**3-kYMPPISET ENSIKERTALAISET, vol.3**

Gitte, jotenkin oudolta tuntuisi, että ovis voisi olla noinkin aikaisin. Muistaakseni lääkärini sanoi viime käynnillä, kun pistoksia oltiin taas aloittelemassa, että vasta noin kp8 paikkeilla alkaa munarakkulat kasvaa. Normaalikierrossa munikset olisivat saavuttaneet ihannekokonsa noin kp14-15 paikkeilla, jolloin ovis yleensä tapahtuu. Mullakaan ei muuten koskaan tuu mitään limoja, joten pakko on tikuttaa.

Oma (.) kp31 menossa, eikä tätiä vieläkään kuulu. Odottelen sen saapumista kuitenkin loppuviikoksi. Tänään ollut koko päivän sellaista ikävää menkkamaista päänsärkyä, joten eiköhän se tätikin sieltä kohta saavu.
 
Merilintu ja Hannele Kiertoillaan siis samaan tahtiin, ei muuta kuin peukut pystyyn, että tää olis SE kierto. Jännä, miten tuo just menkkoja edeltävä pari päivää kun oireita alkaa olla on ihan maailmanlopun meininkiä, sit kun menkat alkaa niin mun mieliala ihan kummasti "vapautuu". Jotenkin ajattelen, että no niin, seuraavaan ovikseen on siis alle pari viikkoa eli se on pian. Se on siis jotenkin vaan paljon helmompi aika odotella kuin ne piinaviikot.. Heh, siksi kai ne on piinaviikot.

Ja päätin mennä kokeilemaan, saanko gynen lähetteen työterveydestä. Periaatteessa joissain tapauksissa meille kuuluu erikoislääkärin palvelut, mutta kun mua ei varsinaisesti vaivaa mikään niin saa nähdä. Mutta ensi maanantaina sitten ronklataan.

Hassu kysymys. Onko kukaan kokeillut vyöhyketerapiaa hedelmällisyysjutuissa? Mä oon kokeillut sitä muihiin vaivoihin ja toimii ainakin jotenkin. Ja sitä ilmeisesti käytetään aikas paljon hedelmällisyyden vahvistamiseen..
 
Hei vaan kaikille pitkästä aikaa. Tuossa kesän aikana vannoin moneen kertaan, että en enää koskaan tule tänne palstailemaan, niin pahalta tuntui se kesäkuinen keskenmeno. Mutta niin se vaan on, ettei koskaan pitäisi sanoa 'ei koskaan'. Täällä siis ollaan taas.

Km:lle ei koskaan löytynyt mitään syytä vaikka asiaa pyöriteltiin useamman lääkärin voimin. Kieltämättä uudelleen raskautuminen pelottaa, sillä sitä jotenkin kuvitteli olevansa turvassa sen 12 raskausviikon jälkeen ja viimeistään rakenneultran jälkeen. Ei voi muuta sanoa, että elämä on välillä todella julmaa.

Mutta nyt tähän päivään ja kohti uutta yritystä. Keskenmenon jälkeen odottelin yhdeksän viikkoa menkkoja, joita ei kuulunut. Sitten marssin gynelle, jolta sain keltarauhashormonireseptin, mutta en sitten jostain kumman syystä sitä heti aloittanutkaan ja menkat alkoivatkin sitten ihan luomusti pari päivää gynekäynnin jälkeen. Siinä pari päivää sitten ihmettelin, kunnes päätin varata ajan suoraan yksityiselle lapsettomuusklinikalle. Sieltä sain sitten Duphaston-merkkisen keltarauhashormoni kuurin tähän kiertoon ja sovittiin että ensi kierron alussa menen hormonitesteihin. Odotettavissa on, että jotain häikkää sieltä löytyy. Ihan suoralta kädeltä minulle ei kuitenkaan enää uskalleta antaa clomeja, kun viimeksi niillä saatiin kuin sormia napauttamalla aikaan kaksoset, joiden tarina sitten päättyi hyvin surullisesti. Lääkäri kyllä vakuutteli, että todennäköisesti pienellä hormoniavustuksella raskaudun uudelleen hyvinkin helposti, koska viimeksikin se kävi niin nopeasti... toivotaan näin.
Tänään kp 22 siis napsin ensimmäisen Duphastonin (taitaa olla samaa tavaraa kuin Terolut, mutta eri kauppanimellä) ja huvin vuoksi tein vielä yhden ovistestin ja arvatkaas mitä, se testi näyti plussaa. Olin todella hölmistynyt tilanteesta sillä olen tässä viikon päivät sitä ovista metsästänyt ilman minkäänlaista tulosta ja nyt se sitten pärähti ruutuun samana päivänä kun aloitin keltarauhashormonikuurin. Kai se ovisplussa täytyy nyt käyttää hyväksi, vaikka vähän epäilen että jotain mätää siinä on. Mutta voinen ehkä ainakin pikkuisen jännäillä loppukierron ajan. Vaikka oikeasti tämän kierron osalta kirves on jo puoleksi kaivossa.

Tulipas paljon omaa napaa :ashamed: Mutta muiden jutuista olen toistaiseksi hieman pihalla, mutta yritän korjata asian pikapuoliin. Sen huomasin, että Kuumetta -nikillä oli synttärit ihan samoihin aikoihin kun minulla. Minulla oli muutamaa päivää aiemmin. Onneksi olkoon vielä näin jälkikäteen :flower: . Mukavaa alkanutta syksyä kaikille!
 
