo apteekissa melko oudosti kun kyselin soijavalmisteista, että jos olis ollut tabuina :p , menin lisäämään, että kyselen hedelmällisyyden lisäämiseksi. Sanoivat, etteivät ikinä ole moisesta kuulleet. Hipsin sitten kassalle :whistle:
 
Soijan haitat - allergia ja hedelmttmyys, mit viel?

Do Soy Foods Negatively Affect Your Thyroid? / Downsides of Soy / Thyroid Disease Information Source - Articles/FAQs

Ja neljän päivän soijan syönnin jälkeen lopetan sen jos siitä kerran on haittaa kilpirauhaselle. Ja koska soijantuotanto länsimaissa ei ole terveellistä - Aasiassa käyttävät pidempään, jotta haitalliset aineet poistuvat.

Mutta sitä D-vitamiinia menen ostamaan huomenna! Ja paljon. Taidan ottaa 3x25mikroa päivässä, koska mulla on jo se raskausmultitabs käytössä.
 
Vitamiineistä: mulla on aika hevi setti noita, syön raskausmultivitaa, lisäksi vielä foolihappoa (hyväksi kuitenkin ja halpaakin) D-vitamiinia, sekä E-Epa-jotain kalaöljykapselia, jossa myös sanotaan olevan luontaista e-vitamiinia soijasta..
Kuulostaa friikiltä annokselta mutta hankin ne jo raskaana ollessani. Vähän ennen keskenmenoa tuli olo että kaikki ei ole hyvin, ja jotain lueskeltuani menin ostamaan vitamiinipaketin, vaikka siihen asti olin vannonut ruoasta saatavien vitamiinien puolesta.. Nyt olen jatkanut niiden syöntiä, kun ei talvella foolihappoakaan saa samaassa määrin kuin kesäruoasta.

Soijareseptejä: Makaronilaatikko soijarouheesta: Paahda kuivalla pannulla soijarouhetta. kun ruskistunut, ripottele soijakastiketta varovasti ja sekoita samalla (varo ettei mene liikaa, rouhe imee kaiken nesteen) lisää öljyä ja paista sipulia ja valkosipulia sekä raastettua porkkanaa (voit myös siirtää rouheen pois pannulta sipulien paistamisen ajaksi ettei kaikki öljy imeydy siihen), sekoita takasin lopuksi. Keitä makaronit melkeen kypsäksi, ja laita uunivuokaan makaronia, soijarohe-sipuli-porkkana seosta ja päälle (luomu)munamaito, ja uuniin. Munamaitoon pippuria ja suolaa, paitsi jos soijakastikkeen suola tuntuu riittävän. Kaalista ja rouheesta saa myös hyvää pataa, pitää vaan laittaa inkivääriä ja chiliä paljon. Itse en koskaan liottele rouhetta, a) en jaksa ja b) siitä tulee pahaa.

Lisää soijareseptejä löytyy. Itse olen kyllä vähentämässä soijan käyttöä mutta paljonhan tuota on tullut syötyä vuosien mittaan.

Marienna, Ainomieli, Yameliah, (ja muut kenellä on synkkiä hetkiä) - Voi meitä. Koitetaan jaksaa. Jos itkettää tai mökötyttää, niin ehkä silloin pitää antaa sellaisen tunteen tulla, ja mennä itekseen pois. Ettei yritä olla positiivinen väkisin loputtomiin. Mulla kyllä mieleialat heittelee ja itku on herkässä alkukierrosta, loppukierrosta ja keskikierrosta. Ehkä tää tästä.

Lisäksi mulla on yksi aivan herkkuresepti, johon tulee pelkästään terveellisiä asioita ja on vielä ihan järjettömän hyvää. Kerron jos lupaatte että ette pidä mua ihan hörhönä. :D

Ginger
 
Viimeksi muokattu:
Marianna; Onko sulla kilppariarvoissa vikaa kun mietit tuota Tyroksiiniä? Varmaan olet asiasta kirjoittanutkin, mutta sorry mulla on tainnut mennä ihan ohi. Se tosiaan voi olla asia joka vaikuttaa raskaaksi tuloon ja miksi siis ei gynekin voisi siihen reseptiä kirjoittaa jos sinulla on arvot viitearvojen ulkopuolella. Tai sitten ainakin gyne voisi laittaa lähetteen endokrinologille. Mun täytyy kanssa tunnustaa, etten oikein tiedä noista oviksista mitään. En ole koskaan kuullutkaan, että ovis voisi tulla menkkojen aikana. Mutta mun usko noihin ovistesteihin alkaa kyllä laantua, vaikka mä olin niin niiden puolella. Tuntuu, että onhan se aikamoista arpomista noiden viivojen lukeminen. Mutta toivotaan, että pian saat kaksi viivaa siihen toiseen testiin ja sitten ei tarvitse olla viivojen tulkkina enää!!

