**3-kYMPPISET ENSIKERTALAISET, vol.3**

Kati ja muut verenluovutusta miettivät: Viimeksi kun istuin siinä ennen verenluovutusta juttelemassa sairaanhoitajan kanssa, hän kysyi onko minulla jotain lapsettomuushoitoja menossa nyt. No, minullahan ei sellaisia (vielä ) ole, joten asia oli sillä OK. Mutta jäi sellainen kuva, että niiden aikana ei voisi luovuttaa. Samaten on puolen vuoden varoaika keskenmenon jälkeen.
Aika tarkkojahan siellä ollaan onneksi noiden lääkitysten ja sairauksien kanssa. Onneksi sen takia, että jos joskus itse tarvitsee verta tietää verenluovutuksen ainakin olevan Suomessa puhdasta ja tarkkaa touhua. Ja ovat siksikin tarkkoja, että eivät halua vaarantaa luovuttajien terveyttä. Mutta siis kaikki, jotka luomuna yrittävät, ovat terveitä, paino yli 50 kg, hemoglobiini yli 125 ja eivätkä pelkää piikkejä, luovuttamaan vaan!

Omaa napaa (jälleen kerran). Tikutin aamulla eka kerran tässä kierrossa, ei mitään informoitavaa siitä vielä. Mutta laskureiden mukaan ovis olisikin vasta lauantai-sunnuntai -akselilla, joten ei vielä mitään periaatteessa pitäisi näkyäkään. Eilen oli kyllä ihan kiitettävä limantuotanto =) Saattoi kyllä johtua monesta asiasta... Töissä on periaatteessa ihan kiva olla tällaisilla helteillä, koska täällä on kunnollinen ilmastointi! Silti on kiva, että ulkona aurinko paistaa ja iltaisin on kiva nauttia parvekkeella ilta-auringon säteistä. Elämä on kivaa!

Miinamaria
 
Lueskella en valitettavasti ehdi taaskaan tarkemmin, pikaisesti silmäilin läpi ja toivon saavani tilaisuuden palailla piakkoin kommentoimaan muiden mietteitä :) .

Mulla siis menkat alkoi tiistaina :( . Tiesinkin niiden alkavan mutta tuntui se silti pahalle. Aina sitä toivoo ja toivoo... Tuntui melkein ylivoimaiselta olla pari tuntia miehen lasten kanssa, jotenkin kaikki, mitä he tekivät, alkoi ärsyttää. Johtui ihan pelkästään siitä, että olin niin pahalla tuulella muuten niiden menkkojen takia. Onneksi sain pidettyä itseni kurissa enkä purkanut pahaa mieltäni lapsiin. Kun mies tuli kotiin, lapset olivat onneksi jossain omilla teillään ja sain itkettyä ne itkuni. Kerroin miehelle, että itkettää ja tuntuu pahalta sekin, kun naapurit (jotka eivät IKINÄ ole ulkona) olivat pihallaan pienen vauvansa kanssa. Siellä se jokelteli ja jouduin itse olemaan sisällä, kun en kestänyt kuunnella vauvan ääntä. Mies onneksi halasi ja lohdutti ja tuli paljon parempi mieli.

Huomaan kyllä (harmikseni) että nyt menkkojen alkamisen jälkeen minun on ollut paljon vaikeampi jaksaa olla tavallisen iloisesti miehen lasten kanssa. Normaalisti tykkään TOSI paljon olla heidän kanssaan ja kuunnella heidän juttujaan. Nyt en jaksaisi oikein ollenkaan.. Tuntuu jotenkin niin epäreilulta, että elän lapsiperhe-elämää, vaikka mulle ei suoda omaa lasta. Annan itsestäni koko ajan lähes kaiken miehen lapsille ja töissä hoitolapsille saamatta itse koskaan kuulla "äiti"-sanaa... Tai kuulenhan minä sitä, mutta koskaan se ei tarkoita minua itseäni...

Mies on pojan kanssa kauppareissulla, minä vein tytön jätskille. Ihan mukavaa meillä oli. Eilen vietin kokonaisen oman päivän Tallinnassa. Se teki hyvää :) . Tänään on miehen vuoro viettää omaa aikaa ja mennä konserttiin. Lupasin hoitaa lapsia sen aikaa.

Mukavaa päivää kaikille!
 
Morjens!
Oma napa:kp1/28 eli täti punainen tuli nyt pari tuntia sitten kylään ja kipu on todella hirveä,tulee vaikea yö ensi yöstä tädin kylään tulon takia :'(

Miten teillä muilla on mennyt?