Onpas ihana nähdä sinut taas täällä,Iida-Liina!
Oikein paljon onnea sinunkin raskausyritykseesi, kuten myös kaikille muille kolkytplus -vuotiaille ensikertalaisille, jotka minuakin olette tukeneet. Raskaista kokemuksista toipuminen vie aikansa, mutta onneksi se on sentään mahdollista. :flower:

~Tiila (ja Nyytti 14+5)
 
Tervehdys!

Mahtuuko teidän joukkoon mukaan?
Oma tarinani...Löysin pari vuotta sitten elämäni miehen . Nyt vuosi sitten päätimme aloittaa raskausyrityksen. Aluksi ajattelimme vain, että tulee jos on tullakseen...Siitä muutaman kuukauden päästä aloin huolestumaan, kun ei kuulunut mitään. Aloin laskeskelemaan ovulaatioita tammikuussa -07 ja sen jälkeen otin käyttöön ovulaatiotikut. Parista kierrosta olen saanut napattua vahvan ovulaatioviivan ja muissa kierroissa hyvin himmeää viivaa. Suosittelen kaikille lämpimästi väestöliiton tikkuja! Tämän jälkeen kokeilin kaikkia vitamiinikuureja ja greippimehua ym. yliluonnollista. Keväällä varasin meille terveyskeskuksesta ajan, jossa meille tehtiin perustutkimukset. Kokeet näyttivät olevan ok, mutta saimme lähetteen lapsettomuusklinikalle. Kesällä tuli kutsu Jorviin ja aika oli VASTA lokakuun loppupuolella. Siispä elokuussa varasimme ajan yksityiselle. Nyt viime viikolla kävimme siellä. Lääkäri tutki minut ultralla ja huomasi oikeassa munasarjassa endometrioosia. Olin aivan järkyttynyt ja ihmeissäni..itku pääsi kesken tutkimuksen. Onhan minulla ollut menkkakipuja ja välillä ennen menkkoja edeltäviä kipuja, eli kai tämä selittää sen... Sain heti lähetteen tähystysleikkaukseen, johon on puolen vuoden jonot... :( Lääkäri kertoi meillä olevan hyvä mahdollisuus tulla raskaaksi jo ennen leikkausta ja ehdotti myös IVF-hoitojen aloitusta. Raskauden ollaan kuulema todettu auttavan endometrioosia. Munajohtimien aukiolotutkmusta ei voi tehdä, ettei endometrioosi ärsyynny tai tulehdu. Mieheni on sitä mieltä, että hoidot aloitetaan ennen leikkausta maksoi mitä maksoi... Kunnallisen kautta meillä ei ole kai mitään mahdollisuutta päästä heti hoitoihin, vaan olisi odoteltava tähystysleikkausta... Nyt kartoitetaan ensin kierto ja otetaan verikokeet, jotka terveyskeskus otti vääräänä ajankohtana kiertoa.

Tässä minun tarinani... Kiitos, kun jaksoitte lukea!

Värikästä syksyä kaikille!
Peppi :)
 
... ja myös Iida-Liina takaisin. Toivotaan, että pian sinullakin tärppää uudelleen ja että kaikki menee tällä kertaa hyvin.

Onko kenelläkään tietoa, kuinka kauan kestää Tampereella, että saa lähetteen yleisellä puolella lapsettomuustutkimuksiin? Siis huomenna kun menen yleislääkärille, niin hänkö joutuu kirjoittamaan mulle lähetteen gynelle ja vasta gyne voisi kirjoittaa lähetteen lapsettomuustutkimuksiin? Muistelen kuulleeni, että täällä Tammerforsissa siihen menisi noin kolme kuukautta... Siis lähetteen saamiseenko vai mihin? Kun lähetteen sitten saa, niin sittenkö tutkimukset ja hoidot aloitetaan saman tien? Valaiskaa joku tietämätöntä...
 
Hannele, ainakin pääkaupunkiseudulla prosessi etenee niin, että yleislääkäri tekee perustutkimukset ja laittaa sen jälkeen lähetteen lapsettomuusklinikalle. Minulla ainakin otettiin hormonikokeet jo terveyskeskuksessa..vaikka kyllä päin pers...ä (ne olisi pitänyt ottaa tiettynä kiertopäivänä)!! Lapsettomuusklinikka tutkii sitten tarkemmin ja mietitään hoitoja... IVF-hoitoihin taitaa ainakin täällä olla jonoa. Tsemppiä lääkäriin! Yksi vaihe kohta jo takana!

Itse odotan kierron alkua, jotta päästää kartoittamaan tarkemmin ovulaatiota ja muuta sekä sen jälkeen pohtimaan hoitojen mahdollista aloitusta. Itse en usko meidän kohdalla enää luomu mahdollisuuteen, vaikka lääkäri uskookin (pessimisti ei pety..tai ehkä se on se, että on tullut vuoden aikana liikaa pettymyksiä). Kunhan vaan ne menkat alkaisivat, niin päästään aloittamaan projekti..
 
munkin puolesta siis. Olenkin moneen kertaan miettinyt mitä sulle mahtaa kuulua ja ihana kuulla (tai siis lukea ) että uskallatte uudestaan yrittää. Toivottavasti onnistuu piankin ja kaikki menee hyvin!

Kaikille muillekkin voimia ja hyviä vointeja.
 
