**3-kYMPPISET ENSIKERTALAISET, vol.3**

Iida-Liina, samassa jamassa ollaan! Oletko päässyt jo eteenpäin? Kerro sitten, mitä selvisi? Mä odotan edelleenkin kierron alkua..kolme päivää jo myöhässä. En todellakaan kuvittele olevani raskaana..pessimisti ei pety :) . Alkaisi nyt niin päästäisiin eteenpäin! Mulla on samanalainen asenne..kiukulla tappiin saakka hoitojen suhteen!

Tuulia-76, toivon todella plussaa sinulle!! Tsemppiä!!!
 
Peppi-77, pidetään nyt kuitenkin sulle peukut pysytssä, jos vaikka myöhässä oleminen tarkoittaisi juuri sitä itseään...

Ultrakuulumisia: 3. hoitokierros lähti sitten tänään kp 4 käyntiin. Puregonilla jatketaan edelleen nämä seuraavat viikot, ja jos aikataulut menee muutoin nappiin, kokeillaan luultavasti inssiä ihan lokakuun alussa. Ultrassa oli kaikki ok kierron vaiheeseen nähden eli pieniä munarakkuloita oli kasvamassa. Taas kerran sai apteekkikäynnillä köyhtyä oikein kunnolla, kun hormoneista lasku oli reilut 100 eur.

Ai niin, Tuulia sinulle kans isot plussatoivotukset!
 
Peppi ehkä se täti jää kuitenkin kokonaan tulematta tällä kertaa. Optimistipeukutuksia. Itse odottelen kierron alkamista aikaisintaan sunnuntaina, joten jokunen päivä tässä on vielä odoteltava.

Tuulialle valtavasti tärppi-onnea! :flower:

Vihainen viiva, minulla oli silloin clomi avusteisessa plussakierrossa ihan hirveät oviksen jälkeiset kivut. En tiedä mitä ne olivat, mutta pelottavan kovilta ne tuntuivat. Tässä luomukierrossa minulla sitten taas oli järkyttävät oviskivut (kestivät pari tuntia keskellä yötä ja kun ovulaatio tapahtui, (siis ainakin luulen niin) niin tuntui kuin olisi isketty puukko vasempaan kylkeen. Nyt ei oikeastaan mitään jälkimaininkeja ole, ainoastaan sellaista hassua kuplimistunnetta munasarjojen kohdalla.

Kati 231 Minä päivinä aloitat Purogon pistot? Tiedätkö, että onko Puregonilla pienemmät riskit monisikiöraskauteen kuin esim. clomeilla? Kun kävin lääkärissä ensimmäisen kerran lääkäri sanoi, että voitaisiin ehkä kokeilla jotain muuta kuin clomeja seuraavalla kerralla. En silloin kysynyt, että mitä. Nyt tietenkin vaivaa se, että jos ensi kierron alussa esim kp 2 menen hormonitesteihin ja tulokset niistä saa kp 3, niin ehdinkö aloittaa jo siihen kiertoon jonkin lääkityksen? Ajattelin vain mahtoiko se lääkäri tarkoittaa juuri Puregonia, sillä se taitaa olla seuraavaksi yleisin hormoniavuste heti clomien jälkeen. Kuten varmaan huomaatkin, täällä on kärsivällisyys nollassa.

Täältä myösa tasapuolinen PLUSSAPUUH kaikille!
 
Tsemppiä kaikille! Täällä vain odotellaan, koska ne menkat taas alkaa... niin kuin miehelle sanoin niin kyllä ne tulee, on ne tulleet tähänkin asti :( . Enemmän jännittää, miten saan järjestettyä sen labrakäynnin kp3-5 (eikä 3-4 niin kuin luulin). Vaikka tottakai itkettää ja surettaa, kun ne taas alkavat :(. Tässä kierrossa kun on taas pitkästä aikaa ollut MAHDOLLISTA tulla raskaaksi.

Näin Sellossa tänään ihanat, pienenpienet kaksoset :heart: . En kuullut mitään, mitä mies puhui niin kauan kuin näin vauvat... taitaa olla taas tulossa pahempi vauvakuume.

Inhoan näitä päiviä, jolloin saa pelätä joka vessakäyntiä ja sitä paperiin katsomista :( . Tätsykkä on odotettavissa taas meille milloin tahansa huomisesta viikon lopulle saakka, tosin jo eilen aloin varautua henkisesti.