Olen aivan alamaissa tädin kylään tulon takia,vaikka osasin odottaa,että sieltä se täti tulee kylään kellon tarkkuudella,no täytyy kestää vaan ja alkaa laskea päiviä seuraavaan ovikseen.

Mukavaa viikonloppua teille kaikille ja nauttikaa hellepäivistä! :wave:
 
Tuulia: Meillä on tällä hetkellä vain yksi koiruus: Landseeri, 55 kiloa ehtymätöntä rakkautta.....mainio tapaus.

Tsemppiä tädin taas yllättäneille. Noihin koviin kuukautiskipuihin voisi ehkä kokeilla vyöhyketerapiaa ( mainostinko tätä jo aiemminkin? ) Minulla on kivut pysyneet poissa, vaikka viimeisestä hoidosta on jo kolmisen kuukautta.

Aurinkoista viikonloppua!
/Bantsku
 
Kuumetta ja Gitte: Lohtu :hug: tädin tulemisen vuoksi! Tippuminen silloin kun putoaa korkealta haaveistaan ja oireistaan on kamalaa. Varsinkin jos täti saapuu kaikkine kipuineen. Koittakaa jaksaa! Ihailen Giten asennetta mennä eteenpäin: "Täytyy mennä kestää vaan ja alkaa laskea päiviä seuraavaan ovikseen".

Aurinkoista viikonloppua kaikille ja pupuiluintoa meille ovisvaiheessa oleville, ketäs meitä nyt olikaan?

Miinamaria
 
Tsemppiä ja :hug: kuumetta ja gitte!!!
Minulla myös kp1 tänään ja nyt sitten aloitin ne zumenonit... On tämä ihmismieli kumma... Vaikka mahdollisuus luomu-raskautumiseen kohdallani on nollissa, silti toiveikkaana odottelee että josko kuitenkin...?? :headwall:
Eilen sit kun alkoi tiputtelemaan oli aika alakuloinen olo koko illan... Onneksi mies empaattisena lähti surkealle rouvalleen lohtu-karamellia kaupasta hakemaan!!
Lämmintä ja aurinkoista viikonloppua kaikille!!!

:wave: Mariska75
 
Lohtu :hug: Mariskalle!

Piti tulla pikaseen kertomaan, että täällä pärähti tänä aamuna vahva ovisplussa Mammaksin testiin. Joten on ainakin sellaista dokumenttia sitten olemassa ensi keskiviikkona siellä gynen luona.

Ihanaa, että olette olemassa. Teidän kanssa on niin kiva jakaa näitä juttuja!
Miinamaria
 
Alkuperäinen kirjoittaja miinamaria:
Ihanaa, että olette olemassa. Teidän kanssa on niin kiva jakaa näitä juttuja!
Miinamaria
Enpä voi kuin yhtä Miinamarian sanoihin :). Piristää pahaakin mieltä, kun tietää, ettei ole suruineen ja haaveineen yksin :) .

Lohtuhali Mariskalle!

Katselin äsken kalenteria ja huomasin, että kun menkat alkoivat viimeksi tiistaina ja ovistestiin tuli haalea viiva maanantaina kaksi viikkoa ennen sitä niin ovulaatio varmaankin osui sitten ihan "oikein" tasan kaksi viikkoa ennen menkkojen alkua. Kierto on sen verran epäsäännöllinen (23-25 päivää ) etten osaa oiken ennustaa, mihin se osuu tällä kertaa, mutta veikkaisin tiistain-torstain seutua ensi viikolla. Täytyy taas tikutella. Taidan aloittaa ... hmm.. koskahan.. sunnuntainako? Vai maanantaina...

Huomaan edelleenkin, että menkkojen alettua (ja loputtuakin jo) tuntuu tavallista raskaammalta olla koko ajan miehen lasten kanssa. Etenkin, kun pojalla on menossa joku sellainen vaihe, että hän haluaa aika paljon muistella omaa lapsuuttaan ja kyselee kaikkea tyyliin "isi muistatko silloin kun minä olin kolmivuotias ja...." .

Pari kertaa on ollut vaikea pidätellä itkua, kun mieleen on tulvahtanut mielikuvia miehestä oman pienen lapsensa (joka ei ole minun) kanssa... Tuollaisia mielikuvia oli paljonkin suhteen alussa, ja ne tuntuivat rankoille siksi, että toinen on kokenut kaiken jo aiemmin. Nyt niitä ei ole ollut enää pitkään aikaan mutta näköjään vauvan yritys herkistää mielen- ja etenkin se, että tuntuu niiiin epäreilulta, että minä en ole vielä pystynyt saamaan vauvaa oman rakkaani kanssa (hmm.. ja joku toinen on sen saanut kokea...).