Amanda77; Ei todellakaan haittaa vaikka kirjoittelet vielä täällä, eli anna tulla vain!!

Wanda; Täällä myös yksi jonka miestä stressaa tämä minun stressaaminen. Taitaa olla miehillä niin eri tämä asia kun eivät juokse kilpaa biologisen kellon kanssa. Toivottavasti petipuuhat osuivat oikeaan kohtaan ja tärppää!!

Sintti , Tatja, Ginger ja muut ravintolisäilijät; Onko siis näin, että foolihappo, D- ja E-vitamiinit on meidän lisäase sekaisia hormoneja vastaan? Soijatko jätetään syömättä? Muistattehan, että foolihappo tarvitsee B-12 vitamiiniä toimiakseen tehokkaasti. Ginger mä en ainakaan pidä sua hörhönä joten annahan tulla sitä reseptiä.

Ainomieli; Kiitos tsemppauksesta ja kiva kun muistit Sinttiä kiittää listan päivittämisestä. Olen kanssasi samaa mieltä siitä, että ehkä on hyvä ottaa se lääkekuuri heti nyt. Eihän sitä tiedä jos vaikka oviskin siirtyisi ja se tulisi hyödynnetyksi. Tiedätkö/tietääkö kukaan miksi ei saa olla yhdynnässä kuurin aikana?

(.) Täällä vähän ihmettelen, että mitäs nyt on tapahtumassa. Kuukautiset katosi eilen iltapäivällä, eli kestivät alle vuorokauden. En kirjoittanut siitä eilen vielä mitään kun koko ajan on sellainen olo, että kyllä se iso hana vielä aukeaa. Ei sitten ole auennut. Valehtelisin jos väittäisin, etteikö ole herännyt uusi toivo siitä, että olisinkin raskaana ja tämä on vain jotain muuta vuotoa. Etenkin kun nyt tässä kierrossa ei ole ollut niitä järkyttäviä menkkakipuja joista jo viime kuussa ennätin huolestua. Itse asiassa molemmilla siskoillani on ollut alussa menkat normaalisti raskaudesta huolimatta. Mutta se ei oikein taida olla mahdollista, sillä rinnat eivät ole enää ollenkaan niin kipeät kuin ennen menkkoja. Että tässä kuussa se eilen mainitsemani v****ilu menee jo niin pitkälle, etten edes menkkojen aikaan saa ajatuksiani kasaan… Mun mies sanoikin, että seuraava piikki joka muhun laitetetaan voisi hormonien sijaan olla jotain rauhoittavaa:p
 


Scrat............30v. .....kp3/28-38.....yk10.........3*terolut
Yameliah......30v. .....kp4/28-30....yk19.....
Sintti-79........31v. ....kp4/23-30....yk17...
Tatja............34v. .....kp5/28-??.....yk5...... terolut
Ginger..........35v. .....kp6/??.........yk9......... 1kkm
Ainomieli.......29v. ....kp7/28-32....yk4.....
Marienna......30v. .....kp9/28-39......yk7....
Tunafish-78...32v. ....kp15/28-32.....yk0....
Wanda_81....29v. ....kp16/33-34......yk3....
Arminen........31v. ....kp18/28..........yk2....
Popcorn78.....32v. ....kp23/30.........yk8......3*inssi
Zipuli.............32v. ....kp24/29-31....yk8...3*inssi, 2.ivf?
Lusa..............31v. ....kp26/28-30....yk~1v......
Innuli............31v. ......kp49/25........yk15...


Taustalla
KattiMattis
Sunny80
Lallaa77
krizze
Tinka- ........plussa 30.8.
Durasel


plussanneet
Mma Ramotswe..34v. ........yk18......plussa 18.11. ...(4*clom)
Anna-79...........31v. ..........yk7........plussa 11.11.
Sannuli79.........31v. .........yk12.......plussa 4.11. ....(terolut)
aamuyö............32v. .........yk5.........plussa 2.11.
Olivia-79...........31v. ..........yk10.......plussa 2.11.
Amanda77........33v. ..........yk6.........plussa 1.11.
Viu....................30v. ..........yk12.......plussa 29.10. ...(1. ICSI)
Feufollet...........34v. ..........yk10.......plussa 24.10. ...(4*terol, 1.clom)
Talitintti80.......29v. ..........yk6.........plussa 25.7.
Linda32...........32v. ..........yk1.........plussa 20.7.
Siukuki............29v. ..........yk3.........plussa 12.6.
Rae34.............34v. ..........yk10.......plussa 31.5.
Smi..................33v. ...........yk7 .......plussa 8.5.
Keltakaneli.......32v. ..........yk~20....plussa 1.4.
 