Olen muuten keksinyt yhden hyvänkin puolen tässä lapsen odottamisessa loputtoman pitkältä tuntuvan ajan. Meidän lapsi ainakaan ei joudu koskaan miettimään, onko hän ollut vahinko vai toivottu :) . Ei tietenkään senkään vuoksi, miten häntä kohtelemme :) , mutta aion myöskin kertoa hänelle, että olemme käyneet pyytämässä oikein lääkäriltäkin apua, koska halusimme hänet niin kovasti. Meillä ainakin teini-ikään liittyi kavereitten kanssa sen miettiminen, olemmeko olleet toivottuja vai emme (vaikkei ollut syytä epäillä, mutta silti..). Joku hyvä puoli siis tässäkin :) .
 
Ei sitten nukuttanut... Näin jotain outoa unta ja koska mieskin on eka kertaa loman jälkeen yövuorossa, ei hänenkään tasainen tuhinansa ollut mua tuudittamassa uudelleen uneen. Päätin sitten tulla tänne katselemaan kuulumisia. Ja olihan noita taas eilisaamun jälkeen tullut.

On hienoa, että meistä niin moni on lähtenyt hakemaan apua lapsettomuuteensa ajoissa. Mä jännitän nyt tosissaan täällä Tuulian plussan puolesta. Olis niin ihanaa, jos se nyt tulisi. Tietenkin plussa kelle vaan olisi mukava ylläri tähän pinoon. Mietinkin tässä juuri, että onko kukaan vielä syyskuun aikana saanut plussaa täällä meissä 3-kymppisissä ekakertalaisissa?

Mulla itsellä on nyt menossa jännäysviikko. Menkkojen pitäis alkaa viikonlopun kuluessa. Mitään oireen kaltaisia nippailuja yms. ei ole nyt ollut. Ehkä ovat jääneet tuon selkäsäryn taa piileskelemään ;) Selkä alkaa kyllä olla parempi, lämpö, hieronta ja pikkuliikunta auttoivat ajan kanssa.

Kuumetta, mäkin muistan tuon teini-iän pohdinnan aiheesta "olinko toivottu lapsi". Mietin sitäkin, olenko edes omien vanhempieni biologinen. Löysin silloin teininä jonkun kuvan äidistäni raskaana ja totesin, että taidan olla heidän oma. Jotenkin sen ikäisenä ei nähnyt ilmiselviä yhtäläisyyksiä niihin kahteen kenen kanssa asui :LOL: Mä en ainakaan tällä purennalla ja näillä silmillä ja karvoilla voi olla kenenkään muiden tuotosta kuin just niiden omieni.

Mutta nyt alkaa uni taas painaa. Taidan mennä vielä hetkeksi uinumaan. Oli muitakin, jotka odottavat menkkoja juuri nyt. Peppi ja Kuumetta nyt ainakin. Plussatuulia vaan sinne niin ettei tarttisi ollenkaan ottaa niitä tätikamoja esillekään =)

Miinamaria
 
Mä täällä jännäilen jo toista päivää, kun ystäväni tuolta raskautuneiden 30-kymppisten puolelta on synnyttämässä! Jotenkin olen ihan täpinässä ja ajatukset kovasti siinä, mitenkähän hänellä menee... Hänen raskauttaan on tullut seurattua tosi läheltä, joten kovasti jännäilen nytkin. Hän saa meidän ystäväporukan esikoisen... Meitä on ihana neljän naisen vertaisryhmä kolmekymppisiä, jotka vasta ollaan tulossa tai haaveillaan äidiksi tulemisesta. Seuraava vauva syntyy sitten marraskuussa. Jotenkin en kuitenkaan tämän ystäväporukan suhteen ole itse kokenut ahdistusta siitä, että en ole tullut raskaaksi. Olenhan sentään porukan kuopus, joten tässä ehtii...

Autoni on Subaru. Ihanan tilava. Vanha, mutta hyvät ominaisuudet.

 
Kiitoksia tosi paljon kaikille onnen toivotuksista, jospa se nyt tärppäis mullakin.
Eilen pistin niin sanotun irrotuspiikin ja hu kl 9 on siis punktio, ja toisvottavasti saadaan hyvä saalis. Jännittää tosi paljon kun viimeksi punktio teki tosi kipeää, nyt pyydän kyllä ekstra tuhdit särkylääkkeet.
Meilläkin on subaru forrester, eli sellanen pieni maasturi johon sopii tosi hyvin vaunut peräkonttiin (testattu kaverin vaunuilla) , mutta meillä vaan se ongelma että on toi iso pointteri eli lintukoira ja sen häkki vie melkeinpä koko peräkontin joten ongelmia tulee, kunhan se vaavi tulee (yritän olla oikein optimisti). Me hoksattiin miehen kanssa että suksiteline antaa tosi paljon lisätilaa, joten nyt on kesä ajettu suksiteline katolla. Tosi kätevä laukuille ja onkivapoille!.
 