Älkää ymmärtäkö väärin- miehen lapset ovat tosi kivoja ja enimmäkseen heidän kanssaan on tosi kivaa, mutta välillä tuntuu niiin epäreilulta, että annan heille kaiken aikani ja huomioni ja kohta he palaavat äitinsä luo ja tuskin muistavatkaan minua. Ja tuntuu kamalan kurjalle miehen puolesta, hänelle kun nuo erot ovat tietenkin tosi rankkoja. Epäreilua, että erossa isät joutuvat useimmiten koko ajan lapsiaan ikävöivään maksumiehen osaan (=rahat äidin tilille joka kuukausi mutta lapsia saa tavata vain ihan liian harvoin). Tuntuu tosi pahalle.

Sellaisia ajatuksia tänään... jos joskus saan sen oman lapsen, teen kyllä kaikkeni, ettei mieheni joudu enää siitä lapsesta eroon kuin vain pikku lomien ajaksi :) . Eikä minusta :) .
 
Heippa teille kaikille!

MARISKA: :hug: Lohtuhalit ja voimia tädin kylään tulon takia.

Oma napa:kp3/28 ja laskin jo,että mulla on seuraava ovis 23.8 ja jos sattuisi silloin saamaan masuvauvan alulle,niin se syntyisi toukouun puolivälissä.
Saa nähdä miten käy.Mä aloitan ovista tikuttamaan ensi viikon lopulla ja mulla on apteekin omia ovistestejä käytössä ja ovat ainakin mulla näyttäneet ihan oikein.

Kaikille teille kysymys,oletteko seurailleet kuinka tarkasti kuukautiskiertoanne,minkälainen teillä oli kuukautiskierto nuorena alle 30vuotiaana ja tällä hetkellä ja onko ollut kipuja kuukautisten aikana ja oviksen aikana?minkä ikäisenä teillä on kuukautiset alkaneet?

Mulla itselläni on kuukautiset alkaneet 12v ja aluksi mulla oli kierto 32pv,mutta e-pillereiden jälkeen on kierto jäänyt 28pv,pari kertaa on ollut lyhyt 27pv kierto ja kuukautiset kestää mulla 5päivää ja kipuja on ekana päivänä todella kovia ja oviksen aikana mulla on myöskin pientä kipua.

Mukavaa helle viikonloppua teille kaikille B) :wave:
 
Heippa!

Osaako kukaan sanoa mukavaa gyneä täältä pääkaupnkiseudulta kenelle kannattaisi tilata aikaa tarkastukseen,kun se jolla viimeksi kävin ei ollut mikään mukava gyne,jos joku osaisi teistä neuvoa missä ottaa vastaan mukava gyne,niin se olisi todella mukava.
 
Alkuperäinen kirjoittaja gitte:
Oma napa:kp3/28 ja laskin jo,että mulla on seuraava ovis 23.8 ja jos sattuisi silloin saamaan masuvauvan alulle,niin se syntyisi toukouun puolivälissä.
Minäkin aina lasken, milloin lapsi syntyisi, jos saisi alkunsa kussakin kierrossa... Viime kierron lapsen synttäreitä olisi vietetty vapun aikoihin...


Alkuperäinen kirjoittaja gitte:
Kaikille teille kysymys,oletteko seurailleet kuinka tarkasti kuukautiskiertoanne,minkälainen teillä oli kuukautiskierto nuorena alle 30vuotiaana ja tällä hetkellä ja onko ollut kipuja kuukautisten aikana ja oviksen aikana?minkä ikäisenä teillä on kuukautiset alkaneet?
Minulla alkoi kuukautiset viidennellä luokalla, jos oikein muistan. Kipuja oli aina- todella kamalia- kunnes aloitin e-pillerit 17-vuotiaana. Niitä söin noin kolmikymppiseksi, kunnes jouduin vaihtamaan pillerit verenpaineen takia minipillereihin.