Peppi-77! Kyllä noi jonot julkiselle on melkoiset. Minä kans sain yksityisen gynen kautta lähetteen ensin Jorviin, mutta päätettiin suosiolla lähteä yksityiselle klinikalle, koska jonot oli niin pitkät. Olen ymmärtänyt, että joka toimenpidettä varten täytyy jonottaa erikseen. Meillä olisi ollut ensikäynnille noin 4 kk odotusaika. Kuulemma Jorvissa pitää sitten seuraavaksi jonottaa 3-6 kk aukiolotutkimukseen ja siitä sitten eteenpäin muihin toimenpiteisiin. Meillä tosiaan on vielä meneillään ovulaation induktio hoidot hormonipistoksin. 2 epäonnistunutta kiertoa takana lääkeyhdistelmällä Puregon + Pregnyl + Lugesteron ja eteenpäin mennään. Ensi kierrossa varmaankin tehdään varmuuden vuoksi inseminaatio, mutta onpa lääkärimme väläytellyt jo IVF:ää, jos noin 4 kierron aikana ei tärppiä tule. Kiva kuulla jatkossa sun kokemuksista IVF-hoidoista. Mustakin tuntuu, että hoidoissa alkuun pääseminen kestää ja kestää. Tuntuu, että pitäisi nopeammin tapahtua jotakin, jos raskautuminen ei ole kierrossa onnistunut.

Iida-Liina, mukavaa kuulla, että olet taas "remmissä" mukana! Onnea teille uudelle yritykselle! Hyvinhän se ainakin alkoi, kun sait ovisplussan. Jos nyt jotain positiivista aikaisemmasta haetaan, nin ainakin olet onnistunut hyvin raskautumaan. Tietysti tuo sinun koettelemuksesi oli aivan kammottava, jollaista ei soisi kellekään. Tällaisesta on kai vain yksi suunta eteenpäin... :hug:
 
Mun ymmärryksen mukaan Tampereella hoidot etenevät nopeasti yleisellä puolella, kun niihin ensiksi pääsee. Toivottavasti näin on. Jostain luin kehuja aiheesta.

Peppi -- mones kp se on, kun se hormonitesti pitäisi tehdä? Voin laittaa hanttiin, jos meinaa mennä mettään... Minkälaisia testejä niitä on?
 
Kati 231, mulla on samanlainen käsitys noista Jorvin jonoista ja siksi pohditaan viitsitäänkö edes mennä sinne ensimmäiselle käynnille lokakuun lopussa.. Ainakin jatketaan samalla tuolla yksityisen puolella, kun meillä on niin hyvä lääkäri siellä. Onko sulle tehty aukiolotutkimusta? Itseäni hirvittää se IVF-hoito..olen kuullut, että se on rankka paketti. Varmaan loppukuusta selviää tarkemmin, miten me edetään. Eikä mua houkuta myöskään se tähystysleikkaus (endon suhteen), vaikka jonotan tietenkin sinne koko ajan! Toivon, että ennen sitä tärppäis jotain muuta kautta.. Sinulla on myös aika pitkä tie kuljettu. Toivon todella, että teillä tärppää mahdollisimman pian!!

Hannele, FSH, LH ja SHBG pitäisi ottaa kp 2-4. Prolaktiini taas kp 5-8 klo: 10-14 välillä. Oma lääkärini ei ilmeisesti tiennyt tätä ja eikä sitä tarkastettu myöskään labrassa...
 
Kävin tosiaan lääkärillä ja sain lähetteen verikokeisiin. Hieman hämärän peittoon jäi, että mitä verikokeita nyt oikein ollaan ottamassa... Ainakin keliakia. Kyselin, että eikö kiertopäivällä ole väliä näissä kokeissa ja ei lääkärin mukaan ollut... Täytyy kuitenkin kerto, mikä kiertopäivä on menossa, kun käy labrassa. Täytyy sillon tarkemmin kysellä, että mitäs tässä nyt sitten oikein testataan... Joka tapauksessa, ymmärtääkseni testien jälkeen saan lähetteen lapsettomuustutkimuksiin.
 
Hannele. Vielä noista verikokeista. Mulla kanssa tavallinen gyne laitto lähetteen verikokeisiin, mutta onneksi en ehtinyt mennä sillä ne olisi myös otettu ihan väärään aikaan. Lapsettomuusklinikan lääkäri sanoi että verikokeet on ehdottomasti otettava kierron alussa ja mieluiten aamulla. Saman infon olen saanut mitä Peppi tuossa aiemmin sanoi. Eli kannattaa olla tarkkana. Tietenkin jos tutkitaan jotain muita kuin noita Pepin mainitsemia hormoneja niin sitten asia voi olla toinen.
 
Soitin sinne terveyskeskukseen ja kysyin, mitä kokeita ollaan ottamassa. Varsinaisia hormonikokeita ei ollut kuin tuo prolaktiini (muita keliakia, verensokeri, maksa-arvot, kilpirauhaskoe, verenkuva). Mulla se labra-aika on kp 10 ja vähän ennen kymmentä, koska verensokeria varten pitää olla ennen klo 10... Mitähän mun pitäisi tehdä tuon Prolaktiinin kanssa? Pitäisikö kylmästi varata toinen aika maanantai iltapäiväksi ja ilmoittaa, että ottavat vain tuon Prolaktiinin silloin ja muut sitten keskiviikko aamuna? :|
 
Minulla on ollut kamalaa, ällöttävää ja työllistävää alkuviikko (piitkä vuodatus ketjussa "marras-joulukuussa 06 yrittämään alkaneita" ) .

Se ihmetyttää, että ovistikkuun tuli puhdas nega kp 6-11 ja nyt sitten kp 12-16 (tänään) selkeä plussa. Outoa, sanoisin.

Ällötysalkuviikko melkein tuhosi oviksen hyötykäytön tässä kierrossa (kaksi edellistähän meni harakoille) mutta onneksi ollaan nyt sitten kuitenkin saatu edes muutaman kerran hyödynnettyä ;) . Voi, kun olisi niiiin ihanaa tulla raskaaksi tässä kierrossa, niin ei tarvitsisi aloittaa tutkimuksia ensi kuussa...
 