Ei siis suksiteline vaan suksiboksi, se kait sen nimi on suomeksi, kamalaa 5 vuotta asunut norjassa ja alkaa suomenkieli takkuileen... mitenhän sitä pystyy lapsille opettaan suomenkielen...täytyy ottaa varmaan muumit avuksi, ne kun puhuu niin ihanaa kirjakieltä =)
 
Kiitos tsempeistä kaikille ihanille! Tänään kuitenkin kp 1 ja perjantaina sekä ensi keskiviikkona marssin labraan. Ensi viikon perjantaiksi on varattu aika ultraan. Sen jälkeen varataan vielä uusi aika lääkärille ja kuullaan, miten edetään.. Tämä aikataulutus hiukan helpottaa tätä pettymystä..ja en epäile yhtään, etteikö niitä olisi tulossa vielä lisää..

[/b]Tuulia-76, tota punktiota juuri itsekkin pelkää ja lähinnä niitä kipuja (jos nyt päädytään IVF-hoitoon). Onko kivut todella kovat, vaikka saa lääkettä?Kestääkö toimenpide kauan? Oletko joutunut olemaan paljon saikulla hoitojen aikana? Pelkää todella sitä pistämistä..
 
Iida-Liina, näissä kaikissa 3 hoitokierrossa olen aloittanut kp 5 pistämään Puregonia. Eli tässä kierrossa aloitan siis tänään. Jospa 3. kerta sitten toden sanoisi... Normaalisti olen pistellyt aamuisin, mutta kaavoista poiketen alan nyt pistelemään iltaisin. Sillä ei kuulemma ole väliä, onko aamu vai ilta, kunhan aina suunnilleen samaan aikaan pistää. En osaa sanoa tuosta monisikiöraskausriskistä mitään. Mulla ainakin pistettävä määrä on tosi pieni 50 iu per päivä, ja säännöllisesti koko hoidon ajan ultrataan. Mulla on 2 edeltävällä kerralla follit kasvaneet tosi maltillisesti noin 1-2 mm päivässä, joten se on katsottu hyväksi "kasvuvauhdiksi". Loppujen lopuksi kuitenkin yksi on ainoastaan lähtenyt kunnolla kasvamaan, eikä useampia.

Kuumetta, mä oon kans miettinyt, että sit joskus kun meille lapsi suodaan, on se kyllä ollut tosi toivottu tähän perheeseen. Vaikka se sitten syntyisi hoitojen tuloksena, en kyllä aio ajatella lasta jonkinlaisena hoitojen lopputulemana, vaan ihanana pienenä toivottuna tavallisena lapsena.

Tuulia, juu, suksiboksi se on... ;) Missäpäin Norjaa asustelette, jos saa udella? Tsemppiä torstaille! Onko muuten Norjassa nää hoitosysteemit jotenkin erilaiset kuin Suomessa?

Peppi, iso :hug: . Kyllä se siitä lähtee hommat etenemään. Jos ei hoidoissa käymisessä muuta hyvää löydä, niin ainakin on koko ajan jokin etappi odotettavana. Tavallaan on ihan helpottavaa, kun joku muu (= lääkäri) junailee tätä asiaa itsensä puolesta.
 
Kati, sinulle myös hurjasti onnea matkaan! Toivotaan, että nyt tärppää!! Huh, kun nuo lääkkeet ovat kalliita..alkaa hirvittää jo valmiiksi omat shoppailut apteekissa! Kuinka pitkäksi aikaa siinä nyt oli niitä hormoneja?
 
Peppi, ikävä kyllä vaan yleensä mulla yhdeksi hoitokerraksi. Tollainen 300 iu ampulli riittää periaatteessa mulla noin 8 pistoskertaan. Jos tarvitaan lisää, sit pitää taas ostaa -> ja taas meni 100 eur!. Kerran kävi niin, että pistin uudesta noin 1-2 krt, jonka jälkeen koko loppu jäi käyttämättä. Avattuna se lääke kun kestää vain 28 vrk eli yleensä seuraavaan kertaan ei välttämättä ole toivoa sitä käyttää...
 
Kati, ou nou!!! Kauhulla odotan... Onkohan noissa klinikoiden hinnastoissa laskettu ne lääkkeet siihen summaan? Jos IVF-hoito on about 1300 euroa, niin onkohan siihen laskettu everything? Kunnan puolella ilmeisesti tulee se "katto" vastaan?
 
