**3-kYMPPISET ENSIKERTALAISET, vol.5**

Pikaisesti: Sakara tervetuloa! Tatja älä vielä luovu toivosta!

Yameliah taisit kääntää mun kiertoa taaksepäin. Eilen oli kp8 eli tänään olisi kp9. Ei hätää, listan voi korjata sit huomennakin (itse en sitä osaa) eli huomenna mulle kp10 kiitos! :D
 
Minullahan sujuu hyvin tämä listan päivittäminen, ensin katosi kuvat ja sitten kp:t väärin... : / Mutta eiköhän se tästä pikkuhiljaa. Anteeksi Nima tämä ajassa taaksepäin siirtyminen, nyt on korjattu. Jos muitakin virheitä on niin sanokaa vain!
 
Tatja ja Yameliah, kiitos kysymästä! Olen samaa mieltä Sakara että täällä on huipputyyppejä. Eli tervetuloa joukkoon Sakara!
(Sais vaan kaikki siirtyä tuonne odottavien puolelle...) ;)

Mulle ei kuulu sen kummempaa, odottavaisin mielin odotan kierron loppua. Vielä olisi aikaa ennen kuin tämän kierron tulos selviää, jos ovulaatio tapahtui ensimmäisestä ovisplussasta olisi menkat odotettavissa 37 kiertopäivä, eli pitkäksi menee. Saas nähdä, kerran vain on ollut yhtä pitkä kierto, siitäkin jo yli vuosi. Olenkohan stressannut liikaa että kierto venyy...?

Kuulostelen jo kaikkia pienimpiäkin kehon tuntemuksia, kaikki vatsatuntemukset rekisteröin ja mietin josko tuo nyt olisi sitä. Tänään on ollut hiukan huono olo ja päänsärky mutta se voi johtua ihan vain (todennäköisimmin myös johtuu) kipeistä hartioistani. Toki huonon olon toivon olevan ihan jotain muuta.

Tatja pidän peukkuja että menkkasi pysyisivät poissa, ja hyvästä syystä toki! Mulla on myös vaunut jo valittuna, en vain voi lakata haaveilemasta... :D

Kiitos Amanda tsemppaavista sanoista! Toiveet on korkealla testeistä huolimatta! Tuo uusi harrastuksesi kuulostaa hyvältä, samoin asenteesi on ihailtava! =)
Olen itsekin haaveillut ratsastuksen jatkamisesta, siinä olisi samaa uhmaa kun se pitäisi sitten lopettaa raskauden takia. :D

Mulle oli uutta tietoa tuossa jokin aika sitten että ibuprofeiini toimii ehkäisevänä tekijänä raskauksia toivoessa. Se ilmeisesti ehkäisee ovulaatiota ja kiinnittymistä. Hölmöähän se on että tämmöisestä ei ole tietoinen kuin vasta siinä vaiheessa kun yritystä on ollut takana jo jonkin aikaa eikä mitään ole tapahtunut. Mulla on hartiat useasti kipeät istumatyön takia että pitäisi ottaa lääkettä mutta nykyään ei voi. Urheilun aloitin ihan tuostakin syystä että ehkäisisin siten näitä hartiakipuja.

Marienna ja MR hyvää vointia ja voikaahan paksusti! :)
 
Hei pitkästä aikaa, uusille :wave: ja tervetuloa ja vanhoille rutistus.

Eilen olin gynellä munasarjakystan kontrollissa, ja samalla näkyi raskaus, kohdussa 1 elävä ihmisen alku :D Kuulemma terhakka syke näkyi selvästi, ensin en huomannut mutta sitten näin että tosiaan, noin kaksi pikseliä näytöllä vilkkuu. Semmoinen venynyt pallo se on kuvassa, käsien ja jalkojen alut näkyi! :heart: Kystakin hävinnyt.
Olen niiiin kiitollinen ja helpottunut, olin valmistautunut päinvastaiseen koska uudenvuodenaattona mulla taas kaikki raskausoireet hävisivät ja ovat siitä asti pysyneet poissa, tissikipua lukuunottamatta (ja yhtä toista, ilmavaivoja nimittäin :ashamed: :x) ja tietysti olin lukenut keskeytyneistä keskenmenoista, joissa raskausoireet vain loppuivat. Mutta vähällä olen päässyt, voin mainiosti. Kokoa millivillellä oli noin 1,5 cm ja viikkoja tänään omien laskujen mukaan 7+5 tai jopa 8+1 ultran mukaan, pysyn nyt tuossa ensimmäisessä kuitenkin. Neuvola ensi viikolla, sieltä tuli jo postia.