Alkuperäinen kirjoittaja merilintu:
Olen kyllä moneen kertaan kuullut niistä tapauksista (kavereista, tutuista, tutun tutuista ja työkavereista), jotka ovat simsalabim-samantien tulleet raskaaksi ilman mitään yritystä. Näiden ihmisten mielestä kaikki "yrittäjät" ovat jotenkin vinoutuneita, sori kyynisyyteni.
Tuo on niin totta! Itse en halua puhua lapsenyritysasioistani kenellekään livetutulle, sillä olen kuullut vuosien aikana ihan liikaa vihjailuja, ohjeita ja kommentteja tyyliin "kyllä sun kannattaisi ne lapset jo hankkia, tai jäät ilman", "ei lapsia enää vanhana niin vain saa" jne. En halua saada yhtä ainoaa "mitäs minä sanoin"-kommenttia :( .

Alkuperäinen kirjoittaja Vaahtokarkki:
Tilanne on sikäli jännä myös kotona, että vaikka molemmat halutaan hirveästi lasta niin tästä yrittämisestä on hieman vaikea puhua. Miehellä on entisestä suhteestaan kokemus tilanteesta, jossa lasta ei tule ja tutkimukset eivät osoittaneet kummassakaan syytä. Eli tosi arka aihe hänelle.
Miltä sinusta tuntuu se, että mies on käynyt asioita läpi jo aiemmin?
Minun miehelläni on jo pari lasta ja suhteen aluksi tuntui TODELLA kipeälle, että hän on kokenut niin osn asian jo ennen minua. Nyt asia ei enää vaivaa minua. Vuoden mittaan on menkkojen alettua tullut alemmuuskomplekseja siitä, että en onnistu tulemaan helposti raskaaksi ja luulin, että lasten äiti on ollut niitä, jotka napsahtavat heti raskaaksi noin vain. Nyt kun selvisi, että pitkään yrittivät hekin aikoinaan, helpotti sekin murhe. Miehellä tosin on pelo siitä, onko hänessä vikaa, koska edelliskerroillakin on kestänyt reilun vuoden ja melkein vuoden..


Alkuperäinen kirjoittaja Vaahtokarkki:
Ja vielä erityisesti. Vakuuttakaa nyt joku mut, että se että ajattelee ja pyörittelee tätä asiaa ja pelkoja mielessä ja miettii varmaan liikaa jo nyt kiertoja ja tärppeä ei vaikuta mahdollisuuteen tulla raskaaksi!!!
Kyllä se voi vaikuttaa :( ... Luulisin.

Alkuperäinen kirjoittaja Vaahtokarkki:
Näin pönttö sitä voi oman päänsä sisässä olla.. Ja toivottavasti mä en sekoittanut teidän keskusteluketjua näillä jutuilla..
Et sekoittanut :) . Ja samanlaisia pönttöjä on täällä muutkin, ainakin minä ;)


Alkuperäinen kirjoittaja Hannele-74:
Yllätys mulle oli ehkä se, että kaksi päivää ennen ovulaatiota on otollinen aika, sillä lima on silloin paksua ja siittiöt pääsevät helposti sitä pitkin kulkeutumaan munajohtimiin. Siittiöt siis kulkevat juuri limaa pitkin. Sitäkään en ollut aikaisemmin tiennyt.
Uusi tieto on minullekin. Ihan hyvä tietää :) .

Alkuperäinen kirjoittaja kati231:
Sitä vaan piti sanomani, että ei todellakaan kannata vajota epätoivoon vielä muutaman kuukauden - alle vuoden yrittämisen jälkeen. Vasta kun se maaginen vuoden rajapyykki on ohitettu kannattaa alkaa miettimään, mitä seuraavaksi.
Meistä taas tuntui, että on sopiva aika lähteä tutkimuksiin, vaikka vuosi ei ollut vielä läheskään täynnä. Ajateltiin, että hakeudutaan tutkimuksiin, ennen kuin asia alkaa hallita liikaa mieltä (ja siten ehkä heikentää mahdollisuuksia, kun stressaannutaan) ja ennen kuin se alkaa vaikuttaa haitallisesti parisuhteeseen...


Alkuperäinen kirjoittaja kati231:
Mun mielestä Merilintu sanoit tosi osuvasti sen, että täällä puhutaan näistä asioista ja lapsettomuudesta yms. joista ei muulla mitään kuule. Meidänkin kaveriporukassa kaikilla on jo lapsia ja monet jo toisella kierroksellakin. Tuntuu, ettei näistä ongelmista oikein puhuta ja eikä monella ole edes tarvettakaan puhua, kun lapsia tulee sitä tahtia kuin halutaan. Sitten kun jotain ongelmia on, joutuu oikeastaan kaiken tiedon itse kaivamaan jostakin. Onneksi meillä on nämä pinot täällä, jossa voi vapaasti purkaa ajatuksiaan ja tuntemuksiaan. Kiitos kaikille siitä. :)
Voin vain yhtyä näihin sanoihin...
Lapsettomuudesta tai lapsen saannin hankaluudesta tunnutaan puhuttavan aikaisintaan siinä vaiheessa, kun se ensimmäinen lapsi on jo kotona (oli se sitten biologinen tai adoptoitu).. On helpottavaa, kun on joku paikka, jossa näistä asioista voi puhua. Kiitos teille kaikille :)!