E-pillerit sopivat mulle oikein hyvin, kuukautiskivut pysyivät poissa ja kierto oli säännöllinen. Minipillereitten aikaan kuukautisia ei periaatteessa pitäisi tulla lainkaan mutta mulla oli välillä poissa kolmekin kuukautta, sitten saattoi yhtäkkiä olla vuotoa kolmekin viikkoa putkeen, pari päivää taukoa ja taas alkoi.. Tosi kurjaa, kun ei yhtään voinut ennustaa, milloin alkaa. Ja kipujakin oli jonkin verran. Ja aikuisän akne!!!! Se alkoi, kun vaihdoin e-pillerit minipillereihin. Selkä oli ihan kamala... Voi sitä itkua ja murhetta! Onneksi sain aknelääkekuurin, se auttoi (söin pariin kertaan) ja arvetkin ovat hävinneet niin hyvin, että pystyin pitämään selästä avointa hääpukua viime talvena :) (tuossa välissä vaihtui elämänkumppanikin :) ). Mulla ei ole ennen tuota pillereitten vaihtoa ollut akneongelmaa edes nuorena. Nyt iho on ihan hyvässä kunnossa- vaikka pelkäsin, että mitä tapahtuu, kun lopetan pillerit kokonaan.

En yhtään muista, millainen kiertoni oli 11-17-vuotiaana, suht koht normaali 28 päivää ehkä. En ainakaan muista, että äitini olisi sitä ihmetellyt (hän hankki minulle siteet). Ei tullut silloin merkittyä kiertoja ylöskään, vaikka äiti neuvoi niin tekemään.

Pillerit lopetin kokonaan marraskuussa ja sen jälkeen kierrot ovat olleet 27, 33, 23, 25, 23, 24, 25, 25, 24, 22 ja 23 päivää. Keskimäärin siis 23-25 päivää. Kipuja on TODELLAKIN ollut pillereiden lopettamisen jälkeen. Nykyään olen tajunnut ottaa kunnon tujauksen (esim. kaksi panadol 500:sta) lääkettä HETI; kun ensimmäinen veritippa on ollut paperissa. Jos odotan pitempään, kipu ehtii tulla päälle. Tuolla ennakkolääkityksellä kipuja ei välttämättä joka kerta edes tule (ihanaa).



 
Alkuperäinen kirjoittaja gitte:
Heippa!

Osaako kukaan sanoa mukavaa gyneä täältä pääkaupnkiseudulta kenelle kannattaisi tilata aikaa tarkastukseen,kun se jolla viimeksi kävin ei ollut mikään mukava gyne,jos joku osaisi teistä neuvoa missä ottaa vastaan mukava gyne,niin se olisi todella mukava.
Minä olen tykännyt ainakin näistä:

http://www.mehilainen.fi/dynamic/fin/index.php?module=Doctor&func=show_one&doctor_id=1076

http://www.mehilainen.fi/dynamic/fin/index.php?module=Doctor&func=show_one&doctor_id=1313

Ympyrätalossa (Hakaniemi), Mehiläisessä.
 
Moikka!
KUUMETTA:Todella paljon kiitoksia sinulle noista parista gynestä,yritän saada toiselle heistä aikaa.Mä kävin viimeksi todella tylyllä gynellä joka oli nainen tietysti ja todella kovakourainen oli,mua ei ole ikinä sattunut papa-koe ja tutkimukset,mutta viimeksi sattui todella kovasti ja päätin,että en enään sen gynen luokse mene.

Minkälaisia kokemuksia teillä muilla on gynellä käynneistä,oletteko saaneet hyvää palvelua gynellä?
 
Pahoitteluni tädin saapumisesta, Gitte, Kuumetta ja Mariska! :hug:

Miinamarialle puolestaan onnittelut ovisplussasta!

Gitte kyseli kiertojen pituuksista: olen seurannut aika aktiivisesti kiertojen kestoa 01/2006 lukien eli vähän ennen sitä ajankohtaa, kun jätettiin ehkäisy kokonaan pois (eli 03/2006). Mulla kierrot heitelleet koko ajan jonkin verran kp 27-42 välillä, useimmiten sen kuitenkin ollessa vähän päälle 30 pv. Nuorempana en kyllä edes seurannut koko juttua. Menkat alkoivatkin 14 v. Pillereitä taisin syödä reilut 10 v. 18-vuotiaasta alkaen eli aika kauan.

Noista hyvistä gynekologeista vielä, tässä muutama tosi pätevä ja mukava Mehiläisen gyne, joilla olen käynyt. Valinnan tein joskus heidän ammattitaitonsa perusteella, koska en halunnut mennä näistä asioista puhumaan kenenkään kandin kanssa.