Siirryn tässä lähiaikoina odotuspuolelle, kunhan kerkeän, tulen silti tänne morjenstelemaan. Kaikille :hug: ja tsemppiä, luen teidän tekstejä vaikka aina en kommentoikaan ja plussapuhuria toivon ja puhallan ++++++++++:whistle: Nyt en ehdi enempää kommentoida, halusin vaan jakaa tämän kokemuksen :)

Ainomieli 7+5
 
Ainomieli, upeita uutisia! Pidän peukkuja, et kaikki menee hyvin ja maha-asukki pysyy vahvasti kyydissä! :)

Marienna, ihanaa et jaksat käydä täällä tsemppaamassa ja antamassa vinkkejä! :) Mä mietin tota kilppariasiaa... Mulla TSH on ollu 2,8 ja TS-4 12. Ja oireitakin, jotka vois viitata siihen on joitakin (lähinnä jatkuva hiustenlähtö). Lapsettomuuslääkäri sanoi, et arvot on ok, mut voisko kuitenkin tyroksiinista olla apua? Ja olisko hyvä jutella jonkin endokrinologin kans? Mut mistä löytäis jonkun pätevän ja joka osais ottaa myös PCO:n ja muut jutut huomioon? Mä nostin D-vitamiinin nyt sinne lääkärin määräämälle tasolle eli napsin 100 ug päivässä. Hurjalta kuulostaa, mut uskon että on PCO:n kannalta hyvä juttu. Vielä kun sais hiilarit taas poljettua minimiin...

Yameliah, mullakin tuli tippa linssiin kun luin sun miehen kommenteista. Aivan ihanaa, että hänkin kokee asian tärkeänä ja pistää sen etusijalle. :) Voin vain kuvitella, miten paljon se sulle merkkaa! Oon itsekin huomannu, miten tärkeetä on ollu miehen tuki ja innokkuus lapsen saantia kohtaan. Kun meille tuli se mutka matkaan, ei tuntunu ollenkaan siltä, että on yksin asian kanssa.

Tatja, vielä on toivoa...! :) Voi se plussa sieltä vielä tulla!!

Sakara, teretulemast!

Omassa navassa yks positiivinen asia on se, että akne on rauhoittumaan päin. Voisko se merkata sitä, et PCO ei oo niin vahvoilla kuin ennen ku-raskautta?? Kävin pari viikkoa sitten homeopaatilla ja se määräs sellaista ainetta, jonka pitäis vaikuttaa hormoneihin ja akneen. On kuulemma ns. lapsettomuus lääke. Täytyy kyl sanoa, et mä en toisaalta edes usko koko homeopatiaan. Tai sitä on tosi vaikea järjellä tajuta. Mut tämä homeopaatti on kyllä pari kertaa saanut multa pitkittyneen flunssan ja kerran korvatulehduksen parantumaan parissa tunnissa! Joten voiko se olla sattumaa/humpuukia? Siks nytkin käännyin sen puoleen, vaikka enemmän ajattelen, et ei siitä haittaakaan ole... Mut miten akne on nyt yht äkkiä parempi, kun on puoli vuotta ollu ihan hervoton? No, jatkuispa tämä suunta! Ja laittaispa se muniksetkin samalla kuntoon! :)
 
Yameliah ja Amanda sekä muut kiinnostuneet: ohessa linkki hyvään matskuun, jonka on tehnyt se endo, jolla mä kävin. Yksityisellä kävin itse, mutta nää hemmot työskentelee erikoislääkäreinä myös sairaaloissa, minne lähetteellä luulis pääsevän. Tää pisti mut äitiyspolille sairaalaan seurantaan, ja myös TPO -vasta-aineet otetaan, kai se sitä autoimmuunipäläpälää epäili, kun mulla entisestään kohosi arvot kun tulin raskaaksi. Eli se TPO-vasta-ainepositiivisuus ilman lääkettä esim. aiheuttaa keskenmenoja riskillä 13,5% kun lääkkeen kanssa on jotain 3,5% ja niillä ketkä on TPOnegatiivisia, riski on 2,8% muistaakseni.