Alkuperäinen kirjoittaja Hannele-74:
Mulle ei vaan tule kunnon plussaa -- pelkkää haamua oletettuna ajankohtana. Tässäkin kierrossa jälleen odottelin, että vahvistuisi (oli tosi heikot haamut) ja taisimme myöhästyä pupuilussa.
Oletko ihan varma, ettet lopeta tikuttelua liian aikaisin? Minulla ovis tuli paljon myöhemmin kuin oletin, kun sen nyt viimein sain kunnolla tässä kuussa bongattua. Se tuli vasta, kun olin oikeastaan jo päättänyt lopettaa tikuttelun... Nyt tosin ongelmana on, että se plussa näkyy viidettä päivää...


Alkuperäinen kirjoittaja vihainen viiva:
Työt kun alkoi nyt elokuussa, yks työkaveri kysyi heti ekaks, onko tärpänny. Keväällä se myös epäili että olen raskaana,kun olin "turvonneen näköinen"...
:/


Alkuperäinen kirjoittaja merilintu:
En tiedä uskallanko luottaa siihen, että varsinkaan miestyökaverit olisivat fiksuja.
Minä taas luulen, että miehet ovat näissä asioissa PALJON fiksumpia ja korrekimmin käyttäytyviä kuin naiset. Naiset ovat ainakin minun kokemukseni mukaan hyvin julmia ja ajattelemattomia kysellessään ja kommentoidessaan vauva-asioita, miehet harvemmin.


Alkuperäinen kirjoittaja merilintu:
Mitäpä sanotte tähän naiset? Pitäisikö sitä "avautua" puolitutuillekin kyselijöille (lähipiiri siis toki tietää) eli kertoa vauvan olevan toiveissa vai jatkaa vaan samalla epämääräisellä "katsotaan nyt" ja "eiköhän tässä jossain vaiheessa ole suunnitelmissa" tai "kaikki eivät halua lapsia" tms, minkä senkin olen kerran (tosi pahana päivänä) huomannut suustani päästäväni????! :eek:
Kerro vain, jos haluat. Minä en aio kertoa. Kuten edellä mainitsin, olen kuullut liikaa kommentteja tähänastisessa elämässäni...
Joskus, ennen kuin olin edes tavannut nykyisen mieheni, ja senkin jälkeen, ennen kuin aloimme yrittää lasta, vastasin joskus kyselyihin jopa niin että "ei niitä lapsia kaikki niin helposti saa"- josta johtuen työpaikalla kuulemma kiersi huhuja (joita puhuttiin täytenä totuutena) että meillä on vaikeuksia saada lasta. Ja tämä siis jo kauan ennen kuin aloimme eds yrittää! Ei tuntunut kivalta. Kukapa sitä haluaisi olla juorujen ja spekulaatioiden kohteena...




Alkuperäinen kirjoittaja merilintu:
Jokohan kuumetta on viettänyt synttäreitään, että sais onnitella? No, onneksi olkoon joka tapauksessa!
Kiitos kiitos :)! Sain onnittelut kyllä jo synttäriksi, vaikka en tainnut silloin kiittääkään :) .



Alkuperäinen kirjoittaja merilintu:
Varmasti et ollut edes ihan tosissasi kun kysyit viime viikolla, saatko jatkaa tässä pinossa. Tottakai!!!
Tajusin vasta myöhemmin, että tuolla tosiaan on yli 35-vuotiaittenkin pino, mutta mun mielestä me ei nyt ollenkaan olla täällä niin kranttuja. Onhan se hölmöä vaihtaa pinoa, kun jo "tutut" ovat täällä. Eli siis kiva kun olet täällä.
muistaakseni meikäläisissä on aika moni muukin 35 tai yli.
=) Hih, hyvä mieli! Pysyn kyllä täällä niin kovin mielelläni tuttujen seurassa :)!




Alkuperäinen kirjoittaja Bantsku:
Kiva kuulla että oli miellyttävä käynti. Meillä se on vielä edessä.....Jotenkin sitä aikaa odottaa kärsimättömänä ja toisaalta taas tuntuu epämiellytävältä koko ajatus.
Kyllä se oli ihan miellyttävä, se lääkärikäynti. Ei sitä kannata jännittää. Minua kyllä jännittää tällä hetkellä se, miten pääsen ensi kierrossa kaikkiin labratesteihin ja ultraan oikeina päivinä- töistä on välillä tosi hankala päästä sopivaan aikaan, etenkin, kun en halua kertoa syytä...


Alkuperäinen kirjoittaja Bantsku:
Aamupäivällä hailakka haamu oli illalla selvä plussa. Ja seuraavana päivänä enää haamu. Että voi mennä aika nopsaan ohikin, näin ainakin minulla.
Tämän sinun viestisi takia minä jatkoin testaamista vielä ovisplussan saatuani, muuten ei olisi tullut mieleen. Ja nyt on plussaa viidettä päivää! En ummarra...

Alkuperäinen kirjoittaja Vaahtokarkki:
Ajattelin palata tuohon kaapista ulos asiaan. Mietin nimittäin, että miksi sitä oikeasti on niin hankala tunnustaa, että kyllähän tässä jo yritellään, mutta ei nyt ainakaan vielä tärppää. Kyllähän kaikki rohkeasti kertoo nykyään syövistä ja masennuksista ja saavat positiivista palautetta rohkeudesta jne. Ja eihän lapsen yrittäminen ole sairaus vaikkei heti tärppää.. Niin, siis toki tässäkin taas osalla taustalla vaikuttaa sairaus. Mutta miksi asiasta on niin hitsin vaikea puhua, se on oikeesti aika tabu.
Minulla ainakin vaikuttaa tuo edellä mainitsemani pelko ihmisten "Mitäs minä sanoin, odotit liian kauan, olisi kannattanut hankkia lapset nuorena"-suhtautumisesta...