Viimeksi muokattu:
Yameliah, kuulostaa aika mystiseltä toi sun vuoto. Onko sulla yleensä tiputteluvuotoa ennen menkkojen alkua? Mulla on nimittäin pillereiden lopettamisen jälkeen tullut melkein joka kierrossa vähän verta ennen menkkojen kunnollista alkua, ja pari kertaa on tullut sen verran reippaamminkin, että olen jo ehtinyt kuvitella menkkojen alkaneen (niin kuin tässä kierrossa). Mutta olisihan se ihan mieletöntä, jos olisitkin raskaana! Peukkuja sille siis. ;)

(Ja vähänkö repesin tolle sun miehen kommentille... :LOL: )

Marienna, kiitos linkeistä. Olin ihan äimistynyt - en ollut koskaan kuullut, että fermentoimattomassa soijassa on noin paljon epäterveellisiä yhdisteitä. Täytyy ehkä miettiä suhtautumista soijaan vähän uusiksi. Meillä tosin syödään soijaa muutenkin suht vähän, lähinnä misokeittoa ja siinä lisukkeena tofua - ja nehän on jo fermentoituja.

Ginger, reseptiä vaan kehiin! :D

Mukavaa lumista viikonloppua kaikille :wave:
 
Unohdin mainita, että syön myös omega3-kapseleita. Oikein nauratti, kun katsoin pillerimäärää, jonka popsasen napaan; 7kpl. Olen tehnyt niin, että odotan greippimehusta sen 3 tuntia ennen kuin nappaan pillerit. En tiedä vaikuttaako se pillerien imeytymiseen, mutta varmuuden vuoksi teen noin.
Mulla ei ole hajuakaan minkätyyppistä soijaa syön eli onko tuota fermentoimatonta. Ajattelin nyt sitten, että viikko kuussa soijaa saa mulle luvan riittää.

Kiitokset Sintille listan päivittämisestä. Multa voi sitten seuraavaksi jättää teroluteista sen kakkosen pois, koska niitä popsin aina ja olen syönytkin useamman kuurin kuin tuon kaksi.


Ainomieli Pitänee alkaa nyt sitten miehellekin tarjota pilleria hedelmällisyyden lisäämiseksi. Tarjoaiskohan hälle raskausvitamiineja :D No ehkä ihan perusvitskutabu on hyvä.
 
Heippa!
Varovaisen ilahtuneena halusin kertoa, että yk 18 ja neljäs Clomi-avitteinen kierto tupla-annoksella tuotti positiivisen raskaustestituloksen. Pelottaa ja jännittää.
Ehdin tehdä jo negatiivisenkin testin ja olla kiukkuinen lääkärille kun tollasia hormooneja syöttää, että menkat jää sit kokonaan pois. Oireet vain eivät ottaneet loppuakseen ja tein eilen testin uudemman kerran.
Kannustuksena siis muille pitkään yrittäneille, että tekemällä tehtiin, en huomioinut ruokavaliota, en ollut stressaamatta, enkä mitään mitä aina kehoitetaan tekemään.
Taidanpa taas aktivoitua tämän palstailunkin suhteen. :)
MR 4+3
 
Voiii, ihanaa, MR! Kahmalokaupalla onnea!!! :heart: :hug: Mahtavaa, että teillä viimein tärppäsi. Jospa se ei meilläkään ole vielä liian myöhäistä... :D

Tatja: minäpä korjailen taulukkoon. Hyvä kun sanotte jos on jotain tietoja väärin, tunnen olevani noiden lääkitysten ynnä muiden osalta vähän ns. "pihalla". :wave:
 
MR, sait kyyneleet mun silmiin täällä työpäivän keskellä!!!! =) Aivan mahtavaa! Pidän peukut ja varpaat pystyssä, että kaikki menee hyvin!

Marienna, se samainen ravinto-expertti-lääkäri, joka määräsi mulle D-vitamiinia ison annoksen, käski mun lopettaa kaikki soijatuotteet. Mulla on kilpirauhasarvot alarajoilla ja lieviä vajaatoiminnan oireita oli 1.5 vuotta sitten. Se lääkäri sanoi, että soija voi sotkea kilpirauhasen toimintaa. Lääkäri tutkitti muitakin hivenaineita ja määräsi myös seleeniä&sinkkiä ja suositteli yhtä monivitamiinivalmistetta sekä lisäämään ruokavalioon kylmäpuristettua kookosöljyä (saa luontaistuotekaupoista). No, nää oli tietty vaan yhden lääkärin ohjeet, eikä sitä voi tietää kuka näissä jutuissa on "oikeessa". =)

Yameliah, kumpa, jos, sittenkin... Pidän peukkuja, et olis vaikka kiinnittymisvuotoa. =)
 

Yhteistyössä