Yameliah, ne yksiköt on tuossa matskussa, katso!

http://www.kymenlaaksonseudunkilpirauhasyhdistys.info/Ajankohtaista kilpirauhasen sairauksista.pdf

Ja amanda, kyllä mä ainakin homeopatiassa moneen juttuun uskon. Ja onko sulla esim. mahdollisuus selvittää niitä TPO-vasta-aineita...vaikka noi sun muut arvot viitteissä ovatkin. Monet kyllä sanoo, että niille tulee oireita viiterajojen sisällä ja oireiden mukaan pitäisi mennä. Ja eihän toi 12 ihan keskellä viiterajoja 10-20 tai 9-21 ole. + että jos sulle käy kuten mulle, että raskaudessa tsh-arvot sitten nousisi eikä laskisi niin kuin enemmänkin normaalisti käy, niin lääkkeen tarttisit kuitenkin, jos raskaudenaikanen ihanne on 1-2.
 
Viimeksi muokattu:
Perjantai 7.1.2011




Sakara.........33v........kp2/32-36.........yk2
Ginger..........35v. ......kp7/??..............yk11...... 1kkm
anskilia.........31v........kp 9/30............yk1
Nima............30v. ......kp10/31-37.......yk3
Scrat............30v. ......kp18/32-38.......yk11....4*terolut
Demuli..........30v. ......kp22/32-36.......yk3......
Sintti-79........31v. ......kp26/23-30.......yk18.....
Tatja.............34v. ......kp28/26...........yk6...... terolut
Wanda_81......29v. ......kp30/30-35......yk4......
Yameliah........31v. ......kp53/28-30......yk19....
Tunafish-78....32v. ......kp64/28-32......yk0.......
Popcorn78......32v. ......kp72/30...........yk8...... 3*inssi
Lusa..............31v. ......kp75/28-30......yk~1v...



Taustalla
Amanda
Innuli
KattiMattis
Sunny80
Lallaa77
krizze
Durasel



plussanneet
Tömpsis..............31v. ...yk3.........plussa 27.12.
Arminen..............31v. ...yk3.........plussa 25.12.
Ainomieli.............29v. ...yk4.........plussa 14.12.
Marienna.............30v. ...yk7.........plussa 8.12.
Zipuli..................32v. ...yk8.........plussa 26.11. ...(1. ivf:n 1. pas)
Mma Ramotswe....34v. ...yk18........plussa 18.11. ...(4*clom)
Anna-79..............31v. ...yk7..........plussa 11.11.
Sannuli79............31v. ...yk12........plussa 4.11. .....(terolut)
aamuyö...............32v. ...yk5.........plussa 2.11.
Olivia-79.............31v. ...yk10........plussa 2.11.
Viu.....................30v. ...yk12.......plussa 29.10. ...(1. ICSI)
Feufollet..............34v. ...yk10.......plussa 24.10. ...(4*terol, 1.clom)
Tinka-........................................plussa 30.8.
Talitintti80...........29v. ...yk6.........plussa 25.7.
Linda32...............32v. ...yk1.........plussa 20.7.
Siukuki...............29v. ...yk3.........plussa 12.6.
Rae34.................34v. ...yk10.......plussa 31.5.
Smi....................33v. ...yk7 ........plussa 8.5.
Keltakaneli..........32v. ...yk~20......plussa 1.4.
 
Viimeksi muokattu:
Ihanaa kun tulee uusia jännäilijöitä! Ei ihan tyrehdy tämä meidän keskustelu täällä! Tervetuloa Sakara! Ja kiva kuulla jo plussanneidenkin hyviä uutisia :)

Noista miesten hellyyttävyyksistä kommentoin itsekin että meillä mies on alkanut leikkisästi koputtelemaan mun alamasua ja huhuilemaan sinne että "onko siellä ketään?". Halusi lisäksi kertoa omalle äidilleenkin meidän yrityksestä kun minä sain kertoa omalleni piristykseksi. Mutta oluen ja tupakan kanssa läträily vaan jatkuu (no ei onneksi mitenkään ongelmaksi saakka), vaikka oon yrittänyt vähän vihjata että se voisi olla hänen osuutensa tässä asiassa kun kerran minäkin teen uhrauksia : /