Alkuperäinen kirjoittaja Vaahtokarkki:
No, kommentti oli, että lapsia tulee sitten kun kroppa ja mieli on tasapainossa. Että kyllä teillä tärppää. AI JAA!!!!
:(
Puhu siinä sitten :( . Tuo asia on varmaan sellainen, että sen suuruutta ja kuluttavuutta ei tajua, ellei itse ole joutunut kokemaan sitä.



Alkuperäinen kirjoittaja Vaahtokarkki:
35 rajapyykki lähestyy tosi lujaa ja sittenhän se elimistö faktojen mukaan romahtaa tässä vauvatuotannossa.. Joten vanha kääkkä täällä valittaa ja pysyy ainakin lukijana tässä ketjussa teidän fiksuja juttuja lueskellen.
Ja tää jo kolmevitonen vanha kääkkä ( ;) ) täällä on iloissaan, kun Väestöliiton lääkäritäti sanoi vastaanotolla, että on hyvä asia, että olen vasta 35v, ja että lasku tapahtuu 36-37 vuoden iässä. Oli minulle uusi tieto, luulin, että kolmevitosena se romahdus tapahtuu. Mutta ei! Myöhemmin vasta :) .



Alkuperäinen kirjoittaja gitte:
KUUMETTA:Onnea syntymäpäivän johdosta :flower:
Kiitos kiitos :)!!!! Sain onnittelut ajoissa, vaikka kiittelenkin vasta nyt :) .

Alkuperäinen kirjoittaja gitte:
Minullakin alkaa kovalla vauhdilla 40v lähestyä,mutta ellei teitä haittaa,niin palstailen täällä teidän tuttujen mukavien seurassa,niin kauan kun onnistun vauvan saamaan masuun asumaan.
Joo, me ei lähdetä mihinkään :) .



Alkuperäinen kirjoittaja miinamaria:
ja onnea 35-vuotiaalle! Ja siis tervetuloa tähän kolmevitosten epätoivoisten kerhoon ;)
Kiitos :)!

Alkuperäinen kirjoittaja gitte:
Miten te muut,lasketteko joka kierrossa jos sattuisitte tulemaan raskaaksi,koska vauvan laskettu aika olisi?
En enää joka kuu kovin tarkkaan, tosin suunnilleen tiedän sen aina... Tässä kuussa tuntui kauhean surulliselta, kun Meidän Vauva olisi syntynyt tuossa syyskuun alussa, jos olisin heti tullut raskaaksi...

Alkuperäinen kirjoittaja gitte:
Onko teillä muilla migreeniä kuukautisten aikana?
Valitettavasti on... tosin nyt viimeksi ei tainnut olla :) .

 
Kuumetta: Mielestäni tuo ajankohta, jolloin oviksen pongasit ei kuulosta yhtään oudolta vaan pikemminkin juurin oikealta. Tietty riippuu kiertosi pituudesta. Itselläni haamua tulee kp 16-17 paikkeilla. Itsekin yrittämisen alkumetreillä luulin ovikseni olevan aikaisemmin, kuin mitä se sitten ilmeisemmin on ollut. Alussa luotin sokeasti noihin nettilaskureihin ajankohdan suhteen... Ei siis ole ihme, että ekoina kuukausin ei tulosta syntynyt.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hannele-74:
Huvittaa, että kun aloitimme tämän yrittämisen, ajattelin kovasti ajankohtaa, milloin lapsen olisi suotuisaa syntyä... Nyt sillä ei enää ole todellakaan väliä...
Hannele, kiitos onnitteluista :) .

Voi, kirjoitit sen, mitä olen ajatellut paljon viime aikoina... Aluksi tuli mietittyä tarkkaan, milloin en haluaisi lapsen syntyvän: joulukuu, miehen lasten tai ex-vaimon syntymäkuukaudet.. Nyt nuo edellä mainitut ovat yhdentekeviä asioita. Edelleenkin minua huolettaa, miten jaksan (henkisesti ja fyysisesti), jos lapsi syntyy kesä-elokuussa, koska miehen lapset ovat meillä kuukauden putkeen elokuun tienoilla. Ilman vauvaakin se on melko rankkaa aikaa, koska lapset ovat meillä vain harvoin etäisyyksistä johtuen ja ovat HYVIN intensiivisesti läsnä koko meilläolonsa ajan (lue: kahdenkeskistä hetkeä miehen kanssa ei ole kuin nukkuessa- ja lapset nukahtavatkin vasta yhtä aikaa meidän kanssa). Minä kuitenkin haaveilen, että vauvan syntyessä saisin edes ensimmäisten 1-2kk ajan totutella rauhassa äitinä olemiseen ja ja että miehelläkin olisi silloin mahdollisuus tutustua vauvaan ja olla myös minun tukenani... Ihanteellista siis olisi, jos vauva syntyisi vaikkapa kesäkuun alussa tai sitten vasta syksyllä... mutta jos heinä- tai elovauva tulee, hihkun onnesta :) .



Alkuperäinen kirjoittaja pötkylä:
Kuumetta onnittelut syntymäpäiväsankarille :flower:
Kiitos :)!

Alkuperäinen kirjoittaja pötkylä:
Tosi kiva että teidän ensikänti väestöliitolla oli miellyttävä, nyt pidetään tietysti hurjana peukkuja pystyssä ettei sitä seuraavaa käyntiä tarvitsisi tehdä vaan plussa pärähtäisi ihan luomuna!
Voi, se olisi niiin ihanaa :) . Mutta toiveet ovat laskeneet alkukuukausista...


Alkuperäinen kirjoittaja pötkylä:
Mä vietän itse kolmevitosiania reilun kuukauden päästä maha pystyssä
Ihanaa :)!!!!