Mun mielestä hinnastossa on vaan hoidon hinta. Lääkkeet tulee sitten erikseen hankkia omalla kustannuksella apteekista. Korjatkaa, jos olen väärässä. Lääkkeissä on kuitenkin onneksi se omavastuu"katto" eli vuodessa se taisi olla jotakin 627 eur ja siitä ylimenevän osan Kela maksaa.
 
Peppi: Mulla viimeksi tehtiin ivf niin sanotun pitkän kaavan kautta, jolloin aloitin nenäsumutteet kierron 19. päivänä, sitten seuraavista menkoista taisin aloittaa puregonin pistelyt, joten ennekuin punkttioon päästiin meni n.kuukausi. Nyt mennään lyhyen kaavan mukaan eli aloitin pistelyt 2. kiertopäivänä ja nyt siis punktio hu, joten 2,5 vko tällä kertaa.
Viimeksi jouduin oleen saikulla parisen viikkoa kovan migreenin takia+ olin myös pari vko negan jälkeen koska masennuin niin kovasti. Nyt olen ollut siis tän vkon ja olen myös ens viikon saikulla, taas oli tuota pääkipua muttei läheskään niin kova kuin viimeksi.
Se punktio teki kyllä TOSI kipeetä, huolimatta suonensisäisistä kipulääkkeistä + rauhoittavasta. Mutta ei se kestänyt kuin n.5-10min. Ja olen kuullut ettei se aina tee niin kipeetä joten toivon todella että hu on mun päivä.
Ei taida siellä suomessakaan tuo hinta sisältää lääkkeitä, kyllä ne tulee lisäksi ja ovat kyllä tosi kalliita. Ja täällä mulla tuli katto vastaan jo eka kerralla (yksityisellä ollaan hoidossa) täällä joutuu ite maksaan 15 000kr eli n 1900 euroa, nyt saadaan lääkkeet ilmaiseksi. Mutta hoito on kyllä tosi kallista. Eka kerta maksoi 30 000kr eli 3750 euroa ja nyt saadaan pikkasen halvemmalla.
Kati: Muuten nää hoidot kuulostaa tapahtuvan samallla tavalla kuin suomessa ja jopa lääkkeetkin saman nimisiä.
Asutaan Oslossa ja viihdytään tosi hyvin. Mun mies on norjalainen, tai tuleva mies kun ollaan menossa naimisiin ensi kesänä.
 
Tuulia, kuulostaa todella rankalta! Ymmärrän hyvin pettymyksen ja pystyn samaistumaan tilanteeseen !! Toivon todella paljon, että teillä nyt tärppää!!!! Tuo tuleva rahan meno huolestuttaa.. Me ollaan myös menossa naimisiin ensi kesänä, eli ilmeisesti otetaan rahat sitten hääkassasta.. :( En vain jaksa odottaa pääsyä kunnalliseen ja jonotusta sitten siellä hoitoihin!!Itseäni pelottaa se, kun minulle ei voida tehdä aukiolotutkimusta, ettei endometrioosi oikeassa munasarjassa tulehdu. Pohdin sitä, että onko hoidoilla mitään mahdollisuutta onnistua, jos "putket" ovat tukossa!!!Täytyy kysyä lekurilta perjantaina... TSEMPPIÄ, TSEMPPIÄ SINULLE!!!!Ja TSEMPPIÄ myös Katille, jolla on mennyt omaisuus apteekkiin!! Kiitos teille tiedosta..osaa sitten varautua!
 
Hei

Voi kamala, puhutaanpa täällä hurjista summista :( . En ole tosiaankaan tullut edes ajatelleeksi, että hoidot ovat noin kalliita! Ja kun yksi kerta ei edes välttämättä riitä... siitäkin olin jotenkin kuvitellut, että eka kerta on se kallis ja seuraavat sitten reilusti halvempia. En tiedä, miksi olen näin ajatellut- kai se vain tuntuisi reilulta..

Huoh. Täytynee alkaa säästää tosissaan :( .
 
Mä taidan tyytyä tosiaan kunnalliseen puoleen, jos niin pitkälle tämä meidän yritys menee. Siinä tulee hintaa sitten vain lääkkeille ja katto tulee vastaan tosiaan alle 700euron.

Tänään olin verikokeessa. Tulokset tulee viikon päästä. Ei siinä kiertopäiviä kyllä kyselty...
 
Nyt on punktio takana ja kyllä kävi kipeetä, vaikka sain ekstra kipulääkettäkin. Saaliiksi 5 munasolua, ois niin toivottu parempaa saalista. Huomenna selviää miten ovat lähteneet hedelmöittymään ja että milloin on siirto, todennäköisesti maanantaina. Nyt maha tosi hellänä.
 

Yhteistyössä