Mä en oikein tiedä mitä mä tässä jännäilisin :D Matkakuumetta tällä hetkellä ehkä kuitenkin enemmän kuin vauvakuumetta. Mulla on kyllä ollu tässä viimesen viikon niin kummia oireita että katsotaan mitä tästä vielä kehkeytyy. Limailujen ja repäisykipujen lisäksi uutena oireena tissikipu ja vahvat tummat renkaat nänneissä. Jos ei tää nyt sitä ihteään ole, niin sanoisin ainakin että ei mun hormoonit ihan talviunilla ainakaan ole! Täytyy tässä vielä ennen reissua pissiä tikkuun ja tarkistaa mitä sitä uskaltaa allasbaarista tilailla :D

Muksaa viikonloppua kaikille :)
 
Hei! Pääseekö vielä yksi 3-kymppinen joukkoon? :) Ikää minulla ja miehellä 31-vee (keväällä 32) ja tietysti ensimmäinen taimen tekeillä. Yritys alkaa varsinaisesti vasta tässä kierrossa, mutta ajattelin silti liittyä joukkoon näin innokkaana likkana. Hormonaalinen ehkäisy on jätetty pois jo pari vuotta sitten, joten kierto on hyvin jo vakiintunut ~30 päiväiseksi. (Nyt kp 9/30 ja siis 1 yk.)

Mukavaa viikonloppua kaikille!
 
Tervetuloa Anskilia! Meillä ollaankin samassa kiertovaiheessa, tosin mulla ei vielä ole kierto päässyt vakiintumaan parissa kuukaudessa. Tänään ostin ovistestipaketin, tietty sitä kalleinta digitaalista mallia, kun tän kierron jälkeen ovistesteille ei toivottavasti ole enää tarvetta. Testailun aloitan ehkä huomenna tai sunnuntaina. Hankin myös kuntokeskusjäsenyyden, jonka minimi jäsenaika on 12 kk. Eiköhän nyt sit viimeistään tärppää! :D Onneksi jäsenyyden pystyy laittamaan tauolle erittäin RASKAUTTAVASTA syystä, heh heh. Tänään näköjään mulla on positiivinen ajattelu voitolla, hyvä välillä näinkin :) Positiivisia ajatuksia kaikille toivottelee Nima =)
 
Tervetuloa Sakara ja Anskilia! Mukava saada lisäystä joukkoon, vaikka koko ajanhan tässä toivoisi, että porukkaa häviäisi tuonne odottajien puolelle :). Ja kiva kuulla teistä, jotka sinne olette jo päässeet! Eli toivoa aina riittää.

Mulla olis nyt työterveyshuollon kautta tulossa nuo kilppariarvot ja muut peruskokeet. Mun sairauteni takia käyn muutenkin melko usein labrassa, joten perusjuttuja pystyy hyvin seuraamaan. Tämän takia kävin tänäänkin labrassa ja siellä otettiin varmuuden vuoksi verestä myös raskaustesti, tulos hcg alle 1. Eli tyylipuhdas nega... :(. Lääkärin mukaan on vähän vaikea sanoa, vaikeuttaako sairaus miten paljon yritystä, mutta kun tauti on aisoissa, niin sitten ei pitäisi vaikuttaa. Tosin kiertohan on siinä vaiheessa, ettei välttämättä vielä näy, odotellaan kun ei tiedä miten kierto jatkuu. Kyllä tämä odottelu on tylsää :headwall: Ja tänään kaupoilla näkyi vauvamasuja: /

Että tällaista omanapailua, puranpa tänne kun ei miehelle aina kehtaa jankuttaa, vaikka muuten mukana hommassa onkin. Minulle tämä on varmaan vähän isompi asia, kun pitää tätä kroppaa sietää ja miettiä miten se kestää. Plääh...
 
Wanda Menkkoja odottelen alkavaksi. Pari kertaa on vähän vihlaissut, että jotakin tuolla on tekeillä. Tässä nyt arvon pidättelisinkö pissaa ja tekisin ovulaatiotestin tänä iltana.

Nyt taas järkeilen, että oma keho alkanut toimia siten, että ovis tulee. Aiheuttaa ehkä sitten sen, että terojen loppumisen jälkeen ei menkat enää alakaan kuten ennen eli 2 päivää vikasta pilleristä vaan tulevat omassa rytmissä. Piinaaaaaaaaaaaaa!