Alkuperäinen kirjoittaja pötkylä:
Ellei sitten mennä miehen kanssa samana päivänä naimisiin. Meillä on kihlapäivä mun syntymäpäivänä ja mies oli sitä mieltä että olisi hyvä jos mentäisiin sitten tänä vuonna naimisiin mun syntymäpäivänä niin ei tarvitsisi muistaa kovin monia merkkipäiviä, hajamielinen kun tuo mies aina välillä sattuu olemaan. Saas nähdä saadaanko varattua pappi kyytiin ajoissa?
Hih, kiva ajatus :)! Onko pappi jo varattu?



Kati231 ja Vaahtokarkki, kiitos onnitteluista :)!


Alkuperäinen kirjoittaja Hannele-74:
Minkälaisia oireita teidän vauvakuumeessa on?
Hmm... tällä hetkellä minusta tuntuu, ettei mulla ole vauvakuume kovasti päällä. Kesällä se oli paljon pahempi. Silloin katsoin sillä silmällä SULOISIA vauvanvaatteita ja näin supersuloisia vauvoja joka puolella... Voi olla, että tämä vähentynyt vauvakuume on jotain torjuntaa tai sitten se johtuu vain työkiireistä ja uupumuksesta.


Alkuperäinen kirjoittaja Tuulia-76:
pe aloin pisteleen Puregon nimistä hormonia,
Olen miettinyt tuota pistämistä, piikkikammoinen kun olen.. eikö se satu kauheasti? Miten itseään pystyy pistämään?

Alkuperäinen kirjoittaja Tuulia-76:
jos kaikki sujuu suunnitelmien mukaan, punktio tehdään jo parin viikon kuluttua, eli siis kohti uutta ivf yritystä tässä kovasti mennään. Tänään haen koiranpennun ja menen mökille viettään "mammalomaa" , joten saa vähän muuta miettimistä.
Toivottavasti kaikki menee hyvin. Onnea uudesta koiruudesta :)! Minä en saa edes koiraa, oon allerginen :( :( . Olen vinkunut mieheltä hamsteria, jos meille ei ole vuodenkaan päästä tulossa vauvaa.




Alkuperäinen kirjoittaja Vaahtokarkki:
Toki mä mietin välillä vaikka nimiä ja minkänäköisiä sekopäitä meistä kahdesta tulis.
Hih, nimiä pyörittelen minäkin mielessä usein :) .


Alkuperäinen kirjoittaja Vaahtokarkki:
Ajatteliin muuten mennä käymään gynekologilla ihan noin perustarkastuksessa. Mulla ei oo ollut ikinä mitään "alapään" vaivaa, joten ainoa, milloin mua on ronkittu on papa-kokeet. Joten enhän mä edes tiedä, onko mulla tarpeelliset elimet paikoillaan.. Ootteko muut käynyt sellasessa? Jossa olis otettu katsottu esim. ultralla kohtu ja munasarjat tms? Mitähän sellanen perustarkastus maksaa?
Minä olen käynyt aiemmin noin 1-2 kertaa parissa vuodessa pillereitä uusiessani gynellä, jossa on tehty sisätutkimus. Ultraa tosin ei olla tehty ennen kuin nyt Väestöliitossa. Yksityisellä tuo pelkkä tutkimus ja reseptin kirjoittaminen on maksanut kerran 90 euroa, en muista kylläkään, sisältyikö siihen papakoe.


Alkuperäinen kirjoittaja merilintu:
Eilen kipu oli NIIN JÄRKYTTÄVÄ, että melkein pyörryin. :'( Särkylääkkeestä huolimatta kaksi tuntia meni ihan kamalassa sumussa kivun kanssa. En voinut olla edes paikallani vaan pyörin sängyssä ja hain oikeaa asentoa. Lopulta sellainen "rukousasento" polvillaan mahdollisimman sykkyrässä oli paras.
Tiedän todella, mistä puhut :( . Ja tuo rukousasento tepsii minullakin parhaiten. Joskus auttaa, kun laittaa vielä mahan alle kuuman vesipullon. Jos kipu pääsee alkamaan, siihen ei auta enää mikään. Itse otan lääkkeen aina heti, kun huomaan menkkojen alkavan, niin se kipu ei ehdi tulla päälle.



Alkuperäinen kirjoittaja merilintu:
Eli raskaustesteistä on tullut arkeani ihan niinkuin ovistesteistäkin. Jotenkin jo odotan näkeväni raskaustestissä sen negan. Mahtaa olla hurja päivä, kun (huom! KUN!!) joskus vihdoin sen plussan näkee... *huoh*
Minä taas olen miettinyt, että sitten, kun joskus teen raskaustestin (tähän asti olen tehnyt vasta 2-3) niin vaikuttaakohan tää jatkuva ovistikuttelu sillä tavalla etten enää muistakaan, mitä testiä olen tekemässä ja suhtaudun ihan coolisti tulokseen ;) .



Nonniin, kylläpä tuli päiviteltyä, kun olen ollut niin pitkään lukematta ja kirjoittamatta :). Toivottavasti ette pahastuneet megaviesteistäni.

Nyt käyn syömässä vähän Dajm-kakkua ja jatkan tältä sivulta lukemista myöhemmin tai sitten toisena päivänä :).

Plussaonnea ja tsemppiä kaikille!!!!
 
Voi kärpäsen kakka tätä nettiä. Kirjoitin pitkät pätkät ja sitten kaikki katosi sen siliän tien taivaan tuuliin. prhmh.