Terhi Saisto, lääketieteen tohtori / naisten taudit ja synnytykset
Helena Creutz, erikoislääkäri / naisten taudit ja synnytykset

Viikonloppuja! B)
 
Alkuperäinen kirjoittaja gitte:
Moikka!
KUUMETTA:Todella paljon kiitoksia sinulle noista parista gynestä,yritän saada toiselle heistä aikaa.
Ole hyvä vain :). En ole vauva-asioissa käynyt noiden ko. henkilöiden luona vaan ihan vain pillereitä uusimassa mutta mukavia olivat kumpikin :). Hanna Salmella olen käynyt useamman kerran, Hille Eroilalla kerran, kun Salmelle en saanut aikaa.

 
gitte kyseli gynekologikokemuksia. Terveyskeskuksen ehkäisyneuvolassa vuosia sitten sattui kerran kohdalleni gynekologi, jolla oli tosi pitkät siniset rakennekynnet. Koko keskustelun ajan, ennen tutkimusta, tuijotin vain niitä kynsiä ja mietin, että noillako se tosiaan meinaa minut tutkia :LOL:
 
Tässä yksi gynekologi lisää. Mä olen käynyt tämän vastaanotolla jo vuosia ja on aivan ihana, lisäksi on perehtynyt myös lapsettomuuteen.
Jossain vaiheessa toimi myös hakaniemen mehiläisessä.

http://www.helsinginlaakarikeskus.fi/laakarihaku/default.asp?file=doctor_info&id=7&doc_id=603
 
Mä olen myös käynyt tuolla Bulevardilla ja tykännyt kovasti, tässä minun lääkärini:
http://www.helsinginlaakarikeskus.fi/toimipisteet/?file=doctor_info&id=7&doc_id=484

Muutaman kuukauden päästä varmaan sinne jonkin sortin tutkimuksiin, jos ei ala tapahtua edistystä...
 
Mä oon tykkään, että Myyrmäen Pikkujätissä (joo, on lasten ja nuorten lääkäriasema) vastaanottava Johanna Tapper on tosi mukava ja ammattitaitoinen, vaikka ei olekaan vissiin vielä aivan valmis gynekologi. Hänellä on kuitenkin jo pitempi kokemus lääkärinä joltain muulta alueelta, joten ei ole ihan kandi enää. Johannan luona käynnin jälkeen on sellainen olo, että on saanut kysymyksiinsä vastauksia ja minut on huomioitu. No, tähän asti olen siellä käynyt ehkäisyasioissa, saas nähdä miten nämä lapsettomuusasiat sitten hoituu. Luotan kuitenkin Johannaan ja siihen, että hoituu!
 
No nyt tuli Mammaksin herkkään raskaustestiin niin selvä plussa, että mieskin jo näkee sen =) Aivan mahtavaa! Tämähän voi siis olla vaikka kemiallinen raskaus ja vaikkei olisikaan niin keskenmenoriski on näin varhaisessa vaiheessa (kp 27/28-30) valtavan suuri, mutta ainakin tiedämme nyt että meidän on mahdollista saada lapsi alulle...
 
Viljaliina!! :flower: Ihanaa, että täällä aina joskus kuulee ihania kuulumisia! Tarrasukkia vaaville! :)

Pahoittelut kaikille tädin yllättämille. :hug: Itse olen taas kipuillut jo 1,5 viikkoa, pientä tiputtelua on ollut, mutta täti ei kunnolla ole tullut. Nyt kp 36 (tai sinnepäin, niin sekaisin kierto, ettei varmaa päivää voi sanoa..) Varasin gynen, kolmen kuukauden terot eivät ole auttaneet ja meinaa tässä itku ja masennus olla jokapäiväinen vieras. :'( Voimat meinaavat loppua... :'( No, onneksi nyt on vielä lomaa jäljellä, ehkä rentoutuminen etelän lämmössä (lähdetään ensi viikolla) auttaisi tähänkin pahaan oloon..Toivottavasti!

Olen lukenut juttujasi, kuumetta, ja sympatiseeraan kovasti tunnelmiasi! En osaa omasta kokemuksesta sanoa mitään, meillä ei kummallakaan ole lapsia edellisistä suhteista, mutta voin kuvitella, että tunteesi ovat ristiriitaiset. Miehesi lapset ovat tietenkin sinulle tärkeitä, mutta tässä vaiheessa, kun oma lapsi ei anna kuulua itsestään (vielä), tsemppaaminen toisen lasten kanssa vaatii varmasti paljon. Koita jaksella ja pitää positiivinen mieli, kyllä te saatte miehesi kanssa pian yhteisen lapsenkin! Ja eikö ole ihanaa, sitten vaavilla on jo liuta sisaruksia odottamassa!
=)

Jos tekisin testin...tiedän, että se on nega, koska on tiputellut ja kipuillut, mutta..ARGH tätä! Onneksi gyne-aika on pian....
 

Yhteistyössä