Anskilia Tervetuloa joukkoon!

Tunafish Peukkuja! Miten ihmeessä kestät olla testaamatta ;)
 
Viimeksi muokattu:
Tsemppiä Tatja! Toivottavasti kyseessä on kuitenkin jotain paljon parempaa kuin vain menkkojen odottelua... :)

Mulla päivät tuntuu menevän eteenpäin tuskastuttavan hitaasti. Hiukan öklötystä on ollut tänäänkin mutta tuntuu että vain kuvitelen oireita koska haluan niitä tulevan. Huoh. :rolleyes:
 
Hei kirjoitan ihan pikaisesti, mutta tervetuloa joukkoon Anskilia, kyllä aina uusia mahtuu!!
Tatja, Wanda ja Tuna, toivotaan parasta ja täältä lähetellään iso henkäys plussatuulia sekä peukkuja.

Että ikinä usko mitä viimeisen tunnin aikana on tapahtunut. Meidän kaverit joiden oli tarkoitus tulla miehen yllärisynttäreille peruivat tulonsa töiden vuoksi ja se lääkäri jonka kanssa olen mailaillut laittoi viestiä, että hänellä olisi huomenna kolmelta peruutusaika!! Eli meidän lapsettomuushoidot siis oikeasti alkavat huomenna. Ehkä uusi kierto jo muutaman päivän päästä ja sitten tehdään se tutkimus. Sen jälkeen ollaankin jo huomattavasti viisaampia toivottavasti. Eli ehkä tässä on jotain valoa tunnelin päässä, mutta ainakin selvää johdatusta tuossa aikatauluissa!!
 
Huomenta! Mä olen aikaisin hereillä, koska tänään alkaa uusi elämä eli olen menossa jumppaamaan :)

Tein aamulla heti herättyäni digi-ovistestin (tänään siis kp11), koska mulla on ollut vähän oireita. Mielialat on heitelleet ihan laidasta laitaan, kohtu tuntui vähän kipeältä eilen ja aamulla rinnat vähän turvonneilta. Negatiivista testi kuitenkin näytti. En silti malttanut olla katsomatta sen testipuikon viivaa (vaikka ohjeessa nimenomaan sanotaan, että viiva/viivat eivät kerro tulosta, vaan näyttö). Siellä oli selkeä mutta haalea toinenkin viiva. Onko mulla LH siis nousussa vai joko ovis meni? Siis ostin digin sen takia, että ei tarttisi tulkita viivoja, mutta niin mä kuitenkin teen :LOL:

Yameliah, kuulostaa hyvältä! =)
 
Yameliah kiitos plussatuulista! Hieno tuuri kävi sulla kieltämättä, varmasti helpottaa kun tietää että nyt lähtee asiat etenemään. Tsemppiä tutkimuksiin! :)

Nima eiköhän se ovis ole sulla vasta tulossa. Mullakin näytti tässä kierrossa haaleita viivoja melkeen koko sen ajan kun useamman viikon ovista bongailin. Sitten aika alkuvaiheessa viiva tummeni mutta ei ollut vieläkään kunnon plussa. Siitä meni yli viikko vielä ennen kuin sitten tuli kunnon vahva plussa testiin. LH-hormoonia on koko ajan elimistössä ja ovulaation aikaan se kohoaa. Siksi noita haileita viivoja voi tulla testiin vaikka ovulaation aika ei olisi. Onnea viivanmetsästykseen! :)
 
Lauantai 8.1.2011




Sakara.........33v........kp3/32-36.........yk2
Ginger..........35v. ......kp8/??..............yk11...... 1kkm
anskilia.........31v........kp10/30............yk1
Nima............30v. ......kp11/31-37.......yk3
Scrat............30v. ......kp19/32-38.......yk11....4*terolut
Demuli..........30v. ......kp23/32-36.......yk3......
Sintti-79........31v. ......kp27/23-30.......yk18.....
Tatja.............34v. ......kp29/26...........yk6...... terolut
Wanda_81......29v. ......kp31/30-35......yk4......
Yameliah........31v. ......kp54/28-30......yk19....
Tunafish-78....32v. ......kp65/28-32......yk0.......
Popcorn78......32v. ......kp73/30...........yk8...... 3*inssi
Lusa..............31v. ......kp76/28-30......yk~1v...