Kuumetta ovistestien tekeminen kannattaa lopettaa siihen paikkaan kun saa sen positiivisen testituloksen. Hormoonimäärä elimistössä säilyy suhteellisen korkeana myös itse oviksen jälkeen ja sen takia saat useampana päivänä positiivisia tuloksia. Heti samana päivänä kun positiivinen testitulos pärähtää näyttöön kannattaa aloittaa ankara vaakamambon ja lambadan harjoittelu ilman vaatteita. Munasolu nimittäin irtoaa todennäköisesti 24-48 tunnin kuluttua siitä kun hormoonitaso on noussut riittävän korkeaksi. Näin ainakin meitä väestöliitolla opastettiin. Peukkuja että on tärpännyt.

Pappia ei olla vielä varattu. Mikäs kiire meillä tässä valmiissa maailmassa?

Puregonin pistämisestä sen verran, että se pistetään samantyyppisellä kynällä kuin insuliini ja tuntuu (ainakin mun mielestä) samalta ku hyttysen pisto. Sitä ainakaan ei kannata kauhiasti jännittä...

voikaa hyvin ja plussailkaa!!!
 
Heippa teille kaikille!
Täällä eletään ovis aikaa ja pitäisi nyt viikonloppuna hyödyntää ovis,ettei jää käyttämättä,kuten jäi viime kierrossa,kun mieheni oli työssä pitkää päivää,niin ovis tuli ja meni ja jäi käyttämättä kokonaan.

Nyt on vaan mulla mahtava syysflunssa vatsataudin kera,että olo ei ole mikään mukava,mutta kyllä aion yrittää oviksen hyödyntää nyt viikonloppuna,että on sitten ainakin tehty asian hyväksi jotain,että saisimme masuun pienen vauvan kasvamaan.
Ovislimojakin mulla tulee nyt hieman.

PEPPI&IDA-LIINA:Tervetuloa mukavaan joukkoomme.

Miten teillä muilla on mennyt?

Toivottavasti teillä menee viikonloppu paremmin kuin mulla,kun mulla se menee flunssan kourissa.Olo on todella kamala,auttoi sentään hieman,kun kävin saunassa ja hengitin kuumaa saunan höyryä keuhkoihin,se teki hyvää ja nyt olen juonut mustaherukkamehua kuumana ja ottanut panacodia lihaskipuun,inhottavia nämä flunssataudit.

Oliko teistä kukaan elämä lapselle konsertissa tällä viikolla?Mä olin ja oli todella mukavaa.

Mukavat viikonloput teille kaikille

:wave: :wave:
 
Onpas mukava nähdä sinut täällä! Olet ollut ajatuksissani, tuolla 30-v ensikertalaisten odottajien pinossa kun olit ja kuulumisia siellä vaihdettiin. Toivotan sinulle ja miehellesi kaikkea hyvää ja positiivista mieltä uuden raskauden odotukseen! :heart:
 
Hannele Tampereella (täällä asustellaan myös..) taitaa tosiaan olla aika hyvä tilanne hoitojen suhteen. TÄällä on niin monta yksityistä klinikkaa, että ne auttaa osaltaan purkua. Jonoja on, mutta kaikki kun ei jaksa odottaa niin valitsee vaihtoehdon, joka on nopeasti saatavilla. Aloittamassa on myös uusi klinikka, joka tekee yleisen puolen hedelmöitysosuudet ja klinikka on hyvä! Eli tamperelaisilla on jatkossa tosi hyvät hoitomahdollisuudet kun vain pääsevät.

Kuumetta Kysyit miltä tuntuu, kun mies on käynyt jo pitkän yritysprosessin läpi toisen naisen kanssa. No, tuntuu se tietty pahalta jotenkin, oikeastaan eniten siksi, että hän tietää enemmän aiheesta, tietää miltä tuntuu pelätä, toivoa ja joutua parisuhteessa siihen, että lapsen saamisesta tulee "tekemistä", suorittamista ja pakkoseksiä tiettyinä päivinä (hänen sanansa), mikä tietysti on toisaalta niin kauhean ymmärrettävää. Tylsää siinä on se, että tän takia hän on ehkä pessimistisempi aiheen puolesta kuin minä eikä tietenkään toivo, että me päädytään samaan. Eli ei tuo ukkeli uskalla toivoa ja haaveilla niin paljon koko aiheesta. No, toisaalta hänen omat sanansa ovat: "Eihän hänellä voi olla niin paska tuuri, että kahden naisen kanssa menee pieleen" :) Mä toivon todella, että asia on niin! Ja voin myös kuvitella, että sulle tilanne on ollut kovempi. Sun miehellä on lapsia eli hän on siinä hommassa se konkarimpi. Mutta hienoa, että olette aiheesta puheet, tiedät taustoja sieltäkin ja olet päässyt pahimpien fiilisten yli, noita ulkopuolisia tekijöitä kun ei tähän hämmentävään soppaan tarvita yhtään lisää.

Muuten täällä on rauhallista. Kierto kun menee päivässä 7/29 ei ole oikeen mitään mistä jännäillä. MIetin noita ovis-juttuja ja ajattelin, että aion uskaltautua olemaan ilman tikkuja ainakin tän kierron. Viime kierrossa oli niin selkeät oireet eli kivut, että tarkkailen nyt vaikka niitä, varsinkin kun mies on tosiaan poissa todennäköisimmän päivän ja sehän harmittaisi kun herra on toisella puolella eurooppaa plussan näkyessä..

Te joilla on kovat tosi kovia menkkakipuja? Onko teillä todettu endometrioosia? Mulla on muutama ystävä, joilla just se vaikuttaa kipuiluun? Tarkoitus ei muuten ollut maalata tällä kysymyksellä piruja seinille? Tuli vaan mieleen, kun itselläkin on kivut huomattavasti voimistuneet pillereiden poisjättämisen jälkeen.
 

Yhteistyössä