Taustalla
Amanda
Innuli
KattiMattis
Sunny80
Lallaa77
krizze
Durasel



plussanneet
Tömpsis..............31v. ...yk3.........plussa 27.12.
Arminen..............31v. ...yk3.........plussa 25.12.
Ainomieli.............29v. ...yk4.........plussa 14.12.
Marienna.............30v. ...yk7.........plussa 8.12.
Zipuli..................32v. ...yk8.........plussa 26.11. ...(1. ivf:n 1. pas)
Mma Ramotswe....34v. ...yk18........plussa 18.11. ...(4*clom)
Anna-79..............31v. ...yk7..........plussa 11.11.
Sannuli79............31v. ...yk12........plussa 4.11. .....(terolut)
aamuyö...............32v. ...yk5.........plussa 2.11.
Olivia-79.............31v. ...yk10........plussa 2.11.
Viu.....................30v. ...yk12.......plussa 29.10. ...(1. ICSI)
Feufollet..............34v. ...yk10.......plussa 24.10. ...(4*terol, 1.clom)
Tinka-........................................plussa 30.8.
Talitintti80...........29v. ...yk6.........plussa 25.7.
Linda32...............32v. ...yk1.........plussa 20.7.
Siukuki...............29v. ...yk3.........plussa 12.6.
Rae34.................34v. ...yk10.......plussa 31.5.
Smi....................33v. ...yk7 ........plussa 8.5.
Keltakaneli..........32v. ...yk~20......plussa 1.4.
 
Viimeksi muokattu:
Sori tää omanapailu, mutta pakko purkaa tänne ;) Piinailu huipussaan kertakaikkiaan. Vähän väliä kurkin pöksyihin, josko menkat olisi alkaneet. Alamasussa on tuntemuksia ikäänkuin mahassa vähän kiertäisi ja satunnaisesti nippailee. Jos tilanne ei muutu, niin aamulla teen testin.
 
Sunnuntai 9.1.2011




Sakara.........33v........kp4/32-36.........yk2
Ginger..........35v. ......kp9/??..............yk11...... 1kkm
anskilia.........31v........kp11/30............yk1
Nima............30v. ......kp12/31-37.......yk3
Scrat............30v. ......kp20/32-38.......yk11....4*terolut
sgt................31v. ......kp21/28-29.......yk3
Demuli..........30v. ......kp24/32-36.......yk3......
Sintti-79........31v. ......kp28/23-30.......yk18.....
Tatja.............34v. ......kp30/26...........yk6...... terolut
Wanda_81......29v. ......kp32/30-35......yk4......
Yameliah........31v. ......kp55/28-30......yk19....
Tunafish-78....32v. ......kp66/28-32......yk0.......
Popcorn78......32v. ......kp74/30...........yk8...... 3*inssi
Lusa..............31v. ......kp77/28-30......yk~1v...



Taustalla
Amanda
Innuli
KattiMattis
Sunny80
Lallaa77
krizze
Durasel



plussanneet
Tömpsis..............31v. ...yk3.........plussa 27.12.
Arminen..............31v. ...yk3.........plussa 25.12.
Ainomieli.............29v. ...yk4.........plussa 14.12.
Marienna.............30v. ...yk7.........plussa 8.12.
Zipuli..................32v. ...yk8.........plussa 26.11. ...(1. ivf:n 1. pas)
Mma Ramotswe....34v. ...yk18........plussa 18.11. ...(4*clom)
Anna-79..............31v. ...yk7..........plussa 11.11.
Sannuli79............31v. ...yk12........plussa 4.11. .....(terolut)
aamuyö...............32v. ...yk5.........plussa 2.11.
Olivia-79.............31v. ...yk10........plussa 2.11.
Viu.....................30v. ...yk12.......plussa 29.10. ...(1. ICSI)
Feufollet..............34v. ...yk10.......plussa 24.10. ...(4*terol, 1.clom)
Tinka-........................................plussa 30.8.
Talitintti80...........29v. ...yk6.........plussa 25.7.
Linda32...............32v. ...yk1.........plussa 20.7.
Siukuki...............29v. ...yk3.........plussa 12.6.
Rae34.................34v. ...yk10.......plussa 31.5.
Smi....................33v. ...yk7 ........plussa 8.5.
Keltakaneli..........32v. ...yk~20......plussa 1.4.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä